En dat is onzin, want er zijn ook mensen die beweren dat de Joden wel ZELF straffen mochten uitdelen aan iedereen die hun religie overtrad:quote:Het argument is toch altijd dat het Sanhedrin onder Romeins bewind geen doodstraf mocht voltrekken?
Plus dat de romeinen zich vooral interesseerde voor rust en orde zodat ze niet teveel inspanning hoefde te leveren voor het bestuur van het gebied.quote:Op donderdag 30 december 2010 14:49 schreef Berjan1986 het volgende:
Maar dan zou Jezus door de Joden zelf omgebracht zijn (door steniging), denk je werkelijk dat Romeinen zich interesseerden voor die Joodse religie met hun straffen?
Ok, dat is interessant, dat zal ik straks beter bekijkenquote:Op donderdag 30 december 2010 15:02 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
En dat is onzin, want er zijn ook mensen die beweren dat de Joden wel ZELF straffen mochten uitdelen aan iedereen die hun religie overtrad:
http://www.wereldgeheimen.nl/was_paulus_een_gnosticus.htm#_ftn3
en dan bij punt 3, ze mochten de doodstraf uitdelen aan degene die een overtreding maakte waarom dan niet bij rellen in de tempel?
Alsof de Romeinen dat kon schelen
En waar zou ik zo 'starrig ' beweerd hebben dat Jezus in 7 v.C. is geboren ? Ik ga enkel een lofische optelling. Zal het nog eens over doen: Dood Herodus 4 v.C. ( aan siff. moest ge't nog niet weten ) en gezien de ' hint' dat Jezus reeds mogelijk 2 jaar ervoor zou zijn geboren vóór de ' kindermoord, en gezien hij die opdracht vast niet op zijn sterfbed zal hebben gegeven, kan men er - logischerwijze - van uit gaan dat Jezus geboren is tussen 7 en 6 v.C. En dan hebben we nog een verborgen tijdsaanduiding in het ' geboorteverhaal ' wat eerder naar de 7 dan naar de 6 verwijst. En geef me dan nog eens een mogelijk ' Jezus-rolmodel ' voor Paulus. Ik ben wél benieuwd.quote:Ja zo star wil ik niet zijn door te zeggen dat er nooit iets van een historische jezus is geweest. Ik wil ook niet zo stellig zijn als ATON die zegt dat jezus geboren is 7 BCE en dat deze historische jezus welzeker als enige model heeft gestaan voor de mythische Jezus van Paulus.
En dan heb je nog Simon Magus ( Simon van Gitta ), een tijdgenoot van Jezus nog vergeten.quote:Op donderdag 30 december 2010 14:33 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
1. Judas, son of Hezekiah (4 BCE)
2. Simon of Peraea (4 BCE)
3. Athronges, the shepherd (4 BCE)
4. Judas, the Galilean (6 CE)
5. John the Baptist (c.28 CE)
6. Jesus of Nazareth (c.30 CE)
7. The Samaritan prophet (36 CE)
8. King Herod Agrippa (44 CE)
9. Theudas (45 CE)
10. The Egyptian prophet (52-58 CE)
11. An anonymous prophet (59 CE)
12. Menahem, the son of Judas the Galilean (66 CE)
13. John of Gischala (67-70 CE)
14. Vespasian (67 CE)
15. Simon bar Giora (69-70 CE)
16. Jonathan, the weaver (73 CE)
17. Lukuas (115 CE)
18. Simon ben Kosiba (132-135)
19. Moses of Crete (448)
Das dit lijstjehttp://www.livius.org/men-mh/messiah/messiah00.html#overview
Volgens D.Martin omdat deze beter in het kraampje passen. ( Mits nog wat hier en daar een kleine correctie )quote:Waarom zijn precies die vier betrouwbaarder dan de anderen?
Dit is wél een misvatting. Men moest wel een toestemming vragen om volgende reden: Het zou zo al ge gemakkelijk wezen zich af te maken van collaborateurs of infiltranten voor de bezetter.quote:Op donderdag 30 december 2010 14:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het argument is toch altijd dat het Sanhedrin onder Romeins bewind geen doodstraf mocht voltrekken?
Die kindermoord heeft toch niet plaatsgevonden?quote:En waar zou ik zo 'starrig ' beweerd hebben dat Jezus in 7 v.C. is geboren ? Ik ga enkel een lofische optelling. Zal het nog eens over doen: Dood Herodus 4 v.C. ( aan siff. moest ge't nog niet weten ) en gezien de ' hint' dat Jezus reeds mogelijk 2 jaar ervoor zou zijn geboren vóór de ' kindermoord, en gezien hij die opdracht vast niet op zijn sterfbed zal hebben gegeven, kan men er - logischerwijze - van uit gaan dat Jezus geboren is tussen 7 en 6 v.C. En dan hebben we nog een verborgen tijdsaanduiding in het ' geboorteverhaal ' wat eerder naar de 7 dan naar de 6 verwijst. En geef me dan nog eens een mogelijk ' Jezus-rolmodel ' voor Paulus. Ik ben wél benieuwd.
http://www.theosofie.net/onlineliteratuur/bron/36aeonen.htmlquote:En dan heb je nog Simon Magus ( Simon van Gitta ), een tijdgenoot van Jezus nog vergeten.
Niet zoals in de evangelies staat, en dat heb ik toch al eens duidelijk gemaakt ? Ik dacht dat ik nu zelfs het woord "kindermoord" tussen haakjes gezet had. En kijk, heel toevallig liet hij zijn eerste vrouw Mariamnes zoon's Alexander en Aristobulus ombrengen in 7 v.C., die vanwege hun Hasmoneese afkomst zeer populair waren. Kun je nalezen op Wiki onder " Herodes I ".quote:Op donderdag 30 december 2010 19:31 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Die kindermoord heeft toch niet plaatsgevonden?
Kweenie, waren er toen twee Simon Magussen ?quote:Op donderdag 30 december 2010 19:38 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
http://www.theosofie.net/onlineliteratuur/bron/36aeonen.html
deze?
Even kijken wat Picknett & Prince hierover schrijven:quote:Op donderdag 30 december 2010 19:46 schreef Berjan1986 het volgende:
Dit is een gnosticus, die Simon Magus heet, en in de eerste eeuw na Christus leefde.
Ik noemde berjan star met zijn opmerking dat jezus nooit bestaan zou hebben, ik noemde jou stellig. Het kan wel heet goed zo zijn hoor ATON, ik zeg niet dat het niet zo is, ik zeg alleen dat ik er niet zo stellig vanuit ga als jij.quote:Op donderdag 30 december 2010 16:22 schreef ATON het volgende:
Daniël schreef:
[..]
En waar zou ik zo 'starrig ' beweerd hebben dat Jezus in 7 v.C. is geboren ? Ik ga enkel een lofische optelling. Zal het nog eens over doen: Dood Herodus 4 v.C. ( aan siff. moest ge't nog niet weten ) en gezien de ' hint' dat Jezus reeds mogelijk 2 jaar ervoor zou zijn geboren vóór de ' kindermoord, en gezien hij die opdracht vast niet op zijn sterfbed zal hebben gegeven, kan men er - logischerwijze - van uit gaan dat Jezus geboren is tussen 7 en 6 v.C. En dan hebben we nog een verborgen tijdsaanduiding in het ' geboorteverhaal ' wat eerder naar de 7 dan naar de 6 verwijst. En geef me dan nog eens een mogelijk ' Jezus-rolmodel ' voor Paulus. Ik ben wél benieuwd.
Ik heb geen lijstjequote:En waarvan de belangstelling voor deze persoon ? Mag ik dan ook evenveel info van elke persoon uit uw lijstje ?
Gnostici hebben altijd bestaan. Vermoedelijk hebben ze God uitgevonden. In mijn informatie ( en dat is heeeel wat ) zou Simon ook nog een leerling geweest zijn van Johannes de Doper.quote:Op donderdag 30 december 2010 20:19 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Ik heb geen lijstje![]()
En het kan dus best de eerste gnosticus zijn geweest, zoals in dit boek http://books.google.nl/bo(...)#v=onepage&q&f=false
http://nl.wikipedia.org/wiki/Simon_Magus
Simon is ook beschreven in het boek Handelingen, waar hij van Paulus billenkoek krijgt. Dit is weer een manier om een tegenstander en concurrent uit te schakelen
Ze mochten in ieder geval geen kruisiging opleggen en uitvoeren, en blijkbaar vonden ze dat een passender straf.quote:Op donderdag 30 december 2010 15:02 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
En dat is onzin, want er zijn ook mensen die beweren dat de Joden wel ZELF straffen mochten uitdelen aan iedereen die hun religie overtrad:
http://www.wereldgeheimen.nl/was_paulus_een_gnosticus.htm#_ftn3
en dan bij punt 3, ze mochten de doodstraf uitdelen aan degene die een overtreding maakte waarom dan niet bij rellen in de tempel?
Alsof de Romeinen dat kon schelen
Je weet even goed als ik dat een datum niet zo precies is vast te stellen en er zijn ook mensen die redelijk oud worden, wat des te aannemelijker is als het evangelie dat zelf suggereert, wat inderdaad het geval is:quote:Op donderdag 30 december 2010 14:19 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Ja, Johannes ook zeg je. Die komt in honderd na Christus. Authentiek hoor.
[..]
Ja en? We praten hier over de historische Jezus en niet over degene die in de Bijbel staat.quote:Ze mochten in ieder geval geen kruisiging opleggen en uitvoeren, en blijkbaar vonden ze dat een passender straf.
Ook een Romeinse geseling mochten ze op basis van hun eigen wet niet opleggen, die van henzelf was veel milder
Wil je 2010 afsluiten met een eeuwenoude discussie? Is goed hoor, maar Johannes als ooggetuige zien, simpelweg om die paar regels in hetzelfde geschrift, is nog veel onlogischer.quote:Je weet even goed als ik dat een datum niet zo precies is vast te stellen en er zijn ook mensen die redelijk oud worden, wat des te aannemelijker is als het evangelie dat zelf suggereert, wat inderdaad het geval is:
Johannes 21
22 Maar Jezus antwoordde: Het is niet jouw zaak of hij in leven blijft totdat ik kom. Maar jij moet mij volgen. 23 Op grond van deze uitspraak hebben sommige broeders en zusters gedacht dat deze leerling niet zou sterven, maar Jezus had niet gezegd: Hij zal niet sterven, maar: Het is niet jouw zaak of hij in leven blijft totdat ik kom.
Ook zijn er genoeg mensen op leeftijd die nog een uitstekend lange termijn geheugen bezitten, nog afgezien van de mogelijkheid dat er aantekeningen gemaakt zouden kunnen zijn.
Zoiets zonder meer af te wijzen op grond van de zogenaamde onaannemelijkheid hiervan is trouwens op geen enkele manier te rijmen met de wonderlijke inhoud van het geschrift zelf.
Zoiets kun je natuurlijk wel doen vanuit een materialistische grondhouding, maar zeg dan gewoon eerlijk dat je een materialist bent, en op grond van deze vooropgezette mening al dit soort dingen flauwekul vindt.
En als je geen materialist bent zou ik dan wel eens argumenten willen horen in plaats van dit soort insinuaties.
Gemiddeld niet. Maar de gemiddelde levensverwachting stijgt aanzienlijk als je eenmaal de middelbare leeftijd bereikt hebt. Ramsus II werd overigens 90 jaar of nog ouder.quote:Op vrijdag 31 december 2010 19:15 schreef Berjan1986 het volgende:
In de tijd van Jezus (dus 30 na Christus ongeveer?) werden de mensjes niet zo oud.
En indien Johannes de apostel dezelfde zou zijn als de auteur van het gelijknamig evangelie, moet dit wel een stommeling of een seniel ventje geweest zijn om dit niet te vermelden in zijn evangelie: ik was ooggetuige én apostel zus en zo. Paulus schreef zijn brieven reeds een generatie eerder en kón ooggetuige geweest zijn, had zelfs school gelopen in Jeruzalem, maar moest het naar eigen zeggen het stellen met enkel een natte droom. En dat is nog maar één bedenking van de velen.quote:Op vrijdag 31 december 2010 19:22 schreef deelnemer2 het volgende:
[..]
Gemiddeld niet. Maar de gemiddelde levensverwachting stijgt aanzienlijk als je eenmaal de middelbare leeftijd bereikt hebt. Ramsus II werd overigens 90 jaar of nog ouder.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |