Niet in kernwapens. Een ander bedrijf dat bijvoorbeeld wapens voor de overheid maakt, misschien wel.quote:Op zaterdag 18 december 2010 15:09 schreef bascross het volgende:
Om de discussie over ''ethisch'' beleggen even voor te zetten. Zouden jullie beleggen in wapens als het lucratief is? Ik weet niet of ik het zelf zou doen.
Drank, sigaretten en dergelijke maakt mij niets uit, zou ik wel doen.
Wapens zou ik in beginsel geen problemen mee hebben. Heel defensie draait erop immers. En gezien defensie in de gehele wereld een significant deel inneemt van het BNP is het imho ook gewoon in het belang van een goede spreiding. Vwb het ethische verhaal, wat is erger een wapenfabrikant die levert aan Westerse defensie of het gebruik van coltan in mobieltjes, een materiaal wat uit Congo komt en daar de oorlog financieert.quote:Op zaterdag 18 december 2010 15:09 schreef bascross het volgende:
Om de discussie over ''ethisch'' beleggen even voor te zetten. Zouden jullie beleggen in wapens als het lucratief is? Ik weet niet of ik het zelf zou doen.
Dat laatste is inderdaad waar. Shell gaat ook niet zo netjes om met de gebieden waar ze olie naar boven halen, vooral de verhalen over Nigeria komen vaak in het nieuws.quote:Op zaterdag 18 december 2010 15:18 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Wapens zou ik in beginsel geen problemen mee hebben. Heel defensie draait erop immers. En gezien defensie in de gehele wereld een significant deel inneemt van het BNP is het imho ook gewoon in het belang van een goede spreiding. Vwb het ethische verhaal, wat is erger een wapenfabrikant die levert aan Westerse defensie of het gebruik van coltan in mobieltjes, een materiaal wat uit Congo komt en daar de oorlog financieert.
Ethiek icm investeren is geen zwart-wit, maar van grijstinten.
Helemaal gelijk, maar dat onderschrijfft alleen maar dat het niet zwart wit is.quote:Op zaterdag 18 december 2010 15:39 schreef tony_clifton- het volgende:
Defensie is anders ook wel een orwelliaans begrip, nietwaar? Defensie klinkt bij mij als het beschermen van de landsgrenzen. Ik vraag mij af in welke mate de amerikaanse grenzen worden beschermd in Irak en Afghanistan. Niet om een USA-discussie te starten, geldt evengoed voor Rusland, Groot Brittanië, en zowat elk ander land met wat belangen.
Shell die compleet geinfiltreerd zit in de Nigeriaanse overheid (wikileaks onlangs). Bauxiet wat uit Guinea komt, een land wat jarenlang gebukt ging onder een verschrikkelijke dictatuur. Olie uit Saudie Arabie waarbij mensenrechten niet van toepassing zijn. Diamanten uit West Afrikaanse conflictgebieden etc. etc. etc.quote:Op zaterdag 18 december 2010 15:47 schreef tony_clifton- het volgende:
(wel idd groot gelijk wat betreft grijstinten - onlangs stond trouwens nog in 't nieuws dat BP een heel land afperste)
Belegger maakt een keuze op basis van eigen referentiekader. Dat het niet de taak is van een belegger is imho te makkelijk.quote:Op zaterdag 18 december 2010 15:58 schreef piepeloi55 het volgende:
Als belegger is je primaire doel rendement. Als dat is terug te vinden in bedrijven/zaken die als onetisch worden gezien, dan zij dat zo. Het is niet aan de belegger om onetische zaken aan te pakken maar aan de politiek/toezichthouder en samenleving in het algemeen.
Persoonlijk vind ik dat alleen de taak van een belegger als het aanpakken van die onetische zaken waardeverhogend is, daar het primaire doel van de meeste beleggers rendement is. Achter elke belegger schuilt een persoon of instelling en het is aan hunzelf te oordelen wat men ermee doet en van vind, maar het is in principe geen taak van de belegger.quote:Op zaterdag 18 december 2010 16:06 schreef tjoptjop het volgende:
Belegger maakt een keuze op basis van eigen referentiekader. Dat het niet de taak is van een belegger is imho te makkelijk.
Ik heb geen ethische bezwaren.quote:Op zaterdag 18 december 2010 15:09 schreef bascross het volgende:
Prima als je besluit om er geen probleem mee te hebben (heb ik ook niet in bijna alle gevallen), maar een belegger is wel een stakeholder en doen alsof het niet aan hen is, is imho niet waar.quote:Op zaterdag 18 december 2010 16:15 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik dat alleen de taak van een belegger als het aanpakken van die onetische zaken waardeverhogend is, daar het primaire doel van de meeste beleggers rendement is. Achter elke belegger schuilt een persoon of instelling en het is aan hunzelf te oordelen wat men ermee doet en van vind, maar het is in principe geen taak van de belegger.
Dat is pas een aankondiging, Eat That Cantona!quote:Op zaterdag 18 december 2010 17:54 schreef fedsingularity het volgende:
Komende week een georganiseerde bankrun?
http://www.zerohedge.com/(...)dvises-americans-put
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |