quote:Met dit soort namaak-4x4s moet je niet het zand of de prut in. Het overgrote deel van dit soort SUVs zal het asfalt nooit verlaten, leest u regelmatig als we ze bespreken. Echte baggeraars halen hun neus op voor autos als de Kia Sportage.
We fotograferen onze testauto op een zandafgraving, en om een lang verhaal kort te maken: binnen de kortste keren staat de Sportage tot zijn assen in het zand. De Kia is voorzien van platte en brede banden die binnen de kortste keren vol zand zitten. Moraal van dit verhaal: een SUV ziet er misschien wel uit als een terreinwagen, maar is het niet.
De Kia stelt het zonder reductiebak; de Sportage is een SUV is van na de tijd dat SUVs nog terreinwagens waren. Hij heeft permanente vierwielaandrijving en de krachten worden over de wielen verdeeld, geassisteerd door traction control. Met een knop wordt het differentieel op slot gezet en is de verdeling tussen voor- en achteras 50/50.
Banden
De Sportage heeft een zelfdragende carrosserie met moderne, onafhankelijke wielophanging met dubbele draagarmen achter. De Sportage heeft in bochten duidelijk baat bij zn grote, platte banden, die achteraf door de dealer zijn gemonteerd. Daardoor blijft de Koreaan netjes op koers, zonder veel over te hellen. Keerzijde daarvan is dat het comfort er iets op achteruit gaat, omdat dit soort banden nu eenmaal meer informatie over het wegdek aan de inzittenden doorgeeft. Standaard monteert de fabriek banden in de maat 235/60R16 en dat scheelt flink met de 18-inchwielen (235/50) die onder de testauto zijn geschroefd. Reken er dus op dat wanneer u een standaard Sportage koopt, de auto meer veercomfort vanuit de banden levert, maar dat die hogere banden een minder strak bochten-karakter tot gevolg hebben.
Het stuurwiel gaat met het grootste gemak rond, de besturing is weinig direct en allerminst communicatief. Het past bij de aard van dit soort autos. In de stad is het ideaal, maar geef ons toch maar een iets zwaardere besturing.
Irritant
De Kia heeft een tweelitermotor met continu variabele kleptiming, die 141 pk en 184 newtonmeter trekkracht levert. Schakelen doe je zelf; de pook maakt vrij lange slagen, maar je prikt m zonder moeite in de juiste versnelling. Irritant is dat het toerental eerst nog even blijft hangen en vervolgens erg langzaam afneemt als je het koppelingspedaal intrapt. Over de remcapaciteiten van de Sportage zijn we niet erg te spreken. Het pedaal is zacht en de remmen werken verre van bijterig.
De beoordeling van het uiterlijk laten we aan uw persoonlijke smaak over. De materialen in de cockpit kunnen kwalitatief beter, net als de bekleding van het meubilair. Kia gebruikt een combinatie van stof en goedkoop nepleer. De zitpositie is goed voor elkaar, ondanks dat het stuurwiel niet axiaal verstelbaar is. De stoelen, waarvan de zitting zowel voor als achter in hoogte verstelbaar is met draaiknoppen, zijn stevig en bieden genoeg steun. Achterin hebben de stoelen verzonken hoofd-steunen en verstelbare leuningen, waardoor je als achterpassagier bijna een relaxte lighouding kunt aannemen.
De achterklep scharniert gewoon naar boven en je kunt het ruitje apart openen om klein spul in te laden. Kia heeft een mooi systeem om de achterbank plat te leggen: door aan een handgreep boven aan de leuning te trekken en de leuning naar voren te bewegen, zakt de zitting mee in de vloer.
quote:Op dinsdag 21 september 2010 18:39 schreef Anne het volgende:
Ik reed gisteren wel even door een tunnel. En toen ik eruit kwam, kwam ik.
quote:
quote:Op woensdag 12 mei 2010 21:54 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
sex en Lada in één zin![]()
*mompelt iets over anticonceptieOp woensdag 12 mei 2010 21:55 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
de enige auto waarin enigzins sexuele dingen zijn gebeurd met mij is anders mijn nivaOp woensdag 12 mei 2010 21:56 schreef Sjoegerd het volgende:
[..]
Herinner me er aan dat ik niet in jouw Niva ga zitten
quote:@2cv:
Op maandag 28 juni 2010 17:17 schreef Paladijn het volgende:
Met de hoeveelheid onzin die je verkondigd is het geen wonder dat je geen PTA-mod meer bent
quote:
quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 21:19 schreef BaraCuda het volgende:
[..]
Je hebt nog gelijk ookm'n rechter tiet is verrekt
vorige deeltjesquote:Op vrijdag 13 augustus 2010 22:09 schreef Anne het volgende:
[..]
Nou en. Niemand komt zomaar aan mijn boobjens.
Whehe, ik tel even hardop; dak van het pand, keuken is een apart dak, houthok heeft een dak, schuur heeft een dak, en daarnaast nog een apart afdak van de ruimte waar mijn motor staatquote:
ik was eerderquote:
Eigenlijk vind ik dit een zwaar niet-boeiende non-discussie. Maargoedquote:Op vrijdag 17 december 2010 19:31 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Whehe, ik tel even hardop; dak van het pand, keuken is een apart dak, houthok heeft een dak, schuur heeft een dak, en daarnaast nog een apart afdak van de ruimte waar mijn motor staat![]()
Voor kleine smurf; op de oprit staan nu de Linc, de Astra, een Transhit, en een Smart
Damn. Maar ik heb 3 wekenquote:
Wel zonder champignons he.quote:Op vrijdag 17 december 2010 19:32 schreef Sounddragon het volgende:
Linc is ontdooid en lekker warm, ik ben ff pizz boodschappen halen
Ik telde ook geen autodaken weet je nog ??quote:Op vrijdag 17 december 2010 19:32 schreef Anne het volgende:
Ja, dáág, die zijn toch niet van jou. Dat telt niet.
Jijquote:Op vrijdag 17 december 2010 19:32 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Eigenlijk vind ik dit een zwaar niet-boeiende non-discussie. Maargoed
Wie opent er een topic met een fatsoenlijke OP?
Jaja. Ik heb er dan 2.quote:Op vrijdag 17 december 2010 19:32 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik telde ook geen autodaken weet je nog ??
Geen zin in. Ik sta in de relax-mode vanavond.quote:
quote:Op vrijdag 17 december 2010 19:32 schreef Barcaconia het volgende:
JIJ begon te pochen met het aantal daken wat je bezit, niet ikkequote:Op vrijdag 17 december 2010 19:32 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Eigenlijk vind ik dit een zwaar niet-boeiende non-discussie. Maargoed
Ik ben motivatie aan het verzamelen om boodschappen te gaan doenquote:Op vrijdag 17 december 2010 19:33 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Geen zin in. Ik sta in de relax-mode vanavond.
Jij begon over daken.quote:Op vrijdag 17 december 2010 19:33 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
JIJ begon te pochen met het aantal daken wat je bezit, niet ikke
Ja, zo ken ik er nog wel een paarquote:
Heb ik direct na het werk gedaan, omdat ik wist dat wanneer ik met mijn luie reet een bank zou raken dat ik er niet meer af zou komen.quote:Op vrijdag 17 december 2010 19:34 schreef Anne het volgende:
[..]
Ik ben motivatie aan het verzamelen om boodschappen te gaan doen.
quote:
Ik weet eigenlijk al helemaal niet meer hoe we bij daken kwamen, even teruglezenquote:Op vrijdag 17 december 2010 19:35 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ja, zo ken ik er nog wel een paar![]()
ik ben er weg van
Dat had ik misschien ook beter kunnen doen, inderdaadquote:Op vrijdag 17 december 2010 19:35 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Heb ik direct na het werk gedaan, omdat ik wist dat wanneer ik met mijn luie reet een bank zou raken dat ik er niet meer af zou komen.
En zo geschiedde.
Van champignons naar dakenquote:Op vrijdag 17 december 2010 19:36 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
[..]
Ik weet eigenlijk al helemaal niet meer hoe we bij daken kwamen, even teruglezen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |