Tip 1: Vervang het werkwoord waar je over twijfelt door "lopen", dan hoor je direct of er wel of geen t achter moetquote:Op vrijdag 21 januari 2011 21:53 schreef smegmanus het volgende:
Wat is goed?
"Zoals iedereen vindt ik iets niet goed"
of:
"Zoals iedereen vind ik iets niet goed"
Ga nogal eens fout op dit gebiedTips zijn welkom.
quote:Op vrijdag 21 januari 2011 16:58 schreef Vonkenboer het volgende:
Hoe word dit probleem dan getakeld bij de professionele fitnes machines ? Zijn die verankerd aan een muur of plafond ?
Voorbeeld:quote:Op zaterdag 22 januari 2011 00:40 schreef Pandora73 het volgende:
Tip 2: bij "ik" komt er sowieso nooit een t achter.
Dit schrijf je inderdaad goed.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 12:33 schreef smegmanus het volgende:
[..]
Voorbeeld:
Zoals iedereen vindt, vind ik ook blabla.
Dan wel toch?
Dat is wel een handig ezelsbruggetje ja.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 13:22 schreef Teslynd het volgende:
Kreeg daar op school een handige voor: als er mot is en er gevochten moet worden, gaat de sterke in de andere (vecht)houding staan (klinker verandert) en de zwakke haalt er zijn grote broer bij (uitgang "te" wordt aan de stam toegevoegdj)
De makkelijkste methode is om "lopen" in te vullen.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 13:42 schreef Pandora73 het volgende:
[..]
Dit schrijf je inderdaad goed.
Maar als je op het eerste zinsdeel doelt, dan is "iedereen" daar het onderwerp. En dat is 3e persoon enkelvoud en dus wel +t.
Dat had ik dus ook al gezegdquote:Op zaterdag 22 januari 2011 13:44 schreef Crutch het volgende:
[..]
De makkelijkste methode is om "lopen" in te vullen.
Hoor je in lopen een "t", dan is het stam+t.
Hij vindt -> Hij loopt
Er zijn wat uitzonderingen, maar de tegenwoordige tijd heeft niks met sterk of zwak werkwoord te maken.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 13:22 schreef Teslynd het volgende:
Ja.
Er zijn wat verwarrende uitzonderingen zoals je wilt/wil (beide goed). Maar vinden is een normaal regelmatig, sterk* werkwoord. Dus bij ik alleen de stam. Ik denk dat dit ook je vraag is: waar hoort die tweede vind dan bij. De eerste hoort grammaticatechnisch bij iedereen en de tweede bij ik: iedereen vindt en ik vind. Het zijn dus twee samengevoegde zinnen, met elk hun eigen onderwerp/gezegde.
*sterk slaat op de verbuigingsvorm: vinden vond gevonden versus de zwakke verbuigingsvorm pakken, pakte, gepakt.
Kreeg daar op school een handige voor: als er mot is en er gevochten moet worden, gaat de sterke in de andere (vecht)houding staan (klinker verandert) en de zwakke haalt er zijn grote broer bij (uitgang "te" wordt aan de stam toegevoegdj)
quote:Op zondag 23 januari 2011 09:01 schreef MOD het volgende:
Hallo!
Onlangs moest ik mijzelf verantwoorden tegenover de kantonrechter omdat ik een betaling heb gelaakt van mijn zorgverzekering. Nu probeer ik mijn ass te redden d.m.v. een betalingsregeling.
Ik kan weer naar de rechtbank gaan, of per brief reageren. Ik ga het laatste doen. Ik probeer het wel in stijl, zoals ik al die leuke brieven van hun heb mogen ontvangen. Dit is mijn poging:
Zijn er nog op/aanmerkingen die mijn brief beter doen overkomen of gedeeltes waar ik bijvoorbeeld nog moeilijkere woorden kan gebruiken? Als zijnde een koekje van eigen deeg. Ik vind de manier waarop zo een brief geschreven is altijd wel grappig. Ultra foutloos met een heuse toon dat niks aan de verbeelding overlaat.
De manier waarop hun brieven geschreven zijn is als of ik een blad Ik verstuur nooit zulke brieven namelijk..
Ik laat de brief verzegeld versturen. Eerder was het mijn plan nog om de hele boel met een ganzenveer in Oud Hollandsche spelling op papier te schrijven en per koerier met paard en wagen af te leveren, maar mijn handschrift laat te wensen over, alsmede mijn kennis op dat gebied. Ik weet alleen the basics zoals "ick" en "jy".. Tevens ken ik niemand met paard en wagen.
Dit is trouwens een serieus topic.
Ahwell.. Groeten en goedemorgen!
Shoot, ik kan de brief niet zien. Maar aan de reacties te zien.....quote:
quote:Op vrijdag 21 januari 2011 20:49 schreef Phoenix_Wright het volgende:
Ik zit nu op een hbo instelling
Dan heeft ie nú al een hoge positiequote:Op zondag 23 januari 2011 11:46 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[collegegeld] Wat gebeurt er als je 1 termijn niet betaald
Niet al te schokkend, maar deze zin uit de OP maakt me in dat verband toch droevig en doet me vrezen voor de toekomst van ons land, als deze mensen de hogere functies gaan bezetten:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |