abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Official ESF Kreviewer maandag 20 december 2010 @ 13:20:43 #101
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_90172857
MJa. Over garnalen gesproken. Ik had mijn bak leeggemaakt, alle planten afgespoeld en alle stenen etc etc. álle water eruit, paar uur laten staan. Filters eruit.

Geen garnaal meer te bekennen. Kijk ik vd week na een paar weken weer eens goed....zitten er alweer tientallen in. Wtf... :'). Heb ik genetisch superieure beestjes ofzo...
  maandag 20 december 2010 @ 13:21:46 #102
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_90172913
quote:
15s.gif Op maandag 20 december 2010 13:20 schreef Kreator het volgende:
MJa. Over garnalen gesproken. Ik had mijn bak leeggemaakt, alle planten afgespoeld en alle stenen etc etc. álle water eruit, paar uur laten staan. Filters eruit.

Geen garnaal meer te bekennen. Kijk ik vd week na een paar weken weer eens goed....zitten er alweer tientallen in. Wtf... :'). Heb ik genetisch superieure beestjes ofzo...
Je hebt gewoon niet goed schoongemaakt ;(
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  Official ESF Kreviewer maandag 20 december 2010 @ 13:22:38 #103
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_90172957
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 13:21 schreef Samzz het volgende:
Kennelijk, maar het is een raadsel waar ze dan hebben gezeten en hoe ze het bijna een hele dag zonder water hebben overleefd.
pi_90172969
Soms zijn het toch maar vreemde beestjes :D :D
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  maandag 20 december 2010 @ 13:23:29 #105
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_90173002
quote:
7s.gif Op maandag 20 december 2010 13:22 schreef Kreator het volgende:

[..]

Kennelijk, maar het is een raadsel waar ze dan hebben gezeten en hoe ze het bijna een hele dag zonder water hebben overleefd.
In het zand, wat die hele dag wel vochtig blijft. Denk ik...
  maandag 20 december 2010 @ 13:24:08 #106
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_90173027
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 13:21 schreef Samzz het volgende:

[..]

:D!
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
  Official ESF Kreviewer maandag 20 december 2010 @ 13:27:29 #107
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_90173202
Ja, maar ook niet 5 ofzo. Echt tientallen...in alle groottes. En zo groot is mijn aqua niet. :').

(en ik had het zand ook vervangen)
  maandag 20 december 2010 @ 13:28:40 #108
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_90173265
quote:
15s.gif Op maandag 20 december 2010 13:27 schreef Kreator het volgende:
Ja, maar ook niet 5 ofzo. Echt tientallen...in alle groottes. En zo groot is mijn aqua niet. :').

(en ik had het zand ook vervangen)
Dan zitten ze in de gaten en scheuren in de stenen en bomen, denk ik :P

Ik weet 't echt niet :') Hoe is 't met de visjes, trouwens? :D
  Official ESF Kreviewer maandag 20 december 2010 @ 13:30:49 #109
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_90173371
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 13:28 schreef Samzz het volgende:
Dan zitten ze in de gaten en scheuren in de stenen en bomen, denk ik :P

Ik weet 't echt niet :') Hoe is 't met de visjes, trouwens? :D
Die heb ik onder de kraan met kracht afgespoeld. :').

Ja goed hè. Alles leeft en zwemt en is blij en vrolijk (ik heb geleerd dat dat kan, want dan zwemmen ze met een glimlach). De ene Tetra die nog leeft is koning van de bak en houdt zijn kleine vriendjes achter onder controle. Wel wat meer alg en moet nog wel wat aan uitstekende wortels doen, maar ja. Ook niet elke dag zin in.

Nu nog eens een groot aquarium zien te vinden voor een leuk prijsje.
  maandag 20 december 2010 @ 13:32:18 #110
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_90173439
quote:
8s.gif Op maandag 20 december 2010 13:30 schreef Kreator het volgende:

[..]

Die heb ik onder de kraan met kracht afgespoeld. :').

Ja goed hè. Alles leeft en zwemt en is blij en vrolijk (ik heb geleerd dat dat kan, want dan zwemmen ze met een glimlach). De ene Tetra die nog leeft is koning van de bak en houdt zijn kleine vriendjes achter onder controle. Wel wat meer alg en moet nog wel wat aan uitstekende wortels doen, maar ja. Ook niet elke dag zin in.

Het zijn wel garnalen he :7

De tetra vermaakt zich wel dus, mooi. En ik denk dat je op marktplaats een goede kans maakt. Vaak niks mis met second hand.
  Official ESF Kreviewer maandag 20 december 2010 @ 13:33:42 #111
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_90173497
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 13:32 schreef Samzz het volgende:

En ik denk dat je op marktplaats een goede kans maakt. Vaak niks mis met second hand.
Ik wil design. ;(.
  maandag 20 december 2010 @ 13:35:22 #112
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_90173584
quote:
9s.gif Op maandag 20 december 2010 13:33 schreef Kreator het volgende:

[..]

Ik wil design. ;(.
Goed zoeken :D Soms staan er hele mooie bakken bij.

En anders flink sparen of de lotto winnen :7
pi_90174291
Heb van het weekend een bak van 160 liter gekocht (tweedehands) waar ik een gezelschap aquarium van wil maken, alleen ik had een aantal vragen;

Ik heb een externe pomp, die zeker 800 liter per uur filtert, is dit niet too much? aangezien ik veel kleurrijke en kleine vissen wil gaan houden die dan supersnel moeten gaan zwemmen tegen de stroming. (opzich zou ik dit niet erg vinden, krijg je erg veel activiteit van :)

Zijn er mensen die planten zelf kweken? en zoja, welke zou ik kunnen overkopen, op dit moment heb ik nog niets qua inrichting (alleen zand)

Welke vissen ? ik heb (nog) geen voorkeur voor bepaalde vissen, wel zou ik graag veel kleur terugzien en groepen vissen trekt mij ook erg aan. Ook actieve vissen vind ik leuk, maar vaak zit dit wel goed in een gezelschap aquarium. Ook hierbij de vraag of enige fokker deze zelf kweekt, vind hobbykweek vissen altijd leuker om te hebben.

Afmetingen van de bak; 100x50x50, 2 TL verlichting balken die ik wil gaan vervangen, maar wat is wijsheid? zal ik 1 groei lamp nemen en 1 dagverlichting? en wat zijn de kosten van die lampen?
Zelf probeerde ik al het een en ander uit te vinden maar werd er niet wijzer van, ik denk dat ik gewoon die balk meeneem naar de LFS en om andere vraag.

Iets anders wat ik nog over het hoofd zie :)? alvast bedankt
  Official ESF Kreviewer maandag 20 december 2010 @ 13:56:57 #114
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_90174744
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 13:48 schreef ditiseenusername het volgende:
Welke vissen ? ik heb (nog) geen voorkeur voor bepaalde vissen, wel zou ik graag veel kleur terugzien en groepen vissen trekt mij ook erg aan. Ook actieve vissen vind ik leuk, maar vaak zit dit wel goed in een gezelschap aquarium. Ook hierbij de vraag of enige fokker deze zelf kweekt, vind hobbykweek vissen altijd leuker om te hebben.

Afmetingen van de bak; 100x50x50, 2 TL verlichting balken die ik wil gaan vervangen, maar wat is wijsheid? zal ik 1 groei lamp nemen en 1 dagverlichting? en wat zijn de kosten van die lampen?
Zelf probeerde ik al het een en ander uit te vinden maar werd er niet wijzer van, ik denk dat ik gewoon die balk meeneem naar de LFS en om andere vraag.

Bijlzalmpjes, altijd leuk. Neon Tetras zijn leuke schoolvissen die ook kleurrijk zijn. 1 of 2 algeneters erin. whoppa.
Ik weet niet wat het verschil is tussen een dagverlichting en een groeilamp? :+. Die lampjes koop je gewoon bij de bouwmarkt voor een paar euro en die laat je dan via een automatische timer een paar uur (8) per dag aanstaan.
pi_90174777
@Kreator Ik heb een L-nummer met een enorme overlevingsdrang. Afgelopen zomer de complete bak leeg gehaald. Veel vernieuwd en wat oude spulletjes teruggeplaatst. Mijn broertje had uit Indonesië een schelp mee genomen voor in het aquarium. Was niet een heel mooie schelp, maar om hem niet teleur te stellen heb ik hem er toch een poosje ingelegd. Maar op dat moment wilde ik deze er niet meer in. Ik alle visjes gevangen en in een emmer gedaan. Op 1 L-nummer na. Ik ging er vanuit dat deze dan in een eerder stadium het hoekie om was gegaan. Tot mijn grote verbazing kwam de bengel na ongeveer 4 uur uit die schelp gekropen toen ik de schelp op wilde gaan bergen. Op de een of andere manier heeft hier denk ik nog wat water ingezeten waardoor hij het heeft overleeft. :D
pi_90175289
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 13:56 schreef Kreator het volgende:

[..]

Bijlzalmpjes, altijd leuk. Neon Tetras zijn leuke schoolvissen die ook kleurrijk zijn. 1 of 2 algeneters erin. whoppa.
Ik weet niet wat het verschil is tussen een dagverlichting en een groeilamp? :+. Die lampjes koop je gewoon bij de bouwmarkt voor een paar euro en die laat je dan via een automatische timer een paar uur (8) per dag aanstaan.
Bijlzampjes zijn grappig visjes! die leven voornamelijk in de bovenste waterlaag toch? en neon tetra's wil ik er inderdaad ook inhebben, een groepje van 5 tot 10 stuks of iets.

Verschil tussen dagverlichting en groeilamp is het kleurenspectrum, die van een groeilamp is speciaal voor planten, zodat ze het juiste licht krijgen. aangezien ik er een flinke onderwatermoestuin van wil maken zal ik het wel nodig hebben :P

Een timer is aanwezig voor de lampen, ideaal is dat :)
En weet iemand of het kwaad kan met zo'n sterk filter en de (voornamelijk) kleine visjes?
  Official ESF Kreviewer maandag 20 december 2010 @ 14:23:26 #117
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_90176136
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 14:08 schreef ditiseenusername het volgende:
en neon tetra's wil ik er inderdaad ook inhebben, een groepje van 5 tot 10 stuks of iets.
Met 160 liter kun je er rustig 10 indoen. Meer ook nog wel denk ik. Zijn groepsvisjes, dus dan zijn ze ook blijer en het ziet er mooier uit. Zag op beurs tijdje geleden een bak met wel 100 of 200 erin. Prachtig.
pi_90176305
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 13:48 schreef ditiseenusername het volgende:
Heb van het weekend een bak van 160 liter gekocht (tweedehands) waar ik een gezelschap aquarium van wil maken, alleen ik had een aantal vragen;

Ik heb een externe pomp, die zeker 800 liter per uur filtert, is dit niet too much? aangezien ik veel kleurrijke en kleine vissen wil gaan houden die dan supersnel moeten gaan zwemmen tegen de stroming. (opzich zou ik dit niet erg vinden, krijg je erg veel activiteit van :)
een beetje aan de hoge kant, maar niet buitensporig. richtlijn is 3 keer bakvolume per uur filteren. door met de uitstroom te spelen kun je de hoeveelheid stroming in je bak aardig regelen. bij veel pompen kun je ook de doorstroming lager instellen door de uitstroom af te knijpen.
quote:
Zijn er mensen die planten zelf kweken? en zoja, welke zou ik kunnen overkopen, op dit moment heb ik nog niets qua inrichting (alleen zand)
iedereen die een goede plantengroei heeft. helaas voor jou heb ik pas een flinke opruiming gehad. mensen uit dit topic mogen het van mij tegen verzendkosten hebben.
quote:
mocht je en de buurt van eindhoven wonen, dan heb ik nog pauwooggrondeltjes te koop voor een zacht prijsje. Moet ik wel zeker weten dat ze goed terecht komen :P
quote:
Afmetingen van de bak; 100x50x50,
dat is 250 liter ;)
quote:
2 TL verlichting balken die ik wil gaan vervangen, maar wat is wijsheid? zal ik 1 groei lamp nemen en 1 dagverlichting? en wat zijn de kosten van die lampen?
ik zweer bij bouwmarkt lampen: kleur 830 en 840, warmwit en koelwit. van beide eentje in je aquarium is prima voor je vissen en plantengroei.
quote:
Iets anders wat ik nog over het hoofd zie :)? alvast bedankt
verwarming?
pi_90177065
Byte_Me ; bedankt voor je reply, de uitstroom van de pomp zal ik afkijpen o.i.d. als dat nodig is, zo'n simpele oplossing had ik niet eens aan gedacht.
Jammer dat ik je opruiming net ben misgelopen, maar voor een ieder die binnekort gaat snoeien; ik hou me aanbevolen :) zou graag wat plantjes overnemen.
Die pauwooggrondels heb ik opgezocht, wat een mooie vissen! alleen vanuit Rotterdam is Eindhoven wel een flink stuk rijden, en zeker met dit weer haha. Maar ik hou het in mn achterhoofd, voorlopig eerst opbouwen.
Overigens heb je gelijk met de bakafmeting, rekenfoutje gemaakt, maar meer liters is alleen maar beter.
Die bouwmarktlampen zullen zeker goedkoper zijn als die uit de LFS, ik zal er vanmiddag eens langsgaan, bedankt voor de tip.
Een verwarming heb ik al, was alleen vergeten te vermelden. Dit was een reserve van 100 watt.
pi_90178119
Ik heb allerlei planten die ik eens per 2 a 3 weken afknip, dus die kun je dan stekken.
Tegen verzendkosten mag je ze dan wel hebben, maar dan verstuur ik het pas als het vriesweer voorbij is. Anders blijft er weinig over (of je moet in de buurt van Eindhoven wonen, dan kun je het op komen halen :P)
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_90178736
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 14:58 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Ik heb allerlei planten die ik eens per 2 a 3 weken afknip, dus die kun je dan stekken.
Tegen verzendkosten mag je ze dan wel hebben, maar dan verstuur ik het pas als het vriesweer voorbij is. Anders blijft er weinig over (of je moet in de buurt van Eindhoven wonen, dan kun je het op komen halen :P)
Dat zou ideaal zijn! en inderdaad beter afwachten tot januari ofzo, als het weer minder is :)
Welke planten zijn dit dan? zodat ik mezelf even kan inlezen en een idee kan maken.
pi_90179309
Namen heb ik zo niet.. Foto's maak ik later nog wel :)
Prrrrttt
pi_90184177
quote:
Op maandag 20 december 2010 15:10 schreef ditiseenusername het volgende:

[..]

Dat zou ideaal zijn! en inderdaad beter afwachten tot januari ofzo, als het weer minder is :)
Welke planten zijn dit dan? zodat ik mezelf even kan inlezen en een idee kan maken.
In januari mag je een grote bos planten hebben, gratis. Ga dan over op de Malawi.
Over je pomp zou ik me niet druk maken hoor. Heb zelf 3000lifer op een 360l aquarium maar qua stroming valt het reuze mee.

Succes
pi_90187984
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 16:44 schreef stoeltafel het volgende:

[..]

In januari mag je een grote bos planten hebben, gratis. Ga dan over op de Malawi.
Over je pomp zou ik me niet druk maken hoor. Heb zelf 3000lifer op een 360l aquarium maar qua stroming valt het reuze mee.

Succes
Wat een aanbod :* Zijn dat de planten uit de bak van de OP? heb je daar een grotere foto van :) ziet er mooi uit
pi_90188845
Niet meer, heb nu nog maar 1 plant maar heb er echt heel veel van. Het goeit super snel, zal vanavond de naam opzoeken,
pi_90204730
Waar kan ik artemia halen voor mijn aanstaande kleine maanvissen?
Gonna rise up
Burning black holes in dark memories
Gonna rise up
Turning mistakes into gold
  maandag 20 december 2010 @ 22:52:00 #127
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_90206907
In de viswinkel :7
  maandag 20 december 2010 @ 23:52:20 #128
42366 Staal
pi_90210745
quote:
8s.gif Op maandag 20 december 2010 13:30 schreef Kreator het volgende:

Je hebt je designbak net.
Zo fucking herkenbaar. Begin met een bakje en langzaamaan wil je het liefst de Amazone in huis hebben.
Un certain jeune homme
  maandag 20 december 2010 @ 23:56:34 #129
42366 Staal
pi_90210987
Ik wil wel een stekje Javavaren aan degeen die het vroeg opsturen.
Die kun je het beste met wat lijn op hout binden.

Evt. nog een stek van een rode plant waarvan ik de naam niet weet. Wel te achterhalen in de aquariumwinkel uiteraard.

Ben het wel met Perry eens, het is nu eik te koud.
Un certain jeune homme
pi_90221164
quote:
7s.gif Op maandag 20 december 2010 23:56 schreef Staal het volgende:
Ik wil wel een stekje Javavaren aan degeen die het vroeg opsturen.
Die kun je het beste met wat lijn op hout binden.

Evt. nog een stek van een rode plant waarvan ik de naam niet weet. Wel te achterhalen in de aquariumwinkel uiteraard.

Ben het wel met Perry eens, het is nu eik te koud.
edit; verkeerd gelezen.. Dacht dat je het wilde hebben :P

[ Bericht 13% gewijzigd door PerryVogelbekdier op 21-12-2010 16:13:19 ]
Prrrrttt
pi_90221181
quote:
10s.gif Op maandag 20 december 2010 23:52 schreef Staal het volgende:

[..]

Zo fucking herkenbaar. Begin met een bakje en langzaamaan wil je het liefst de Amazone in huis hebben.
Klopt.. Zo had ik dus 3 bakken in de huiskamer, en 2 in een klein kamertje.
Inmiddels beperkt tot 2 bakken (600 + 160 liter), maar ik wil er eigenlijk nog een 3e bakje bij. Een speciaalbak met speciale garnalen ofzo..
Prrrrttt
  Official ESF Kreviewer dinsdag 21 december 2010 @ 09:01:21 #132
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_90221519
quote:
10s.gif Op maandag 20 december 2010 23:52 schreef Staal het volgende:
Net? Al bijna een jaar! :') En ik wil dit al een decennium ofzo, ik heb het alleen nooit gedaan omdat ik bang was dat het ging vervelen.

Enige probleem is nu dat ik zowel een gezelschapsbak wil met veel neon's, een malawibak met mooie gekleurde cichliden en een zee-aquarium. En dan moet ik kiezen. :'(.
pi_90222496
Ipv neon's zou ik dan kardinaaltetra's nemen Krea. Deze worden iets groter, maar qua kleur een stuk feller ;)
Prrrrttt
pi_90222794
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 08:33 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

Stuur je adres maar, en ik knip er bij mij wel een stuk af, aangezien ik 2 huge bossen heb staan :P
Zullen we dan wel even wachten tot het vriesweer voorbij is, of heb je een idee hoe ik het onbevroren kan versturen?
gewoon wachten tot er een paar dagen dooi is voorspeld. eigenlijk kan pakketpost zelfs nu wel, aangezien het in de distributiecentra toch wat warmer is dan buiten, en de postkantoren en bezorgbusjes helemaal.
  dinsdag 21 december 2010 @ 11:23:36 #135
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_90225113
quote:
9s.gif Op dinsdag 21 december 2010 09:01 schreef Kreator het volgende:

[..]

Net? Al bijna een jaar! :') En ik wil dit al een decennium ofzo, ik heb het alleen nooit gedaan omdat ik bang was dat het ging vervelen.

Enige probleem is nu dat ik zowel een gezelschapsbak wil met veel neon's, een malawibak met mooie gekleurde cichliden en een zee-aquarium. En dan moet ik kiezen. :'(.
Die bak op de aquariumbeurs met 3 miljard tetra's _O_ O+
  Official ESF Kreviewer dinsdag 21 december 2010 @ 11:27:36 #136
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_90225272
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 11:23 schreef Samzz het volgende:
Die bak op de aquariumbeurs met 3 miljard tetra's _O_ O+
Ja die was echt prachtig. En low maintenance...maar toch heel levendig en je kunt er van alles mee nog. Ik denk dat het toch zoiets wordt. Een zee-aquarium is wel echt heeeeeeeeeeeeel veel werk en daar zit ik nog niet zo op te wachten. Misschien als ik oud ben. :').
  dinsdag 21 december 2010 @ 11:29:50 #137
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_90225370
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 december 2010 11:27 schreef Kreator het volgende:

[..]

Ja die was echt prachtig. En low maintenance...maar toch heel levendig en je kunt er van alles mee nog. Ik denk dat het toch zoiets wordt. Een zee-aquarium is wel echt heeeeeeeeeeeeel veel werk en daar zit ik nog niet zo op te wachten. Misschien als ik oud ben. :').
Ach, dat duurt nog maar 5 jaar :7

Ik zou daar denk ik ook voor gaan, daar kan je toch meer mee dan met een malawi of zeebak. Hoewel zee wel echt _O_ is vaak.
  Official ESF Kreviewer dinsdag 21 december 2010 @ 11:51:21 #138
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_90226315
Nu nog 1 vinden die ik mooi vind.

*hier* zitten wel veel aparte tussen.
pi_90226776
Een doorkijk aquarium is erg mooi.
Als je bak stabiel is, is daar best wel wat mee te doen.

In je muur inbouwen kan ook, maar dan moet je wel zeker zijn dat je er nog jaren woont :P

Kwallen.. Erg mooi om te zien:
Prrrrttt
  dinsdag 21 december 2010 @ 12:06:18 #140
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_90226926
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 12:02 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Een doorkijk aquarium is erg mooi.
Als je bak stabiel is, is daar best wel wat mee te doen.

In je muur inbouwen kan ook, maar dan moet je wel zeker zijn dat je er nog jaren woont :P

Kwallen.. Erg mooi om te zien:
[ afbeelding ]
Ik vind die kwallenbakken altijd zo sneu ogen... Zo leeg. Ik weet dat het zo hoort, but still.
pi_90226962
inderdaad mooi om te zien zo'n kwallenbak, maar zou dat niet gaan vervelen?
pi_90229555
Het is ook meer bedoeld voor winkels / openbare gelegenheden..
Dan zie je het maar eventjes, en toch heel indrukwekkend.

Maar voor thuis zou het (net als bij gelegenheden) alleen als decoratie kunnen dienen.. Best 'saai', en toch anders dan een aquarium..
Prrrrttt
pi_90229570
En duur ;(
pi_90237645
Dat gaat best rap met de reacties hier, haha.
Bedankt voor je aanbod van de javavaren Staal, dat is ook echt een plant die in een gezelschapsbak thuishoort.
Ik weet niet of het verstandig is ze nu op de post/pakketdienst te doen, aangezien het gemiddeld -2 word de aankomende dagen ?
Ik kan (nouja, eerder moet) wel een paar daagjes wachten :D
  dinsdag 21 december 2010 @ 16:12:47 #145
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_90239193
Geduld is sowieso een goede kwaliteit bij deze hobby ;)
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  dinsdag 21 december 2010 @ 17:04:26 #146
42366 Staal
pi_90241848
Wil iemand me alsjeblieft helpen met advies?

Mijn zwarte sluiermaanvis hangt schuin op de bodem. Hij verplaatst zich nog wel maar het gaat echt niet goed met hem.

Weet dat dit recent ter sprake is gebracht in dit topic. Wat te doen, nog aanzien of uit zijn lijden verlossen. Zie er wel zo onwijs tegenop om hem zijn kop af te snijden. Klotezooi.
Un certain jeune homme
pi_90243272
quote:
5s.gif Op dinsdag 21 december 2010 17:04 schreef Staal het volgende:
Wil iemand me alsjeblieft helpen met advies?

Mijn zwarte sluiermaanvis hangt schuin op de bodem. Hij verplaatst zich nog wel maar het gaat echt niet goed met hem.

Weet dat dit recent ter sprake is gebracht in dit topic. Wat te doen, nog aanzien of uit zijn lijden verlossen. Zie er wel zo onwijs tegenop om hem zijn kop af te snijden. Klotezooi.
Ik heb onlangs een dwerg goerami uit zijn leiden verlost. Ging niet goed met haar. Toen heb ik dit van het aquaforum gevist.

quote:
Doe de vis in een bak en voeg enkele druppels kruidnagelolie toe. Hij valt daardoor in slaap en als je daarna meerdere druppels toevoeg wordt ie niet meer wakker... een pijnloze dood...
  dinsdag 21 december 2010 @ 18:13:44 #148
42366 Staal
pi_90244968
Dank je wel Lange_Lans.

Na mijn post heb ik het nog tien minuten aangezien, werd alleen maar slechter.
Heb met een mes zijn kop afgesneden. Hij vocht niet eens meer.

Onwijs klote. In een aquarium was het een grote vis. Op de plank maar klein visje.
Stom dat je tranen kunt laten om een vis terwijl ik ze erg graag eet.
Un certain jeune homme
pi_90245173
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 18:13 schreef Staal het volgende:
Dank je wel Lange_Lans.

Na mijn post heb ik het nog tien minuten aangezien, werd alleen maar slechter.
Heb met een mes zijn kop afgesneden. Hij vocht niet eens meer.

Onwijs klote. In een aquarium was het een grote vis. Op de plank maar klein visje.
Stom dat je tranen kunt laten om een vis terwijl ik ze erg graag eet.
Het is beter voor hem zo, dan alleen maar lijden toch?
Best knap dat je dat zo gedaan heb, ik zou de methode kiezen met kruidnagelolie, zou het niet kunnen zijn kop eraf snijden.
Succes met de rest van de visjes !
  dinsdag 21 december 2010 @ 19:01:20 #150
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_90247056
Ik meende te hebben begrepen dat kruidnagel juist niet vreedzaam is... Dat de kop afhakken het beste is.
pi_90249014
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 19:01 schreef Samzz het volgende:
Ik meende te hebben begrepen dat kruidnagel juist niet vreedzaam is... Dat de kop afhakken het beste is.
Kruidnagelolie is naast kop afsnijden het vreedzaamst en minst pijnlijk voor de vis.
Invriezen en dat soort praktijken is ze gewoon pijn laten lijden..

@Staal; ik weet hoe het is. Zo heb ik dus een keer een maanvis uit z'n lijden moeten verlossen.. Dus ik weet wat je voelt ;( ;( Sterkte ermee..
Prrrrttt
  dinsdag 21 december 2010 @ 19:47:21 #152
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_90249447
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 19:39 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

Kruidnagelolie is naast kop afsnijden het vreedzaamst en minst pijnlijk voor de vis.
Invriezen en dat soort praktijken is ze gewoon pijn laten lijden..

@Staal; ik weet hoe het is. Zo heb ik dus een keer een maanvis uit z'n lijden moeten verlossen.. Dus ik weet wat je voelt ;( ;( Sterkte ermee..
Oke... Als ik dus ooit weer vissen heb, doe ik het zo. Koppen afhakken kan ik echt niet ;(
  dinsdag 21 december 2010 @ 22:19:13 #153
42366 Staal
pi_90258932
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 18:18 schreef ditiseenusername het volgende:

[..]

Het is beter voor hem zo, dan alleen maar lijden toch?
Best knap dat je dat zo gedaan heb, ik zou de methode kiezen met kruidnagelolie, zou het niet kunnen zijn kop eraf snijden.
Succes met de rest van de visjes !
Ik ben niet van plan de rest ook nog even onder het mes te leggen. ;).

Het is klote maar net wat je zegt, het is 1 haal voorbij.
Kruidnagel en invriezen zijn allebei omstreden. Ik wist dat een baksteen de beste methode is.
Maar een volwassen maan is een krachtige vis, een vechter. Dat merkte ik iig bij de grote verschoningen van de bak. Durfde het dus niet aan met een steen en koos daarom voor het scherpste mes. Maar hij vocht niet eens.

Met de rest van de visjes gaat het gelukkig goed alleen hangt de Zebramaanvis wit weggetrokken in een hoekje rond. Hij is zijn maatje kwijt. Hij bleef ook steeds bij de zwarte sluiermaan kijken.

Geen nieuwe maan, zoveel is zeker. Oudere users uit deze reeks zoals Perry weten wel dat ik er nooit helemaal blij mee was. Kreeg ze indertijd cadeau maar heb er eik geen geschikt hoog aquarium voor.
Hoop dat de zebramaan zal optrekken met de Platy.
Un certain jeune homme
pi_90280047
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 22:19 schreef Staal het volgende:

Kruidnagel en invriezen zijn allebei omstreden.
voor zover ik weet is kruidnagelolie toch echt geen omstreden methode. ik gebruik het altijd (nou ja, 1 keer moeten doen).

invriezen is gewoon slecht, vergelijkbaar met door het toilet spoelen
pi_90289638
Gotver :( toen ik thuis kwam vanochtend keek ik in mn piranha bak en er zijn er 2 doodgebeten, zaten helemaal onder de bijtwondjes, en alhoewel ze veel kunnen hebben denk ik dat het echt dodelijk is geweest dit keer. Nu heb ik er nog maar 1 in een 400 liter bak rondzwemmen, maar ik ga kijken of er een liefhebber op een forum er plaats voor heeft.
Baal hier echt enorm van, het waren superinteressante beesten om te observeren.
pi_90294491
Over afmaken van vissen mijn bevindingen:

Kruidnagelolie moet goed opgenomen worden in het water wil je het pijnloos gebruiken op vissen. Heb er ervaringen mee gehad dat de Betta in kwestie een dikke 10 minuten gestreden heeft in het bakje om er uit te komen. Hij heeft in die 10 minuten als het ware watertrappelend met hoofd boven water gezwommen, duidelijk in paniek. Sindsdien gebruik ik geen kruidnagelolie meer.

Invriezen is ook niet humaan, cellen vriezen kapot en het dier gaat ook op een pijnlijke manier dood.

Hoe maak ik dan vissen af?

Ik zet de bak iets warmer: 28-29 graden.

Vervolgens vries ik water in tot net op vriespunt: Er moet een laagje ijs op het water zitten. Zodra dit het geval is breek ik het ijs door, gooi de vis er direct in met een netje.

Tot nu toe zijn alle vissen (heb een hele lijn Betta's van 50 dieren moeten afmaken vanwege een kanker in de genen, alle 50 dieren hadden gezwellen) per direct overleden aan een hartstilstand.

Heb al eens contact gehad met kwekers die per jaar 100 als het niet meer zijn cullen.

Een groot deel van deze mensen gebruiken roofvissen zoals Oscars om het snel te laten gebeuren.
pi_90294536
Ander vraagje:

Heeft iemand van jullie Sulawesi plantjes of sponsen uit Sulawesi importen?
pi_90294820
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 16:22 schreef Aneurism het volgende:
Over afmaken van vissen mijn bevindingen:

Kruidnagelolie moet goed opgenomen worden in het water wil je het pijnloos gebruiken op vissen. Heb er ervaringen mee gehad dat de Betta in kwestie een dikke 10 minuten gestreden heeft in het bakje om er uit te komen. Hij heeft in die 10 minuten als het ware watertrappelend met hoofd boven water gezwommen, duidelijk in paniek. Sindsdien gebruik ik geen kruidnagelolie meer.

Invriezen is ook niet humaan, cellen vriezen kapot en het dier gaat ook op een pijnlijke manier dood.

Hoe maak ik dan vissen af?

Ik zet de bak iets warmer: 28-29 graden.

Vervolgens vries ik water in tot net op vriespunt: Er moet een laagje ijs op het water zitten. Zodra dit het geval is breek ik het ijs door, gooi de vis er direct in met een netje.

Tot nu toe zijn alle vissen (heb een hele lijn Betta's van 50 dieren moeten afmaken vanwege een kanker in de genen, alle 50 dieren hadden gezwellen) per direct overleden aan een hartstilstand.

Heb al eens contact gehad met kwekers die per jaar 100 als het niet meer zijn cullen.

Een groot deel van deze mensen gebruiken roofvissen zoals Oscars om het snel te laten gebeuren.
toen ik kruidnagelolie had gebruikt, gebruikte ik een combinatie van deze methodes. eerst de vis in water met kruidnagelolie (gemengd toen het kokend heet was, flink geroerd, laten afkoelen). toen de vis verdoofd was, op zn zij op de bodem lag en heel langzaam ademde in ijswater gedaan. toen was het inderdaad in een fractie van een seconde afgelopen, al kwam hij toch nog even uit zn roes (of dat was een stuiptrekking).

over die oscars, zou je die dan zieke vissen voeren? ik zou me dan toch zorgen gaan maken over besmettelijkheid. bij kwekers die moeten "cullen" (is hier een nederlands woord voor?) is dit natuurlijk niet aan de orde.
pi_90317243
mijn haaienvinbarbelen zijn echt idioot bang :') ik kijk net ff, een van die beesten ziet me en schiet meteen weg naar de andere kant van de bak, keihard tegen een steen aan :X hoorde t zelfs
  woensdag 22 december 2010 @ 23:23:41 #161
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_90317412
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 16:29 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

toen ik kruidnagelolie had gebruikt, gebruikte ik een combinatie van deze methodes. eerst de vis in water met kruidnagelolie (gemengd toen het kokend heet was, flink geroerd, laten afkoelen). toen de vis verdoofd was, op zn zij op de bodem lag en heel langzaam ademde in ijswater gedaan. toen was het inderdaad in een fractie van een seconde afgelopen, al kwam hij toch nog even uit zn roes (of dat was een stuiptrekking).

over die oscars, zou je die dan zieke vissen voeren? ik zou me dan toch zorgen gaan maken over besmettelijkheid. bij kwekers die moeten "cullen" (is hier een nederlands woord voor?) is dit natuurlijk niet aan de orde.
Slachten :7
  woensdag 22 december 2010 @ 23:34:44 #162
42366 Staal
pi_90318084
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 11:19 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

voor zover ik weet is kruidnagelolie toch echt geen omstreden methode. ik gebruik het altijd (nou ja, 1 keer moeten doen).

invriezen is gewoon slecht, vergelijkbaar met door het toilet spoelen
De meningen zijn over kruidnagelolie nog steeds verdeeld, door de tijdsduur. Maar een huisdiervis afmaken valt toch zwaar. Ik heb gejankt iig. De eerste keer dat ik dit gedaan heb, toch denk ik dat ik er een evt. volgende keer veel makkelijker mee deal.

Wat betreft het invriezen ben ik het met je eens. Een vis vecht nl. tegen de langzaam dalende temp.
Tenzij ze zo enorm verzwakt zijn. Tja, dan kun je er toch net zo goed meteen een end aan maken of in de bak vanzelf laten sterven.
Un certain jeune homme
  woensdag 22 december 2010 @ 23:37:29 #163
42366 Staal
pi_90318228
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 16:22 schreef Aneurism het volgende:

(heb een hele lijn Betta's van 50 dieren moeten afmaken vanwege een kanker in de genen, alle 50 dieren hadden gezwellen) .
Wat klote. :{.
Heb je wel een betere manier gevonden. Maar ellendig om mee te maken, lijkt me.
Un certain jeune homme
  woensdag 22 december 2010 @ 23:53:57 #164
42366 Staal
pi_90319255
Er missen nog stemmen voor Admiraal_Anaal.
Trouwe dude uit de aquareeks. Kom op, het is echt een kleine moeite en hij heeft een leuke avatar. *O* .

[STEMTOPIC] DE TOFSTE FOK! KERST AVATAR 2010
Un certain jeune homme
pi_90322309
Ik zal even stemmen.

Kheb nieuwe nachtverlichting. Nu 8 super sterke leds die op een alu strip zitten om de hitte kwijt te kunnen. Anders fikken ze door :D
Prrrrttt
pi_90322423
quote:
8s.gif Op woensdag 22 december 2010 23:53 schreef Staal het volgende:
Er missen nog stemmen voor Admiraal_Anaal.
Trouwe dude uit de aquareeks. Kom op, het is echt een kleine moeite en hij heeft een leuke avatar. *O* .

[STEMTOPIC] DE TOFSTE FOK! KERST AVATAR 2010
Gewoon de leukste stemmen :D Kheb in 2008 en 2009 al gewonnen maar 3 x op rij zou ook leuk zijn _O-
pi_90322451
Nog iemand omgeving Den Haag en omstreken die nog garnalen over heeft? Zoek nieuwe bloedlijnen namelijk
pi_90323679
Daarom weer gestemd op jou :D
Prrrrttt
pi_90323802
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 01:30 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Daarom weer gestemd op jou :D
*O* *O*
  donderdag 23 december 2010 @ 01:36:22 #170
42366 Staal
pi_90323906
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 00:59 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Gewoon de leukste stemmen :D Kheb in 2008 en 2009 al gewonnen maar 3 x op rij zou ook leuk zijn _O-
Als je wint, volgend jaar kwartet he! *O* .
Un certain jeune homme
pi_90323963
quote:
6s.gif Op donderdag 23 december 2010 01:36 schreef Staal het volgende:

[..]

Als je wint, volgend jaar kwartet he! *O* .
Als dat zo is, trakteer ik iedereen op een lekkere garnalencocktails *O* _O-
  donderdag 23 december 2010 @ 01:44:46 #172
42366 Staal
pi_90324344
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 01:37 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Als dat zo is, trakteer ik iedereen op een lekkere garnalencocktails *O* _O-
:9~ .

:@ .
Un certain jeune homme
  donderdag 23 december 2010 @ 01:51:14 #173
42366 Staal
pi_90324653
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 00:56 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Ik zal even stemmen.

Kheb nieuwe nachtverlichting. Nu 8 super sterke leds die op een alu strip zitten om de hitte kwijt te kunnen. Anders fikken ze door :D
Jij had toch al van die mooie blauwachtige verlichting?

Zelf los ik het voor de vissen op om de lamp uit te doen en de schemerlampen nog een uurtje aan te laten. Dus niet baf, donker.

PS. Een rouwende maanvis kan niet he? De zebra is nog steeds de hele dag wit weggetrokken.
Behalve vanavond bij het voeren. Toen waren de strepen meteen zichtbaar. Het zal wrs. meer mijn sentiment zijn. Vind het toch lullig.
Un certain jeune homme
pi_90332756
Om toch nog even op Zoutwater terug te komen; Ik begreep dat wanneer je water stabiel is dat deze niet meer onderhoud vergen dan een gewone zoetwaterbak. Het kan in beginsel wel zo zijn dat het een hele poos duurt voor dat je water goed is. Hiervoor dien je veel te testen etc. Maar zodra het water goed is, en de habitat ingericht is, zou het het niet meer werk zijn als zoetwater.

Ik heb dit gehoord van een winkelier in een aquarium speciaal zaak en weet ook niet in hoeverre dit waarheid is. Maar ik kan wel beoordelen dat deze mijnheer heel kundig is en dat hij mij al meermalen erg goed geholpen heeft.

Ik vraag me af wat jullie ervaringen zijn.
pi_90333265
Iemand nog interesse in 1 piranha? of weet iemand een goed plekje voor hem? gister zijn er 2 overleden van de 3, en het is zo zielig voor hem.
pi_90333648
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 10:45 schreef Lange_Lans het volgende:
Om toch nog even op Zoutwater terug te komen; Ik begreep dat wanneer je water stabiel is dat deze niet meer onderhoud vergen dan een gewone zoetwaterbak. Het kan in beginsel wel zo zijn dat het een hele poos duurt voor dat je water goed is. Hiervoor dien je veel te testen etc. Maar zodra het water goed is, en de habitat ingericht is, zou het het niet meer werk zijn als zoetwater.

Ik heb dit gehoord van een winkelier in een aquarium speciaal zaak en weet ook niet in hoeverre dit waarheid is. Maar ik kan wel beoordelen dat deze mijnheer heel kundig is en dat hij mij al meermalen erg goed geholpen heeft.

Ik vraag me af wat jullie ervaringen zijn.
Ik krijg juist door van zeewater houders dat de waterverversingen heel veel tijd en nauwkeurigheid betreft, soms krijg ik het idee dat je chemie gestudeerd moet hebben voor een zeewater aquarium.
  Official ESF Kreviewer donderdag 23 december 2010 @ 13:49:32 #177
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_90340098
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 11:13 schreef Aneurism het volgende:
Ik krijg juist door van zeewater houders dat de waterverversingen heel veel tijd en nauwkeurigheid betreft, soms krijg ik het idee dat je chemie gestudeerd moet hebben voor een zeewater aquarium.
Nou zover gaat het niet natuurlijk, maar je moet wel degelijk in het begin veel meer kennis hebben opgebouwd. Een zoetwaterbak kun je gaanderweg wel leren; met zout is het andersom. Eerst leren, dan beginnen. Anders krijg je nooit een goedlopende bak.

Anyway:
Ik heb net eens gemeten en ik zie dat ik een bak van 130x50(diep) kan plaatsen. Hoogte zal dan 60/70 worden denk ik. Daar kan ik vast wel wat moois mee. Da's 390 tot 450 liter.

[ Bericht 1% gewijzigd door Kreator op 23-12-2010 14:50:40 ]
pi_90351049
quote:
5s.gif Op donderdag 23 december 2010 01:51 schreef Staal het volgende:

[..]

Jij had toch al van die mooie blauwachtige verlichting?

Zelf los ik het voor de vissen op om de lamp uit te doen en de schemerlampen nog een uurtje aan te laten. Dus niet baf, donker.

PS. Een rouwende maanvis kan niet he? De zebra is nog steeds de hele dag wit weggetrokken.
Behalve vanavond bij het voeren. Toen waren de strepen meteen zichtbaar. Het zal wrs. meer mijn sentiment zijn. Vind het toch lullig.
Klopt, alleen die hele mooie is kapot gegaan (leds waren extreem sterk en hadden koeling nodig, dus waren doorgebrand). Die "originele" van 50 euro gaf echt te weinig licht, dus die gebruik ik niet meer.. Nu heb ik een dikke alu strip gekregen waar 8 van die extreem sterke blauwe leds in zitten, en nu komt het licht tot aan de bodem. De alu strip geleid de warmte weg.. Als de leds aanstaan voel je de warmte er gewoon vanaf komen haha :D

Een rouwende maanvis kan wel.. Bij mijn 2 kleine maantjes was dat toen ook :@
De overgebleven maan trok zich terug in de bak, en kwam alleen met het eten even naar voren.
Toen de platy's vriendjes werden met het maantje zag ik em vaker. Toen had ik daarna de grote bak, dus 4 grote maanvriendjes erbij gekocht en tegelijkertijd in de bak gezet.

Toen zat de maan alleen bij die andere vier, en de platy's vonden hun plezierige clownbotia vrienden :D
Prrrrttt
pi_90351123
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 11:13 schreef Aneurism het volgende:

[..]

Het eerste klopt.
Je moet zoutwater steeds aanmaken. Bij een grote bak kost dit natuurlijk heel erg veel tijd. Waardes komen een stuk nauwkeuriger, maargoed alles is te doen. Zolang je er maar heel veel tijd (en geld) in steekt.
Prrrrttt
pi_90352023
Ik heb een vraagje, vandaag even een aquarium beginners setje gekocht, 40liter bak alles erbij, met pomp en verwarmingselement.

Maar nu is zo mijn bak staat op de eettafel en wanneer ik er dus langs loop beweegt het water ietjes. Ik woon in vaag appartementje waar mijn woonkamer verhoogd is met planken zeg maar en wanneer ik dus ff naar de keuken loopt dan beweegt het al ietjes.

Ik weet het is vaag, maar de vraag is dus of het wat uitmaakt dat het water stabiel moet blijven?

wil er tropische vissen indoen (eerst water goed, over paar dagen plantjes en dan pas de vissen )

thanks.

/edit

Enige stabiele plek is in de vensterbank, hij steekt dan wel net iets over de vensterbank uit en hij staat dan boven de verwarming. Is dit een oplossing mocht boivenstaande echt niet kunnen?

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 23-12-2010 18:13:44 ]
  donderdag 23 december 2010 @ 23:03:05 #181
42366 Staal
pi_90367434
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 18:01 schreef Syd het volgende:
Ik heb een vraagje, vandaag even een aquarium beginners setje gekocht, 40liter bak alles erbij, met pomp en verwarmingselement.

Maar nu is zo mijn bak staat op de eettafel en wanneer ik er dus langs loop beweegt het water ietjes. Ik woon in vaag appartementje waar mijn woonkamer verhoogd is met planken zeg maar en wanneer ik dus ff naar de keuken loopt dan beweegt het al ietjes.

Ik weet het is vaag, maar de vraag is dus of het wat uitmaakt dat het water stabiel moet blijven?

wil er tropische vissen indoen (eerst water goed, over paar dagen plantjes en dan pas de vissen )

thanks.

/edit

Enige stabiele plek is in de vensterbank, hij steekt dan wel net iets over de vensterbank uit en hij staat dan boven de verwarming. Is dit een oplossing mocht boivenstaande echt niet kunnen?

De natuur kent weliswaar geen houten planken maar een onbeweeglijk water ook niet. ;).

Naar mijn idee no worries. ;).
Zou de bak toch zeker niet boven de verwarming zetten iig.
Un certain jeune homme
  Official ESF Kreviewer vrijdag 24 december 2010 @ 09:10:58 #182
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_90381628
Op de vensterbank zou ik ook zeker niet doen. Ten eerste heb je daar waarschijnlijk direct zonlicht (en dus alg) en ten tweede is dat niet goed qua temperatuur. Dan kun je het beter iets laten trillen.

Imax - Under the Sea is trouwens de moeite waard om eens te torrenten. Zaten prachtige vissen tussen.
pi_90381646
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 december 2010 09:10 schreef Kreator het volgende:
Imax - Under the Sea is trouwens de moeite waard om eens te torrenten. Zaten prachtige vissen tussen.
Of je koopt hem op BluRay. Onlangs voor 7 euro bij de mm. Mag je ook nog genieten van prachtig beeld. Zelfde geld trouwens voor Oceans. Al is dat iets meer gericht op de iets grotere visjes.
  Official ESF Kreviewer vrijdag 24 december 2010 @ 09:17:39 #184
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_90381713
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 09:12 schreef Lange_Lans het volgende:
Of je koopt hem.
Ja, dat kan natuurlijk ook.

*7 hamburgers kopen gaat*
pi_90383139
Hahaha Mac knallers :P
Op dit moment kom ik nergens meer met me lage auto..

3x letterlijk vastgezeten door de sneeuw, en nu staat me auto enigsinds op de weg aangezien ik em niet meer op de parkeerplaats kan komen :'(
Prrrrttt
  vrijdag 24 december 2010 @ 11:19:32 #186
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_90384901
Zie het helemaal voor me :P Zo'n gestrande walvis op de sneeuw.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_90388785
quote:
7s.gif Op donderdag 23 december 2010 23:03 schreef Staal het volgende:

[..]

De natuur kent weliswaar geen houten planken maar een onbeweeglijk water ook niet. ;).

Naar mijn idee no worries. ;).
Zou de bak toch zeker niet boven de verwarming zetten iig.
Haha, nee maar water beweegt echter wel iets, tenzij ik er langs rent dan voelen de vissen een tsunamie opkomen denk ik.

quote:
7s.gif Op vrijdag 24 december 2010 09:10 schreef Kreator het volgende:
Op de vensterbank zou ik ook zeker niet doen. Ten eerste heb je daar waarschijnlijk direct zonlicht (en dus alg) en ten tweede is dat niet goed qua temperatuur. Dan kun je het beter iets laten trillen.

In de vensterbank waar ik hem dan wou zetten heb ik mijn rolgordijn altijd oplaag. dus niet direct zonlicht.

Maar zal de DVD een bekijken. Heb al leuke vissen gezien bij de dierenwinkel speciaalzaak. Paar kleine "kogel"vissen, granaaltjes en een kleine kreeft :)

wil alles wel heel klein houden en niet te veel aangezien het maar een 40liter bak betreft.
pi_90389042
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 13:07 schreef Syd het volgende:

Maar zal de DVD een bekijken. Heb al leuke vissen gezien bij de dierenwinkel speciaalzaak. Paar kleine "kogel"vissen, granaaltjes en een kleine kreeft :)

wil alles wel heel klein houden en niet te veel aangezien het maar een 40liter bak betreft.
Kogelvissen niet samen met garnalen houden. Neem het risico nou niet :P
Het zijn kleine jagertjes, en garnalenpootjes vinden ze heerlijk. ;)
pi_90390257
dan moet ik de granaaltjes maar laten zitten :P, maar zal me voor de tijd wel even inlichten door de verkoopster die heeft er volgens mij wel verstand van, zij had me ook verteld eerst 3dagen gewoon het water op temparatuur en spul erin, dan pas de plantjes. En zodra ik de vissen ga kopen ff me water meenemen om te testen.
pi_90390660
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 13:41 schreef Syd het volgende:
dan moet ik de granaaltjes maar laten zitten :P, maar zal me voor de tijd wel even inlichten door de verkoopster die heeft er volgens mij wel verstand van, zij had me ook verteld eerst 3dagen gewoon het water op temparatuur en spul erin, dan pas de plantjes. En zodra ik de vissen ga kopen ff me water meenemen om te testen.
Verkopers willen 9 van de 10 keer wel verkopen ;) Dus kijk niet raar op als het advies dat je krijgt gewoon niet correct is. Je kan beter zelf even googlen, of hier vragen stellen, er zitten hier een paar mensen die er heel veel vanaf weten. *O*

Wel je bak goed in laten draaien he ;) Drie weken. Zeker de eerste keer lijkt dat heeeeeeel lang, maar het is het beste voor je toekomstige visjes :Y

Kogelvisjes doen wel moeilijk met voer trouwens, ze eten niet alles, zeker geen droogvoer.
Hier geven we een maal per week levend voer (artemia), en 2 a 3 keer diepvriesvoer. Meestal rode muggenlarven, de witte muggenlarven negeren ze ( }:| ). Mosselvlees eten ze enkel als ze er zin in hebben, en zo nu en dan watervlooien, mjummie! :P

Het zijn eigenzinnige beestjes, heeeeeeel leuk. :Y Ze zijn niet "schuw" zoals vele andere vissen wel zijn, komen echt naar je kijken etc.

Ik zou overigens maar 2 kogelvisjes in dat bakje houden ;) 15 liter per vis is de "regel". Waarschijnlijk denk je nu dat ik compleet gek geworden ben; Maar zodra je ze in dat bakje hebt zwemmen zul je zien waarom ze ruimte nodig hebben, ze maken er dankbaar gebruik van.

Zo, heel verhaal geworden. Ik ben dwergkogelvisfan! ;)
pi_90392311
Bedankt voor de TIP! :) maar 3 weken ja ? de verkoopster zei mij 3 dagen enkel water met de 2 potjes die ik erbij kreeg. Daarna ongveer 3dagen enkel met planten erin. En dan pas de vissen nadat hun het water hadden gecontroleerd.

Maar ik ga toch maar van jullie uit :) aangezien inderdaad een verkoper lekker wil verkopen haha.

Maar dwergkogelvis :D vette beesten, dit was ook de reden dat ik de aquarium ging kopen. Wou al heel lang een aquarium met mooie kleine tropische vissen maar toen ik deze bij de intratuin ( :') ) zag was ik verkocht.

maar 15liter per vis geldt voor alles ? of puur de dwergkogelvis?

En tip qua beplanting ? ik zag een mooi voorbeeld op internet hoe ik ongeveer de bak wil hebben :

Tenzij het natuurlijk helemaal niet mogelijk is? Maar ik hou van veel groen, maar echt dat "springend" groen.
pi_90392483
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 13:50 schreef Faithfulness het volgende:

[..]

Verkopers willen 9 van de 10 keer wel verkopen ;) Dus kijk niet raar op als het advies dat je krijgt gewoon niet correct is. Je kan beter zelf even googlen, of hier vragen stellen, er zitten hier een paar mensen die er heel veel vanaf weten. *O*

Wel je bak goed in laten draaien he ;) Drie weken. Zeker de eerste keer lijkt dat heeeeeeel lang, maar het is het beste voor je toekomstige visjes :Y

Kogelvisjes doen wel moeilijk met voer trouwens, ze eten niet alles, zeker geen droogvoer.
Hier geven we een maal per week levend voer (artemia), en 2 a 3 keer diepvriesvoer. Meestal rode muggenlarven, de witte muggenlarven negeren ze ( }:| ). Mosselvlees eten ze enkel als ze er zin in hebben, en zo nu en dan watervlooien, mjummie! :P

Het zijn eigenzinnige beestjes, heeeeeeel leuk. :Y Ze zijn niet "schuw" zoals vele andere vissen wel zijn, komen echt naar je kijken etc.

Ik zou overigens maar 2 kogelvisjes in dat bakje houden ;) 15 liter per vis is de "regel". Waarschijnlijk denk je nu dat ik compleet gek geworden ben; Maar zodra je ze in dat bakje hebt zwemmen zul je zien waarom ze ruimte nodig hebben, ze maken er dankbaar gebruik van.

Zo, heel verhaal geworden. Ik ben dwergkogelvisfan! ;)
dwergkogelvisjes _O_ had er vroeger ook een. gaf m altijd slakjes
pi_90392736
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 14:27 schreef Syd het volgende:
Bedankt voor de TIP! :) maar 3 weken ja ? de verkoopster zei mij 3 dagen enkel water met de 2 potjes die ik erbij kreeg. Daarna ongveer 3dagen enkel met planten erin. En dan pas de vissen nadat hun het water hadden gecontroleerd.

Maar ik ga toch maar van jullie uit :) aangezien inderdaad een verkoper lekker wil verkopen haha.

Maar dwergkogelvis :D vette beesten, dit was ook de reden dat ik de aquarium ging kopen. Wou al heel lang een aquarium met mooie kleine tropische vissen maar toen ik deze bij de intratuin ( :') ) zag was ik verkocht.

maar 15liter per vis geldt voor alles ? of puur de dwergkogelvis?

En tip qua beplanting ? ik zag een mooi voorbeeld op internet hoe ik ongeveer de bak wil hebben :
[ afbeelding ]

Tenzij het natuurlijk helemaal niet mogelijk is? Maar ik hou van veel groen, maar echt dat "springend" groen.
Verkopers zeggen snel dat "iets wel kan". Een bak moet echter echt indraaien. Het KAN goed gaan, maar de kans dat het fout gaat is groter. Met dode vissen tot gevolg :'(

De 15 liter geldt voor de dwergkogelvis. Die overigens niet goed samen gaan met andere vissen, op enkele na ;)
Kreeftjes zullen ze niet snel aanvallen, maar andersom is die kans wel weer aanwezig.

Dat bakje wat jij laat zien ziet er goed uit. Ik vind het alleen wel wat weinig groen ;) Ik zou dan (persoonlijk) een groene planten-achterwand maken, bijvoorbeeld van die plant die linksachter staat.

Waar je even op moet letten is dat de stenen die je kiest geen kalk afgeven, etc. Dus hard breuksteen kiezen, of maaskeien ;)

Hoe ga je het trouwens doen met filter? Intern of extern? :)
Ik heb momenteel nog een intern filter, maar het stoort me toch behoorlijk. Dus zodra de 120 literbak verkocht is gaat het externe filter van die bak naar de 60 liter ;)

quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 14:32 schreef jimjim1983 het volgende:

[..]

dwergkogelvisjes _O_ had er vroeger ook een. gaf m altijd slakjes
O HAI!

*O*
pi_90395249
Even over een andere boeg:

Mijn aquarium:

*O*
Leave it to me as I find a way to be
consider me a satelite for ever orbiting
I knew all the rules but the rules did not know me
guaranteed...
pi_90397183
Wat een prachtdieren O+
  Official ESF Kreviewer vrijdag 24 december 2010 @ 16:51:33 #196
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_90398182
Gaaf. Blijft dat ook leuk als ze er jaren in zitten? :P.
pi_90406123
Jazeker! Ik heb ze nu vijf jaar en het verveelt nog steeds niet. De hobby bestaat ook uit beurzen bezoeken met andere liefhebbers en daarnaast gaat er ook veel tijd inzitten in het onderhouden en schoonhouden van het aquarium/pomp.
Laatste weken ben ik tevens begonnen met een kleine kweekbakken: één voor platys en één voor garnalen. Dat is ook weer leuk om te doen.
Leave it to me as I find a way to be
consider me a satelite for ever orbiting
I knew all the rules but the rules did not know me
guaranteed...
pi_90419707
Leuke info en foto's komen hier voorbij :D
Prrrrttt
  Official ESF Kreviewer zaterdag 25 december 2010 @ 09:54:45 #199
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_90425355
Merry Christmas...

:')
Prrrrttt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')