abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90737902
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 01:36 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik ken Amibroker alleen van naam. Maar ik ben nog niet tegen beperkingen van NT aangelopen die mij aanzetten om naar iets anders te kijken. Beperkingen zijn er volgens mij nauwelijks aangezien je gewoon beschikking hebt over het hele .NET framework. En je kunt zelfs daarbuiten door dll's mee te linken.
Ik vraag me ook af wat je meer zou moeten kunnen met AFL dan C#/NT. Dat hele .net platform is redelijk de standaard aan het worden dus waarom zou je ook wat anders willen gebruiken.
  zondag 2 januari 2011 @ 11:14:15 #152
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90737951
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 09:28 schreef iehlaak het volgende:
[ afbeelding ]

Interessant plaatje. Twee vragen:

1. Wat stelt een punt voor? En is deze punt random gekozen?
2. Heb je ook al data van 1990-2000? :P
1. Niks random. Elke punt stelt een maand voor tussen 1881 en 1990. Ik kijk wat in die maand de Shiller P/E was (gebaseerd op het koersgemiddelde van die maand) en kijk 20 jaar later wat de gemiddelde jaarlijkse real returns zijn geweest als je op dat punt was ingestapt.

2. Het plaatje is bijgewerkt tot december 2010. Dat betekent dat het laatste instappunt in het plaatje december 1990 is. Na die datum kan ik immers niet weten wat de returns zijn over 20 jaar, want die liggen nog in de toekomst!

Als je instappunten van 2000 wilt zien dan kun je dus maximaal naar 10-year real returns kijken. Dan krijg je het onderstaande plaatje. Hierin zie je duidelijk de bubble instap punten terug.

Maar hoe korter je tijdschaal des te slechter wordt de voorspelbaarheid. Op korte termijn heeft de Shiller P/E geen voorspellende waarde. Zie bijvoorbeeld de 1-year returns:

Hier staat een oud topic waar het concept wordt uitgelegd: Beleggen: welk rendement kan ik verwachten?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 2 januari 2011 @ 11:23:41 #153
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90738151
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 11:11 schreef edikt het volgende:

[..]

Ik vraag me ook af wat je meer zou moeten kunnen met AFL dan C#/NT. Dat hele .net platform is redelijk de standaard aan het worden dus waarom zou je ook wat anders willen gebruiken.
Misschien doelen ze op de functies zonder dat je zelf gaat programmeren, anders zou ik het niet weten.

En inderdaad heeft C# het voordeel dat er ontiegelijk veel over is te vinden. Zo'n beetje elke probleem dat ik tegenkom heb ik binnen een paar minuten met Google een antwoord op gevonden.

In het pre-NT tijdperk gebruikte ik TradeStation met EL, wat toen zo'n beetje de standaard was (en toen het meest geavanceerd). Maar ik heb vaak lopen schelden omdat het allemaal afgeschermd was (fileformats etc) en er was in het publieke domein heel weinig informatie over te vinden als je tegen een probleem aan liep. Daarnaast had je natuurlijk ook nog allerlei andere beperkingen. Met NT/C# kun je overal omheen programmeren.

En wat ik ook tof vind aan C# is dat je er buiten het trading gebeuren ook nog iets aan hebt. Dankzij NT heb ik nu gewoon object oriented programmeren geleerd wat ik nu ook voor andere projectjes kan gebruiken. Dat is een leuke bonus.
Mijn reisverslagen
  zondag 2 januari 2011 @ 12:51:50 #154
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_90740901
quote:
Hier staat een oud topic waar het concept wordt uitgelegd: Beleggen: welk rendement kan ik verwachten?
Ik heb een beetje mijn twijfels bij de toekomstige voorspellende waarde van de shiller P/E. De hele testperiode was gedurende de periode van makkelijke olie, waar op de langere termijn altijd genoeg groei gerealiseerd kan worden. Op korte termijn heb je last van crisissen.

We gaan nu een nieuw, qua energie onzeker, tijdperk in.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_90741620
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 07:30 schreef Blandigan het volgende:
Ik gun je de (voor)pret en zal de eerste zijn om je te feliciteren als het niet gebeurt. Maar ben je dan ook een grote kerel om je ongelijk toe te geven als het wel uitkomt?
Of de uitkomst wel of niet uitkomt doet niets af aan de onzin van exacte voorspellingen. Het maken van (exacte) voorspellingen zijn in de verste verte niet mijn doelstelling vanwege het simpele feit dat prijsbepalingen en helemaal het voorspellen van zeldzame gebeurtenissen (oorlogen etc.) NIET nauwkeurig voorspelbaar zijn.

Je kunt je felicitaties weer intrekken want het interesseert me geen ene biet of een voorspelling uit komt of niet. Ik vermoed heel sterk dat Marc Faber en consorten dit ook weten maar enkel doorgaan met hun voorspellingen omdat er een harde kern van simpele zielen er wel waarde aan hechten en zij om die reden in the picture blijven.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  zondag 2 januari 2011 @ 13:52:51 #156
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90742814
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 12:51 schreef iamcj het volgende:

[..]

Ik heb een beetje mijn twijfels bij de toekomstige voorspellende waarde van de shiller P/E. De hele testperiode was gedurende de periode van makkelijke olie, waar op de langere termijn altijd genoeg groei gerealiseerd kan worden. Op korte termijn heb je last van crisissen.

We gaan nu een nieuw, qua energie onzeker, tijdperk in.
Natuurlijk weet niemand wat er in de toekomst gaat gebeuren. Maar de geteste periode bevat 2 wereldoorlogen, vele booms en recessies, The Great Depression, periodes met hoge inflatie en hoge deflatie, Periodes met hoge groei en lage groei, bubbles en busts, periodes met goudstandaard, periodes met fiatgeld, financiële crises, etc. En in al die periodes dachten mensen dat er een nieuwe tijd was aangebroken en dat alles nu anders is.

Als je er wat dieper over nadenkt dat zul je je overigens realiseren dat groei helemaal geen voorwaarde is voor goede real returns.
Mijn reisverslagen
  zondag 2 januari 2011 @ 13:54:34 #157
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90742876
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 13:14 schreef Mendeljev het volgende:

Of de uitkomst wel of niet uitkomt doet niets af aan de onzin van exacte voorspellingen.
Dit blijft een moeilijk concept voor veel mensen
Mijn reisverslagen
  zondag 2 januari 2011 @ 14:21:25 #158
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_90743709
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 22:25 schreef sitting_elfling het volgende:
@Flyguy, welke programma's gebruik jij eigenlijk? Voor backtesten & live traden.

Ik sprak vandaag met iemand over welke tools hij gebruikte voor backtesten en had het over AmiBroker. Had daar nog nooit van gehoord maar hij vond Ninja te simpel en kon er te weinig mee en AmiBroker bood meer mogelijkheden wat betreft testen en dergelijke. Ik kan hier erg slecht tegen want als je een maal een programma leert wil je niet snel overstappen. Ik heb even een trial gedownload en vind het echt niks en heb het idee dat hij maar wat kletst. Iemand hier ervaring met AmiBroker?
Mijn basis is Tradestation uitgebouwd met dll en dat soort troep. Het volledig stand-alone maken kost te veel tijd/geld.
The more debt, the better
pi_90743843
Ik zat een beetje te kijken naar het voordeel dat quants hebben t.o.v. hobbyisten als het gaat om algotraden naar aanleiding van onderstaand filmpje maar ik kan me niet zo één twee voorstellen dat een Msc. in quantative finance echt zo'n groot voordeel biedt als ik kijk naar het gemiddelde vakkenpakket van zo'n opleiding (http://www.iafe.org/html/resources_acad.php). Over het algemeen krijgen ze een beetje kansrekening, tijdreeksen, derivatives, risicomanagement en programmeren als hoofdmoot maar of dat zo veel toegevoegde waarde heeft? Toch schijnt de industrie te springen om mensen die geschoold zijn in een dergelijk vakgebied...

Greece
pi_90743920
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 13:14 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Of de uitkomst wel of niet uitkomt doet niets af aan de onzin van exacte voorspellingen. Het maken van (exacte) voorspellingen zijn in de verste verte niet mijn doelstelling vanwege het simpele feit dat prijsbepalingen en helemaal het voorspellen van zeldzame gebeurtenissen (oorlogen etc.) NIET nauwkeurig voorspelbaar zijn.

Je kunt je felicitaties weer intrekken want het interesseert me geen ene biet of een voorspelling uit komt of niet. Ik vermoed heel sterk dat Marc Faber en consorten dit ook weten maar enkel doorgaan met hun voorspellingen omdat er een harde kern van simpele zielen er wel waarde aan hechten en zij om die reden in the picture blijven.
Het is van tweeen één. Of je matigt je toon die behoorlijk dedain en neerbuigend is ten opzichte van mensen die in goud geloven en die je keer op keer neerzet als domme mensen, of je blijft erbij maar dan moet je ook een vent zijn als je er compleet naast zit.

Gratis trollen is laf en goedkoop.
pi_90743980
quote:
10s.gif Op zondag 2 januari 2011 13:54 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dit blijft een moeilijk concept voor veel mensen
Je bent behoorlijk zeker van je zaak en laat dat keer op keer blijken, soms ook met taalgebruik waarmee je anderen in de hoek zet. Prima, maar geen gratis lunch. Dan kun je ook de bal terugverwachten als je er naast zit.
pi_90744600
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 14:28 schreef Blandigan het volgende:
Het is van tweeen één. Of je matigt je toon die behoorlijk dedain en neerbuigend is ten opzichte van mensen die in goud geloven en die je keer op keer neerzet als domme mensen, of je blijft erbij maar dan moet je ook een vent zijn als je er compleet naast zit.

Gratis trollen is laf en goedkoop.
Je voelt je te snel aangesproken aangezien ik totaal niet selectief ben in het bagatelliseren van pinpointvoorspellingen die voor alle markten gelden en voor alle random gebeurtenissen in het leven. Ik snap ook niet waar de aantijging vandaan komt dat ik keer op keer goldbugs neerhaal aangezien dat helemaal niet mijn intentie is. Het feit dat goldbugs echter in een hele kleine straal (dit forum) mij confronteren met nauwkeurige voorspellingen is misschien de reden dat het vaker tot een aanvaring komt maar nogmaals, ik heb er totaal geen belang bij om dat op een consistente basis te doen aangezien het me echt heel weinig interesseert.

Als ik zou willen trollen dan zat ik wel in het goudtopic. Jij zoekt echter bewust de confrontatie op en projecteert het vervolgens als een tweestrijd. Ben jij niet de troll?
Greece
  zondag 2 januari 2011 @ 14:53:02 #163
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90744862
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 14:31 schreef Blandigan het volgende:

[..]

Je bent behoorlijk zeker van je zaak en laat dat keer op keer blijken, soms ook met taalgebruik waarmee je anderen in de hoek zet. Prima, maar geen gratis lunch. Dan kun je ook de bal terugverwachten als je er naast zit.
Nu doe je het wéér!
Mijn reisverslagen
  zondag 2 januari 2011 @ 14:57:54 #164
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90745097
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 14:21 schreef flyguy het volgende:

[..]

Mijn basis is Tradestation
Dat had ik al gezien aan je plaatjes :Y
Mijn reisverslagen
pi_90745126
quote:
10s.gif Op zondag 2 januari 2011 14:53 schreef SeLang het volgende:

[..]

Nu doe je het wéér!
Ga me nou niet vertellen dat je niet continu zelf exacte voorspellingen doet.
Zoals dat cash king zou zijn...
Als je vindt dat goud een bubbel is en die bubbel barst maar niet, ga je dan toch volhouden dat je het goed ziet?
Dan wordt discussieren wel heel erg lastig.
pi_90745190
Ik ben bezig met een week effect revisited icm leverage. Tot dusver leuke resultaten! Doel is op combinatie van factoren zoals sharpe een beter annualized return krijgen dan een B&H result op de SP500 over 1950-2010
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_90745410
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 14:58 schreef Blandigan het volgende:

[..]

Als je vindt dat goud een bubbel is en die bubbel barst maar niet, ga je dan toch volhouden dat je het goed ziet?
Discussiëren is ook alleen erg lastig met mensen die in een soort van hosanna gevoel zitten wat betreft goud. Ik zeg niet dat jij dat doet, maar er zijn wel een aantal lui in het goud topic die goud als "hun precious" zien en iedereen die daar wat op zegt, of het nu goede(!) of slechte(!) argumenten zijn, ze reageren er laconiek op. En met argumenten zoals; "de prijs gaat toch omhoog, dus wat zeur je nou?" Is natuurlijk ook een enorme dooddoener.

Je gaat toch ook niet tegen een 5 jarig Amerikaans meisje zeggen dat Justin Bieber een enorme sukkel is?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_90745641
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 15:04 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Discussiëren is ook alleen erg lastig met mensen die in een soort van hosanna gevoel zitten wat betreft goud. Ik zeg niet dat jij dat doet, maar er zijn wel een aantal lui in het goud topic die goud als "hun precious" zien en iedereen die daar wat op zegt, of het nu goede(!) of slechte(!) argumenten zijn, ze reageren er laconiek op. En met argumenten zoals; "de prijs gaat toch omhoog, dus wat zeur je nou?" Is natuurlijk ook een enorme dooddoener.

Je gaat toch ook niet tegen een 5 jarig Amerikaans meisje zeggen dat Justin Bieber een enorme sukkel is?
Ik ben nu 42 en één ding weet ik zeker: dat ik steeds minder dingen zeker weet.
Kortom, het maakt niet uit of je dingen goed of fout ziet, als je er maar over nadenkt.
En dan worden er argumenten gewisseld en wellicht zonder dat je elkaar overtuigt, kun je ze lezen en er over nadenken.
Het ligt misschien aan mij, maar ik lees vaak een ondertoon die neerbuigend is. En dat is waar ik me aan stoor.
pi_90745652
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 15:04 schreef tjoptjop het volgende:
http://weblogs.vpro.nl/ni(...)nside-the-black-box/ sowieso 31 januari kijken :)
Top, misschien ook een idee om hem te posten in het tv-linktopic op AEX (ben hem zelf kwijtgeraakt, daar niet van :') )
Greece
  zondag 2 januari 2011 @ 15:09:29 #171
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90745668
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 14:58 schreef Blandigan het volgende:

[..]

Waar is de voorspelling ?

quote:
En hieruit blijkt wederom dat je het hele concept van voorspellingen in een chaotische wereld niet begrijpt. Verschillende mensen heb ik dit nu al meerdere keren zien uitleggen de afgelopen paar weken op het forum en ik voel me niet geroepen om dat nog een keer te gaan doen. Het verbaast me overigens wel voor iemand die zichzelf onlangs nog "het meest kritische op het forum" noemde en prat gaat op zijn wetenschappelijke opleiding.
Mijn reisverslagen
pi_90745770
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 15:09 schreef SeLang het volgende:

[..]

Waar is de voorspelling ?

[..]

voor iemand die zichzelf onlangs nog "het meest kritische op het forum" noemde en prat gaat op zijn wetenschappelijke opleiding.
en daar ga jij weer.
pi_90745860
quote:
14s.gif Op zondag 2 januari 2011 15:09 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Top, misschien ook een idee om hem te posten in het tv-linktopic op AEX (ben hem zelf kwijtgeraakt, daar niet van :') )
Als ik het niet vergeet zal ik het een paar dagen voor tijd hier wel weer een keer posten :P

en anders uitzending gemist *O*
pi_90745987
Hmm Justin Bieber moest ik ff googelen :)
Zit nog na te denken over wat je daarmee bedoelt.
  zondag 2 januari 2011 @ 15:18:05 #175
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90746054
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 14:59 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik ben bezig met een week effect revisited icm leverage. Tot dusver leuke resultaten! Doel is op combinatie van factoren zoals sharpe een beter annualized return krijgen dan een B&H result op de SP500 over 1950-2010
Ik ben benieuwd. Wel oppassen voor curve-fitting :P

Zelf ben ik nog bezig met wat tools om een aantal strategieën te kunnen testen. Net nog even -fingers crossed- een grote file er doorheen gedraaid om te zien of m'n PC het nog trok. Tot nu toe draait het nog als een zonnetje. Hopelijk is het in de loop van de week af en dan kan ik aan de strategieën zelf beginnen.
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')