Absoluut wél!, nu gij weer. Als eens iets bekeken op onderstaande link ?quote:
Ja, zeker! Puike serie. En waar zegt hij de dingen die jij beweert? Martin zegt juist dat Markus net voor 70 n.c. is geschreven. Welke datum hij voor het evangelie van Johannes geeft, weet ik niet meer. Maar Martin zit heel erg op de lijn van Ehrman dus het zal me niet verbazen als hij ook op 95 n.c. uitkomt.quote:Op dinsdag 28 december 2010 16:51 schreef ATON het volgende:
[..]
Absoluut wél!, nu gij weer. Als eens iets bekeken op onderstaande link ?
http://www.youtube.com/view_play_list?p=279CFA55C51E75E0
Zeg je dit expres HH, want zo lijkt het wel helaas :Squote:Ik denk dat dat niet zo eenlijnig is. Jij vindt kennelijk esoterisch gedachtengoed in de bijbel, een wat meer traditioneel Christen gedachtengoed verkondigt door de kerk. De bijbel is door een gebrek aan concretie en het feit dat het in een compleet andere wereld is geschreven, oud is en een rijke collectie is van allerhande literaire vormen buitengewoon geschikt om eigen plausibel gedachtengoed bevestigd te zien worden.
Ik zie daar niet zoveel verschil in.
Ik vind ze heel overtuigend, maar ja dan moet je dat boek zelf lezen en als ze naast elkaar staan is het nog overtuigender. Plus je moet het Boeddhisme kennen, en dan pas kun je oordelen.quote:En die vergelijkingen vind je zo treffend dat Jezus met Buddhoestisch gedachtengoed in contact moet zijn geweest? Ik vind dat niet zo overtuigend, eerlijk gezegd.
Nou, ik vind waar mensen wenen, tanden knarsen en waar het vuur nooit uitgaat, heel erg lijken op de Aarde. En als je de gelijkenis pakt waarin de er wordt gezegd: werp ze in de buitenste duisternis, en je bekijkt het als bewustzijn dan is het duidelijk. Ze moeten weer reïncarneren, en dat met een duister bewustzijn (oftewel denken dat je afgescheiden bent van alles om je heen).quote:En over welke teksten hebben we het dan?
Wow... "duidelijk" noem je dat. Als dit je onderbouwing is, dan is het wel heel zwak.quote:Op dinsdag 28 december 2010 17:58 schreef Berjan1986 het volgende:
Nou, ik vind waar mensen wenen, tanden knarsen en waar het vuur nooit uitgaat, heel erg lijken op de Aarde. En als je de gelijkenis pakt waarin de er wordt gezegd: werp ze in de buitenste duisternis, en je bekijkt het als bewustzijn dan is het duidelijk. Ze moeten weer reïncarneren, en dat met een duister bewustzijn (oftewel denken dat je afgescheiden bent van alles om je heen).
Persoonlijk vind ik het ook erg jammer dat mensen met dit soort dingen op de proppen komen. Hebben de Christenen weer reden om die mensen niet serieus te nemen.quote:Dat zal best, maar jij gaf een lijst met overeenkomsten tussen dit soort mythische figuren en Jezus. Ik krijg het idee dat veel van dit soort "overeenkomsten" helemaal niet zo weidversprijd en algemeen geaccepteerd zijn door wetenschappers op dit gebied
Met jou praat ik allang niet meer, waarom jij wel tegen mij?quote:Wow... "duidelijk" noem je dat. Als dit je onderbouwing is, dan is het wel heel zwak.
Jij doet precies hetzelfde hoor.quote:Op dinsdag 28 december 2010 18:03 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik het ook erg jammer dat mensen met dit soort dingen op de proppen komen. Hebben de Christenen weer reden om die mensen niet serieus te nemen.
Dan hebben we verschillende standaarden van wat "overtuigend" is. Ik vind ze veel te algemeen om parallellen te trekken, en al helemaal om te claimen dat Jezus in aanraking is geweest met het Boeddhisme.quote:Op dinsdag 28 december 2010 17:58 schreef Berjan1986 het volgende:
Ik vind ze heel overtuigend, maar ja dan moet je dat boek zelf lezen en als ze naast elkaar staan is het nog overtuigender. Plus je moet het Boeddhisme kennen, en dan pas kun je oordelen.
Ok, dan laten we het hierbijquote:Ik hoop het niet, want als je (als niet Christen) nog geen gelijkenissen ziet dan heeft het geen zin om nog meer daarover te zeggen.
Ik heb ook niet over Jezus expliciet he, ik heb het over de boodschappen van beide mannen. Misschien zijn de Christenen wel in aanraking geweest het Boeddhisme (dat in die regionen ook al aanhangers had btw) voordat ze de evangelieen schreven?quote:Dan hebben we verschillende standaarden van wat "overtuigend" is. Ik vind ze veel te algemeen om parallellen te trekken, en al helemaal om te claimen dat Jezus in aanraking is geweest met het Boeddhisme.
Zie je echt niet in dat de verhalen van Boeddha en Jezus, en hoe hun geschriften tot stand zijn gekomen veel op elkaar lijken? Heb je je wel verdiept in het Boeddhisme, met hun vergaderingen (net als de Christenen) voor ze het op papier zetten? Het kan ook daaraan liggen natuurlijk.quote:Ok, dan laten we het hierbij
Blijkbaar weet ge méér niet meer. Markus vóór 70 n.C. ? En in welk deel zou hij dat beweren? ???quote:Ja, zeker! Puike serie. En waar zegt hij de dingen die jij beweert? Martin zegt juist dat Markus net voor 70 n.c. is geschreven. Welke datum hij voor het evangelie van Johannes geeft, weet ik niet meer.
Ik schiet niks af, ik vind het zoals je het nu brengt niet echt overtuigend.quote:Op dinsdag 28 december 2010 18:31 schreef Berjan1986 het volgende:
En nogmaals: Lees eerst zelf dat ene boek, voor je het zomaar afschiet.
En hier wordt over het hoofd gezien dat Alexander de Grote zelfs tot in Indië steden gesticht heeft, en dat men een enorme verzameling geschriften had in de bib. van Alexandrië. Dat er een joodse tempel stond in Leontopolis, niet zo ver van Alexandrië, die reeds uit de 18de dynastie dateerde, de eerste poging tot het monoteïsme onder Achnaton. Dat er toen reeds een handelsroute ( de zijderoute ) liep tot in de Oriënt. Het zou eerder ongeloofwaardig zijn te denken dat het Boeddhisme toen nog niet zou gekend zijn. Het was niet Jezus naar Boeddha, maar Boeddha naar Jezus ( via deze bronnen )quote:Op dinsdag 28 december 2010 18:31 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Ik heb ook niet over Jezus expliciet he, ik heb het over de boodschappen van beide mannen. Misschien zijn de Christenen wel in aanraking geweest het Boeddhisme (dat in die regionen ook al aanhangers had btw) voordat ze de evangelieen schreven?
[..]
Zie je echt niet in dat de verhalen van Boeddha en Jezus, en hoe hun geschriften tot stand zijn gekomen veel op elkaar lijken? Heb je je wel verdiept in het Boeddhisme, met hun vergaderingen (net als de Christenen) voor ze het op papier zetten? Het kan ook daaraan liggen natuurlijk.
en nogmaals: Lees eerst zelf dat ene boek, voor je het zomaar afschiet.
Moet ik jou prikkelen om een boek te kopen? Ik dacht dat jij open stond voor alles, en niet enkel de kerkelijke visie van het Christendom? Al heb ik al vaker gezegd dat ik dat betwijfelquote:Ik schiet niks af, ik vind het zoals je het nu brengt niet echt overtuigend.
Misschien dat ik dat boek nog es tegenkom, maar dan moet m'n interesse wel eerst geprikkeld worden. Dat gebeurt nu niet
Dit kan natuurlijk ook, ik heb daar niet meer aan gedacht al wist ik dat wel overigens.quote:En hier wordt over het hoofd gezien dat Alexander de Grote zelfs tot in Indië steden gesticht heeft, en dat men een enorme verzameling geschriften had in de bib. van Alexandrië. Dat er een joodse tempel stond in Leontopolis, niet zo ver van Alexandrië, die reeds uit de 18de dynastie dateerde, de eerste poging tot het monoteïsme onder Achnaton. Dat er toen reeds een handelsroute ( de zijderoute ) liep tot in de Oriënt. Het zou eerder ongeloofwaardig zijn te denken dat het Boeddhisme toen nog niet zou gekend zijn. Het was niet Jezus naar Boeddha, maar Boeddha naar Jezus ( via deze bronnen )
Het zal mij een worst wezen of jij me wilt bestempelen als iemand die open staat voor "enkel de kerkelijke visie", daar maak je alleen jezelf belachelijk mee (moest je m'n vrienden es vertellenquote:Op dinsdag 28 december 2010 18:52 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Moet ik jou prikkelen om een boek te kopen? Ik dacht dat jij open stond voor alles, en niet enkel de kerkelijke visie van het Christendom? Al heb ik al vaker gezegd dat ik dat betwijfel
dit vind ik altijd zo'n lachwekkende opmerking: beoordeel ik je zoals je je hier gedraagtquote:Het zal mij een worst wezen of jij me wilt bestempelen als iemand die open staat voor "enkel de kerkelijke visie", daar maak je alleen jezelf belachelijk mee (moest je m'n vrienden es vertellen).
Ga eens googlen op de titel en schrijver, die heb ik je gegeven. Mij hoef je niet te vragen, ik evangeliseer namelijk niet. En het is al best lang geleden dat ik het gelezen heb.quote:Natuurlijk hoef jij me niet te prikkelen om een boek te kopen. Maar voordat ik de nodige uren van mijn tijd in een boek steek wil ik natuurlijk wel eerst geprikkeld worden. Jij gaat ook niet lukraak boeken lezen in het kader van "je moet openstaan voor alles".
Ik ken helemaal niks, ik geef alleen mijn mening. Mag dat al niet meer op een forum?quote:Als ik jou bv zo met Koningdavid zie discusseren, dan zie ik twee mensen die allebei menen "de meest plausibele" interpretatie van de geschriften te kennen.
Wat bedoel je hiermee?quote:De reden daarvoor is voor een groot deel persoonlijkheid; dit heb ik eerder al met Robmeister in een ander topic besproken.
Ik pretendeer niks, ik geef enkel mijn mening. Is dat meteen al pretenderen? En ja, ik vind KD nogal kerkelijk aangelegen. Andere mening heeft hij niet, of wijst hij simpelweg af. Al moet ik toegeven dat hij soms wel sterke punten naar voren schuift. Al noemt hij bijna geen namen, maar zegt hij "Wetenschappers vinden dit en dit" en dat is natuurlijk niet sterk.quote:Het lijkt nogal es dat jij pretendeert eerst met een neutrale blik goed onderzoek gedaan te hebben en zo bij je esoterische kijk bent uitgekomen, en dat iemand als Koningdavid voor het grootste deel "geïndoctrineerd" is door de kerkelijke visie
Ik verkijk me nergens op. Ga vrij een gesprek aan met iemand en zie wel waar het uiteindelijk strandt.quote:Ik denk dat je je daar vies op verkijkt.
Uit je eigen link:quote:Op maandag 27 december 2010 16:29 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Je bedoelt toch niet dit soort katholieke archeologie die hier (http://www.jesusneverexisted.com/nazareth.html) zo kei hard onderuit wordt gehaald?
Het is ook niet verwonderlijk dat er niet veel archeologische vondsten gedaan zijn, omdat de meeste huizen waarschijnlijk zonder fundamenten gebouwd waren, en plaats moesten maken voor de nieuwe stad die hier zou verrijzen:quote:Dating from the late 3rd or early 4th century the stone bears the first mention of Nazareth in a non-Christian text. It names Nazareth as one of the places in Galilee where the priestly families of Judea migrated after the disastrous Hadrianic war of 135 AD.
quote:A town grew up at the site, causing the abandonment and destruction of any more ancient Jewish dwellings which, as in Capernaum, were most probably built without foundations.
Nazareth bestond reeds op het eind van de 1ste eeuw, maar niet aan het begin ervan. " Waarschijnlijk" en "meeste huizen" zijn gissingen die iedereen kan maken hoor. Zelfs van de kleinste en eenvoudigste nederzettingen heeft men fundamenten gevonden én kunnen dateren. " Waarschijnlijk" is een gok die hier geen waarde heeft.quote:Op dinsdag 28 december 2010 20:44 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Uit je eigen link:
In 135 na christus bestond Nazareth in ieder geval al, want er wordt melding gemaakt van migratie van joods priesterlijke families hiernaartoe, na de rampzalige oorlog van 135 na Christus:
[..]
Het is ook niet verwonderlijk dat er niet veel archeologische vondsten gedaan zijn, omdat de meeste huizen waarschijnlijk zonder fundamenten gebouwd waren, en plaats moesten maken voor de nieuwe stad die hier zou verrijzen:
[..]
Nee, tenzij je een soort esoterische uitleg van Paulus aanhangt. Maar dat doe ik niet.quote:Op dinsdag 28 december 2010 18:14 schreef Berjan1986 het volgende:
Waarom dan KD? Ik zou niet meer met je praten, maar stink er toch weer in...
De hel is zo'n groot misverstand KD, ja zeggen Christenen: De hel is waar God niet is.
Hoe kun je God dit aandoen? Zegt Paulus niet in de Bijbel: "IN God leven wij, en DOOR God ademen we? Dan slaat het toch nergens op om te denken dat de hel iets is waar God niet is? Dat ben je toch wel met me eens?
Hele kleine delen wellicht. Heb je hier ook onderbouwing van?quote:Op dinsdag 28 december 2010 18:14 schreef Berjan1986 het volgende:
En in die tijd geloofde de hele middellandse zee gebied in reïncarnatie, ook delen van het Joodse volk.
Heb je het zelf wel gezien?quote:Op dinsdag 28 december 2010 18:35 schreef ATON het volgende:
Koningdavid:
[..]
Blijkbaar weet ge méér niet meer. Markus vóór 70 n.C. ? En in welk deel zou hij dat beweren? ???
Als je vraagt naar namen, wil ik ze best noemen hoor.quote:Op dinsdag 28 december 2010 19:19 schreef Berjan1986 het volgende:
Al noemt hij bijna geen namen, maar zegt hij "Wetenschappers vinden dit en dit" en dat is natuurlijk niet sterk.
Waar baseer je dat op?quote:Op dinsdag 28 december 2010 21:21 schreef ATON het volgende:
[..]
Nazareth bestond reeds op het eind van de 1ste eeuw, maar niet aan het begin ervan. "
Zeker heb ik dat gezien. Natuurlijk op het moment dat ik je deze vraag stelde zat ik door het korte tijdsbestek maar aan deel 7. En wat horen we in deel 2 op 13,12 ? Hij zegt hier duidelijk dat Markus in 70 geschreven is. Maar gezien het jaar 70 de grote oorlog plaats vond, kunnen we rustig aannemen dat dit ná deze periode geschreven is.quote:Op dinsdag 28 december 2010 22:43 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Heb je het zelf wel gezien?
Vanaf 37:50
quote:Nee, tenzij je een soort esoterische uitleg van Paulus aanhangt. Maar dat doe ik niet.
Alle delen kenden dat in de Middellandse zeegebieden, ken je de mysteriegodsdiensten? Enorm populair, en zij onderwezen reïncarnatie,quote:Hele kleine delen wellicht. Heb je hier ook onderbouwing van?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |