quote:Op woensdag 15 december 2010 19:33 schreef Rodrigo_Borgia het volgende:
Grijpen jullie eigenlijk in als het gaat om geweld?
Er word iemand in elkaar geslagen, midden in de stad. Wat doe je?
Nee, de laatste 25 jaar is er m.i. weinig veranderd. Maar ik woon dan ook in een grote stad.quote:Op woensdag 15 december 2010 14:50 schreef Rodrigo_Borgia het volgende:
Valt het jullie ook op dat de maatschappij steeds asocialer word?
quote:Op woensdag 15 december 2010 17:14 schreef Rodrigo_Borgia het volgende:
Ik vind het de schuld van Rechts ... (Kleine twijfel bij de christenen)
Dat eerste begrijp ik eerlijk gezegd wel een beetje. Ik zou ook de slappe lach krijgen als er om de paar minuten iemand onderuit gaat. Het is gewoon altijd zo'n komisch gezichtquote:Op woensdag 15 december 2010 15:22 schreef YskaFredriksson het volgende:
Weet nog wel dat ik op de HKU zat. Mijn opleiding zat boven een aantal winkelpanden met een enorme glazenpui waarmee je uitzicht had op het fietspad voor de bijenkorf langs. Als mensen het fietspad op of af wilden gingen ze over een zwarte stoep heen. En die was spekglad. Elke 3 minuten viel er wel 1 en mijn studiegenoten gingen voor het raam staan en genoten de hele pauze van het schouwspel. Ziek vond ik dat.
Maar valt me inderdaad vaak op. Mensen kijken liever ipv te reageren. Het is bij mij meer een reflex. Er gebeurt iets en ik ga diegene direct helpen.
Toen ik afgelopen zomer zelf voorover van een stoep afviel kwam ook niemand mij helpen.
Dat is ook iets wat ik mezelf al een paar keer heb afgevraagd. Durf er eigenlijk geen antwoord op te geven, denk namelijk niet dat dat kan als je het niet meemaakt.quote:Op woensdag 15 december 2010 19:33 schreef Rodrigo_Borgia het volgende:
Interessante analogie.quote:Op woensdag 15 december 2010 18:38 schreef picardmike het volgende:
Tja Nederlanders zijn erg verandert. Dat zie je vooral bij het voetbal, tegenwoordig draait alles om het resultaat en niet hoe je het doet. Alles moet controleerbaar zijn, maar als je resultaat wil laten zien moet je ook grote getallen hebben.
Vindt het wel jammer dit want uiteindelijk heeft dit onze naam in wereld gekost die allang niet meer erg positief is maar ook het voetbal is er door naar de klote gegaan.
Ik ga niet zo gauw fysiek ergens tussenin staan, niet omdat ik bang ben, maar meer omdat ik niet zoveel kan uithalen, mocht ik kwaad worden, dan doe ik het wel, alleen word ik niet zo gauw kwaad.quote:Op woensdag 15 december 2010 19:33 schreef Rodrigo_Borgia het volgende:
Woon je in de Randstad?quote:Op woensdag 15 december 2010 14:54 schreef Document1 het volgende:
Ik herken je verhaal, zelf ben ik 5 jaar geleden gemigreerd vanwege het harder worden van de samenleving. Mijn keuze was Ierland, waar mensen zeker nog wat voor elkaar over hebben en het me vaak aan Nederland in de jaren 80 en 90 doet denken. Jammer dat het met de economie zo slecht gaat daar want nu zit ik dus weer in dit koude kikkerlandje. (voorlopig)
Als ik het vergelijk met 5 jaar geleden is het hier alleen maar harder en killer geworden, ik ben er echt van geschrokken. In de meeste winkels kun je het heel goed zien, veel gestressde koppen en weinig tijd voor een gesprekje.
Nouja mn broek lag wel open enzo. Maar je kan ook gewoon vragen hoe het gaat toch?quote:Op woensdag 15 december 2010 19:25 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Dat eerste begrijp ik eerlijk gezegd wel een beetje. Ik zou ook de slappe lach krijgen als er om de paar minuten iemand onderuit gaat. Het is gewoon altijd zo'n komisch gezicht
Maar goed, ik lig ook in een deuk als ik zelf onderuit ga.
Maar ook wat je zegt dat niemand je hielp toen je viel, ik zal dat ook niet zo snel doen hoor. Bij een opaatje of omaatje is dat een ander verhaal, maar als iemand 'gewoon' (dus niet extreem heftig) valt kan diegene toch prima zelf weer overeind komen?
Ik zou zelf niet eens willen dat ik geholpen wordt weer overeind te komen als ik op m'n bek ga.
Dus net wat ik zeg, als iets heftig is of het gaat om oudere mensen zal ik zeker te hulp schieten.
En erger me ook zeker aan het onbeschofte en egocentrische gedrag van mensen tegenwoordig. Maarja, veranderen doe je het toch niet ben ik bang.
Ik vond het ig heel prettig toen een vrouw me omhoog hielp nadat ik met de fiets was gevallen en mn hele scheen open had gehaald en dat ik bij andere mensen even binnen mocht komen voor een glaasje waterquote:Op woensdag 15 december 2010 20:34 schreef YskaFredriksson het volgende:
[..]
Nouja mn broek lag wel open enzo. Maar je kan ook gewoon vragen hoe het gaat toch?
Oh, vertel meer....quote:Op woensdag 15 december 2010 20:34 schreef YskaFredriksson het volgende:
[..]
Nouja mn broek lag wel open enzo.
Hoe ging dat dan precies?quote:Maar je kan ook gewoon vragen hoe het gaat toch?
Achja, 5 jaar geleden had ik een brommer en was toen in een bocht in de sneeuw onderuit gegaan. Of je het gelooft of niet maar de mensen waren aan het toeteren toen ik plat midden op de straat lag...?? Niemand kwam eruit om te vragen of het met mij ging, nee gewoon claxonneren.quote:Op woensdag 15 december 2010 20:37 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Ik vond het ig heel prettig toen een vrouw me omhoog hielp nadat ik met de fiets was gevallen en mn hele scheen open had gehaald en dat ik bij andere mensen even binnen mocht komen voor een glaasje water
(Het was dus ook niet zomaar een val)
Dat is gewoon grof.quote:Op woensdag 15 december 2010 20:39 schreef Kolomos het volgende:
[..]
Achja, 5 jaar geleden had ik een brommer en was toen in een bocht in de sneeuw onderuit gegaan. Of je het gelooft of niet maar de mensen waren aan het toeteren toen ik plat midden op de straat lag...?? Niemand kwam eruit om te vragen of het met mij ging, nee gewoon claxonneren.
Ik viel laatst ook van de fiets, niets ergs ofzo. Maar de auto achter mij ging meteen toeteren en die kerel zat te vloeken achter zn stuurquote:Op woensdag 15 december 2010 20:39 schreef Kolomos het volgende:
[..]
Achja, 5 jaar geleden had ik een brommer en was toen in een bocht in de sneeuw onderuit gegaan. Of je het gelooft of niet maar de mensen waren aan het toeteren toen ik plat midden op de straat lag...?? Niemand kwam eruit om te vragen of het met mij ging, nee gewoon claxonneren.
Ik vermoed dat brutaal worden van de oudere ligt bij de wegebbende respect die zij meemaken. Veel oudere in steden zijn blij wanneer ze kunnen verhuizen naar een flat omdat ze bang zijn voor de jongere omdat ze van allerlei kattekwaad uithalen.quote:Op woensdag 15 december 2010 20:44 schreef Momo... het volgende:
[..]
Ik viel laatst ook van de fiets, niets ergs ofzo. Maar de auto achter mij ging meteen toeteren en die kerel zat te vloeken achter zn stuur.
Ik weet niet of het echt erger is geworden...er is natuurlijk wel minder sociale controle nu dan vroeger. Vroeger zouden misschien mensen iets gezegd hebben tegen die meneer, maar nu bemoeid niemand zich meer met elkaar.
Ik vind trouwens vooral de bejaarden van een jaar of 60/70 enorm brut aal worden de laatste tijd.
idd, woon zelf in het noorden en kan mij niet echt vinden in de verhalen.quote:Op woensdag 15 december 2010 20:33 schreef Urquhart het volgende:
Ligt ook erg aan welk deel in Nederland je bent. In de Randstad heerst zeker een ieder voor zich mentaliteit, maar ik ben ook vaak in het noorden en oosten van het land en daar heerst een hele andere sfeer. Ik zelf sta nooit echt vooraan in de rij wat betreft hulp bieden, maar 'normale' omgangsvormen als opstaan in de bus/trein voor oude mensen enzo doe ik altijd wel.
Dat absoluut ja. Maar even vragen hoe het gaat en iemand te hulp schieten vind ik ook een ander verhaal. En net wat ik zeg, als ik zie dat het vrij heftig is dan zal ik zeker helpen. Maar als iemand gewoon even op zijn/haar bek dondert en verder geen last behalve een zere reet of elleboog, dan vind ik het gewoon een beetje overdreven.quote:Op woensdag 15 december 2010 20:34 schreef YskaFredriksson het volgende:
[..]
Nouja mn broek lag wel open enzo. Maar je kan ook gewoon vragen hoe het gaat toch?
Dat ligt eraan. Een eerlijke vechtpartij ga ik niet tussenspringen, maar als 1 van de 2 op de grond ligt en de ander blijft trappen dan spring ik er wel tussen. Ook als het twee of meer tegen 1 is jeuken mn handen om me ermee te bemoeien, maar het is afhankelijk van de situatie of ik dat ook echt doe.quote:Op woensdag 15 december 2010 19:33 schreef Rodrigo_Borgia het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |