Nou donderdag ging ik dus naar het station. Eenmaal daar aangekomen moest ik eerst maar een in de tussenhal geraken. Ging geweldig goed, aangezien er 20.000 andere mensen inclusief koffer dier persée over gerold moest worden hetzelfde idee hadden.

Ik moet allereerst zeggen dat Polen echt wat betreft bureaucratie kampioen is (met tickets kopen had ik het gevoel dat het meer gedoe was dan het boeken van een vlucht per vliegtuig

, ik moest precies aangeven waar mijn reis begon en waar ik uiteindelijk naartoe ging op welke tijden de trein wegging en aankwam en het treinstelnummer doorgeven oh en zelfs de complete lijn van de trein

)
Maargoed, ik stond dus in die tussenhal. En daar hadden ze dus misschein 2 kleine schermen (ik denk een inch of 25 groot) waarop stond naar welk spoor je moest. Feit was dat daar dus zoveel mensen stonden dat ik eerst niet eens kon zien waar ik heen moest. Daarna bleek dat mijn trein er nog niet opstond. Uiteindelijk stond het erop dus ging ik naar het desbetreffende spoor. Maar daar kwam geen trein, want eerst moest nog een trein naar Krakau aankomen die al 4 uur vertraging had. Oh en de sporen verdeling is ook vreemd. Je hebt daar bijvoorbeeld maar 5 perrons, met op ieder perron weer een verderling in torren ofzo. Later bleek ook nog eens dat een aantal torren niet beschikbaar waren, dus kon daar ook geen trein op aankomen. Nou uiteindelijk heb ik daar gigantisch lang gewacht zonder dat er ook maar werd aangegeven dat de trein vertraging had (er was uiteindelijk een vertraging van een uur),. Fijn!

Toen heb ik maar aan een aantal mensen gevraagd of zij ook diezelfde kant op moesten en ben uiteindelijk met hun detrein ingestapt, toen er een trein aankwam. Het vreemde was dus dat er op de bordjes stond dat de trein naar Wroclaw zou gaan (helemaal de andere kant op dan waar ik heen wilde), maar op de trein zelf stond wel de goede richting dus uiteindelijk ben ik maar ingestapt. Was er nog aardig vroeg bij want de trein was overvol. Gelukkig had ik dat al bedacht dus had ik een gereserveerde plaats in de eerste klas. Ware het niet dat ik eerst nog bij mijn plek moest komen, want dat scheen ook al haast onmogelijk te zijn want mensen stonden opgehokt in de gang

. Eenmaal bij mijn plaats aangekomen zat er al iemand en moest ik die persoon ook nog eens vriendelijk verzoeken op te rotten

. Oh en wat ook nog vervelend was, was dat ze dus totaal niet omriepen op welke stations de trein stopte zodat ik dus half geen idee had waar ik was totdat ik eruit moest
Op de terugweg was het wel goed te doen trouwens. Het was minder druk en de trein had geen vertraging