De meteorologische winter wel, 1 6 december.quote:Op vrijdag 10 december 2010 15:02 schreef Tinos85 het volgende:
Officieel is de winter nog niet eens begonnen toch?![]()
Zal wat worden aangezien de temperatuur komende week weer gaat dalen.
Maken ze daar onderscheid in..? Wat bizar. De 'gewone' winter begint dit jaar op 22 december.quote:Op vrijdag 10 december 2010 15:03 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
De meteorologische winter wel, 1 december.
De winter volgens de gregoriaanse kalender ja.quote:Op vrijdag 10 december 2010 15:04 schreef Sosha het volgende:
[..]
Maken ze daar onderscheid in..? Wat bizar. De 'gewone' winter begint dit jaar op 22 december.
dat wordt nog wat met die 20 cm sneeuw van volgende weekquote:Op vrijdag 10 december 2010 15:01 schreef aloa het volgende:
Strooizout nu al op rantsoen
Dat is snel![]()
En de winter is amper begonnen.
Ja echt wel man, Henk of Ingrid.quote:Op vrijdag 10 december 2010 15:06 schreef quirigua het volgende:
De salarissen van de directeuren-gemeentelijke-reingingsdiensten gaan natuurlijk voor, de aankoop van zout pas daarna.
quote:'Zoutvoorraad loopt terug'
Uitgegeven: 17 december 2010 12:40
Laatst gewijzigd: 17 december 2010 12:40
RIJSWIJK - Zoutproducent Frisia zegt dat zijn voorraad zout beperkt is. Door het winterweer is de vraag toegenomen.
''We proberen de partijen waar we een contract mee hebben, strooiend te houden'', zei vrijdag een woordvoerder.
Het bedrijf in Franekeradeel haalt per dag ongeveer 2000 ton zout naar boven. De helft daarvan gaat naar de veevoeder-, chemische en levensmiddelenindustrie. De andere helft gaat naar contractpartijen die het gebruiken voor het strooien van de wegen.
Geen extra zout
Frisia heeft nog geen plannen om extra zout uit de grond te halen. Om een zogeheten niet-operationele put in bedrijf te krijgen kost tussen de tien en veertien dagen. Er moeten onder meer leidingen en aansluitingen worden aangelegd.
En we worden dus weer voorgelogen door allerlei bedrijven die op tv verschijnen en een mooie riedel afsteken dat ze genoeg voorraad zout hebben.quote:
Er wordt gewoon niet zoveel (strooi)zout gewonnen, er zijn nl verschillende varianten strooizout, oa een speciale mix voor zoab etc. Gewoon keukenzout is niet wat ze strooien.quote:Op vrijdag 10 december 2010 15:06 schreef quirigua het volgende:
De salarissen van de directeuren-gemeentelijke-reingingsdiensten gaan natuurlijk voor, de aankoop van zout pas daarna.
Dat ook nog inderdaad. En als we een gemiddelde winter hebben, zit je als gemeente met bergen duurbetaald strooizout + strooiauto's, en beginnen de burgers weer te piepen over geldverspilling.quote:Op vrijdag 17 december 2010 14:46 schreef WitteHamster het volgende:
En je kan wel strooien maar als je het niet mengt met sneeuw door erdoorheen te lopen of rijden schiet het alsnog weinig op volgens mij.
Toch wel bizar, je zou denken dat men na vorig jaar er nu beter mee om zou kunnen gaan.quote:Op vrijdag 10 december 2010 15:01 schreef aloa het volgende:
Strooizout nu al op rantsoen
AMSTERDAM - Strooizout is vanwege het vroege winterweer al op rantsoen. Zoutproducent AkzoNobel vraagt zijn klanten om naar hun verbruik te kijken en zegt de leveringen te gaan uitsmeren.
AkzoNobels zoutfabrieken draaien al een jaar op volle kracht, maar slechts 5 tot 7,5 procent van de totale zoutproductie van bijna 6 miljoen ton per jaar is strooizout.
''We kunnen nu nog vooruit, maar voor hoe lang is afhankelijk van het weer. De voorspellingen voor de komende veertien dagen zijn winters'', aldus Huub Verbeeten van AkzoNobel Industrial Chemicals.
Mochten extra voorraden nodig zijn, dan moeten die van ver komen. ''Een groot deel van Europa kampt met de vroege winter, dus is er in de omringende landen ook behoefte aan strooizout'', aldus Verbeten.
Het bedrijf haalde eind november een scheepslading van duizenden tonnen zout uit Egypte.
Nu,nl
Dat is snel![]()
En de winter is amper begonnen.
Naja, er over lullen is 1 ding, maar als de lokale overheden niet daadwerkelijk meer bestellen ivm bezuinigingen, gebeurd er netto niks extra's natuurlijk.quote:Op vrijdag 17 december 2010 15:08 schreef Felagund het volgende:
[..]
Toch wel bizar, je zou denken dat men na vorig jaar er nu beter mee om zou kunnen gaan.
Zout is best goed houdbaar dus als ze overhouden dan hoeven ze het jaar er op minder te bestellen.quote:Op vrijdag 17 december 2010 14:56 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dat ook nog inderdaad. En als we een gemiddelde winter hebben, zit je als gemeente met bergen duurbetaald strooizout + strooiauto's, en beginnen de burgers weer te piepen over geldverspilling.
Dat was te merken vandaagquote:Strooizout in Hilversum op
Gepubliceerd op 17 december 10, 16:28
'We hebben niks meer, het is helemaal op. Nee, dat is geen
grapje', reageert gemeentewoordvoerder Thomas Rensen of Hilversum
nog wat strooizout heeft.
De kilo's die Hilversum nog heeft zijn te verwaarlozen. Rensen: 'Dat komt door de afgelopen weken. En als het dan eerst regent en dan opvriest gaat het hard.'
Ook Hilversum is afhankelijk van een leverancier, maar ook daar zijn tekorten en dan krijgen de rijkswegen de voorkeur. Gemeentes staan dan achteraan de rij. Rensen snapt dat na de koude en gladde winter van vorig jaar menig Hilversummer zal denken dat de gemeente er niks van heeft geleerd. 'Maar het is een bovengemiddelde winter, de afgelopen weken waren al heftig. De zoutvoorraad voldeed altijd, op twee jaar na. Het is dan alleen lullig dat die twee jaar precies na elkaar vallen.'
Als pleister op de wonde rijden er door de mediastad (of moeten we nu een andere bijnaam verzinnen) nog wel zestien voertuigen rond om de wegen sneeuwvrij te krijgen.
Zout voor op de wegen wordt wat bevochtigd voordat het de auto's in gaat meen ik, en als je dat bewaard heb je het jaar erop een mooie witte berg die keihard is..quote:Op vrijdag 17 december 2010 17:38 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Zout is best goed houdbaar dus als ze overhouden dan hoeven ze het jaar er op minder te bestellen.
De strooiauto's zijn gewoon gemeentewagens met eens strooi-installatie er op, kost ook niets extra.
Dus de gemeentes zijn gewoon stom geweest dat ze niet meer besteld hebben, men had in oktober al het vermoeden dat het weer een witte winter zou worden.
Het zout wordt meestal pas natgemaakt aan boord van de strooiers tegenwoordig, die hebben tanks aan boord met pure pekel. Dus daar zit de bottleneck. En die zijn een stuk duurder dan een paar ton strooizout extra op voorraad houden. Ook als je werkt met losse strooi-installaties die je kan plaatsen in de vlakke laadbak van zeg een kiepauto.quote:Op vrijdag 17 december 2010 21:19 schreef SiGNe het volgende:
En daar heb je weer een schep voor en graafmachines die het in de strooiwagens dumpen.
Die strooimachines vermalen de boel ook weer, totaal geen probleem dus.
Zout trekt sowieso vocht aan, ook 's zomers.
Er is vaak genoeg gewaarschuwd dat deze winter vele malen strenger zou worden..quote:Op vrijdag 17 december 2010 14:56 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dat ook nog inderdaad. En als we een gemiddelde winter hebben, zit je als gemeente met bergen duurbetaald strooizout + strooiauto's, en beginnen de burgers weer te piepen over geldverspilling.
Blijft leuk.quote:Op vrijdag 17 december 2010 20:33 schreef fotostarter het volgende:
Hier zijn binnenwegen net bevroren vijvers. Op de fiets autos inhalen
Tot je uitglijdt en een arm of been breekt.quote:Op zaterdag 18 december 2010 22:19 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Blijft leuk.En ik vind het niet erg dat het strooizout opraakt.
Volgens iemand van Akzo is ~7% van de totale zoutproductie ook echt geschikt als strooizout, dus dat valt wel wat tegen. En de hoeveelheid zout is dan nog wel in te kopen, totdat een lokale politieke club bij een zwakke winter dat weer gebruikt om de zittende partijen te betichten van verspilling, maar de strooivoertuigen en mensen er op, zijn een stuk kostbaarder.quote:Op zaterdag 18 december 2010 19:24 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
Vorig jaar las ik een aantal berichten over zogenaamde voertuigen die pekelwater konden 'strooien'. Ik zag er vorig jaar zelfs eentje rijden. Iemand enig idee hoe het daarmee staat?
Overigens blijf ik erbij dat het een geldkwestie is. Je maakt mij niet wijs dat er nu reeds een tekort dreigt aan strooizout.
Mja, dat werd ook gezegd van bijvoorbeeld de Mexicaanse griep, en dat bleek (gelukkig) mee te vallen. Maar nu vallen veel mensen weer over de paar honderd miljoen die daar aan uitgegeven is door de overheid.quote:Op zaterdag 18 december 2010 22:08 schreef kawotski het volgende:
[..]
Er is vaak genoeg gewaarschuwd dat deze winter vele malen strenger zou worden..
De randstad is al lamgelegd met een paar cm sneeuw, zie vrijdagquote:Op zondag 19 december 2010 17:54 schreef SpeedyGJ het volgende:
Ik ga me nog kapot lachen als heel NL geen zout meer heeft op het noorden na dan. Dan op een dan gaat het bakken uit de hemel sneeuw, 3 dagen lang matig tot zwaar, totaal gaat er 2m (200cm) vallen. Heel het land ligt plat! 2 dagen daarna, nog altijd ligt heel NL plat, behalve het noorden die nog ruim voldoende zout hebben en gewoon hun gang weer kunnen gaan, ze lopen/rijden echter wel tussen sneeuwmuren van 2 meter hoog.
* Droom*
Och, ik val er niet over. Maar ik zag het in alle bescheidenheid wel al aankomen. De excuses en argumenten zijn beneden peil vind ik dan ook. T lijkt de NS wel, we zijn winterklaar en zie het resultaat. Eerlijkheid duurt t langst..quote:Op zondag 19 december 2010 16:10 schreef fruityloop het volgende:
Mja, dat werd ook gezegd van bijvoorbeeld de Mexicaanse griep, en dat bleek (gelukkig) mee te vallen. Maar nu vallen veel mensen weer over de paar honderd miljoen die daar aan uitgegeven is door de overheid.
Ik zou niet graag bij RWS willen werken op dit moment, je kan het niet goed doen volgens mij.
Technici en kennis is ondergewaardeerd. Je moet een mooi verhaal hebben en jezelf kunnen verkopen, dan krijg je dikke bonussen. Ik weet zeker dat er een manager een dikke bonus heeft gekregen voor die reclameboodschap: "We zijn er helemaal klaar voor hoor!" En die bonus mag ie gewoon houden, ook al verdwijnt het hele spoorwegennet over 5 minuten in een zwart gat.quote:Op zondag 19 december 2010 20:05 schreef kawotski het volgende:
[..]
Och, ik val er niet over. Maar ik zag het in alle bescheidenheid wel al aankomen. De excuses en argumenten zijn beneden peil vind ik dan ook. T lijkt de NS wel, we zijn winterklaar en zie het resultaat. Eerlijkheid duurt t langst..
Talk is cheap. So you get talk and no salt.quote:Op vrijdag 17 december 2010 15:08 schreef Felagund het volgende:
[..]
Toch wel bizar, je zou denken dat men na vorig jaar de vorige jaren er nu beter mee om zou kunnen gaan.
Gelukkig zijn ze in het buitenland niet bang voor aanpakkenquote:Op zondag 19 december 2010 16:08 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Volgens iemand van Akzo is ~7% van de totale zoutproductie ook echt geschikt als strooizout, dus dat valt wel wat tegen. En de hoeveelheid zout is dan nog wel in te kopen, totdat een lokale politieke club bij een zwakke winter dat weer gebruikt om de zittende partijen te betichten van verspilling, maar de strooivoertuigen en mensen er op, zijn een stuk kostbaarder.
Neem de snelwegen, daar ligt er ~5000 km van, en als je die allemaal bestrooid hebben wilt in zeg 1 uur voor de spits, heb je het al over honderden strooiauto's, aangezien die gemiddeld ~50km/h rijden. Dat is simpelweg onbetaalbaar, zeker als we een vergelijkbare eis stellen met de 7800 km N wegen er nog bij.
En het kromme is dan weer, dat strooizout ingereden moet worden, dus als mensen vanwege het weeralarm thuis blijven, werkt het strooien minder goed.Soms wint de natuur het gewoon.
In België is/was het een even grote puinzooi hoor, en in Frankrijk en Duitsland waren er ook problemen. Overigens rijden de treinen prima als ik mijn collega's moet geloven, die zijn allemaal op tijd op de zaak.quote:Op zondag 19 december 2010 20:12 schreef fs180 het volgende:
[..]
Gelukkig zijn ze in het buitenland niet bang voor aanpakken
Dat wordt nog wat als morgen blijkt dat de winter toch nog een dikke week verder gaat ipv dat de dooiaanval de rust brengt om evt zoutvoorraden op peil te brengenquote:Zoutvoorraad slinkt zienderogen
ROTTERDAM - Een groeiend aantal wegbeheerders, zoals gemeenten en provincies, raakt door hun zoutvoorraad heen, meldt Rijkswaterstaat maandag. Die beraadt zich nog op het activeren van het zogenoemde zoutloket. Dat zorgt er voor dat zoutvoorraden beter worden verdeeld over de gebieden waar het strooizout het hardst nodig is.
Vergeet Engeland niet. Net zo'n grote chaos als hier.quote:Op maandag 20 december 2010 09:11 schreef fruityloop het volgende:
[..]
In België is/was het een even grote puinzooi hoor, en in Frankrijk en Duitsland waren er ook problemen. Overigens rijden de treinen prima als ik mijn collega's moet geloven, die zijn allemaal op tijd op de zaak.
We zitten nu al aan de 13 sneeuwdagen (in ~2 weken?), daar hebben we normaal gesproken de hele winter voor nodig, dus dat het strooizout op begint te raken is dan niet zo verwonderlijk te noemen.quote:Op maandag 20 december 2010 14:18 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Dat wordt nog wat als morgen blijkt dat de winter toch nog een dikke week verder gaat ipv dat de dooiaanval de rust brengt om evt zoutvoorraden op peil te brengen
Woensdag nog sneeuw en ijzel... is het daarna dan op?
[2009]Ja maar in Siberië gaat het leven wel gewoon door als het sneeuwt.quote:Op maandag 20 december 2010 09:11 schreef fruityloop het volgende:
[..]
In België is/was het een even grote puinzooi hoor, en in Frankrijk en Duitsland waren er ook problemen. Overigens rijden de treinen prima als ik mijn collega's moet geloven, die zijn allemaal op tijd op de zaak.
Dat klopt. Gebaseerd op de voorspelling vorig jaar voor deze winter had men kunnen weten dat dit geen normale winter ging worden. Als particulier/consument hebben wij dan ook niet voor maar 20 dagen aan strooizout ingeslagen.. maar genoeg voor de hele winter.quote:Op maandag 20 december 2010 15:46 schreef fruityloop het volgende:
[..]
We zitten nu al aan de 13 sneeuwdagen (in ~2 weken?), daar hebben we normaal gesproken de hele winter voor nodig, dus dat het strooizout op begint te raken is dan niet zo verwonderlijk te noemen.
Wij hebben 15 kilo zout ingeslagen, zitten nu op 11. Bizar.quote:Op maandag 20 december 2010 21:07 schreef kawotski het volgende:
[..]
Dat klopt. Gebaseerd op de voorspelling vorig jaar voor deze winter had men kunnen weten dat dit geen normale winter ging worden. Als particulier/consument hebben wij dan ook niet voor maar 20 dagen aan strooizout ingeslagen.. maar genoeg voor de hele winter.
Grote verschil is dat daar, en ook bijvoorbeeld in Zweden waar ik een paar jaar geleden was, er 1 meter sneeuwt valt bij aanvang van de winter, en 4 vervolgens maanden blijft liggen. Dan kan je er met sneeuwbanden prima overheen rijden, zeker icm de verlaging van de maximum snelheden op de wegen daar. (en met de draconische straffen voor te hard rijden, hóuden de mensen zich er ook aan, ook de vrachtauto's)quote:Op maandag 20 december 2010 20:53 schreef Arth_NL het volgende:
[..]
[2009]Ja maar in Siberië gaat het leven wel gewoon door als het sneeuwt.[/2009]
Deze winter zou men dat ook in Nederland wel kunnen doen op bepaalde wegen, gewoon de sneeuw laten liggen zoals op de buitenweggetjes (bijv in het Noorden). Nu weet ik niet hoe dat juridisch in mekaar zit maar het zou wat zout schelen.quote:Op dinsdag 21 december 2010 08:58 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Grote verschil is dat daar, en ook bijvoorbeeld in Zweden waar ik een paar jaar geleden was, er 1 meter sneeuwt valt bij aanvang van de winter, en 4 vervolgens maanden blijft liggen. Dan kan je er met sneeuwbanden prima overheen rijden, zeker icm de verlaging van de maximum snelheden op de wegen daar. (en met de draconische straffen voor te hard rijden, hóuden de mensen zich er ook aan, ook de vrachtauto's)
Wij zitten met opvriezing, lichte dooi, weer sneeuw, etc etc. Dat is een heel ander verhaal.
De wegbeheerders moeten de weg in goede staat houden zeggen de regels, en dat wordt vertaald naar strooien en ijsvrij houden, maar het strooien van zout als zodanig wordt niet door de wet verplicht als je die tot de letter volgt.quote:Op dinsdag 21 december 2010 09:16 schreef kawotski het volgende:
[..]
Deze winter zou men dat ook in Nederland wel kunnen doen op bepaalde wegen, gewoon de sneeuw laten liggen zoals op de buitenweggetjes (bijv in het Noorden). Nu weet ik niet hoe dat juridisch in mekaar zit maar het zou wat zout schelen.
quote:Zouttekort steeds nijpender
AMSTERDAM - Het zouttekort in Nederland neemt steeds extremere vormen aan. De wegbeheerders hebben woensdag de zoutloketten in werking gesteld.
Dat betekent dat onder meer gemeenten en provincies hun zoutvoorraden beschikbaar stellen voor gebieden in Nederland waar het strooizout het hardst nodig is. Verschillende gemeentes hebben al laten weten dat de bodem van hun zoutvoorraad in zicht is.
Amsterdam en Hilversum hebben laten weten zonder strooizout te zitten. Het probleem zou bij de leverancier liggen. Deze zou te laat hebben geleverd.
Veel gemeenten die klagen over een tekort aan strooizout hebben zich volgens Rijkswaterstaat nog niet gemeld bij het zoutloket in hun regio. De gemeenten beschuldigen Rijkswaterstaat van het inpikken van het zout, maar volgens Rijkswaterstaat zijn ze zelf verantwoordelijk voor hun inkoop.
Dat doen ze al sinds het begin.. Hier is deze winter nog niet gestrooid. Terwijl dat voorheen anders was, en werkelijk bij elke scheet gestrooid werd.quote:Op dinsdag 21 december 2010 09:16 schreef kawotski het volgende:
[..]
Deze winter zou men dat ook in Nederland wel kunnen doen op bepaalde wegen, gewoon de sneeuw laten liggen zoals op de buitenweggetjes (bijv in het Noorden).
Volgens Akzo hebben de meeste gemeenten geen grotere contracten afgesloten tov vorig jaar, alleen RWS, en die hebben nog wel genoeg. Ze hadden blijkbaar verwacht dat 2x een record winter niet zou gebeuren, dus tjsa, dan kom je in de knel. En in Friesland hebben ze Frisia zout om de hoek natuurlijk, korte aanvoerroutes schelen ook wel wat.quote:Op donderdag 23 december 2010 04:50 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Dat doen ze al sinds het begin.. Hier is deze winter nog niet gestrooid. Terwijl dat voorheen anders was, en werkelijk bij elke scheet gestrooid werd.
Vandaag was de eerste dag in twee weken dat de weg voor mijn huis weer normaal begaanbaar was, omdat het ijs nu is weggesleten.
In het noorden worden alleen de doorgaande wegen gestrooid, de rest niet. Daarom hebben wij nog wel zout over. Hier heeft men geleerd van vorig jaar, in Hilversum blijkbaar niet.
Wallonië verbiedt trucks op snelwegen. Het kan dus nog erger dan hier. En zo te lezen hebben ze in Duitsland ook plenty problemen.quote:Op zondag 19 december 2010 20:12 schreef fs180 het volgende:
[..]
Gelukkig zijn ze in het buitenland niet bang voor aanpakken
Vergeet niet dat wij vorig jaar 30-40 cm hadden, en op een bepaald moment zelfs tot halverwege de bovenbenen. En toch was ons zout pas ergens eind januari/begin feb op.quote:Op donderdag 23 december 2010 08:54 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Volgens Akzo hebben de meeste gemeenten geen grotere contracten afgesloten tov vorig jaar, alleen RWS, en die hebben nog wel genoeg. Ze hadden blijkbaar verwacht dat 2x een record winter niet zou gebeuren, dus tjsa, dan kom je in de knel. En in Friesland hebben ze Frisia zout om de hoek natuurlijk, korte aanvoerroutes schelen ook wel wat.
Het scheelt wel dat er in het noorden (Friesland) niet zo veel sneeuw is gevallen zo te horen, mijn zwager had het over een paar cm die hij onderweg tussen Leeuwarden en Dokkum ziet liggen, terwijl wij hier in het oosten toch al 10+ hebben, en het rondom Utecht etc 20+ cm is. En elke cm sneeuw kost natuurlijk meer zout om weg te krijgen.
minder dicht wegennet = minder zout per strooibeurt nodig = makkelijker een ruim voldoende voorraad aan te leggenquote:Op donderdag 23 december 2010 13:27 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Vergeet niet dat wij vorig jaar 30-40 cm hadden, en op een bepaald moment zelfs tot halverwege de bovenbenen. En toch was ons zout pas ergens eind januari/begin feb op.
Want buiten 100km om nederland is er niets, heerlijk die instellingquote:Op donderdag 23 december 2010 11:44 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Wallonië verbiedt trucks op snelwegen. Het kan dus nog erger dan hier. En zo te lezen hebben ze in Duitsland ook plenty problemen.
Maar je koopt daarvoor in lijkt me. Daarnaast imo hoeven alleen de hoofdwegen gestrooid te worden. De binnenweggetjes en in de wijken hoeft t niet. Mensen moeten maar voorzichtiger rijdenquote:
Vage kop. Al zou dit wellicht soelaas kunnen bieden. Snap sowieso niet dat met de Nederlandse handelsdrift er niet in de zomer al gezorgd is voor een enorme voorraad. Hadden we dit nu lekker voor veel geld aan Engeland/Duitsland kunnen verkopen.quote:Mysterieuze zoutput moet soelaas bieden
DEN HAAG - Het ministerie van economische zaken heeft Frisia Zout gevraagd of een slapende zoutput kan worden heropend om zo aan extra strooizout te komen.
Dat zegt directeur Laurens Mulder, directeur van de zoutfabrikant, tegen Trouw. Het ministerie moet toestemming geven voor de heropening van de zoutput. Het wil het bericht van Frisia niet bevestigen. Rijkswaterstaat overweegt om bij het ministerie aan te kloppen voor het extra zout. (ANP)
(Bron: AD.nl)
Veel gemeenten hebben dit jaar, oa onder druk van de aankomende bezuinigingen, zout besteld voor een gemiddelde winter, en als er dan een nieuwe record-winter voorbij komt, tsja dan heb je als gemeente (weer) te weinig.quote:Op vrijdag 24 december 2010 02:58 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Maar je koopt daarvoor in lijkt me. Daarnaast imo hoeven alleen de hoofdwegen gestrooid te worden. De binnenweggetjes en in de wijken hoeft t niet. Mensen moeten maar voorzichtiger rijden
Tuurlijk jongen.quote:Op zondag 19 december 2010 19:10 schreef Skwish het volgende:
[..]
De randstad is al lamgelegd met een paar cm sneeuw, zie vrijdag
Dan heb je veel zeewater nodigquote:Op vrijdag 24 december 2010 00:30 schreef tralalala het volgende:
Kunnen ze niet gewoon zeewater gebruiken?
Zullen we maar niet doen dan hè?quote:De dichtheid van zeewater is door het zout hoger dan die van zoet water, waardoor zeewater dus zwaarder is. Zeewater met een zoutgehalte van 3,5% bevriest pas bij -1,9 graden Celsius, terwijl zoet water bij 0 graden Celsius bevriest.
Bij in de super (waar ik werk) hebben we nog een container vol. Vorig jaar hield het niet over en daar hebben wij wel van geleerd. Ik geloof dat wij eind september al 1 of 2 extra containers met zout van Salina hebben besteld. Zout wordt tegen normale prijzen verkocht in tegenstelling tot super waar de prijs 2 tot 3 keer over de koop gaat.quote:Op zondag 26 december 2010 18:58 schreef Innercircle het volgende:
Er is geen gewoon zout meer te krijgen bij de Appie hier in Eindhoven.
Dat schijnt ook beter te werken, maar als alle gemeenten hun normale (veelal nog niet afgeschreven) strooivoertuigen en-masse dumpen voor nieuwe voertuigen met pekelvoorziening, en we hebben een gemiddelde winter, is de beer ook los, en worden overal gemeenteraden gelyncht wegens geldverspilling in deze crisistijden.quote:Op vrijdag 24 december 2010 17:23 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
Pekelwater is een heel aardig alternatief. Heb vorig jaar zo'n wagen zien rijden die pekelwater op de weg 'strooide'.
Ik heb drie pakjes ingeslagen en een ervan al leeggestrooid op de oprit, maar het haalt niets uit... Echt nul komma nul resultaat.quote:Op zondag 26 december 2010 18:58 schreef Innercircle het volgende:
Er is geen gewoon zout meer te krijgen bij de Appie hier in Eindhoven.
Zout werkt alleen bij sneeuw. Als er een laag ijs ligt dan werkt het niet.quote:Op donderdag 30 december 2010 21:54 schreef Sosha het volgende:
[..]
Ik heb drie pakjes ingeslagen en een ervan al leeggestrooid op de oprit, maar het haalt niets uit... Echt nul komma nul resultaat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |