abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89898294
Heb een longchair bankstel gekocht voor 950 euro. Al na 1 jaar begon ik te voelen dat ie op bepaalde plekken niet goed meer zat. Nu lees ik in de garantievoorwaarden dat ze slechts 6 maanden garantie geven op de bankstel. Dat is best wel weinig? Is het niet zo dat in de Nederlandse wet staat dat je 2 jaar fabrieksgarantie hebt of geld dit niet voor bankstellen?

Uiteraard kan ik met de fabrikant of de vestiging contact opnemen maar ik informeer liever hier eerst naar wat ik kan en mag verwachten?
Op zondag 13 april 2014 19:50 schreef Mss het volgende:
Kloonhommel is echt mijn held van de dag _O_ _O_ _O_
pi_89898338
Zes maand is wel heel erg weinig idd.
Noot noot.
pi_89898378
Banktstel 8)7

Kan een mod de topictitel ff corrigeren? :P
pi_89898408
TT fix ;)
pi_89898424
Ik zag de fout geen eens :')
Noot noot.
pi_89898469
Wat is gebruikelijk voor een bankstel, hoeveel maanden/jaren garantie zou ik mogen verwachten?
pi_89898688
Je moet je gaan beroepen op de wettelijke garantie. Niet bij de fabrikant, maar bij de verkoper.

http://www.consuwijzer.nl/Consumententhema_s/Garantie

Van een bankstel van ¤ 950 mag je verwachten dat het langer meegaat dan 2 jaar.

Mits jij niet 2 jaar op dat ding hebt staan te springen...
pi_89898689
Seats and Sofas zeker?
pi_89898801
quote:
9s.gif Op maandag 13 december 2010 22:59 schreef Cracka-ass het volgende:
Seats and Sofas zeker?
Casba Wonen Slapen.
pi_89898810
Minimaal 2 jaar garantie (Europese wetgeving) en in Nederland eigenlijk nog langer, afhankelijk van het soort product en wat voor levensduur je ervan mag verwachten.

Zie ook http://www.consuwijzer.nl
pi_89898827
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 22:59 schreef roelofjan het volgende:
Je moet je gaan beroepen op de wettelijke garantie. Niet bij de fabrikant, maar bij de verkoper.

http://www.consuwijzer.nl/Consumententhema_s/Garantie

Van een bankstel van ¤ 950 mag je verwachten dat het langer meegaat dan 2 jaar.

Mits jij niet 2 jaar op dat ding hebt staan te springen...
Uiteraard niet, er is natuurlijk op een normale manier met de bankstel omgegaan.
pi_89898968
http://www.consuwijzer.nl(...)jke_keuken_of_meubel deze is meer van toepassing denk ik.
pi_89899008
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 23:02 schreef Kloonhommel het volgende:

[..]

Uiteraard niet, er is natuurlijk op een normale manier met de bankstel omgegaan.
http://www.consuwijzer.nl(...)ondeugdelijk_product

Succes...
pi_89899028
Komt door de dikke kont van je vriendin
Kwallenvissen
pi_89899387
Sommige urls zijn nogal interessant om te lezen maar toch lees ik nergens hoe lang ik ongeveer kan verwachten dat een bankstel meegaat?
pi_89899505
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 23:13 schreef Kloonhommel het volgende:
Sommige urls zijn nogal interessant om te lezen maar toch lees ik nergens hoe lang ik ongeveer kan verwachten dat een bankstel meegaat?
De ene 10, de andere 6 jaar.

Gaat er om dat die van jou te snel kapot is gegaan.
Noot noot.
pi_89899545
quote:
Ik ga dit maar ff invullen. Bedankt iedereen voor alle info en hulp. _O_

[ Bericht 0% gewijzigd door Kloonhommel op 13-12-2010 23:30:57 ]
pi_89905550
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 22:51 schreef Kloonhommel het volgende:
Nu lees ik in de garantievoorwaarden dat ze slechts 6 maanden garantie geven op de bankstel. Dat is best wel weinig?
Niet alleen weinig, ook in strijd met artikel 15 van de CBW (waar ze bij aangesloten zijn) Algemene Voorwaarden. Genoemd artikel 15 is overigens weer in strijd met Nederlands recht (laat je dan ook niet verleiden tot een bijdrage in de kosten, je hebt recht op 'kosteloos herstel of vervanging'!). Kortom, ze maken er een mooi zooitje van :')

Dien een klacht in, stel ze in gebreke en mochten ze niet met een oplossing komen, leg het dan voor aan de Geschillencommissie Wonen.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_89905705
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 06:30 schreef r_one het volgende:

[..]

Niet alleen weinig, ook in strijd met artikel 15 van de CBW (waar ze bij aangesloten zijn) Algemene Voorwaarden. Genoemd artikel 15 is overigens weer in strijd met Nederlands recht (laat je dan ook niet verleiden tot een bijdrage in de kosten, je hebt recht op 'kosteloos herstel of vervanging'!). Kortom, ze maken er een mooi zooitje van :')

Dien een klacht in, stel ze in gebreke en mochten ze niet met een oplossing komen, leg het dan voor aan de Geschillencommissie Wonen.
Laat TS eerst eens contact opnemen met de winkel voordat hij een klacht in dient :')
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_89905747
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 07:18 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Laat TS eerst eens contact opnemen met de winkel voordat hij een klacht in dient :')
Reclameren slash je beklag doen over het bankstel slash klagen, wat is het verschil?

Ik weet niet met welk ander doel jij dan contact wilt opnemen met de winkel.

[ Bericht 3% gewijzigd door r_one op 14-12-2010 07:40:53 ]
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_89905853
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 07:29 schreef r_one het volgende:

[..]

Reclameren slash je beklag doen over het bankstel slash klagen, wat is het verschil?

Ik weet niet met welk ander doel jij dan contact wilt opnemen met de winkel.
Er is een verschil tussen klagen en een klacht indienen imho.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_89905875
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 07:46 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Er is een verschil tussen klagen en een klacht indienen imho.
iyho
.
pi_89914132
Contact gehad met winkel, ze sturen een serviceformulier toe en die moet ik zo snel mogelijk retourneren en dan gaan zij kijken wat ze kunnen en willen doen.
pi_89951109
Volgens CBW heb je recht op 3 jaar garantie. Eerste jaar volledige garantie, tweede jaar wordt 2/3 van de kosten vergoed, derde jaar 1/3.

Heb ook een dergelijk probleem gehad. Heb mijn bankstellen maar liefst vier keer terug moeten sturen voor reparatie in zo'n 2 jaar. Toen de banken voor een vijfde keer kapot gingen heb ik ze een keuze gegeven; of volledige aankoopbedrag terug, of twee nieuwe banken. Heb uiteindelijk twee nieuwe banken gekregen en geen cent hoeven te betalen.

Een goede brief kan soms al een goed resultaat hebben.
pi_89951251
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 11:20 schreef Lindala het volgende:
Volgens CBW heb je recht op 3 jaar garantie. Eerste jaar volledige garantie, tweede jaar wordt 2/3 van de kosten vergoed, derde jaar 1/3.
Ja en zoals ik al zei, is dat strijdig met Nederlands recht ;)
.
pi_89975233
Heb brief gekregen van CBW. Onderin de serviceformulier staat in kleine letters:
quote:
Eigenschappen van materialen zijn geen gebreken en vormen daarom geen grond van reclame, Zo worden kussens van polyether, en van rubber in mindere mate, door gebruik zachter, soepeler. Zeker daar waar veel wordt gezeten. Er ontstaat daardoor rimpelvorming in de meubelstof of leer. Kussens met dons (effect)-vullingen moeten opgeklopt worden en soms zelfs bijgevuld worden. Veersystemen zullen op den duur minder stug worden. Geen enkele bekledingsmateriaal is volledig slijt en kleur en lichtvast. Door gebruik wordt met name leer opgerekt, waardoor plooi en rimpelvorming kan ontstaan. Garanties gelden alleen derhalve voor die verschijnselen, die geen eigenschappen van die materialen zijn
Iets zegt mij dat ze mijn klachten met dit stukje tekst buitenspel gaan proberen zetten...
pi_89975261
ts is dik
Ik zwaai naar dieren.
pi_90090052
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 22:51 schreef Kloonhommel het volgende:
Heb een longchair bankstel gekocht voor 950 euro. Al na 1 jaar begon ik te voelen dat ie op bepaalde plekken niet goed meer zat. Nu lees ik in de garantievoorwaarden dat ze slechts 6 maanden garantie geven op de bankstel. Dat is best wel weinig? Is het niet zo dat in de Nederlandse wet staat dat je 2 jaar fabrieksgarantie hebt of geld dit niet voor bankstellen?

Uiteraard kan ik met de fabrikant of de vestiging contact opnemen maar ik informeer liever hier eerst naar wat ik kan en mag verwachten?
Er bestaat een verschil tussen garantie die het bedrijf geeft en de wettelijke garantie die eenieder heeft die iets koopt.
Is er namelijk iets mis met het product of toont het na verloop van tijd gebreken terwijl dit niet te verenigen is met de normale levensduur dan behoort de verkopende partij dat te herstellen, of anders te vervangen, of anders de overeenkomst (naar verhouding) ongedaan te maken. Let op: die volgorde is dwingend, je mag geen geld eisen als het bedrijf je bank kan maken.

Neem contact op met het bedrijf, geef aan dat een bank minstens ?8? jaar hoort mee te gaan, of ten minste meer dan 2 jaar, en dat jouw bank kennelijk gebrekkig is geweest omdat hij die levensduur nu immers niet haalt. Vraag ze de bank te fixen. Daarna of ze een nieuwe willen leveren. Daarna of ze een redelijk bedrag willen terugboeken :P
pi_90140431
Ik heb de serviceformulier zojuist volledig ingevuld en ga deze op de post doen. Ik lees echter nog dit:
quote:
Wij verlenen op de door ons geleverde meubelen te rekenen vanaf de dag van levering 6 maanden garantie. Onze voorrijkosten bedragen ¤35,- Deze dienen contant te worden voldaan aan onze medewerkers.
Ff alvast ter informatie. Mocht het zover komen dat iemand langskomt om zelf te kijken naar mijn klachten, en ze vragen 35 euro voorrijkosten, dan moet ik dit weigeren? Dit moet kosteloos opgelost worden toch?
pi_90159607
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 20:30 schreef Kloonhommel het volgende:
Ik heb de serviceformulier zojuist volledig ingevuld en ga deze op de post doen. Ik lees echter nog dit:

[..]

Ff alvast ter informatie. Mocht het zover komen dat iemand langskomt om zelf te kijken naar mijn klachten, en ze vragen 35 euro voorrijkosten, dan moet ik dit weigeren? Dit moet kosteloos opgelost worden toch?
Ja.
.
pi_90308544
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 20:30 schreef Kloonhommel het volgende:

[..]

Nee, jij bent door de bank te kopen akkoord gegaan met hun voorwaarden. En het is niet wettelijk geregeld dat zij geen voorrijkosten mogen rekenen. Dat het niet netjes is, is een tweede...
Ik keek naar jou, jij naar je brommertje; ik houd van jou, jij van je brommertje; jij brak mijn hart, ik jouw brommertje...
pi_90402061
In de wet staat toch 2 jaar zonder kosten recht op reparatie?
pi_90402501
Artikel 21
1 Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a aflevering van het ontbrekende;
b herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.

2 De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.

3 De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen.

4 Bij een consumentenkoop komt de koper in afwijking van lid 1 slechts dan geen herstel of vervanging van de afgeleverde zaak toe indien herstel of vervanging onmogelijk is of van de verkoper niet gevergd kan worden.

5 Herstel of vervanging kan bij een consumentenkoop van de verkoper niet gevergd worden indien de kosten daarvan in geen verhouding staan tot de kosten van uitoefening van een ander recht of een andere vordering die de koper toekomt, gelet op de waarde van de zaak indien zij aan de overeenkomst zou beantwoorden, de mate van afwijking van het overeengekomene en de vraag of de uitoefening van een ander recht of een andere vordering geen ernstige overlast voor de koper veroorzaakt.

6 Indien bij een consumentenkoop de verkoper niet binnen een redelijke tijd nadat hij daartoe door de koper schriftelijk is aangemaand, aan zijn verplichting tot herstel van de afgeleverde zaak heeft voldaan, is de koper bevoegd het herstel door een derde te doen plaatsvinden en de kosten daarvan op de verkoper te verhalen.
pi_90583862
Heb antwoord gekregen:

quote:
Geachte heer, mevrouw xxxx,

Naar aanleidning van uw serviceformulier welke wij hebben ontvangen willen
wij u het volgende mededelen:

U heeft een bank gekocht van onze toonzaal en op toonzaalmodelen zitten geen
garantie. Mocht er wel garantie op zitten
zit buiten de garantie i.v.m. budget wonen heeft 6 maanden garantie.

Wij kunnen om de klacht bij u op te lossen een onafhankelijk meubeldienst
bij u langs sturen. De kosten hiervoor bedragen ¤ 127,-. Deze kosten zijn
geheel voor uw rekening.

Indien u akkoord gaat met het voorstel verzoeken wij u vriendelijk een
kopie van dit schrijven te tekenen en aan ons te retourneren.

Vertrouwende u een passend voorstel te hebben gedaan en uw reactie of
eventuele vragen, met belangstelling schriftelijk binnen 3 weken
tegemoetziende, verblijven wij inmiddels.

Hoogachtend,

Afdeling Klantenservice
Er stond geen naam onderin de brief. Verbaasd me ook niets. Bij 1 van deze zaken zal ik niet snel meer iets kopen. Hoe dan ook, ik twijfel wat ik nu het beste kan doen nav dit antwoord? Terugschrijven en zeggen hoe het wettelijk zit lijkt me zinloos?
pi_90584156
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 06:30 schreef r_one het volgende:
*kuch*
.
pi_90584245
Ik ben vast dom maar waar dien ik die klacht in? Moet ik de klacht indienen als reply op de mail die ik heb gehad en die ik hier heb gequoted? Ik moet overigens zo weg, en straks pas kan ik weer reageren.
pi_90584339
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 15:11 schreef Kloonhommel het volgende:
Ik ben vast dom maar waar dien ik die klacht in? Moet ik de klacht indienen als reply op de mail die ik heb gehad en die ik hier heb gequoted? Ik moet overigens zo weg, en straks pas kan ik weer reageren.
Op een velletje papier van A4-formaat en dat verstuur je zekerheidshalve aangetekend. Stel ze een termijn van 14 dagen waarbinnen je de zaak opgelost wilt zien.
.
pi_90584426
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 15:03 schreef Kloonhommel het volgende:
Heb antwoord gekregen:

[..]

Er stond geen naam onderin de brief. Verbaasd me ook niets. Bij 1 van deze zaken zal ik niet snel meer iets kopen. Hoe dan ook, ik twijfel wat ik nu het beste kan doen nav dit antwoord? Terugschrijven en zeggen hoe het wettelijk zit lijkt me zinloos?
Je hebt een showmodel gekocht? Dat is voor het eerst dat dat hier staat. Of niet?

Wat een slecht opgestelde mail sowieso :{
Ik keek naar jou, jij naar je brommertje; ik houd van jou, jij van je brommertje; jij brak mijn hart, ik jouw brommertje...
pi_90584578
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 15:15 schreef Bartjebart het volgende:
Je hebt een showmodel gekocht? Dat is voor het eerst dat dat hier staat. Of niet?
Ja. Maar dat doet aan aanspraak op garantie niets af tenzij bij koop uitdrukkelijk anders bepaald door de verkoper
.
pi_90584773
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 15:18 schreef r_one het volgende:

[..]

Ja. Maar dat doet aan aanspraak op garantie niets af tenzij bij koop uitdrukkelijk anders bepaald door de verkoper
De kwaliteit en de levensduur van de bank is natuurlijk anders dan wanneer je een nieuwe bank besteld. Je kunt simpelweg niet verwachten dat er op een showmodelbank niet gezeten is, of dat er mee om wordt gegaan zoals mensen dat met een 'eigen' bank zouden doen.
pi_90585037
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 15:22 schreef Bartjebart het volgende:
De kwaliteit en de levensduur van de bank is natuurlijk anders dan wanneer je een nieuwe bank besteld.
Leg eens uit.
quote:
Je kunt simpelweg niet verwachten dat er op een showmodelbank niet gezeten is, of dat er mee om wordt gegaan zoals mensen dat met een 'eigen' bank zouden doen.
Een bank kan ook amper een week in de showroom staan. Als de verkoper niet in kan/wil staan voor de levensduur van het gekochte goed, dan moet hij garantie voor of bij (maar niet na) koop uitsluiten of inperken en dit duidelijk op de factuur aantekenen.
.
pi_90585345
Ik wist niet eens dat ik een showmodel had gekocht. Ik zag een leuke bank en kocht hem en liet hem thuisbezorgen. Weet ik veel of het die bank was die in de zaal stond of een gloednieuwe bank.

Gek genoeg let ik er wel op als ik apparatuur koop in winkel, of het een showmodel is maar bij deze bankstel heb ik er helemaal niet bij nagedacht.
  woensdag 29 december 2010 @ 15:44:15 #43
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_90585685
Dan zou ik al helemaal gaan klagen. Lekker afgescheept worden met een showmodel en zeker wel de nieuwprijs betalen?
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
pi_90585700
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 15:36 schreef Kloonhommel het volgende:
Ik wist niet eens dat ik een showmodel had gekocht. Ik zag een leuke bank en kocht hem en liet hem thuisbezorgen. Weet ik veel of het die bank was die in de zaal stond of een gloednieuwe bank.
En juist dáárom moet een verkoper zaken uitdrukkelijk vermelden, wil hij zich op beroepen.
.
pi_90585747
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 15:44 schreef Chanty het volgende:
Dan zou ik al helemaal gaan klagen. Lekker afgescheept worden met een showmodel en zeker wel de nieuwprijs betalen?
En dat!
Zo niet nu al de koop ontbinden.
.
pi_90586461
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 15:36 schreef Kloonhommel het volgende:

Gek genoeg let ik er wel op als ik apparatuur koop in winkel, of het een showmodel is maar bij deze bankstel heb ik er helemaal niet bij nagedacht.
Hoelang heeft het geduurd voordat je em thuis had? Was de bank volledig verpakt en zo? Wat staat er op je orderbon?

Er had je toch redelijk duidelijk moeten zijn dat je een showmodel kreeg?
pi_90586691
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 16:01 schreef Bartjebart het volgende:
Er had je toch redelijk duidelijk moeten zijn dat je een showmodel kreeg?
Hoezo? :?
Waaruit leid je dat af?
.
pi_90586799
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 16:06 schreef r_one het volgende:

[..]

Hoezo? :?
Waaruit leid je dat af?
Als je nou eens de hele post leest dan geef ik 3 of 4 dingen aan waar dat aan te herleiden zou kunnen zijn...
pi_90586985
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 16:08 schreef Bartjebart het volgende:

[..]

Als je nou eens de hele post leest dan geef ik 3 of 4 dingen aan waar dat aan te herleiden zou kunnen zijn...
Je doet het voorkomen alsof TS inderdaad een demo gekocht heeft, opmerkt dat dat TS duidelijk had moeten zijn en aan het navragen bent naar indicatoren die deze wetenschap ondersteunen.

Althans, zo las ik je post. Je hele post ;)
.
pi_90606661
Bartjebart werkt volgens mij voor IKEA, waar ze showmodellen in koopjeshoek dumpen en daarbij geen garantie geven en gaat nu ervan uit dat het overal zo aan toe gaat?

Hoe dan ook, is het echt zo belangrijk dat het blijkbaar een showmodel is? Als ik een stereotoren koop die als showmodel in de winkel stond en hij gaat binnen 2 jaar kapot heb ik toch gewoon garantie?
pi_90609736
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 23:10 schreef Kloonhommel het volgende:
Bartjebart werkt volgens mij voor IKEA, waar ze showmodellen in koopjeshoek dumpen en daarbij geen garantie geven en gaat nu ervan uit dat het overal zo aan toe gaat?

Hoe dan ook, is het echt zo belangrijk dat het blijkbaar een showmodel is? Als ik een stereotoren koop die als showmodel in de winkel stond en hij gaat binnen 2 jaar kapot heb ik toch gewoon garantie?
:') Nee, want andere zaken hebben niet perse zoiets als een koopjeshoek...

IKEA geeft geen garantie omdat we gewoon niet kunnen garanderen dat het onder dezelfde kwaliteit verkocht kan worden.

Ja dat is belangrijk omdat de voorwaarden van de winkel wat dat betreft kunnen afwijken van de standaard voorwaarden :)
pi_90615276
Ik zou eerlijk gezegd eerst een aangetekende brief naar de winkel sturen waarbij je zegt wat hiervoor al is gezegd voordat je een klacht in gaat dienen. Dat kun je daarna altijd nog doen natuurlijk.
-edit- wat je gaat schrijven, is wat Keuzer eigenlijk ook al schreef.

Is er namelijk iets mis met het product of toont het na verloop van tijd gebreken terwijl dit niet te verenigen is met de normale levensduur dan behoort de verkopende partij dat te herstellen, of anders te vervangen, of anders de overeenkomst (naar verhouding) ongedaan te maken. Let op: die volgorde is dwingend, je mag geen geld eisen als het bedrijf je bank kan maken.

Neem contact op met het bedrijf, geef aan dat een bank minstens ?8? jaar hoort mee te gaan, of ten minste meer dan 2 jaar, en dat jouw bank kennelijk gebrekkig is geweest omdat hij die levensduur nu immers niet haalt. Vraag ze de bank te fixen. Daarna of ze een nieuwe willen leveren. Daarna of ze een redelijk bedrag willen terugboeken :P

Dit is geregeld in artikel 7:21 BW. Let ook even op lid 6.

Nog een interessant artikeltje over de reparatiekosten: http://blog.iusmentis.com(...)een-consumentenkoop/

[ Bericht 75% gewijzigd door Marloes op 30-12-2010 03:32:33 ]
The more you try to erase me,
The more that I appear.
pi_90615570
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 03:23 schreef Marloes het volgende:
Ik zou eerlijk gezegd eerst een aangetekende brief naar de winkel sturen waarbij je zegt wat hiervoor al is gezegd voordat je een klacht in gaat dienen. Dat kun je daarna altijd nog doen natuurlijk.
Zucht ... :Z
quote:
te herstellen, of anders te vervangen, of anders de overeenkomst (naar verhouding) ongedaan te maken. Let op: die volgorde is dwingend, je mag geen geld eisen als het bedrijf je bank kan maken.

[..]

Vraag ze de bank te fixen. Daarna of ze een nieuwe willen leveren. Daarna of ze een redelijk bedrag willen terugboeken :P[/i]

Dit is geregeld in artikel 7:21 BW.
Knap dat jij/Kreuzer dit allemaal uit BW 7:21 kan halen, ik lees het er niet in.

En wat is een overeenkomst "naar verhouding" ongedaan maken? Net zoiets als "een beetje" zwanger? :')
.
pi_90615629
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 03:51 schreef r_one het volgende:

[..]

Zucht ... :Z

[..]

Knap dat jij/Kreuzer dit allemaal uit BW 7:21 kan halen, ik lees het er niet in.

En wat is een overeenkomst "naar verhouding" ongedaan maken? Net zoiets als "een beetje" zwanger? :')
Vanwaar de zucht? Dat is toch nergens voor nodig B-)
En je hebt gelijk, die volgorde is inderdaad niet dwingend. Alleen staat er bijvoorbeeld bij lid 1 sub c wel ''tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen'', wat dus wil zeggen dat er wel iets aan de hand moet zijn en dat een product niet zomaar wordt vervangen als het ook hersteld kan worden. En bij lid 1 sub b staat dan weer ''mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen'', wat dus ook weer impliceert dat de kosten van herstel wel in verhouding moeten staan ten opzichte van het gebrekkige product. Let ook even op lid 5, waarin dit nogmaals expliciet staat vermeld: Herstel of vervanging kan bij een consumentenkoop van de verkoper niet gevergd worden indien de kosten daarvan in geen verhouding staan tot de kosten van uitoefening van een ander recht of een andere vordering die de koper toekomt (bijv. aflevering van het ontbrekende).

Wat Kreuzer bedoelt met 'naar verhouding ongedaan maken' zal dus wel betekenen dat hij bedoelt dat de kosten van herstel/vervanging in verhouding moeten staan tot wat het product zelf heeft gekost.
The more that I appear.
pi_90615704
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 04:01 schreef Marloes het volgende:
Vanwaar de zucht? Dat is toch nergens voor nodig B-)
Omdat ik met Kapt-Ruigbaard al uitgebreid de discussie heb gevoerd dat 'een klacht indienen' niets anders is dan 'reclameren'. En dat heeft TS al gedaan.

Krijg je nul op het rekest (en dat kreeg TS), dan staat imo de weg vrij om de winkelier in gebreke te stellen en de gang naar de geschillencommissie vervolgens te initiëren. Om vervolgens in jouw post te lezen dat jij dán nóg eens een klacht wilt gaan dienen bij de verkoper.

Verkoper is al in de gelegenheid gesteld het euvel te verhelpen en heeft geweigerd. Dan is de tijd gekomen om de volgende juridische stap te zetten, niet om te blijven dooremmeren.
quote:
En je hebt gelijk, die volgorde is inderdaad niet dwingend. Alleen staat er bijvoorbeeld bij lid 1 sub c wel ''tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen'', wat dus wil zeggen dat er wel iets aan de hand moet zijn en dat een product niet zomaar wordt vervangen als het ook hersteld kan worden. En bij lid 1 sub b staat dan weer ''mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen'', wat dus ook weer impliceert dat de kosten van herstel wel in verhouding moeten staan ten opzichte van het gebrekkige product. Let ook even op lid 5, waarin dit nogmaals expliciet staat vermeld: Herstel of vervanging kan bij een consumentenkoop van de verkoper niet gevergd worden indien de kosten daarvan in geen verhouding staan tot de kosten van uitoefening van een ander recht of een andere vordering die de koper toekomt (bijv. aflevering van het ontbrekende).
Als de beperkingen niet afgedwongen kunnen worden en verkoper blijft in gebreke, volgt ontbinding. Het staat er enkel en alleen dat de consument niet onder alle omstandigheden, in plaats van ontbinding, nakoming van de overeenkomst kan eisen.
quote:
Wat Kreuzer bedoelt met 'naar verhouding ongedaan maken' zal dus wel betekenen dat hij bedoelt dat de kosten van herstel/vervanging in verhouding moeten staan tot wat het product zelf heeft gekost.
Of dat bij ontbinding niet de volledige aankoopprijs gerestitueerd hoeft te worden (wat weer een aparte discussie is). Maar ook dat laat onverlet dat een overeenkomst niet gedeeltelijk ontbonden kan worden, zoals Kreuzers woorden impliceren.
.
pi_90615723
Ik snap je eerlijk gezegd niet helemaal meer :P Kan ook aan het tijdstip liggen, maar goed. Ik had het niet over ontbinding, maar gewoon specifiek over artikel 7:21, laat ik dat voorop stellen.
Ten tweede kan je wel gedeeltelijk ontbinden, zie artikel 6:265 lid 1.
Ten derde, ontbinding heeft hier helemaal geen nut aangezien de verkoper aan de overeenkomst heeft voldaan (de bank geleverd) en ts de bank heeft betaald.
The more that I appear.
pi_90615750
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 04:29 schreef Marloes het volgende:
Ik snap je eerlijk gezegd niet helemaal meer :P Kan ook aan het tijdstip liggen, maar goed. Ik had het niet over ontbinding, maar gewoon specifiek over artikel 7:21, laat ik dat voorop stellen.
Ten tweede kan je wel gedeeltelijk ontbinden, zie artikel 6:265 lid 1.
Ten derde, ontbinding heeft hier helemaal geen nut aangezien de verkoper aan de overeenkomst heeft voldaan (de bank geleverd) en ts de bank heeft betaald.
De verkoper heeft wel een bankstel geleverd maar geen conform bankstel. BW 7:21 stelt de verkoper in staat de non-conformiteit te verhelpen. Slaagt de verkoper daar niet in, dan heeft de verkoper niet aan de overeenkomst voldaan, is verkoper van rechtswege in verzuim en kan TS de overeenkomst ontbinden.

Lijkt me toch niet echt juridische 'rocket science'.

En een koopovereenkomst van een bank is toch echt niet gedeeltelijk te ontbinden (van een longchair bankstel ook niet), zie BW 6:270.

[ Bericht 2% gewijzigd door r_one op 30-12-2010 04:52:47 ]
.
pi_90615841
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 04:43 schreef r_one het volgende:

[..]

En een koopovereenkomst van een bank is toch echt niet gedeeltelijk te ontbinden (van een longchair bankstel ook niet), zie BW 6:270.
U kunt de koopovereenkomst meestal wel gedeeltelijk laten ontbinden. U houdt dan het product en u krijgt een deel van uw geld terug. Dit wordt ook wel prijsvermindering genoemd.

Wil dus inderdaad niet zeggen dat je je bank door de midden zaagt en de helft van het geld terug krijgt, ha-ha. Overigens stelde je dat een overeenkomst niet gedeeltelijk kan worden ontbonden, wat dus überhaupt al niet het geval is.

Maar goed, over de rest ga ik nog even nadenken als ik wat minder moe ben 8-)

[ Bericht 7% gewijzigd door Marloes op 30-12-2010 05:48:35 ]
The more that I appear.
pi_90616005
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 05:26 schreef Marloes het volgende:
U kunt de koopovereenkomst meestal wel gedeeltelijk laten ontbinden. U houdt dan het product en u krijgt een deel van uw geld terug. Dit wordt ook wel prijsvermindering genoemd.
Bron?
quote:
Wil dus inderdaad niet zeggen dat je je bank door de midden zaagt en de helft van het geld terug krijgt, ha-ha.
Ik kreeg idd allerlei visioenen van kettingzagen en dergelijke ja :')
quote:
Overigens stelde je dat een overeenkomst niet gedeeltelijk kan worden ontbonden, wat dus überhaupt al niet het geval is.
Excuus, ik had vergeten 'in casu' toe te voegen in de bewuste post.
quote:
Maar goed, over de rest ga ik nog even nadenken als ik wat minder moe ben 8-)
Doe dat ^O^
.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 30 december 2010 @ 08:58:45 #60
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_90616850
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 15:03 schreef Kloonhommel het volgende:
Heb antwoord gekregen:

[..]

Staat er op de bon dat het een showmodel is? Het lijkt me dat ze zich alleen kunnen beroepen op die kreet van "geen garantie op toonzaalmodellen" als jij wist dat je een showmodel kocht. Als dat niet op de bon staat, kun jij dat dus niet weten (ik neem aan dat daar niets over gezegd is bij de koop), tenzij er een groot plakkaat op de bank zat met: Showmodel, afgeprijsd! of iets dergelijks. Maar dan nog zal een fatsoenlijke zaak dit op de bon vermelden (ook voor hun eigen administratie).
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_90636242
Ik heb geen antwoord gehad op deze vraag?
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 23:10 schreef Kloonhommel het volgende:
pi_90636794
En op alle andere zelfde vragen: er staat inderdaad op de leverbon "toonzaalmodel geen garantie".

Hier schrik ik wel van en vraag ik me af hoe me dat is ontgaan. De bon is wel niet zo erg goed leesbaar en nogal lang.

Verder blijkt de bank van 1299 naar 950 euro te zijn gegaan. Beetje veel voor een garantieloze bank. Zelfs dat doet Ikea beter.

Noot aan mezelf: voortaan bij bankstellen en ander meubilair ook erop letten hoe het zit met de kleine lettertjes godsamme zeg...

Edit: Mijn vriendin was er ook bij, bij de aankoop van de bank en ik vroeg net of zij het wel wist van dat er geen garantie op de bank zat, ook zij wist het niet.
pi_90639706
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 17:16 schreef Kloonhommel het volgende:
En op alle andere zelfde vragen: er staat inderdaad op de leverbon "toonzaalmodel geen garantie".

Hier schrik ik wel van en vraag ik me af hoe me dat is ontgaan. De bon is wel niet zo erg goed leesbaar en nogal lang.
Wacht, maar een bon krijg je toch pas na aankoop? Dan kunnen ze toch niet je op de bon pas vertellen dat het een showroommodel is want dan ben je er tijdens de koop niet van op de hoogte? (Al kan het natuurlijk ook op de prijssticker gestaan hebben en je ontgaan zijn)
pi_90654539
Ze hebben me niks verteld over dat er geen garantie op zat of dat het een showmodel was.

Wat voor rechten heb ik nu? Volgens mij kan ik niks meer beginnen xo?
pi_90654777
Stuur ze een aangetekende brief waarin je aangeeft onjuist te zij voorgelicht ten tijde van de koop.
Geef aan dat je de koop alsnog wil ontbinden, of dat je een compromis wil sluiten, namelijk dat zij de bank onder garantie repareren.
Meld tevens dat je er van uit mag gaan dat een bank een bepaalde levensduur heeft en dat een bank, ookal is deze showroommodel niet zomaar minder lang mee hoeft te gaan.

Als zij dat wel normaal vinden, hadden ze zo'n belangrijk gegeven voor het sluiten van de koop moeten melden. En als men het normaal vind dat deze bank na 2 jaar uit elkaar valt, dan is het een ondeugdelijk product.
dag
pi_90654801
Ik zeg niet dat je wint, maar je kan het iig proberen :Y.
dag
  vrijdag 31 december 2010 @ 00:06:13 #67
57434 Marloes
Digital Love
pi_90657880
Garantie staat los van wat hiervoor besproken is.. Non-conformiteit is non-conformiteit, ongeacht of je wel of geen garantie (meer) hebt.
The more that I appear.
pi_90659120
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 17:16 schreef Kloonhommel het volgende:
Wat er op de leverbon staat, is niet relevant en bindt je niet. Wat je daar van af kunt leiden, is dat je wat anders geleverd hebt gekregen (een toonzaalmodel zonder garantie) dan wat je gekocht hebt (een bankstel zonder inperkingen que garantie).
.
pi_90712269
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 23:11 schreef Peter het volgende:
Stuur ze een aangetekende brief waarin je aangeeft onjuist te zij voorgelicht ten tijde van de koop.
Geef aan dat je de koop alsnog wil ontbinden, of dat je een compromis wil sluiten, namelijk dat zij de bank onder garantie repareren.
Meld tevens dat je er van uit mag gaan dat een bank een bepaalde levensduur heeft en dat een bank, ookal is deze showroommodel niet zomaar minder lang mee hoeft te gaan.

Als zij dat wel normaal vinden, hadden ze zo'n belangrijk gegeven voor het sluiten van de koop moeten melden. En als men het normaal vind dat deze bank na 2 jaar uit elkaar valt, dan is het een ondeugdelijk product.
Heb je meegekregen dat ze slechts half jaar garantie geven? Zij gaan er dus vanuit dat een bank minimaal half jaar mee kan gaan ipv de gebruikelijke 2 jaar.

Ik moet dus knokken om de 2 jaar garantie erdoorheen te krijgen, tegen hun eigen regels in, en verder moet ik ook uitvechten dat ik niet wist dat ik een garantieloze bank had gekocht.
pi_90719746
Is de zaak aangesloten bij het Cbw?
dag
pi_90736057
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 20:19 schreef Peter het volgende:
Is de zaak aangesloten bij het Cbw?
Ja.
.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 2 januari 2011 @ 08:57:51 #72
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_90736666
Weet je nog hoe lang de levertijd van de bank was? Bij een showroommodel zal die er nauwelijks zijn, terwijl bij een nieuwe bank je toch al snel op 6 of 8 weken (of nog langer) zit.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_90753069
Ik kreeg hem pakweg 2 weken na betaling in het winkel thuisbezorgd. Ik wist toen niets van hoe "normaal" het is dat meubilair soms 3 of 4 maanden later thuisbezorgd wordt.

Verder wist ik niets van garanties op bankstellen en vorig jaar pas hoorde ik erover bij een kennis van mij. Nu zie ik tot mijn schrik op de bon staan: geen garantie. Mijn vriendin en ik hebben beiden te haastig die bank gekocht omdat we al vele winkels hadden bezocht en zij het beu was en naar huis wilde. Ik wandelde die winkel binnen en betaalde de bank en sprak een leverdatum af en ging naar huis. Nu heb ik een bon waarop mijn handtekening staat en tevens dat er geen garantie opzit. Hij was wel slecht leesbaar en is nu nog slechter leesbaar. Had ik maar.... Deed ik dat maar.... bla bla... Ik ben er klaar mee. Pech. Op de achterkant staat nog wel heel goed leesbaar: half jaar garantie. Als ik de moeite had genomen ff door te lezen of goed te kijken had ik de bankstel-aankoop waarschijnlijk direkt geannuleerd.

(sarcasmemodus) Nu weet ik dat je beter een advocaat bij je kan hebben om de kleine lettertjes te zien en te zorgen dat ik niet genaaid wordt.(/sarcasmemodus)

Ik wil toch ff een bedankje schrijven voor de vele nuttige bijdrages hier. Bedankt ;) !
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 2 januari 2011 @ 19:15:08 #74
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_90756985
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:47 schreef Kloonhommel het volgende:
Ik kreeg hem pakweg 2 weken na betaling in het winkel thuisbezorgd. Ik wist toen niets van hoe "normaal" het is dat meubilair soms 3 of 4 maanden later thuisbezorgd wordt.

Verder wist ik niets van garanties op bankstellen en vorig jaar pas hoorde ik erover bij een kennis van mij. Nu zie ik tot mijn schrik op de bon staan: geen garantie. Mijn vriendin en ik hebben beiden te haastig die bank gekocht omdat we al vele winkels hadden bezocht en zij het beu was en naar huis wilde. Ik wandelde die winkel binnen en betaalde de bank en sprak een leverdatum af en ging naar huis. Nu heb ik een bon waarop mijn handtekening staat en tevens dat er geen garantie opzit. Hij was wel slecht leesbaar en is nu nog slechter leesbaar. Had ik maar.... Deed ik dat maar.... bla bla... Ik ben er klaar mee. Pech. Op de achterkant staat nog wel heel goed leesbaar: half jaar garantie. Als ik de moeite had genomen ff door te lezen of goed te kijken had ik de bankstel-aankoop waarschijnlijk direkt geannuleerd.

(sarcasmemodus) Nu weet ik dat je beter een advocaat bij je kan hebben om de kleine lettertjes te zien en te zorgen dat ik niet genaaid wordt.(/sarcasmemodus)

Ik wil toch ff een bedankje schrijven voor de vele nuttige bijdrages hier. Bedankt ;) !
dus tip... nooit een bank kopen als je haast hebt en er zat van bent. Dan gewoon naar huis gaan en morgen een nieuwe dag.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_90760901
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 19:15 schreef Nizno het volgende:

[..]

dus tip... nooit een bank kopen als je haast hebt en er zat van bent. Dan gewoon naar huis gaan en morgen een nieuwe dag.
Hetzelfde geldt ook voor de aankoop van een auto ;)
.
pi_90761112
of matrassen...

[ Bericht 30% gewijzigd door Bartjebart op 02-01-2011 20:42:57 ]
pi_90761979
...snelkookpannen...
.
  † In Memoriam † zondag 2 januari 2011 @ 21:10:40 #78
21636 Feestkabouter
pi_90763920
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 23:13 schreef Kloonhommel het volgende:
dat ligt eraan wat de verkoper jou bij de verkoop heeft aangegeven.
kan per winkel verschillen.

als je een ipod koopt zegt de ene winkel daarbij dat de verwachte levensduur 2 jaar is, en de andere winkel zegt voor exact hetzelfde product dat de verwachte levensduur 3 jaar is.
in dat geval is het verstandiger om de ipod bij de 2e winkel te kopen (bij gelijke prijs).

er zijn geen algemene verwachte levensduren voor producten vastgelegd.
als je iets koopt is de verkoper wel VERPLICHT om jou een antwoord te geven op de vraag wat de verwachte levensduur is. veel winkeliers hebben echter geen antwoord op die vraag. dat komt ook doordat ze die vraag maar weinig krijgen.
pi_90768807
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 21:10 schreef Feestkabouter het volgende:
er zijn geen algemene verwachte levensduren voor producten vastgelegd.
Niet bij wet maar wel bij ongeschreven wet. Zo is b.v. van een cv-ketel, naar maatschappelijke maatstaven, bekend dat deze 10 tot 15 jaar meegaat. Belooft een verkoper jou een levensduur van 5 jaar, dan is deze zeker niet maatgevend; je kunt je dan beroepen wat gangbaar is in het economische verkeer: 10 à 15 jaar.

Om dezelfde reden houdt de door de verkoper van het bankstel opgegeven halfjaar (of in geval van TS 'nul jaar') naar verwachting ook geen stand. Een nieuw bankstel, uit de verpakking of demo, wordt geacht jaren mee te gaan. Immers, niemand koopt elk halfjaar een nieuw bankstel omdat het 'op' is.
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')