Normaal of in ieder geval vaker dan gemiddeld valt er eerst sneeuw en dan regen maar omdat dit een bel met koude lucht is valt het nu juist andersom. Dit heeft volgens mij de oozaak dat de wind draaid dus voor het front uit waait het met wat meer warmere lucht en daarin en achter is het veel kouder door poollucht en gaat het dus sneeuwen. Hoop dat ik het juist vertel

maar het klopt volgens mij wel.
Beoordeling lange termijn
Beoordeling door meteoroloog
Geldig van donderdag 16 december tot dinsdag 28 december
Synoptische ontwikkeling
Een hoogtelaag trekt vanaf Spitsbergen naar Engeland. Dit laag is gevuld met koude lucht. Ook aan de grond trekt een laag mee. De bijbehorende occluderende frontale zone trekt donderdag over ons land met substantiele (winterse) neerslag. In het westen is het eerst regen, overgaand in (natte) sneeuw. Landinwaarts sneeuwt het vanaf het begin. Langs de oostgrens kan derhalve zo'n 10 cm sneeuw vallen. Dit zit al dagen consistent in de uitvoer. Als de frontale zone gepasseerd is dan krijgen we te maken met een straffe noordelijke stroming van arctische lucht met sneeuwbuien. In het weekend trekt het laag wat zuidwestwaarts waardoor de stroming even oostelijk wordt en het weerbeeld wat rustiger.
Modelbeoordeling en onzekerheden
Voor wat betreft de MD periode is het model tamelijk consistent. In de EPS periode laat het gros van de oplossingen een hoogtetrog in onze nabijheid zien: Dit is het eerdergenoemde geleidelijk afgezwakte hoogtelaag. Dit houdt wel in dat het polaire front met een wijde boog om onze omgeving heen gaat en ons aandachtsgebied diep in de polaire lucht blijft met een koude bovenlucht. Dit verklaart dan ook de overwegend koude oplossingen in de temperatuur-pluim.
In de EPS termijn zien we steeds de pluim springen. De EPS run van zondag 12 UTC toonde een overgang naar een zachtere periode. (zie vorige guidance meerdaagse bewschouwing) In deze serie zien we weer het gros van de leden kiezen voor een koude oplossing. Het geeft aan dat het EPS systeem grote moeite heeft met de oplossingsrichting. Trends aangeven op deze termijn zijn om voorgenoemde redenen dan ook een hachelijke zaak.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Overdag temperaturen rond het vriespunt. 's Nachts lichte, soms matige vorst. Donderdag veel neerslag met in het westen vooral regen, in het oosten vooral sneeuw. De dagen erna winterse buien.
Samenvatting EPS-periode:
Onzeker.
[ Bericht 67% gewijzigd door INViCTuS op 14-12-2010 20:16:37 ]
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter:
https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram:
https://www.instagram.com/edwinkr83/