Succes ermee.quote:Op maandag 13 december 2010 15:40 schreef FoolWithMokey het volgende:
Trouwens, volgens de specs in het instructieboek moet mijn auto gemiddeld 6,5/100 rijden.
Dat is geen oplichting van de autofabrikanten, dat is de fout van de regelgeving. Die zorgt ervoor dat fabrikanten een totaal niet realistische simulatie moeten doen om het verbruik te meten. Fabrikanten zouden dan wel gek zijn om het verbruik van die test niet te vermelden.quote:Op maandag 13 december 2010 17:37 schreef Ivo1985 het volgende:
Welkom in de wondere wereld van oplichterij door autofabrikanten. Allemaal beloven ze je in folders en op boordcomputers een mate van zuinigheid die in de praktijk bijna onmogelijk te realiseren is.
Met een fluwelen rechtervoet en lekker cruisen met 85 km/u op de rechter rijstrook van de snelweg kom je wel aardig in de buurt bij het door de fabriek opgegeven verbruik. Met een normale rijstijl is het verbruik al snel zo'n 20% hoger. In sommige gevallen zelfs nog meer.
Voor het meten van je werkelijke verbruik met je inderdaad voltanken, een stuk gaan rijden (kilometerstanden bijhouden) en dan opnieuw voltanken. Het beste is om dit enkele tankbeurten achter elkaar te herhalen.
Controleer ook wel even of je kilometerteller niet veel afwijkt.
hoe wordt zon test dan gedaan? dat vraag ik me echt af!quote:Op maandag 13 december 2010 17:39 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat is geen oplichting van de autofabrikanten, dat is de fout van de regelgeving. Die zorgt ervoor dat fabrikanten een totaal niet realistische simulatie moeten doen om het verbruik te meten. Fabrikanten zouden dan wel gek zijn om het verbruik van die test niet te vermelden.
Overigens vraag ik mij af wat je onder 'normaal' verstaat, dat is namelijk voor iedereen anders. Mensen met een zuinige rijstijl kunnen zeker wel in de buurt komen van de fabrieksopgave.
als je echt denkt dat het niet klopt, dan is je lampje waarschijnlijk de 2e keer wat vroeger gaan branden dan de 1e keer..... die dingen zijn niet zo superprecies op de liter nauwkeurig ofzo.quote:Op maandag 13 december 2010 13:35 schreef FoolWithMokey het volgende:
Ik heb dat getest met mijn eigen auto. Ik heb precies 10 liter benzine getankt. Mijn auto rijdt volgens de boordcomputer 7,8/100 wat dus neerkomt op 1/12.8. Dit betekent dus dat ik met 10 liter benzine 128 km moet kunnen rijden(12,8*10). Maar ik haalde Max 87 km, hoe komt dit?
Toen ik dit lampje zag:
[ afbeelding ]
Ben ik meteen gaan tanken. Het tankstation is nog geen 100 meter hier vandaan, dus dat zou niet uit moeten maken.
Als einde heb ik weer het lampje genomen, dus toen het lampje weer ging branden was de 10 liter op.
Hoe kan het dat er zo een groot verschil zit tussen hoeveel km ik echt gereden heb, en hoeveel km ik eigenlijk had moeten halen?
Ik heb voor de grap in bijna al mijn auto's een keer zuiniger gereden dan de statistieken van de leverancier beloven. Dat kost je een hoop eigen energie, maar het kan.quote:Op maandag 13 december 2010 17:37 schreef Ivo1985 het volgende:
Welkom in de wondere wereld van oplichterij door autofabrikanten. Allemaal beloven ze je in folders en op boordcomputers een mate van zuinigheid die in de praktijk bijna onmogelijk te realiseren is.
Met een fluwelen rechtervoet en lekker cruisen met 85 km/u op de rechter rijstrook van de snelweg kom je wel aardig in de buurt bij het door de fabriek opgegeven verbruik. Met een normale rijstijl is het verbruik al snel zo'n 20% hoger. In sommige gevallen zelfs nog meer.
Voor het meten van je werkelijke verbruik met je inderdaad voltanken, een stuk gaan rijden (kilometerstanden bijhouden) en dan opnieuw voltanken. Het beste is om dit enkele tankbeurten achter elkaar te herhalen.
Controleer ook wel even of je kilometerteller niet veel afwijkt.
ja pcies, en dat verbruikscijfer wat op het dash komt, is ook maar een benadering die de auto uitrekent. het wordt niet daadwerkelijk gemeten aan de benzinetoevoerquote:Op maandag 13 december 2010 20:36 schreef draaijer het volgende:
Luister. Menig boord computer zal het verbruik bereken vanuit de huidige situatie (verbruik) Je huidige verbruik is afhankelijk van zo vreselijk veel zaken dat het puur indicatief is.
Als ik een hele tank op cruiscontrol op een kombaan met 90km/uur doe, versla ik waarschijnlijk de statistieken die voor de auto gemaakt zijn. Zeker als het lekker warm is, bandjes zijn hard en alle elektronische voorzieningen zijn uit alsmede de airco.
Zaken die in jouw situatie al verschil kunnen maken : buitentemperatuur, je manier van optrekken, de route, de snelheid, het weer, of je 1 van de volgende zaken aanhad : lampen, radio, airco, versterker you name it.. Het is niet zo simpel als je denkt.
aaaargh gast leer rekenen. Hoe hard en lang heb je gereden bij de verschillende momenten?quote:Op maandag 13 december 2010 15:31 schreef FoolWithMokey het volgende:
[..]
Huh?
Het komt dan toch neer op een gemiddelde? 7,8+7,8/2 is 7,8.
Hij zat dus tussen 8,1(zelden) - 7,5. maar gemiddeld komt het wel neer op 7,8, dit zal vast niet op de komma nauwkeurig zijn, maar een verschil van 41 km is teveel.
Een gesimuleerde rit op de rollerbank.quote:Op maandag 13 december 2010 20:29 schreef mylifeisgrey het volgende:
[..]
hoe wordt zon test dan gedaan? dat vraag ik me echt af!
Ik let heel erg veel op mijn bc. Gewoon omdat ik het leuk vind. Maar ik moet zeggen dat het over mijn 90 liter genomen echt wel in de buurt van nauwkeurigheid komtquote:Op maandag 13 december 2010 20:41 schreef mylifeisgrey het volgende:
[..]
ja pcies, en dat verbruikscijfer wat op het dash komt, is ook maar een benadering die de auto uitrekent. het wordt niet daadwerkelijk gemeten aan de benzinetoevoer
zelf heb ik geen auto met verbruiksmeter, en heb ik eigenlijk nog nooit zoiets goed bekeken. ik heb geen vrienden en zit dus bijna nooit in verschillende autos
ik heb zelf het idee weleens gehad om een low-flow meter te installeren in de brandstofslang van me eigen auto
maar ja kosten h`e..... plus dat het ook heel veel werk kost
en denk niet dat ik met info die ik daar kan uithalen, me 'input' om de auto te bedienen verder kan verbeteren om dat geld aan benzine weer uit te sparen
maar dat zou wel een veel precieser beeld geven
ahaquote:Op maandag 13 december 2010 20:43 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Een gesimuleerde rit op de rollerbank.
Met een hoop auto's kan dat ook gewoon. Alleen moderne auto's met die kleine turbomotoren zijn wat lastiger omdat ongemerkt toch veel drinken. Ik kom mijn auto, met sportieve rijstijl en korte ritjes maar iets onder de fabrieksopgave uit. Mijn vader presteerde het met zijn oude auto vaak net zo zuinig, of zuiniger te rijden dan de fabrieksopgave.quote:Op maandag 13 december 2010 20:39 schreef draaijer het volgende:
[..]
Ik heb voor de grap in bijna al mijn auto's een keer zuiniger gereden dan de statistieken van de leverancier beloven. Dat kost je een hoop eigen energie, maar het kan.
Mensen hebben serieus niet eens in de gaten wat allemaal van invloed is op het verbruik van een auto en wat ze daar zelf allemaal aan kunnen doen.
Ik moet het antwoord daarop ook googelen, dus dat mag je zelf doen.quote:Op maandag 13 december 2010 20:46 schreef mylifeisgrey het volgende:
[..]
aha
ik heb weleens op tv gezien dat dan een mannetje de auto moet bedienen vanuit in de auto , en dan op een schermpje moet kijken of hij sneller of langzamer moet rijden etc.
waar bestaat die 'gesimuleerde' rit dan uit? welke snelheden/hoelang.... etc
Dat ga ik niet redden als ik gewoon lekker aan het cruisen ben. 5 mensen in de auto wat rommel mee en zeker nooit zonder airco. Mijn diesel verbruikte met die vrieskou over een hele tank behoorlijk. 1 liter op net 7 km (dieselquote:Op maandag 13 december 2010 20:46 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Met een hoop auto's kan dat ook gewoon. Alleen moderne auto's met die kleine turbomotoren zijn wat lastiger omdat ongemerkt toch veel drinken. Ik kom mijn auto, met sportieve rijstijl en korte ritjes maar iets onder de fabrieksopgave uit. Mijn vader presteerde het met zijn oude auto vaak net zo zuinig, of zuiniger te rijden dan de fabrieksopgave.
Mijn ouders zitten meestal maar samen in de auto en mijn vader heeft een redelijk rustige rijstijl. Dus dan lukt het wel. Als ik in zijn auto reed haalde ik de fabrieksopgave ook nietquote:Op maandag 13 december 2010 20:57 schreef draaijer het volgende:
[..]
Dat ga ik niet redden als ik gewoon lekker aan het cruisen ben. 5 mensen in de auto wat rommel mee en zeker nooit zonder airco. Mijn diesel verbruikte met die vrieskou over een hele tank behoorlijk. 1 liter op net 7 km (diesel)
ja is het opzich ook welquote:Op maandag 13 december 2010 20:43 schreef draaijer het volgende:
[..]
Ik let heel erg veel op mijn bc. Gewoon omdat ik het leuk vind. Maar ik moet zeggen dat het over mijn 90 liter genomen echt wel in de buurt van nauwkeurigheid komt
Met de huidige generatie slowmotion diesels is dat een hele opgave.quote:Op maandag 13 december 2010 17:39 schreef Dennis101 het volgende:
Overigens vraag ik mij af wat je onder 'normaal' verstaat, dat is namelijk voor iedereen anders. Mensen met een zuinige rijstijl kunnen zeker wel in de buurt komen van de fabrieksopgave.
Waarschijnlijk op de snelweg of niet?quote:Op maandag 13 december 2010 20:29 schreef mylifeisgrey het volgende:
[..]
ps. autos(niet veel) waar ik mee gereden heb, of weleens verbruik van heb bijgehouden heb ik atijd zuiniger kunnen rijden dan de fabrieksopgave.
Het kan een paar ml schelen. Als je echt vlak na het lampje gaat tanken zal het niet veel uitmaken. Daarvoor is het verschil met je boordcomputer te groot.quote:Op maandag 13 december 2010 13:48 schreef FoolWithMokey het volgende:
[..]
Waarom zou dit uit moeten maken?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |