abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90822365
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 00:20 schreef moussie het volgende:

[..]

Vergeet bij dat verhaal de achtergrond niet .. dat Saddam als bondgenoot van de VS Iran aanviel, dat de VS op z'n minst indirect verantwoordelijk zijn voor het religieuze regime in Iran, en dat dat gehamer op die vermeende atoomwapens niet meer is dan de zoveelste zet in een heel vreemd soort schaakspel dat al tig decennia aan de gang is.
Die verwijten hebben hun kracht een beetje verloren. Amerika is bezig met een balanceer-act. Soms de een helpen, soms de ander helpen. Amerika corrigeert de machtsverhoudingen naar eigen inzicht (om te voorkomen dat één land het Midden Oosten overheerst). Dan kom je al snel terecht in een situatie waar je vroegere vrienden nu je vijanden zijn. En vice versa.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_90822673
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 00:38 schreef waht het volgende:

[..]

Die verwijten hebben hun kracht een beetje verloren. Amerika is bezig met een balanceer-act. Soms de een helpen, soms de ander helpen. Amerika corrigeert de machtsverhoudingen naar eigen inzicht (om te voorkomen dat één land het Midden Oosten overheerst). Dan kom je al snel terecht in een situatie waar je vroegere vrienden nu je vijanden zijn. En vice versa.
Je ondersteunt hiermee het idee dat het een vreemd soort schaakspel is dat al decennia lang aan de gang is. (Of zelfs nog langer, maar met wisselende spelers.)
Waardoor het geblaat over Irans atoomprogramma opeens een beetje goedkoop effectbejag wordt. In de hoop dat wij het gaan geloven. Of misschien in de hoop dat zijzelf het gaan geloven en het waar wordt?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_90822824
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 00:52 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Je ondersteunt hiermee het idee dat het een vreemd soort schaakspel is dat al decennia lang aan de gang is. (Of zelfs nog langer, maar met wisselende spelers.)
Maar dat is het ook, dat is het exact. Wat betreft Amerika en het Midden Oosten is dat min of meer begonnen na de tweede wereldoorlog. Amerika heeft zich een lange tijd wat op de achtergrond gehouden maar was wel degelijk actief aanwezig (voornamelijk om de Sovjets tegen te werken). Nadat Irak te machtig dreigde te worden kwam de Amerikaanse krijgsmacht in actie. De rest is geschiedenis.
quote:
Waardoor het geblaat over Irans atoomprogramma opeens een beetje goedkoop effectbejag wordt. In de hoop dat wij het gaan geloven. Of misschien in de hoop dat zijzelf het gaan geloven en het waar wordt?
Hoe bedoel je dat wij of zij het gaan geloven? Iran weet dondersgoed wat Amerika wil en heeft gedaan. Ik vind het persoonlijk niet echt verwonderlijk dat ze de bom willen hebben.
pi_90823606
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 01:01 schreef waht het volgende:

[..]

Maar dat is het ook, dat is het exact. Wat betreft Amerika en het Midden Oosten is dat min of meer begonnen na de tweede wereldoorlog. Amerika heeft zich een lange tijd wat op de achtergrond gehouden maar was wel degelijk actief aanwezig (voornamelijk om de Sovjets tegen te werken). Nadat Irak te machtig dreigde te worden kwam de Amerikaanse krijgsmacht in actie. De rest is geschiedenis.
Al eerder, al voor de eerste wereldoorlog. Maar toen waren het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk de schakers.
quote:
[..]

Hoe bedoel je dat wij of zij het gaan geloven? Iran weet dondersgoed wat Amerika wil en heeft gedaan. Ik vind het persoonlijk niet echt verwonderlijk dat ze de bom willen hebben.
Het is de bedoeling dat wij, het gewone volk, gaan geloven dat Iran een agressief land is. En dan is het de bedoeling dat zij, de machthebbers, er zelf in gaan geloven.
Toen Colin Powell aan de Veiligheidsraad of de Algemene Vergadering (daar mag ik vanaf wezen) vertelde dat Irak massavernietigingswapens had, geloofde hij daar zelf in. Hem was een en ander op de mouw gespeld, maar omdat hij dat zelf geloofde, kwam hij geloofwaardig over.
Om een leugen te kunnen vertellen, moet je er zelf in geloven.

Nee, verwonderlijk is het niet. Zelfs logisch en voor de hand liggend.
Maar Iran heeft het non-proliferatieverdrag ondertekend en staat controle door de IAEA toe. En waarom zouden we Iran minder geloven dan de VSvA of Israel? Landen die naar iedereen weet herhaaldelijk gelogen hebben en agressief zijn geweest naar hun buren. Iets wat van Iran tot nu toe niet gezegd kan worden.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_90824635
volg topic nieuw topic Palestina & Israel #67: Waar gaan ze deze keer toeslaan?

dit vragen wij ons dagelijks af waar de palies weer toe willen slaan . goede topic starter kees
pi_90827413
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 05:34 schreef C_N het volgende:
volg topic nieuw topic Palestina & Israel #67: Waar gaan ze deze keer toeslaan?

dit vragen wij ons dagelijks af waar de palies weer toe willen slaan . goede topic starter kees
Ah, jij leest de grafiek die sneeuwvrouw plaatste op z'n Israelisch: waar een vermindering geboekt wordt, lees jij een toename.
En waar normale mensen dan denken dat de situatie verbetert, gaan de plaatselijke =roepen dat ze bedreigd worden en dat er op los geslagen moet worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door paddy op 20-03-2011 13:31:00 ]
pi_90829879
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 00:27 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Nou, kijk eens aan: je geeft zelf al argumenten waarom Gaza in elk geval niet aangevallen moet worden. Geheel zonder gegoten lood neemt de regen al af!
En was niet na het konvooi de blokkade iets verlicht? (Of was dat weer typisch Israelische kromspraak, zodat eigenlijk de strop nog vaster aangehaald werd? In dat geval gaat mijn redenering niet op.)
De enige kromspraak komt nu van jou. De gaza-oorlog vond begin 2009 plaats, de afname is dus pas na de oorlog. Als je ervan uitgaat dat het meerendeel van de raketten in 2009 tijdens die oorlog zijn afgevuurd dan zou het zo zelfs kunnen zijn dat er een toename is in 2010, maar dat kan ik nu niet onderbouwen.

(Maar ik ga er maar even vanuit dat je je een jaartje vergist hebt ;) ) .
Anti-globalisten aller landen verenigt u!
bron
Mjin eerste AKQ: Algemene Kennis Quiz Deel 547
  Moderator dinsdag 4 januari 2011 @ 12:17:02 #28
8781 crew  Frutsel
pi_90831277
OP ff geplakt uit deeltje 60 ofzo
Destijds liep er ook nog een reeks tussen Israel/Vs en Iran
VS/Israel - Iran [#28]: Centraal Topic

quote:
Nieuwe Gaza-oorlog lijkt kwestie van tijd

GAZA-STAD - Twee jaar na het begin van de oorlog in de Gazastrook lijkt het slechts een kwestie van tijd voordat het Israëlische leger opnieuw een offensief begint tegen militanten in het kustgebied.

Spanning in het Midden-Oosten

Het geweld over en weer neemt toe en leiders in Israël speculeren steeds nadrukkelijker over een nieuwe militaire operatie.

Zondag reageerde vicepremier Silvan Shalom op een actie tegen Palestijnse militanten, die in het zuiden van de Gazastrook werden gedood door Israëlische militairen.

Gazastrook

De leden van de beweging Islamitische Jihad zouden in de ochtend bezig zijn geweest met het plaatsen van een bom nabij de grens tussen Israël en de Gazastrook. De beweging wordt ook verantwoordelijk gehouden voor raketbeschietingen richting Israël.

Shalom zei voorafgaand aan de wekelijkse ministerraad dat ''we met volle kracht zullen reageren'' als ''deze situatie voortduurt waarin raketten probleemloos naar binnen worden gesmokkeld, waarin zij Israël blijven beschieten, en waarin zij onschuldige burgers proberen te treffen''.

Gevechtshelikopters

Het Israëlische leger zette zondagochtend gevechtshelikopters en tanks in tegen een onbekend aantal leden van Islamitische Jihad, die zouden hebben teruggeschoten. Na het incident lanceerden Palestijnse strijders opnieuw raketten richting het zuiden van Israël. De projectielen raakten geen mensen of gebouwen.

Het laatste grootschalige offensief van het Israëlische leger in de Gazastrook begon op 27 december 2008. De toenmalige regering van Israël wilde hiermee een eind maken aan raketbeschietingen vanuit Gaza.

Oorlogsmisdaden

Tijdens de 22 dagen durende gevechten kwamen 1300 Palestijnen en dertien Israëli's, van wie tien militairen, om het leven. Volgens VN-onderzoek pleegde zowel Israël als Hamas tijdens het conflict oorlogsmisdaden. Twee jaar later is in de verpauperde regio aan de Middellandse Zee nog nauwelijks sprake van wederopbouw. Israël en Egypte laten bijna geen goederen toe tot het gebied.

Desondanks slagen militanten erin wapens te bemachtigen, onder meer met behulp van smokkeltunnels onder de grens met Egypte. Dit jaar schoten ze meer dan tweehonderd projectielen af richting Israël. Deze beschietingen leiden zelden tot doden, gewonden of materiële schade.

Radicale bewegingen

Het Israëlische leger slaat doorgaans hard terug. In 2010 stierven zeker 64 Palestijnen door toedoen van acties van de strijdkrachten van Israël in de Gazastrook.

In de afgelopen maand was sprake van een toename van het geweld. Tijdens de begrafenis van de militanten die stierven tijdens het incident van zondag riepen rouwenden de radicale bewegingen Islamitische Jihad en Hamas op om wraak te nemen op Israël. Een woordvoerder van de gewapende tak van Islamitische Jihad bezwoer dat Israël ''de prijs zal betalen'' als het land een nieuw offensief begint in de Gazastrook.

De Israëlische chef-staf, luitenant-generaal Gabi Ashkenazi, noemde de situatie afgelopen week al ''zeer fragiel en explosief''. Volgens de topmilitair is een nieuwe oorlog in Gaza ''slechts een kwestie van tijd''.
pi_90840008
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 10:14 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ah, jij leest de grafiek die sneeuwvrouw plaatste op z'n Israelisch: waar een vermindering geboekt wordt, lees jij een toename.
En waar normale mensen dan denken dat de situatie verbetert, gaan de plaatselijke schmouzen roepen dat ze bedreigd worden en dat er op los geslagen moet worden.
wat is de rede van die vermindering denk jij .
de hamas voel zich schuldig ???
pi_90865134
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 11:36 schreef PhysicsRules het volgende:

[..]

De enige kromspraak komt nu van jou. De gaza-oorlog vond begin 2009 plaats, de afname is dus pas na de oorlog. Als je ervan uitgaat dat het meerendeel van de raketten in 2009 tijdens die oorlog zijn afgevuurd dan zou het zo zelfs kunnen zijn dat er een toename is in 2010, maar dat kan ik nu niet onderbouwen.

(Maar ik ga er maar even vanuit dat je je een jaartje vergist hebt ;) ) .
Nee, ik vergis me niet: ik constateer dat er een duidelijke vermindering is van 2009 op 2010. Terwijl Gegoten Lood toch begin 2009 al afgelopen was.
Ik ben het met je eens dat er onduidelijkheden zijn, maar afgaande op de grafiek is er geen toename maar juist een afname van aanvallen.
pi_90865227
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 16:19 schreef C_N het volgende:

[..]

wat is de rede van die vermindering denk jij .
de hamas voel zich schuldig ???
Dat weet ik net zo min als jij.
Maar ja: ik heb ook geen smoesjes nodig om er op te gaan slaan, dus ik hoef een vermindering ook niet te verkopen als een toename.
pi_90868181
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 00:35 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Dat weet ik net zo min als jij.
Maar ja: ik heb ook geen smoesjes nodig om er op te gaan slaan, dus ik hoef een vermindering ook niet te verkopen als een toename.
ach kees kom toch eens uit je hoekje .

in plaats dan deze link .
als je echt vrede wil . hersens spoel je niet jonge pubers in mijn ogen .

http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/141547

de haat word er al in gegoten als ze geboren worden .
zo ze liegen tegen de kinderen om te hersens spoelen ..
of tegen israel om te zeggen we willen vrede.
jij en ik weet maar al te goed wat ze echt willen .

en dat is geen vrede maar zo veel mogelijk schade toe brengen waar Israel zich gelukkig tegen verdedigd
zoals dit
http://www.debbieschlusse(...)ms-to-terrorist-grp/
maar helaas en erg jammer jij ziet dit anders .
is jou goed recht .
maar erg jammer .
.
ik leer mijn zoon anderen dingen hoor om van het leven te genieten en dat is niet .haat kweken tegen de palestijnen.

[ Bericht 3% gewijzigd door paddy op 20-03-2011 13:32:04 ]
pi_90868193

[ Bericht 100% gewijzigd door C_N op 05-01-2011 05:32:37 ]
pi_90877342
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 01:47 schreef Kees22 het volgende:
Het is de bedoeling dat wij, het gewone volk, gaan geloven dat Iran een agressief land is. En dan is het de bedoeling dat zij, de machthebbers, er zelf in gaan geloven.
Toen Colin Powell aan de Veiligheidsraad of de Algemene Vergadering (daar mag ik vanaf wezen) vertelde dat Irak massavernietigingswapens had, geloofde hij daar zelf in. Hem was een en ander op de mouw gespeld, maar omdat hij dat zelf geloofde, kwam hij geloofwaardig over.
Om een leugen te kunnen vertellen, moet je er zelf in geloven.
Dat zal er deels mee te maken hebben maar mij krijg je niet zo gek. Ik geloof wel dat er in de regering van Iran een aantal doorgedraaide fundamentalisten zitten maar het volk verschilt niet van anderen.
quote:
Nee, verwonderlijk is het niet. Zelfs logisch en voor de hand liggend.
Maar Iran heeft het non-proliferatieverdrag ondertekend en staat controle door de IAEA toe. En waarom zouden we Iran minder geloven dan de VSvA of Israel? Landen die naar iedereen weet herhaaldelijk gelogen hebben en agressief zijn geweest naar hun buren. Iets wat van Iran tot nu toe niet gezegd kan worden.
Iran is minstens net zo agressief geweest tegen haar buurlanden, en zeker tegen Israël. Iran wil op z'n minst andere landen in het Midden Oosten beïnvloeden. Ze bieden openlijk steun aan Hezbollah en helpen Jordanië op eenzelfde manier. Voordat de VS in Afghanistan binnenvielen hebben ze bijvoorbeeld ook de Noordelijke Alliantie gesteund in strijd tegen de Taliban. En op dit moment steunen ze de opstandelingen in Irak.
pi_90914858
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 05:09 schreef C_N het volgende:

[..]

ach kees kom toch eens uit je hoekje .
misschien moeten je vrienden eerst een een normaal lee wezen aanschaffen .
in plaats dan deze link .
als je echt vrede wil . hersens spoel je niet jonge pubers in mijn ogen .

http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/141547

de haat word er al in gegoten als ze geboren worden .
zo ze liegen tegen de kinderen om te hersens spoelen ..
of tegen israel om te zeggen we willen vrede.
jij en ik weet maar al te goed wat ze echt willen .

en dat is geen vrede maar zo veel mogelijk schade toe brengen waar Israel zich gelukkig tegen verdedigd
zoals dit
http://www.debbieschlusse(...)ms-to-terrorist-grp/
maar helaas en erg jammer jij ziet dit anders .
is jou goed recht .
maar erg jammer .
.
ik leer mijn zoon anderen dingen hoor om van het leven te genieten en dat is niet .haat kweken tegen de palestijnen.
Vet en onderstreept van mij.
Dat lijkt me sterk! Dat genieten, dat zou nog kunnen. Hoewel je hier niet als een vrolijke Frans overkomt.
Maar dat je hem geen haat tegen Palestijnen bijbrengt, kan ik me niet voorstellen. Dan zou je namelijk tegen je zoon heel andere dingen vertellen dan hier op FOK!, waar elke poging tot enige nuancering door jou genadeloos aangevallen wordt.
Je spreekt hier achteloos van pallies die rücksichtloos Israel voortdurend aanvallen. Elke opmerking dat er ook andere kanten aan het verhaal zitten, wordt door jou bestreden, met de merkwaardigste drogredenen ook nog. En dan zou je in staat zijn om je zoon normaal respect voor Palestijnen bij te brengen?
Dan ben je ofwel een totaal gespleten persoonlijkheid ofwel je liegt jezelf voor.
pi_90915066
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 12:59 schreef waht het volgende:

[..]

Dat zal er deels mee te maken hebben maar mij krijg je niet zo gek. Ik geloof wel dat er in de regering van Iran een aantal doorgedraaide fundamentalisten zitten maar het volk verschilt niet van anderen.

[..]

Iran is minstens net zo agressief geweest tegen haar buurlanden, en zeker tegen Israël. Iran wil op z'n minst andere landen in het Midden Oosten beïnvloeden. Ze bieden openlijk steun aan Hezbollah en helpen Jordanië op eenzelfde manier. Voordat de VS in Afghanistan binnenvielen hebben ze bijvoorbeeld ook de Noordelijke Alliantie gesteund in strijd tegen de Taliban. En op dit moment steunen ze de opstandelingen in Irak.
De laatste honderd jaar heeft Iran geen buurlanden aangevallen. Het heeft zich verdedigd tegen Irak, maar dat was geen aanval, dat was een verdediging.
En het heeft groeperingen gesteund, maar dat is lang niet hetzelfde. Elk land van betekenis steunt actieve groepen in andere landen. De VSvA, de SU en later Rusland, het VK, Frankrijk en Israel voorop. Dat is iets heel anders dan openlijk andere landen aanvallen.
pi_90915558
Ik hoor tegelijk een programma op NL2, over de ondervraging van gevangenen door Canadese ondervragers. Gevangenen van Guantanamo Bay, geloof ik, maar in elk geval soortgelijke omstandigheden.
Gevangenen naakt en vastgebonden, vermoeid en kennelijk slecht gevoed en uitgerust, veel herrie op de achtergrond. De ondervrager klinkt als een heldere, jonge, frisse, zelfverzekerde man. De hypocrisie in zijn taal maakt me misselijk. "I want this to be as easy for you and me as possible. We are in the same spot." En zo gaat het maar door.
De overmacht, het totale verschil in macht over de situatie en dan de suggestie van gelijkheid en de schijnbare vraag om hulp van de ondervrager: "I need reliable answers from you to tell my superiors."

Canadezen! Een van de veiligste landen ter wereld. Althans voor blanken. Niet het opgefokte van de VSvA, maar rustiger.
Hieruit volgt het vermoeden, dat het de Israeli's misschien niet eens valt kwalijk te nemen dat ze zich zo makkelijk laten hersenspoelen tot oorlogsmisdadigers.

Gelukkig zorgt C_N voor een trendbreuk, door zijn zoon geen haat tegen pallies Palestijnen te leren.
pi_90915570
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 00:16 schreef Kees22 het volgende:

[..]

De laatste honderd jaar heeft Iran geen buurlanden aangevallen. Het heeft zich verdedigd tegen Irak, maar dat was geen aanval, dat was een verdediging.
En het heeft groeperingen gesteund, maar dat is lang niet hetzelfde. Elk land van betekenis steunt actieve groepen in andere landen. De VSvA, de SU en later Rusland, het VK, Frankrijk en Israel voorop. Dat is iets heel anders dan openlijk andere landen aanvallen.
Ik vind dat weinig verschillen van de manier waarop Israël zichzelf verdedigd heeft. Meermaals hebben de Arabische buurlanden Israël aangevallen. Als we dan de raketaanvallen, aanslagen en ontvoeringen van Hamas en Hezbollah meetellen als aanval heeft Israël zichzelf puur verdedigd.

De VS is uiteraard de supermacht die doet wat het wilt.
pi_90916094
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 00:27 schreef waht het volgende:

[..]

Ik vind dat weinig verschillen van de manier waarop Israël zichzelf verdedigd heeft. Meermaals hebben de Arabische buurlanden Israël aangevallen. Als we dan de raketaanvallen, aanslagen en ontvoeringen van Hamas en Hezbollah meetellen als aanval heeft Israël zichzelf puur verdedigd.

De VS is uiteraard de supermacht die doet wat het wilt.
Nou, daarover verschillen we dan van mening.
Je hebt gelijk dat Israel verschillende keren zelf ook aangevallen is.

Dan moet je ook kijken naar de voorgeschiedenis: de welbewuste golven van kolonisatie door joden van een land dat al bewoond werd. Door een verwant volk, dat wel, maar de nieuwkomers hadden toch een heel andere cultuur en beweegreden. Tegenwoordig noemen we dat tsunami.

Er zijn uit diverse bronnen meldingen van provocaties door Israel en Israeli's om oorlog uit te lokken. Maar los van de vraag of je een preventieve aanval nou defensie of agressie noemt, dan nog blijft het verschil in reactie op een aanval. Israel gaat een land dan vrijwel platbombarderen, op een manier die door andere landen als oorlogsmisdaad beschouwd wordt. Iran heeft na het terugslaan van Irak geen vernietigende represailles meer ondernomen.

Dan de minder zichtbare acties. Israel beroemt zich op de beste geheime dienst ter wereld. Verder neemt het, tegen elk internationaal recht in, stap voor stap het bezette gebied op de Westoever in en het zet bijvoorbeeld een muur op andermans grond.

Ik wil Iran niet afschilderen als een onschuldig lam, maar Israel of de VSvA zijn minstens even onbetrouwbaar en moeten dus niet zo'n hypocriete grote mond hebben.
pi_90919881
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 00:40 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Dan de minder zichtbare acties. Israel beroemt zich op de beste geheime dienst ter wereld. Verder neemt het, tegen elk internationaal recht in, stap voor stap het bezette gebied op de Westoever in en het zet bijvoorbeeld een muur op andermans grond.

Ik wil Iran niet afschilderen als een onschuldig lam, maar Israel of de VSvA zijn minstens even onbetrouwbaar en moeten dus niet zo'n hypocriete grote mond hebben.
Dat begrijp ik wel. In zekere zin zijn de Amerikanen en Israëli's ervan overtuigd dat hun (westerse) cultuur beter is en ze het dus zelf niet hypocriet vinden. Ook niet als ze andermans grondgebied schenden. Maar ik geloof dat dat gevoel van culturele superioriteit wederzijds is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')