quote:
Op maandag 13 december 2010 20:25 schreef overhyped het volgende:[..]
Na een inbraak een tijd terug alles teruggekregen voor vervangingswaarde, geen gezeur met afschrijvingen etc, kon direct naar de winkel om alles terug te kopen. Mijn premie is terugverdient voor de komende 20 jaar
En qua kleding: Met al die kleren is mijn wachmachine nog niet eens vol, dus dan is wassen een stuk duurder, en komop: totaal 3 broeken en 3 truien... Heb je geen zinvolle dagbesteding dat je zo vaak halve wassen wilt doen?
pfff.. als ik dit zo lees krijg ik enorm veel zin om even wat nutteloze impulsaankopen te doen
Welke verzekeringsmaatschappij heb je dan? Ik zit bij Centraal Beheer voor de inboedel, maar ik kan eigenlijk niet nagaan of die wel de vervangingswaarde doen (en nee, ik heb nu geen zin om de voorwaarden te downloaden en te lezen).
Sparen en besparen: wat ik doeelke maand (te) veel naar de spaarrekeningHeb ik wat nodig dan haal ik het er weer vanaf. Ofwel: ik laat doelbewust weinig op de betaalrekening staan. Op deze manier moet ik een extra actie ondernemen om geld uit te geven (en duurt het even voordat de euro's op de betaalrekening staan). Hierdoor denk ik een keertje extra na voordat ik die ene gadget ga kopen (of dat ik even wacht tot aan het einde van de maand / een aanbieding o.i.d.). In ongeveer 7 van de 12 maanden moet ik al het gestorte geld naar de spaarrekening weer terughalen...
maximaal aflossen van de studieschuldEigenlijk vertil ik me met een aflossing van 500 euro per maand hier een beetje aan, maar... over drie jaar ben ik wel van de schuld van (of dit moment nog) 17,5k af (ik begon met 21k en eind vorig jaar structureel aflossen). Besparing t.o.v. de minimale 160 euro aflossen is - na de totale periode - een slordige 5000 euro én ik ben 11 jaar eerder van die schuld+rente af. Daarvoor wil ik wel even tering naar de nering zetten.
energieIk ben huiverig voor de NEM, maar misschien ga ik nog zwichten voor een cashback-actie van zo'n 380 euro... Momenteel zijn de stroomkosten (na een mooie instapkorting van 315 euro bij Essent) slechts zo'n 170 euro, ik weet niet of er nog veel vanaf kan.
Hoe bespaar ik op warmte etc.? Welnu: ik heb een en-suite woonkamer, dus de deurtjes zijn dicht: minder ruimte warm te stoken. Verwarming op 18 graden zetten is goed genoeg, zet hem aan als ik thuis kom en een uur voor het slapen gaan uit. Echter, vaak ben ik 's avonds weg (sport, borrel, weet ik wat) dus dan hoeft de verwarming helemaal niet aan.
Bijhouden, bijhouden, bijhoudenIk heb uitgebreide excel-sheets met de aflossing van de studieschuld (zie boven), hypotheek, energie en de huishoudkosten (kasboek dus). Vergelijkingen gaan per maand en over de jaren heen. Met name de aflossingen etc. gaan hard als je inzicht hebt in wat het (op wat langere termijn) oplevert... Dus: over drie jaar begin ik aan het aflossen van het aflossingsvrije deel van de hypotheek, desnoods door de HRA per jaar te laten uitbetalen i.p.v. per maand...
Door het bijhouden wordt het ook een beetje een sport om te kijken hoe ik ergens op kan besparen: de uitgaven aan 'huishouden' (eten, drinken, schoonmaakstuff etc.) zijn soms hoger, soms lager. Hoe kan dat? Geen duidelijk aanwijsbare reden (vrienden die een avond kwamen pilsen, voorraden aanvullen o.i.d.: beetje beter opletten!!)
verzekeringenInstellingen: verzekeringen zijn parasieten, geef ze dus zo weinig mogelijk!!! Autoverzekering: afgelopen jaar 9 euro per maand er vanaf (zelfde dekking). Zorgverzekering afgelopen jaar: zelfde toko, zelfde dekking (maar nu via internet geregeld). Hoppa, 15 euro per maand er vanaf. Dit jaar is de besparing deels weer ongedaan gemaakt, maar nog steeds heb ik - voor de dekking - zo'n beetje de goedkoopste verzekering.
abonnementenZo weinig mogelijk, al ben ik wel weer vergeten om de Zoom op te zeggen (domme actie en dom blad ja, ik weet het, maar goed, het welkomstcadeau van een fancy statief deed mij over de streep trekken...).
sportenNeem bijvoorbeeld schaatsen: de entree voor de ijsbaan (zo'n 6,50 euro) zit bij de lessen inbegrepen (tien lessen zijn zo'n 130 euro). Doe je aan sport en les tegelijk! Beter is om niet te sporten (financieel gezien), maar ja, 't is wel gezond en leuk heh...
Fitness: via de werkgever kost dit 16 euro per maand (bij de TU Delft). Volledige compensatie., belastingvrij, kan via vrije uren (en die heb ik toch zat). Ofwel: een gratis fitnessabonnement. Nu moet ik hem nog gebruiken, maar dat zijn nuances, toch?
en nu... wat ik dus niet goed doeGadgets...Dit is een zwak punt. Als ik een gadget wil hebben dan koop ik het, ookal heb ik het niet echt nodig. Een nieuwe rugzak (uiteraard een super-de-luxe van Lowe Alpine) ga ik wel kopen, ookal kan ik met een model van zo'n 70 euro minder ook wel toe... Een netbook voor op vakantie naar Oostenrijk afgelopen zomer: leek me wel handig... (poef, 300 euro...). Schaatsen: ik moet natuurlijk wel een mooie schaatsbroek hebben (zit lekkerder) en hielsokjes die niet in te snijden zijn. Ohwja, nieuwe beschermhoezen zijn ook nodig... Ofwel: ik geef eigenlijk onnodig geld uit aan dingen die ik wil hebben, maar die niet strikt noodzakelijk zijn...
hockeyEvident: er gaat aan bierpotbijdrages een slordige 200 euro per jaar door. Daarnaast is er natuurlijk nog de veelvuldige "we gaan teamvergaderen op het Plein"-bijeenkomst. Die hakken er stevig in (ik sla ze wel eens over, maar niet altijd om financiële redenen...).
autorijdenIk heb een klein autootje, maar rijd wel bijna dagelijks naar mijn werk (wordt goed gecompenseerd though...). Wel valt hier wat op te besparen denk ik, maar daar heb ik dan weer geen zin in. Wel moet ik zeggen dat ik de auto ín het weekend niet vaak gebruik, tenzij ik naar vrienden ga (de trein is net zo duur, maar minder relaxt).
douchenDagelijks douchen is heilig en is NIET vooor compromissen vatbaar!
kortomEr valt nog wel meer te halen, maar ik wil niet te veel inleveren op comfort en gadgets. De vaste lasten naar beneden krijgen (studieschuld, hypotheek, energie, verzekeringen) levert nog het meeste op, vooral op langere termijn. Oversluiten van de hypotheek ben ik wat huiverig voor eigenlijk, maar misschien is dat ongegrond.
[ Bericht 0% gewijzigd door Goverman op 14-12-2010 11:00:06 ]