abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89958718
Wat mij steeds vaker opvalt is dat Nederland steeds asocialer word. Bijvoorbeeld;
Vorige week zag ik een oudere man met twee zware boodschappentassen vallen, de man had moeite overeind te komen en z'n boodschappen lagen over de straat verspreid.
Ik stond aan de andere kant van een plein dus voelde me niet meteen geroepen om de gene te zijn die 'm gaat helpen.
Maar 2 minuten later waren er al wel ruim 100 mensen langs gelopen en niemand hielp 'm. Dus ben ik de man gaan helpen.

Deze week zag ik een vrouw met een kinderwagen vallen. Ik schrok me wilt, maar gelukkig zat er geen kind in het wagentje. Tot mijn verbazing stond aan de andere kant van de straat een groepje mensen haar uit te lachen.

Ik vind het echt geen stijl, maar ik zie het steeds vaker, niemand heeft meer respect voor andere, niemand helpt anderen die het even nodig hebben. Iedereen denkt alleen nog maar aan zich zelf.

Wat doen jullie fokkers als iemand op straat even hulp nodig heeft? Helpen jullie of lopen jullie door? Valt het jullie ook op dat de maatschappij steeds asocialer word?

quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 19:33 schreef Rodrigo_Borgia het volgende:
Grijpen jullie eigenlijk in als het gaat om geweld?
Er word iemand in elkaar geslagen, midden in de stad. Wat doe je?

[ Bericht 18% gewijzigd door Rodrigo_Borgia op 15-12-2010 19:39:30 (Extra vraag) ]
Als god bestaat, is hij een enorme sadist!
Ben jij ook een Atheïst, plaats dan ook deze signature in je profiel!
  woensdag 15 december 2010 @ 14:53:06 #2
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_89958811
Gewoon helpen natuurlijk.
Vorige winter waaide het windkracht 10, en toen waaide er bijna een oud wijfje weg. Ik liep d'r langs en hielp d'r verder.
Maar ik heb dan ook op de scouting gezeten he :+

Iemand uitlachen als die op z'n muil gaat doe je niet bij een vreemde.
Wel bij iemand die je goed kent natuurlijk.
  woensdag 15 december 2010 @ 14:53:19 #3
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_89958823
En 10 jaar geleden heb je een nulmeting uitgevoerd? Dat ontbreekt nog wel eens bij het roepen van "steeds vaker !".
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_89958863
Ik herken je verhaal, zelf ben ik 5 jaar geleden gemigreerd vanwege het harder worden van de samenleving. Mijn keuze was Ierland, waar mensen zeker nog wat voor elkaar over hebben en het me vaak aan Nederland in de jaren 80 en 90 doet denken. Jammer dat het met de economie zo slecht gaat daar want nu zit ik dus weer in dit koude kikkerlandje. (voorlopig)

Als ik het vergelijk met 5 jaar geleden is het hier alleen maar harder en killer geworden, ik ben er echt van geschrokken. In de meeste winkels kun je het heel goed zien, veel gestressde koppen en weinig tijd voor een gesprekje.
pi_89958925
Ik ben het volledig met je eens!

Alhoewel ik wel eerlijk moet toegeven dat ik niet meteen vooraan in de rij sta om hulp te bieden wanneer een onbekende iets overkomt, tot mijn schaamte weliswaar.

Als er niemand anders in de buurt is, of iets doet natuurlijk wel, zou de normaalste zaak van de wereld moeten zijn.
Friendcode: 5257-9420-8367 - Sjim
pi_89958970
Ik doe het alleen als er chickies in de buurt zijn. Die vinden zulke dingen prachtig en denken dat je oprecht aardig bent _O_
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
  woensdag 15 december 2010 @ 15:02:55 #7
164471 Lubbert
Noe mu-j s goed luustern
pi_89959231
Tja, je hebt helaas gelijk maar het is niet alleen met dergelijke dingen. Een voorbeeldje, naast mij wonen mensen op leeftijd. Niet stokoud maar wel ouder dan ik en gepensioneerd. Nu het winter is vindt ik het niet meer dan normaal dan dat wanneer ik m'n stoep sneeuwvrij maak, ook die van hun even doe. Da's een kleine moeite maar tegenwoordig vertikt men het al om de eigen stoep te schuiven.
Binnie noe helemoale van god los
pi_89959343
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 14:50 schreef Rodrigo_Borgia het volgende:
Valt het jullie ook op dat de maatschappij steeds asocialer word?
Nee, de laatste 25 jaar is er m.i. weinig veranderd. Maar ik woon dan ook in een grote stad.
pi_89959405
Het is in iedergeval een feit dat de maatschappij asociaal is
pi_89959530
Ik vraag mij af of je dit nog wel een maatschappij kan noemen. Naar mijn inziens is Nederland verwaterd tot allerlei eilandjes waar bepaalde groepen maar heel hard roepen dat zij het beter weten dan degene op het eilandje er naast. Er is geen samenhang meer.... misschien alleen als Nederland weer eens verder komt dan de halve finale. En dan laten onze voetballers ook precies zien wat er mis is in Nederland, geen respect voor een ander en om het minste geringste om je heen gaan trappen.
  woensdag 15 december 2010 @ 15:22:35 #11
242204 YskaFredriksson
Vitamientjes zijn je vriendjes
pi_89959945
Ik raap nog steeds mensen van straat op. Onlangs nog een vrouw met een gapend gat in haar hoofd die net gevallen was met de fiets op het fietspad maar met haar hoofd op de rijbaan lag. Het was al donker en daar staat niet zoveel verlichting dat je het als automobilist direct ziet. Ons eerste doel was dan ook haar van de rijbaan af te tillen en haar neer te zetten op het bankje 25 meter verderop. Ze was alleen met haar man/vriend en ze wilde dat dus niet. Ze wilde verder en zei dat het wel meeviel. En die man vond het allemaal ook wel prima. Er was zelfs een dokter bij die langs kwam met hardlopen die zei dat ze echt naar de eerste hulp moest omdat het anders een heel lelijk litteken zou worden. We hebben aangeboden de auto (die 200 meter verderop stond) te halen en haar direct weg te brengen (het gebeurde ongeveer 700 meter van de ingang van het UMCG) maar ze wilde het niet. En die man wilde haar ook niet teveel pushen dus we hebben haar laten gaan. Ik vraag me nog steeds af welke beslissing ze hebben gemaakt maar vond dat echt heel erg.

Weet nog wel dat ik op de HKU zat. Mijn opleiding zat boven een aantal winkelpanden met een enorme glazenpui waarmee je uitzicht had op het fietspad voor de bijenkorf langs. Als mensen het fietspad op of af wilden gingen ze over een zwarte stoep heen. En die was spekglad. Elke 3 minuten viel er wel 1 en mijn studiegenoten gingen voor het raam staan en genoten de hele pauze van het schouwspel. Ziek vond ik dat.

Maar valt me inderdaad vaak op. Mensen kijken liever ipv te reageren. Het is bij mij meer een reflex. Er gebeurt iets en ik ga diegene direct helpen.

Toen ik afgelopen zomer zelf voorover van een stoep afviel kwam ook niemand mij helpen. Moeder met een dochter van een jaar of 15 bleef gewoon staan kijken. Vind dat toch wel kwalijk.

Maar ook met het bijvoorbeeld openhouden van het klaphekje in de Xenos. Die gaat niet automatisch. En als ik zie dat er mensen achter me lopen dan laat ik hem niet vallen. Is niet zo'n lekker gevoel tegen je knieën aan. Maar meestal pak je zo'n hekje dan over van diegene die hem vasthoud en je zegt dan vaak bedankt of je geeft een knikje met het hoofd. Nee niks van dit alles. Gewoon doorlopen allebei de dames (moeder en dochter van plusminus 17) en niet op of om kijken. Kon mn mond toen niet houden en heb gezegd dat ik geen portier ben.
Je hoeft me niet uitvoerig te bedanken maar net doen of ik er net niet ben. Wtf.
Attentie attentie letten wij even op... [kerst] Creatieve FOK!kers voor een fijne kerst voor FOK!kers
  woensdag 15 december 2010 @ 15:32:07 #12
217128 Gummibeer79
Woordenbroekenlol
pi_89960312
Het klopt wel. Een beetje waardering voor iets wat je doet tbv iemand anders zit er niet meer in.
Wél luid toeteren en wijzen/gebaren als er iets niet helemaal naar wens gebeurd.

Dat egoistische negatieve gedoe komt me ook mijn keel uit.
Ik ben een eckte rapnegert
  woensdag 15 december 2010 @ 15:48:20 #13
94676 Garisson72
weten is weten dat je nix weet
pi_89960972
't Is allemaal beleving en stemmingmakerij. Personally, I blame the media.
Breasts! helping men to avoid eye contact since 1865.
pi_89964726
Ik vind het de schuld van Rechts ... (Kleine twijfel bij de christenen)
pi_89964886
Het is natuurlijk makkelijk om met het vingertje naar anderen te wijzen, maar een betere wereld begint nog altijd bij jezelf.

/cliché
  woensdag 15 december 2010 @ 17:21:25 #16
198365 Morendo
The Real Deal
pi_89964980
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 17:14 schreef Rodrigo_Borgia het volgende:
Ik vind het de schuld van Rechts ... (Kleine twijfel bij de christenen)

Nee, deze types helpen je oma een drukke straat over te steken.
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_89965108
Jawel hoor, die kunnen prima helpen oversteken ... Ze zijn er zelfs masaal voor gekomen om ff de straat te gaan blokkeren
pi_89966468
Ik weet niet of het erger is. Ik was een jaar of 15 geleden een dagje op stap met mn moeder en mn zusje en iemand liet een hele tas vol papieren vallen, ik hielp die vrouw en zij liepen door :') Dat was wel raar.
Ook opstaan in de bus ofzo heb ik altijd gedaan en nu leer ik mijn kinderen dat.
Echter toen ik hoogzwanger was en met de bus moest, moest ik vragen of ik mocht zitten, de bus zat vol 18-19-jarigen ofzo.(Zwanger was ik tien jaar geleden)

Ik bel wel in de winkel enzo, dat valt ook onder asociaal, maar ik bied mensen met alleen een brood bv wel aan om voor me te gaan in de rij.

En dat zie ik om me heen idd maar heel zelden, maar dat zag ik dus al heel zelden.
compact en kleverig.
pi_89967756
Ik heb voor m'n werk een paar maand in het buitenland gezeten een tijd geleden. Dan merk je pas hoe tering asociaal nederlanders wel niet zijn. Kan me ook echt voorstellen dat mensen nederlanders haten. Nederlanders hebben echt een egoïstische instelling als je het vergelijkt.

En daarna nog een tijd in Berlijn gezeten, zelfs daar merk je al een wereld van verschil in de omgang tussen mensen. Ik heb het gevoel dat mensen daar ook oprecht meer betrokken met elkaar zijn.

Fuck Nederland! Het zal niet lang duren tot ik hier weer weg ben
pi_89967891
Tja Nederlanders zijn erg verandert. Dat zie je vooral bij het voetbal, tegenwoordig draait alles om het resultaat en niet hoe je het doet. Alles moet controleerbaar zijn, maar als je resultaat wil laten zien moet je ook grote getallen hebben.

Vindt het wel jammer dit want uiteindelijk heeft dit onze naam in wereld gekost die allang niet meer erg positief is maar ook het voetbal is er door naar de klote gegaan.
UITGESCHREVEN
  woensdag 15 december 2010 @ 19:25:42 #21
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_89969968
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 15:22 schreef YskaFredriksson het volgende:

Weet nog wel dat ik op de HKU zat. Mijn opleiding zat boven een aantal winkelpanden met een enorme glazenpui waarmee je uitzicht had op het fietspad voor de bijenkorf langs. Als mensen het fietspad op of af wilden gingen ze over een zwarte stoep heen. En die was spekglad. Elke 3 minuten viel er wel 1 en mijn studiegenoten gingen voor het raam staan en genoten de hele pauze van het schouwspel. Ziek vond ik dat.

Maar valt me inderdaad vaak op. Mensen kijken liever ipv te reageren. Het is bij mij meer een reflex. Er gebeurt iets en ik ga diegene direct helpen.

Toen ik afgelopen zomer zelf voorover van een stoep afviel kwam ook niemand mij helpen.
Dat eerste begrijp ik eerlijk gezegd wel een beetje. Ik zou ook de slappe lach krijgen als er om de paar minuten iemand onderuit gaat. Het is gewoon altijd zo'n komisch gezicht :')
Maar goed, ik lig ook in een deuk als ik zelf onderuit ga.

Maar ook wat je zegt dat niemand je hielp toen je viel, ik zal dat ook niet zo snel doen hoor. Bij een opaatje of omaatje is dat een ander verhaal, maar als iemand 'gewoon' (dus niet extreem heftig) valt kan diegene toch prima zelf weer overeind komen? :D
Ik zou zelf niet eens willen dat ik geholpen wordt weer overeind te komen als ik op m'n bek ga.

Dus net wat ik zeg, als iets heftig is of het gaat om oudere mensen zal ik zeker te hulp schieten.
En erger me ook zeker aan het onbeschofte en egocentrische gedrag van mensen tegenwoordig. Maarja, veranderen doe je het toch niet ben ik bang.
B-b-b-bird, Bird, The Bird is the word.
pi_89970268
  woensdag 15 december 2010 @ 19:36:55 #23
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_89970431
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 19:33 schreef Rodrigo_Borgia het volgende:
Dat is ook iets wat ik mezelf al een paar keer heb afgevraagd. Durf er eigenlijk geen antwoord op te geven, denk namelijk niet dat dat kan als je het niet meemaakt.
Ik ben een meisje en ben bang er niet veel mee op te schieten als ik zie dat iemand in elkaar geramd wordt door wat kerels bijvoorbeeld. Wel zou ik kijken of er mensen om me heen lopen die misschien samen met mij zouden kunnen helpen, of in ieder geval als het écht heftig is de politie bellen. Maar echt zelf ingrijpen zou gewoon geen effect hebben ben ik bang.

Liep een keer in Amsterdam bij het Bijlmer station, toen ik op een afstandje zag dat 1 jongen in elkaar gerost werd door 4 of 5 jongens. Ik wist dat er vlakbij politie agenten stonden (i.v.m een feest in de Arena ofzo) en ging toen wel direct naar die agenten toe om ze erop te wijzen (had iemand anders ook al gedaan). Maar dat is dan toch ook echt het minste wat je als meisje zijnde kan doen denk ik..Of er zou iets in mijn hoofd moeten knappen en ineens dikke schijt krijgen aan de gevolgen ofzo. Maar dat kan ik dus niet goed inschatten.
B-b-b-bird, Bird, The Bird is the word.
pi_89970630
Ik weet van mezelf dat ik ingrijp, maar ik ben natuurlijk ook wel een best grote gast. (Ben ruim 2 meter lang)
Maar als dit ergens in een steegje gebeurt met 20 mensen er om heen, dan denk ik dat ik niet alleen ingrijp.
  woensdag 15 december 2010 @ 20:22:41 #25
198365 Morendo
The Real Deal
pi_89972654
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 18:38 schreef picardmike het volgende:
Tja Nederlanders zijn erg verandert. Dat zie je vooral bij het voetbal, tegenwoordig draait alles om het resultaat en niet hoe je het doet. Alles moet controleerbaar zijn, maar als je resultaat wil laten zien moet je ook grote getallen hebben.

Vindt het wel jammer dit want uiteindelijk heeft dit onze naam in wereld gekost die allang niet meer erg positief is maar ook het voetbal is er door naar de klote gegaan.
Interessante analogie.
Die Lebenslust bringt dich um.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')