Nav de docu lijkt het mij ook wel eens vet om te doen. Ook als ik wat ouder ben denk ikquote:Op woensdag 22 december 2010 20:22 schreef Deeltjesversneller het volgende:
In UVT is er ook een topic overDMT & 5Meo-DMT Vragen en Antwoorden #2
Denk dat ik dit nog wel een keer wil proberen, over 10 jaar ofzoHeb de docu nog niet gezien, maar eens doen dan.
Tijdens het kijken van de docu vroeg ik me dat al afquote:Op woensdag 22 december 2010 20:44 schreef svefn het volgende:
Trouwens, als je er toch over gaat filosoferen; van wat ik heb begrepen speelt DMT ook een rol in dromen.
quote:Op donderdag 23 december 2010 19:42 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Niemand een idee over wat dit in evolutionair opzicht zou kunnen zijn?
Waarom quote je jezelf? Dat we het nodig hebben voor dromen, zoals pfaf boven je zegt, heeft met evolutie te maken. Hoe je doodgaan ervaart echter niet, zoals Droomfiguur al zegt (hij vergeet trouwens dat oa zorgen voor je nageslacht ook onmisbaar is, ook al heb je je genen dan al doorgegeven).quote:
Ik quote mezelf omdat ik wat ongeduldig ben en ik vergeet even wat Pfaf had gezegd, waarvoor mij excuus pfafquote:Op zaterdag 25 december 2010 09:41 schreef svefn het volgende:
[..]
Waarom quote je jezelf? Dat we het nodig hebben voor dromen, zoals pfaf boven je zegt, heeft met evolutie te maken. Hoe je doodgaan ervaart echter niet, zoals Droomfiguur al zegt (hij vergeet trouwens dat oa zorgen voor je nageslacht ook onmisbaar is, ook al heb je je genen dan al doorgegeven).
Maar wat is het nut van dromen dan? Is dromen niet het opruimen van je verstand als het ware? Als we de hersenen als een computer zien, en dat is het beeld van veel mensen, waarom dromen we dan als die computer de gedownloade informatie van die dag opruimt en een plek geeft?quote:Op donderdag 23 december 2010 21:16 schreef pfaf het volgende:
Een hele wilde gok is dan toch dat we het nodig hebben om te dromen (ik las hierboven dat het voor dromen gebruikt wordt?)?
Whoops, zie nu pas dat er twee dagen tussen zit, pardonquote:Op zaterdag 25 december 2010 14:23 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ik quote mezelf omdat ik wat ongeduldig ben en ik vergeet even wat Pfaf had gezegd, waarvoor mij excuus pfaf
Bedanktquote:Op zaterdag 25 december 2010 17:39 schreef heiden6 het volgende:
DMT: The Spirit Molecule: A Doctor's Revolutionary Research into the Biology of Near-Death and Mystical Experiences
Leesvoer.
Aangezien het volgens Wikipedia een aantal psychoactieve eigenschappen heeft en het, naast ander oraal gebruik, gerookt kan worden, zal het best wel veel in je los kunnen maken.quote:Wat is DMT voor stof en wat maakt het precies in ons los?
Bij dood door ophanging (verstikking?) is dacht ik al bewezen dat je een spetterend orgasme krijgt. En aangezien na je dood geen enkele spier in je lichaam meer werkt laten je darmen ook alles gaan.quote:Zou het niet simpeler zijn als het lichaam ons een overdosis endorfine geeft als we doodgaan zodat we een soort van orgasme kunnen ervaren of extase zodat doodgaan niet eng of pijnvol is?
ik heb de film niet gezien, maar in het boek blijven de hoofdvragen ook open.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 16:37 schreef Boswachtertje het volgende:
Gisteren de docu gezien, erg interessant!
Er blijven echter nog veel vragen open..
Ik heb het boek hier thuis liggen en deze zal ik meenemen op vakantie.. ik neem aan dat er in het boek wat dieper op het onderzoek en de theorie wordt ingegaan.
Evolutie beschrijft simpelweg hoe door processen van natuurlijke selectie en genetische drift/variabiliteit soorten veranderen en ontstaan: Hoe die soorten dan uiteindelijk eruit komen te zien, en of ze bijvoorbeeld door gigantische hersenen en neo-cortex te ontwikkelen, is afhankelijk van de voordelen die elke stap in dit ontwikkelingsproces oplevert voor het organisme: Is een eigenschap fitness verhogend? Dan zal een eigenschap eerder doorgegeven worden in volgende generaties. Zo hebben onze hersens de mens geholpen in veel verschillende omgevingen te overleven.quote:Op zaterdag 25 december 2010 14:30 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Maar wat is het nut van dromen dan? Is dromen niet het opruimen van je verstand als het ware? Als we de hersenen als een computer zien, en dat is het beeld van veel mensen, waarom dromen we dan als die computer de gedownloade informatie van die dag opruimt en een plek geeft?
Als onze pc's zich defragmenteren dromen ze dan ook?
En het verklaart nog steeds niet waarom wij in staat zijn een altered state of consciousness te ervaren, zoals tijdloosheid en het niet meer zijn van je persoonlijkheid maar puur bewustzijn. Wat is het nut van deze staten van bewustzijn?
En dat het een soort van bij-effect van iets zou zijn vind ik persoonlijk te makkelijk, want waarom zou een bij-effect een diep en levensveranderend effect hebben op mensen? Waarom zou een bij-effect vele malen overweldigender en dieper zijn dan het effect waarvan het een bij-effect is? En waarom is dit bij-effect grotendeels coherent?
Ik volg je verhaal helemaal, maar heb je de docu al eens gezien? Persoonlijk bekruipt me het gevoel dat er veel veel meer aan de hand is bij de trips die mensen hebben van DMT of bijv. bij BDE's. Datgene dat die mensen beschrijven raakt die mensen zo ontzettend diep en die verhalen raken mij ook weer ontzettend diep, op een manier die ik niet kan uitleggen.quote:Op vrijdag 3 februari 2012 23:07 schreef Lrn2Fly het volgende:
[..]
Evolutie beschrijft simpelweg hoe door processen van natuurlijke selectie en genetische drift/variabiliteit soorten veranderen en ontstaan: Hoe die soorten dan uiteindelijk eruit komen te zien, en of ze bijvoorbeeld door gigantische hersenen en neo-cortex te ontwikkelen, is afhankelijk van de voordelen die elke stap in dit ontwikkelingsproces oplevert voor het organisme: Is een eigenschap fitness verhogend? Dan zal een eigenschap eerder doorgegeven worden in volgende generaties. Zo hebben onze hersens de mens geholpen in veel verschillende omgevingen te overleven.
Dat die hersens dan toevallig ook kunnen trippen op DMT of LSD of mescaline of etc. , betekend niet dat evolutionaire processen daarop vat hebben gehad. Het zijn simpelweg stoffen uit planten en schimmels die, vanwege hun vergelijkbare structuur of het al van nature voorkomen in het menselijk lichaam, een overweldigend effect op de hersenen hebben.
In hun natuurlijke concentraties zullen zulke lichaamseigen stoffen je hersenen normaal laten functioneren, daarop heeft natuurlijke selectie invloed gehad. Maar in de hoge concentraties waarin we ze innemen door het innemen van DMT of het eten van paddo's gaan je hersenen dingen doen die ze onder normale omstandigheden niet zouden doen: De machine die je hersenen zijn functioneert opeens anders, maar hierop is waarschijnlijk nooit geselecteerd: De meeste ''oermensen'' bezig waren met overleven, niet met trippen (voor zover die mogelijkheid er uberhaubt was).
Selectie vind plaats op eigenschappen en gedrag die fitness beïnvloeden, in die zin maakt het geen moer uit of wij het als overweldigend ervaren dat we trippen, zolang het geen sterke invloed op fitness heeft gehad, kan er niet naar geselecteerd worden en is het inderdaad een ''bij-effect''.
Evolutie heeft geen doel, het is slechts een proces, dat automatisch wel gaat hoe het gaat. In die zin kan het zelfs zo zijn, en daar zou ik niet van opkijken, dat ons gevoel van ''ik'' of het hebben van een vrije wil, slechts een illusie is: Als dat nu eenmaal een fitness verhogende eigenschap is, zal hij worden doorgegeven van generatie op generatie.
Dat betekend niet dat dromen niet een evolutionair gezien fitness verhogend proces is. Dromen zou heel goed als een soort simulatie kunnen werken: Door dingen te ervaren in je droom, ben je beter voorbereid op echte situaties. Op dezelfde manier helpt het in je hoofd visualiseren van je eigen acties in bijvoorbeeld sport, je een actie beter uit te voeren als dat ''voor het eggie'' moet.
Ook is al aangetoond dat slaaptekort en REM-slaap (waarin je droomt) noodzakelijk is voor een goed functionerend brein. In die zin kun je het enigzins vergelijken met defragmentatie. Maar het leren en geheugen in de mens werkt heel anders als in een computer, zo zullen er niet alleen dingen opgeschoond worden, maar ook connecties tussen neuronen worden versterkt.
Ik ben wat lang van stof, al met al lijkt trippen me een bij-effect, misschien kun je het prima vergelijken met overtrokken vorm van dromen of creatief denken: het lijkt erop dat de automatismen die normaal helpen in het stroomlijnen van je gedrag en denken wegvallen. Alsof hersengebieden en herinneringen die normaal niet snel met elkaar in verbinding worden gebracht, opeens wel samen worden geactiveerd.
Ik heb de film nog niet gezien, maar ga het zeker even doen!quote:Op zaterdag 4 februari 2012 04:51 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ik volg je verhaal helemaal, maar heb je de docu al eens gezien? Persoonlijk bekruipt me het gevoel dat er veel veel meer aan de hand is bij de trips die mensen hebben van DMT of bijv. bij BDE's. Datgene dat die mensen beschrijven raakt die mensen zo ontzettend diep en die verhalen raken mij ook weer ontzettend diep, op een manier die ik niet kan uitleggen.
Mijn intuïtie lijkt mij te zeggen dat er veel meer aan de hand is dan wat aparte stofjes die een rare invloed hebben op onze hersenen.
Ik heb wel ervaring met LSD, en die verhalen begrijp en herken ik heel goed.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 04:51 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Datgene dat die mensen beschrijven raakt die mensen zo ontzettend diep en die verhalen raken mij ook weer ontzettend diep, op een manier die ik niet kan uitleggen.
Mijn intuïtie lijkt mij te zeggen dat er veel meer aan de hand is dan wat aparte stofjes die een rare invloed hebben op onze hersenen.
Mensen die een goede dosis tripmiddelen ophebben vertellen je soortgelijke dingen.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 04:51 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ik volg je verhaal helemaal, maar heb je de docu al eens gezien? Persoonlijk bekruipt me het gevoel dat er veel veel meer aan de hand is bij de trips die mensen hebben van DMT of bijv. bij BDE's. Datgene dat die mensen beschrijven raakt die mensen zo ontzettend diep en die verhalen raken mij ook weer ontzettend diep, op een manier die ik niet kan uitleggen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |