abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 10 december 2010 @ 20:44:32 #1
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_89778718
Vorige deel: Borstvoeding deel 82

101 redenen om borstvoeding te geven :)

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Medicijnen en borstvoeding

Protocol borstvoeding prematuren

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Al je vragen en opmerkingen over kolven: Het kolftopic deel 3
  vrijdag 10 december 2010 @ 20:44:55 #2
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_89778735
Hellup! Ik denk dat we spruw hebben.
Harry heeft een wittig gehemelte en ik een heel pijnlijke borst. Trekt van binnenuit heel pijnlijk naar mijn tepel. Aan de buitenkant zie ik niks. En nu?
Zou dit ook de reden zijn waarom Harry nu al 3 avonden op een rij niet wil gaan slapen?
pi_89778905
Kan goed. Bij mij voelde het alsof er messen in m'n borst staken. Deed flink zeer. Heb je gentiaan violet? Weekje behandelen ben je er zo vanaf.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_89778975
Ai dat lijkt me prut!! Geen tips, heb het (gelukkig) nog nooit gehad... succes!!
  vrijdag 10 december 2010 @ 20:49:46 #5
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_89778997
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 20:47 schreef Ticootje het volgende:
Kan goed. Bij mij voelde het alsof er messen in m'n borst staken. Deed flink zeer. Heb je gentiaan violet? Weekje behandelen ben je er zo vanaf.
Nee ik heb niks in huis!
Het steekt inderdaad verschrikkelijk.
Helpt GV ook als je inwendig spruw hebt?
pi_89779918
Het hoeft niet inwendig te zijn. Ook als je een gewone besmetting hebt voel je dat door heel je borst. Ik dacht ook meteen dat het in m'n borst zat, omdat het zo'n zeer deed. Maar na 3 dagen gv was de pijn echt weg.
Woon je omg denhaag? Dan kun je een half flesje gv komen halen.
  vrijdag 10 december 2010 @ 21:06:52 #7
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_89780017
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 21:04 schreef Ticootje het volgende:
Het hoeft niet inwendig te zijn. Ook als je een gewone besmetting hebt voel je dat door heel je borst. Ik dacht ook meteen dat het in m'n borst zat, omdat het zo'n zeer deed. Maar na 3 dagen gv was de pijn echt weg.
Woon je omg denhaag? Dan kun je een half flesje gv komen halen.
Ik woon in Zuid-Limburg. Heb Gonneke een mail gestuurd. Die woont een dorpje verder. Hopelijk kan zij iets voor mij betekenen...
pi_89780046
Is zij van eurolac?
  vrijdag 10 december 2010 @ 21:10:18 #9
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_89780152
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 21:07 schreef Ticootje het volgende:
Is zij van eurolac?
ja
pi_89780293
Oh, beter heb je morgen dan een flesje in huis. Ik vind het heel makkelijk spul. 1x per dag en dus niet elke voeding geknoei. Heel fijn.
Alleen alles paars.
  vrijdag 10 december 2010 @ 21:14:52 #11
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_89780434
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 21:12 schreef Ticootje het volgende:
Oh, beter heb je morgen dan een flesje in huis. Ik vind het heel makkelijk spul. 1x per dag en dus niet elke voeding geknoei. Heel fijn.
Alleen alles paars.
Ooh, dat zou fijn zijn!
Ik wist dat het zo'n zeer kon doen!
  vrijdag 10 december 2010 @ 21:24:32 #12
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_89780989
Asy :* , pijnlijk. Ben erg blij dat we dat hier nog nooit gehad hebben.
  vrijdag 10 december 2010 @ 22:33:54 #13
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_89784583
Asy, balen van de spruw :*
Wellicht overbodig, maar je kent de hele wasriedel die bij spruw komt kijken?
En andere zaken om herbesmetting te voorkomen?
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  zaterdag 11 december 2010 @ 09:34:32 #14
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_89795056
Goedemorgen dames, wij komen ons hier ook melden; BV loopt goed, ook deze zoon bleek (zelfs na een hele heftige bevalling) een "natuurtalent" en lag toen hij een half uurtje oud was lekker bij mama te drinken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 11 december 2010 @ 10:47:51 #15
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_89795904
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 21:06 schreef Asyniur het volgende:

[..]

Ik woon in Zuid-Limburg. Heb Gonneke een mail gestuurd. Die woont een dorpje verder. Hopelijk kan zij iets voor mij betekenen...
Zij denkt dat het een borstontsteking is :?
Misschien kan ik vandaag even langsgaan. Even haar reactie afwachten. Ze komt vanmiddag even langs.

Leandra, fijn dat de bv goed loopt! *O*

[ Bericht 2% gewijzigd door Asyniur op 11-12-2010 11:00:45 ]
  zaterdag 11 december 2010 @ 11:12:06 #16
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_89796306
quote:
Op zaterdag 11 december 2010 10:47 schreef Asyniur het volgende:

[..]

Zij denkt dat het een borstontsteking is :?
Misschien kan ik vandaag even langsgaan. Even haar reactie afwachten. Ze komt vanmiddag even langs.

Leandra, fijn dat de bv goed loopt! *O*
Heb je koorts? Een zeer gevoelige plek? (roodheid kan ook later komen), ga je flink door de grond bij aantappen (al voor de tsr)?

Het zou wel balen zijn als het een bo is. :*
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  zaterdag 11 december 2010 @ 11:44:50 #17
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_89797080
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 11:12 schreef DaviniaHR het volgende:

[..]

Heb je koorts? Een zeer gevoelige plek? (roodheid kan ook later komen), ga je flink door de grond bij aantappen (al voor de tsr)?

Het zou wel balen zijn als het een bo is. :*
Ik heb niet het idee dat ik koorts heb. Het doet wel zeer op 1 plek in mijn borst, zelfs nu als ik er aan kom, maar ik vind het al minder dan gisteren?
Ik wacht maar even vanmiddag af...

Mijn productie is wel flink gekelderd sinds ik ziek én ongesteld ben. Vanmiddag ook maar even navragen. Desnoods start ik weer met domperidon...
  zaterdag 11 december 2010 @ 15:01:25 #18
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_89803367
Nou, het is geen borstontsteking noch spruw. Het is een kneuzing van een melkkanaal waarschijnlijk door de grote 'hobby' van zoonlief (stukjes borst pakken en dan heen en weer rollen tussen wijsvinger en duim en/of door er tegen te stoten/trappen).

En over de productiedip momenteel: dat was logisch als je én ongesteld én ziek bent. Trekt volgens haar op deze leeftijd gewoon weer bij zonder problemen.
pi_89814256
Ai Asy, dat klinkt pijnlijk.
Beterschap voor jou en je borst!

Leandra, wat fijn dat alles zo lekker loopt!

Ehhm, wat doe ik hier eigenlijk?
Oh ja, ik geef bv! Al zou ik het haast vergeten, we zitten op 1 voeding per dag, soms wel 1x per 2 dagen ofzo :?
Ineens heeft hij er dan zin in en je hoort hem dan ook echt klokken. Hoewel ik al maanden geen tsr of wat dan ook meer voel moet er dus toch nog wat uit komen dus.
.... met gevoel voor drama....
  zaterdag 11 december 2010 @ 21:33:03 #20
259886 pessie
pi_89815398
Asy, pijnlijk!

Leandra, welkom.

Kers, fijn dat hij nog de behoefte heeft om bij je te drinken.
pi_89828329
Asy jees dat klinkt pijnlijk! Hoe lang duurt het voor zoiets weer een beetje genezen is?

Ik ben nu sinds 2 avonden gestopt met de avondvoeding, en het lijkt goed te gaan. Eerste nacht was Timo wel wakker vanaf 1 uur 's nachts en heeft toen bij ons op bed geslapen. Vannacht ging het al beter, hij was wel onrustig 's nachts, maar wel hele nacht in zn eigen bed geslapen :) Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat hij weer echt goed slaapt 's nachts..
pi_89873602
Heb weer een dipje :{ Eerste menstruatie met spiraal komt eraan en ik merk het aan de opbrengst en hoe vaak Emma weer komt. Kan gewoon toeval zijn, maar tis in ieder geval minder fijn.

Asyniur, hoe is het nu? En kon ze de witte plek op Harry's gehemelte dan ook verklaren?
  maandag 13 december 2010 @ 14:48:48 #23
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_89874476
Wat naar Wupwup. Ik hoop dat het snel doorbreekt en je produktie weer op normale pijl is.

Asy hoe is je borst nu?

Ik moet morgen weer naar het cb voor prikjes en wegen en meten. Ik ben zo ontzettend benieuwd. Met Tobias was ik met deze leeftijd al kv aan het bijvoeden omdat hij niet genoeg aankwam, het blijft toch een beetje in mijn hoofd spoken ook al zie ik Ylana groeien.
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
pi_89875019
Ik heb ook een dipje.

Ik ben een paar weken geleden gestopt met kolven 's middags. Ik kolfde sowieso alleen op mijn werk.
Nu drinkt Leah alleen nog 's ochtends en 's avonds en als ik niet werk dan leg ik haar ook 's middags aan.
Sinds een dag of twee begint ze dus te huilen onder het drinken...alsof ze niet meer genoeg krijgt...en stopt dan ook na een minuut of 10, mopperend/huilend.

Ze wordt volgende week 1 jaar en ik wil nog niet stoppen.
pi_89875780
wij hebben spruw denk ik :'(
waar halen jullie gentiaan violet?
pi_89875788
Saffier hoe oud is Ylana nu? Hou er rekening mee dat bv-kinderen een dip lijken te maken op de cb-curves rond 4 maanden. Hou je de borstvoedingscurve ook bij (via borstvoeding.com)? Overigens is je kind over het algemeen de beste maat, niet de weegschaal! (tevreden, alert, plasluiers)

lily wat rot dat het niet meer zo vloeiend verloopt zeg. Als je denkt dat het aan de productie ligt, doe je er misschien handig aan het kolven toch weer op te pakken... (Overigens, 10 minuten drinken? Wauw! Hier is het max 3-4 minuten :D )
pi_89875794
eurolac pvoesss
  maandag 13 december 2010 @ 15:23:01 #28
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_89875802
We bestellen het bij eurolac.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_89876309
Bluh Pvoesss -O- GV werkt wel heel snel, dus hopelijk zijn jullie er snel van verlost.

Wups komt het dipje door de menstruatie zelf of door de spiraal denk je? Vervelend hoor :*
Ik ben ook ongesteld geworden zaterdag en Niels heeft de avond en nacht van vrijdag op zaterdag om de 1,5-2 uur gedronken, dus ik zal ook wel wat dippen.

Hoe gaat het nu Asy? Je moet je moeder niet zo toetakelen hoor Harry :X Ik vroeg me ook al af waar dan de witte waas in zijn mondje vandaan kwam.

Lily krijg je wel een tsr? Misschien kun je proberen vaak even te kolven en haar vaker aan te leggen, dan krik je de boel weer op.
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
pi_89877203
Ik hoooooop de menstruatie. Anders moet dat ding er weer uit -O-
  maandag 13 december 2010 @ 15:58:59 #31
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_89877220
Is ze alweer een jaar Lily?? :o Wat gaat het hard! Misschien toch maar kolven om het weer op te krikken?

Pvoess spruw -O- wat balen. Hopelijk ben je er snel vanaf!

quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 15:22 schreef WupWup het volgende:
Saffier hoe oud is Ylana nu? Hou er rekening mee dat bv-kinderen een dip lijken te maken op de cb-curves rond 4 maanden. Hou je de borstvoedingscurve ook bij (via borstvoeding.com)? Overigens is je kind over het algemeen de beste maat, niet de weegschaal! (tevreden, alert, plasluiers)

lily wat rot dat het niet meer zo vloeiend verloopt zeg. Als je denkt dat het aan de productie ligt, doe je er misschien handig aan het kolven toch weer op te pakken... (Overigens, 10 minuten drinken? Wauw! Hier is het max 3-4 minuten :D )
Over 3 dagen is ze 4 maanden. Bij Tobias was het niet de dip zeiden het cb en de kinderarts toen onafhankelijk van elkaar vandaar het bijvoeden toen. Als ik toen had geweten wat ik nu weet had ik het waarschijnlijk anders aangepakt. Uit mijn hoofd kwam hij toen minder dan 70 gr per week aan, maar dat zou ik moeten nakijken. Maar dat is verleden tijd ;)
Ik heb voor Ylana idd de curve bijgehouden, die zag er prima uit (vind ik dan ;) ) Ik heb trouwens wel een andere cb-arts nu dan bij Tobias, heb het idee dat deze meneer veel meer naar het kind dan naar de boekjes kijkt.
Ze is helder, tevreden, alert en gezellig. Gemiddeld per dag 2 hele zware plasluiers, 1 keer per dag een vrijwel droge (elke keer een ander moment van de dag) en de rest is gemiddeld nat ;)
Ik ben tevreden maar nieuwsgierig dus :D
Ylana
  maandag 13 december 2010 @ 16:59:09 #32
259886 pessie
pi_89879761
Saffier, tegen mij zeiden ze ook dat ik moest bijvoeden met kv. Ik was eigenwijs, heb mn LK gebeld en nu weer een symphony staan. Werkt ook (wel een hoop gedoe maar daar heb ik nu nog de tijd voor).

Trouwens, gisteren een tepelhoedloze dag gehad *O* . Ben erg trots op mn mannetje. De voedingen gaan ook veel sneller en ik heb het idee dat hij meer verzadigt is na een voeding. Hij stopt nu zelf met drinken, draait zn hoofd weg en vind het prima na een minuut of 20. Heerlijk!
  maandag 13 december 2010 @ 16:59:50 #33
259886 pessie
pi_89879795
Oh ja, Nathan was in 3 weken 85 gram gegroeid.
pi_89881552
Alweer zo weinig pessie?? Hoe kan dat nou?
  maandag 13 december 2010 @ 18:51:19 #35
259886 pessie
pi_89883924
nee dat wasnfo voor saffier. volgens mij gaat het nu wel ok
pi_89884243
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 15:58 schreef Saffier het volgende:
Is ze alweer een jaar Lily?? :o Wat gaat het hard!
ja heh ;( maar ze is wel heel leuk nu :Y

en dat kolven...zucht..ja, misschien wel. Ik was het zo ontzettend zat, dat kolven tijdens werk. Ik ben net zo lekker ontzwangerd. Mijn concentratie is weer terug. Ik tel weer helemaal mee op mijn werk enzo. En het kolven lukte ook niet (10 ml in een half uur ofzo).
Maar ja, ik wil wel nog ochtend en avondvoedingen blijven geven.

En 10 min is dus lang, wupwup :o Ik vond het zo kort...
  maandag 13 december 2010 @ 19:02:44 #37
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_89884416
Wat lief dat jullie informeren.
Hier gaat het nu weer beter. Ik voel het zo bijna niet meer, alleen als meneertje er nog in 'klauwt'. Die witte waas in zijn mond was niks, gewoon zijn gehemelte. Eigenlijk heeft het altijd wel ongeveer die kleur alleen in combinatie met die pijnlijke borst en de gedachte aan spruw maakte dat ik dacht dat het iets bijzonders was.
Dus gelukkig maar een paar dagen pijn gehad.

Nu Harry afleren dat hij niet meer mag klauwen en rollen met velletjes van mijn borst en dat is nog niet zo makkelijk :D

Ik krijg alleen de productie van die borst niet goed op peil. De andere doet het (weer) prima, maar de rechter (gekneusde en altijd al de 'moeilijkste') wil niet echt meekomen. En het helpt niet echt dat Harry er ook niet goed aan wil drinken hierdoor...
en forse buikloop en overgeven tgv buikgriep helpen dan ook niet echt mee
  maandag 13 december 2010 @ 19:02:52 #38
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_89884423
Fijn dat het nu goed gaat Pessie. Mocht het zo zijn dat Ylana te weinig aankomt ga ik ook kolven en zeker niet meteen beginnen met kv bijvoeden. Tobias is er gewoon groot op geworden hoor maar ik weet nu zoveel meer dan 5 jaar geleden over bv dat ik niet klakkeloos alles aanneem. Toen was de combi kinderarts én cb voldoende voor mij om kv bij te geven op hun advies, nu zou ik een lk bellen.
Komt ook bij dat ik zelf toen ziek werd (goede griep oid) samen met bijvoeden was dat het einde van de bv voor mij.
Nu is ze na een uitgebreide tummi-tub-sessie aan de borst in slaap gevallen O+ Tub was zeker 3 maanden geleden ofzo :o

Hier meestal een minuut of 20 drinken. Als ze veel te doen heeft tussendoor worden het er wel snel 30 maar dan is het aanhappen, zuig, slik, loslaten, lachen naar mama aanhappen, zuig... enz Dat doet trouwens goed zeer n een keer of 6 :')
Ylana
  maandag 13 december 2010 @ 19:05:35 #39
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_89884542
He bah Asy, dat is niet bevorderlijk voor je bv idd. Beterschap!
Ylana
pi_89885550
quote:
Op maandag 13 december 2010 18:51 schreef pessie het volgende:
nee dat wasnfo voor saffier. volgens mij gaat het nu wel ok
Oh ik dacht al!!
pi_89887372
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 15:37 schreef Twinkly het volgende:
Lily krijg je wel een tsr?
een tsr voel ik al maanden niet meer :N
pi_89887417
dat spruw heb ik gelukkig nog nooit mee te maken gehad trouwens...pjieuw

en beterschap, Asyniur
pi_89889049
Hebben jullie nog tips om mijn dochter van 5,5 maand het bijten af te leren? Ze heeft gelukkig nog geen tanden maar ook zonder tanden is het niet zo fijn... Wegzetten in de wipstoel heeft in ieder geval geen zin, interesseert haar niks.
pi_89893244
quote:
Op maandag 13 december 2010 20:25 schreef voodoolady het volgende:
Hebben jullie nog tips om mijn dochter van 5,5 maand het bijten af te leren? Ze heeft gelukkig nog geen tanden maar ook zonder tanden is het niet zo fijn... Wegzetten in de wipstoel heeft in ieder geval geen zin, interesseert haar niks.
Haha, nee dat is niet raar dat dat niet werkt. Jonge kindjes kunnen dat namelijk nog helemaal niet linken. Ze denken niet ik word nu weggezet omdat ik beet, dat komt pas veel later. Gewoon steeds als ze bijt loskoppelen en dan is het klaar met die voeding. Hoogstwaarschijnlijk zal ze bijten aan het eind van de voeding omdat ze dan ongeduldig zijn omdat ze harder moeten werken voor de melk.
Straffen helpt echt nog niet bij baby's.
pi_89896652
'Ga jij maar eens nadenken over wat je hebt gedaan!'

Meestal bijten kindjes inderdaad als ze klaar zijn met drinken. Soms heeft het een andere reden, de toeschietreflex komt ze bijvoorbeeld niet snel genoeg, of ze hebben jeuk (tgv tandjes die willen komen), of of of... Probeer te herkennen wanneer jouw baby bijt, dan kun je het voor zijn. Het is een fase, het gaat weer over. En inderdaad, ook zonder tanden is het NIET leuk!

lily, 10 minuten is lang voor Emma. Zal best per kind verschillen!
  dinsdag 14 december 2010 @ 09:48:41 #46
259886 pessie
pi_89907891
Lily, het leuke is dat je nu dus bijna langvoedster bent ;)
Always look on the bright side of life!
  dinsdag 14 december 2010 @ 10:11:58 #47
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_89908498
*O* kijk dan *O*

Trots is O+
Ylana
pi_89908806
wow Saffier!! *O* en terecht dat je trots bent... keurige curves!! :Y
pi_89909044
Terecht!

Leyla heeft ook iets nieuws.. Aan de borst die het meeste melk heeft, drinken drinken drinken, klemmen en draaien maar. DAMN!
pi_89909170
WupWup had je de vorige menstruaties geen last van dipjes? Dat zou wel rot zijn, als het door het spiraaltje komt -O- Hier ligt er ook al een hele tijd een op me te wachten, maar ik ben dus ook bang voor mij productie en heb geen zin om snel twee keer achter elkaar naar de gyn te moeten.

Saffier wat mooi ^O^ Allemaal op jouw melk!

Draaien Tico :X auch!
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')