quote:
Kom nou zeg.
Ja, begin jaren '90, toen kon er inderdaad niets slechts over buitenlanders/allochtonen gezegd worden. Dat was de tijd met al die demonstraties tegen racisme. Dat was de tijd dat een stem op Janmaat het slechte was dat een mens kon doen. Maar in de loop van de jaren negentig veranderde de stemming al.
Bolkesteijn was daar al heel duidelijk in.
Ik heb die tijd meegemaakt want ik zat toen op de middelbare school. Ja, vreemdelingenhaat, dat was waar me tegen moesten strijden. Een leraar godsdienst hield een emotionele preek dat we de Turken en de Marokkanen niet te hard moesten oordelen omdat 'we' ze zelf binnen hadden gelaten om in de fabrieken te werken.
Ziedend was ik toen na de brand op de Frans Halsstraat in Den Haag Wim Kok meteen suggestieve opmerkingen maakte dat die brand wel veroorzaakt moest worden door extreem-rechtse lui. Turkse parlementariers gingen daarin mee. Later bleek de brand veroorzaakt te zijn door de bloedeigen neef.
Paul Scheffer was een PvdA'er die in 2000 (zo uit mijn hoofd) de multi-culture samenleving bekritiseerde. Hij vond het opmerkelijk dat vroeger de PvdA zo hard streed om de arbeidersklasse te emanciperen maar dat de PvdA dat niet deed bij allochtonen om ze maar niet voor hun hoofd te stoten.
Enfin, 11 september kwam. Pim Fortuyn kwam. De reacties van links logen er niet om. Helemaal waar. Maar juist door zijn dood was er juist binnen links een hele discussie aan de gang wat hun standpunten moesten zijn t.o.v. de multiculturele samenleving. Mohammed Rabbae was door GroenLinks afgeserveerd vanwege zijn ouderwetse opvattingen. Paul Rosenmuller had toegegeven dat GroenLinks de mensen in de wijken had genegeerd. Wouter Bos heeft altijd geprobeerd de blanke autochtone ar bieder bij de partij te betrekken. En PvdA-Kamerleden als Diederik Samson tourt het land door om de gefrustreerde PVV-stemmer uit te leggen hoe het anders kan.
Het is onzin, echt onzin, om te zeggen dat de PVV, en de PVV alleen, de multi-culturele samenleving durfde te bekritiseren. Dat proces was al veel langer gaande. De PVV heeft eigenlijk het makkelijke werk gedaan, want het is nu geen politieke doodzonde meer om de multi-culturele samenleving te bekritiseren.
Wat de PVV wel doet, is lekker polariseren. Waardoor ik, als zwevende kiezer met een lichte voorkeur voor rechts, steeds meer naar links wordt gedreven.