![n3nd05.jpg]()
Op de foto met de cast. V.l.n.r.: Paolo Seganti (Damian), Elizabeth Hubbard (Lucinda), Martha Byrne ( Lily), de dolgelukkige prijswinnaars Suzan en Marijke Siepman, Marnie Schulenburg (Alison), Evan Vanfossen Hansis (Luke) en Billy Magnussen (Casey).
![2cfseb.jpg]()
Dranghekken houden de fans niet tegen.
UTRECHT Damiaaan, Luuuk, Lilyyy. Meer dan duizend fans gillen bij het zien van de castleden uit de populaire Amerikaanse soapserie As The World Turns. De acteurs zijn voor het eerst in Nederland en geven hier drie theatershows. Een unieke kans voor de verstokte fans om hun idolen in levende lijve te aanschouwen. En hoe. Volwassen vrouwen gaan massaal uit hun dak. Dwanghekken en beveiligers houden de fans niet tegen. Ze willen hun favorieten van dichtbij zien, fotos nemen en het liefst ook nog aanraken.
Grote liefdes, ontvoeringen, verloren minnaars, ernstige ziektes, moorden, huwelijken en tragische scheidingen. Al meer dan twintig jaar leven duizenden fans in ons land mee met de personages uit As The World Turns (ATWT). In de theatershow, waarbij Peter van der Vorst als gastheer optreedt, leren we de acteurs door middel van interviews en oude beelden beter kennen. De sterren van de serie die één voor één het podium opkomen krijgen allemaal een minuten durende staande ovatie, begeleid door opgewonden gegil. Ook de 28-jarige Abdi Asha gaat uit haar dak. Ik ben helemaal gek op ze. Toen ik hier tien jaar geleden kwam wonen, ben ik de serie gaan volgen om Nederlands te leren. Door de ondertiteling te lezen ben ik snel vooruitgegaan. Het was elke dag ontspanning én een leermoment."
Veel van de aanwezige 30-tot 45-jarigen blijken ATWT al te volgen vanaf hun studententijd. Zo ook Gonny Petersen (44) en haar vriend Michiel Veugelers (38). Wij keken altijd samen in ons studentenflatje, vertelt Gonny. De verhaallijnen waren toen nog geloofwaardig. Nu moet alles heel snel en gebeuren er de meest bizarre dingen. Michiel keek altijd mee. Dat doet hij nog steeds, zij het wat minder, maar hij houdt er wel van." Behalve Michiel zitten er niet veel hetero-mannen in de zaal, op de mannen die duidelijk door hun vrouw zijn meegesleurd na. Wel tientallen homos, die vooral enthousiast reageren op Hansis die de homoseksuele Luke speelt. Hij is de eerste die in een Amerikaanse soapserie met een man tongzoende. Hij brak daarmee een lans voor alle homos in zijn land en werd in één klap wereldberoemd.
Ontroerd
Martha Byrne die vanaf haar vijftiende meer dan twintig jaar het personage Lily speelt, is verrast door alle reacties. We zijn hier zo warm welkom geheten door de fans. Ik ben helemaal ontroerd. Deze mensen zijn oprecht enthousiast. Dit zal ik niet snel vergeten. In Amerika ben je toch één van de vele soapies maar hier voelen we ons helemaal speciaal. "
Ook moeder Suzan Siepman en dochter Marijke voelen zich speciaal. Zij wonnen met de speciale ATWT-actie van VROUW een Meet & Greet met de acteurs. Een droom kwam uit. Suzan: Ik kijk al meer dan 15 jaar onafgebroken naar het lief en leed van deze mensen. Het is pure ontspanning voor mij. Even een ontlaadmoment. Ik ga altijd eerst koken en daarna ga er helemaal voor zitten." Dochter Marijke lacht. We mogen vaak niet kijken van papa, hij gruwelt ervan. Maar vaak krijgen we toch ons zin. Ik kan me heel goed met de jongeren in ATWT identificeren. Ze hebben toch dezelfde problemen als elke puber, alleen zijn die van hen meestal iets extremer." Suzan snapt wel dat mannen niet zo dol zijn op soaps. Vrouwen willen graag even ontsnappen aan de realiteit. Daarom gebeuren er ook zulke vreemde dingen in deze series. Voor de man is dat echt te ver van zijn bed. Die ziet liever iets realistisch.
Terwijl de show aan de gang is, zitten in een hoekje van de foyer drie mannen verveeld voor zich uit te staren. We kwamen elkaar toevallig hier tegen, we houden allemaal niet van deze soap maar moesten per se mee van onze vrouwen. Gelukkig hoefden we niet mee naar binnen. Om de tijd te doden hebben we wat te lezen meegenomen." ATWT is in Amerika inmiddels gestopt. Na 54 jaar trok CBS de stekker eruit wegens dalende reclame inkomsten en hoge productiekosten. Gelukkig kunnen wij in Nederland nog tot eind 2012 genieten van de avonturen van Luke, Casey, Damian, Lily, Alison en al die anderen.
bron