Waar lees jij dat? Dat maak jij ervan. Er staat aangekondigd dat er extra koopavonden zijn. Maar je weet uit zijn verhaal niet of het betaald parkeren geldt voor alle koopavonden of voor alle donderdagen.quote:Op zondag 26 december 2010 11:52 schreef FeestBoek het volgende:
Er staat gewoon op die automaat dat je rekening moet houden met extra koopavonden.
Als je de automaat bekijkt staan er dagen aangegeven tot wanneer je moet betalen.quote:Op zondag 26 december 2010 11:54 schreef Microtubuli het volgende:
Als de regel daar geldt dat je alleen op koopavonden moet betalen dan zul je moeten dokken, want het was koopavond.
Als normaal de regel geldt dat je op donderdagavond moet betalen dan sta je in je recht, want het was immers geen donderdag en het is aannemelijk dat je dan niet dagelijks naar de automaat loopt om te kijken of er een nieuwe regel van kracht is.
Gaan we ook zeker doenquote:Op zondag 26 december 2010 12:04 schreef Durjee het volgende:
Ik zou t gewoon proberen aan te vechten
Nee heb je, ja kun je krijgen
quote:Om van gewoonterecht te kunnen spreken zijn er een paar eisen waar aan moet worden voldaan:
1 Ten eerste de feitelijke voorwaarde. Deze voorwaarde houdt in dat er sprake is van een bepaalde gewoonte die al een hele lange tijd ononderbroken voort bestaat, een herhaald gebruik. - het hele jaar is er geen koopavond op woensdag maar nu wel. Lijkt mij wel 'bewezen'
2 Ten tweede de normatieve voorwaarde. Deze voorwaarde houdt in dat men er van overtuigd is dat het door hem uitgevoerde gebruik aan het recht beantwoordt en juridisch afdwingbaar is, oftewel: opinio necessitatis seu juris.
- Op elke woensdag heb ik het recht om er gratis te parkeren maar nu opeens niet
3 Er wordt ook wel gesproken van een derde voorwaarde. Deze houdt in dat de instantie die verantwoordelijk is voor het in acht houden van de gewoonterechtsregel ook bevoegd is en over genoeg kennis beschikt over het betreffende onderwerp.
- Ik neem aan dat de gemeente wel op de hoogte hiervan is, echter ben ik dat niet
Er is met het oog op de normatieve waarde wel een struikelpunt. Dit houdt in dat niet alle niet nageleefde gewoontes strafbaar zullen zijn. Ik zal dit toelichten met een heel simpel voorbeeld: stel dat er in een appeltaart altijd alleen maar appels gaan en geen andere vruchten, maar dat iemand in eens besluit om er ook een peer bij te doen. Dan is dit niet volgens de gewoonte, maar het is zeker niet strafbaar. In de werkelijkheid zal dit niet om zulke voorbeelden gaan, maar om iets ingewikkeldere dingen. Het kan heel verwarrend zijn, omdat het vrij moeilijk is om te zien wanneer iets wel als strafbaar beschouwd zou kunnen worden. Het is nu dus van groot belang dat het verschil wordt gezien tussen gewoonterecht en zomaar een geïntegreerde gewoonte.
Wat deze twee wel met elkaar gemeen hebben is de feitelijke voorwaarde. Voor beiden is het zo dat er sprake moet zijn van een lange onafgebroken periode waarin deze gewoonte wordt uitgevoerd, de basis voor beiden is immers hetzelfde.
Ook bij de normatieve voorwaarde bestaat er een grote gelijkenis tussen beiden, omdat als er een gewoonte is die in een bepaalde plek steeds wordt herhaald, die gewoonte vaak ook als gewenst wordt beschouwd. Bijvoorbeeld regels die op een werkplek worden uitgeoefend. Bij het breken van deze regels zou er ontslag kunnen volgen, dit zou gezien kunnen worden als straf. Bij het breken van gewoonterecht kan straf ook het gevolg zijn
Het is een parkeerterrein in de buurt van veel restaurantjes, dus over het algemeen is het vrij druk dus wat dat betreft was dat net geen trigger voor mijquote:Op zondag 26 december 2010 15:37 schreef Tha_Duck het volgende:
Leuke om te volgen, in principe moet je natuurlijk betalen. Maar ik begrijp je standpunt, en kan me er ook wel in vinden.
Ik zou gewoon een brief sturen, het uitleggen en eens zien wat je terugkrijgt. Je krijgt of de boete, nou dan hebben ze in ieder geval gewerkt voor het geld of je krijgt hem niet, en dan heb je dus toch een leuke kerst
Maar ik vraag me wel af, je moet toch gezien hebben dat het drukker dan anders was? Dat had je wel kunnen triggeren.
Beste antwoord in dit soort zaken.quote:Op zondag 26 december 2010 12:04 schreef Durjee het volgende:
Ik zou t gewoon proberen aan te vechten
Nee heb je, ja kun je krijgen
Als dat zo is, wat voegt een sticker "waarop het aangekondigd staat dat er extra koopavonden zijn." dan toe? Wat zegt de APV?quote:Op zondag 26 december 2010 12:00 schreef numero_uno het volgende:
[..]
Als je de automaat bekijkt staan er dagen aangegeven tot wanneer je moet betalen.
Precies... kost je hooguit 44 cent voor een postzegel en de tijd en moeite om een briefje te schrijven. Baat het niet, dan heb je alsnog een beetje waar voor je geld vanwege het feit dat ze toch inhoudelijk op je bezwaar hebben moeten reageren en dus hebben moeten werken voor de boete in plaats van het klakkeloos te incasseren.quote:Op zondag 26 december 2010 12:08 schreef Id_do_her het volgende:
Ik zou het proberen, nee heb je, ja kun je krijgen.
Want je bent gebaat bij een grote overheid die zinloos werk verzet?quote:Op zondag 26 december 2010 20:12 schreef Inlognaam het volgende:
[..]
Precies... kost je hooguit 44 cent voor een postzegel en de tijd en moeite om een briefje te schrijven. Baat het niet, dan heb je alsnog een beetje waar voor je geld vanwege het feit dat ze toch inhoudelijk op je bezwaar hebben moeten reageren en dus hebben moeten werken voor de boete in plaats van het klakkeloos te incasseren.
Ben je gebaat bij een overheid die voor het minste geringste een boete uitschrijft om jou maar te kunnen pesten? Het zal vast wel gaan om een boete van vele tientjes, niet een boete van een paar euro. Dan mogen ze er ook wel voor werken ook, vind ik.quote:Op zondag 26 december 2010 20:23 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Want je bent gebaat bij een grote overheid die zinloos werk verzet?
Ik stel dan voor dat jij een paar snelheidsboetes binnen gaat harken. Op die manier zorg jij er weer voor dat zij geld hebben om naar dergelijke bezwaren te kunnen kijken.quote:Op zondag 26 december 2010 20:53 schreef Inlognaam het volgende:
[..]
Ben je gebaat bij een overheid die voor het minste geringste een boete uitschrijft om jou maar te kunnen pesten? Het zal vast wel gaan om een boete van vele tientjes, niet een boete van een paar euro. Dan mogen ze er ook wel voor werken ook, vind ik.
Het is bij voorbaat kansloos, maar toch worden er wel eens boete kwijtgescholden omdat ze er simpelweg niet op tijd aan toekomen. Dan is bijv. 90 euro snel verdient door even een briefje te schrijven.
Eeeeh.quote:Op zondag 26 december 2010 22:18 schreef Inlognaam het volgende:
Het kost mij hooguit een postzegeltje. Zonder mijn bezwaar zullen ze echt de belastingen en/of de boetes verlagen. En als je er maar een boete uitspaart, heb je eventuele kosten voor jezelf er ook weer uitDie brief schrijf je in je vrije tijd, daar reken ik geen prijs voor.
Daarbij; het is weer een stukje werkgelegenheid dat gecreeerd wordtZonder bezwaren zouden de mensen die de bezwaren behandelen ook geen werk hebben.
Dat zou goed kunnen, echter belanden die linea recta in mijn alternatieve postvak... (lees. papierbak)quote:Op maandag 27 december 2010 10:17 schreef Herkauwer het volgende:
Worden deze wijzigingen niet aangekondigd in van die huis aan huis blaadjes? Daar communiceert de gemeente ook verstrekte vergunningen in. Dat zou je nog kunnen nagaan.
Verder was een groot geel bord ook wel op zijn plaats geweest.
Zoals bij de meeste mensen denk ik, maar op basis daarvan kan men wel zeggen dat je het had kunnen wetenquote:Op maandag 27 december 2010 10:29 schreef numero_uno het volgende:
[..]
Dat zou goed kunnen, echter belanden die linea recta in mijn alternatieve postvak... (lees. papierbak)
Je hebt gelijkquote:Op maandag 27 december 2010 10:36 schreef Beelzebufo het volgende:
Wat ik me afvraag: TS stelt een boete gehad te hebben voor 'Fout parkeren' terwijl hij op een reguliere parkeerplaats stond? En daar niet voor betaalde terwijl dat wel had gemoeten?
Wat staat er exáct op de boete??
IMHO is er geen sprake van fout parkeren (dat doe je voor een uitrit, bij een parkeerverbod, ergens midden op de snelweg etc) maar van een 'naheffing parkeerbelasting'??
Tja, achteraf...quote:Op maandag 27 december 2010 10:39 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Zoals bij de meeste mensen denk ik, maar op basis daarvan kan men wel zeggen dat je het had kunnen weten
Precies hetzelfde geldt gewoon voor wetten. De burger wordt geacht (enige) kennis te hebben van de wetten, mede daarom worden de wetten in het Staatsblad gepubliceerd.quote:Op maandag 27 december 2010 10:43 schreef numero_uno het volgende:
[..]
Je hebt gelijkHet is een naheffing parkeerbelasting..
[..]
Tja, achteraf...
Inderdaad, bij mij gaat het ook 9 van de 10 keer rechtstreeks de papierbak in maar volgens mij is het ook een officieel communicatiemiddel.quote:Op maandag 27 december 2010 10:39 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Zoals bij de meeste mensen denk ik, maar op basis daarvan kan men wel zeggen dat je het had kunnen weten
Hij wist het niet, hij nam het aan.quote:Op zondag 26 december 2010 12:07 schreef novel het volgende:
Lijkt me dat je nog wel een kans maakt. Want je gaat niet naar een parkeer automaat toe als je weet dat je niet hoeft te betalen.
quote:Op maandag 27 december 2010 13:38 schreef GlowMouse het volgende:
Een parkeerautomaat is niet zomaar een rechtsgeldige manier om materiële wetten uit te vaardigen. Wat staat er nou in de APV?
quote:Op zondag 26 december 2010 14:52 schreef Guus Muisarm het volgende:
Dat je een sticker mist wil niet zeggen natuurlijk dat er meer communicatie zou kunnen hebben plaatsgevonden.
Zou kunnen is in deze het sleutelwoord.quote:
Maar ik heb toch, net zoals elke Maastrichtenaar, toch het recht om daar op elke woensdag gratis te parkeren, of interpreteer ik het gewoonterecht nu verkeerd?quote:Op zondag 26 december 2010 17:48 schreef Maharbal het volgende:
Gewoonterecht heeft hier niets mee te maken. Het feit dat jij uit gewoonte je auto daar parkeert en wegloopt maakt iets dergelijks niet juridisch dwingend uit maatschappelijk oogpunt. Iets is gewoonterecht (of kan het zijn) indien iets door een grote groep mensen in de maatschappij als juridisch dwingend wordt gezien, ook al is het niet gecodificeerd / een geschreven rechtsregel.
Je interpreteert het verkeerdquote:Op maandag 27 december 2010 14:42 schreef numero_uno het volgende:
Maar ik toch, net zoals elke Maastrichtenaar, toch het recht om daar op elke woensdag gratis te parkeren, of interpreteer ik het gewoonterecht nu verkeerd?
Juistem... en ik wil het niet op mijn geweten hebben dat deze arme drommels zonder werk komen te zitten. Daarom zal ik er alles aan doen om ze aan het werk te houden en een bezwaartje indienen indien ik dat noodzakelijk cq.redelijk acht. Daarmee hou ik de werkgelegenheid dus in stand en mogelijk bespaar ik zelf ook nog wat uitquote:Op maandag 27 december 2010 08:51 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Eeeeh.
Hoe denk je dat alle ambtenaren die die bezwaren behandelen alsmede de (computer)processen die dat regelen worden betaald?
Hint: belastingen
Als het van een winkel zelf is niet denk ik. Het moet wel een officiele aankondiging van de gemeente zijn, bv op de gemeentelijke website of in een plaatselijk blaadje dat dient als gemeentecommunicatie. Een winkelcentrum kan wel een extra koopavond hebben, maar ik neem aan dat de gemeente daarvan op de hoogte dient te zijn.quote:Op maandag 27 december 2010 15:53 schreef Tim21 het volgende:
Is een advertentie van een winkel met de extra koopavond vermeld in deze ook geldig als 'aankondiging'?
Het kost een postzegel en belastinggeld voor de behandelende ambtenaar.quote:Op maandag 27 december 2010 20:13 schreef Sessy het volgende:
Bezwaar maken kost toch niks? Doen toch als je denkt dat je misschien een kans hebt?
quote:Op zondag 26 december 2010 17:41 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Als dat zo is, wat voegt een sticker "waarop het aangekondigd staat dat er extra koopavonden zijn." dan toe? Wat zegt de APV?
Misschien een stomme vraag maar waar zou ik de APV terug kunnen vinden?quote:
Tsja was te verwachten natuurlijkquote:Op zondag 9 januari 2011 14:52 schreef numero_uno het volgende:
We hebben berichten.................
Afgewezen.![]()
Gemeente wees het af op de informatieplicht die je als bewoner van de buurt hebt.
Als het goed is op de website van de gemeentequote:Op zondag 9 januari 2011 14:59 schreef numero_uno het volgende:
[..]
Misschien een stomme vraag maar waar zou ik de APV terug kunnen vinden?
??quote:Op maandag 10 januari 2011 12:55 schreef Sobajo het volgende:
Je kunt ook nog bij de OvJ terecht hè. Dat de gemeente het afwijst verbaasd me niets, de OvJ zou het wel kunnen seponeren.
ja, dat was ook 1 van de punten die ik had aangedragen als bezwaar.quote:Op zondag 9 januari 2011 15:14 schreef Duvel het volgende:
Het zou een stuk netter zijn geweest als ze bij het parkeerterrein een tijdelijk bord hadden geplaatst, volgens mij is dit op sommige plaatsen ook gebruikelijk.
Lekker makkelijk.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 11:29 schreef numero_uno het volgende:
[..]
ja, dat was ook 1 van de punten die ik had aangedragen als bezwaar.
Edoch geven aan dat het onder de informatieplicht van de burger/bewoner valt.
Hoe had men dat dan aan jou duidelijk moeten maken?quote:Op zondag 26 december 2010 12:00 schreef numero_uno het volgende:
Dat het de woensdag voor kerst en daardoor een extra koopavond is kan ik niet ruiken
Slecht voorbeeld, een bord staat langs de weg en zie je dus altijd. Als je aanneemt dat je ergens niet hoeft te betalen voor het parkeren, loop je ook niet langs de parkeerautomaat.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 14:18 schreef Gia het volgende:
[..]
Hoe had men dat dan aan jou duidelijk moeten maken?
Situaties veranderen overal weleens. Dat wil niet zeggen dat een gewoontehandeling dan een vrijbrief is voor de eerste bekeuring daarvoor.
Stel, je mag op een bepaald traject 70 km/u rijden, en je rijdt daar al jaren!!
Op een bepaald moment besluit men hier een 50 Km traject van te maken, dus......nieuwe borden.
Maar jij kijkt al jaren niet naar die borden, want je weet dat je er 70 mag rijden.
Gevolg bekeuring.
Er zijn ook koopzondagen. Op zondag hoef je niet te betalen, maar op een koopzondag vaak wel. Hoe doet TS dat dan? Of ....... heeft ie zich wel geïnformeerd over de koopzondagen?quote:Op dinsdag 11 januari 2011 14:31 schreef Duvel het volgende:
[..]
Slecht voorbeeld, een bord staat langs de weg en zie je dus altijd. Als je aanneemt dat je ergens niet hoeft te betalen voor het parkeren, loop je ook niet langs de parkeerautomaat.
Ik heb ook wel eens in een gemeente een bord gezien waar specifiek de donderdagavond tot 21.00 op stond, naast de normale tijden, en werd nergens het woord koopavond gebruikt. Als dat hier ook zo is, en enkel op het apparaat een stickertje zat met de extra dagen, heeft TS mogelijk nog een kans.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 14:40 schreef rub3n het volgende:
Iedereen weet toch dat er voor kerst extra koopavonden zijn? En koopavonden = betalen.
quote:Op dinsdag 11 januari 2011 14:44 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ik heb ook wel eens in een gemeente een bord gezien waar specifiek de donderdagavond tot 21.00 op stond, naast de normale tijden, en werd nergens het woord koopavond gebruikt. Als dat hier ook zo is, en enkel op het apparaat een stickertje zat met de extra dagen, heeft TS mogelijk nog een kans.
quote:Op dinsdag 28 december 2010 09:15 schreef numero_uno het volgende:
Daarnaast staat er op de paal dat er tm 21.00 betaald moet worden op donderdagen en overige koopavonden.
Ah, had ik even overheen gelezen.quote:
Daarbij ben je als burger geacht de wet te kennen. Je hoort te weten dat je op koopavonden moet betalen. Hier in Helmond is de vaste koopavond de vrijdag. Stel TS moet voor een akkefietje in Helmond zijn en parkeert na 8 uur zijn auto. In zijn belevingswereld is de koopavond op donderdag, en hij weet niet dat dat in Helmond anders is. Maakt dat het foutparkeren minder strafbaar? Nee. Je moet je daarover informeren, inderdaad. En dat is ook zo met extra koopavonden.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 15:01 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ah, had ik even overheen gelezen.Dan is het een vrij simpele kwestie lijkt me. Je hebt als parkerende burger ook een zekere informatieplicht natuurlijk, en het stónd aangegeven.
Je hebt informatieplicht.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 15:14 schreef GlowMouse het volgende:
Nogmaals de vraag wat de wet hier is.
Dat is, geloof ik, post 25 met hetzelfde. Je kunt dus aannemen dat ik dat gelezen heb.quote:
Lees je de rest van de post ook!quote:Op dinsdag 11 januari 2011 15:59 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Dat is, geloof ik, post 25 met hetzelfde. Je kunt dus aannemen dat ik dat gelezen heb.
Hij kent de wet, je mag op koopavond niet parkeren. Maar heeft TS de mogelijkheid gehad te achterhalen wanneer de extra koopavonden zijn, anders dan adhv dat stickertje?quote:Op dinsdag 11 januari 2011 16:12 schreef GlowMouse het volgende:
Je wordt geacht de wet te kennen. Een Chinees die net van Schiphol komt en een auto huurt en daar parkeert ook. Het is daarom niet de vraag waarom TS de wet niet kende, maar de vraag welk recht er gold.
Nee, dan is het de vraag hoe een bordje op de parkeerautomaat een heffingsrecht kan creëren.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 16:26 schreef Gia het volgende:
http://www.parkeren-maastricht.nl/betaald-parkeren
Dus, staat op de P-automaat letterlijk 'andere koopavonden', dan is het nog de vraag of je erachter kunt komen wanneer die zijn, behalve adhv het stickertje.
Die had ik ook gevonden. Gaat helemaal niet over extra koopavonden, alleen over koopzondagen en over extra sluitingsavonden.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 16:29 schreef numero_uno het volgende:
http://www.maastricht.nl/(...)n-en-koopavonden.htm
Staat de datum niet bij...
Dat moet ergens ter inzage liggen.quote:Artikel 17. Parkeerbelastingen
Onder de naam parkeerbelastingen worden de volgende belastingen geheven:
a. een belasting terzake van het parkeren van een voertuig op een bij, dan wel krachtens deze
verordening in de daarin aangewezen gevallen door het college te bepalen plaats, tijdstip en wijze;
b. een belasting terzake van een van gemeentewege verleende vergunning voor het parkeren van een
voertuig op de in die vergunning aangegeven plaats, tijdstip en wijze.
Had je mn profiel niet voor hoeven checken stond ook in het topicquote:
Gohsamme, da's een geluk bie 'n ongeluk, dan.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 17:02 schreef numero_uno het volgende:
En het taaltje spreek ik niet, ik kom oorspronkelijk uit Nijmegen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |