Ik sta op en tweesprong: lassen of zagen ?
Wat is er aan de hand: Criezel heeft wat roestplekken. Bij de veerpoot rechts-voor, aan de bodem voor de achterbank en bij de scharnieren van de kofferklep. Als ik daar niets aan doe, zakt Criezel ter zijner tijd door z'n voorwielophanging, moeten de pasagiers achterin hun voeten omhoog houden en flikkert de achterklep er uit (er is dus geen concreet gevaar en ik ga er ook niet op wachten tot dat er wel is). Daarbij zijn er ook nog wat cosmetische roesplekjes, maar dat is niet zo belangrijk.
Strikt genomen is Criezel het niet waard om te lassen, maar het pluspunt is wel dat ik zelf kan lassen. Daarbij ben ik best wel gehecht geraakt aan het ding (ondanks dat ik er ook verschrikkelijk op kan mopperen) en zie ik het daarom helemaal niet zitten om Criezel kapot te zagen en af te voeren. Alleen even een lasapparaat regelen (ik wil er toch 1 kopen en dit is een erg goede reden om er 1 aan te schaffen), een beetje platmateriaal en bakken maar.
De grootste risico's zijn:
- Dat de roest uitgebreider is dan ik nu vermoed
- Dat Criezel affikt
- Dat de achterklep nadien niet goed meer past of scheef zit
- Dat er lekkage ontstaat bij de achterklep
Daarbij weet ik niet goed hoe het metaal aan de achterkant van het dak gevormd is en waar ik wel/niet iets aan vast kan lassen.
Als ik niet ga lassen gaat Criezel 2 plat. De goede onderdelen (dat zijn er veel) trek ik er dan uit en die zet ik dan in mijn nieuwe BX (ik ben toch wel verknocht geraakt aan die dingen + ik wil nog een keer een BX hebben met een compressordieselmotor). Wat over blijft is en gare koets met papieren en de kans is nihil dat iemand dat spul wil hebben.
Wie heeft er suggesties ?
Ik ben nieuwschierig hoeveel zinvolle suggesties er hier komen
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/