abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 21 december 2010 @ 17:11:31 #1
295457 TomLievense
Verhagen = onbetrouwbaar.
pi_90242242
Dagelijks produceren wij een enorme berg afval, het grootste gedeelte van dit afval wordt gedumpt. Ik heb zelf voor het school lectoraat gewerkt aan een opdracht van een waterzuiveringinstallatie die het regenwater zuivert van een afvalstortplaats. Deze zuivering is nodig omdat al het water dat op de stortplaats valt verontreinigt wordt en daardoor niet meer aan de lozingsnormen voldoet. Tegelijkertijd ligt er een gigantische hoeveelheid waardevolle metalen en andere waardevolle materialen op de stortplaats, waar we niets meer mee kunnen. Dit alles is een gevolg van ons systeem dat onze bronnen in een rap tempo omzet in afval. We moeten ons daarom afvragen of ons systeem nog wel houdbaar is op de lange termijn. Onder afval kun je ook alle stoffen verstaan die wij de atmosfeer in blazen zonder goed te weten wat de gevolgen hiervan zijn of waardevolle nutriënten die op de bodem van de oceaan belanden.

Het huidige milieubeleid richt zich op het verminderen van de hoeveelheid afval die wij produceren (minder bemesting, minder energiegebruik, enz.), de zogenoemde eco-efficiency. Echter is dit slechts een afzwakking van het destructieve karakter van ons productie systeem.

Vernietiging van het milieu is een op zichzelf staand complex systeem. Het wijdverbreid en heeft dieperliggende oorzaken, die moeilijk te zien en te begrijpen zijn. Net als onze voorvaderen hebben we de neiging te reageren met angst en schuldgevoelens, en naar manieren te zoeken om boete te doen. De ‘eco-efficiëncybeweging’ reikt ons manieren in overvoed aan met haar oproepen om minder te consumeren en minder te produceren, om te minimaliseren en te vermijden, te beperken en offers te brengen.
Bron: Michael Braungart & William McDonough, cradle to cradle. 2007

Kortom eco-efficiëncy is een mooie methode om ons schuldgevoel af te betalen, maar de oplossing voor onze milieuproblemen moeten we hierin niet zoeken. Het gaat namelijk uit van het zelfde principe, het omzetten van natuurlijke hulpbronnen in afval. Reden genoeg om onze vriend Albert Einstein van stal te halen. We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them.”

Om een echt duurzame toekomst tegemoet te treden zullen we onze producten zodanig moeten ontwerpen dat we ze na gebruik de waardevolle grondstoffen een nieuw leven kunnen geven.

Veel mensen die geloven dat de mens de oorzaak is van de rampspoed, vinden dat mensen dus ook moeten stoppen met het krijgen van kinderen. Zolang we mensen als slecht beschouwen accepteren we de situatie, terwijl er wel degelijk een alternatief is. Met zijn allen kunnen we streven naar nul: nul afval, nul uitstoot, nul ‘ecologische voetafdruk’. De huidige mens heeft een deprimerende visie op de rol van de mensheid. Waarom zouden we niet eens gaan denken aan een compleet ander model? Hoe zou het zijn 100% goed te zijn?
Op zaterdag 22 januari 2011 19:19 schreef voice-over het volgende:
Om het woord naargeestig te parafraseren: TomLievense schrijft naargeestige stukjes
  dinsdag 21 december 2010 @ 17:30:07 #2
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_90243110
quote:
Dagelijks produceren wij een enorme berg afval, het grootste gedeelte van dit afval wordt gedumpt.
Dit klopt al niet... Ik zou zeggen, begin je verhaal met een kloppende zin.
censuur :O
  dinsdag 21 december 2010 @ 17:31:59 #3
295457 TomLievense
pi_90243182
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 17:30 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dit klopt al niet... Ik zou zeggen, begin je verhaal met een kloppende zin.
Ja, als we geluk hebben wordt het eerst verbrand en daarna gedumpt. :') Die zin klopt helaas wel.
Om het woord naargeestig te parafraseren: TomLievense schrijft naargeestige stukjes
pi_90243656
Ach, gewoon lekker aan blijven rommelen. Dat heet evolutie, uiteindelijk vergaat de mens en komt er wel weer iets nieuws in de plaats. Of we komen op tijd tot inkeer en dan leven we nog lang en gelukkig. Dat is het mooie aan de evolutietheorie, je ontkomt er toch niet aan. Dingen gaan zoals ze gaan en op het totaalbestaan van de wereld is onze ecologische voetafdruk straks te verwaarlozen. De mens is als een grote natuurramp. Ergens is er iets in de evolutie gebeurd wat destructief is en dat herstelt zich vanzelf.
Cuz I'm praying for rain, And I'm praying for tidal waves
I wanna see the ground give way.I wanna watch it all go down.
Mom please flush it all away.I wanna watch it go right in and down.
I wanna watch it go right in. Watch you flush it all away.
pi_90243695
Kijk maar ff wat je doet :)
  dinsdag 21 december 2010 @ 17:54:28 #6
295457 TomLievense
pi_90244133
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 17:44 schreef Hoppahoppa het volgende:
Ach, gewoon lekker aan blijven rommelen. Dat heet evolutie, uiteindelijk vergaat de mens en komt er wel weer iets nieuws in de plaats. Of we komen op tijd tot inkeer en dan leven we nog lang en gelukkig. Dat is het mooie aan de evolutietheorie, je ontkomt er toch niet aan. Dingen gaan zoals ze gaan en op het totaalbestaan van de wereld is onze ecologische voetafdruk straks te verwaarlozen. De mens is als een grote natuurramp. Ergens is er iets in de evolutie gebeurd wat destructief is en dat herstelt zich vanzelf.
De link met evolutie zie ik absoluut niet. Wij kunnen als mensen onze invloed op onze leefomgeving drastisch beperken, bijna tot nul reduceren. De mens is instaat op de wereld te leven zonder het te vergiftigen, zonder alle waardevolle bronnen om te zetten in afval. Het is heus niet de mens in het algemeen die voor de problemen zorgt, het probleem ligt hem in overconsumptie en een onverantwoord productie systeem. Heb je de laatste alinea gelezen, dat is namelijk een reactie op jouw soort denken.
pi_90244177
quote:
4s.gif Op dinsdag 21 december 2010 17:54 schreef TomLievense het volgende:

[..]

De link met evolutie zie ik absoluut niet. Wij kunnen als mensen onze invloed op onze leefomgeving drastisch beperken, bijna tot nul reduceren. De mens is instaat op de wereld te leven zonder het te vergiftigen, zonder alle waardevolle bronnen om te zetten in afval. Het is heus niet de mens in het algemeen die voor de problemen zorgt, het probleem ligt hem in overconsumptie en een onverantwoord productie systeem. Heb je de laatste alinea gelezen, dat is namelijk een reactie op jouw soort denken.
Economie en geld heet zo iets.
pi_90244324
quote:

[..]

Hoho, ik vind dat je mijn soort denken nu wel heel erg veralgemeniseerd. Ik zeg alleen dat als de mens niet tot inkeer komt, dat het dan zichzelf reguleert. Mijn opmerking over 'aan blijven modderen' moet je wat meer in een cynisch licht zien.
Ik probeer daarnaast alleen aan te geven dat we onszelf niet zo belangrijk moeten maken. Sure, we zijn druk op weg de aarde naar de klote te helpen en ik hoop ook dat we nog even kunnen genieten van deze planeet, maar als we onze plek niet waard zijn dan lost dat zichzelf vanzelf op.

Ik hoop dat ik me nu wat duidelijker uitgedrukt heb.
  dinsdag 21 december 2010 @ 17:58:56 #9
295457 TomLievense
pi_90244337
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 17:55 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

Economie en geld heet zo iets.
:? Neem me niet kwalijk dat ik je niet kan volgen. Pleit ik hier voor de afschaffing van geld en economie? :N
  dinsdag 21 december 2010 @ 18:04:50 #10
321876 Cherna
Fuck the System
pi_90244588
quote:

[..]

De mens is het probleem.
Greed en macht 2 eigenschappen die 80% van de mens bezit. En ga jij de mens maar eens uitleggen dat we moeten leven als een stam in de Jungle van Brazilie. En juist consumptie is de drijfveer van de economie. Ouch wat maakt het ook uit. Zoals Hoppahoppa al zegt: het probleem lost zich vanzelf wel op door vernietiging mocht het uit de klauwen lopen.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_90244657
quote:
4s.gif Op dinsdag 21 december 2010 17:58 schreef TomLievense het volgende:

[..]

:? Neem me niet kwalijk dat ik je niet kan volgen. Pleit ik hier voor de afschaffing van geld en economie? :N
nee maar dat is de oorzaak.
  dinsdag 21 december 2010 @ 18:15:32 #12
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_90245042
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 18:04 schreef Cherna het volgende:

[..]
Zoals Hoppahoppa al zegt: het probleem lost zich vanzelf wel op door vernietiging mocht het uit de klauwen lopen.
Precies. Natuurlijke selectie is heel mooi!
We zijn allang bezig richting "Idiocracy" te gaan, steeds dommere en zwakkere mensen worden in leven gehouden, en planten zich voort. Het stort vanzelf een keer in, en niemand zal ons missen....
censuur :O
pi_90245118
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 18:15 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

We zijn allang bezig richting "Idiocracy" te gaan, steeds dommere en zwakkere mensen worden in leven gehouden, en planten zich voort. Het stort vanzelf een keer in, en niemand zal ons missen....
Problem solved, next :7
pi_90245310
quote:

[..]

De mens is het probleem.
Greed en macht 2 eigenschappen die 80% van de mens bezit. En ga jij de mens maar eens uitleggen dat we moeten leven als een stam in de Jungle van Brazilie. En juist consumptie is de drijfveer van de economie. Ouch wat maakt het ook uit. Zoals Hoppahoppa al zegt: het probleem lost zich vanzelf wel op door vernietiging mocht het uit de klauwen lopen.
Ik ben blij dat ik ook eens heb kunnen bijdragen aan de oplossing van een probleem.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hoppahoppa op 21-12-2010 18:25:16 (Slechte, slechte grammatica) ]
  dinsdag 21 december 2010 @ 18:27:34 #15
328838 Berlitz
Salonfascist
pi_90245530
quote:

[..]

Heb je jezelf al gecastreerd?
  dinsdag 21 december 2010 @ 18:35:29 #16
295457 TomLievense
pi_90245867
quote:

[..]

De mens is het probleem.
Dus jullie leggen je neer bij de vernietiging van de mens? Ik zou echt héél depressief worden met zo'n instelling, vinden jullie de mens werkelijk zo slecht dat jullie uitsterving van onze soort zouden toejuichen?
  dinsdag 21 december 2010 @ 18:38:06 #17
295457 TomLievense
pi_90245971
quote:

[..]

Gelul, want ook de sterkeren zullen overleven. Gemiddeld worden we dus niet dommer of zwakker dan we zijn. ;(
  dinsdag 21 december 2010 @ 18:40:34 #18
328838 Berlitz
Salonfascist
pi_90246083
quote:
4s.gif Op dinsdag 21 december 2010 18:35 schreef TomLievense het volgende:

[..]

Dus jullie leggen je neer bij de vernietiging van de mens? Ik zou echt héél depressief worden met zo'n instelling, vinden jullie de mens werkelijk zo slecht dat jullie uitsterving van onze soort zouden toejuichen?
Als je wilt dat je eigen soort uitsterft ben je een evolutionaire fout.
pi_90246084
quote:

[..]

Nee maakt t leven juist heel makkelijk en leuk.
Niet hele leven druk maken of we nog 100en jaren blijven leven maar gewoon nu fun maken nu t nog kan.
Zou juist depressief worden wanneer je er de hele tijd druk om gaat maken.
Gewoon over je heen laten komen.

Ik zou niet weten waarom t erg zou moeten zijn dat de mensheid uitsterft... we gaan toch allemaal keertje dood...
Lekker fun maken in t leven *O*
pi_90246241
quote:

[..]

Je moet wel even goed lezen he. Ik geef nergens aan dat ik de vernietiging van de mens toejuich. Ik hoop in ieder geval het einde niet mee te maken. Waar het mij om gaat is dat we de mensheid niet moeten zien als het eindstation. Na ons vergaat de wereld niet, die vind zijn balans uiteindelijk wel, met of zonder ons. Ik wil niet dat we uitsterven, dat zou inderdaad een evolutionaire fout zijn, maar het is wel logisch dat het gebeurt.

quote:
4s.gif Op dinsdag 21 december 2010 18:38 schreef TomLievense het volgende:

[..]

Gelul, want ook de sterkeren zullen overleven. Gemiddeld worden we dus niet dommer of zwakker dan we zijn. ;(
Compleet waar. Maar wel eens van overbevolking gehoord? En wat de gevolgen daarvan kunnen zijn? Er zijn nu al genoeg streken in de wereld waar de zwakkere overleven en uiteindelijk gaat dat ook ten kosten van de sterkere. Ik ga hier nu geen discussie beginnen over voedselhulp in Afrika, maar ik ben bang dat je wel snapt waar ik heen wil.

Hoewel ik de idiocratie ezing niet volledig onderschrijf, zit er wel een kern van waarheid in. De mens is steeds vaker bezig om medisch in te grijpen bij mensen die anders niet zouden kunnen overleven, waardoor zwakkere genen overleven. Neem als voorbeeld alle moeite die we doen om stelletjes die eigenlijk geen kinderen kunnen krijgen, kinderen te laten krijgen. Natuurlijk is het verschrikkelijk als je een kinderwens hebt en die niet kunt laten vervullen. Maar misschien wil de natuur via deze weg wel iets zeggen?

Ik kom nu misschien vrij radicaal over, ik zit zo niet helemaal in elkaar, maar er zit een kern van waarheid achter die we niet moeten ontkennen.
pi_90246584
quote:

[..]

Hoe kan een mens zo zuur worden?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_90246700
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 december 2010 18:51 schreef du_ke het volgende:

[..]

Hoe kan een mens zo zuur worden?
Dat heeft toch niets met zuur te maken? Dat is gewoon een andere perceptie. In dit geval een perceptie die een beetje ongelukkig wordt uitgedrukt, maar daarom niet minder.
pi_90246747
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 18:53 schreef Hoppahoppa het volgende:

[..]

Dat heeft toch niets met zuur te maken? Dat is gewoon een andere perceptie. In dit geval een perceptie die een beetje ongelukkig wordt uitgedrukt, maar daarom niet minder.
Ik vind het nogal verzuurd overkomen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_90246953
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 december 2010 18:54 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ik vind het nogal verzuurd overkomen.
Ach nee joh. We moeten gewoon lekker lol maken. Kijk, binnen dat hele evolutiedenken zit natuurlijk ook de gedachte dat 'survival of the species' belangrijk is. Dan kun je drie dingen doen:
1. Zo gaan leven dat de aarde mooi heel blijft en we zo verder kunnen
2. Er op vertrouwen dat onze soort zich aanpast aan fucked-up omstandigheden die we zelf aan het maken zijn
3. Er van uitgaan dat de mens een passant is, een foutje van de natuur die de balans heeft verstoord en uiteindelijk ten onder zal gaan.

Het is pas zware kost, als je er zware kost van maakt. Mij persoonlijk kan het geen fuck schelen, maar ik wil graag dat mijn neefjes en nichtje (en misschien straks mijn kinderen) heel oud worden en een goed leven kunnen leiden. Daarna? Kan mij het verrekken, als we maar lol hebben!

Dus ik ben zwaar voor atoomenergie. Kom maar op! Al die lelijke windmolens er uit, geen kolen meer stoken, alles op atoomenergie!
  dinsdag 21 december 2010 @ 19:10:50 #25
295457 TomLievense
pi_90247474
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 18:44 schreef Hoppahoppa het volgende:

Je moet wel even goed lezen he. Ik geef nergens aan dat ik de vernietiging van de mens toejuich. Ik hoop in ieder geval het einde niet mee te maken. Waar het mij om gaat is dat we de mensheid niet moeten zien als het eindstation. Na ons vergaat de wereld niet, die vind zijn balans uiteindelijk wel, met of zonder ons. Ik wil niet dat we uitsterven, dat zou inderdaad een evolutionaire fout zijn, maar het is wel logisch dat het gebeurt.

Natuurlijk is de mens geen eindstation, maar elk diersoort wil toch overleven. Dat geld ook voor de mens, als mens wil ik graag dat mijn soort blijft leven en niet uitsterft. Ik onderschrijf wel dat er andere soorten zullen opstaan, maar wat hebben wij daaraan? Jullie doen alsof een ramp zal uitblijven, omdat de mens zal uitsterven. Laat ik dat nou net een ramp vinden, ik wil graag over 40 jaar in een gezonde wereld kunnen leven, ik wil dat mijn kinderen in een gezonde wereld kunnen leven en mijn klein kinderen ook.
quote:
Compleet waar. Maar wel eens van overbevolking gehoord? En wat de gevolgen daarvan kunnen zijn? Er zijn nu al genoeg streken in de wereld waar de zwakkere overleven en uiteindelijk gaat dat ook ten kosten van de sterkere. Ik ga hier nu geen discussie beginnen over voedselhulp in Afrika, maar ik ben bang dat je wel snapt waar ik heen wil.
Uiteraard heb ik van overbevolking gehoord, maar dat is in eerste instantie niet waarover ik het wil hebben. Dit topic gaat over een duurzame manier van produceren, waarmee we niet natuurlijke hulpbronnen omzetten in afval. Een economie waar we nadenken over wat er met ons product gebeurd wanneer we het niet meer nodig hebben.

Voor een discussie over overbevolking moet je hier zijn. (Overbevolking grootste milieuprobleem?) Ik ga de discussie graag aan.
quote:
Hoewel ik de idiocratie ezing niet volledig onderschrijf, zit er wel een kern van waarheid in. De mens is steeds vaker bezig om medisch in te grijpen bij mensen die anders niet zouden kunnen overleven, waardoor zwakkere genen overleven. Neem als voorbeeld alle moeite die we doen om stelletjes die eigenlijk geen kinderen kunnen krijgen, kinderen te laten krijgen. Natuurlijk is het verschrikkelijk als je een kinderwens hebt en die niet kunt laten vervullen. Maar misschien wil de natuur via deze weg wel iets zeggen?
Dit is natuurlijk een belangrijke ethische discussie. Hoever willen we gaan om onze genepool gezond te houden. Wat mij betreft mogen we best embryo's met een slecht uitzicht (chronische ziekten met een verminderde levenskwaliteit) aborteren, maar veer verder moeten we denk ik niet gaan. Neem van mij aan de natuur wil helemaal niets zeggen, ik neem aan dat je dat onderschrijft. Je hebt behoorlijke kennis van zake. Tot slot is de kans dat we aan deze evolutie ten onder zullen gaan gering, omdat de mensenpopulatie met 6 mld hoofden zeer groot is.
quote:
Ik kom nu misschien vrij radicaal over, ik zit zo niet helemaal in elkaar, maar er zit een kern van waarheid achter die we niet moeten ontkennen.
Ik kan me heel goed indenken en je hebt zeker ook wel een punt in je verhaal. We zijn het niet eens, maar ik begrijp je gedachte.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')