abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 18 januari 2011 @ 16:24:09 #201
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_91520301
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 16:20 schreef JL... het volgende:
Ja kijk weet je wat het is, ik stuur direct in de email de brief. Ik doe hem er niet nog eens bij als bijlage.

Zo zien ze namelijk direct mijn brief. Anders dienen ze hem weer op te slaan en kunnen ze hem dan pas lezen.
Ik vind het er professioneler uitzien om hem als bijlage mee te sturen en in e-mail te verwijzen naar de bijlage.

Maar dat is een kwestie van persoonlijke smaak ;).

In jouw geval zou ik het adres zeker weglaten, aangezien het er idd raar uitziet als je eerst een adres ziet en dan pas door hebt waar het over gaat.
Niet meer actief op Fok!
pi_91520469
Hmm, dus meer zoiets als.

Geachte heer/mevrouw,

bij deze stuur ik u mijn sollicitatiebrief voor de functie van administratief medewerker als bijlage bij deze e-mail toe.

Met vriendelijke groeten,

J. Aap

Het kan er zeker professioneler uitzien, maar ik weet niet of ze zich vaak de moeite nemen om de sollicitatiebrief dan eerst op te slaan en dan te gaan lezen. Bij het C.V. doen ze dat uiteraard wel.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 16:29:40 #203
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_91520569
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 16:27 schreef JL... het volgende:
Hmm, dus meer zoiets als.

Geachte heer/mevrouw,

bij deze stuur ik u mijn sollicitatiebrief voor de functie van administratief medewerker als bijlage bij deze e-mail toe.

Met vriendelijke groeten,

J. Aap
Ja zoiets :).

Ik schrijf altijd eerst dat ik wil solliciteren naar de functie van X. En op de volgende regel schrijf ik dat ik mijn brief en CV heb toegevoegd als bijlage.
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 18 januari 2011 @ 16:30:37 #204
62913 Blik
The one and Only!
pi_91520614
Ik doe ongeveer hetzelfde, cv en brief in de bijlage
  dinsdag 18 januari 2011 @ 16:31:28 #205
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_91520660
Soms twijfel ik weleens of een brief wel nutvol is :P. Ze kijken uiteindelijk toch naar: Ervaring en scholing.
pi_91520662
Thanks voor de tips.

Ik heb by the way vanavond een gesprek met iemand van een HR afdeling die me tips gaat geven over solliciteren.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 16:38:22 #207
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_91521030
quote:
17s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 16:31 schreef GotC het volgende:
Soms twijfel ik weleens of een brief wel nutvol is :P. Ze kijken uiteindelijk toch naar: Ervaring en scholing.
Nou, dat ben ik niet helemaal met je eens. Ik heb een keer een brief geschreven naar een organisatie die me erg aansprak, zonder dat ik de nodige werkervaring had. Toen kreeg ik een persoonlijk bericht terug dat de vacature helaas al opgevuld was, maar dat ze mijn enthousiasme wel waardeerden en dat het gebrek aan relevante werkervaring met mijn houding geen probleem hoefde te zijn.

Goede sollicitatiebrieven schrijven is wel iets wat je moet leren. Als ik de brieven die ik nu schrijf vergelijk met die van 3 jaar geleden, snap ik echt niet waarom ik toen eigenlijk werd uitgenodigd op gesprek.

Door te beginnen met "Op DATUM las ik op WEBSITE dat u op zoek bent naar een FUNCTIENAAM" laat je vooral zien dat je een saai en initiatiefloos persoon bent :).
Niet meer actief op Fok!
pi_91521130
Ik begin eigenlijk altijd zo:

Geachte heer Pieters,

deze middag vond ik de functie van boekhoudkundig medewerker voor Shell via de website Limburgvac. Graag reageer ik bij deze op de vacante functie.

@ GotC

ik denk dat je wel enig gelijk hebt in deze. Of een brief dan in de bijlage of direct in de e-mail zelf staat is denk ik niet echt iets dat de situatie wijzigt.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 16:40:24 #209
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_91521133
Ik moet volgende week trouwens een analytische test afleggen bij een softwarebedrijf en als me dat lukt (en daar heb ik een hard hoofd in, al ga ik wel hard oefenen :')) heb ik daarna een sollicitatiegesprek en ga ik mogelijk diezelfde middag nog met een aanbod onder de arm naar huis.

Ik heb dus mijn twijfels of het wat gaat worden. De test is groot, er is veel tijdsdruk en ik zal vast ook gestresst zijn. Maar ik probeer het te zien als een goeie oefening. Je analytische vaardigheden trainen is sowieso nooit een slecht plan :).
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 18 januari 2011 @ 16:42:37 #210
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_91521248
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 16:40 schreef JL... het volgende:
Ik begin eigenlijk altijd zo:

Geachte heer Pieters,

deze middag vond ik de functie van boekhoudkundig medewerker voor Shell via de website Limburgvac. Graag reageer ik bij deze op de vacante functie.
Booooooooooooooooring! Sta je er eigenlijk wel bij stil dat waarschijnlijk alle sollicitanten hun brief zo beginnen? Juist omdat je het niet moet hebben van je werkervaring, moet je zorgen dat je je van de rest kunt onderscheiden door middel van je sprankelende brief. En een goed begin is daarbij onontbeerlijk.
Niet meer actief op Fok!
pi_91521399
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 16:40 schreef Viking84 het volgende:
Ik moet volgende week trouwens een analytische test afleggen bij een softwarebedrijf en als me dat lukt (en daar heb ik een hard hoofd in, al ga ik wel hard oefenen :')) heb ik daarna een sollicitatiegesprek en ga ik mogelijk diezelfde middag nog met een aanbod onder de arm naar huis.

Ik heb dus mijn twijfels of het wat gaat worden. De test is groot, er is veel tijdsdruk en ik zal vast ook gestresst zijn. Maar ik probeer het te zien als een goeie oefening. Je analytische vaardigheden trainen is sowieso nooit een slecht plan :).
Ik hoop voor je dat er niet andere sollicitanten bij komen zitten.

Ik was anderhalve week geleden ergens waar ik ook een test van een uur diende te doen. Na een kwartier kwam er een gast binnen die voor dezelfde functie als mij kwam, en recht tegenover me kwam zitten. Toen ik bijna klaar was, kwam er nog een iemand binnen die ook op gesprek kwam.

Kijk, natuurlijk weet je dat er ook andere gasten voor de bewuste functie op gesprek komen. Maar om er zo mee geconfronteerd te worden, is gewoon kut. Toen ik naderhand het gesprek had gehad liep ik door naar buiten, en was er zelfs nog iemand bij gekomen. :')
  dinsdag 18 januari 2011 @ 16:47:23 #212
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_91521501
Ik ga ervan uit dat er meerdere sollicitanten zijn en dat we met z'n allen in een soort klaslokaaltje worden gepropt. Erger kan het niet worden :'). Ik zorg dat ik ergens ga zitten waar ik niet afgeleid word en ik doe mijn hoorapparaat uit :P. Ik krijg alleen een gesprek als ik de test haal. Was dat bij jou niet zo?
Niet meer actief op Fok!
pi_91521586
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 16:42 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Booooooooooooooooring! Sta je er eigenlijk wel bij stil dat waarschijnlijk alle sollicitanten hun brief zo beginnen? Juist omdat je het niet moet hebben van je werkervaring, moet je zorgen dat je je van de rest kunt onderscheiden door middel van je sprankelende brief. En een goed begin is daarbij onontbeerlijk.
Ik schreef niet veel brieven, maar als ik ze schreef gebruikte ik vaak "graag wil ik via deze brief mijn enthousiasme voor de functie kenbaar maken en laten zien waarom ik geschikt ben voor de functie".

Dus:

Geachte heer Pieters,

Deze middag vond ik de functie van boekhoudkundig medewerker voor Shell via de website Limburgvac. Graag wil ik via deze brief mijn enthousiasme voor de functie kenbaar maken en laten zien waarom ik geschikt ben.

Is misschien cliche, maar wekt volgens mij toch best aardig, ik kreeg vaker wel dan niet reacties.
pi_91521641
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 16:47 schreef Viking84 het volgende:
Ik ga ervan uit dat er meerdere sollicitanten zijn en dat we met z'n allen in een soort klaslokaaltje worden gepropt. Erger kan het niet worden :'). Ik zorg dat ik ergens ga zitten waar ik niet afgeleid word en ik doe mijn hoorapparaat uit :P. Ik krijg alleen een gesprek als ik de test haal. Was dat bij jou niet zo?
Nee, ik kreeg sowiezo het gesprek.

De test had ik goed gedaan. Maar ja, beter had ik dat gesprek niet gehad. Daarom denk ik dat ik in het gesprek niet echt een goede indruk heb achtergelaten (doordat ze me ook niet lieten uitpraten en ik totaal geen klik met de twee personen had).
  dinsdag 18 januari 2011 @ 16:51:52 #215
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_91521729
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 16:49 schreef Daboman het volgende:

[..]

Ik schreef niet veel brieven, maar als ik ze schreef gebruikte ik vaak "graag wil ik via deze brief mijn enthousiasme voor de functie kenbaar maken en laten zien waarom ik geschikt ben voor de functie".

Dus:

Geachte heer Pieters,

Deze middag vond ik de functie van boekhoudkundig medewerker voor Shell via de website Limburgvac. Graag wil ik via deze brief mijn enthousiasme voor de functie kenbaar maken en laten zien waarom ik geschikt ben.

Is misschien cliche, maar wekt volgens mij toch best aardig, ik kreeg vaker wel dan niet reacties.
Ligt misschien ook aan de branche ;).

In de branche waarin ik werk zoek (communicatie), moet je echt niet met zo'n openingszin aankomen ;).
Niet meer actief op Fok!
  Moderator dinsdag 18 januari 2011 @ 16:52:30 #216
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_91521770
"Beste meneer Pieters,

Omdat het werken voor een grote multinational mij altijd heeft geïnteresseerd was ik blij verrast de vacature van boekhoudkundig medewerker bij Shell op de website limburgvac tegen te komen. Bij dezen doe ik u mijn sollicitatie toekomen."

8-)
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  dinsdag 18 januari 2011 @ 16:55:36 #217
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_91521942
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 16:52 schreef Renesite het volgende:
"Beste meneer Pieters,

Omdat het werken voor een grote multinational mij altijd heeft geïnteresseerd was ik blij verrast de vacature van boekhoudkundig medewerker bij Shell op de website limburgvac tegen te komen. Bij dezen doe ik u mijn sollicitatie toekomen."

8-)
"Beste meneer Pieters,

"Die baan is mij op het lijf geschreven!" dacht ik, toen ik op X las dat u op zoek bent naar Y. Hopelijk bent u na het lezen van mijn brief dezelfde mening toegedaan."

En als het om mijn droombaan gaat, dan doe ik nog wel eens wat extra moeite. Ben nu aan het experimenteren met een brief waarin ik nog meer laat zien waarom het bedrijf mij in dienst moet willen hebben. Bijvoorbeeld door te beginnen met een interessant vraagstuk en mijn visie daarop te geven.

Maar uiteindelijk moet een brief gewoon kloppen, van begin tot eind :).
Niet meer actief op Fok!
pi_91521962
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 16:52 schreef Renesite het volgende:
"Beste meneer Pieters,

8-)
OMG win! Wanneer kunt u komen?
  dinsdag 18 januari 2011 @ 16:57:13 #219
301168 goofy_goober
knucklehead mcspazatron
pi_91522031
Beste toekomstige werkgever,

Zoek niet verder, want ik ben de werknemer waar u naar op zoek bent! 'Waarom?' Hoor ik u nu denken? Dat zal ik u vertellen:

etc.

Lekker brutaal. :P
why didn't the kid see the pirate movie? because it was rated Aarrh!
  dinsdag 18 januari 2011 @ 16:58:31 #220
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_91522116
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 16:57 schreef goofy_goober het volgende:
Beste toekomstige werkgever,

Zoek niet verder, want ik ben de werknemer waar u naar op zoek bent! 'Waarom?' Hoor ik u nu denken? Dat zal ik u vertellen:

etc.

Lekker brutaal. :P
En gevaarlijk. Of jij de werknemer bent die ze zoeken, bepalen ze zelf wel.
Daarom zet ik ook bewust in mijn opening dat ik bij het lezen van de vacature zelf dacht dat die baan mij op het lijf geschreven is. Dan laat je de mogelijkheid open voor de potentiële werkgever om daar anders over te denken :P.
Niet meer actief op Fok!
  Moderator dinsdag 18 januari 2011 @ 17:02:05 #221
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_91522321
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 16:55 schreef Viking84 het volgende:

[..]

"Beste meneer Pieters,

"Die baan is mij op het lijf geschreven!," dacht ik, toen ik op X las dat u op zoek bent naar Y. Hopelijk bent u na het lezen van mijn brief dezelfde mening toegedaan."

En als het om mijn droombaan gaat, dan doe ik nog wel eens wat extra moeite. Ben nu aan het experimenteren met een brief waarin ik nog meer laat zien waarom het bedrijf mij in dienst moet willen hebben. Bovendien door te beginnen met een interessant vraagstuk en mijn visie daarop te geven.

Maar uiteindelijk moet een brief gewoon kloppen, van begin tot eind :).
"Ik ben altijd op zoek naar meer uitdaging, wil mijzelf blijven ontwikkelen en diverse takken van sport in de juridische branche ontdekken. Een grotere aansluiting bij mijn studie zoek ik, dit hoop ik te vinden bij uw XXXXXkantoor"

Zelf ben ik een groot voorstander van unieke(re) brieven. Dit moet ik dan ook in mijn daily job 8-) ! (niet het kantoor wat hierboven staat, deze was van wat eerder)
  dinsdag 18 januari 2011 @ 17:03:34 #222
301168 goofy_goober
knucklehead mcspazatron
pi_91522407
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 16:58 schreef Viking84 het volgende:

[..]

En gevaarlijk. Of jij de werknemer bent die ze zoeken, bepalen ze zelf wel.
Daarom zet ik ook bewust in mijn opening dat ik bij het lezen van de vacature zelf dacht dat die baan mij op het lijf geschreven is. Dan laat je de mogelijkheid open voor de potentiële werkgever om daar anders over te denken :P.
Ik vind dat nogal cliché. Ik denk dat iedereen die zin gebruikt. Zo spring je er niet uit.
why didn't the kid see the pirate movie? because it was rated Aarrh!
  Moderator dinsdag 18 januari 2011 @ 17:05:09 #223
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_91522489
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 17:03 schreef goofy_goober het volgende:

[..]

Ik vind dat nogal cliché. Ik denk dat iedereen die zin gebruikt. Zo spring je er niet uit.
Die zin die jij doet is ook best cliché. Daarnaast zullen vrij veel mensen je er niet toe adviseren deze te gebruiken. Je slaat immers een modderfiguur wanneer blijkt dat je eigenlijk totaaaaal niet aansluit bij hun wensen. Je weet de eisen in de vacature, de verdere eisen niet - die heeft HRM/de manager in zijn of haar hoofd.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 17:08:31 #224
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_91522689
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 17:03 schreef goofy_goober het volgende:

[..]

Nee, niet iedereen gebruikt die zin.
90 % begint met de zin die ik al noemde: "Op A las ik in B dat u op zoek bent naar C. Graag wil ik mijn interesse in deze functie kenbaar maken." (kijk de sollicitatiebrieven op fora er maar eens op na)

Iemand die jouw zin gebruikt overleeft eventueel alleen met een bijzonder indrukwekkend CV.

Jumping to conclusions: die zin is niet cliché, wel oliedom.
Niet meer actief op Fok!
pi_91524220
Maareh Viking, als een eerste indruk en openingszin zo belangrijk zijn, waarom stuur je dan een mail met:
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 16:29 schreef Viking84 het volgende:
Ik schrijf altijd eerst dat ik wil solliciteren naar de functie van X. En op de volgende regel schrijf ik dat ik mijn brief en CV heb toegevoegd als bijlage.
Is ook niet echt direct een sterke indruk. En hoe doe je dat dan bij open sollicitaties?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')