We zitten nu al aan de 13 sneeuwdagen (in ~2 weken?), daar hebben we normaal gesproken de hele winter voor nodig, dus dat het strooizout op begint te raken is dan niet zo verwonderlijk te noemen.quote:Op maandag 20 december 2010 14:18 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Dat wordt nog wat als morgen blijkt dat de winter toch nog een dikke week verder gaat ipv dat de dooiaanval de rust brengt om evt zoutvoorraden op peil te brengen
Woensdag nog sneeuw en ijzel... is het daarna dan op?
[2009]Ja maar in Siberië gaat het leven wel gewoon door als het sneeuwt.quote:Op maandag 20 december 2010 09:11 schreef fruityloop het volgende:
[..]
In België is/was het een even grote puinzooi hoor, en in Frankrijk en Duitsland waren er ook problemen. Overigens rijden de treinen prima als ik mijn collega's moet geloven, die zijn allemaal op tijd op de zaak.
Dat klopt. Gebaseerd op de voorspelling vorig jaar voor deze winter had men kunnen weten dat dit geen normale winter ging worden. Als particulier/consument hebben wij dan ook niet voor maar 20 dagen aan strooizout ingeslagen.. maar genoeg voor de hele winter.quote:Op maandag 20 december 2010 15:46 schreef fruityloop het volgende:
[..]
We zitten nu al aan de 13 sneeuwdagen (in ~2 weken?), daar hebben we normaal gesproken de hele winter voor nodig, dus dat het strooizout op begint te raken is dan niet zo verwonderlijk te noemen.
Wij hebben 15 kilo zout ingeslagen, zitten nu op 11. Bizar.quote:Op maandag 20 december 2010 21:07 schreef kawotski het volgende:
[..]
Dat klopt. Gebaseerd op de voorspelling vorig jaar voor deze winter had men kunnen weten dat dit geen normale winter ging worden. Als particulier/consument hebben wij dan ook niet voor maar 20 dagen aan strooizout ingeslagen.. maar genoeg voor de hele winter.
Grote verschil is dat daar, en ook bijvoorbeeld in Zweden waar ik een paar jaar geleden was, er 1 meter sneeuwt valt bij aanvang van de winter, en 4 vervolgens maanden blijft liggen. Dan kan je er met sneeuwbanden prima overheen rijden, zeker icm de verlaging van de maximum snelheden op de wegen daar. (en met de draconische straffen voor te hard rijden, hóuden de mensen zich er ook aan, ook de vrachtauto's)quote:Op maandag 20 december 2010 20:53 schreef Arth_NL het volgende:
[..]
[2009]Ja maar in Siberië gaat het leven wel gewoon door als het sneeuwt.[/2009]
Deze winter zou men dat ook in Nederland wel kunnen doen op bepaalde wegen, gewoon de sneeuw laten liggen zoals op de buitenweggetjes (bijv in het Noorden). Nu weet ik niet hoe dat juridisch in mekaar zit maar het zou wat zout schelen.quote:Op dinsdag 21 december 2010 08:58 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Grote verschil is dat daar, en ook bijvoorbeeld in Zweden waar ik een paar jaar geleden was, er 1 meter sneeuwt valt bij aanvang van de winter, en 4 vervolgens maanden blijft liggen. Dan kan je er met sneeuwbanden prima overheen rijden, zeker icm de verlaging van de maximum snelheden op de wegen daar. (en met de draconische straffen voor te hard rijden, hóuden de mensen zich er ook aan, ook de vrachtauto's)
Wij zitten met opvriezing, lichte dooi, weer sneeuw, etc etc. Dat is een heel ander verhaal.
De wegbeheerders moeten de weg in goede staat houden zeggen de regels, en dat wordt vertaald naar strooien en ijsvrij houden, maar het strooien van zout als zodanig wordt niet door de wet verplicht als je die tot de letter volgt.quote:Op dinsdag 21 december 2010 09:16 schreef kawotski het volgende:
[..]
Deze winter zou men dat ook in Nederland wel kunnen doen op bepaalde wegen, gewoon de sneeuw laten liggen zoals op de buitenweggetjes (bijv in het Noorden). Nu weet ik niet hoe dat juridisch in mekaar zit maar het zou wat zout schelen.
quote:Zouttekort steeds nijpender
AMSTERDAM - Het zouttekort in Nederland neemt steeds extremere vormen aan. De wegbeheerders hebben woensdag de zoutloketten in werking gesteld.
Dat betekent dat onder meer gemeenten en provincies hun zoutvoorraden beschikbaar stellen voor gebieden in Nederland waar het strooizout het hardst nodig is. Verschillende gemeentes hebben al laten weten dat de bodem van hun zoutvoorraad in zicht is.
Amsterdam en Hilversum hebben laten weten zonder strooizout te zitten. Het probleem zou bij de leverancier liggen. Deze zou te laat hebben geleverd.
Veel gemeenten die klagen over een tekort aan strooizout hebben zich volgens Rijkswaterstaat nog niet gemeld bij het zoutloket in hun regio. De gemeenten beschuldigen Rijkswaterstaat van het inpikken van het zout, maar volgens Rijkswaterstaat zijn ze zelf verantwoordelijk voor hun inkoop.
Dat doen ze al sinds het begin.. Hier is deze winter nog niet gestrooid. Terwijl dat voorheen anders was, en werkelijk bij elke scheet gestrooid werd.quote:Op dinsdag 21 december 2010 09:16 schreef kawotski het volgende:
[..]
Deze winter zou men dat ook in Nederland wel kunnen doen op bepaalde wegen, gewoon de sneeuw laten liggen zoals op de buitenweggetjes (bijv in het Noorden).
Volgens Akzo hebben de meeste gemeenten geen grotere contracten afgesloten tov vorig jaar, alleen RWS, en die hebben nog wel genoeg. Ze hadden blijkbaar verwacht dat 2x een record winter niet zou gebeuren, dus tjsa, dan kom je in de knel. En in Friesland hebben ze Frisia zout om de hoek natuurlijk, korte aanvoerroutes schelen ook wel wat.quote:Op donderdag 23 december 2010 04:50 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Dat doen ze al sinds het begin.. Hier is deze winter nog niet gestrooid. Terwijl dat voorheen anders was, en werkelijk bij elke scheet gestrooid werd.
Vandaag was de eerste dag in twee weken dat de weg voor mijn huis weer normaal begaanbaar was, omdat het ijs nu is weggesleten.
In het noorden worden alleen de doorgaande wegen gestrooid, de rest niet. Daarom hebben wij nog wel zout over. Hier heeft men geleerd van vorig jaar, in Hilversum blijkbaar niet.
Wallonië verbiedt trucks op snelwegen. Het kan dus nog erger dan hier. En zo te lezen hebben ze in Duitsland ook plenty problemen.quote:Op zondag 19 december 2010 20:12 schreef fs180 het volgende:
[..]
Gelukkig zijn ze in het buitenland niet bang voor aanpakken
Vergeet niet dat wij vorig jaar 30-40 cm hadden, en op een bepaald moment zelfs tot halverwege de bovenbenen. En toch was ons zout pas ergens eind januari/begin feb op.quote:Op donderdag 23 december 2010 08:54 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Volgens Akzo hebben de meeste gemeenten geen grotere contracten afgesloten tov vorig jaar, alleen RWS, en die hebben nog wel genoeg. Ze hadden blijkbaar verwacht dat 2x een record winter niet zou gebeuren, dus tjsa, dan kom je in de knel. En in Friesland hebben ze Frisia zout om de hoek natuurlijk, korte aanvoerroutes schelen ook wel wat.
Het scheelt wel dat er in het noorden (Friesland) niet zo veel sneeuw is gevallen zo te horen, mijn zwager had het over een paar cm die hij onderweg tussen Leeuwarden en Dokkum ziet liggen, terwijl wij hier in het oosten toch al 10+ hebben, en het rondom Utecht etc 20+ cm is. En elke cm sneeuw kost natuurlijk meer zout om weg te krijgen.
minder dicht wegennet = minder zout per strooibeurt nodig = makkelijker een ruim voldoende voorraad aan te leggenquote:Op donderdag 23 december 2010 13:27 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Vergeet niet dat wij vorig jaar 30-40 cm hadden, en op een bepaald moment zelfs tot halverwege de bovenbenen. En toch was ons zout pas ergens eind januari/begin feb op.
Want buiten 100km om nederland is er niets, heerlijk die instellingquote:Op donderdag 23 december 2010 11:44 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Wallonië verbiedt trucks op snelwegen. Het kan dus nog erger dan hier. En zo te lezen hebben ze in Duitsland ook plenty problemen.
Maar je koopt daarvoor in lijkt me. Daarnaast imo hoeven alleen de hoofdwegen gestrooid te worden. De binnenweggetjes en in de wijken hoeft t niet. Mensen moeten maar voorzichtiger rijdenquote:
Vage kop. Al zou dit wellicht soelaas kunnen bieden. Snap sowieso niet dat met de Nederlandse handelsdrift er niet in de zomer al gezorgd is voor een enorme voorraad. Hadden we dit nu lekker voor veel geld aan Engeland/Duitsland kunnen verkopen.quote:Mysterieuze zoutput moet soelaas bieden
DEN HAAG - Het ministerie van economische zaken heeft Frisia Zout gevraagd of een slapende zoutput kan worden heropend om zo aan extra strooizout te komen.
Dat zegt directeur Laurens Mulder, directeur van de zoutfabrikant, tegen Trouw. Het ministerie moet toestemming geven voor de heropening van de zoutput. Het wil het bericht van Frisia niet bevestigen. Rijkswaterstaat overweegt om bij het ministerie aan te kloppen voor het extra zout. (ANP)
(Bron: AD.nl)
Veel gemeenten hebben dit jaar, oa onder druk van de aankomende bezuinigingen, zout besteld voor een gemiddelde winter, en als er dan een nieuwe record-winter voorbij komt, tsja dan heb je als gemeente (weer) te weinig.quote:Op vrijdag 24 december 2010 02:58 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Maar je koopt daarvoor in lijkt me. Daarnaast imo hoeven alleen de hoofdwegen gestrooid te worden. De binnenweggetjes en in de wijken hoeft t niet. Mensen moeten maar voorzichtiger rijden
Tuurlijk jongen.quote:Op zondag 19 december 2010 19:10 schreef Skwish het volgende:
[..]
De randstad is al lamgelegd met een paar cm sneeuw, zie vrijdag
Dan heb je veel zeewater nodigquote:Op vrijdag 24 december 2010 00:30 schreef tralalala het volgende:
Kunnen ze niet gewoon zeewater gebruiken?
Zullen we maar niet doen dan hè?quote:De dichtheid van zeewater is door het zout hoger dan die van zoet water, waardoor zeewater dus zwaarder is. Zeewater met een zoutgehalte van 3,5% bevriest pas bij -1,9 graden Celsius, terwijl zoet water bij 0 graden Celsius bevriest.
Bij in de super (waar ik werk) hebben we nog een container vol. Vorig jaar hield het niet over en daar hebben wij wel van geleerd. Ik geloof dat wij eind september al 1 of 2 extra containers met zout van Salina hebben besteld. Zout wordt tegen normale prijzen verkocht in tegenstelling tot super waar de prijs 2 tot 3 keer over de koop gaat.quote:Op zondag 26 december 2010 18:58 schreef Innercircle het volgende:
Er is geen gewoon zout meer te krijgen bij de Appie hier in Eindhoven.
Dat schijnt ook beter te werken, maar als alle gemeenten hun normale (veelal nog niet afgeschreven) strooivoertuigen en-masse dumpen voor nieuwe voertuigen met pekelvoorziening, en we hebben een gemiddelde winter, is de beer ook los, en worden overal gemeenteraden gelyncht wegens geldverspilling in deze crisistijden.quote:Op vrijdag 24 december 2010 17:23 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
Pekelwater is een heel aardig alternatief. Heb vorig jaar zo'n wagen zien rijden die pekelwater op de weg 'strooide'.
Ik heb drie pakjes ingeslagen en een ervan al leeggestrooid op de oprit, maar het haalt niets uit... Echt nul komma nul resultaat.quote:Op zondag 26 december 2010 18:58 schreef Innercircle het volgende:
Er is geen gewoon zout meer te krijgen bij de Appie hier in Eindhoven.
Zout werkt alleen bij sneeuw. Als er een laag ijs ligt dan werkt het niet.quote:Op donderdag 30 december 2010 21:54 schreef Sosha het volgende:
[..]
Ik heb drie pakjes ingeslagen en een ervan al leeggestrooid op de oprit, maar het haalt niets uit... Echt nul komma nul resultaat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |