Een top 30 dit jaar met veel ambient/field recordings, in andere genres vond ik de releases nogal tegenvallen. Bij de onbekendere albums heb ik wat getypt.
1. Beach House - Teen Dream
2. Relmic Statute - Morning Tapes
Field recordings op oude tapes worden hier op een frisse manier verwerkt tot een ultiem lente album.
3. Marta Mist - Distance / Skeletal / Union
Nog z''n verfrissend ambient album, lange drones waaruit op een gegeven moment prachtige strijkers komen opzetten uit de mist. Zeer knap debuut.
4. In Vain - Mantra
Tweede album van deze progressive death/black metal band. Erg sterke opvolger van Latter Rain, episch, progressief met ook veel niet metal invloeden, goeie nummers met een kop en staart en natuurlijk gave riffs en solo's, ontzettend goeie plaat!
5. Electric Orange - Krautrock From Hell
Waanzinnig goed album van deze Duitse krautrockers, spacey, psychedelisch en trippy.
Vol met hammond, mini moog en mellotron geluiden neemt deze band uit Aken je mee op een trip door de jaren zeventig.
6. Year of no Light - Ausserwelt
Ik was een beetje uitgekeken op post-metal maar van dit album word ik toch zeer enthousiast.
Donker en atmosferisch met zelfs een randje black metal.
7. Midlake - The Courage of Others
8. Fursaxa - Mycorrhizae Realm
Deze vrouw maakt folk muziek van de duistere soort, doet af en toe wel aan Joanna Newsom denken. Toch vind ik dit beter door het gebruik van meer instrumenten. Een bezwerend en betoverend geluid maar toch zeker toegankelijk.
9. Johnny Cash - American VI: Ain't No Grave
10.Brant Bjork - Gods & Goddesses
11.Sigh - Scenes From Hell
12.Toro Y Moi - Causers of This
13.Rhys Chatham - The Bern Project
14.Oneohtrix Point Never - Returnal
15.Yellow Swans - Going Places
16.Sohrab - A Hidden Place
17.Mondo Drag - New Rituals
18.Echospace - Liumin
19.Sungrazer - Sungrazer
20.Ereb Altor - The End
21.Piiptsjilling - Wurdskrieme
22.Drainland - And So Our Troubles Began
23.Marc Codsi - Faded Postcards
24.White Hills - White Hills
25.BJ Nilsen - The Invisible City
26.Infinite Body - Carve Out the Face of My God
27.The Fun Years - God Was Like, No
28.Electric Wizard - Black Masses
29.Kiloton - Language Lost
30.Ufomammut - Eve
Beste Verzamelaar:
Cuby + Blizzards - Collected
[ Bericht 0% gewijzigd door trebremmit op 29-12-2010 13:28:36 ]