Dit klopt al niet... Ik zou zeggen, begin je verhaal met een kloppende zin.quote:Dagelijks produceren wij een enorme berg afval, het grootste gedeelte van dit afval wordt gedumpt.
Ja, als we geluk hebben wordt het eerst verbrand en daarna gedumpt.quote:Op dinsdag 21 december 2010 17:30 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dit klopt al niet... Ik zou zeggen, begin je verhaal met een kloppende zin.
De link met evolutie zie ik absoluut niet. Wij kunnen als mensen onze invloed op onze leefomgeving drastisch beperken, bijna tot nul reduceren. De mens is instaat op de wereld te leven zonder het te vergiftigen, zonder alle waardevolle bronnen om te zetten in afval. Het is heus niet de mens in het algemeen die voor de problemen zorgt, het probleem ligt hem in overconsumptie en een onverantwoord productie systeem. Heb je de laatste alinea gelezen, dat is namelijk een reactie op jouw soort denken.quote:Op dinsdag 21 december 2010 17:44 schreef Hoppahoppa het volgende:
Ach, gewoon lekker aan blijven rommelen. Dat heet evolutie, uiteindelijk vergaat de mens en komt er wel weer iets nieuws in de plaats. Of we komen op tijd tot inkeer en dan leven we nog lang en gelukkig. Dat is het mooie aan de evolutietheorie, je ontkomt er toch niet aan. Dingen gaan zoals ze gaan en op het totaalbestaan van de wereld is onze ecologische voetafdruk straks te verwaarlozen. De mens is als een grote natuurramp. Ergens is er iets in de evolutie gebeurd wat destructief is en dat herstelt zich vanzelf.
Economie en geld heet zo iets.quote:Op dinsdag 21 december 2010 17:54 schreef TomLievense het volgende:
[..]
De link met evolutie zie ik absoluut niet. Wij kunnen als mensen onze invloed op onze leefomgeving drastisch beperken, bijna tot nul reduceren. De mens is instaat op de wereld te leven zonder het te vergiftigen, zonder alle waardevolle bronnen om te zetten in afval. Het is heus niet de mens in het algemeen die voor de problemen zorgt, het probleem ligt hem in overconsumptie en een onverantwoord productie systeem. Heb je de laatste alinea gelezen, dat is namelijk een reactie op jouw soort denken.
Hoho, ik vind dat je mijn soort denken nu wel heel erg veralgemeniseerd. Ik zeg alleen dat als de mens niet tot inkeer komt, dat het dan zichzelf reguleert. Mijn opmerking over 'aan blijven modderen' moet je wat meer in een cynisch licht zien.quote:Op dinsdag 21 december 2010 17:54 schreef TomLievense het volgende:
[..]
De link met evolutie zie ik absoluut niet. Wij kunnen als mensen onze invloed op onze leefomgeving drastisch beperken, bijna tot nul reduceren. De mens is instaat op de wereld te leven zonder het te vergiftigen, zonder alle waardevolle bronnen om te zetten in afval. Het is heus niet de mens in het algemeen die voor de problemen zorgt, het probleem ligt hem in overconsumptie en een onverantwoord productie systeem. Heb je de laatste alinea gelezen, dat is namelijk een reactie op jouw soort denken.
quote:Op dinsdag 21 december 2010 17:55 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Economie en geld heet zo iets.
De mens is het probleem.quote:Op dinsdag 21 december 2010 17:54 schreef TomLievense het volgende:
[..]
nee maar dat is de oorzaak.quote:Op dinsdag 21 december 2010 17:58 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Neem me niet kwalijk dat ik je niet kan volgen. Pleit ik hier voor de afschaffing van geld en economie?
Precies. Natuurlijke selectie is heel mooi!quote:Op dinsdag 21 december 2010 18:04 schreef Cherna het volgende:
[..]
Zoals Hoppahoppa al zegt: het probleem lost zich vanzelf wel op door vernietiging mocht het uit de klauwen lopen.
Problem solved, nextquote:Op dinsdag 21 december 2010 18:15 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Precies. Natuurlijke selectie is heel mooi!
We zijn allang bezig richting "Idiocracy" te gaan, steeds dommere en zwakkere mensen worden in leven gehouden, en planten zich voort. Het stort vanzelf een keer in, en niemand zal ons missen....
Ik ben blij dat ik ook eens heb kunnen bijdragen aan de oplossing van een probleem.quote:Op dinsdag 21 december 2010 18:04 schreef Cherna het volgende:
[..]
De mens is het probleem.
Greed en macht 2 eigenschappen die 80% van de mens bezit. En ga jij de mens maar eens uitleggen dat we moeten leven als een stam in de Jungle van Brazilie. En juist consumptie is de drijfveer van de economie. Ouch wat maakt het ook uit. Zoals Hoppahoppa al zegt: het probleem lost zich vanzelf wel op door vernietiging mocht het uit de klauwen lopen.
Heb je jezelf al gecastreerd?quote:Op dinsdag 21 december 2010 18:15 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
We zijn allang bezig richting "Idiocracy" te gaan, steeds dommere en zwakkere mensen worden in leven gehouden, en planten zich voort. Het stort vanzelf een keer in, en niemand zal ons missen....
Dus jullie leggen je neer bij de vernietiging van de mens? Ik zou echt héél depressief worden met zo'n instelling, vinden jullie de mens werkelijk zo slecht dat jullie uitsterving van onze soort zouden toejuichen?quote:Op dinsdag 21 december 2010 18:04 schreef Cherna het volgende:
[..]
De mens is het probleem.
Greed en macht 2 eigenschappen die 80% van de mens bezit. En ga jij de mens maar eens uitleggen dat we moeten leven als een stam in de Jungle van Brazilie. En juist consumptie is de drijfveer van de economie. Ouch wat maakt het ook uit. Zoals Hoppahoppa al zegt: het probleem lost zich vanzelf wel op door vernietiging mocht het uit de klauwen lopen.
Gelul, want ook de sterkeren zullen overleven. Gemiddeld worden we dus niet dommer of zwakker dan we zijn.quote:Op dinsdag 21 december 2010 18:15 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Als je wilt dat je eigen soort uitsterft ben je een evolutionaire fout.quote:Op dinsdag 21 december 2010 18:35 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Dus jullie leggen je neer bij de vernietiging van de mens? Ik zou echt héél depressief worden met zo'n instelling, vinden jullie de mens werkelijk zo slecht dat jullie uitsterving van onze soort zouden toejuichen?
Nee maakt t leven juist heel makkelijk en leuk.quote:Op dinsdag 21 december 2010 18:35 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Dus jullie leggen je neer bij de vernietiging van de mens? Ik zou echt héél depressief worden met zo'n instelling, vinden jullie de mens werkelijk zo slecht dat jullie uitsterving van onze soort zouden toejuichen?
Je moet wel even goed lezen he. Ik geef nergens aan dat ik de vernietiging van de mens toejuich. Ik hoop in ieder geval het einde niet mee te maken. Waar het mij om gaat is dat we de mensheid niet moeten zien als het eindstation. Na ons vergaat de wereld niet, die vind zijn balans uiteindelijk wel, met of zonder ons. Ik wil niet dat we uitsterven, dat zou inderdaad een evolutionaire fout zijn, maar het is wel logisch dat het gebeurt.quote:Op dinsdag 21 december 2010 18:35 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Compleet waar. Maar wel eens van overbevolking gehoord? En wat de gevolgen daarvan kunnen zijn? Er zijn nu al genoeg streken in de wereld waar de zwakkere overleven en uiteindelijk gaat dat ook ten kosten van de sterkere. Ik ga hier nu geen discussie beginnen over voedselhulp in Afrika, maar ik ben bang dat je wel snapt waar ik heen wil.quote:Op dinsdag 21 december 2010 18:38 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Gelul, want ook de sterkeren zullen overleven. Gemiddeld worden we dus niet dommer of zwakker dan we zijn.
Hoe kan een mens zo zuur worden?quote:Op dinsdag 21 december 2010 18:15 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat heeft toch niets met zuur te maken? Dat is gewoon een andere perceptie. In dit geval een perceptie die een beetje ongelukkig wordt uitgedrukt, maar daarom niet minder.quote:
Ik vind het nogal verzuurd overkomen.quote:Op dinsdag 21 december 2010 18:53 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Dat heeft toch niets met zuur te maken? Dat is gewoon een andere perceptie. In dit geval een perceptie die een beetje ongelukkig wordt uitgedrukt, maar daarom niet minder.
Ach nee joh. We moeten gewoon lekker lol maken. Kijk, binnen dat hele evolutiedenken zit natuurlijk ook de gedachte dat 'survival of the species' belangrijk is. Dan kun je drie dingen doen:quote:Op dinsdag 21 december 2010 18:54 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik vind het nogal verzuurd overkomen.
Natuurlijk is de mens geen eindstation, maar elk diersoort wil toch overleven. Dat geld ook voor de mens, als mens wil ik graag dat mijn soort blijft leven en niet uitsterft. Ik onderschrijf wel dat er andere soorten zullen opstaan, maar wat hebben wij daaraan? Jullie doen alsof een ramp zal uitblijven, omdat de mens zal uitsterven. Laat ik dat nou net een ramp vinden, ik wil graag over 40 jaar in een gezonde wereld kunnen leven, ik wil dat mijn kinderen in een gezonde wereld kunnen leven en mijn klein kinderen ook.quote:Op dinsdag 21 december 2010 18:44 schreef Hoppahoppa het volgende:
Je moet wel even goed lezen he. Ik geef nergens aan dat ik de vernietiging van de mens toejuich. Ik hoop in ieder geval het einde niet mee te maken. Waar het mij om gaat is dat we de mensheid niet moeten zien als het eindstation. Na ons vergaat de wereld niet, die vind zijn balans uiteindelijk wel, met of zonder ons. Ik wil niet dat we uitsterven, dat zou inderdaad een evolutionaire fout zijn, maar het is wel logisch dat het gebeurt.
Uiteraard heb ik van overbevolking gehoord, maar dat is in eerste instantie niet waarover ik het wil hebben. Dit topic gaat over een duurzame manier van produceren, waarmee we niet natuurlijke hulpbronnen omzetten in afval. Een economie waar we nadenken over wat er met ons product gebeurd wanneer we het niet meer nodig hebben.quote:Compleet waar. Maar wel eens van overbevolking gehoord? En wat de gevolgen daarvan kunnen zijn? Er zijn nu al genoeg streken in de wereld waar de zwakkere overleven en uiteindelijk gaat dat ook ten kosten van de sterkere. Ik ga hier nu geen discussie beginnen over voedselhulp in Afrika, maar ik ben bang dat je wel snapt waar ik heen wil.
Dit is natuurlijk een belangrijke ethische discussie. Hoever willen we gaan om onze genepool gezond te houden. Wat mij betreft mogen we best embryo's met een slecht uitzicht (chronische ziekten met een verminderde levenskwaliteit) aborteren, maar veer verder moeten we denk ik niet gaan. Neem van mij aan de natuur wil helemaal niets zeggen, ik neem aan dat je dat onderschrijft. Je hebt behoorlijke kennis van zake. Tot slot is de kans dat we aan deze evolutie ten onder zullen gaan gering, omdat de mensenpopulatie met 6 mld hoofden zeer groot is.quote:Hoewel ik de idiocratie ezing niet volledig onderschrijf, zit er wel een kern van waarheid in. De mens is steeds vaker bezig om medisch in te grijpen bij mensen die anders niet zouden kunnen overleven, waardoor zwakkere genen overleven. Neem als voorbeeld alle moeite die we doen om stelletjes die eigenlijk geen kinderen kunnen krijgen, kinderen te laten krijgen. Natuurlijk is het verschrikkelijk als je een kinderwens hebt en die niet kunt laten vervullen. Maar misschien wil de natuur via deze weg wel iets zeggen?
Ik kan me heel goed indenken en je hebt zeker ook wel een punt in je verhaal. We zijn het niet eens, maar ik begrijp je gedachte.quote:Ik kom nu misschien vrij radicaal over, ik zit zo niet helemaal in elkaar, maar er zit een kern van waarheid achter die we niet moeten ontkennen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |