SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door Bolkesteijn op 21-01-2011 00:23:37 ]Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
Als ik 3 uur aan hou, dan moet ik half 6 opstaan.quote:Op zondag 19 december 2010 10:59 schreef BoerBert het volgende:
Morgen maar 3 uur van te voren richting de uni voor m'n toets denk ik![]()
Als je IBEB doetquote:Op zondag 19 december 2010 02:07 schreef ratatat het volgende:
Weet iemand hier toevallig of het ook mogelijk is om het finance-1 tentamen in het engels te maken?
Ok, hoopte meer dat ze ergens in die zaal een stapeltje Engelse versies hebben liggen oid en dat je die dan kan krijgen als je erom vraagt. Zou net ff relaxter zijn, al gaat het in het Nederlands ook wel lukken.quote:Op zondag 19 december 2010 11:30 schreef hamster90 het volgende:
[..]
Als je IBEB doet
Ik denk eerlijk gezegd dat het niet kan als je gewoon E&BE doet, maar je zou de docent kunnen mailen/bellen. Ben je nu alleen wel vrij laat mee.
relaxt!quote:Op zondag 19 december 2010 12:58 schreef Sjappel het volgende:
40 juist/onjuist vragen met de mogelijkheid een vraagteken in te vullen.
per goed antwoord 2 punten, vraagteken levert 1 punt op. Voor 40 punten krijg je een 1, voor 60 een 5,5 (ongeveer, ligt aan de jaarlijkse norm)
quote:Op zondag 19 december 2010 10:28 schreef SuperHarregarre het volgende:
Dat kan maar dan moeten ze wel even zelf een lijstje maken. Dus als je nieuw bent, quote dan dit bericht edit het en zet je naam erbij:
[ afbeelding ]Nieuwelingen!!![ afbeelding ]
Username - Bsc/Msc *Studie*
FastFox91 - BSc Informatica & Economie @ Universiteit Leiden, ik volg o.a. de vakken micro-, macro-economie, organisatie en marketing @ EUR.
Najir - BSc Fisacle Economie.
Fingon - Bsc Econometrie & OR (1e jaar)
Antwoord:quote:Ga uit van een efficiënte vermogensmarkt. Beschouw in deze wereld twee obligaties. Obligatie A heeft een coupon die lager is dan de coupon van B maar hoger is dan 5%. De resterende looptijd van beide obligaties is 3 jaar. Beide obligaties zijn bullets en vrij van wanbetalingsrisico. De nominale waarde van zowel obligatie A als obligatie B bedraagt ¤ 1.000. De 1-jaars spotrente (r1) bedraagt 10%, de 2-jaars rente (r2) 12% en de 3-jaars spotrente (r3) 14%.
Vraag: Welke van de onderstaande beweringen is onjuist?
a. De yield to maturity van obligatie A is hoger dan die van B.
b. De yield to maturity van obligatie A is lager dan 14,00%.
c. De yield to maturity van obligatie B is hoger dan 10,00%.
d. De 1 jaars forward rate voor het derde jaar (2f3) is lager dan 16%
Gaat me om het dikgedrukte stukje. Ik had zelf de volgende berekening gemaakt met daarin 5% als couponrente genomen:quote:Antwoord: d.
a.-c. PA = coupon / (1+yield) + coupon / ( 1+yield)2 + (nominale waarde + coupon) /
(1+yield)3. Omdat, PA = coupon / (1,1) + coupon / ( 1,12)2 + (nominale waarde +
coupon) / ( 1,14)3 en de coupon van obligatie A > 5%, is de yield van A hoger dan
10% maar lager dan 14%. (Als de coupon van A 0% was geweest dan was de yield
van bond A gelijk aan 14%.) En omdat de coupon van bond A lager is dan de coupon
van obligatie B, is de yield van A hoger dan die van B (r3 is voor de prijsvorming
van A blangrijker dan voor B).
Uit het gegeven dat de coupon of A hoger is dan 0% maar lager dan de coupon van
B, volgt dat de coupon van B ook hoger is dan 0%. The price of bond B is
determined by r1, r2 and r3 de yield van B is hoger dan r1.
d. 1+2f3 = (1+r3)3/(1+r2)2 = (1,14)3/(1,12)2 = 1,181 2f3 > 16%.
Die gasten van dat boek (en vak) kunnen echt niets op een normale manier uitleggen heb ik het idee.quote:Op zondag 19 december 2010 15:14 schreef Kaas- het volgende:
Iets is me onduidelijk uit vraag 9 van het Finance 1 tentamen van 20 juli 2010:
[..]
Antwoord:
[..]
Gaat me om het dikgedrukte stukje. Ik had zelf de volgende berekening gemaakt met daarin 5% als couponrente genomen:
Prijs Obligatie A = (50/1,1)+(50/1,122)+(1050/1,143)=794,03
Yield to Maturity = (1000/794.03)1/3-1=8,0%, terwijl het antwoordmodel aangeeft dat bij 5% de YTM minimaal 10% is.
Wat doe ik fout?
Nee, wat jij nu doet is de ytm berekenen als er geen coupon zou zijn. De ytm is als het ware de IRR van de obligatie, dus je moet ook de coupon-betalingen meerekenen om de ytm te berekenen. Als je de ytm berekend stel je gewoon weer dezelfde vergelijking op als wanneer je de prijs van de obligatie berekend. Alleen stel je dan r1=r2=r3=ytm. Je krijgt dan (50/1+ytm)+(50/(1+ytm)^2)+(1050/(1+ytm)^3)=794,03quote:Op zondag 19 december 2010 16:00 schreef Kaas- het volgende:
Maar de coupons heb ik er wel bij betrokken. Alleen de formule voor de YTM is toch (FV/P) tot de macht 1/n - 1 ? En voor het berekenen van P heb ik dus de coupons gebruikt.
Bij een stijgende rentestructuur (of hoe ze het ook noemen) moet je onthouden: Hogere coupon --> lagere yield. B heeft een hogere coupon --> lagere yield. A is dus juist.quote:Op zondag 19 december 2010 16:00 schreef Kaas- het volgende:
Maar de coupons heb ik er wel bij betrokken. Alleen de formule voor de YTM is toch (FV/P) tot de macht 1/n - 1 ? En voor het berekenen van P heb ik dus de coupons gebruikt.
Kijk zelf nou eens wat je nu precies hebt neergezet met die formule en welke cashflows dat zijn. Denk dat je dan redelijk rapido antwoord op je vraag krijgt.quote:Op zondag 19 december 2010 16:12 schreef Kaas- het volgende:
Dat A juist en D onjuist was wist ik wel, waardoor ik de vraag toevallig goed kon beantwoorden. Alleen begrijp ik niet waarom de formule die ik voor de YTM heb gebruikt onjuist is. Is die formule die ik heb gebruikt dan toevallig voor het berekenen van de YTM van een couponloze obligatie?
Of nog erger, dat hij wordt verplaatst/afgelast..quote:Op zondag 19 december 2010 16:26 schreef Aspelund het volgende:
Vraag me af hoeveel mensen morgen hun micro tentamen zullen missen
Dan word ik boosquote:Op zondag 19 december 2010 16:54 schreef Fingon het volgende:
[..]
Of nog erger, dat hij wordt verplaatst/afgelast..
Dan word 't of op donderdag of op vrijdag gepland. Dan heb je praktisch geen vakantie meer...quote:Op zondag 19 december 2010 17:03 schreef Sjappel het volgende:
Waarom zou je boos worden? Ik zou wat extra tijd wel kunnen gebruiken..
Bij mij beginnen ze idd. op 3 januari alquote:Op zondag 19 december 2010 17:07 schreef Sjappel het volgende:
Begint bij jou de colleges 3 januari al? Bij mij namelijk 10 januari, dus 2 weken sowieso.
Vrijdag hadden ze 't gemeld om 5:53 ofzo terwijl het tentamen om 6:30 wasquote:Op zondag 19 december 2010 17:14 schreef FastFox91 het volgende:
Ik neem aan dat het gewoon doorgaat, maar wanneer krijg je het uiterlijk te horen als het niet doorgaat?
Lekker handig geregeld.quote:Op zondag 19 december 2010 17:15 schreef Aspelund het volgende:
[..]
Vrijdag hadden ze 't gemeld om 5:53 ofzo terwijl het tentamen om 6:30 wasDan is 99% al onderweg.
Trams weet ik niet, maar treinen zijn dik vertraagd. En voor vanavond word er naar alle waarschijnlijkheid een weeralarm afgegeven.quote:Op zondag 19 december 2010 17:22 schreef Kaas- het volgende:
Rijden er echt zoveel trams en treinen niet dan op het moment?
Inderdaad, wel relaxed dat wij nu net al die tussentoetsen hebben gehad.quote:Op zondag 19 december 2010 17:45 schreef Kaas- het volgende:
Zou wel enorm balen zijn, want het tentamen wordt dan pas over een paar maanden weer gegeven en dan zit je al helemaal uit de stof.
Woensdag+Donderdag een 1.quote:Op zondag 19 december 2010 19:20 schreef VeniVidiViciV het volgende:
http://www.weeronline.nl/Europa/Nederland/Rotterdam/4057931
Als ik dat moet geloven (cijfer 8), gaat het door? :p
Ja maar donderdag bijv. valt er regen en dat zorgt niet echt voor (grote) vertragingen?quote:
Paupers zijn het. Weet je wat de grap nu ook is Bolk? Zij kunnen nu lekker studeren terwijl jij eerst nog met dat verslag bezig bent. Krijgen ze straks ook nog een hoger cijfer terwijl ze er geen reet van snappen.quote:Op maandag 20 december 2010 01:43 schreef Bolkesteijn het volgende:
Naar.![]()
Zit ik nu alsnog uren te werken aan een verslag waarvan we toch echt hadden afgesproken dat iedereen fatsoenlijk werk af zou leveren. Referenties kloppen niet (hoe kan het zijn dat je in de master nog steeds niet door hebt dat je bijvoorbeeld het journal er bij moet zetten), onderschriften bij tabellen missen, verkeerde gegevens zijn gebruikt, en verwijzingen naar de tabellen zijn foutief.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |