Weer een denk fout, god de schepper is de schepper van de duivel en al het slechte. Hij zal het kwaad en zonde dus wel machtig interessant gevonden hebben. hij heeft het kwaad geschapen, zijn keuze, zijn moraal. Er is geen liefde in het laten martelen van je zoon. Je zoon laten afdalen in de hel voor 3 dagen etc. Dat zijn geen instrumenten die een almachtig god hoeft te gebruiken.quote:Op donderdag 30 december 2010 13:33 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Waarom straft en vergeldt God? Omdat wij, de mensheid, dingen verkeerd doen. God is moreel perfect en heeft dus een hekel aan alle kwaad en zonde. God is ook rechtvaardig en kan niet de andere kant opkijken bij onrecht, dat zou tegen zijn natuur ingaan. De bloedoffers in het Oude Testament deed de joden beseffen hoe vreselijk de zonde is. Hetzelfde doet Jezus' bloedoffer voor ons. Het getuigt niet alleen van Gods heiligheid en rechtvaardigheid maar ook van Gods liefde en genade. Het is, volgens de christelijke theologie, immers God zelf die als mens naar de aarde komt om te dienen als het ultieme verzoenoffer.
Ik denk dat God het in zijn almachtigheid best had kunnen afdoen met een knip in zijn vingers of door een grote toren te laten bouwen, maar dat zou niet recht doen aan zijn rechtvaardigheid. Ook zou het niet zo krachtig getuigen van zijn liefde als Jezus' offer heeft gedaan.
Het HELE geleerdencircuit? Je bent niet goed, als je dit soort dingen beweerd. Een of andere mafkees zegt dit soort dingen, dat betekend nog niet dat alle geleerden zo denken.quote:Haha, hoe ironisch. En mooi dat je weer het hele geleerdencircuit voor wereldvreemd uitmaakt. Dan vraag ik me af, zijn zij dan allemaal wereldvreemd of ben jij dat wellicht? Lijkt me een inkoppertje.
Het gaat erom dat het Nieuwe Testament niet als historiciteit kan gelden, daarvoor is het niet geschreven. DAAR zijn de geleerden het ook over eens. Waarom zou je dat dan wel mogen gebruiken om een historische Jezus aan op te hangen is dan ook een grote vraag.quote:Ik vind dat ook zo'n mooi principe, dat je de Nieuw-Testmaentische bronnen niet kunt gebruiken omdat ze door christenen zijn geschreven.
Kunnen we dan ook geen Romeinse bronnen over Julius Caesar meer gebruiken?
Of Griekse bronnen over Alexander de Grote?
Boeddhistische bronnen over Boeddha?
Islamitische bronnen over Mohammed?
De Bijbel heeft niks met geschiedenis te maken maar met theologie.quote:Als we mensen als jij op de geschiedenis loslaten blijft niks meer over vrees ik. Wat een gepruts.
Lees maar weer over de feiten heen, dat men Johannes woorden in de mond legt, als "ik ben het niet waard om zijn veters te strikken" sjonge, wat een worsteling moeten die Christenen doorgemaakt hebben zeg, niet te filmen...quote:Het feit dat Jezus gedoopt moest worden door iemand anders, deed mensen speculeren: "Is Johannes dan groter dan Jezus? Was Jezus dan zondig dat hij gedoopt moest worden?". Begrijpelijke, logische vragen waar de vroege kerk mee worstelde. Wat dat betreft hadden ze, als ze Johannes zo graag in het verhaal wilden betrekken, beter kunnen 'verzinnen' dat Jezus Johannes doopte i.p.v. andersom.
Dat is toch vreemd, als Marcus het enige evangelie is wat een beetje authentiek is?quote:Men kijkt inderdaad naar de evangeliën en probeert daaruit te destilleren wat Jezus' boodschap zo ongeveer was.
Waar slaat dit nou weer op? Betrek ik mezelf erbij? Ik betrek jou er toch ook niet bij?quote:Hmm... dat zijn lastige keuzes: of het gehele geleerdencircuit niet serieus nemen, de mensen die ervoor geleerd hebben? Of een anti-orthodox iemand niet serieus nemen die een aantal esoterische boekjes heeft gelezen? Je maakt het me wel lastig hoor Berjan, echt waar.
En jij weet het allemaal beter, schitterend.quote:Het blijft geweldig om te zien hoe jij geschiedkunde bedrijft. Zo perfect exemplarisch van hoe het niet moet.
Ervaringen? Welke ervaringen? Welke bronnen? Ze zijn geen ooggetuigen, daar zijn de geleerden het ook over eens. En ervaringen staat gelijk aan fantasie.quote:Of de eigen bronnen en ervaringen? Is dat ook mogelijk in jouw belevingswereld?
Dat Johannes daar uit geput heeft misschien?quote:Dat klopt. In de jaren 70 en 80 waren al meer dingen geschreven over Jezus. Wat is je punt?
Onbetrouwbaar ja. Net als alle andere geschiedschrijving van 2000 en langer geleden.quote:Op donderdag 30 december 2010 13:46 schreef koningdavid het volgende:
Onbetrouwbaar? Nee hoor. Van latere datum? Wat beschouw jij als 'van latere datum'?
De mythische jezus ieder geval niet.quote:Nee hoor. Maar jij vindt alle bronnen onzin begrijp ik? Geloof je dat Jezus bestaan heeft of niet?
dit doe ik niet eens naar esoterisch gebruik, ik kan hier zo kwaad om worden dat je dit soort dingen erbij betrekt. Maar dat doe ik niet, want het zegt meer over jouw doen en laten.quote:Mijn punt was dat er helemaal niets over 'hersenen' in die tekst staat dus dat het compleet irrelevant is dat je het erbij haalt. Je leest dingen die er niet staan, al is dat vast naar goed esoterisch gebruik.
Hebben wij verzoenoffers nodig, of heeft god dat? Even nadenken voor je dit soort dingen beweerd. De mensen hebben het niet uitgevonden dat men moet offeren voor god, dat deed god zelf. Sterker nog, iedere dag moesten er dieren geofferd worden. Nou, goede vergelijking hoor met de God van Paulus die niks nodig heeft!quote:Je mist mijn punt. Wij hebben de verzoenoffers nodig, God niet. God heeft ons, de mensheid, de wereld, het universum in zijn totaliteit niet nodig.
En offers zijn geen mensenwerk van mensenhanden? De god van Israel was ook in de tempel, en ga zo maar door. Je probeert je ergens uit te lullen, waar het niet kan. En dan maak je gekken sprongen.quote:
En nog steeds ga je eraan voorbij wat Paulus in deze tekst wilde zeggen. Hij doelde met het 'werk van mensenhanden' op de godsbeelden, tempels, 'het werk van de ambachtsman' noemt Paulus het later. Maar goed. als je in deze tekst kan lezen dat de hel niet bestaat kan je er alles in lezen natuurlijk.
Da's een erg belangrijke vraag, natuurlijk : hoeveel mythe zit er in het nieuwe testament? Het is ook niet duidelijk of de Griekse mythen met dezelfde insteek zijn geschreven als het NT en in hoeverre je deze twee kunt vergelijken. Maar wat Berjan beweert isquote:Op donderdag 30 december 2010 13:54 schreef Daniel1976 het volgende:
Wanneer dezelfde logica wordt losgelaten op de niet bijbelse bronnen, dan kun je concluderen dat in deze bronnen ook wel veel mythische vertellingen zijn opgenomen.
Dat is het andere uiteinde van het spectrum (ik lees dit tenminste als: al die verschillende bijbelse auteurs hadden nooit de intentie om enige vorm van geschiedschrijving te doen), en ik vraag me af hoe je dit kunt onderbouwen.quote:Op donderdag 30 december 2010 13:49 schreef Berjan1986 het volgende:
De Bijbel heeft niks met geschiedenis te maken maar met theologie.
Alle geleerden denken zo, Berjan. Dat dit blijkbaar nieuws is voor je is vrij tekenend. Elke Jezus-historicus zal vooral de nieuwtestamentische geschriften als bronnen gebruiken.quote:Op donderdag 30 december 2010 13:49 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Het HELE geleerdencircuit? Je bent niet goed, als je dit soort dingen beweerd. Een of andere mafkees zegt dit soort dingen, dat betekend nog niet dat alle geleerden zo denken.
Oh ja? Waar baseer je dat op?quote:Op donderdag 30 december 2010 13:49 schreef Berjan1986 het volgende:
Het gaat erom dat het Nieuwe Testament niet als historiciteit kan gelden, daarvoor is het niet geschreven.
Voor jou misschien, voor geleerden niet.quote:Op donderdag 30 december 2010 13:49 schreef Berjan1986 het volgende:
Waarom zou je dat dan wel mogen gebruiken om een historische Jezus aan op te hangen is dan ook een grote vraag.
Dit is een van de redenen waarom geleerden de doop door Johannes als historisch zien. Maar goed, geleerden trek jij je niks van aan. Jij weet alles immers beter.quote:Op donderdag 30 december 2010 13:49 schreef Berjan1986 het volgende:
Lees maar weer over de feiten heen, dat men Johannes woorden in de mond legt, als "ik ben het niet waard om zijn veters te strikken" sjonge, wat een worsteling moeten die Christenen doorgemaakt hebben zeg, niet te filmen...
En dat jij dit aandraagt, zegt veel over jou en je denken...
Markus is niet het enige evangelie wat een beetje authentiek is, hoe vaak moet ik je dat nog uitleggen?quote:Op donderdag 30 december 2010 13:49 schreef Berjan1986 het volgende:
Dat is toch vreemd, als Marcus het enige evangelie is wat een beetje authentiek is?
Als JIJ ervoor pleit het gehele geleerdencircuit niet serieus te nemen, betrek je jezelf erbij. Dat dwing je mij namelijk te kiezen: jou serieus nemen of het gehele geleerdencircuit?quote:Op donderdag 30 december 2010 13:49 schreef Berjan1986 het volgende:
Waar slaat dit nou weer op? Betrek ik mezelf erbij?
Moet jij zeggen dit.quote:Op donderdag 30 december 2010 13:49 schreef Berjan1986 het volgende:
En jij weet het allemaal beter, schitterend.
Ervaringen staan gelijk aan fantasie? Kun je dat uitleggen?quote:Op donderdag 30 december 2010 13:49 schreef Berjan1986 het volgende:
Ervaringen? Welke ervaringen? Welke bronnen? Ze zijn geen ooggetuigen, daar zijn de geleerden het ook over eens. En ervaringen staat gelijk aan fantasie.
Dat zou kunnen. Dus?quote:Op donderdag 30 december 2010 13:49 schreef Berjan1986 het volgende:
Dat Johannes daar uit geput heeft misschien?
Serieus ja? Alle bronnen van 2000 jaar geleden zijn volledig onbetrouwbaar? Wow... arme klassieke historici.quote:Op donderdag 30 december 2010 13:54 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Onbetrouwbaar ja. Net als alle andere geschiedschrijving van 2000 en langer geleden.
Hoe concludeer je dat dan? Hoe tracht je na te gaan wat historisch en wat mythisch is?quote:Op donderdag 30 december 2010 13:54 schreef Daniel1976 het volgende:
Wanneer we het hebben over Troje weet iedereen dat ondanks dat de stad heeft bestaan, dat het paard waarschijnlijk toch een mythe is en dat we de Geschiedenissen van Hedotus deels heel goed kunnen gebruiken maar we weten dat we dingen met een korreltje zout moeten nemen.
Wanneer dezelfde logica wordt losgelaten op de niet bijbelse bronnen, dan kun je concluderen dat in deze bronnen ook wel veel mythische vertellingen zijn opgenomen.
Ik zal het je simpel vragen. Geloof je dat Jezus van Nazareth heeft bestaan? Die joodse man die discipelen had, predikte, bijzondere dingen deed, ophef veroorzaakte en gekruisigd is door Pontius Pilatus?quote:Op donderdag 30 december 2010 13:54 schreef Daniel1976 het volgende:
De mythische jezus ieder geval niet.
Een of meerdere historische jezus figuren kan ik niet uitsluiten.
De mythe die paulus heeft bedacht daar kan ik me niet in vinden.
God zit dus eigenlijk vast in zijn eigen regels en wetten. Getuigt niet echt van perfectie, almachtigheid en alwetendheid als je het mij vraagt.quote:Op donderdag 30 december 2010 13:33 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Waarom straft en vergeldt God? Omdat wij, de mensheid, dingen verkeerd doen. God is moreel perfect en heeft dus een hekel aan alle kwaad en zonde. God is ook rechtvaardig en kan niet de andere kant opkijken bij onrecht, dat zou tegen zijn natuur ingaan.
Jezus' bloedoffer is een eigen oplossing op een regel die hij zelf gemaakt heeft. Wie houdt hij nou voor de gek? Wie probeert hij te pleasen.. zichzelf? Zijn eigen mislukte opzet?quote:Op donderdag 30 december 2010 13:33 schreef koningdavid het volgende:
De bloedoffers in het Oude Testament deed de joden beseffen hoe vreselijk de zonde is. Hetzelfde doet Jezus' bloedoffer voor ons. Het getuigt niet alleen van Gods heiligheid en rechtvaardigheid maar ook van Gods liefde en genade. Het is, volgens de christelijke theologie, immers God zelf die als mens naar de aarde komt om te dienen als het ultieme verzoenoffer.
Want een bloedoffer van Jezus doet wel recht aan zijn rechtvaardigheid? Als ik de schuld op me neem van de daden van andere mensen dan lost dat toch helemaal niets op? Het is hooguit nobel te noemen van mijn kant, maar rechtvaardig absoluut niet. Geen rechter en geen slachtoffer die daar genoegen mee neemt. Het is zelfs onrechtvaardig.quote:Op donderdag 30 december 2010 13:33 schreef koningdavid het volgende:
Ik denk dat God het in zijn almachtigheid best had kunnen afdoen met een knip in zijn vingers of door een grote toren te laten bouwen, maar dat zou niet recht doen aan zijn rechtvaardigheid. Ook zou het niet zo krachtig getuigen van zijn liefde als Jezus' offer heeft gedaan.
Niet in de Jezus van de bijbel. Wel dat er toentertijd meer "mesiassen " rondliepen die wondere dingen deden, uit maagden werden geboren etc etc.quote:quote:
Op donderdag 30 december 2010 13:30 schreef hoatzin het volgende:
Dat rammelt dus aan alle kanten.
Nee hoor. Maar jij vindt alle bronnen onzin begrijp ik? Geloof je dat Jezus bestaan heeft of niet?
Dan mogen die geleerden alles wel inleveren wat mij betreft. Er zijn nog honderd en een evangelieen geschreven, worden die niet als bron gezien? En kijken ze niet naar de bronnen buiten de Bijbel? Geen wonder dat ze tot de conclusie komen dat Jezus het koninkrijk van god kan prediken. En geen wonder dat ze tot de conclusie komen dat in de tempel amok heeft gegeven. Wat een geleerden dan zeg, niet te filmenquote:Alle geleerden denken zo, Berjan. Dat dit blijkbaar nieuws is voor je is vrij tekenend. Elke Jezus-historicus zal vooral de nieuwtestamentische geschriften als bronnen gebruiken.
als je weet hoe de gemeenten in die tijd waren, dan weet je ook waarop ik het baseer. Er waren honderd en een gemeenten, die allemaal hun eigen evangelie hadden en daarbij anderen zwart maakten. Zo is bijvoorbeeld het verhaaltje van de ongelovige Thomas geen geschiedenis, maar een afrekening met de Thomas Christenen. Zo zit er nog veel meer in dat theologisch uit te leggen is en niet historisch.quote:Oh ja? Waar baseer je dat op?
Tuurlijk jongen, ik geloof je (bijna).quote:De evangeliën zijn inderdaad geen historische verslagen zoals wij die nu zouden schrijven. Het bevat ook theologie en symboliek maar historische gebeurtenissen beschrijven is zeker wel een van de doelen geweest. Het zal je ook verbazen hoeveel de evangeliën lijken op geschiedschrijving uit die tijd over bijvoorbeeld Julius Caesar.
en dat zouden ze aangaande theologische zaken wel moeten doen.quote:Maar goed, als we jouw maatstaf zouden hanteren kunnen we vrijwel alle geschiedkundige bronnen uit die tijd verbranden. Gelukkig hanteert geen enkele historicus jouw maatstaf.
Als mensen het nog niet snappen wat ik wil zeggen: Laat maar waaien, eens zul je het wel begrijpen.quote:Voor jou misschien, voor geleerden niet.
ZUCHT, ik begrijp echt niet dat mensen denken dat de vroege Christenen hier een probleem van hebben kunnen maken. Lazen ze dan niet goed? Er staat toch duidelijk (en dit is de derde keer dat ik het zeg) dat Johannes de Doper zegt OVER Jezus "Wie na mij komt, is meer dan mij. Hij moet groeien, ik kleiner worden. Ik ben het niet waard zijn veters te strikken"quote:Dit is een van de redenen waarom geleerden de doop door Johannes als historisch zien. Maar goed, geleerden trek jij je niks van aan. Jij weet alles immers beter.
Ja, Johannes ook zeg je. Die komt in honderd na Christus. Authentiek hoor.quote:Markus is niet het enige evangelie wat een beetje authentiek is, hoe vaak moet ik je dat nog uitleggen?
Ik ben geen geleerde, het is gewoon logisch nadenken wat mij betreft.quote:Als JIJ ervoor pleit het gehele geleerdencircuit niet serieus te nemen, betrek je jezelf erbij. Dat dwing je mij namelijk te kiezen: jou serieus nemen of het gehele geleerdencircuit?
"Wat jij zegt ben jezelf" gaan we op die tour?quote:Moet jij zeggen dit.
"Nee, dat is een gevoel, kun je niet uitleggen"quote:Ervaringen staan gelijk aan fantasie? Kun je dat uitleggen?
dus is het niet authentiek, maar gewoon een evangelie van een gemeente in de jaren 100. Net als zoveel evangelieen.quote:Dat zou kunnen. Dus?
quote:Op donderdag 30 december 2010 13:49 schreef Berjan1986 het volgende:
Het gaat erom dat het Nieuwe Testament niet als historiciteit kan gelden, daarvoor is het niet geschreven. DAAR zijn de geleerden het ook over eens. Waarom zou je dat dan wel mogen gebruiken om een historische Jezus aan op te hangen is dan ook een grote vraag.
Niet volledig.quote:Op donderdag 30 december 2010 14:05 schreef koningdavid het volgende:
Serieus ja? Alle bronnen van 2000 jaar geleden zijn volledig onbetrouwbaar? Wow... arme klassieke historici.
Ja dat is ook een probleem, maar dat onderkennen we ook. Er zijn niet voor niets veel mensen die geloven in atlantis.quote:Hoe concludeer je dat dan? Hoe tracht je na te gaan wat historisch en wat mythisch is?
Definieer bijzondere dingen, voordat ik hier een antwoord op geef.quote:Ik zal het je simpel vragen. Geloof je dat Jezus van Nazareth heeft bestaan? Die joodse man die discipelen had, predikte, bijzondere dingen deed, ophef veroorzaakte en gekruisigd is door Pontius Pilatus?
Nu is dit natuurlijk maar 1 geleerde op het gebied van het NT en het vroege christendom maar te hopen valt dat ze niet allemaal zo denken.quote:Trevin Wax: You write that “rules for doing Jesus scholarship don’t just materalize out of think air: someone – someone who wants to win the game – makes the rules.” What are some of the “rules” today in historical Jesus studies and where did they come from?
Nick Perrin: Historical Jesus studies today are at a bit of a crossroads, where certain scholars cling to certain methodological procedures which other scholars are finding more and more questionable. (The criterion of dissimilarity is a great example of this.)
My point in the book is to disabuse readers of the notion that Jesus scholars are scientists wearing white lab coats. Like everyone else, they want certain things to be true about Jesus and equally want certain others not to be true of him. I’m included in this (I really hope that I am right in believing that Jesus is both Messiah and Lord.) Will this shape my scholarship? Absolutely. How can it not? We should be okay with that.
Ik volg deze redenering niet. Hoe heeft God dat nodig dan? Waarom zou Hij mij nodig hebben? De bijbel leert ons dat God houdt van mensen maar Hij is niet afhankelijk van ons, wij hebben Hem niets te bieden dat Hij nodig heeft. Als wij onze hersenen gebruiken om te geloven in God hebben wij daar zelf vooral wat aan.quote:Op donderdag 30 december 2010 13:55 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
dit doe ik niet eens naar esoterisch gebruik, ik kan hier zo kwaad om worden dat je dit soort dingen erbij betrekt. Maar dat doe ik niet, want het zegt meer over jouw doen en laten.
En ja, als je mij gewoon volgt dan is het allemaal wel erg duidelijk. God heeft onze hersenen (ons geloof) WEL nodig, want anders is Hij niet voor jou gestorven. Zo simpel zit het.
Wij. Zonder verzoenoffers zouden wij immers zelf gestraft worden voor onze zonde.quote:Op donderdag 30 december 2010 13:55 schreef Berjan1986 het volgende:
Hebben wij verzoenoffers nodig, of heeft god dat?
Jawel, maar dat is niet waar Paulus hier specifiek op doelt, zoals ik al zei.quote:Op donderdag 30 december 2010 13:55 schreef Berjan1986 het volgende:
En offers zijn geen mensenwerk van mensenhanden?
Dat klopt. Maar joden hadden niet de pretentie dat JHWH zich daadwerkelijk liet 'vangen' in een tempel of een beeld dat voor hem gemaakt was, zoals de Grieken wel trachtten te geloven.quote:Op donderdag 30 december 2010 13:55 schreef Berjan1986 het volgende:
De god van Israel was ook in de tempel, en ga zo maar door.
Omdat Paulus hier gezegd zou hebben dat God in ons ademt enzo? Uhuhh...quote:Op donderdag 30 december 2010 13:55 schreef Berjan1986 het volgende:
En als je DOORdenkt, misschien moeilijk voor je, dan is het allemaal best mogelijk te snappen waarom ik hierdoor niet geloof in een hel
En als ik je dan naar voorbeelden vraag kom je weer met Horus en zijn kompanen?quote:Op donderdag 30 december 2010 14:18 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Niet in de Jezus van de bijbel. Wel dat er toentertijd meer "mesiassen " rondliepen die wondere dingen deden, uit maagden werden geboren etc etc.
Ja zo star wil ik niet zijn door te zeggen dat er nooit iets van een historische jezus is geweest. Ik wil ook niet zo stellig zijn als ATON die zegt dat jezus geboren is 7 BCE en dat deze historische jezus welzeker als enige model heeft gestaan voor de mythische jezus van paulus.quote:Op donderdag 30 december 2010 14:00 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Da's een erg belangrijke vraag, natuurlijk : hoeveel mythe zit er in het nieuwe testament? Het is ook niet duidelijk of de Griekse mythen met dezelfde insteek zijn geschreven als het NT en in hoeverre je deze twee kunt vergelijken. Maar wat Berjan beweert is
[..]
Dat is het andere uiteinde van het spectrum (ik lees dit tenminste als: al die verschillende bijbelse auteurs hadden nooit de intentie om enige vorm van geschiedschrijving te doen), en ik vraag me af hoe je dit kunt onderbouwen.
Was horus dan een messias?quote:En als ik je dan naar voorbeelden vraag kom je weer met Horus en zijn kompanen?
1. Judas, son of Hezekiah (4 BCE)quote:Op donderdag 30 december 2010 14:26 schreef Berjan1986 het volgende:
Zinloos eigenlijk met jou te discussieren. Er liepen veel meer messiassen rond, Joden die dachten dat ze door God gezonden waren en dat het einde der tijden nabij was. Kijk maar eens op NGC, genoeg documentaires geweest.
Die bronnen zijn natuurlijk lang niet zo betrouwbaar als de bijbelse evangeliën. Daarom worden die bronnen minder gebruikt door geleerden.quote:Op donderdag 30 december 2010 14:19 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Dan mogen die geleerden alles wel inleveren wat mij betreft. Er zijn nog honderd en een evangelieen geschreven, worden die niet als bron gezien?
Dat doen ze ook.quote:Op donderdag 30 december 2010 14:19 schreef Berjan1986 het volgende:
En kijken ze niet naar de bronnen buiten de Bijbel?
Ach ja, je zou je ook kunnen verdiepen in de redenen waarom geleerden zo te werk gaan i.p.v. ze als prutsers weg te zetten.quote:Op donderdag 30 december 2010 14:19 schreef Berjan1986 het volgende:
Geen wonder dat ze tot de conclusie komen dat Jezus het koninkrijk van god kan prediken. En geen wonder dat ze tot de conclusie komen dat in de tempel amok heeft gegeven. Wat een geleerden dan zeg, niet te filmen![]()
Oh ja, ik heb een buurjongen van 3, ik zal het hem eens vragen. Zonder gekkigheid, de tempel was vrij toegankelijk voor joden (zoals Jezus was) dus natuurlijk kon je daar gewoon binnen komen om vervolgens rel te schoppen.quote:Op donderdag 30 december 2010 14:19 schreef Berjan1986 het volgende:
De tempel kwam je niet zomaar binnen om rellen te schoppen. ze hadden een tempelwacht. Dat weet ieder kind.
Serieus ja? Bron?quote:Op donderdag 30 december 2010 14:19 schreef Berjan1986 het volgende:
als je weet hoe de gemeenten in die tijd waren, dan weet je ook waarop ik het baseer. Er waren honderd en een gemeenten, die allemaal hun eigen evangelie hadden en daarbij anderen zwart maakten.
Zoals? Met welke 'christenen' wordt nog meer afgerekend in de evangeliën?quote:Op donderdag 30 december 2010 14:19 schreef Berjan1986 het volgende:
Zo is bijvoorbeeld het verhaaltje van de ongelovige Thomas geen geschiedenis, maar een afrekening met de Thomas Christenen. Zo zit er nog veel meer in dat theologisch uit te leggen is en niet historisch.
Ja? Je pleit er nu gewoon voor dat historici voortaan jouw maatstaf gaan hanteren? Jouw arrogantie is echt ongekend.quote:Op donderdag 30 december 2010 14:19 schreef Berjan1986 het volgende:
en dat zouden ze aangaande theologische zaken wel moeten doen.
Geleerden, vooral van niet-christelijke aard, zullen concluderen dat middels deze quotes juist er zijn om te benadrukken hoe ongemakkelijk de situatie was. Zeg nou zelf, als ze Johannes zo graag in het verhaal wilden betrekken hadden ze toch beter Jezus Johannes laten dopen? Waarom zou de Zoon van God door iemand gedoopt moeten worden?quote:Op donderdag 30 december 2010 14:19 schreef Berjan1986 het volgende:
Als mensen het nog niet snappen wat ik wil zeggen: Laat maar waaien, eens zul je het wel begrijpen.
[..]
ZUCHT, ik begrijp echt niet dat mensen denken dat de vroege Christenen hier een probleem van hebben kunnen maken. Lazen ze dan niet goed? Er staat toch duidelijk (en dit is de derde keer dat ik het zeg) dat Johannes de Doper zegt OVER Jezus "Wie na mij komt, is meer dan mij. Hij moet groeien, ik kleiner worden. Ik ben het niet waard zijn veters te strikken"
Dit is toch duidelijk Johannes erbij trekken, en hier kunnen Christenen toch niet over denken dat Johannes BETER en GROTER is omdat Johannes Jezus doopt? Zijn die citaten (die ze Johannes in de mond leggen) niet duidelijk genoeg? Zo nee, ik geef het op![]()
Nee hoor, Matteüs en Lukas zijn ook authentiek.quote:
Johannes komt niet 100 jaar na Jezus maar zo'n 60-65 jaar.quote:Op donderdag 30 december 2010 14:19 schreef Berjan1986 het volgende:
Die komt in honderd na Christus. Authentiek hoor.
Dus het gehele geleerdencircuit denk niet logisch na?quote:Op donderdag 30 december 2010 14:19 schreef Berjan1986 het volgende:
Ik ben geen geleerde, het is gewoon logisch nadenken wat mij betreft.
Nee hoor. Wilde je gewoon even erop wijzen hoe verschrikkelijk ironisch, en derhalve ongepast, die quote is.quote:Op donderdag 30 december 2010 14:19 schreef Berjan1986 het volgende:
"Wat jij zegt ben jezelf" gaan we op die tour?
Waar slaat dit nou weer op? Mijn ervaring was dat ik gisteren boodschappen heb gedaan, ik had sperzibonen en krieltjes gekocht. Is dat dan gelijk fantasie? Ik volg je niet hoor.quote:Op donderdag 30 december 2010 14:19 schreef Berjan1986 het volgende:
"Nee, dat is een gevoel, kun je niet uitleggen"
Wat maakt een evangelie 'authentiek' dan?quote:Op donderdag 30 december 2010 14:19 schreef Berjan1986 het volgende:
dus is het niet authentiek, maar gewoon een evangelie van een gemeente in de jaren 100. Net als zoveel evangelieen.
Zeker. Het is een uitermate interessante en leerzame serie. Maar Martin pleit er niet voor om alle oude bronnen onbetrouwbaar te achten, hij pleit ervoor om alles goed te onderzoeken en zaken niet op 'face value' aan te nemen. Daar ben ik het volledig me eens.quote:Op donderdag 30 december 2010 14:19 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
[..]
Niet volledig.
Heb je dat Yale college eigenlijk ook gevolgd?
de omnibus dubitandum?
Ik bemerk geen anti christelijke houding in die lectures maar juist op historisch vlak worden er wel een hoop interessante dingen verteld.
Dat klopt. Al is het niet historisch-wetenschappelijk om, zoals velen hier geneigd zijn te doen, de bron compleet waardeloos te achten.quote:Op donderdag 30 december 2010 14:19 schreef Daniel1976 het volgende:
Als ik me niet vergis dan zijn er bijvoorbeeld vermoedens dat er tijdens het kopieren van het werk van Jozephus geknoeid is door latere christenen.
Nou vooruit, laten we die bijzondere dingen weg.quote:Op donderdag 30 december 2010 14:19 schreef Daniel1976 het volgende:
Definieer bijzondere dingen, voordat ik hier een antwoord op geef.
Door de bijzondere dingen, ben ik geneigd meteen:"Nee, natuurlijk niet" te gaan roepen.
Hij is ook niet geboren uit een maagd, gekruisigd en opgestaan uit de dood. Maar dat weerhoudt mensen er niet van om dergelijke onzin over hem te beweren.quote:
Uiteraard liepen er meer messiassen rond, waar ontken ik dat?quote:Op donderdag 30 december 2010 14:26 schreef Berjan1986 het volgende:
Zinloos eigenlijk met jou te discussieren. Er liepen veel meer messiassen rond, Joden die dachten dat ze door God gezonden waren en dat het einde der tijden nabij was. Kijk maar eens op NGC, genoeg documentaires geweest.
Grr, kun je nou echt niet gewoon simpel nadenken. Als ik over jou zeg: "Degene die na mij komt, is groter" "Ik moet kleiner worden en hij groter" is het dan zo moeilijk om voor te stellen dat jij groter bent dan mij/ik? Wat is dan het grote probleem voor de eerste Christenen?quote:Geleerden, vooral van niet-christelijke aard, zullen concluderen dat middels deze quotes juist er zijn om te benadrukken hoe ongemakkelijk de situatie was. Zeg nou zelf, als ze Johannes zo graag in het verhaal wilden betrekken hadden ze toch beter Jezus Johannes laten dopen? Waarom zou de Zoon van God door iemand gedoopt moeten worden?
Maar als je niet van mij wilt aannemen, dan misschien wel van iemand die sceptischer naar de bijbel kijkt dan ik:
Ik heb het over het jaartal, anders zal ik wel 100 na Jezus gezegd hebben.quote:Johannes komt niet 100 jaar na Jezus maar zo'n 60-65 jaar.
Waarom zijn precies die vier betrouwbaarder dan de anderen?quote:Die bronnen zijn natuurlijk lang niet zo betrouwbaar als de bijbelse evangeliën. Daarom worden die bronnen minder gebruikt door geleerden.
Als de schrijvers erbij geweest waren, was het anders. Maar nu zie ik met ervaringen dat ze geestelijk geïnspireerd zijn geweest. En dat noem ik fantasie.quote:Waar slaat dit nou weer op? Mijn ervaring was dat ik gisteren boodschappen heb gedaan, ik had sperzibonen en krieltjes gekocht. Is dat dan gelijk fantasie? Ik volg je niet hoor.
Als de schrijver Jezus persoonlijk heeft meegemaakt en gekend. Dat is authentiek. Niet als ze gebruik gemaakt hebben van allemaal bronnen en daar de lekkerste dingen uit gehaald hebben.quote:Wat maakt een evangelie 'authentiek' dan?
Dan acht ik de kans redelijk groot volgens het principe "waar rook is is vuur".quote:Op donderdag 30 december 2010 14:42 schreef koningdavid het volgende:
Nou vooruit, laten we die bijzondere dingen weg.
Maar dan zou Jezus door de Joden zelf omgebracht zijn (door steniging), denk je werkelijk dat Romeinen zich interesseerden voor die Joodse religie met hun straffen?quote:De historische kans op de kruisiging vind ik groter sinds dat ik snap dat stennis trappen in de tempel zo ongeveer gelijk staat aan zelfmoord plegen.
Het argument is toch altijd dat het Sanhedrin onder Romeins bewind geen doodstraf mocht voltrekken?quote:Op donderdag 30 december 2010 14:49 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Maar dan zou Jezus door de Joden zelf omgebracht zijn (door steniging), denk je werkelijk dat Romeinen zich interesseerden voor die Joodse religie met hun straffen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |