abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 14 december 2010 @ 09:08:06 #101
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_89907051
Door te sparen kon ik direct een eensgezinswoning kopern op 1 salaris ipv een simpel startersappartement
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_89907520
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 09:08 schreef MikeyMo het volgende:
Door te sparen kon ik direct een eensgezinswoning kopern op 1 salaris ipv een simpel startersappartement
Dat heb ik ook. Het is niet zo dat ik zuinig geleef heb. Maar meer dat ik geen onnodige uitgaven heb gedaan. Een scooter heb ik nooit gekocht. Fietsen ging ook prima. Een auto op je 18e die je alleen voor nuttoloze ritjes gebruikt heb ik ook niet gelijk gekocht. Verder kocht ik ook neit allerlei onzin. Maar het was ook niet zo dat ik geen geld uitgaf aan mooie dingen.

Ik ga bijvoorbeeld liever 1 of 2x per jaar goed uit eten ipv elke maand bij een of ander eetcafeetje te zitten.
  Moderator dinsdag 14 december 2010 @ 09:41:20 #103
155227 crew  Guppy
dus
pi_89907710
quote:
99s.gif Op dinsdag 14 december 2010 02:22 schreef piepie het volgende:
Leuk topic!

Bij toeval ontdekte ik de volgende bespaartip voor de vaatwasser.

Ik had de vaatwasser meestal op het 65-gradenprogramma, waarbij hij pakweg 2 uur bezig is.
Toen ik laatst alleen wat serviesgoed en glazen had (dus geen vette pannen) ging hij zoals altijd naar het kortste programma (28 minuten).
Na een dag of 5 kwam ik er achter dat ik vergeten was hem weer op 65 graden te zetten.
Dus al die dagen het korte programma gedraaid en de vaat was met vette pannen en al blinkend schoon. Ik was echt verbaasd daarover. Toen ben ik eens gaan googelen en ontdekte ik dat veel meer mensen dit dus doen ... :o
Ik heb al heel lang een vaatwasser, dus had veel kunnen besparen als ik dit eerder had ontdekt.
Hoeveel ik bespaar heb ik geen idee van eigenlijk, maar zal best aardig wat stroom schelen op jaarbasis. Ik draai nu nog gemiddeld 2 x in de week het grotere programma, omdat ik zo'n idee heb dat dit beter is af en toe (heter water door de leidingen).
Dat hebben wij ook ontdekt! Kort programma is goed zat :D
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  dinsdag 14 december 2010 @ 10:50:44 #104
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_89909758
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 20:25 schreef overhyped het volgende:

[..]

Na een inbraak een tijd terug alles teruggekregen voor vervangingswaarde, geen gezeur met afschrijvingen etc, kon direct naar de winkel om alles terug te kopen. Mijn premie is terugverdient voor de komende 20 jaar :)

En qua kleding: Met al die kleren is mijn wachmachine nog niet eens vol, dus dan is wassen een stuk duurder, en komop: totaal 3 broeken en 3 truien... Heb je geen zinvolle dagbesteding dat je zo vaak halve wassen wilt doen?

pfff.. als ik dit zo lees krijg ik enorm veel zin om even wat nutteloze impulsaankopen te doen
Welke verzekeringsmaatschappij heb je dan? Ik zit bij Centraal Beheer voor de inboedel, maar ik kan eigenlijk niet nagaan of die wel de vervangingswaarde doen (en nee, ik heb nu geen zin om de voorwaarden te downloaden en te lezen).

Sparen en besparen: wat ik doe

elke maand (te) veel naar de spaarrekening
Heb ik wat nodig dan haal ik het er weer vanaf. Ofwel: ik laat doelbewust weinig op de betaalrekening staan. Op deze manier moet ik een extra actie ondernemen om geld uit te geven (en duurt het even voordat de euro's op de betaalrekening staan). Hierdoor denk ik een keertje extra na voordat ik die ene gadget ga kopen (of dat ik even wacht tot aan het einde van de maand / een aanbieding o.i.d.). In ongeveer 7 van de 12 maanden moet ik al het gestorte geld naar de spaarrekening weer terughalen...

maximaal aflossen van de studieschuld
Eigenlijk vertil ik me met een aflossing van 500 euro per maand hier een beetje aan, maar... over drie jaar ben ik wel van de schuld van (of dit moment nog) 17,5k af (ik begon met 21k en eind vorig jaar structureel aflossen). Besparing t.o.v. de minimale 160 euro aflossen is - na de totale periode - een slordige 5000 euro én ik ben 11 jaar eerder van die schuld+rente af. Daarvoor wil ik wel even tering naar de nering zetten.

energie
Ik ben huiverig voor de NEM, maar misschien ga ik nog zwichten voor een cashback-actie van zo'n 380 euro... Momenteel zijn de stroomkosten (na een mooie instapkorting van 315 euro bij Essent) slechts zo'n 170 euro, ik weet niet of er nog veel vanaf kan.

Hoe bespaar ik op warmte etc.? Welnu: ik heb een en-suite woonkamer, dus de deurtjes zijn dicht: minder ruimte warm te stoken. Verwarming op 18 graden zetten is goed genoeg, zet hem aan als ik thuis kom en een uur voor het slapen gaan uit. Echter, vaak ben ik 's avonds weg (sport, borrel, weet ik wat) dus dan hoeft de verwarming helemaal niet aan.

Bijhouden, bijhouden, bijhouden
Ik heb uitgebreide excel-sheets met de aflossing van de studieschuld (zie boven), hypotheek, energie en de huishoudkosten (kasboek dus). Vergelijkingen gaan per maand en over de jaren heen. Met name de aflossingen etc. gaan hard als je inzicht hebt in wat het (op wat langere termijn) oplevert... Dus: over drie jaar begin ik aan het aflossen van het aflossingsvrije deel van de hypotheek, desnoods door de HRA per jaar te laten uitbetalen i.p.v. per maand...

Door het bijhouden wordt het ook een beetje een sport om te kijken hoe ik ergens op kan besparen: de uitgaven aan 'huishouden' (eten, drinken, schoonmaakstuff etc.) zijn soms hoger, soms lager. Hoe kan dat? Geen duidelijk aanwijsbare reden (vrienden die een avond kwamen pilsen, voorraden aanvullen o.i.d.: beetje beter opletten!!)

verzekeringen
Instellingen: verzekeringen zijn parasieten, geef ze dus zo weinig mogelijk!!! Autoverzekering: afgelopen jaar 9 euro per maand er vanaf (zelfde dekking). Zorgverzekering afgelopen jaar: zelfde toko, zelfde dekking (maar nu via internet geregeld). Hoppa, 15 euro per maand er vanaf. Dit jaar is de besparing deels weer ongedaan gemaakt, maar nog steeds heb ik - voor de dekking - zo'n beetje de goedkoopste verzekering.

abonnementen
Zo weinig mogelijk, al ben ik wel weer vergeten om de Zoom op te zeggen (domme actie en dom blad ja, ik weet het, maar goed, het welkomstcadeau van een fancy statief deed mij over de streep trekken...).

sporten
Neem bijvoorbeeld schaatsen: de entree voor de ijsbaan (zo'n 6,50 euro) zit bij de lessen inbegrepen (tien lessen zijn zo'n 130 euro). Doe je aan sport en les tegelijk! Beter is om niet te sporten (financieel gezien), maar ja, 't is wel gezond en leuk heh...

Fitness: via de werkgever kost dit 16 euro per maand (bij de TU Delft). Volledige compensatie., belastingvrij, kan via vrije uren (en die heb ik toch zat). Ofwel: een gratis fitnessabonnement. Nu moet ik hem nog gebruiken, maar dat zijn nuances, toch? :')

en nu... wat ik dus niet goed doe

Gadgets...
Dit is een zwak punt. Als ik een gadget wil hebben dan koop ik het, ookal heb ik het niet echt nodig. Een nieuwe rugzak (uiteraard een super-de-luxe van Lowe Alpine) ga ik wel kopen, ookal kan ik met een model van zo'n 70 euro minder ook wel toe... Een netbook voor op vakantie naar Oostenrijk afgelopen zomer: leek me wel handig... (poef, 300 euro...). Schaatsen: ik moet natuurlijk wel een mooie schaatsbroek hebben (zit lekkerder) en hielsokjes die niet in te snijden zijn. Ohwja, nieuwe beschermhoezen zijn ook nodig... Ofwel: ik geef eigenlijk onnodig geld uit aan dingen die ik wil hebben, maar die niet strikt noodzakelijk zijn...

hockey
Evident: er gaat aan bierpotbijdrages een slordige 200 euro per jaar door. Daarnaast is er natuurlijk nog de veelvuldige "we gaan teamvergaderen op het Plein"-bijeenkomst. Die hakken er stevig in (ik sla ze wel eens over, maar niet altijd om financiële redenen...).

autorijden
Ik heb een klein autootje, maar rijd wel bijna dagelijks naar mijn werk (wordt goed gecompenseerd though...). Wel valt hier wat op te besparen denk ik, maar daar heb ik dan weer geen zin in. Wel moet ik zeggen dat ik de auto ín het weekend niet vaak gebruik, tenzij ik naar vrienden ga (de trein is net zo duur, maar minder relaxt).

douchen
Dagelijks douchen is heilig en is NIET vooor compromissen vatbaar! :')

kortom
Er valt nog wel meer te halen, maar ik wil niet te veel inleveren op comfort en gadgets. De vaste lasten naar beneden krijgen (studieschuld, hypotheek, energie, verzekeringen) levert nog het meeste op, vooral op langere termijn. Oversluiten van de hypotheek ben ik wat huiverig voor eigenlijk, maar misschien is dat ongegrond.

[ Bericht 0% gewijzigd door Goverman op 14-12-2010 11:00:06 ]
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
  dinsdag 14 december 2010 @ 10:58:35 #105
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_89910013
edit - dubbel (sorry mods...)
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
  dinsdag 14 december 2010 @ 11:02:09 #106
318572 Alehandro89
koning pannekoek
pi_89910155
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 21:54 schreef PfenisBaron het volgende:
Wat een afschuwelijke Nederlands topic, daarom zullen de meeste ook altijd arbeiders blijven.

En waar is dit op gebaseerd? Omdat mensen zuinig zijn blijven ze arbeiders? En versta jij onder arbeiders, mensen in loondienst, dat zijn 95% van de Nederlanders. Moeten we allemaal maar een eigen bedrijf oprichten?
BBQCOPTER!
  dinsdag 14 december 2010 @ 11:12:26 #107
37248 BertV
Klei indiaan
pi_89910554
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 11:02 schreef Alehandro89 het volgende:

[..]
Moeten we allemaal maar een eigen bedrijf oprichten?
En of bedrijven nu niet aan het schrapen zijn om de kosten te beperken.
Geloof me arbeiders, dat gaat ook heel ver. :+
Handgemaakt | Doggerlandvluchteling
  dinsdag 14 december 2010 @ 11:17:25 #108
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_89910753
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 08:59 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Ik vraag ma altijd serieus af of 'dit soort mensen' niks beters te doen heeft. Alleen al de ruimte in je hoofd voor dit soort dingen......Godsonmogelijk met de manier waarop wij leven.
Sparen? ja voor de oude dag en een een kleine buffer. Daarnaast zo veel mogelijk dingen doen en ondernemen en daar gaat al ons geld verder aan op
Als je verder nooit onverwachte uitgaven hebt of nergens voor spaart (bv voor een huis, auto vervangen etc) kan dat prima inderdaad.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  dinsdag 14 december 2010 @ 15:50:08 #109
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_89920954
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 08:26 schreef De_Rikster het volgende:

Is een broekzak-vestzak verhaal, je koopt 10x zo weinig kleding, deze heb je vervolgens 10x zo vaak aan en slijt dus 10x zo snel. Je moet het dus ook 10x sneller vervangen.
Hangt ervan af of je al je kleding pas vervangt op het moment dat het versleten is.
  dinsdag 14 december 2010 @ 16:06:16 #110
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_89921545
quote:
1s.gif[b] Op dinsdag 14 december 2010 08:51 schreef BertV het volgende

Ik zit met mijn eigen risico maximaal en dat heeft me al veel geld bespaard.
Inderdaad. Een extra eigen risico van ¤500 levert me een premiekorting op van ¤300. Bovendien valt huisartsenzorg er niet onder, dus pas als ik zorgkosten maak buiten de huisarts om wordt mijn eigen risico aangesproken. Netto kost me dat dus maximaal ¤200. 2011 wordt al het 4e of 5e jaar dat ik dit extra eigen risico heb, en tot nu toe heb ik het nog niet hoeven gebruiken.
pi_89924688
Ik spaar voor een buffer, koop wel wat ik leuk vind. Maar de manier waarop mensen als TS besparen, en vooral dat ze dan nog opscheppen, daar moet ik altijd een beetje van overgeven.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  Moderator dinsdag 14 december 2010 @ 17:29:34 #112
155227 crew  Guppy
dus
pi_89924749
Volgens mij wordt er nergens opgeschept, maar heeft TS (en velen met haar) er gewoon plezier in.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_89925987
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 17:29 schreef Guppyfriend het volgende:
Volgens mij wordt er nergens opgeschept, maar heeft TS (en velen met haar) er gewoon plezier in.
Dat was ook niet het goede woord :) Maar je weet wel wat ik bedoel denk ik :P Ben zelf ook niet van het verkwisten, en als ik wat kan besparen doe ik dat, maar er zijn ook situaties dat ik niet naar geld kijk gelukkig.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  Moderator dinsdag 14 december 2010 @ 18:06:29 #114
155227 crew  Guppy
dus
pi_89926177
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 18:00 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Dat was ook niet het goede woord :) Maar je weet wel wat ik bedoel denk ik :P Ben zelf ook niet van het verkwisten, en als ik wat kan besparen doe ik dat, maar er zijn ook situaties dat ik niet naar geld kijk gelukkig.
Ik snap wel waar je heenwilt. Het is denk ik een beetje hetzelfde gevoel wat ik krijg als ik mensen hoor 'opscheppen' over hoeveel ze wel niet drinken
pi_89926219
Wat guppyfriend zegt, het is gewoon een vermaak op zich. :) Niet iets waar ik me beter door voel dan anderen of iets waarvan ik vind dat iedereen het zou moeten doen.
pi_89926287
Deze maand trouwens een leuke maand: eindejaarsuitkering, verjaardag én spaarrente *)
pi_89926945
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 18:07 schreef Ciske- het volgende:
Wat guppyfriend zegt, het is gewoon een vermaak op zich. :) Niet iets waar ik me beter door voel dan anderen of iets waarvan ik vind dat iedereen het zou moeten doen.
Maar wat doe je dan als je gaat eten met vrienden? (Of als je dat nooit doet; wat zou je doen?) De rekening delen zodat iedereen hetzelfde betaalt of iets goedkoops bestellen en dat zelf betalen?
  Moderator dinsdag 14 december 2010 @ 18:35:27 #118
155227 crew  Guppy
dus
pi_89927192
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 18:29 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Maar wat doe je dan als je gaat eten met vrienden? (Of als je dat nooit doet; wat zou je doen?) De rekening delen zodat iedereen hetzelfde betaalt of iets goedkoops bestellen en dat zelf betalen?
Wij delen altijd gewoon. Als iemand iets veel duurders besteld dan de rest, biedt die gene zelf meestal wel aan het verschil te betalen. Of niet, boeiend, als het maar gezellig is. Besparen doe ik op mn eigen dingen, niet op gezelligheid met vrienden?
pi_89927507
Ik deel in principe ook altijd de rekening. Tenzij het echt een hele scheve verhouding is, dan verwacht ik wel dat degene die duurder uit is wat meer op tafel legt uit zichzelf, maar eigenlijk komt zo'n situatie toch nooit voor.

Het besparen gaat mij er slechts om dat ik meer geld over hou voor leuke dingen. Niet om met 3 ton op m'n rekening m'n kist in te gaan als ik 80 ben. Geld moet wel rollen (met een reserve op m'n spaarrekening).
pi_89927676
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 18:35 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Wij delen altijd gewoon. Als iemand iets veel duurders besteld dan de rest, biedt die gene zelf meestal wel aan het verschil te betalen. Of niet, boeiend, als het maar gezellig is. Besparen doe ik op mn eigen dingen, niet op gezelligheid met vrienden?
Vroeg het eigenlijk aan TS :@ Maar ik doe hetzelfde als jij. Vind niet zo vervelend als vrienden gierig gaan doen. Bijv. niet in de kantine willen eten maar eten halen bij de supermarkt, 500 meter verderop, omdat je dan (serieus!) 30 cent minder kwijt bent :r
pi_89929218
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 10:50 schreef Goverman het volgende:
maximaal aflossen van de studieschuld
Eigenlijk vertil ik me met een aflossing van 500 euro per maand hier een beetje aan, maar... over drie jaar ben ik wel van de schuld van (of dit moment nog) 17,5k af (ik begon met 21k en eind vorig jaar structureel aflossen). Besparing t.o.v. de minimale 160 euro aflossen is - na de totale periode - een slordige 5000 euro én ik ben 11 jaar eerder van die schuld+rente af. Daarvoor wil ik wel even tering naar de nering zetten.

Bijhouden, bijhouden, bijhouden
Ik heb uitgebreide excel-sheets met de aflossing van de studieschuld (zie boven), hypotheek, energie en de huishoudkosten (kasboek dus). Vergelijkingen gaan per maand en over de jaren heen. Met name de aflossingen etc. gaan hard als je inzicht hebt in wat het (op wat langere termijn) oplevert... Dus: over drie jaar begin ik aan het aflossen van het aflossingsvrije deel van de hypotheek, desnoods door de HRA per jaar te laten uitbetalen i.p.v. per maand...
Hier gooi je dus wel geld mee weg. Je kan beter aflossen op je hypotheek dan op je studieschuld om twee redenen:

- Rente bij DUO/IB-Groep is lager dan je hypotheekrente (los van aflosboetes)
- Mocht je op een of andere manier geen inkomen meer hebben hoef je je schuld bij ib-groep niet of met een uitzonderlijk klein bedrag per maand terug te betalen. Hypotheek zal je gewoon moeten betalen.
..
pi_89930022
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 18:47 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Vroeg het eigenlijk aan TS :@ Maar ik doe hetzelfde als jij. Vind niet zo vervelend als vrienden gierig gaan doen. Bijv. niet in de kantine willen eten maar eten halen bij de supermarkt, 500 meter verderop, omdat je dan (serieus!) 30 cent minder kwijt bent :r
Ik deel ook altijd gewoon als ik met anderen iets ga eten/drinken en dan ga ik ook niet zeuren om die paar centen verschil. Stond ook in de OP overigens ;) :

quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 12:34 schreef Ciske- het volgende:
Als we ergens wat gaan eten of drinken ben ik niet te beroerd om de rekening te betalen, zuinig doen is voor mij niet gelijk aan profiteren van anderen en ik heb ook geen moeite met geld uitgeven aan dingen die ik gezellig vind :) Maar ik fiets wel gerust een blokje om voor de duo verpakking tandpasta die in de aanbieding is bij de drogist :P Ach ja, een beetje krenterig is het misschien wel..
pi_89930126
Overigens haal ik mijn lunch ook niet in de kantine maar neem ik mijn eigen brood mee. Dat moet iedereen voor zichzelf weten vind ik, en eigenlijk zie ik niet zo in wat dat 'minder gezellig' maakt. Vind het ook totaal iets anders dan 'uit eten' gaan.
  dinsdag 14 december 2010 @ 19:48:40 #124
297051 schaal_9
Caissière B
pi_89930414
Omdat ik gewend was met weinig geld te leven, spaar ik een deel van mijn inkomen (heb nog wel een inhaalslag te gaan, maar oke). Een auto heb ik niet, vriendschappelijk contact met vrouwen is dit jaar ingestort, uit eten niet zo veel behoefte aan.

Ik koop wel lunch in de kantine (is nog vrij duur ook). Basisvoedsel is goedkoop, maar elke dag door de gladheid en barre kou mag best beloond worden met wat lekkers.
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
pi_89931449
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 19:42 schreef Ciske- het volgende:
Overigens haal ik mijn lunch ook niet in de kantine maar neem ik mijn eigen brood mee. Dat moet iedereen voor zichzelf weten vind ik, en eigenlijk zie ik niet zo in wat dat 'minder gezellig' maakt. Vind het ook totaal iets anders dan 'uit eten' gaan.
Nee, het ging er meer om dat die maat van mij nooit brood meeneemt (ik ook niet), maar dat hij het wil halen in de supermarkt, tijdens de pauze, om zo die 30 cent te besparen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')