Als jullie niet weten wie Ataturk is, Houd dan je mond over hem. (andyy niet spottend bedoelt)quote:Op woensdag 15 december 2010 23:31 schreef Andyy het volgende:
Wanneer komen die Turken weer Turkey strong!!! en ata turk ftw!!! (wie de fuck is dat uberhaupt?) roepen?
Volgens mij heb je geen flauw benul van wat er in cyprus gebeurd is? Ben dr op huwelijksreis geweest(mooi eiland!) en moet zeggen dat het vreemd is om door een dorp te lopen waarvan de hele bevolking door de turken is vermoord.quote:Op woensdag 15 december 2010 22:40 schreef Clan het volgende:
Laten we wel wezen, Cyprus ligt dichter bij Turkije dan Griekenland, de Grieken hebben sinds de jaren 50 alleen maar voor problemen gezorgd, Dat nationalisme is leuk van de Grieken, maar het stelt niets voor, als er een oorlog uitbreekt denk ik dat Turkije binnen no-time in Makedonia zit.
En wat de Grieken in het verleden hebben gedaan? Ja, De Spanjaarden, De Duitsers, de Engelsen, ze hebben allemaal wel wat gedaan in het verleden, maar er hoeft toch geen VN troepenmacht tussen Duitsland en Nederland te liggen?
In Frankrijk zijn ook hele dorpen door de Duitsers uitgemoord, en in Nederland ook een half dorp, maar hebben wij hier en in Frankrijk toch geen VN troepenmacht liggen?quote:Op maandag 3 januari 2011 17:51 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Volgens mij heb je geen flauw benul van wat er in cyprus gebeurd is? Ben dr op huwelijksreis geweest(mooi eiland!) en moet zeggen dat het vreemd is om door een dorp te lopen waarvan de hele bevolking door de turken is vermoord.
en VN missie? je bedoeld die gigantische basis die de engelsen hebben en gebruikt word als tussenstop voor al hun trips naar het midden oosten etc?
Even snel:quote:Op zaterdag 18 december 2010 15:04 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Ja dus? Waar doel je nu precies op?
De hogere btw op concertkaartjes of... ?
1000 MBT's vriend, dat is echt een absurd aantal, in deze tijden totaal niet nodig..
dat staat niet in verhouding met wat wij op ons bord krijgen , appels en peren verhaal.
Dat je in Nederland bent geboren en over een Nederlands paspoort beschikt zegt niet zo heel veel. Het is enkel een stuk papiertje.quote:Op zaterdag 18 december 2010 15:03 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Welke identiteit? Het is toch een Nederlander, of niet dan?
De Turkse afkomst van zijn Familie is leuk, maar hoe het zich manifesteert in die nieuwe generatie Turken is werkelijkwaar van de zotte... veel Turkye! 111!!einz.!!! onzin... waarin niets van kritiek geleverd mag worden, danwel wordt geaccepteerd... oogkleppen op en voorwaarts..
Deels de schuld van de Regering van Turkije, maar simpel op te lossen door dat Turkse ouders die in NL wonen er niet voor kiezen de jongen ook een Turks paspoort te geven.
Betreft de Relaties, als ik jou de relaties van Europese Koninkrijken en Republieken moet gaan verduidelijken c.q uitleggen, dan denk ik dat je je beter eens kunt aan inlezen in de Europese geschiedenis omtrend de eerst 40 jaar van de vorige eeuw, en dan kunt terugkomen in dit topic.
En ik leef geen 10 jaar terug hoor, je mag misschien vanalles lezen in de krant en op teletext, er worden volgens mij op dit moment 200 officieren berecht die een soort van coup lees dan wel overname van plan waren met oog op een agressiever beleid op Griekenland... mijn Turkse schoonvader had het daarover van Turkse bronnen.
Daarnaast is er lastig met Turkije en Griekenland samen te werken in Militair verband.
Dan splitsen zij toch gewoon afzonderlijk af? ipv het hele eiland te willen confisceren, dat is wat zij al bijna 60 jaar aan het doen zijn. Miljoenen kost dat grapje de VN jaarlijks, een paar honderd VN militairen het leven gelaten en ga zo maar door. Griekenland is in deze kwestie even erg, misschien nog erger dan Turkije.quote:Op maandag 3 januari 2011 18:44 schreef Bouke-p het volgende:
Ja, en de duitsers zijn al een tijdje verslagen. Daar is geen dreiging meer, die vergelijking gaat ff niet op. op cyprus was dat wel. Turkije laat het nu wel uit zn hoofd om nu iets te proberen. Lidmaatschap van een of andere vereniging
Daarnaast is het overgrote deel van cyprus grieks-cyprioot, correctie cyprioot, en willen zij liever bij griekenland horen dan bij turkije.
Dat klopt, en ook over een turks paspoort. En ik denk dat wel een aardig aantal van de turken (ik ook dus) wel weet wie Ataturk was en wat hij heeft gedaan. en nu moet je niet snel op wikipedia kijken of aan je vriendin gaan vragen wat hij heeft gedaan.quote:Op maandag 3 januari 2011 17:43 schreef Pumatje het volgende:
"jullie" ??
neem aan dat jij ook over een Nederlands paspoort beschikt Mrtaylan.. en daarmee net als ik deeltuitmaakt van de bevolking van Koninkrijk der Nederlanden?
Ik neem aan dat iedereen wel weet wat hij betekend heeft voor Turkije en hoe die nalatenschap langzaam aan het afbrokkelen is. Helaas is er altijd een strijd voor de macht waarin de bewaker van het secularisme (het leger) haar macht wil behouden terwijl er steeds meer Islamitische invloeden hiertegen op komen borrelen.quote:Op maandag 3 januari 2011 20:30 schreef Mrtaylan het volgende:
[..]
Dat klopt, en ook over een turks paspoort. En ik denk dat wel een aardig aantal van de turken (ik ook dus) wel weet wie Ataturk was en wat hij heeft gedaan. en nu moet je niet snel op wikipedia kijken of aan je vriendin gaan vragen wat hij heeft gedaan.
/carequote:Op maandag 3 januari 2011 20:30 schreef Mrtaylan het volgende:
[..]
Dat klopt, en ook over een turks paspoort. En ik denk dat wel een aardig aantal van de turken (ik ook dus) wel weet wie Ataturk was en wat hij heeft gedaan. en nu moet je niet snel op wikipedia kijken of aan je vriendin gaan vragen wat hij heeft gedaan.
Gekemaliseerd richting het Westen? Ver voor WO I waren de Turken (Ottomaanse Rijk) al 'Westers', zij waren het meest ontwikkeld in die tijden. Jij weet duidelijk niet waar je het over hebt.quote:Op maandag 3 januari 2011 21:00 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Ik neem aan dat iedereen wel weet wat hij betekend heeft voor Turkije en hoe die nalatenschap langzaam aan het afbrokkelen is. Helaas is er altijd een strijd voor de macht waarin de bewaker van het secularisme (het leger) haar macht wil behouden terwijl er steeds meer Islamitische invloeden hiertegen op komen borrelen.
Dit sluit meteen aan bij hoe moeilijk de Turkse identiteit is: aan de ene kant toch wel Islamitisch (van oudsher al zo) en aan de andere kant ook gekemaliseerd richting het Westen. Daarom snap ik ook niet waarom het leger die tanks zelf willen fabriceren, totaal onrendabel.
Ik denk dat het laatste eerder voor jou geldt. De term "kemaliseren" stamt af van het beleid dat Kemal Atatürk voerde om zijn land na de ineenstorting van het Ottomaanse Rijk te moderniseren naar Westerse normen. Het is waar dat het Ottomaanse Rijk voor het einde van de 19e eeuw een van de meest ontwikkelde rijken was, maar dat ging snel achteruit.quote:Op maandag 3 januari 2011 21:15 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Gekemaliseerd richting het Westen? Ver voor WO I waren de Turken (Ottomaanse Rijk) al 'Westers', zij waren het meest ontwikkeld in die tijden. Jij weet duidelijk niet waar je het over hebt.
Johquote:Op maandag 3 januari 2011 21:18 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Ik denk dat het laatste eerder voor jou geldt. De term "kemaliseren" stamt af van het beleid dat Kemal Atatürk voerde om zijn land na de ineenstorting van het Ottomaanse Rijk te moderniseren naar Westerse normen. Het is waar dat het Ottomaanse Rijk voor het einde van de 19e eeuw een van de meest ontwikkelde rijken was, maar dat ging snel achteruit.
Kijk, daar heb je wel weer gelijk in, maar je weet niet hoe de turken gestelt zijn op Ataturkquote:Op maandag 3 januari 2011 21:15 schreef Andyy het volgende:
[..]
/care
Wij fappen toch ook niet met Willem van Oranje?![]()
Dat is toch ook zo? Het klinkt wellicht wat tautologisch (of hoe je dat ook noemt), dat klopt. Het rijk speelde tegen de tijd van WOI nou eenmaal een wat minder belangrijke rol en was dus ook wat minder ontwikkeld, ook militair gezien. Daarna draaide Atatürk het weer om richting het Westen.quote:Op maandag 3 januari 2011 21:27 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Joh
Dat is wat ik zeg, het Ottomaanse Rijk was al heel erg ontwikkeld, kom jij aan met je 'gekemaliseerd richting het Westen'.
Ataturk wilde het land monderniseren, wat hem ook gelukt is.
ja dat zou lekker makkelijk zijn he, als gewoon niemand het meer daar over heeftquote:Op maandag 3 januari 2011 16:41 schreef Mrtaylan het volgende:
laat dat cyprus maar achter ''liggen'' want dat is al gebeurt, net als Nederland en Duitsland,
Ook al doe je dat, mensen trekken zich daar toch niks van aan. Bij Turken ligt dat blijkbaar andersquote:Op maandag 3 januari 2011 21:39 schreef Mrtaylan het volgende:
[..]
Kijk, daar heb je wel weer gelijk in, maar je weet niet hoe de turken gestelt zijn op Ataturk
maar nog iets, Wij spotten toch ook niet met ''k*nk*r'' of ''k*t'' Willem van Oranje.
Geloof me, ik heb vaak ruzie gehad en vaak genoeg hebben ze Ataturk bespot.
Hé hoezo moet jij weer daarmee komen en commentaar leveren, doe gwn niet moeilijk.quote:Op maandag 3 januari 2011 21:50 schreef Pumatje het volgende:
[..]
ja dat zou lekker makkelijk zijn he, als gewoon niemand het meer daar over heeft
Opzich begrijp ik het wel omdat het wat recenter is dan Willem van Oranje, maar een van Atatürk's speerpunten was natuurlijk ook de trots om Turk te zijn, ergo: het nationalisme is er sowieso bij inbegrepen, hoewel ik het onzin vind om er ruzie over te maken. Natuurlijk is het onnodig om hem zonder onderbouwing te beledigen (met scheldwoorden oid) maar als Turk zou je jezelf er boven moeten plaatsen, naar mijn mening. Het Turkse leger mobiliseert zich namelijk ook niet meteen als een of andere Israelier wat roept over Atatürk.quote:Op maandag 3 januari 2011 22:01 schreef Andyy het volgende:
[..]
Ook al doe je dat, mensen trekken zich daar toch niks van aan. Bij Turken ligt dat blijkbaar anders
Ik denk dat je het jezelf niet zo aan moet trekken, volgens mij is hier maar weinig persoonlijk op jou gericht.quote:Op maandag 3 januari 2011 22:10 schreef Mrtaylan het volgende:
serieus ik ben weg hier, ik post 1 ding zonder slechte of bespottende bedoelingen en men maakt daar een probleem van
Dat klopt,tuurlijk denkt turkije er anders over, maar Puma doet alsof ik er een Trauma aan over heb gehouden.quote:Op maandag 3 januari 2011 22:13 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Ik denk dat je het jezelf niet zo aan moet trekken, volgens mij is hier maar weinig persoonlijk op jou gericht.
Dat jij niks om Cyprus geeft wil niet zeggen dat de Turkse staat dit niet doet.
RAF Akrotiri en de er bij gelegen Army base in de Sovereign Base Area op Cyprus hebben niets van doen met de VN-Missie, maar zijn een overblijfsel uit de tijd dat Cyprus een brits protectoraat was (net als de vliegvelden die je nog overal terug kunt vinden op Malta). Het bestond al voor de problemen van voor 1974 en zelfs al voor de onafhankelijkheid van Malta. Akrotiri was de vervanger voor RAF Nicosia, het internationale vliegveld van Cyprus. RAF Nicosia is overigens het enige RAF vliegveld in de wereld waar zij juridisch wel eigenaar van is maar geen feitelijke zeggenschap over heeft. Voor Nicosia kon worden overgedragen aan Cyprus vond de turkse inval plaats, en sindsdien is het hele vliegveld een VN mandaatgebied.quote:Op maandag 3 januari 2011 17:51 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
en VN missie? je bedoeld die gigantische basis die de engelsen hebben en gebruikt word als tussenstop voor al hun trips naar het midden oosten etc?
Wie zegt dat ze het wiel volledig opnieuw uitvinden man? Ze hebben toch ook zelf tanks en hebben daaruit lering kunnen trekken. Alsof buitenlandse Turkse studenten niet de in het buitenland vergaarde kennis naar Turkije hebben meegenomen.quote:Op donderdag 16 december 2010 19:44 schreef Pumatje het volgende:
btw, die lui ontwikkelen nu hun eigen tank.. om even de zaak bij mijn beroep te betrekken.
Dan reist bij mij de vraag, why??
waarom in hemelsnaam wil je het wiel opnieuw uitvinden?
Echt te achterlijk voor woorden, om in de naam van Turkije maar een tank te gaan lopen ontwikkelen, terwijl hun uitstekende contat met Duitsland de beste tank ter wereld leveren kan.
Alle producten en onderzoeksteams zijn van Turkse afkomst, echt alles... dat was een eis.
Dan zet je gelijk je eigen val, en moet je consessies doen op basis van nationaliteit. Dat is absurd dom, omdat je daarmee gelijk je begrenzingen verkleint, terwijl dit in praktijk totaal geen vereiste is..
ze moeten echt eens kappen met dat nationalistische gescheit... het helpt ze niet bepaald.
ze zulllen nooit het niveau van Duitse tanks halen, nimmer..
Het ontbreekt ze aan de technologie, ervaring, bedrijven en funding om een product te ontwikkelen wat boven dat geen uitsteekt van het Duits of Russisch materiaal... hoeveel geld je er ook instopt.
Ze vinden op het moment het wiel opnieuw uit.
Nederland wilt 85 F-35 toestellen bestellen in deze tijd van een economische crisis, bezuinigingen (ten koste van nota bene studenten ! de toekomst van dit land ! )... en dit wilt Nederland aan ons verkopen... aan het volk van Nederland... en dat is je niet te vreemd voor woorden?quote:Op donderdag 16 december 2010 19:54 schreef Pumatje het volgende:
ze willen 1000 nieuwe MBT's bestellen.. dat ze dat kunnen verkopen aan het Turkse volk..
te vreemd voor woorden.
Nou, allereerst is het nog steeds een achterlijk idee, namelijk om het feit hoe het staat met de internationale vraag, en verkoop van Tanks wereldwijd.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 15:52 schreef StilleZuidzee het volgende:
[..]
Wie zegt dat ze het wiel volledig opnieuw uitvinden man? Ze hebben toch ook zelf tanks en hebben daaruit lering kunnen trekken. Alsof buitenlandse Turkse studenten niet de in het buitenland vergaarde kennis naar Turkije hebben meegenomen.
Het is niet raar dat ze een eigen tank aan het ontwikkelen zijn. Bij jouw vraag zou ook automatisch het antwoord moeten rijzen.
Ze doen dit om kennis en ervaring op te doen (R&D praktiseren) en vooral om onafhankelijk te worden van het buitenland. Duitsland mag dan s' werelds beste tanks produceren (zullen lang niet alle landen het met je eens zijn wat betreft DU en Leo Tanks) maar er gaat niets boven een product dat je zelf hebt ontwikkeld en gefabriceerd.
Perfectionisme bestaat niet, hoever je ook gaat. "Werelds beste" is dan ook maar een marketing stempel.
De Turken ontwikkelen dus kort gezegd iets dat bruikbaar is naar hun wensen/normen/vereisten/whatever. Iets dat voor hun betaalbaar is (prijs-kwaliteit). Op den duur zal deze tank ze bij een grote productie serie alleen maar voordelen brengen. Ze zullen voor een groot deel op dat landmacht gebied onafhankelijk worden. Er zullen banen (werkgelegenheid) gecreëerd worden, kennis en ervaring zal worden opgedaan, en een markt naar het buitenland toe zal ook worden geopend (export).
Maar het belangrijkste; een stap (de basis) voor een verdere doorontwikkeling van hun militairia wordt op tank gebied ook gezet. Zeggen dat ze nooit het niveau van Duitse of Russische tanks zullen halen is nogal voorbarig.
Je weet zelf ook dat Turkije met de EU zo nu en dan overhoop ligt over allerlei verschillende kwesties. Duitse Leo's kopen is geen totaal oplossing. Elk moment kunnen de politieke banden met Duitsland (en de rest van de EU) verslechteren, en dat betekend dan automatisch dat er moeilijkheden tot stand kunnen komen, en ook vormen van sancties opgelegd zouden kunnen worden en andere dergelijkheden.
Een grootschalige oorlog tegen Koerden bijvoorbeeld, of nieuwe problemen rondom Cyprus zou de banden van Turkije en de EU wellicht in gevaar brengen, en dan is de aanvoer van bijvoorbeeld spare parts e.d. voor Leo tanks niet gegarandeerd. En daar zit je dan met "s' werelds beste" tank die je niet gebruiken kan door of achterstallig onderhoud (gebrek aan spare parts e.d.), of door een drastische vermindering van operatieve tanks (verloren door oorlog).
Met hun eigen tank bepalen en houden ze de tank aantallen, alsmede de reserveonderdelen hiervan zelf op peil, en zijn ze niet afhankelijk van buitenlandse producenten.
China doet hetzelfde, India doet hetzelfde... waarom Turkije dan niet?
[..]
Nederland wilt 85 F-35 toestellen bestellen in deze tijd van een economische crisis, bezuinigingen (ten koste van nota bene studenten ! de toekomst van dit land ! )... en dit wilt Nederland aan ons verkopen... aan het volk van Nederland... en dat is je niet te vreemd voor woorden?
1000 MBT's op 780,000+ vierkante km, op bijna ~80,000,000 inwoners, op bijna 600,000 man van het leger (reserve en oproepplicht niet meegerekend) is nog niet zo heel veel.
Irak plant toch zelf in samenwerking met de Amerikanen ~2000 gemoderniseerde T-72 tanks?
Die Turken zijn trouwens best goed bezig. Ze willen een eigen straaljager produceren, en nieuwe luchtafweer systemen aanschaffen. Hun interesse gaat waarschijnlijk uit naar de Russische S-300 (Antei-2500?) gezien de S-400 nog niet voor export beschikbaar is.
PS: Nee ben GEEN Turk.
Achterlijk idee of niet, meer landen zijn daarmee bezig. Als meer landen met dat soort ontwikkeling bezig zijn, dan geeft dat eigenlijk al aan dat het de moeite van het investeren wel waard is, gezien alle risico's. Maar goed, jij hebt jou mening, ik de mijne, de Turken ongetwijfeld hun eigen.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 16:00 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Nou, allereerst is het nog steeds een achterlijk idee, namelijk om het feit hoe het staat met de internationale vraag, en verkoop van Tanks wereldwijd.
het is een probleem, ze liggen voor een appel en een ei op de markt, bijna onverkoopbaar..dat is de reden waarom het onder andere een minder briljant idee is... Grote militaire aankopen is onverkoopbaar aan het publiek , in een economisch climaat als dit, precies zoals je zelf zegt. Dus is het helemaal absurd als Turkije het nog breder aanpakt en begint met complete eigen onafhankelijke onderzoeken naar Militair wapengoed, in een tijd van economische malaise, geen grote dreigingen die de aankopen justificeren.. ..
iets uitvinden waarvan er al genoeg ontwerpen die bruikbaar zijn op de markt zijn, voor nog geen 1 30e van het totaalbedrag als je het zelf aan zou pakken.
Daarnaast heb jij geen idee hoeveel tanks er vereist zijn voor verdediging van een aantal oppervlakte in vierkante km's.Dat is afhankelijk van radusa en de dreiging.. en Turkije is al niet bepaald de economische grootmacht in Europa, en staat niet op nummer 1 van educatie en zorg..
en dan vind jij het onzin dat er in Nederland de F-35 wordt aangeschaft met in de gedachte dat de voorgang complet op is...
get ur facts right.
Daar verschillen de meningen over.quote:
Ik heb zulke topics al een tijdje niet gezienquote:Op zaterdag 30 april 2011 11:13 schreef Cobra4 het volgende:
TURKEYE RULES!!
Oh wacht, dit is een topic van Clan. Dus een serieus topic.
Daarom was ik ook wat in verwarring.quote:Op zaterdag 30 april 2011 13:21 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Ik heb zulke topics al een tijdje niet gezien
Het Turkse leger is gewoon volledig betaald door Amerika, vooral tijdens de koude oorlog. Het koopt alleen maar westers materieel op en produceert zelf helemaal niks. Al dit zware materieel is nodig omdat dit voor hun de enige manier is om het van de PKK te winnen.quote:Op zondag 1 mei 2011 10:09 schreef goodmorningvietnam het volgende:
Turkse leger
Zijn ze nog steeds bezig met de PKK of wat? Hoe lang duurt het al, iets van 30 jaar of zo? Slim van het Turkse leger dat ze meer wapens kopen, zullen ze wel nodig hebben tegen die AK's en RPG's
http://en.wikipedia.org/wiki/M%C4%B0T%C3%9CP_Altayquote:Op woensdag 4 mei 2011 11:37 schreef IntercityAPT2 het volgende:
[..]
Het Turkse leger is gewoon volledig betaald door Amerika, vooral tijdens de koude oorlog. Het koopt alleen maar westers materieel op en produceert zelf helemaal niks. Al dit zware materieel is nodig omdat dit voor hun de enige manier is om het van de PKK te winnen.
en we moeten allemaal nog zien of dat ding gaat werken of niet he..quote:Op woensdag 4 mei 2011 12:01 schreef xaban06 het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/M%C4%B0T%C3%9CP_Altay
Lees het nu pas, maar thanksquote:Op dinsdag 4 januari 2011 17:13 schreef RonaldV het volgende:
[..]
RAF Akrotiri en de er bij gelegen Army base in de Sovereign Base Area op Cyprus hebben niets van doen met de VN-Missie, maar zijn een overblijfsel uit de tijd dat Cyprus een brits protectoraat was (net als de vliegvelden die je nog overal terug kunt vinden op Malta). Het bestond al voor de problemen van voor 1974 en zelfs al voor de onafhankelijkheid van Malta. Akrotiri was de vervanger voor RAF Nicosia, het internationale vliegveld van Cyprus. RAF Nicosia is overigens het enige RAF vliegveld in de wereld waar zij juridisch wel eigenaar van is maar geen feitelijke zeggenschap over heeft. Voor Nicosia kon worden overgedragen aan Cyprus vond de turkse inval plaats, en sindsdien is het hele vliegveld een VN mandaatgebied.
http://en.wikipedia.org/wiki/RAF_Akrotiri
http://www.raf.mod.uk/rafakrotiri/
is dit zo?quote:Op woensdag 4 mei 2011 11:37 schreef IntercityAPT2 het volgende:
Het Turkse leger is gewoon volledig betaald door Amerika, vooral tijdens de koude oorlog. Het koopt alleen maar westers materieel op en produceert zelf helemaal niks. Al dit zware materieel is nodig omdat dit voor hun de enige manier is om het van de PKK te winnen.
Turkije wordt inderdaad al sinds het begin van de Koude Oorlog militair op de been gehouden door de VS (en in mindere mate de NATO). Waarom denk je dat alle oude vliegtuigen van de west-Europese mogendheden decennialang naar Turkije en Griekenland gingen? De Turken en Grieken vlogen bijvoorbeeld met onze (gedeeltelijk uit Amerikaanse MDAP fondsen betaalde) straaljagers, zoals de F-84 en F-104. Pas in de jaren 80 had Turkije zich economisch zo opgewerkt dat ze zelf nieuwe toestellen konden gaan kopen (en in licentie konden bouwen).quote:Op woensdag 21 september 2011 12:50 schreef rubje het volgende:
[..]
is dit zo?Hmm... dan benik erg benieuwd hoe Amerika gaat reageren nu Turkije gezegd heeft dat zij de hulpkonvooien die naar Israel gaan,gaat vergezellen met militaire eenheden.
Maw zij laten het aankomen op een veredelde collision course met militaire eenheden van de staat Israël..
Ik zou niet zeggen dat Israel per definitie stabieler is dan Turkije.. Zelfs als dat wel zo is zorgt een alliantie met Israel natuurlijk voor meer spanningen dan met Turkije.quote:Op woensdag 21 september 2011 13:04 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Turkije wordt inderdaad al sinds het begin van de Koude Oorlog militair op de been gehouden door de VS (en in mindere mate de NATO). Waarom denk je dat alle oude vliegtuigen van de west-Europese mogendheden decennialang naar Turkije en Griekenland gingen? De Turken en Grieken vlogen bijvoorbeeld met onze (gedeeltelijk uit Amerikaanse MDAP fondsen betaalde) straaljagers, zoals de F-84 en F-104. Pas in de jaren 80 had Turkije zich economisch zo opgewerkt dat ze zelf nieuwe toestellen konden gaan kopen (en in licentie konden bouwen).
Maar je hebt gelijk: het is interessant om te zien hoe de Turken het gaan doen tegen die andere Amerikaanse bondgenoot, en hoe de Amerikanen daarmee om zullen gaan. Zullen ze hun stabiele maar dure bondgenoot Israel blijven steunen, of kiezen ze voor de meer strategische moslim verbinding? Het lijkt me een behoorlijke spagaat waar de VS in terecht zullen komen.
De historie sinds de tweede wereldoorlog heeft laten zien dat Israel politiek stabieler is dan Turkije. De Turken hebben een paar militaire coups over zich heen gekregen. Israel is internationaal instabieler, al moet je dat ook weer niet overdrijven: afgezien van Palestijnse speldenprikken is het de afgelopen decennia niet meer grootschalig aangevallen bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 21 september 2011 19:17 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Ik zou niet zeggen dat Israel per definitie stabieler is dan Turkije.. Zelfs als dat wel zo is zorgt een alliantie met Israel natuurlijk voor meer spanningen dan met Turkije.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |