ik bedoel het niet van hoeveel je van het beestje houd.quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:14 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Dat laatste is niet helemaal eerlijk. Ik denk dat mensen met minder middelen net zoveel over zouden hebben voor hun dier als ze die middelen wel hadden...
Ik zei al, ik vind dat je rekening moet houden met kosten, alleen niet met àlle kosten. Al was het maar omdat dat imo niet kan.
PS: Ik ben ontzettend gek op onze kattenen zou t verschrikkelijk vinden als hen iets overkwam.
ergens is een grens. jou huisdier kan gered worden en leven als jij,laten we zeggen, 1 miljoen betaald.quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:18 schreef Cat22 het volgende:
[..]
En dat is waarom je geen huisdier moet nemen als je geen geld hebt. Want als je die keuze moet maken dan is het dier daar zeker niet mee geholpen. Heel hard gezegd: die had liever doorgeleefd ipv ingeslapen te worden omdat de behandeling niet betaald kon worden.
Het is een dier, een dier die ondergeschikt is aan de mens. Uiteraard moet je hem goed verzorgen maar als dat beest is aangereden (om maar een voorbeeld te noemen) en om te overleven moet ik een paar duizend euro aftikken dan spijt het me, maar dan laat ik hem toch echt inslapen. En dan vraag ik me af of hij dan slechter af is.quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:18 schreef Cat22 het volgende:
[..]
En dat is waarom je geen huisdier moet nemen als je geen geld hebt. Want als je die keuze moet maken dan is het dier daar zeker niet mee geholpen. Heel hard gezegd: die had liever doorgeleefd ipv ingeslapen te worden omdat de behandeling niet betaald kon worden.
Echt, ik vlak je liefde voor dieren niet uit en geloof best dat je een heel lief baasje bent, maar iedereen (ook ik) is vervangbaar voor een beest. Voorbeeld: als jij niet naar een kitten gaat kijken en iemand anders adopteert hem, dan heeft dat kitten daar geen centje pijn van.
Ik vind het juist egoïstisch om een dier te nemen als je geen geld hebt, met het risico dat je de optimale behandeling niet kunt betalen en hem daardoor moet laten lijden. En jezelf veel verdriet doet.
En dan raak je ook een ander punt: hoe ver ga je met een behandeling? Ik zie hier bedragen van 20.000 euro langskomen (als voorbeeld). Maar ik denk dat een behandeling die zo duur is zoveel belasting voor het dier met zich meebrengt dat inslapen een humanere (hebbne we daar en diervriendelijker word voor?) is dna die behandleing t elaten uitvoeren, ook al heb je het geld.quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:19 schreef De_Kardinaal het volgende:
Ik vind niet dat je een bijzonder groot potje moet hebben voor eventuele medische onkosten voor dieren. Die luxe heb ik niet en die hebben wel meer mensen niet. Eventuele onkosten kunnen vergoed worden. Een harttransplantatie voor een kat zit er niet in, maar dat geldt voor vrijwel iedereen. Een paar honderd euro is te doen, een paar duizend niet.
Alsof de natuur zelf zo onbaatzuchtig is.quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:18 schreef Cat22 het volgende:
Ik vind het juist egoïstisch om een dier te nemen als je geen geld hebt, met het risico dat je de optimale behandeling niet kunt betalen en hem daardoor moet laten lijden. En jezelf veel verdriet doet.
Zie mijn volgende post. Als je over zulke bedragen praat dan denk ik dat het dierwelzijn ook in het geding is. En dan gaat het financiële verhaal niet meer op.quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:21 schreef loecje het volgende:
[..]
ergens is een grens. jou huisdier kan gered worden en leven als jij,laten we zeggen, 1 miljoen betaald.
dat kan je niet, dus je laat het beestje inslapen omdat het zonder die operatie teveel pijn zal hebben.
Had je dan geen huisdier mogen hebben?
quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:24 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Zie mijn volgende post. Als je over zulke bedragen praat dan denk ik dat het dierwelzijn ook in het geding is. En dan gaat het financiële verhaal niet meer op.
Apart dan dat ze dat bij mensen dus niet doen. Vind jij het humaner dan om iedereen op een transplantatielijst of aan de dialyse dan maar een spuitje te geven?quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:23 schreef Cat22 het volgende:
[..]
En dan raak je ook een ander punt: hoe ver ga je met een behandeling? Ik zie hier bedragen van 20.000 euro langskomen (als voorbeeld). Maar ik denk dat een behandeling die zo duur is zoveel belasting voor het dier met zich meebrengt dat inslapen een humanere (hebbne we daar en diervriendelijker word voor?) is dna die behandleing t elaten uitvoeren, ook al heb je het geld.
Ik denk dan bij voorbeeld aan nierdialyse. Is denk ik technisch bij katten wel mogelijk, maar dan heeft het beestje geen kwaliteit van leven meer. En ook al zou ik het kunnen betalen, dan zou ik het niet laten doen, maar aankijken hoe het met de kat gaat, symptoombestrijding doen en als het op is, laten inslapen.
Nog los van het feit dat een dier en een mens niet te vergelijken zijn vind ik eerlijk gezegd wel, want zeg nu eerlijk, hoeveel lol heb je dan nog in je leven?quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:26 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Apart dan dat ze dat bij mensen dus niet doen. Vind jij het humaner dan om iedereen op een transplantatielijst of aan de dialyse dan maar een spuitje te geven?
Dan heeft dat beestje een ongeluk gehad en moet je dus op zoek naar een nieuwe eigenaar die de kosten wel wil betalen? Of begrijp ik t nu verkeerd?quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:18 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Echt, ik vlak je liefde voor dieren niet uit en geloof best dat je een heel lief baasje bent, maar iedereen (ook ik) is vervangbaar voor een beest. Voorbeeld: als jij niet naar een kitten gaat kijken en iemand anders adopteert hem, dan heeft dat kitten daar geen centje pijn van.
Is dat niet aan de persoon zelf?quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:27 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Nog los van het feit dat een dier en een mens niet te vergelijken zijn vind ik eerlijk gezegd wel, want zeg nu eerlijk, hoeveel lol heb je dan nog in je leven?
Ik vind het erg kwalijk dat je deze vergelijking gebruikt.quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:26 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Apart dan dat ze dat bij mensen dus niet doen. Vind jij het humaner dan om iedereen op een transplantatielijst of aan de dialyse dan maar een spuitje te geven?
Ja, maar deze hele 'discussie' is gebaseerd op persoonlijke meningen. Verder slaat de vergelijking tussen mens en dier natuurlijk nergens op.quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:28 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Is dat niet aan de persoon zelf?
ik wil niet dat er oneindig aan mij gesleuteld gaat worden nee, ook daar trekken we ergens de grens maar een mens kan wat dat betreft meer hebben omdat een mens weet: hiervan ga ik beter worden, of dit doe ik om minder pijn te hebben.quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:26 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Dat is aan het individu om te bepalen, je hoeft geen transplantatie te ondergaan als je dat niet wil. Je mag altijd verdere behandeling weigeren.quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:27 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Nog los van het feit dat een dier en een mens niet te vergelijken zijn vind ik eerlijk gezegd wel, want zeg nu eerlijk, hoeveel lol heb je dan nog in je leven?
Dat dus. Of op willen brengen, nog erger. Hoort bij de verantwoordelijk die je neemt als je een huisdier neemt vind ik.quote:Op vrijdag 31 december 2010 16:31 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou het tegenover mezelf niet kunnen verantwoorden als ik een kat zou moeten laten inslapen omdat ik de kosten voor een operatie niet kan opbrengen.
Ja, daar komt het wel op neer. Als jij het niet kunt betalen, de behandeling relatief weinig belastend is en er volledig herstel mogelijk is. Dan vind ik het voor het welzijn van het dier beter dat die behandeling wel gebeurt. En als jij die niet kunt bieden, dan zou hij naar iemand moeten die dat wel kan. Desnoods via het asiel.quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:27 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Dan heeft dat beestje een ongeluk gehad en moet je dus op zoek naar een nieuwe eigenaar die de kosten wel wil betalen? Of begrijp ik t nu verkeerd?
Ik begon er niet mee, maar jij begon met het maken van die vergelijking. Dat mag je dus mooi jezelf kwalijk nemen of kom anders niet aan met een vergelijking die kant noch wal raakt.quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:29 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Ik vind het erg kwalijk dat je deze vergelijking gebruikt.![]()
Het verschil tussen mensen en dieren is dat mensen ethiek hebben, kunnen redeneren en verder kunnen kijken dan het hier en nu. En dat mensen, ook als ze veel pijn hebben of lichamelijk ongemak, wel in staat zijn om zin te geven aan hun leven, binnen hun beperkingen. En te begrijpen waarom belastende behandelingen nodig zijn en er daarom voor kunnen kiezen deze aan te gaan. Met alle consequenties die erbij horen.
Ik vergeleek mens en dier niet. Daar begon jij mee.quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:32 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Ik begon er niet mee, maar jij begon met het maken van die vergelijking. Dat mag je dus mooi jezelf kwalijk nemen of kom anders niet aan met een vergelijking die kant noch wal raakt.
Oei en dat mag niet? Een vergelijking maken tussen mens en dier? Een dier is nou eenmaal ondergeschikt aan de mens. En als ik het niet kan opbrengen dan kan ik een dier laten inslapen en als ik het wel kan opbrengen dan kan dat nog steeds. Of een dier wel of niet lijdt en in welke mate is niet eens relevant. Het is de mens die bepaald over het welzijn van het dier en daar heeft een dier geen elke vorm van inspraak over!quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:35 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Ik vergeleek mens en dier niet. Daar begon jij mee.
Ja, want het zou er niet om moeten gaan dat jij per se een dier wil, maar dat jij ervoor kan zorgen dat het dier een goed leven heeft.quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:03 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Je vindt dus dat iemand die geen geld heeft, of minder dan jij die liefde voor het dier onthouden zou moeten worden?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |