Deel de langste brandpuntsafstand van de lens door de kortste brandpuntsafstand, en je weet hoeveel keer je in kunt zoomen, zoals je dat van een compactcamera gewend bent. Erg nuttige info is het alleen niet...quote:Op woensdag 26 januari 2011 19:14 schreef een2drie het volgende:
[..]
Ik kan me nu helemaal geen voorstelling maken van hoever een lens kan in- en uitzoomen.
Hoe doe je dat dan (ongeveer)?
quote:Op woensdag 26 januari 2011 19:28 schreef Omniej het volgende:
[..]
Deel de langste brandpuntsafstand van de lens door de kortste brandpuntsafstand, en je weet hoeveel keer je in kunt zoomen, zoals je dat van een compactcamera gewend bent. Erg nuttige info is het alleen niet...
Bij een 100-400mm zou het namelijk neerkomen op 4x zoom (immers, 400/100=4), een 18-200mm lens zou ruim 11x zoom betekenen (200/18=11,1).
En nu? Ga je dan voor de lens met 11x zoom omdat je dan je onderwerp dichterbij denkt te kunnen halen? Zoals je in dat overzichtje van Ruud hierboven kunt zien kom je dan bedrogen uit.
Als je voor een DSLR kiest, zet het "zoveel x zoom" dan uit je hoofd, want je hebt er niks aan. Je moet in millimeters denken. Bij een X-aantal keren zoom hangt het er maar net vanaf waar je begint.
Ik ging er vanuit dat hij zijn budget zou opmaken aan een body, en dan heb je een probleem.quote:Op woensdag 26 januari 2011 17:53 schreef Timmos het volgende:
[..]
''1. Is het beter om een body te kopen met een lens, of zonder en ze dan los te kopen?''
Zijn ze dan ook goedkoper dan bij webwinkels?quote:Op woensdag 26 januari 2011 20:08 schreef Neo-Mullen het volgende:
Ik gooi het ff in dit topic, maar voor camera's kun je dit weekend heel cheap bij Media Markt terecht... BTW actiedagen zijn weer begonnen van donderdag t/m zondag.
Nou ja, er gaat in elk geval 16% van de Mediamarkt-prijs af, dus zelfs als ze normaal gesproken wat duurder zijn, kan het met de BTW-actie nog best aantrekkelijk worden. Ik ga morgen even kijken wat er ligt iig.quote:Op woensdag 26 januari 2011 20:10 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Zijn ze dan ook goedkoper dan bij webwinkels?
Dat klopt, maar ik weet dat Neo-Mullen er werkt, dus ik vroeg het even voor de zekerheid.quote:Op woensdag 26 januari 2011 20:43 schreef Omniej het volgende:
[..]
Nou ja, er gaat in elk geval 16% van de Mediamarkt-prijs af, dus zelfs als ze normaal gesproken wat duurder zijn, kan het met de BTW-actie nog best aantrekkelijk worden. Ik ga morgen even kijken wat er ligt iig.
In veel gevallen wel.quote:Op woensdag 26 januari 2011 20:10 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Zijn ze dan ook goedkoper dan bij webwinkels?
Ik vind van wel. Maar ik fotografeer redelijk wat statische beelden met minder lichtquote:Op donderdag 27 januari 2011 17:13 schreef een2drie het volgende:
nog een vraagje: Merk je heel veel van het verschil tussen een lens met IS en zonder?
Ik mis IS niet, maar ik kom dan ook weinig in situaties dat ik het echt nodig heb en daarom is het ook lastig om anderen om deze mening te vragen. Binnenkort verruil ik mijn 70-200 non-IS voor een model met IS, maar dat is alleen voor de weathersealing, want die heb ik wel regelmatig nodig.quote:Op donderdag 27 januari 2011 17:13 schreef een2drie het volgende:
nog een vraagje: Merk je heel veel van het verschil tussen een lens met IS en zonder?
Dat is de brandpuntsafstand van de lens. Daarmee bepaal je de kijkhoek. Hoe groter de brandpuntsafstand van een lens, hoe dichterbij je je onderwerp kunt halen als het ware. 70-300 betekent dat je kunt zoomen tussen die brandpuntsafstanden.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 13:04 schreef summer2bird het volgende:
Kan iemand mij uitleggen wat er bedoeld word met een 70-300 mm lens? Ik ben pas net begonnen met foto's en snap het nog niet helemaal.
Het lijkt me geen HDR, vanwege de takken linksboven. Eerder gewoon goede/creatieve belichting en een flinke dosis sharpening.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 13:06 schreef Flaccid het volgende:
[ afbeelding ]
Hoe maken ze dit soort foto's? Dat overdreven effect is het bijna. Is did ook HDR?
Tonemapping waarschijnlijk. Mensen halen HDR en tonemapping nogal eens doorelkaar. Die rare kleuren die je bij veel HRD fotos ziet zijn een gevolg van tonemapping. Je hebt in een foto met een hoge DR tonemapping nodig om die foto terug te brengen naar een DR die er goed uitziet op een scherm (dat ongeveer dezelfde DR heeft als je camera). Je kunt prima tonemapping 'los' gebruiken, of HDR gebruiken zonder (overdreven) tonemapping.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 13:06 schreef Flaccid het volgende:
[ afbeelding ]
Hoe maken ze dit soort foto's? Dat overdreven effect is het bijna. Is did ook HDR?
Kijk, nu weet ik ook meteen waar ik op moet googlen. Tnx! Even voor de zekerheid: dit is wat anders dan de range van je levels aanpassen toch?quote:Op vrijdag 28 januari 2011 13:25 schreef Catbert het volgende:
Tonemapping waarschijnlijk. Mensen halen HDR en tonemapping nogal eens doorelkaar. Die rare kleuren die je bij veel HRD fotos ziet zijn een gevolg van tonemapping. Je hebt in een foto met een hoge DR tonemapping nodig om die foto terug te brengen naar een DR die er goed uitziet op een scherm (dat ongeveer dezelfde DR heeft als je camera). Je kunt prima tonemapping 'los' gebruiken, of HDR gebruiken zonder (overdreven) tonemapping.
Volgens mij is er ook geflitst van rechts.
Yup. Levels veranderen de helderheid. Maar tonemapping brengt een plaatje met een hoge dynamic range terug naar een plaatje met een lage dynamic range (want die met een hoge DR kunnen niet goed getoond worden op een beeldbuis) maar geven de illusie van een hoge DR door met de kleurtjes te vogelen.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 13:33 schreef Azreal het volgende:
Kijk, nu weet ik ook meteen waar ik op moet googlen. Tnx! Even voor de zekerheid: dit is wat anders dan de range van je levels aanpassen toch?
Dank je voor deze verbetering, voortaan zal ik zeggen: ik haat tonemapping.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 13:25 schreef Catbert het volgende:
[..]
Mensen halen HDR en tonemapping nogal eens doorelkaar.
Maar zijn er nou meerdere foto's genomen met de camera om dit effect te krijgen met tonemapping? Of kan dit ook met één foto en wat aanprutsen met diverse layers / tonemapping?quote:Op vrijdag 28 januari 2011 13:25 schreef Catbert het volgende:
[..]
Tonemapping waarschijnlijk. Mensen halen HDR en tonemapping nogal eens doorelkaar. Die rare kleuren die je bij veel HRD fotos ziet zijn een gevolg van tonemapping. Je hebt in een foto met een hoge DR tonemapping nodig om die foto terug te brengen naar een DR die er goed uitziet op een scherm (dat ongeveer dezelfde DR heeft als je camera). Je kunt prima tonemapping 'los' gebruiken, of HDR gebruiken zonder (overdreven) tonemapping.
Volgens mij is er ook geflitst van rechts.
Meerdere foto's nemen voor HDR doe je meestal niet met mensen / dieren als onderwerp. Die blijven niet stil staanquote:Op vrijdag 28 januari 2011 16:44 schreef D_tjuh het volgende:
Maar zijn er nou meerdere foto's genomen met de camera om dit effect te krijgen met tonemapping? Of kan dit ook met één foto en wat aanprutsen met diverse layers / tonemapping?
Je hebt waarschijnlijk je whitebalance op auto staan. Dit gaat meestal goed, maar als eigenlijk alles opeens 'rood' is weet je camera er geen kaas van te maken. Hier moet je dus zelf de whitebalance in gaan stellen. Nu kun je twee dingen doen: of je stelt 'em handmatig in op "schaduw" ofzo, dan zul je zien dat het uiteindelijke resultaat veel roder is, of je stelt in op iets wits. De meeste DSLRs kun je wel een proeffoto maken van een wit of grijs vlak en aangeven dat 'ie dat voor de whitebalance moet gebruiken.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 16:27 schreef Periodista het volgende:
Ik heb sinds vier weken een Nikon D3100. Helaas heb ik nog maar weinig tijd gehad om de camera echt uit te proberen in verband met school, maar ik ben wel tegen mijn eerste (grote) probleem aangelopen.
Ik maak veel foto's op strand omdat ik aan zee woon, zo ook van zonsondergang. Alleen lukt het me niet om de zonsondergang fatsoenlijk vast te leggen.
De kleuren (donker oranje, oranje, geel en soms zelfs rood) worden wit.
Hoe krijg ik dit goed?
Soms kan het mooi zijn, maar te veel mensen vinden "HDR cool" en gaan dus helemaal los terwijl het niks toevoegt. Dit is m.i. een voorbeeld waar het wel redelijk goed gebruikt wordt:quote:Op vrijdag 28 januari 2011 16:43 schreef infp2009 het volgende:
Dank je voor deze verbetering, voortaan zal ik zeggen: ik haat tonemapping.
Ik neem even aan dat je op automatische stand fotografeerd, aangezien je nog niet veel ervaring hebt.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 16:27 schreef Periodista het volgende:
Ik heb sinds vier weken een Nikon D3100. Helaas heb ik nog maar weinig tijd gehad om de camera echt uit te proberen in verband met school, maar ik ben wel tegen mijn eerste (grote) probleem aangelopen.
Ik maak veel foto's op strand omdat ik aan zee woon, zo ook van zonsondergang. Alleen lukt het me niet om de zonsondergang fatsoenlijk vast te leggen.
De kleuren (donker oranje, oranje, geel en soms zelfs rood) worden wit.
Hoe krijg ik dit goed?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |