abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 21 januari 2011 @ 21:53:19 #181
267547 smegmanus
FOK! ambassadeur
pi_91680700
Wat is goed?
"Zoals iedereen vindt ik iets niet goed"
of:
"Zoals iedereen vind ik iets niet goed"

Ga nogal eens fout op dit gebied :') Tips zijn welkom.
Op donderdag 15 januari 2015 19:01 schreef Maanvis het volgende:
smegmanus is de as van het kwaad. een verbrand stukje Hitler.
pi_91682496
ik vind en vind ik
je vindt en vind je
je leraar vindt en vindt je leraar
  zaterdag 22 januari 2011 @ 00:21:44 #183
131644 Wickedangel
Na mij de zondvloed
pi_91689752
Erst kommt das Fressen und dann kommt die Moral
pi_91690535
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 21:53 schreef smegmanus het volgende:
Wat is goed?
"Zoals iedereen vindt ik iets niet goed"
of:
"Zoals iedereen vind ik iets niet goed"

Ga nogal eens fout op dit gebied :') Tips zijn welkom.
Tip 1: Vervang het werkwoord waar je over twijfelt door "lopen", dan hoor je direct of er wel of geen t achter moet
ik loop > ik vind
loop ik > vind ik
jij loopt > jij vindt
loop jij > vind jij

Tip 2: bij "ik" komt er sowieso nooit een t achter.
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_91700628
Uit Ik wil een katrolsysteem bouwen

quote:
Op vrijdag 21 januari 2011 16:58 schreef Vonkenboer het volgende:
Hoe word dit probleem dan getakeld bij de professionele fitnes machines ? Zijn die verankerd aan een muur of plafond ?
  zaterdag 22 januari 2011 @ 12:33:35 #186
267547 smegmanus
FOK! ambassadeur
pi_91700849
quote:
3s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 00:40 schreef Pandora73 het volgende:

Tip 2: bij "ik" komt er sowieso nooit een t achter.
Voorbeeld:

Zoals iedereen vindt, vind ik ook blabla.
Dan wel toch?
Op donderdag 15 januari 2015 19:01 schreef Maanvis het volgende:
smegmanus is de as van het kwaad. een verbrand stukje Hitler.
pi_91702747
Ja.
Er zijn wat verwarrende uitzonderingen zoals je wilt/wil (beide goed). Maar vinden is een normaal regelmatig, sterk* werkwoord. Dus bij ik alleen de stam. Ik denk dat dit ook je vraag is: waar hoort die tweede vind dan bij. De eerste hoort grammaticatechnisch bij iedereen en de tweede bij ik: iedereen vindt en ik vind. Het zijn dus twee samengevoegde zinnen, met elk hun eigen onderwerp/gezegde.

*sterk slaat op de verbuigingsvorm: vinden vond gevonden versus de zwakke verbuigingsvorm pakken, pakte, gepakt.
Kreeg daar op school een handige voor: als er mot is en er gevochten moet worden, gaat de sterke in de andere (vecht)houding staan (klinker verandert) en de zwakke haalt er zijn grote broer bij (uitgang "te" wordt aan de stam toegevoegdj)
pi_91703636
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 12:33 schreef smegmanus het volgende:

[..]

Voorbeeld:

Zoals iedereen vindt, vind ik ook blabla.
Dan wel toch?
Dit schrijf je inderdaad goed.
Maar als je op het eerste zinsdeel doelt, dan is "iedereen" daar het onderwerp. En dat is 3e persoon enkelvoud en dus wel +t.
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_91703714
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 13:22 schreef Teslynd het volgende:
Kreeg daar op school een handige voor: als er mot is en er gevochten moet worden, gaat de sterke in de andere (vecht)houding staan (klinker verandert) en de zwakke haalt er zijn grote broer bij (uitgang "te" wordt aan de stam toegevoegdj)
Dat is wel een handig ezelsbruggetje ja.
Ik vond het altijd erg verwarrend: de sterke verandert en de zwakke blijft hetzelfde. Volgens mijn logica zou dat precies andersom moeten zijn!
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
  zaterdag 22 januari 2011 @ 13:44:47 #190
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_91703759
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 13:42 schreef Pandora73 het volgende:

[..]

Dit schrijf je inderdaad goed.
Maar als je op het eerste zinsdeel doelt, dan is "iedereen" daar het onderwerp. En dat is 3e persoon enkelvoud en dus wel +t.
De makkelijkste methode is om "lopen" in te vullen.
Hoor je in lopen een "t", dan is het stam+t.

Hij vindt -> Hij loopt
Je moeder is een hamster
pi_91704836
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 13:44 schreef Crutch het volgende:

[..]

De makkelijkste methode is om "lopen" in te vullen.
Hoor je in lopen een "t", dan is het stam+t.

Hij vindt -> Hij loopt
Dat had ik dus ook al gezegd
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_91734417
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 13:22 schreef Teslynd het volgende:
Ja.
Er zijn wat verwarrende uitzonderingen zoals je wilt/wil (beide goed). Maar vinden is een normaal regelmatig, sterk* werkwoord. Dus bij ik alleen de stam. Ik denk dat dit ook je vraag is: waar hoort die tweede vind dan bij. De eerste hoort grammaticatechnisch bij iedereen en de tweede bij ik: iedereen vindt en ik vind. Het zijn dus twee samengevoegde zinnen, met elk hun eigen onderwerp/gezegde.

*sterk slaat op de verbuigingsvorm: vinden vond gevonden versus de zwakke verbuigingsvorm pakken, pakte, gepakt.
Er zijn wat uitzonderingen, maar de tegenwoordige tijd heeft niks met sterk of zwak werkwoord te maken.

Leuk ezelbruggetje. Ik hoorde een ander: een sterk werkwoord is sterk genoeg om de klinkerverandering te behouden. Een zwak werkwoord heeft die klinkerverandering verloren en wordt vervoegd volgens de standaardregel.
De vervoeging van de sterke werkwoorden wordt opgeslagen in het geheugen en moet steeds teruggezocht worden en natuurlijk in de eerste plaats een keer opgeslagen worden.
Voor de vervoeging van de zwakke werkwoorden hoeft alleen de regel opgeslagen te worden met hoogstens als nuancering het kofschip. Daarom worden nieuwe werkwoorden ook altijd als zwak vervoegd. En worden sterke werkwoorden gaandeweg zwak.
Wie heeft nog geleerd dat de verleden tijd van durven dorst is en die van waaien woei? En wie durft die vormen dan ook nog te gebnruiken?

Dat sterke werkwoorden in het geheugen opgezocht worden, blijkt uit onderzoek: het vinden van de verleden tijd van lijden duurt net een fractie van een seconde langer dan het vinden van de verleden tijd van leiden.

De vervoeging van de tegenwoordige tijd beschouw ik als een trapje:
ik kom..........kom ik
jij komt...|.....kom jij
hij komt........komt hij
Onder de treden een -t, daarboven niet.
Maar voor jezelf nagaan met een werkwoord als kom is ook handig.
Probleem is: de meeste mensen vragen zich amper af of ze iets goed schrijven en nemen al helemaal niet de moeite om de mogelijkheden na te gaan.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 23 januari 2011 @ 09:51:40 #193
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_91738657
De openingspost uit dit topic

quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 09:01 schreef MOD het volgende:
Hallo!

Onlangs moest ik mijzelf verantwoorden tegenover de kantonrechter omdat ik een betaling heb gelaakt van mijn zorgverzekering. Nu probeer ik mijn ass te redden d.m.v. een betalingsregeling.

Ik kan weer naar de rechtbank gaan, of per brief reageren. Ik ga het laatste doen. Ik probeer het wel in stijl, zoals ik al die leuke brieven van hun heb mogen ontvangen. Dit is mijn poging:

Zijn er nog op/aanmerkingen die mijn brief beter doen overkomen of gedeeltes waar ik bijvoorbeeld nog moeilijkere woorden kan gebruiken? Als zijnde een koekje van eigen deeg. Ik vind de manier waarop zo een brief geschreven is altijd wel grappig. Ultra foutloos met een heuse toon dat niks aan de verbeelding overlaat.

De manier waarop hun brieven geschreven zijn is als of ik een blad Ik verstuur nooit zulke brieven namelijk..

Ik laat de brief verzegeld versturen. Eerder was het mijn plan nog om de hele boel met een ganzenveer in Oud Hollandsche spelling op papier te schrijven en per koerier met paard en wagen af te leveren, maar mijn handschrift laat te wensen over, alsmede mijn kennis op dat gebied. Ik weet alleen the basics zoals "ick" en "jy".. Tevens ken ik niemand met paard en wagen.

Dit is trouwens een serieus topic.

Ahwell.. Groeten en goedemorgen!
:D :')
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_91738930
_O-
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
  zondag 23 januari 2011 @ 11:38:44 #195
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_91740585
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 09:51 schreef Rewimo het volgende:
De openingspost uit dit topic

[..]

:D :')
Shoot, ik kan de brief niet zien. Maar aan de reacties te zien..... :P
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 23 januari 2011 @ 11:46:28 #196
13151 crew  Rewimo
pi_91740840
Hij heeft de brief weggehaald :')
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zondag 23 januari 2011 @ 11:46:46 #197
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_91740851
[collegegeld] Wat gebeurt er als je 1 termijn niet betaald

Niet al te schokkend, maar deze zin uit de OP maakt me in dat verband toch droevig en doet me vrezen voor de toekomst van ons land, als deze mensen de hogere functies gaan bezetten:

quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 20:49 schreef Phoenix_Wright het volgende:
Ik zit nu op een hbo instelling
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 23 januari 2011 @ 11:48:30 #198
13151 crew  Rewimo
pi_91740910
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 11:46 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[collegegeld] Wat gebeurt er als je 1 termijn niet betaald

Niet al te schokkend, maar deze zin uit de OP maakt me in dat verband toch droevig en doet me vrezen voor de toekomst van ons land, als deze mensen de hogere functies gaan bezetten:

[..]

Dan heeft ie nú al een hoge positie :Y
pi_91741050
Gelukkig is het geen Brabander, dan zat hij eronder :D
  zondag 23 januari 2011 @ 12:02:54 #200
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_91741515
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')