abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 20 januari 2011 @ 15:36:27 #226
221561 dennishk
D_MONKEY_BALLER
pi_91614851
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 15:19 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Waarom maken mensen in Nederland zich druk om honger in Afrika, over de schending van mensenrechten in China, over de arme positie van boeren en midden-Amerika of dichter bij huis, trekken mensen zich het lot van dak- en thuislozen aan?

Betrokkenheid heet dat.
Klopt, diezelfde betrokkenheid die er met studenten niet is. Vijf miljard voor ontwikkelingshulp, YES WE CAN! Kenniseconomie? Zeker weten, laten we beginnen met bezuinigen!
  donderdag 20 januari 2011 @ 15:38:13 #227
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_91614938
Studenten zuipen dan ook 24/7 bier op kosten van de belastingbetaler, doen 12 jaar over hun studie en gaan daarna heel veel geld verdienen, dus die kunnen best wat missen. :(

Oh wacht, dat was toen het huidige kabinet ging studeren, en niet de situatie anno 2011.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_91623778
Voor iedereen die interesse heeft, vanavond komt Zijlstra bij Pauw & Witteman vertellen hoe terecht het wel niet is dat de studenten worden aangepakt en dat hij zich niets aantrekt van alle kritiek.

Nederland 1, 23:00.
  donderdag 20 januari 2011 @ 19:15:34 #229
286730 Ace-of-Spades
Money for nothing
pi_91624683
Schuiven er ook nog interessante 'tegenstanders' aan, of wordt het weer eenzijdig geneuzel?
Chicks for free.
''Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. Explore. Dream. Discover.'' Mark Twain
pi_91624797
Nee, het zal waarschijnlijk ome Halbe's propagandakwartiertje worden:

quote:
Anna Drijver
De actrice speelt als dirigent de hoofdrol in de nieuwe serie 'Levenslied'.

Halbe Zijlstra
Morgen massaal studentenprotest verwacht in Den Haag.

John de Mol
De mediamagnaat over 'The voice of Holland" en zijn grote succes.
  donderdag 20 januari 2011 @ 19:23:47 #231
286730 Ace-of-Spades
Money for nothing
pi_91625185
't Kijken niet waard dus want zijn standpunten ken ik nu wel. :)

(maar ik heb sowieso geen tv)
Chicks for free.
''Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. Explore. Dream. Discover.'' Mark Twain
  donderdag 20 januari 2011 @ 21:03:32 #232
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_91631100
Jezus nodig dan iemand uit die ertegen is, genoeg publiciteitsgeile bestuurders, hoogleraren of politici die dat wel zouden willen doen.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
  donderdag 20 januari 2011 @ 21:04:57 #233
165633 eriksd
The grand facade...
pi_91631175
Een discussie zou geen kwaad kunnen nee. Alhoewel het wel een eis van de afdeling voorlichting geweest zou zijn dat er geen tegenstander zou zitten.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_91631204
nou, de Harting beurs krijg ik niet ;( dus nu alles zelf maar betalen... O+

3500 pond collegegeld in de UK
1700 euro collegegeld in Nederland
3000 euro boete

*O* yay *O*
Ja doei.
  donderdag 20 januari 2011 @ 22:37:05 #235
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_91637021
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 21:05 schreef motorbloempje het volgende:
nou, de Harting beurs krijg ik niet ;( dus nu alles zelf maar betalen... O+

3500 pond collegegeld in de UK
1700 euro collegegeld in Nederland
3000 euro boete

*O* yay *O*
500 euro collegegeld in Belgie
4700 in Nederland.

*O* yay *O*
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_91638068
Is er nou eigenlijk al een concreet wetsvoorstel?
  donderdag 20 januari 2011 @ 23:06:44 #237
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_91638937
Nee, hij "studeert" nog op het advies van de raad van state. Het wetsvoorstel wordt ergens in februari verwacht, aldus Zijlstra gister bij het spoeddebat.
pi_91639923
Net even P&W gekeken, ik had al die argumenten van hem zo kunnen weerleggen. :N

Dat eerste verhaaltje over hem zelf klopte ook nog een gewoon niet. Hij zou zelf ook hebben moeten betalen met de nieuwe regeling en hij zou dan niet zijn gaan reizen na een stage. Het eerste dat niet klopt, is dat de mensen die dat al gedaan hebben, nu geen keuze meer daarin hebben. Daarna ging hij verder. Hij heeft zelf twee studies gedaan en vond dat de overheid genoeg sponsort door twee studies te betalen. Nou volgens betaal je tegenwoordig instellingsgeld en betaalt de overheid daar niet meer aan mee. Sterker nog, hij bevestigde dat later ook nog. Het was puur z'n verhaaltje proberen te verkopen en nog eens op een niet eerlijke manier ook. :r
  donderdag 20 januari 2011 @ 23:30:33 #239
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_91640031
Hij repte zeker met geen woord ook over het feit dat het met terugwerkende kracht wordt ingevoerd, en hopen huidige studenten zich niet konden voorbereiden hierop?
pi_91644562
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 23:30 schreef ethiraseth het volgende:
Hij repte zeker met geen woord ook over het feit dat het met terugwerkende kracht wordt ingevoerd, en hopen huidige studenten zich niet konden voorbereiden hierop?
Jawel, en geloof het of niet; dit probeerde hij recht te lullen door te zeggen dat de regering het geld NU nodig heeft en niet pas over 6 jaar.
The lesbians next door gave me a Rolex for my birthday, which was very nice! But I think they misunderstood me when I said I wanna watch.
  vrijdag 21 januari 2011 @ 01:25:14 #241
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_91644597
Wat ik me afvraag: hoe zit het als je bijvoorbeeld 6 jaar over je bachelor doet, deze in de zomer afrondt en dan aan je master begint? Ben je dan ook aan de beurt, of betaal je dan gewoon het huidige collegegeld?
  vrijdag 21 januari 2011 @ 07:25:17 #242
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_91646743
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 01:23 schreef skudkind het volgende:

[..]

Jawel, en geloof het of niet; dit probeerde hij recht te lullen door te zeggen dat de regering het geld NU nodig heeft en niet pas over 6 jaar.
! :')

fucking hell zeg, wat een hele grote middelvinger naar een grote groep mensen.
  vrijdag 21 januari 2011 @ 07:28:52 #243
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_91646759
Dat terugvorderen is juridisch gezien niet eens mogelijk, wat een onzinnig verhaal is dat
pi_91647256
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 22:37 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

500 euro collegegeld in Belgie
4700 in Nederland.

*O* yay *O*
bij jou is het ook een optelsom? :')
Ja doei.
  vrijdag 21 januari 2011 @ 09:04:58 #245
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_91647733
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 08:30 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

bij jou is het ook een optelsom? :')
Ik kan in Belgie voor het bedrag wat ik in Nederland aan collegegeld moet gaan betalen zowel studeren als een jaar huur betalen. :')
pi_91647774
bij mij is het een optelstom voor volgend jaar ^O^
Ja doei.
pi_91647800
HELP! Ik snap het niet zo goed. Geldt deze maatregel ook voor studenten die een half jaar een studie hebben gedaan, gestopt zijn en daarna meer dan een jaar gewerkt hebben en nu opnieuw een studie doen (en waarvan het diploma wel in 4 jaar behaald wordt)?
pi_91648074
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 09:09 schreef Corina1988 het volgende:
HELP! Ik snap het niet zo goed. Geldt deze maatregel ook voor studenten die een half jaar een studie hebben gedaan, gestopt zijn en daarna meer dan een jaar gewerkt hebben en nu opnieuw een studie doen (en waarvan het diploma wel in 4 jaar behaald wordt)?
als je in dat jaar ingeschreven hebt gestaan als student wel, anders niet.

het gaat om je STUDIE-jaren...
Ja doei.
  vrijdag 21 januari 2011 @ 10:49:52 #249
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_91650533
Sommige stukjes hebben wel een erg huilie titel en doen de zaak meer kwaad dan goed.

Zoals deze. Je talenten ontplooien tijdens je studie wordt onmogelijk http://opinie.volkskrant.(...)die_wordt_onmogelijk

Loonslaven moeten ook 40 uur in de week werken. Hoe ontplooien zij hun talenten?
pi_91651431
Mooi stuk onderaan.

quote:
Jannormaal schreef op 20-01-2011 21:14

Ik heb hier een (hopelijk) wat objectiever stuk geschreven dat de klachten van studenten wat minder laat overkomen als een belangengroep die vooral lekker lang wil studeren en wat meer als een objectieve oproep om zinloze/oneerlijke maatregelen tegen te houden.

Wat er mis is met de kabinetsplannen voor het hoger onderwijs, op een rij:

1) Langstudeerders hoeven inderdaad niet door de staat ondersteund te worden, maar dat was al niet zo. De studiefinanciering geldt alleen voor nominale studieduur en bij veel studies dekt het collegegeld van 1700 euro al de kosten van het onderwijs: dwz. 1700 euro dekt de hoor- en werkcolleges (bij ons, natuurkunde, letterlijk 1 docent die voor 20-50 studenten een bord vol schrijft), stages en practica kunnen duurder zijn, maar die moet een nominaalstudent ook doen en ik heb nog nooit gehoord dat iemand een stage of practicum opnieuw moest doen: studievertraging komt zover ik weet altijd door niet-gehaalde tentamens. Langstudeerders betalen nu al collegegeld over hun extra jaren zonder dat ze studiefinanciering krijgen. Dus zij betalen hun extra studietijd nu al zelf. Een boete is gewoon het heffen van belasting, niet het terugvorderen van kosten! Als door de boete studenten sneller gaan studeren kunnen we aankijken tegen een andere vorm van bezuiniging, dan wordt het geld ergens anders opgehaald, eigenlijk een beetje zoals bij politieboetes: als er minder overtredingen worden begaan verhoogt men gewoon de boete per overtreding, bij roken wordt de belasting per pakje ook gewoon verhoogd als er minder mensen roken, want het gaat eigenlijk om de inkomsten voor de staat, niet om het ontmoedigen van gedrag, deze inkomsten worden veilig gesteld zodat politici Henk en Ingrid niet voor het hoofd hoeven te stoten met een verhoging van bv. de inkomensbelasting.

2) Het kabinet doet alsof studeren 8000 euro per jaar kost, maar je komt alleen aan zulke bedragen als je de kosten van stages en practica ook meerekent (die je maar een keer doet, hoe lang je ook studeert) en dan nog wat sjoemelt door bv. alleen naar de duurste studies te kijken en de docentensalarissen te delen door het aantal studenten (docenten besteden in werkelijkheid maar een paar uur per week aan doceren, de rest van de tijd zijn zij gewoon onderzoekers).

3) Dan is het nog zeer de vraag of de kosten van hoor- en werkcolleges wel lineair toenemen met het aantal studenten, maw. maken 5 langstudeerders, die bij een college aanschuiven bij 40 nominaalstudeerders, het college eigenlijk wel 1/8 duurder? Ook nu al krijgen universiteiten slechts geld per student voor de nominale studieduur: de kosten van langstuderen zijn dus sowieso niet voor de belastingbetaler.

4) Alle maatregelen die nu genomen worden gelden voor alle studies: dat het bij een studie van 4 jaar een stuk makkelijker is om die studie in 4+1 of 4+2 jaar te halen dan bij een 5 of 6-jarige studie (die vaak ook nog eens moeilijkere studies zijn) wordt compleet vergeten.

5) Zittende studenten worden met terugwerkende kracht genaaid. Wie 3 jaar geleden begon deed dat misschien in de veronderstelling dat hij/zij alleen maar kon studeren omdat er studiefinanciering in de master bestaat, pech gehad dan... Ook gaat er niet echt een waarschuwende werking uit van een boete voor mensen die die boete nu al te pakken hebben, want ze kunnen niet terug in de tijd om zichzelf te waarschuwen dat ze harder moeten studeren. Stoppen voor je bachelor af is is geen optie, want dan zit je met een grote schuld bij DUO, geen master doen is bij sommige opleidingen (bv. geneeskunde of natuurkunde) ook geen optie omdat je dan geen werk kunt vinden, dus je zit dan in de val en wordt uitgeknepen.

6) Dat er straks geen studiefinanciering meet bestaat voor masters zien we niet terug in een belastingverlaging. Dit is dus gewoon een belastingverhoging voor mensen die studeren, degenen die niet studeren betalen trouwens nog steeds evenveel belasting, hoe rijmt dat met de uitspraken dat de arbeider de studie van de advocaat betaalt en dat dat maar eens afgelopen moest zijn?

7) Waarom krijgen universiteiten en hogescholen ook een boete voor langstudeerders en krijgen zij nog steeds betaald per afgestudeerde student? Dat moedigt juist genadezesjes aan wat juist voor een verslechtering van het onderwijs zorgt.

8) Tenzij er enorm veel (en duur, met veel ambtenaren) toezicht komt zullen de hogere kosten voor studeren gewoon doorgerekend worden aan de samenleving. Dit is te zien in de VS waar studenten alles zelf betalen of lenen, waardoor zij meer geld voor hun diensten vragen. Zo is een doktersbezoek onbetaalbaar in de VS. Als gevolg hiervan komt de rekening juist meer bij de armen te liggen (belasting die je betaalde voor de studiefinanciering is inkomensafhankelijk, ligt dus vooral bij afgestudeerden, de hogere kosten bij de dokter die alles zelf moest lenen zijn voor iedere patient, arm of rijk).

9) De bezuinigingen worden gecompenseerd met extra investeringen, zo werd ons beloofd. Helaas, gaan de bezuinigingen nu in, de investeringen pas rond 2015, voor een volgend kabinet dus. Bij dit soort plannen is het vaak zo dat men hoopt dat de beloften vergeten worden en de uitvoering ervan dus kan verwateren. Reken maar dat het volgende kabinet zal zeggen dat het niet kan worden gehouden aan beloften van een vorig kabinet. De bezuinigingen zijn dus al binnen, maar de investeringen, die zullen we waarschijnlijk in sterk verkleinde versie terugzien, misschien zelfs wel helemaal niet.

Gelooft u mij, de simpele student, niet? Misschien kan een professor van de TU Delft u wel overtuigen: www.lr.tudelft.nl/live/pagina....

Overigens vindt ik wel dat het voor de gebruikelijke politici niets zal uitmaken: de 4-jarige alfa/gamma pretstudies die zij doen moet je toch echt wel binnen 6 jaar kunnen halen, anders verdien je het ook niet. Zij zullen echter wel geraakt worden door het wegvallen van de studiefinanciering in de masterfase, maar daar hoor ik da Costa jammer genoeg niet over.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')