Zelf heb ik ook borderline, maar ik schaam me juist voor mijn bps-gedrag. Vooral doordat ik weet dat ik voor anderen soms lastig ben om mee om te gaan. Het is dus niet zo dat alle borderliners de gevoelens van anderen vergetenquote:Op woensdag 29 december 2010 17:00 schreef backgammon het volgende:
[..]
Klinkt als iemand die gelukkig veel begrip kan tonen, valt niet mee voor hun maar ook niet voor de partner.
Dat vergeten ze vaak.
Zo hoort het ook lijkt mij.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 21:50 schreef h0neybunnY het volgende:
[..]
Zelf heb ik ook borderline, maar ik schaam me juist voor mijn bps-gedrag. Vooral doordat ik weet dat ik voor anderen soms lastig ben om mee om te gaan. Het is dus niet zo dat alle borderliners de gevoelens van anderen vergeten.
Hoewel ik wel eerlijk zal toegeven dat het bij m'n ergste downs weleens voorkomt. Maar gelukkig maken mijn vriend, familieleden en vrienden mij hier ook wel bewust van bij de erge downs. En ik denk dat het voor veel andere borderliners (maar zeker niet alle, er zijn verschillende vormen enz) fijn zou zijn als mensen in hun omgeving duidelijker zijn met grenzen stellen en het aangeven als ze vinden dat de borderliner geen rekening houdt met hun gevoel.
Ben wel blij dat mijn vriend helpt door duidelijk z'n grenzen aan te geven. Hij wist ook al vanaf het begin van mijn borderline en heeft ook veel met me meegemaakt. Maar zelf vind ik niet dat ik doordat ik borderline heb "alles maar kan flikken" en daarom ben ik ook al jaren in therapie. Vind het ook wel apart dat de ex van TS eerst nergens last van leek te hebben, maar toen bekend was ze het leek te gebruiken om haar verkeerde gedrag te verontschuldigen.
Zag dat TS het heeft uitgemaakt, hopelijk wel netjes en vind je over een tijd een meisje dat beter bij je past.
Jezus Daniel, wat een verhaal. Triest om zo een vriendin de slechte kant op te zien gaan.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 22:01 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Zo hoort het ook lijkt mij.
Overigens had ik een vriendin die ook BL heeft (als ze nog leeft) en die is nog nooit zo blij geweest als toen ze die sticker kreeg opgeplakt. Het was een echte excuustrut geworden.
Ze deed alles maar en voor alles gaf ze de schuld aan BL. Toen haar vriendje haar even niet zag staan besloot ze maar coke voor zijn neus te snuiven om hem te shockeren.
Sindsdien is ze verslaafd aan dat spul. De laatste keer dat ik haar gezien heb was ze 20 kilo lichter dan toen ik haar leerde kennen.
Inmiddels heb ik al 5 jaar geen contact meer met haar omdat zij wel haar best deed om iedereen en alles in haar omgeving kapot te maken.
Maargoed niet alle Borderliners zijn zo en niet iedereen heeft het even erg. Dus om nu te stellen dat je met een grote boog om een borderliner heen moet lopen per definitie, nee dat vind ik niet.
Nee, jij voelt je liever kut door het toedoen van een anderquote:
Ja dat was niet zo leuk.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 22:48 schreef D_tjuh het volgende:
Jezus Daniel, wat een verhaal. Triest om zo een vriendin de slechte kant op te zien gaan.
Echt zonde van die vriendin. Voordat ze de diagnose borderline kreeg gingen jullie wel gewoon goed met elkaar om of waren er toen ook al problemen? Heeft ze ook geen therapie?quote:Op zaterdag 8 januari 2011 22:01 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Overigens had ik een vriendin die ook BL heeft (als ze nog leeft) en die is nog nooit zo blij geweest als toen ze die sticker kreeg opgeplakt. Het was een echte excuustrut geworden.
Ze deed alles maar en voor alles gaf ze de schuld aan BL. Toen haar vriendje haar even niet zag staan besloot ze maar coke voor zijn neus te snuiven om hem te shockeren.
Sindsdien is ze verslaafd aan dat spul. De laatste keer dat ik haar gezien heb was ze 20 kilo lichter dan toen ik haar leerde kennen.
Inmiddels heb ik al 5 jaar geen contact meer met haar omdat zij wel haar best deed om iedereen en alles in haar omgeving kapot te maken.
Maargoed niet alle Borderliners zijn zo en niet iedereen heeft het even erg. Dus om nu te stellen dat je met een grote boog om een borderliner heen moet lopen per definitie, nee dat vind ik niet.
Wel knap dat juist er niet bitter over ben geworden elke borderliner als zo iemand zit.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 22:01 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Vriendin en goede vriendin is gewoon niet het zelfdequote:
probeer je een reactie uit te lokken ofzoquote:Op zaterdag 8 januari 2011 23:46 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Vriendin en goede vriendin is gewoon niet het zelfde
Tsja en het echte borderline, elke grens opzoeken en daar moedwillig overheen gaan om het even wie je daar pijn mee doet inclusief jezelf natuurlijk. Ik heb een hoop mensen met borderline ontmoet in mijn leven en gelukkig zijn ze niet allemaal zo extreem.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 23:45 schreef formerjellybean het volgende:
[..]
Wel knap dat juist er niet bitter over ben geworden elke borderliner als zo iemand zit.
Het moeilijke is dat bij mensen met Borderline en geen zelfinzicht , zichzelf zo naar de vernieling kunnen helpen.
Soms denk ik dat een borderliner meer het zichzelf heel moeilijk kan maken.
Dat vind ik apart. Ik neem aan dat de diagnose pas gesteld wordt als er al problemen zijn. Ze kunnen door de diagnose verergeren, maar ook verbeteren. En anders zit je alsnog met de problemen waarvoor je oorspronkelijk naar een psycholoog bent gegaan.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 23:37 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ja dat was niet zo leuk.
Maar dat was niet het nieuws wat ik wilde brengen.
Ik heb ook een goede vriendin met borderline en daar valt best goed mee te leven.
Ik ben bijna in de overtuiging dat een borderliner het beter niet kan weten.
Je hebt toch ook borderliners die wel door hebben dat hun gedrag destructief is, maar dat ze het toch blijven doen. Ze hebben het zelfinzicht wel, maar kunnen moeilijk veranderen, omdat ze dan toch een soort controle uit handen geven.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 23:45 schreef formerjellybean het volgende:
[..]
Wel knap dat juist er niet bitter over ben geworden elke borderliner als zo iemand zit.
Het moeilijke is dat bij mensen met Borderline en geen zelfinzicht , zichzelf zo naar de vernieling kunnen helpen.
Soms denk ik dat een borderliner meer het zichzelf heel moeilijk kan maken.
Die zal je inderdaad hebben, dat lijkt me helemaal moeilijk. De mensen die ik kende die Borderline hadden, die hadden juist het zelfinzicht ook totaal niet en snapte het ook niet dat sommige mensen juist door hun eigen gedrag hun niet meer moesten.quote:Op zondag 9 januari 2011 01:32 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Je hebt toch ook borderliners die wel door hebben dat hun gedrag destructief is, maar dat ze het toch blijven doen. Ze hebben het zelfinzicht wel, maar kunnen moeilijk veranderen, omdat ze dan toch een soort controle uit handen geven.
Ja want de eerste paar maanden was ze gewoon erg blij, eigenlijk niets te merken dat ze het zou hebbenquote:Op zaterdag 8 januari 2011 22:41 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
TS, kwam je er na zoveel maanden pas achter dat ze dat had? Pas nadat ze je dat vertelde? Dat klopt niet echt. Je weet het hoor, als je vriendin borderliner heeft
Dat is heel manipulatief, dat klopt weer wel in het plaatje. Maar dat ze het zolang kan verbergen weer niet. Het is tenslotte een problleem met zeflbeheersing.quote:Op zondag 9 januari 2011 12:54 schreef Marienbean het volgende:
[..]
Ja want de eerste paar maanden was ze gewoon erg blij, eigenlijk niets te merken dat ze het zou hebben![]()
Pas nadat ze het mij verteld had ging het achteruit, ze wilt het gewoon maar niet zeggen waarom ze eerst wel vrolijk kon zijn en daarna niet meer..
Ik weet het het klopt ook niet, maar volgens mij schaamde ze zich voor haar stoornis, en liet ze mij eerst verliefd op haar worden zodat als ze het vertelde dat ze borderline had, ik toch al verliefd zou zijn dus zou ze minder kans hebben dat ik het gelijk zou uitmaken..ik denk dat dat het is..
En nadat ze het had verteld, toen begon ik pas echt te merken dat ze inderdaad die aandoening had
Ik heb zoveel dingen voorgesteld, om te gaan naar een relatie therapeut om wat informatie te verkrijgen over hoe we gelukkig kunnen blijven, en ook naar een psychiater te gaan om daar even mee te kunnen praten, maar dat mens wees gewoon alles af, ze wilde het gewoon niet![]()
Ik geef eerlijk toe, ik mis haar wel heel erg hoor.. Maar ik had gewoon geen keuze meer, want het begon gewoon uit de hand te lopen.. kut borderline
Fijn dat er ook nog zulke mensen zijn !quote:Op woensdag 29 december 2010 16:57 schreef HLV_Siempre het volgende:
[..]
Sommigen wel, sommigen niet.
Althans, sommigen willen het beter doen. Anderen blijven erbij dat hun persoonlijke malaise ze ontdoet van verantwoordelijkheid wat betreft andermans gevoelens
Mijne doet duidelijk haar best een fatsoenlijk persoon te zijn. Ondertussen worstelt zij wel met allesoverheersende emoties die ze een plek en uiting moet geven.
Ga er maar aanstaan... Zo is het ook.
Tja, die zijn er ook, maar er zijn ook genoeg mensen die de ziekte wél hebben. Het gevaar bestaat altijd dat ook die mensen niet meer serieus genomen worden door het belachelijke gedrag van de mensen die alleen maar claimen dat ze Borderline hebben.quote:Op maandag 10 januari 2011 21:48 schreef Saar1987 het volgende:
Ik was nog niet klaar met mijn berichtje. Maar er zijn veel meiden tegenwoordig die zeggen Borderline te hebben , alleen maar voor een schreeuw om aandacht . En wat hebben ze een medelijden met zichzelf . Een schop onder hun hol moeten ze krijgen !
En dat is precies wat ik bedoel !quote:Op maandag 10 januari 2011 21:54 schreef MotorCitySoul het volgende:
[..]
Tja, die zijn er ook, maar er zijn ook genoeg mensen die de ziekte wél hebben. Het gevaar bestaat altijd dat ook die mensen niet meer serieus genomen worden door het belachelijke gedrag van de mensen die alleen maar claimen dat ze Borderline hebben.
quote:Op zaterdag 15 januari 2011 13:16 schreef riwalo het volgende:
Grenzen stellen en consequent zyn is t allerbelangrykste om te kunnen omgaan met n borderliner! En ze vinden het zelf dan nog fyn ook.
Mooi gezegd, er zijn heel veel dingen herkenbaar die ik heb meegemaakt.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 17:29 schreef Sonja27 het volgende:
Ik heb zelf een vriend gehad met borderline. Je moet zelf heel sterk in je schoenen staan om hiermee om te kunnen gaan, daar ben ik wel achter gekomen. (veel depressief, bang je te verliezen, zelfmoorddreigementen, zelfmoordpogingen zelfs) Natuurlijk verdient iemand met borderline ook een fijne relatie, maar gebleken is dat dit heel moeilijk is. Eigenlijk kan ik je hierin niet adviseren. "wegrennen nu het nog kan" is makkelijk gezegd... je houdt tenslotte van die persoon. Maar uiteindelijk heb ik ook gebroken. Ik ging er zelf aan onderdoor... ik kwam op een punt dat ik in elkaar ben geklapt en de keuze had tussen zo doorgaan of ermee stoppen en mijn leven weer oppakken. Ik heb voor het laatste gekozen. We hebben nog even geprobeerd gewoon vrienden te blijven, maar ook dat lukte niet omdat hij zo aan mij hing en het bleef proberen bij mij. Ik was alles voor hem, verder had hij niets. Ik heb dus helemaal met hem gebroken. Geen makkelijke beslissing en het klinkt ongetwijfeld heel hard... nu een paar maanden later ben ik blij dat ik voor mezelf heb gekozen.. maar ondanks dat blijft hij contact zoeken en probeert hij me op alle mogelijke manieren terug te winnen...
Ja daarom heb ik het ook uitgemaakt, als ze geen moeite voor de relatie neemt, doe ik ook geen moeite meerquote:Op zondag 9 januari 2011 13:31 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Dat is heel manipulatief, dat klopt weer wel in het plaatje. Maar dat ze het zolang kan verbergen weer niet. Het is tenslotte een problleem met zeflbeheersing.
Vreemd ook dat ze wel de diagnose heeft laten stellen maar er vervolgens niks mee wil doen. Jammer en nogal tegenstrijdig ook.
Mijn ex heeft - waarschijnlijk - ook borderline of een aanverwante stoornis. Het is een akelige ziekte ja..
Zelfde heb ik dus zo ongeveer gehad. Maar dan met mijn vriendin. Pijnlijk om iets zo herkenbaars weer terug te lezen, dat wel. Ik ben er nu al 3 jaar vanaf.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 17:29 schreef Sonja27 het volgende:
Ik heb zelf een vriend gehad met borderline. Je moet zelf heel sterk in je schoenen staan om hiermee om te kunnen gaan, daar ben ik wel achter gekomen. (veel depressief, bang je te verliezen, zelfmoorddreigementen, zelfmoordpogingen zelfs) Natuurlijk verdient iemand met borderline ook een fijne relatie, maar gebleken is dat dit heel moeilijk is. Eigenlijk kan ik je hierin niet adviseren. "wegrennen nu het nog kan" is makkelijk gezegd... je houdt tenslotte van die persoon. Maar uiteindelijk heb ik ook gebroken. Ik ging er zelf aan onderdoor... ik kwam op een punt dat ik in elkaar ben geklapt en de keuze had tussen zo doorgaan of ermee stoppen en mijn leven weer oppakken. Ik heb voor het laatste gekozen. We hebben nog even geprobeerd gewoon vrienden te blijven, maar ook dat lukte niet omdat hij zo aan mij hing en het bleef proberen bij mij. Ik was alles voor hem, verder had hij niets. Ik heb dus helemaal met hem gebroken. Geen makkelijke beslissing en het klinkt ongetwijfeld heel hard... nu een paar maanden later ben ik blij dat ik voor mezelf heb gekozen.. maar ondanks dat blijft hij contact zoeken en probeert hij me op alle mogelijke manieren terug te winnen...
Meen je dat nou joh?quote:Op woensdag 19 januari 2011 17:35 schreef leolinedance het volgende:
Klinkt allemaal erg herkenbaar uit een vorige relatie van mij. Je kunt er maar één ding aan doen, uitmaken en wegwezen. Ik heb het ook een hele tijd (2 jaar) aangekeken maar valt niet meer te redden. Nu kun je nog weg, hoe langer je wacht hoe moeilijker het wordt. En hoe heftiger de 'relatie' zal worden. Je denkt natuurlijk vaak, ach wat is ze toch lief. En dezelfde avond is het weer raak. Zo zal het blijven gaan en die 'foute' momenten gaan op den duur steeds meer overheersen. Woon je al samen? Zo niet dan wordt het nog makkelijker om weg te gaan. Geloof mij maar, zodra je samen gaat wonen ontploft de boel.
Doe ermee wat je wilt maar hier spreekt een ervaringsdeskundige. Inclusief politie aan de deur gehad, geklaag van alle buren, kapotgegooide spullen, bedreigingen met een mes, buitengesloten in de vrieskou, geen sex, ruzies etc. etc.
Meen ik ja. Ging nog redelijk goed voordat ik samen ging wonen. Daarna klein appartementje, vaak dicht op elkaar en toen escaleerde de boel. Hetzelfde daarna nog eens gedaan met een niet-borderliner, bijna een jaar een studentenkamer gedeeld en samen gecarpooled naar het werk (2 uur per dagquote:Op woensdag 19 januari 2011 18:25 schreef Marienbean het volgende:
[..]
Meen je dat nou joh?
Dus wat ik had meegemaakt was eigenlijk alleen maar een beginfase?![]()
Dan ben ik wel heel erg blij dat ik voor mezelf heb gekozen en haar op tijd heb kunnen verlaten!!
want?quote:Op donderdag 20 januari 2011 00:23 schreef D_tjuh het volgende:
Ik begin echt een fobie te krijgen van de verhalen die ik hier lees. pfff..
Je moet als vriend zijnde ook maar de zin en moed opbrengen om hieraan te willen beginnen. Het kan net zo goed fout aflopen. Ik weet niet hoe haar familie erin staat? Bij mijn ex-schoonfamilie werd het nl. ontkend en verzwegen, het zou een schande zijn voor de familie. Vanuit die kant kon ik dus ook al geen steun verwachten.quote:Op donderdag 20 januari 2011 00:08 schreef Pulzzar het volgende:
Ik heb alleen de OP gelezen en en mijn blik is op reacties gevallen zoals "vlucht nu het nog kan".
Allereerst vind ik persoonlijk borderline geen ziekte die als excuus gebruikt moet worden voor haar gedrag. Het woord ziekte geeft aan dat ze er niks tegen kan doen en dat is gewoon niet waar.
Ze is emotioneel instabiel. Ze heeft dezelfde emoties als jij en ik, maar die emoties zijn vele malen heftiger. Borderliners handelen vaak naar hun emoties; als ze bijvoorbeeld bang zijn dat jij ze verlaat, gaan ze je of claimen of afstoten, maar kunnen op dat moment niet bedenken wat de gevolgen zijn van hun gedrag.
Het is aan je vriendin om daarmee te leren omgaan. Dat kan. De symptomen waar ze last van heeft, zullen met de juiste behandeling zodanig verminderen dat ze goed kan functioneren binnen de maatschappij en leuker wordt in de sociale omgang. Als ze iemand is die een beetje zelfbewust is, een normale intelligentie heeft, zich voldoende kan inleven in andere mensen en bereid is eerlijk te zijn, kan ze absoluut veel bereiken.
Het is aan jou om te bedenken wat je ermee wilt. Je kan er gif op innemen dat je nog meer problemen met haar gaat krijgen. Maar misschien is ze dat waard, omdat ze ook leuke karaktereigenschappen heeft. Je kan haar helpen door duidelijkheid te geven en grenzen te stellen. Wees ook altijd eerlijk. Wat je nooit moet doen, is toelaten dat ze je respectloos behandelt. Ze zal daarmee weleens in de fout gaan, maar als ze die fout inziet en haar gemeende excuses daarvoor aanbiedt, hoeft het voor jou ook niet per definitie over te zijn.
Standaardadviezen misschien ja, maar de mensen die hier reageren hebben ervaring met hetzeflde als TS. En ja, liefde maakt blind, maar reacties hier kunnen TS toch misschien enigszins aan het denken zetten. En anders heb ik mijn best tenminste gedaan om TS te helpen.quote:Op donderdag 20 januari 2011 00:18 schreef HLV_Siempre het volgende:
Als je echt zeker weet dat je gek bent op iemand om redenen die verder en dieper gaan dan "lekkere ass" of "mooie ogen", dan altijd ervoor gaan.
Luisteren naar andermans oordeel is nog geen fractie waard van zelf ervaren. En qua liefde moet je nooit uitgaan van het risico op pijn. Uiteindelijk winnen de mooie herinneringen toch wel.
En op je bek gaan hoort erbij. Maar dat lukt niet als je naar de standaardadviezen luistert.
Daar heb je al een aanwijzing waarom bij haar een borderline-stoornis is ontstaan. De steun, aandacht en begrip die ze bij haar eigen familie mist, probeerde ze bij jou te zoeken. Verlatingsangst ontstaat niet zomaar.quote:Op donderdag 20 januari 2011 10:15 schreef leolinedance het volgende:
Je moet als vriend zijnde ook maar de zin en moed opbrengen om hieraan te willen beginnen. Het kan net zo goed fout aflopen. Ik weet niet hoe haar familie erin staat? Bij mijn ex-schoonfamilie werd het nl. ontkend en verzwegen, het zou een schande zijn voor de familie. Vanuit die kant kon ik dus ook al geen steun verwachten.
Absoluut. In iedere relatie moet je de voor- en nadelen tegen elkaar afwegen. Voor beide partijen moet het een win-win situatie zijn.quote:Een relatie moet leuk zijn en geen strijd worden. Het gedoe om alles slechts 'leefbaar' te houden is het mij niet waard. Iedere dag weer de gedachte "als het vanavond als ik thuis kom maar goed gaat" sloopt je gewoon.
Het wil niet zeggen dat je met iedereen met borderline hetzelfde meemaakt. Het kan zich bij elk persoon heel anders manifesteren. Princess Diane had ook borderline, maar ik kan haar niet vergelijken met Amy Winehouse of Courtney Love.quote:Nee, ik zou het NOOIT meer over willen doen. Misschien ben ik niet sterk genoeg maar dan is dat maar zo. Ik heb ook mijn eigen leven nog.
Niets doen, want dat voedt het alleen maar.quote:Op woensdag 26 januari 2011 17:31 schreef Marienbean het volgende:
Hey mensen ben ik weer, het leuke is dat ze nu ineens allemaal vrienden van mij bedreigd enzovoort![]()
Wij hebben haar allemaal met rust gelaten enzo, maar ze blijft maar bedreigen![]()
Ook al heeft ze na 2 weken nadat het is uitgegaan, een nieuw vriendje die ze pas kent![]()
Niet dat ik jaloers ben ofzo, ik wens haar het allerbeste toe, maar laat mij en mijn vrienden lekker met rust![]()
Wat moet ik nu doen, voordat dit gaat escaleren?
Dat heb ik ook 3 weken volgehouden, maar het wordt steeds erger!!quote:Op woensdag 26 januari 2011 17:42 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Niets doen, want dat voedt het alleen maar.
Haar ouders informeren. Terugdreigen dat je naar de politie gaat.quote:Op woensdag 26 januari 2011 17:31 schreef Marienbean het volgende:
Hey mensen ben ik weer, het leuke is dat ze nu ineens allemaal vrienden van mij bedreigd enzovoort![]()
Wij hebben haar allemaal met rust gelaten enzo, maar ze blijft maar bedreigen![]()
Ook al heeft ze na 2 weken nadat het is uitgegaan, een nieuw vriendje die ze pas kent![]()
Niet dat ik jaloers ben ofzo, ik wens haar het allerbeste toe, maar laat mij en mijn vrienden lekker met rust![]()
dat zal wel meevallen, gewoon niet opnemen als ze belt en dergelijke.quote:Op woensdag 26 januari 2011 17:31 schreef Marienbean het volgende:
Is dat een slim plan denk je, heb hier eigenlijk helemaal geen zin in weet je dat...quote:Op woensdag 26 januari 2011 19:44 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Haar ouders informeren. Terugdreigen dat je naar de politie gaat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |