De kabel dient alleen als veiligheids item, hij rijdt wel degelijk op eigen kracht omhoog.quote:Op vrijdag 24 december 2010 13:25 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
oftewel: spikes en een kabelsysteem. nou zeggen ze de kabel alleen voor de veiligheid te hebben, maar mijn gevoel zegt dat ze die kabel ook gewoon een handje mee hebben laten helpen
2e filmpje is in ieder geval niet onder dezelfde omstandigheden gefilmt (sporen zijn minder diep bij de quattro en camera-hoek is anders)
maar dan nog blijft een quattro
Voor auto's met kleine (13'") wieltjes hebben winterbanden sowieso minder zin.quote:Op vrijdag 24 december 2010 13:56 schreef Hukkie het volgende:
De meningen over het gebruik van winterbanden lijken nogal te verschillen. Ik hou het dus maar bij mijn huis-tuin-en-keukenbanden voor mn 106-je uit 1996. Kom ik prima mee uit de voeten.
Ik rijd ook een kleine auto, en winterbanden maken echt een wereld van verschilquote:Op vrijdag 24 december 2010 13:57 schreef Hyperdude het volgende:
Voor een 106 maakt het ook weinig uit.
En 4 banden aanschaffen kost waarschijnlijk meer dan een "nieuwe" 106![]()
Kom maar met de bron, want de ADAC testte al een verschil van 22 meter bij 50 km/u in een eerder hier geplaatste link.quote:Op vrijdag 24 december 2010 13:19 schreef fokthesystem het volgende:
De duitse anwb vind de winterbanden 'nep' althans de remweg verkort maar 4 meter bij 80 km pu,
Ook dat is al lang met een mooi filmpje van tirerack onderuit gehaald.quote:op ijs helpt het geen barst,
Nee, jij probeert keiharde feiten te ontkennen.quote:en mensen die aangepast rijden komen prima weg met gewone banden.
Maar ja de politiek, bedrijf invested als zij is, die maakt er wel weer een wetje voor ....
Verschil op sneeuw bij winterbanden 100-400%.quote:Op vrijdag 24 december 2010 13:40 schreef PeeJay1980 het volgende:
Laatste test in autoweek: op droog wegdek heeft de winterband een 14-30% langere remweg.
Ik heb bij minimale verschillen toch andere getallen in mijn hoofd
Precies. Deskundigen en mensen die er mee rijden weten dat winterbanden bij winterse omstandigheden veel beter presteren.quote:Op vrijdag 24 december 2010 13:56 schreef Hukkie het volgende:
De meningen over het gebruik van winterbanden lijken nogal te verschillen.
Ik heb in beide omstandigheden gereden, dus zakelijke sedans ala onze eigen 9-3, maar oa ook een volvo S40, en een Toyota Avensis. De eerste met goeie zomerbanden hier in NL, die andere in oa Zweden op 1 meter sneeuw en met goede sneeuwbanden. En ja er is een verschil, maar met aandachtig rijden kom ik ook nu met de 9-3 overal waar ik wil in Nederland, en in Zweden reed ik iets afgeleid maar mét sneeuwbanden bijna op een eland in, en zorgde de benodigde uitwijkmaneuvre ervoor dat ook die auto ging glijden.quote:Op vrijdag 24 december 2010 14:30 schreef Gulo het volgende:
[..]
Ik rijd ook een kleine auto, en winterbanden maken echt een wereld van verschil
Iedereen die beweert dat het niet zo veel scheelt weet gewoon niet waar hij het over hebt.
In Nederland heb je ze niet per se nodig, dat ik zal ik niet zeggen. Maar bij dit weer heb je er wel echt dik profijt van. Omdat ik geregeld in Duitsland kom heb ik sowieso winterbanden, maar anders zou ik ze ook aanschaffen. Ik leef erg zuinig en besteed weinig geld aan luxe (waar ik auto's ook al gauw onder reken), maar winterbanden vind ik het geld dik waard.
Omdat ik een kleine auto rijd zijn de banden ook nog wel betaalbaar. 160 euro voor 4 stuks heb ik er voor betaald.(daar komen de kosten voor het plaatsen op velgen dan nog wel bij) Goede kwaliteit A-merk. Je kan ze natuurlijk het best in de zomer al kopen.
In de tijd dat je op winterbanden rijd slijten je zomerbanden ook minder, dus dat moet je ook verrekenen.
Nee, ik zweer er bij.
Dat mensen het het geld niet waar vinden, soit. Maar zeg alsjeblieft niet dat het weinig verschil maakt.
Jep, dat bedoel ik. Natuurlijk is de ene deskundige de andere niet. En winterse omstandigheden kunnen ook nogal varieren. Dus meningen verschillen inderdaad.quote:Op vrijdag 24 december 2010 14:40 schreef DS4 het volgende:
Precies. Deskundigen en mensen die er mee rijden weten dat winterbanden bij winterse omstandigheden veel beter presteren.
Mensen die nooit met winterbanden rijden weten dat het geen donder uit maakt.
Dat is inderdaad een verschil van mening.
Heel mooi dat je met cijfers aankomt dat winterbanden veel beter presteren op sneeuw, dat weet mijn moeder zelfs.quote:Op vrijdag 24 december 2010 14:38 schreef DS4 het volgende:
[..]
Verschil op sneeuw bij winterbanden 100-400%.
Misschien dat dat die 14-30% (en die 30% is ten opzichte van een dubieuze winterband uit China oid) voor jou in persperctief zet.
En dat is op droog wegdek.
Wist je overigens dat tussen auto's die nu leverbaar zijn wel een remwegverschil op droog van meer dan 50% bestaat?
In dit geval gaan auto's en banden juist hand in hand, aangezien de som van beiden de prestaties bepaald.quote:Op vrijdag 24 december 2010 14:49 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Heel mooi dat je met cijfers aankomt dat winterbanden veel beter presteren op sneeuw, dat weet mijn moeder zelfs.
Je geeft aan dat de verschillen minimaal zijn bij niet winterse omstandigheden. Dat is feitelijk gezien niet juist.
Het verschil in remweg per auto is hier niet relevant, we vergelijken hier banden en geen auto's.
Dan is het lastig om de verschillen tussen winter- en zomerbanden aan te geven.quote:Op vrijdag 24 december 2010 14:52 schreef fruityloop het volgende:
[..]
In dit geval gaan auto's en banden juist hand in hand, aangezien de som van beiden de prestaties bepaald.
Dus bij kou en sneeuw 18% meer grip en bij warm weer ongeveer hetzelfde minder grip dan normale banden.quote:Op vrijdag 24 december 2010 13:40 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Laatste test in autoweek: op droog wegdek heeft de winterband een 14-30% langere remweg.
Ik heb bij minimale verschillen toch andere getallen in mijn hoofd
DS4 heeft aandelen, dat kan niet anders.quote:Op vrijdag 24 december 2010 14:49 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Heel mooi dat je met cijfers aankomt dat winterbanden veel beter presteren op sneeuw, dat weet mijn moeder zelfs.
Je geeft aan dat de verschillen minimaal zijn bij niet winterse omstandigheden. Dat is feitelijk gezien niet juist.
Het verschil in remweg per auto is hier niet relevant, we vergelijken hier banden en geen auto's.
Dat is wel juist. 14% klinkt bij jou misschien als een enorm verschil, maar dat is gewoon niet een enorm verschil.quote:Op vrijdag 24 december 2010 14:49 schreef PeeJay1980 het volgende:
Jij gebruikt jouw banden wel eens zonder auto?quote:Het verschil in remweg per auto is hier niet relevant, we vergelijken hier banden en geen auto's.
PV heeft het nodig om te ad hominemmen om zich staande te houden... dat blijkt!quote:Op vrijdag 24 december 2010 15:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
DS4 heeft aandelen, dat kan niet anders.
Het is alleen een (relatief) exacte wetenschap in de extreme situaties, maar die komen hier niet zo vaak voor. Nu met 15-20 cm sneeuw is het voordeel veel meer uitgesproken dan op een gemiddelde winterdag met wat regen een een temperauur van zeg 5-6 graden. Daar komen dan nog de verschillen tussen voor- en achterwiel aangedreven auto's bij, en zelfs binnen 1 modelserie zijn er verschillen tussen zeg een diesel en een benzine variant. Dan heb je nog de banden/velgen maat zelf, sommige Saab's zijn geleverd met 15" 195 banden, maar die van ons heeft bijvoorbeeld 17" 215 banden, en 1 type winterbanden zeg de snowtrac 3, levert ook alweer iets andere prestaties per bandenmaat. en dan is er nog de bestuurder zelf.quote:Op vrijdag 24 december 2010 14:59 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Dan is het lastig om de verschillen tussen winter- en zomerbanden aan te geven.
Tussen gelijkwaardige auto's geeft het al een wereld van verschil in elk geval.
Een bepaalde auto kan dat verschil wellicht een beetje wegnemen, maar dat zal niet heel veel zijn. Bij mijn auto betekent het stevig weg kunnen rijden (zonder dat hulpsystemen ingrijpen) of met moeite van een parkeerplaats kunnen komen.
En mijn Volvo is toch behoorlijk volgehangen met hulpsystemen.
Je kan 14% nu wel bagatelliseren, maar bij 70km per uur, scheelt het al 2 autolengtes. Dat kan vervelend uitpakken als er ineens een file staat.quote:Op vrijdag 24 december 2010 15:03 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat is wel juist. 14% klinkt bij jou misschien als een enorm verschil, maar dat is gewoon niet een enorm verschil.
Dubbele remweg scheelt wel een hoop. Maar of ik nu 35 of 40 meter moet remmen...
En omdat het wettelijk gezien verboden is.quote:En wat daar ook van moge zijn: hetzelfde gaat op voor slicks vs. profielbanden. Slicks zijn ook beter op droog, maar we accepteren het beetje verlies op droog omdat we die enkele keer dat we staand water hebben gewoon goed toegerust willen zijn.
Door auto's in de discussie te betrekken verander je de amplitude van het verschil tussen zomer- en winterbanden.quote:[..]
Jij gebruikt jouw banden wel eens zonder auto?
Yokohama is geen slecht bandenmerk, maar echt niet de top. Beste uit Japan is Bridgestone en zelfs die zijn er tot op heden niet in geslaagd om een echt goede winterband op de markt te brengen.quote:Op vrijdag 24 december 2010 15:39 schreef fokthesystem het volgende:
Overigens rijd ik op 'all wheaters' van yokohama (En yokohama is niet voor niets het "toyota huismerk")
Niets mis met Yokohama, ze maken ook leuke sportbandjes.quote:Op vrijdag 24 december 2010 15:39 schreef fokthesystem het volgende:
Overigens rijd ik op 'all wheaters' van yokohama (En yokohama is niet voor niets het "toyota huismerk")
Dus wil je winterbanden maar kan je ze niet vinden? Hoop dat je nog yokohama all wheater kan vinden. Misschien wel na deze post in de reclame hier op de pagina
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |