Zout voor op de wegen wordt wat bevochtigd voordat het de auto's in gaat meen ik, en als je dat bewaard heb je het jaar erop een mooie witte berg die keihard is..quote:Op vrijdag 17 december 2010 17:38 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Zout is best goed houdbaar dus als ze overhouden dan hoeven ze het jaar er op minder te bestellen.
De strooiauto's zijn gewoon gemeentewagens met eens strooi-installatie er op, kost ook niets extra.
Dus de gemeentes zijn gewoon stom geweest dat ze niet meer besteld hebben, men had in oktober al het vermoeden dat het weer een witte winter zou worden.
Het zout wordt meestal pas natgemaakt aan boord van de strooiers tegenwoordig, die hebben tanks aan boord met pure pekel. Dus daar zit de bottleneck. En die zijn een stuk duurder dan een paar ton strooizout extra op voorraad houden. Ook als je werkt met losse strooi-installaties die je kan plaatsen in de vlakke laadbak van zeg een kiepauto.quote:Op vrijdag 17 december 2010 21:19 schreef SiGNe het volgende:
En daar heb je weer een schep voor en graafmachines die het in de strooiwagens dumpen.
Die strooimachines vermalen de boel ook weer, totaal geen probleem dus.
Zout trekt sowieso vocht aan, ook 's zomers.
Er is vaak genoeg gewaarschuwd dat deze winter vele malen strenger zou worden..quote:Op vrijdag 17 december 2010 14:56 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dat ook nog inderdaad. En als we een gemiddelde winter hebben, zit je als gemeente met bergen duurbetaald strooizout + strooiauto's, en beginnen de burgers weer te piepen over geldverspilling.
Blijft leuk.quote:Op vrijdag 17 december 2010 20:33 schreef fotostarter het volgende:
Hier zijn binnenwegen net bevroren vijvers. Op de fiets autos inhalen
Tot je uitglijdt en een arm of been breekt.quote:Op zaterdag 18 december 2010 22:19 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Blijft leuk.En ik vind het niet erg dat het strooizout opraakt.
Volgens iemand van Akzo is ~7% van de totale zoutproductie ook echt geschikt als strooizout, dus dat valt wel wat tegen. En de hoeveelheid zout is dan nog wel in te kopen, totdat een lokale politieke club bij een zwakke winter dat weer gebruikt om de zittende partijen te betichten van verspilling, maar de strooivoertuigen en mensen er op, zijn een stuk kostbaarder.quote:Op zaterdag 18 december 2010 19:24 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
Vorig jaar las ik een aantal berichten over zogenaamde voertuigen die pekelwater konden 'strooien'. Ik zag er vorig jaar zelfs eentje rijden. Iemand enig idee hoe het daarmee staat?
Overigens blijf ik erbij dat het een geldkwestie is. Je maakt mij niet wijs dat er nu reeds een tekort dreigt aan strooizout.
Mja, dat werd ook gezegd van bijvoorbeeld de Mexicaanse griep, en dat bleek (gelukkig) mee te vallen. Maar nu vallen veel mensen weer over de paar honderd miljoen die daar aan uitgegeven is door de overheid.quote:Op zaterdag 18 december 2010 22:08 schreef kawotski het volgende:
[..]
Er is vaak genoeg gewaarschuwd dat deze winter vele malen strenger zou worden..
De randstad is al lamgelegd met een paar cm sneeuw, zie vrijdagquote:Op zondag 19 december 2010 17:54 schreef SpeedyGJ het volgende:
Ik ga me nog kapot lachen als heel NL geen zout meer heeft op het noorden na dan. Dan op een dan gaat het bakken uit de hemel sneeuw, 3 dagen lang matig tot zwaar, totaal gaat er 2m (200cm) vallen. Heel het land ligt plat! 2 dagen daarna, nog altijd ligt heel NL plat, behalve het noorden die nog ruim voldoende zout hebben en gewoon hun gang weer kunnen gaan, ze lopen/rijden echter wel tussen sneeuwmuren van 2 meter hoog.
* Droom*
Och, ik val er niet over. Maar ik zag het in alle bescheidenheid wel al aankomen. De excuses en argumenten zijn beneden peil vind ik dan ook. T lijkt de NS wel, we zijn winterklaar en zie het resultaat. Eerlijkheid duurt t langst..quote:Op zondag 19 december 2010 16:10 schreef fruityloop het volgende:
Mja, dat werd ook gezegd van bijvoorbeeld de Mexicaanse griep, en dat bleek (gelukkig) mee te vallen. Maar nu vallen veel mensen weer over de paar honderd miljoen die daar aan uitgegeven is door de overheid.
Ik zou niet graag bij RWS willen werken op dit moment, je kan het niet goed doen volgens mij.
Technici en kennis is ondergewaardeerd. Je moet een mooi verhaal hebben en jezelf kunnen verkopen, dan krijg je dikke bonussen. Ik weet zeker dat er een manager een dikke bonus heeft gekregen voor die reclameboodschap: "We zijn er helemaal klaar voor hoor!" En die bonus mag ie gewoon houden, ook al verdwijnt het hele spoorwegennet over 5 minuten in een zwart gat.quote:Op zondag 19 december 2010 20:05 schreef kawotski het volgende:
[..]
Och, ik val er niet over. Maar ik zag het in alle bescheidenheid wel al aankomen. De excuses en argumenten zijn beneden peil vind ik dan ook. T lijkt de NS wel, we zijn winterklaar en zie het resultaat. Eerlijkheid duurt t langst..
Talk is cheap. So you get talk and no salt.quote:Op vrijdag 17 december 2010 15:08 schreef Felagund het volgende:
[..]
Toch wel bizar, je zou denken dat men na vorig jaar de vorige jaren er nu beter mee om zou kunnen gaan.
Gelukkig zijn ze in het buitenland niet bang voor aanpakkenquote:Op zondag 19 december 2010 16:08 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Volgens iemand van Akzo is ~7% van de totale zoutproductie ook echt geschikt als strooizout, dus dat valt wel wat tegen. En de hoeveelheid zout is dan nog wel in te kopen, totdat een lokale politieke club bij een zwakke winter dat weer gebruikt om de zittende partijen te betichten van verspilling, maar de strooivoertuigen en mensen er op, zijn een stuk kostbaarder.
Neem de snelwegen, daar ligt er ~5000 km van, en als je die allemaal bestrooid hebben wilt in zeg 1 uur voor de spits, heb je het al over honderden strooiauto's, aangezien die gemiddeld ~50km/h rijden. Dat is simpelweg onbetaalbaar, zeker als we een vergelijkbare eis stellen met de 7800 km N wegen er nog bij.
En het kromme is dan weer, dat strooizout ingereden moet worden, dus als mensen vanwege het weeralarm thuis blijven, werkt het strooien minder goed.Soms wint de natuur het gewoon.
In België is/was het een even grote puinzooi hoor, en in Frankrijk en Duitsland waren er ook problemen. Overigens rijden de treinen prima als ik mijn collega's moet geloven, die zijn allemaal op tijd op de zaak.quote:Op zondag 19 december 2010 20:12 schreef fs180 het volgende:
[..]
Gelukkig zijn ze in het buitenland niet bang voor aanpakken
Dat wordt nog wat als morgen blijkt dat de winter toch nog een dikke week verder gaat ipv dat de dooiaanval de rust brengt om evt zoutvoorraden op peil te brengenquote:Zoutvoorraad slinkt zienderogen
ROTTERDAM - Een groeiend aantal wegbeheerders, zoals gemeenten en provincies, raakt door hun zoutvoorraad heen, meldt Rijkswaterstaat maandag. Die beraadt zich nog op het activeren van het zogenoemde zoutloket. Dat zorgt er voor dat zoutvoorraden beter worden verdeeld over de gebieden waar het strooizout het hardst nodig is.
Vergeet Engeland niet. Net zo'n grote chaos als hier.quote:Op maandag 20 december 2010 09:11 schreef fruityloop het volgende:
[..]
In België is/was het een even grote puinzooi hoor, en in Frankrijk en Duitsland waren er ook problemen. Overigens rijden de treinen prima als ik mijn collega's moet geloven, die zijn allemaal op tijd op de zaak.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |