Ik eet niets eigenlijk meer dan normaal. Elke dag 3 normale maaltijden met een toetje, that's itquote:Op dinsdag 21 december 2010 18:33 schreef Saisai het volgende:
misschien ben je ergens gevoelig voor, chocola, koffie of cola, drink/ eet je dat veel?
Ik heb zo mijn ups en downs, maar heb dit ook vóór deze aanvallen gehad. Op het moment van die aanvallen word ik niet extra depri ofzo, alleen lichamelijk vermoeider.quote:Op dinsdag 21 december 2010 18:38 schreef Holzfäller het volgende:
Hoe voel je je psychisch dan de laatste tijd? En verandert dat nog sterk op het moment van die hyperventilatie etc?
quote:Op dinsdag 21 december 2010 18:36 schreef Levolution het volgende:
[..]
Grappig hè 'Richard', een lolletje maken over iemand die misschien hartklachten heeft? Je zal je vanavond wel weer helemaal de man voelen als je terugkijkt naar je hilarische opmerking. Die PostalGold usericon is natuurlijk ook o zo origineel en briljant om je gevoel voor humor mee te benadrukken.
Gelukkig ben jij nog 19 jaartjes jong. Jij zal zeker nooit hartkwalen krijgen. Zeker niet met zo'n fit en vooral 'superieur' lichaam:
[ afbeelding ]
Kind, ga je lolletje ergens anders halen. Niet ter compensatie van je eigen mislukte lijf ouwehoeren over pathologische tekenen.
Nee, ik rook niet (mee). Ik heb een keer geprobeerd in een zakje te ademen, maar dat hielp toen niet bepaald. Dat van het paracetamolletje kan ik een keer proberen als ik weer een aanval heb, maar is dat niet slechts ter onderdrukking van de symptomen, ook omdat het een pijnstiller is?quote:Op dinsdag 21 december 2010 18:55 schreef Marijkezwolle het volgende:
Rook je?
En jouw klachten klinken inderdaad als hyperventilatie. Al eens geprobeerd om je ademhaling te reguleren (of ademen in een papieren zak, ja dat helpt echt). Wat ook wil helpen is een paracetamolletje innemen. Dat verdunt je bloed iets, wat iets tegen die koolstof-dioxide die teveel in je bloed zit doen (ik weet niet meer precies hoe het zit, maar dat heeft de huisarts mij lang lang geleden als tip gegeven).
Hartmedicijnen mogen over het algemeen niet met grapefruit gebruikt worden, omdat deze bij elkaar interacties geven. Die worden nog wel verkocht, maar patiënten mogen er geen grapefruitproducten bij nuttigen.quote:Op dinsdag 21 december 2010 18:58 schreef Saisai het volgende:
nja roken kan het indd ook nog zijn. Ik kreeg het trouwens heel lang geleden, in de middeleeuwen van grapefruit. maar dat kwam door bepaalde medicijnen.
Volgens mij mogen ze tegenwoordig zulke medicijnen niet meer verkopen. Maar dat weet ik niet zeker.
Ja nou, vooral het gevoel dat je achteraf meekrijgt. Ik heb nu voor beide keren achteraf bij mezelf gedacht van 'wat ben ik vandaag opgeschoten?'. Niet veel.quote:Op dinsdag 21 december 2010 20:21 schreef Levolution het volgende:
Het is wel waar dat sommige artsen je te snel afwimpelen.
Wat?quote:Op dinsdag 21 december 2010 18:55 schreef Marijkezwolle het volgende:
Rook je?
En jouw klachten klinken inderdaad als hyperventilatie. Al eens geprobeerd om je ademhaling te reguleren (of ademen in een papieren zak, ja dat helpt echt). Wat ook wil helpen is een paracetamolletje innemen. Dat verdunt je bloed iets, wat iets tegen die koolstof-dioxide die teveel in je bloed zit doen (ik weet niet meer precies hoe het zit, maar dat heeft de huisarts mij lang lang geleden als tip gegeven).
We werken in Nederland met huisartsen als poortwachter van de medische zorg. Bespreek het dus eerst met je huisarts. Als die geen analyse in het ziekenhuis nodig acht, zeggen ze dat in het algemeen niet om je te pesten of om geld uit te sparen, maar omdat ze inderdaad denken dat er niets aan de hand is waar analyse voor het ziekenhuis voor nodig is.quote:Op dinsdag 21 december 2010 20:33 schreef FeestBoek het volgende:
Wow, dit is wel heel toevallig.. Ik zat toevallig vanmiddag te denken eens langs de dokter of zo te gaan, aangezien ik de afgelopen twee weken dagelijks last heb van druk op m'n borst, tegelijk met zeurende / trekkende pijn in linkerborst/schouder/bovenarm..
Zelf ben ik bang dat er iets met m'n hart is.. Is er geen mogelijkheid om dit te laten testen in het ziekenhuis? Of moet je perse doorverwezen worden door je huisarts (en als die zegt dat het niets ergs is, dan ben je dus gewoon de pineut?)
Ja dat gevoel heb ik dus ook. Volgens mij kunnen ze alles prima testen in het ziekenhuis, het is maar de vraag hoe je daar komt.quote:Op dinsdag 21 december 2010 20:33 schreef FeestBoek het volgende:
Wow, dit is wel heel toevallig.. Ik zat toevallig vanmiddag te denken eens langs de dokter of zo te gaan, aangezien ik de afgelopen twee weken dagelijks last heb van druk op m'n borst, tegelijk met zeurende / trekkende pijn in linkerborst/schouder/bovenarm..
Zelf ben ik bang dat er iets met m'n hart is.. Is er geen mogelijkheid om dit te laten testen in het ziekenhuis? Of moet je perse doorverwezen worden door je huisarts (en als die zegt dat het niets ergs is, dan ben je dus gewoon de pineut?)
Hmm daar moet dan maar blind op vertrouwd worden..quote:Op dinsdag 21 december 2010 20:34 schreef dotKoen het volgende:
[..]
We werken in Nederland met huisartsen als poortwachter van de medische zorg. Bespreek het dus eerst met je huisarts. Als die geen analyse in het ziekenhuis nodig acht, zeggen ze dat in het algemeen niet om je te pesten of om geld uit te sparen, maar omdat ze inderdaad denken dat er niets aan de hand is waar analyse voor het ziekenhuis voor nodig is.
Ja, zo werkt het in het algemeen met artsen, loodgieters en andere probleemoplossers. Je huurt ze in voor hun expertise. Als je zelf die expertise had, hoefde je ze niet in te hurenquote:Op dinsdag 21 december 2010 20:39 schreef FeestBoek het volgende:
[..]
Hmm daar moet dan maar blind op vertrouwd worden..
Waar denk je aan te voldoen dan?quote:De enige rede dat ik nog niet ben gegaan, is dat ik bang ben voor de uitslag.. Heb een paar checklistjes gezien op internet met symptomen, en voldoe er toch wel redelijk voldoende aan
Het probleem is vooral dat ze deze conclusies baseren op vage diagnoses. Wat als ik of FeestBoek daadwerkelijk iets ergs hebben, maar de huisarts dit niet kan opmaken uit de klacht? Ik ken iemand die een hartaanval kreeg terwijl de arts dit als 'maagpijn' bestempelde.quote:Op dinsdag 21 december 2010 20:34 schreef dotKoen het volgende:
[..]
We werken in Nederland met huisartsen als poortwachter van de medische zorg. Bespreek het dus eerst met je huisarts. Als die geen analyse in het ziekenhuis nodig acht, zeggen ze dat in het algemeen niet om je te pesten of om geld uit te sparen, maar omdat ze inderdaad denken dat er niets aan de hand is waar analyse voor het ziekenhuis voor nodig is.
Je kunt beter snel weten wat je wél hebt dan dat het misschien te laat is.quote:Op dinsdag 21 december 2010 20:39 schreef FeestBoek het volgende:
[..]
Hmm daar moet dan maar blind op vertrouwd worden..
De enige rede dat ik nog niet ben gegaan, is dat ik bang ben voor de uitslag.. Heb een paar checklistjes gezien op internet met symptomen, en voldoe er toch wel redelijk voldoende aan
Alleen jammer dat deze expertise vaak gebrekkig blijkt. Vaak moeten wij als patiënten zelf heel veel (voor)onderzoek doen en de huisartsen op mogelijke complicaties wijzen voordat ze daadwerkelijk geloven dat je echt wat mankeert. Als een patiënt zoals TS symptomen vertoont die voor hyperventilatie gelden, maar tegelijkertijd ook voor hartziekten kunnen gelden, waarom stelt de arts dan zo overtuigd een diagnose, gebaseerd op een gesprekje, zonder vervolgonderzoek?quote:Op dinsdag 21 december 2010 20:40 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Ja, zo werkt het in het algemeen met artsen, loodgieters en andere probleemoplossers. Je huurt ze in voor hun expertise. Als je zelf die expertise had, hoefde je ze niet in te huren
Ben de term even vergeten, kwam het gisteren tegen, waarbij er te weinig zuurstof in het hart komt. Checklistje afgegaan: Bijna de gehele tijd druk op borst, zwaar ademen, bij verandering van warme naar koude omgeving pijn op borst/schouder, erg benauwd voelen en zweten terwijl je gewoon zit te niksen, vaak duizelig of 'weg vallen'.. Kan ze voor alleen vandaag al allemaal afvinken.quote:Op dinsdag 21 december 2010 20:40 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Ja, zo werkt het in het algemeen met artsen, loodgieters en andere probleemoplossers. Je huurt ze in voor hun expertise. Als je zelf die expertise had, hoefde je ze niet in te huren
[..]
Waar denk je aan te voldoen dan?
Angina pectoris?quote:Op dinsdag 21 december 2010 20:48 schreef FeestBoek het volgende:
[..]
Ben de term even vergeten, kwam het gisteren tegen, waarbij er te weinig zuurstof in het hart komt. Checklistje afgegaan: Bijna de gehele tijd druk op borst, zwaar ademen, bij verandering van warme naar koude omgeving pijn op borst/schouder, erg benauwd voelen en zweten terwijl je gewoon zit te niksen, vaak duizelig of 'weg vallen'.. Kan ze voor alleen vandaag al allemaal afvinken.
Dat is zeker zo.. Maar ik hoop altijd maar dat dat soort dingen vanzelf weer weg gaan, 'komt zeker door het weer', 'waarschijnlijk te snel gerookt', 'te veel stress' etc..quote:Op dinsdag 21 december 2010 20:43 schreef 3Dino het volgende:
[..]
Je kunt beter snel weten wat je wél hebt dan dat het misschien te laat is.
Niet vaak. In de meeste gevallen worden er natuurlijk geen fouten gemaakt.quote:Op dinsdag 21 december 2010 20:46 schreef Levolution het volgende:
[..]
Alleen jammer dat deze expertise vaak gebrekkig blijkt.
Omdat huisartsen gewend zijn met onzekerheid te leven, patiënten minder, bijvoorbeeld. Waarom het in dit geval gedaan is weet ik niet, ik was er natuurlijk niet bij. Anamnese is voor (vrijwel alle) artsen overigens het belangrijkste diagnosticum, aanvullend onderzoek is dat veel minder.quote:Vaak moeten wij als patiënten zelf heel veel (voor)onderzoek doen en de huisartsen op mogelijke complicaties wijzen voordat ze daadwerkelijk geloven dat je echt wat mankeert. Als een patiënt zoals TS symptomen vertoont die voor hyperventilatie gelden, maar tegelijkertijd ook voor hartziekten kunnen gelden, waarom stelt de arts dan zo overtuigd een diagnose, gebaseerd op een gesprekje, zonder vervolgonderzoek?
Vaak is een beetje ongelukkig gezegd inderdaad. Ik bedoelde uit eigen ervaring.quote:Op dinsdag 21 december 2010 20:49 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Niet vaak. In de meeste gevallen worden er natuurlijk geen fouten gemaakt.
Als TS haar pijn niet goed kan verwoorden, vind ik dat geen goed materiaal voor een anamnese. Ik snap dat artsen niet altijd alles uit de kast kunnen trekken, maar TS heeft er al 2 maanden last van en de arts doet in principe niks.quote:[..]
Omdat huisartsen gewend zijn met onzekerheid te leven, patiënten minder, bijvoorbeeld. Waarom het in dit geval gedaan is weet ik niet, ik was er natuurlijk niet bij. Anamnese is voor (vrijwel alle) artsen overigens het belangrijkste diagnosticum, aanvullend onderzoek is dat veel minder.
Daar hoef je nietquote:Op dinsdag 21 december 2010 20:49 schreef Vandaag... het volgende:
In 99,9% van de gevallen hebben mensen met dit soort klachten gewoon hyperventilatie, hoe onwaarschijnlijk dat voor henzelf ook lijkt.
Een oud studiegenoot van me is eens middenin de nacht met de taxi naar de eerste hulp gegaan omdat hij serieus dacht dat hij dood ging... was hyperventilatie...
Preciesquote:Maar als je je er zorgen over maakt (wat hoe dan ook niet bijdraagt aan hartkloppingen enzo) vraag dan gewoon aan je huisarts waarom hij denkt dat het geen hartprobleem is en dat het voorkomt in je familie en je er zorgen over maakt. Misschien zijn dit gewoon geen symptomen die horen bij een hartprobleem en kan hij je zo geruststellen.
Is dat hier het geval dan?quote:Op dinsdag 21 december 2010 20:53 schreef Levolution het volgende:
[..]
Vaak is een beetje ongelukkig gezegd inderdaad. Ik bedoelde uit eigen ervaring.
[..]
Als TS haar pijn niet goed kan verwoorden, vind ik dat geen goed materiaal voor een anamnese.
Dat is natuurlijk niet per definitie onjuist handelen. Het feit dat het 2 maanden duurt, betekent in ieder geval dat het niet iets is waar TS heel snel aan dood gaatquote:k snap dat artsen niet altijd alles uit de kast kunnen trekken, maar TS heeft er al 2 maanden last van en de arts doet in principe niks.
Grof gezegd: ze is ook nog niet (dood) neergevallen, ondanks dat de arts geen medicijnen geeft of onderzoeken doet.quote:Op dinsdag 21 december 2010 20:53 schreef Levolution het volgende:
[..]
Vaak is een beetje ongelukkig gezegd inderdaad. Ik bedoelde uit eigen ervaring.
[..]
Als TS haar pijn niet goed kan verwoorden, vind ik dat geen goed materiaal voor een anamnese. Ik snap dat artsen niet altijd alles uit de kast kunnen trekken, maar TS heeft er al 2 maanden last van en de arts doet in principe niks.
Dat weet ik niet, maar pijn is lastig te beschrijven. Als ik hoofdpijn heb bijvoorbeeld, vind ik al het lastig om te beschrijven waar in mijn hoofd deze pijn zit. Als een patiënt zegt dat hij/zij druk en pijn op de borst (en in de nek) heeft, vind ik 'hyperventilatie' toch een voorbarige conclusie. Het kan echt van alles zijn, maar de arts pikt het meest onschuldige eruit (ongeacht van het veelvuldig voorkomen van hyperventilatie).quote:
Maar zou TS niet eens van die pijn afgeholpen moeten worden? Daar betaalt ze immers elke maand grof geld voor.quote:[..]
Dat is natuurlijk niet per definitie onjuist handelen. Het feit dat het 2 maanden duurt, betekent in ieder geval dat het niet iets is waar TS heel snel aan dood gaat
Dat is een misvatting (zorgpremies zijn geen abonnementen op medisch zorgquote:Op dinsdag 21 december 2010 20:59 schreef Levolution het volgende:
[..]
Dat weet ik niet, maar pijn is lastig te beschrijven. Als ik hoofdpijn heb bijvoorbeeld, vind ik al het lastig om te beschrijven waar in mijn hoofd deze pijn zit. Als een patiënt zegt dat hij/zij druk en pijn op de borst (en in de nek) heeft, vind ik 'hyperventilatie' toch een voorbarige conclusie. Het kan echt van alles zijn, maar de arts pikt het meest onschuldige eruit (ongeacht van het veelvuldig voorkomen van hyperventilatie).
[..]
Maar zou TS niet eens van die pijn afgeholpen moeten worden? Daar betaalt ze immers elke maand grof geld voor.
Nou , hij kon er achteraf zelf ook om lachen hoor. Als je je gevoel voor humor verliest dan heb je pas echt reden om te gaan hyperventileren.quote:Op dinsdag 21 december 2010 20:53 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Daar hoef je nietbij te zetten. Hyperventileren is gewoon erg eng, maar meestal voorkomen onschuldig.
Maar medische zorg is wel een grondrecht. TS heeft geen last van een simpel verkoudheidje, maar van hinderlijke pijn op de borst.quote:Op dinsdag 21 december 2010 21:01 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Dat is een misvatting (zorgpremies zijn geen abonnementen op medisch zorg). Maar natuurlijk daar moet ook iets aan gebeuren. Wellicht helpt het als TS zich er minder zorgen over maakt. Een nieuw bezoek aan de HA kan dus een goede keus zijn.
Het enige waar ik een patroon in zie, is dat het vaak tegen de avond gebeurt. Ik voel me niet gespannen of gestresst in de zin dat het bijvoorbeeld door de drukke studie komt. Ook qua emoties ben ik stabiel op dat soort momenten.quote:Op dinsdag 21 december 2010 20:58 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Grof gezegd: ze is ook nog niet (dood) neergevallen, ondanks dat de arts geen medicijnen geeft of onderzoeken doet.
TS: zijn er bepaalde situaties waarbij het optreedt? Voel je je gespannen? Waarom denk je dat er iets anders moet zijn?
Ik heb beide keren duidelijk verteld waar de klachten liggen en ook mijn hele voorgeschiedenis erbij gehaald. Ook mijn eigen vermoedens erbij verteld. Duidelijker kon ik de anamnese iig niet zijn voor mijn gevoelquote:Op dinsdag 21 december 2010 20:55 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Is dat hier het geval dan?
[..]
Dat is natuurlijk niet per definitie onjuist handelen. Het feit dat het 2 maanden duurt, betekent in ieder geval dat het niet iets is waar TS heel snel aan dood gaat
Even serieus: als je je nog steeds zorgen maakt, moet je terug naar je huisarts. Een van de belangrijkste taken van huisartsen is het geruststellen van patiënten. Daar is hier wellicht niet voldoende aandacht aan besteed. Probeer voordat je langs gaat goed te bedenken waarom je nog steeds ongerust bent en schrijf je vragen op. Dan kan je huisarts je zo goed mogelijk helpen.
Zelf huisarts heb ik het idee, of iemand die in die richting zijn of haar geld verdient.quote:Op dinsdag 21 december 2010 20:49 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Niet vaak. In de meeste gevallen worden er natuurlijk geen fouten gemaakt.
[..]
Omdat huisartsen gewend zijn met onzekerheid te leven, patiënten minder, bijvoorbeeld. Waarom het in dit geval gedaan is weet ik niet, ik was er natuurlijk niet bij. Anamnese is voor (vrijwel alle) artsen overigens het belangrijkste diagnosticum, aanvullend onderzoek is dat veel minder.
Ik studeer geneeskunde.quote:Op dinsdag 21 december 2010 21:08 schreef JellieVrolijk het volgende:
[..]
Zelf huisarts heb ik het idee, of iemand die in die richting zijn of haar geld verdient.
Want? Had het de huisarts geld gekost als hij TS wel direct had doorverwezen? Als een huisarts het echt om die ¤9 per consult moet gaan die hij nu verdient nu TS voor de 3e keer terug komt, gaat het erg slecht met de praktijk.quote:Zo niet dan ben je naief, het salaris van huisartsen is afhankelijk van zijn of haar patienten en er zit er een aantal tussen die dat belangrijker vinden dan de patienten zelf.
Nee, artsen moeten al hun handelen ook voor zichzelf kunnen verantwoorden. Als een arts een verwijzing of behandeling niet zinvol vindt, dan kan hij niet verplicht worden het toch te doen.quote:Gewoon met de vuist op tafel slaan en doorverwijzing eisen, daar ga je namelijk zelf over.
Zie je wel? 9 Euro per consult? Geloof je dat zelf?quote:Op dinsdag 21 december 2010 21:11 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Ik studeer geneeskunde.
[..]
Want? Had het de huisarts geld gekost als hij TS wel direct had doorverwezen? Als een huisarts het echt om die ¤9 per consult moet gaan die hij nu verdient nu TS voor de 3e keer terug komt, gaat het erg slecht met de praktijk.
[..]
Nee, artsen moeten al hun handelen ook voor zichzelf kunnen verantwoorden. Als een arts een verwijzing of behandeling niet zinvol vindt, dan kan hij niet verplicht worden het toch te doen.
Je hebt gelijk, vanaf 1 januari is het ¤9,11 http://www.nza.nl/98174/139255/TB-CU-7009-01-.pdf (pagina 3)quote:Op dinsdag 21 december 2010 21:13 schreef JellieVrolijk het volgende:
[..]
Zie je wel? 9 Euro per consult? Geloof je dat zelf?
Nou dan kun je voor iets minder dus ook naar de loodgieter gaan, vreemd genoeg woont die loodgieter niet standaard in een kast van een woning.quote:Op dinsdag 21 december 2010 21:15 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, vanaf 1 januari is het ¤9,11 http://www.nza.nl/98174/139255/TB-CU-7009-01-.pdf (pagina 3)
Huisartsen ook niet standaardquote:Op dinsdag 21 december 2010 21:18 schreef JellieVrolijk het volgende:
[..]
Nou dan kun je voor iets minder dus ook naar de loodgieter gaan, vreemd genoeg woont die loodgieter niet standaard in een kast van een woning.
En zo hoort het. Je weet in ieder geval dat je geen levensbedreigende ziekte hebt en er is duidelijkheid over je toestand. Je kan je leefstijl daartoe aanpassen.quote:Op dinsdag 21 december 2010 21:16 schreef winterstorm666 het volgende:
ik heb zelf chronische vorm van hyperventilatie en inderdaad is het erg eng.
hartkloppingen duizeligheid misselijk zweten wegvallen onduidelijke spraak, concentratieprobleem moe enz enz
ik ben uitgebreid getest. internist(ook voor maagproblemen) cardioloog.
het is erg vervelend maar in veel gevallen onschuldig.
jammer dat ik het wegvallen ook in de auto heb.
Er zijn er ook te veel denk ik. Hier in ons dorp wonen iets van 2700 mensen. Paar kleine kernen er omheen, laat het samen 3200 zijn. En daar zitten 5 huisartsen op. Volgens mij kan dat niet uit. Ze zijn hier nu al aan het "folderen" om mensen uit te nodigen voor een vervolgconsult, het liefst een dubbele.quote:Op dinsdag 21 december 2010 21:20 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Huisartsen ook niet standaard. Maar goed, huisartsen krijgen natuurlijk ook een bedrag per ingeschreven patiënt, en verdienen inderdaad gemiddeld wel bovenmodaal. Maar echt rijk word je niet (meer) van huisartsgeneeskunde.
Hmm, dat is dan wel opmerkelijk, er is in Nederland gemiddeld een huisartsentekort. Weet je zeker dat al die 5 huisartsen fulltime werken? In Nederland zijn er gemiddeld 2350 patiënten per FTE huisarts.quote:Op dinsdag 21 december 2010 21:39 schreef JellieVrolijk het volgende:
[..]
Er zijn er ook te veel denk ik. Hier in ons dorp wonen iets van 2700 mensen. Paar kleine kernen er omheen, laat het samen 3200 zijn. En daar zitten 5 huisartsen op. Volgens mij kan dat niet uit. Ze zijn hier nu al aan het "folderen" om mensen uit te nodigen voor een vervolgconsult, het liefst een dubbele.
Als je je zorgen maakt moet je zeker terug. Met vuisten op tafel slaan is voor zowel patiënt als huisarts niet leuk (en vooral niet goed voor de behandelrelatie).quote:We hebben ook een stuk of 4 dierenartsen maar dat terzijde.
Daarnaast heb ik twee mensen uit de familiekring verloren door mede te late actie van huisartsen. Dus zeg ik: als je je zorgen maakt over je gezondheid, sla met de vuist op tafel en eis doorverwijzing.
Ook al zouden ze alle 5 parttime werken dan is het nog teveel. Er gaan twee met pensioen volgend jaar, dat wel.quote:Op dinsdag 21 december 2010 21:45 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Hmm, dat is dan wel opmerkelijk, er is in Nederland gemiddeld een huisartsentekort. Weet je zeker dat al die 5 huisartsen fulltime werken? In Nederland zijn er gemiddeld 2350 patiënten per FTE huisarts.
[..]
Als je je zorgen maakt moet je zeker terug. Met vuisten op tafel slaan is voor zowel patiënt als huisarts niet leuk (en vooral niet goed voor de behandelrelatie).
Nee, dat is uiteraard een voorstelbare reactie. Het geeft alleen weinig informatie over de kwaliteit van huisartsen in het algemeen.quote:Op dinsdag 21 december 2010 22:08 schreef JellieVrolijk het volgende:
[..]
Ook al zouden ze alle 5 parttime werken dan is het nog teveel. Er gaan twee met pensioen volgend jaar, dat wel.
Met de vuist op tafel slaan is natuurlijk beeldspraak.
Waar het die twee familieleden betreft, de ene had een aangeboren hersenafwijking, veel te laat ontdekt ondanks heftige hoofdpijnen en vertekend zien, de andere zat vol kanker. Stuurde men naar fysiotherapie en hij moest maar wat flinker zijn. Ik heb huisartsen niet erg hoog meer, vind je het gek?
Idd, caffeine was en is bij mij de grote boosdoener. Versterkt de hyperventilatie/angstaanvallen enzo. Maar kan ook iets met je hart zijn, ik heb zo vaak hartkloppingen enzo maar dat komt omdat ik een ruisje heb en wordt veroorzaakt door een bicuspide aortaklep (inplaats van 3 klepjes, heb ik er 2). Maar dat zal jij wel niet hebben want het komt heel weinig voor volgens mij maar 1% van de nederlandse bevolkingquote:Op dinsdag 21 december 2010 18:33 schreef Saisai het volgende:
misschien ben je ergens gevoelig voor, chocola, koffie of cola, drink/ eet je dat veel?
Het haalt het gemiddelde niet omhoog kan ik je verzekeren. En algemeen is een gemiddelde.quote:Op dinsdag 21 december 2010 22:10 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Nee, dat is uiteraard een voorstelbare reactie. Het geeft alleen weinig informatie over de kwaliteit van huisartsen in het algemeen.
Dit topic is wellicht niet de plaats, maar het beeld dat je schetst herken ik echt niet. Als we het al over geld hebben in de gezondheidszorg (voor zover ik heb kunnen zien) is het 'je weet dat labbepaling X ¤680 kost, weet je zeker dat dat nodig is?'. En dan houd ik er ook over opquote:Op dinsdag 21 december 2010 22:22 schreef JellieVrolijk het volgende:
[..]
Het haalt het gemiddelde niet omhoog kan ik je verzekeren. En algemeen is een gemiddelde.
Om over ziekenhuizen nog maar te zwijgen. De mens wordt daar helemaal als een marktproduct gezien tegenwoordig. Iemand die al hersendood is nog vervoeren naar een groter ziekenhuis om dan nog maar een nutteloze operatie uit te voeren. Iemand die niet meer liggen kan van de pijn door kanker toch maar weer vervoeren om op een spreekuur te verschijnen? Een terminale patient nota bene. De zorg is zelf zwaar ziek. Dan gaat het niet meer om mensen, dan gaat het om geld. Dat kan niet anders. Ben er heel boos over. En ik hou er ook over op, grijpt me teveel aan. Het is geen persoonlijke aanval. Ik hoop dat jij wat kunt veranderen in die wereld. Dat zou mooi zijn.
Maar jij bent nog een student, jou wordt het allemaal op een ethische manier aangeleerd.quote:Op dinsdag 21 december 2010 22:25 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Dit topic is wellicht niet de plaats, maar het beeld dat je schetst herken ik echt niet. Als we het al over geld hebben in de gezondheidszorg (voor zover ik heb kunnen zien) is het 'je weet dat labbepaling X ¤680 kost, weet je zeker dat dat nodig is?'. En dan houd ik er ook over op.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |