quote:Het woord auto is in 1899 voor het eerst in het Nederlands gesignaleerd. Volgens het Woordenboek der Nederlandsche Taal zou aan het begin van de twintigste eeuw de uitspraak [oto] het meest zijn gebruikt, onder invloed van de belangrijke rol die Frankrijk toen speelde in de auto-industrie. Wat ook kan hebben meegespeeld, is dat alleen de elite (de adel en de gegoede burgerij) in staat was zich een auto te veroorloven, en de voertaal binnen deze kringen was toen deels nog Frans.
In de loop van de twintigste eeuw is de uitspraak [auto] steeds gebruikelijker geworden, misschien vanwege de spelling van het woord. Woordenboeken, zoals het Witte Woordenboek (2007), Van Dale's Pocketwoordenboek Nederlands als tweede taal (2003) en de grote Van Dale (2005), vermelden beide uitspraakvarianten. De uitspraak [auto] mag dan in opkomst zijn, [oto] is zeker nog niet verdwenen.
Verklaring, slotje.quote:Op woensdag 29 december 2010 09:18 schreef Holy_Goat het volgende:
kneus.
http://www.onzetaal.nl/advies/auto.php
Wat is de juiste uitspraak van auto: [auto] of [oto]?
[..]
No shitquote:In de loop van de twintigste eeuw is de uitspraak [auto] steeds gebruikelijker geworden, misschien vanwege de spelling van het woord
Voorbips.quote:Op woensdag 29 december 2010 09:21 schreef Diemux het volgende:
kut topic, kut topic maker en kut onderwerp.
Is ijskast geen vriezer?quote:Op woensdag 29 december 2010 09:46 schreef 9611Niels het volgende:mensen die oto en ijskast zeggen. Het is goddomme auto en koelkast.
Ja dat dacht ik dus ook alquote:Op woensdag 29 december 2010 09:59 schreef SperzieboonToon het volgende:
[..]
Is ijskast geen vriezer?
En de uitkomst was?quote:Op woensdag 29 december 2010 10:10 schreef Rookert het volgende:
Hier heb ik 2 jaar geleden op vakantie met vrienden om half 3 's nachts een geweldige discussie over gehad waar gestrooid werd met paupers en kakkers en mensen die het wel of niet snappen
Wat heeft een verzameling vd troepen waarbij de namen worden afgeroepen om te zien wie er zijn hier mee te maken?quote:Op woensdag 29 december 2010 09:20 schreef Renesite het volgende:
Ik zeg netjes auto.Omdat appel. Verdomme.
Of [puuzel]quote:Op woensdag 29 december 2010 11:23 schreef Me_Wesley het volgende:
"Zeuven" is veel meer klachtwaardig.
Het is kennen, debiel.quote:Op woensdag 29 december 2010 11:49 schreef ATOMIC_FUUU het volgende:
Mensen die geen Nederlands kunnen.
Ah dus het mag allebei, wat de klacht sowieso al onterecht maakt. Maar de uitspraak -oto- is origineel en nog steeds geldig, terwijl -auto- pas krampachtig voeten (of liever gezegd wielen) aan de grond probeert te krijgenquote:Op woensdag 29 december 2010 09:18 schreef Holy_Goat het volgende:
kneus.
http://www.onzetaal.nl/advies/auto.php
Wat is de juiste uitspraak van auto: [auto] of [oto]?
[..]
quote:Op woensdag 29 december 2010 12:06 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Mensen die auto zeggen zijn juist een stelletje flikkerkneuzen, het is een importwoord en a-u spreek je nou eenmaal uit als o. Je zegt toch geen bureau of cadeau zoals dat er staat (hoop ik)![]()
Altijd leuk om te zien dat mensen anderen van iets foutiefs beschuldigen en dan zelf de plank zo ongelooflijk misslaan
quote:Op woensdag 29 december 2010 10:59 schreef Dastan het volgende:
Volgens mij komt het trouwens - via het Frans - van het Griekse, wat gewoon uitgesproken wordt als [autos].
Dat klinkt als een Afrikaan. Ohtoo maahn toch!quote:Op woensdag 29 december 2010 12:57 schreef Albertson het volgende:
eckte bazen (zoals ik) spreken het uit als ohtoo
Reden?quote:Op woensdag 29 december 2010 13:00 schreef leRomein het volgende:
Mensen die 'oto' zeggen zijn meestal niet echt serieus te nemen.
Terwijl Frankrijk juist het land is dat moeite heeft om auto's te produceren die rijden.quote:Op woensdag 29 december 2010 12:06 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Mensen die auto zeggen zijn juist een stelletje flikkerkneuzen, het is een importwoord en a-u spreek je nou eenmaal uit als o. Je zegt toch geen bureau of cadeau zoals dat er staat (hoop ik)![]()
Paprika, anders was het wel paaprika genoemd.quote:Op woensdag 29 december 2010 14:58 schreef reinbertio het volgende:
en is het dan pap-ri-ka of paaaprikaaa....? (ik zeg het laatste hoor)
Jij:quote:Op woensdag 29 december 2010 15:03 schreef FurtiveAffaire het volgende:
Oto is juist goed, je zegt toch ook niet kadau (cadeau)?
Lul + drumstel.quote:Op woensdag 29 december 2010 15:03 schreef FurtiveAffaire het volgende:
Oto is juist goed, je zegt toch ook niet kadau (cadeau)?
Dit is al eerder gezegd en toen was het ook al niet grappig.quote:Op woensdag 29 december 2010 15:06 schreef Olle. het volgende:
Dus mensen die Otto heten zijn waarschijnlijk naar de auto vernoemd?
i
Hier val ik weer door de mand, probeer ik een keer de slimste zijn wordt ik weer onderuit gehaald door een FOK!'erquote:Op woensdag 29 december 2010 15:06 schreef Renesite het volgende:
[..]
Lul + drumstel.
Het is toch ook niet eauto? Het is toch niet cadau?
Appels en peren vergelijken![]()
Het is kadooooow en autoooo.
Spreek jij het dan uit als blauwse?quote:Op woensdag 29 december 2010 15:06 schreef Forcefuzz het volgende:
Nog erger is bloes zeggen in plaats van blouseEn helemaal als ze een overhemd bedoelen!
wanneer dan?quote:Op woensdag 29 december 2010 15:08 schreef Dastan het volgende:
[..]
Dit is al eerder gezegd en toen was het ook al niet grappig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |