abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89871522
Ik heb dat getest met mijn eigen auto. Ik heb precies 10 liter benzine getankt. Mijn auto rijdt volgens de boordcomputer 7,8/100 wat dus neerkomt op 1/12.8. Dit betekent dus dat ik met 10 liter benzine 128 km moet kunnen rijden(12,8*10). Maar ik haalde Max 87 km, hoe komt dit?

Toen ik dit lampje zag:

Ben ik meteen gaan tanken. Het tankstation is nog geen 100 meter hier vandaan, dus dat zou niet uit moeten maken.

Als einde heb ik weer het lampje genomen, dus toen het lampje weer ging branden was de 10 liter op.

Hoe kan het dat er zo een groot verschil zit tussen hoeveel km ik echt gereden heb, en hoeveel km ik eigenlijk had moeten halen?

[ Bericht 4% gewijzigd door FoolWithMokey op 13-12-2010 13:44:05 ]
Sisco Certified
pi_89871547
Je kunt niet (zuinig) rijden. :7
Lurf is the message and the message is Lurf
  maandag 13 december 2010 @ 13:38:04 #3
37248 BertV
Klei indiaan
pi_89871571
Ik snap je meetmethode niet.

...maar die boordcomputer maakt een berekening. Uiteindelijk is het gewoon een ingewikkelde manier om een schatting te maken.

(en het ding gaat enorm op safe)
Handgemaakt
pi_89871643
Als het lampje brand zit er nog makkelijk 2-3 liter in, gewoon doorrijden.
pi_89871683
Lezen is ook een vak merk ik aan de reacties.
Boordcomputer zit er blijkbaar voor de show in en werkt helemaal niet.
pi_89871690
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 13:37 schreef lurf_doctor het volgende:
Je kunt niet (zuinig) rijden. :7
Maar de boordcomputer geeft 7,8/100 aan, en dat heb ik gebruikt voor mijn berekening?
Sisco Certified
pi_89871749
OP is duidelijk. Als je auto koud is rijd hij op het begin niet zo zuinig. Tel maar het dubbele. Als je stil staat loopt je motor ook (verbruikt niet veel).
pi_89871764
Geeft de boordcomputer niet het huidige verbruik aan, en niet het gemiddelde?
pi_89871834
Je meting is niet zuiver.

Je moet hem helemaal vol tanken, dan gaan rijden en weer aftanken, en dan je berekening doen.
pi_89871842
Geeft je boardcomputer niet het gemiddelde van alle kilometers weer?
reset na het tanken je gemiddelde even en rij dan 10 liter benzine op.
pi_89871868
Het lampje ging branden, tank is nog niet leeg dan hey lullo bij me motor begint tie ook te branden dan kan ik nog dik 80 km verder eer ik hem op de reserve moet zetten dan heb ik nog 3,5 L.
Ik zwaai naar dieren.
pi_89871928
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 13:42 schreef CasB het volgende:
Geeft de boordcomputer niet het huidige verbruik aan, en niet het gemiddelde?
Over de hele 87 km was het ongeveer 7,8, met een marge van 0,3. Bij het net starten van de auto gaf hij soms wel 15/100 maar dat heb ik niet mee genomen in mijn berekening omdat dit max een minuut duurt.
Sisco Certified
pi_89871952
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 13:44 schreef Soohr het volgende:
Geeft je boardcomputer niet het gemiddelde van alle kilometers weer?
reset na het tanken je gemiddelde even en rij dan 10 liter benzine op.
Ja dat heb ik ook gedaan.
Sisco Certified
pi_89871993
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 13:45 schreef Geerd het volgende:
Het lampje ging branden, tank is nog niet leeg dan hey lullo bij me motor begint tie ook te branden dan kan ik nog dik 80 km verder eer ik hem op de reserve moet zetten dan heb ik nog 3,5 L.
Ja maar ik heb 10 liter getankt en weer 10 liter verbruikt, de reserve brandstof heb ik niet meegenomen in mijn berekening.
Sisco Certified
pi_89872014
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 13:44 schreef MAXTIJN het volgende:
Je meting is niet zuiver.

Je moet hem helemaal vol tanken, dan gaan rijden en weer aftanken, en dan je berekening doen.
Waarom zou dit uit moeten maken?
Sisco Certified
  maandag 13 december 2010 @ 13:49:38 #16
37248 BertV
Klei indiaan
pi_89872036
De verbruikte liters bij een tankbeurt delen over het aantal km's dat je hebt gereden.

...al het andere is onnodig moeilijk doen terwijl je alleen maar variabelen toevoegt.
Handgemaakt
pi_89872065
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 13:46 schreef FoolWithMokey het volgende:

[..]

Over de hele 87 km was het ongeveer 7,8, met een marge van 0,3. Bij het net starten van de auto gaf hij soms wel 15/100 maar dat heb ik niet mee genomen in mijn berekening omdat dit max een minuut duurt.
dus geen gemiddelde,
dan klopt er natuurlijk geen klap van.
pi_89872166
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 13:48 schreef FoolWithMokey het volgende:

[..]

Waarom zou dit uit moeten maken?
Je meetsystemen (compu/lampje) zijn niet nauwkeurig genoeg voor slechts 10 liter. Zo kan bijvoorbeeld je lampje (benzinepomp) eerder aanslaan als je niet helemaal horizontaal staat (of later natuurlijk). :)
Lurf is the message and the message is Lurf
pi_89872697
Je beredenering is goed, alleen de uitwerking niet. Het lampje gaat niet elke keer bij dezelfde hoeveelheid branden. Als je een goede meting wilt doen moet je de auto voltanken, tank een stuk leeg rijden en dan bijtanken. Dan kan je gemiddelde verbruik zien.
  maandag 13 december 2010 @ 14:16:16 #20
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_89873049
Voor alle zekerheid geven sommige brandstofsystemen al heel erg voortijdig een waarschuwing dat je moet tanken, bij veel auto's zit de brandstofpomp in de tank en wordt die gekoeld door de benzine, je sloopt de pomp systematisch als je de tank helemaal leeg rijdt.
  maandag 13 december 2010 @ 14:17:33 #21
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_89873092
quote:
14s.gif Op maandag 13 december 2010 14:06 schreef Dennis101 het volgende:
Als je een goede meting wilt doen moet je de auto voltanken, tank een stuk leeg rijden en dan bijtanken. Dan kan je gemiddelde verbruik zien.
Doe het nu gewoon zo, is veel makkelijker en preciezer.
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
  maandag 13 december 2010 @ 14:18:35 #22
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_89873134
Heel betrouwbaar is die boordcomputer vaak niet. De mijne meent dat ik 4,3l/100km haal (1:23), maar de werkelijkheid ligt meer rond de 1:19/1:20.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_89876121
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 13:50 schreef Soohr het volgende:

[..]

dus geen gemiddelde,
dan klopt er natuurlijk geen klap van.
Huh?

Het komt dan toch neer op een gemiddelde? 7,8+7,8/2 is 7,8.

Hij zat dus tussen 8,1(zelden) - 7,5. maar gemiddeld komt het wel neer op 7,8, dit zal vast niet op de komma nauwkeurig zijn, maar een verschil van 41 km is teveel.
Sisco Certified
pi_89876235
Ik heb hem trouwens net vol getankt, ging maar 52 liter is, terwijl het een 60 liter tank heeft. Dus er zat nog 8 liter reserve in. Vervolgens heb ik 185 km mee gereden, de pijltje wijst nog steeds naar volle tank.
Sisco Certified
  maandag 13 december 2010 @ 15:35:44 #25
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_89876267
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 15:34 schreef FoolWithMokey het volgende:
Vervolgens heb ik 185 km mee gereden, de pijltje wijst nog steeds naar volle tank.
Ook dat is een bekend kwaaltje bij veel auto's.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_89876418
Trouwens, volgens de specs in het instructieboek moet mijn auto gemiddeld 6,5/100 rijden.
Sisco Certified
pi_89876475
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 15:40 schreef FoolWithMokey het volgende:
Trouwens, volgens de specs in het instructieboek moet mijn auto gemiddeld 6,5/100 rijden.
Succes ermee.
pi_89876523
quote:
14s.gif Op maandag 13 december 2010 15:42 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Succes ermee.
:?
Sisco Certified
pi_89876552
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 15:42 schreef FoolWithMokey het volgende:

[..]

:?
Om dat te halen. Wat wil je er anders mee zeggen dan?
pi_89881156
Welkom in de wondere wereld van oplichterij door autofabrikanten. Allemaal beloven ze je in folders en op boordcomputers een mate van zuinigheid die in de praktijk bijna onmogelijk te realiseren is.

Met een fluwelen rechtervoet en lekker cruisen met 85 km/u op de rechter rijstrook van de snelweg kom je wel aardig in de buurt bij het door de fabriek opgegeven verbruik. Met een normale rijstijl is het verbruik al snel zo'n 20% hoger. In sommige gevallen zelfs nog meer.

Voor het meten van je werkelijke verbruik met je inderdaad voltanken, een stuk gaan rijden (kilometerstanden bijhouden) en dan opnieuw voltanken. Het beste is om dit enkele tankbeurten achter elkaar te herhalen.

Controleer ook wel even of je kilometerteller niet veel afwijkt.
pi_89881222
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 17:37 schreef Ivo1985 het volgende:
Welkom in de wondere wereld van oplichterij door autofabrikanten. Allemaal beloven ze je in folders en op boordcomputers een mate van zuinigheid die in de praktijk bijna onmogelijk te realiseren is.

Met een fluwelen rechtervoet en lekker cruisen met 85 km/u op de rechter rijstrook van de snelweg kom je wel aardig in de buurt bij het door de fabriek opgegeven verbruik. Met een normale rijstijl is het verbruik al snel zo'n 20% hoger. In sommige gevallen zelfs nog meer.

Voor het meten van je werkelijke verbruik met je inderdaad voltanken, een stuk gaan rijden (kilometerstanden bijhouden) en dan opnieuw voltanken. Het beste is om dit enkele tankbeurten achter elkaar te herhalen.

Controleer ook wel even of je kilometerteller niet veel afwijkt.
Dat is geen oplichting van de autofabrikanten, dat is de fout van de regelgeving. Die zorgt ervoor dat fabrikanten een totaal niet realistische simulatie moeten doen om het verbruik te meten. Fabrikanten zouden dan wel gek zijn om het verbruik van die test niet te vermelden.

Overigens vraag ik mij af wat je onder 'normaal' verstaat, dat is namelijk voor iedereen anders. Mensen met een zuinige rijstijl kunnen zeker wel in de buurt komen van de fabrieksopgave.
pi_89882524
Doe datzelfde nog een keer en dan over een hele tank. Je hebt nu zo'n kleine hoeveelheid gedaan dat het totaal niet nauwkeurig is. Herinner me van hier ook een topic over een Renault Twingo waar iemand beweerde 1:7 mee te rijden. Na het uit te rekenen over een hele tank werd het bijna 10 km meer.

Ik heb bij mijn wagen ook dat als het lampje gaat branden er soms 45 liter in kan maar soms ook bijna 50. Over tien liter gezien is dat 50% afwijking, dus kun jij nooit nauwkeurig je verbruik uitrekenen.
  maandag 13 december 2010 @ 20:29:55 #33
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_89889305
quote:
14s.gif Op maandag 13 december 2010 17:39 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Dat is geen oplichting van de autofabrikanten, dat is de fout van de regelgeving. Die zorgt ervoor dat fabrikanten een totaal niet realistische simulatie moeten doen om het verbruik te meten. Fabrikanten zouden dan wel gek zijn om het verbruik van die test niet te vermelden.

Overigens vraag ik mij af wat je onder 'normaal' verstaat, dat is namelijk voor iedereen anders. Mensen met een zuinige rijstijl kunnen zeker wel in de buurt komen van de fabrieksopgave.
hoe wordt zon test dan gedaan? dat vraag ik me echt af!

ps. autos(niet veel) waar ik mee gereden heb, of weleens verbruik van heb bijgehouden heb ik atijd zuiniger kunnen rijden dan de fabrieksopgave.

quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 13:35 schreef FoolWithMokey het volgende:
Ik heb dat getest met mijn eigen auto. Ik heb precies 10 liter benzine getankt. Mijn auto rijdt volgens de boordcomputer 7,8/100 wat dus neerkomt op 1/12.8. Dit betekent dus dat ik met 10 liter benzine 128 km moet kunnen rijden(12,8*10). Maar ik haalde Max 87 km, hoe komt dit?

Toen ik dit lampje zag:
[ afbeelding ]
Ben ik meteen gaan tanken. Het tankstation is nog geen 100 meter hier vandaan, dus dat zou niet uit moeten maken.

Als einde heb ik weer het lampje genomen, dus toen het lampje weer ging branden was de 10 liter op.

Hoe kan het dat er zo een groot verschil zit tussen hoeveel km ik echt gereden heb, en hoeveel km ik eigenlijk had moeten halen?

als je echt denkt dat het niet klopt, dan is je lampje waarschijnlijk de 2e keer wat vroeger gaan branden dan de 1e keer..... die dingen zijn niet zo superprecies op de liter nauwkeurig ofzo.
pi_89889732
Luister. Menig boord computer zal het verbruik bereken vanuit de huidige situatie (verbruik) Je huidige verbruik is afhankelijk van zo vreselijk veel zaken dat het puur indicatief is.

Als ik een hele tank op cruiscontrol op een kombaan met 90km/uur doe, versla ik waarschijnlijk de statistieken die voor de auto gemaakt zijn. Zeker als het lekker warm is, bandjes zijn hard en alle elektronische voorzieningen zijn uit alsmede de airco.

Zaken die in jouw situatie al verschil kunnen maken : buitentemperatuur, je manier van optrekken, de route, de snelheid, het weer, of je 1 van de volgende zaken aanhad : lampen, radio, airco, versterker you name it.. Het is niet zo simpel als je denkt.
pi_89889853
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 17:37 schreef Ivo1985 het volgende:
Welkom in de wondere wereld van oplichterij door autofabrikanten. Allemaal beloven ze je in folders en op boordcomputers een mate van zuinigheid die in de praktijk bijna onmogelijk te realiseren is.

Met een fluwelen rechtervoet en lekker cruisen met 85 km/u op de rechter rijstrook van de snelweg kom je wel aardig in de buurt bij het door de fabriek opgegeven verbruik. Met een normale rijstijl is het verbruik al snel zo'n 20% hoger. In sommige gevallen zelfs nog meer.

Voor het meten van je werkelijke verbruik met je inderdaad voltanken, een stuk gaan rijden (kilometerstanden bijhouden) en dan opnieuw voltanken. Het beste is om dit enkele tankbeurten achter elkaar te herhalen.

Controleer ook wel even of je kilometerteller niet veel afwijkt.
Ik heb voor de grap in bijna al mijn auto's een keer zuiniger gereden dan de statistieken van de leverancier beloven. Dat kost je een hoop eigen energie, maar het kan.
Mensen hebben serieus niet eens in de gaten wat allemaal van invloed is op het verbruik van een auto en wat ze daar zelf allemaal aan kunnen doen.
  maandag 13 december 2010 @ 20:41:18 #36
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_89889997
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 20:36 schreef draaijer het volgende:
Luister. Menig boord computer zal het verbruik bereken vanuit de huidige situatie (verbruik) Je huidige verbruik is afhankelijk van zo vreselijk veel zaken dat het puur indicatief is.

Als ik een hele tank op cruiscontrol op een kombaan met 90km/uur doe, versla ik waarschijnlijk de statistieken die voor de auto gemaakt zijn. Zeker als het lekker warm is, bandjes zijn hard en alle elektronische voorzieningen zijn uit alsmede de airco.

Zaken die in jouw situatie al verschil kunnen maken : buitentemperatuur, je manier van optrekken, de route, de snelheid, het weer, of je 1 van de volgende zaken aanhad : lampen, radio, airco, versterker you name it.. Het is niet zo simpel als je denkt.
ja pcies, en dat verbruikscijfer wat op het dash komt, is ook maar een benadering die de auto uitrekent. het wordt niet daadwerkelijk gemeten aan de benzinetoevoer
zelf heb ik geen auto met verbruiksmeter, en heb ik eigenlijk nog nooit zoiets goed bekeken. ik heb geen vrienden en zit dus bijna nooit in verschillende autos
ik heb zelf het idee weleens gehad om een low-flow meter te installeren in de brandstofslang van me eigen auto

maar ja kosten h`e..... plus dat het ook heel veel werk kost
en denk niet dat ik met info die ik daar kan uithalen, me 'input' om de auto te bedienen verder kan verbeteren om dat geld aan benzine weer uit te sparen
maar dat zou wel een veel precieser beeld geven
pi_89890079
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 15:31 schreef FoolWithMokey het volgende:

[..]

Huh?

Het komt dan toch neer op een gemiddelde? 7,8+7,8/2 is 7,8.

Hij zat dus tussen 8,1(zelden) - 7,5. maar gemiddeld komt het wel neer op 7,8, dit zal vast niet op de komma nauwkeurig zijn, maar een verschil van 41 km is teveel.
aaaargh gast leer rekenen. Hoe hard en lang heb je gereden bij de verschillende momenten?
pi_89890125
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 20:29 schreef mylifeisgrey het volgende:

[..]

hoe wordt zon test dan gedaan? dat vraag ik me echt af!
Een gesimuleerde rit op de rollerbank.
pi_89890131
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 20:41 schreef mylifeisgrey het volgende:

[..]

ja pcies, en dat verbruikscijfer wat op het dash komt, is ook maar een benadering die de auto uitrekent. het wordt niet daadwerkelijk gemeten aan de benzinetoevoer
zelf heb ik geen auto met verbruiksmeter, en heb ik eigenlijk nog nooit zoiets goed bekeken. ik heb geen vrienden en zit dus bijna nooit in verschillende autos
ik heb zelf het idee weleens gehad om een low-flow meter te installeren in de brandstofslang van me eigen auto

maar ja kosten h`e..... plus dat het ook heel veel werk kost
en denk niet dat ik met info die ik daar kan uithalen, me 'input' om de auto te bedienen verder kan verbeteren om dat geld aan benzine weer uit te sparen
maar dat zou wel een veel precieser beeld geven
Ik let heel erg veel op mijn bc. Gewoon omdat ik het leuk vind. Maar ik moet zeggen dat het over mijn 90 liter genomen echt wel in de buurt van nauwkeurigheid komt :)
  maandag 13 december 2010 @ 20:46:05 #40
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_89890261
quote:
14s.gif Op maandag 13 december 2010 20:43 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Een gesimuleerde rit op de rollerbank.
aha

ik heb weleens op tv gezien dat dan een mannetje de auto moet bedienen vanuit in de auto , en dan op een schermpje moet kijken of hij sneller of langzamer moet rijden etc.

waar bestaat die 'gesimuleerde' rit dan uit? welke snelheden/hoelang.... etc
pi_89890281
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 20:39 schreef draaijer het volgende:

[..]

Ik heb voor de grap in bijna al mijn auto's een keer zuiniger gereden dan de statistieken van de leverancier beloven. Dat kost je een hoop eigen energie, maar het kan.
Mensen hebben serieus niet eens in de gaten wat allemaal van invloed is op het verbruik van een auto en wat ze daar zelf allemaal aan kunnen doen.
Met een hoop auto's kan dat ook gewoon. Alleen moderne auto's met die kleine turbomotoren zijn wat lastiger omdat ongemerkt toch veel drinken. Ik kom mijn auto, met sportieve rijstijl en korte ritjes maar iets onder de fabrieksopgave uit. Mijn vader presteerde het met zijn oude auto vaak net zo zuinig, of zuiniger te rijden dan de fabrieksopgave.
pi_89890317
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 20:46 schreef mylifeisgrey het volgende:

[..]

aha

ik heb weleens op tv gezien dat dan een mannetje de auto moet bedienen vanuit in de auto , en dan op een schermpje moet kijken of hij sneller of langzamer moet rijden etc.

waar bestaat die 'gesimuleerde' rit dan uit? welke snelheden/hoelang.... etc
Ik moet het antwoord daarop ook googelen, dus dat mag je zelf doen.
pi_89890927
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 20:46 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Met een hoop auto's kan dat ook gewoon. Alleen moderne auto's met die kleine turbomotoren zijn wat lastiger omdat ongemerkt toch veel drinken. Ik kom mijn auto, met sportieve rijstijl en korte ritjes maar iets onder de fabrieksopgave uit. Mijn vader presteerde het met zijn oude auto vaak net zo zuinig, of zuiniger te rijden dan de fabrieksopgave.
Dat ga ik niet redden als ik gewoon lekker aan het cruisen ben. 5 mensen in de auto wat rommel mee en zeker nooit zonder airco. Mijn diesel verbruikte met die vrieskou over een hele tank behoorlijk. 1 liter op net 7 km (diesel :( )
pi_89891045
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 20:57 schreef draaijer het volgende:

[..]

Dat ga ik niet redden als ik gewoon lekker aan het cruisen ben. 5 mensen in de auto wat rommel mee en zeker nooit zonder airco. Mijn diesel verbruikte met die vrieskou over een hele tank behoorlijk. 1 liter op net 7 km (diesel :( )
Mijn ouders zitten meestal maar samen in de auto en mijn vader heeft een redelijk rustige rijstijl. Dus dan lukt het wel. Als ik in zijn auto reed haalde ik de fabrieksopgave ook niet :')
  maandag 13 december 2010 @ 20:59:54 #45
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_89891049
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 20:43 schreef draaijer het volgende:

[..]

Ik let heel erg veel op mijn bc. Gewoon omdat ik het leuk vind. Maar ik moet zeggen dat het over mijn 90 liter genomen echt wel in de buurt van nauwkeurigheid komt :)
ja is het opzich ook wel

maar alsnog wordt het berekent en afgeleid vanuit info die de computer al weet:
-info die al nodig is voor de brandstofinspuiting
-snelheid(moet een breuk worden uiteindelijk he)
-misshien nog tankvlotter om het een beetje te ijken

zelf heb ik helemaal geen boordcomputer, en gewone carberateur etc

daarom wou ik zelf een low flow meter in de brandstoftoevoer plaatsen
om te zien hoeveel brandstof er nou eigenlijk de motor ingaat
dat is een goedkopere oplossing dan een nieuwe auto met boordcomputer kopen, en ook een iets preciesere (naar mijn mening)

en dan (als ik het helemaal goed wou hebben) ook programeren dat snelheid erin wordt opgenomen(gewoon mechanische snelheidsmeter heb ik, geen pulsen, dus dat is ook veel werk).
of een gps erop aansluiten die snelheid doorgeeft. die dingen zijn tegenwoordig ook best goedkoop
maarja dat is ook heel wat programeerwerk enzo maar dan hoef ik niet dingen zelf uit te rekenen
of ik zit met me laptop aan in de auto, en dat kost ook weer stroom

en .... het is het gewoon neit waard

alsnog zou een low-level flow meter preciesere waardes aangeveven dan de boordcomputer.
pi_89896517
Over wat voor tijd is dat gemiddelde? Als het bijv. over de laatste 10 kilometer is en je rijdt al lang en breed op de snelweg kan dat het wel verklaren. Door de stad rijden scheelt enorm veel t.o.v. op de snelweg rijden, zelfs als je op de snelweg je gaspedaal flink aantikt.
pi_89899178
quote:
14s.gif Op maandag 13 december 2010 17:39 schreef Dennis101 het volgende:
Overigens vraag ik mij af wat je onder 'normaal' verstaat, dat is namelijk voor iedereen anders. Mensen met een zuinige rijstijl kunnen zeker wel in de buurt komen van de fabrieksopgave.
Met de huidige generatie slowmotion diesels is dat een hele opgave.
De dealer waarschuwt zelf al dat je de 1:29 niet gaat halen.
Maar ja geen bpm en geen wegenbelasting is toch wel interessant.

Alleen jammer dat de priussen mij altijd met een noodvaart voorbij stuiven.
Dat is en niet zuinig en ik moet die lelijke achterkant aanschouwen.

Het gemiddelde brandstofverbruik moet je over een paar tankbeurten bekijken.
Met deze bittere koude verstook je meer brandstof dan zomers.
  FOK!fotograaf maandag 13 december 2010 @ 23:36:42 #48
145146 Andyy
pi_89900556
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 20:29 schreef mylifeisgrey het volgende:

[..]
ps. autos(niet veel) waar ik mee gereden heb, of weleens verbruik van heb bijgehouden heb ik atijd zuiniger kunnen rijden dan de fabrieksopgave.
Waarschijnlijk op de snelweg of niet?
Scheelt nogal veel namelijk, bij mij kan ik gemakelijk 6L/100KM rijden op alleen snelwegen terwijl het binnen de bebouwde kom oploopt tot 12L/100km (in een Qashqai)
  maandag 13 december 2010 @ 23:38:18 #49
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_89900638
Ik rij op gas.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 13 december 2010 @ 23:41:11 #50
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_89900776
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 13:48 schreef FoolWithMokey het volgende:

[..]

Waarom zou dit uit moeten maken?
Het kan een paar ml schelen. Als je echt vlak na het lampje gaat tanken zal het niet veel uitmaken. Daarvoor is het verschil met je boordcomputer te groot.

Maar in de winter verbruikt de auto meer.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 13 december 2010 @ 23:42:36 #51
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_89900834
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 13:52 schreef lurf_doctor het volgende:

[..]

Je meetsystemen (compu/lampje) zijn niet nauwkeurig genoeg voor slechts 10 liter. Zo kan bijvoorbeeld je lampje (benzinepomp) eerder aanslaan als je niet helemaal horizontaal staat (of later natuurlijk). :)
Dat klopt, daar kan je flink de mist mee in gaan.

Dat soort lampjes gaat ook eerst knipperen. Dan is het de vraag of je bij de eerste knipper gaat tanken of pas als ie continu brand.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_89904785
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 20:46 schreef mylifeisgrey het volgende:

[..]

aha

ik heb weleens op tv gezien dat dan een mannetje de auto moet bedienen vanuit in de auto , en dan op een schermpje moet kijken of hij sneller of langzamer moet rijden etc.

waar bestaat die 'gesimuleerde' rit dan uit? welke snelheden/hoelang.... etc
Dat zijn door de EU vastgelegde cycles, ze bestaan al sinds de jaren 70 en zijn een paar keer veranderd, de laatste keer was echter in 2000, een eeuwigheid geleden dus. Voor personenauto's heten ze tegenwoordig ECE en EUDC, respectievelijk voor simulatie van stedelijk en buitenstedelijk verbruik, waaruit met een formule het gecombineerd verbruik wordt bepaald.

Een mooie toelichting kan je vinden op:
http://www.dieselnet.com/standards/cycles/ece_eudc.html

Je ziet het probleem al snel:
- de gem. snelheid van de stedelijke cycle is 18.7kmh (incl. stilstaan) en de gem. snelheid van de buitenstedelijke cycle is nog geen 62km/h, het maximum van 120 in de test rijdt de auto nog geen 10 seconden :P
- De wind wordt niet meegenomen
- Er wordt tergend langzaam geaccelereerd, zeker niet realistisch, duurt >30 sec om van 0 naar 70 te komen. Remmen gebeurd alleen door uitrollen.
- De buitenstedelijke cycle kent geen remmomenten, wat erg dom is aangezien het op N-wegen stikt van rotondes en stoplichten. Een goede cycle zou in het 60/80 gebied eens per 8 minuten compleet stoppen dan binnen een seconde of 20 weer 80 moeten gaan rijden.

Een goede buitenstedelijke cycle zou dus zijn:
- duurt 1 uur en niet paar minuten
- 60km/h (20%), 80km/h (30%), 120km/h (50%)
- gedurende 60 en 80 gebied, tenminste eens per 8 minuten (normaal) remmen en weer optrekken
- in de buitenlucht uitvoeren op doorsnee matig asfalt met windkracht >2 en <6

Natuurlijk, er zijn buitengebieden waar je veel vaker remt dan eens per 8 minuten, maar je moet een gemiddelde nemen aangezien er ook zat N-wegen te bedenken zijn waar je een uur achtereen kan rijden zonder te hoeven remmen. En als je wat meer op de snelweg rijdt, dan rem je helemaal niet, maar dan gaat de extra brandstof die je anders kwijt was aan het her-accelereren na een stop op aan je hogere snelheid. Dus aan het einde van je tank zou het een goed gemiddelde kunnen zijn.

[ Bericht 3% gewijzigd door davidov2009 op 14-12-2010 02:26:14 ]
Killing as few patients as possible.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')