Definieer wat je bedoelt met portret foto's. Als dat alleen het gezicht is kun je wel af met 150 watt. Wil je iemand er helemaal op krijgen dan zijn wat stevigere flitsers in mijn ervaring wel fijn (hoewel het natuurlijk ook kan met speedlights als je maar creatief genoeg bent).quote:Op zaterdag 8 januari 2011 17:10 schreef ruffian het volgende:
Onze fotostudio krijgt steeds meer body, de limbowal is klaar, een plekje voor de visagie is ook al geregeld met kaptafel en ook een echt omkleedhokje zodat je niet in de open ruimte van kleding hoeft te wisselen.
Nu de techniek, we willen flitsboxen gaan bestellen maar de vraag is dan wat voor iets.
Omdat we nog geen prof fotografen zijn wil ik mijn budget nog niet extreem hoog maken omdat we dit er toch nog niet uit halen naar mijn idee.
Nu hebben ze me aangeraden zeker 2 boxen te kopen van 400watt is dit echt nodig of is bijv 150 watt ook voldoende. We knippen hoofdzakelijk portret foto's en willen alles op vaste plaatsen laten staan. De ruimte is groot genoeg om eventueel een trus op te hangen maar of dit slim is weet ik niet. Met een statief ben je wel flexibeler.
Wat is het slimste om aan te schaffen en dan als het kan in welke (online)shop?
Een fullframe camera heeft een grotere sensor, en een crop camera heeft een kleinere. De crop (1.4, 1.5 of 1.6, afhankelijk van merk en model) geeft aan hoeveel keer groter de FF is tov van de crop.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 13:29 schreef Elco1985 het volgende:
crop of fullframe camera? wat is een cropcamera en wat een fullframe camera, hoe weet je dat? en wat is het verschil tussenbeide? ik heb zelf een sony a200, wat is dat voorn camera?
Hier vind je uitgebreider uitleg met voorbeeld fotosquote:Op dinsdag 11 januari 2011 13:29 schreef Elco1985 het volgende:
crop of fullframe camera? wat is een cropcamera en wat een fullframe camera, hoe weet je dat? en wat is het verschil tussenbeide? ik heb zelf een sony a200, wat is dat voorn camera?
Goed artikelquote:Op dinsdag 11 januari 2011 13:40 schreef D_tjuh het volgende:
[..]
Hier vind je uitgebreider uitleg met voorbeeld fotos
http://www.photofacts.nl/(...)ull-frame_camera.asp
Fotografie in zijn geheel toch?quote:Op dinsdag 11 januari 2011 16:52 schreef Neo-Mullen het volgende:
Eigenlijk is dit topic pure natuurkunde
Dat niet. Fotobewerking (digitaal) hoort ook bij fotografie, maar is geen natuurkundequote:
Nee, Moet je je camera maar goed instellenquote:Op dinsdag 11 januari 2011 17:11 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Dat niet. Fotobewerking (digitaal) hoort ook bij fotografie, maar is geen natuurkunde
Mijn 450D kan niets wegclonen of HDR mergen of panoramisch stitchenquote:Op dinsdag 11 januari 2011 17:18 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Nee, Moet je je camera maar goed instellen
Mwah, voor dat soort dingen is bewerken nog wel okay, maar halve gebouwen wegshoppen omdat je foto er beter van wordt vind ik altijd wat te ver gaan.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 17:20 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Mijn 450D kan niets wegclonen of HDR mergen of panoramisch stitchenZal ik hem maar weggooien dan?
Ach, een beetje met de witbalans en kleurtjes spelen, kleine dingetjes wegclonen, eventueel een HDR mergen of wat stitchen is ook het enige wat ik qua bewerking doe. Misschien een leuk kadertje eromheen en klaar. Ik probeer de foto dan ook nooit surrealistisch uit te laten zien.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 17:21 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Mwah, voor dat soort dingen is bewerken nog wel okay, maar halve gebouwen wegshoppen omdat je foto er beter van wordt vind ik altijd wat te ver gaan.
Het klopt wel inderdaad. Duurdere lenzen zijn duurder omdat ze lichtsterker en scherper zijn, meer contrast geven en sneller focussen.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 17:28 schreef Neo-Mullen het volgende:
Ach, een beetje met de witbalans en kleurtjes spelen, kleine dingetjes wegclonen, eventueel een HDR mergen of wat stitchen is ook het enige wat ik qua bewerking doe. Misschien een leuk kadertje eromheen en klaar. Ik probeer de foto dan ook nooit surrealistisch uit te laten zien.
MAAAAAR, dit gaat over mensen die vragen hebben
Klopt het nou trouwens dat je met een 18-55 IS kitlens nou gewoon echt een baggerlens hebt die niet optimaal kan auto focussen, zoals duurdere lenzen dat wel kunnen?
Heb nu met kerst de 50mm 1.8 (Canon) gekregen en de 70-300 IS USM op bruikleen. Ik merk dat die 2 lenzen echt veel beter scherpstellen en de kleuren in foto's veel mooier laten.
Dat ze beter scherpstellen kan ik me voorstellen, maar kan dat van die kleuren ook kloppen? Lijkt me zo raar eigenlijk.
Kijk aanquote:Op dinsdag 11 januari 2011 17:35 schreef Azreal het volgende:
[..]
Het klopt wel inderdaad. Duurdere lenzen zijn duurder omdat ze lichtsterker en scherper zijn, meer contrast geven en sneller focussen.
Wat ik zo snel kan zien, is het gebruik van een groothoeklens. 6mm volgens de EXIF.quote:Op woensdag 12 januari 2011 11:48 schreef FalleNk810i het volgende:
Goedemorgen
Ik kwam laatst deze foto tegen, en ik vroeg me af; hebben ze deze foto zo bewerkt om dat effect te krijgen of is dit ook een bepaalde instelling en manier van fotograferen?
Zou ik dit zelf kunnen met een Nikon D40?
[ afbeelding ]
6mm is in dit geval eigenlijk 28mmquote:Op woensdag 12 januari 2011 11:58 schreef photolex het volgende:
[..]
Wat ik zo snel kan zien, is het gebruik van een groothoeklens. 6mm volgens de EXIF.
Wat ik zo 1,2,3 zie is dat er met saturatie gekloot isquote:Op woensdag 12 januari 2011 11:58 schreef photolex het volgende:
[..]
Wat ik zo snel kan zien, is het gebruik van een groothoeklens. 6mm volgens de EXIF.
Volgens diezelfde EXIF is hij geschoten met deze camera, dus ja, ik denk dat je dat met een D40 ook wel kan, mits je dus een groothoeklens hebt.
Is het niet handiger als je vertelt wélk effect je bedoelt?quote:Op woensdag 12 januari 2011 11:48 schreef FalleNk810i het volgende:
Goedemorgen
Ik kwam laatst deze foto tegen, en ik vroeg me af; hebben ze deze foto zo bewerkt om dat effect te krijgen of is dit ook een bepaalde instelling en manier van fotograferen?
[ afbeelding ]
Dat afsteken door de kleur komt vooral omdat de auto scherp is, en hij daarna in photoshop is bewerkt.quote:Op donderdag 13 januari 2011 17:08 schreef FalleNk810i het volgende:
Sorry voor de late reactie,
Naja het effect wat ik bedoel is, de sfeer die eruit komt.
De auto steekt heel erg af tegen de achtergrond, welke redelijk veel dezelfde tinten bevat.
Denk dat iedereen wel in 1x naar de auto kijkt omdat t zo'n contrast vormt met de achtergrond.
Zou dit ook graag proberen met mn eigen auto bijvoorbeeld, maar welke instellingen moet ik hiervoor op mn camera selecteren?
Of is die groothoeklens echt noodzakelijk voor dit soort foto's of lijkt het zo door het effect van de kleur tinten...
Mooie foto, ik denk dat er aardig wat aan gerommeld is.quote:Op woensdag 12 januari 2011 11:48 schreef FalleNk810i het volgende:
Goedemorgen
[ afbeelding ]
quote:
Er staat: "belichtingstijd 1/60 sec"quote:Op zondag 16 januari 2011 18:37 schreef Neo-Mullen het volgende:
Net ff met m'n 450D + 70-300mm IS USM de tuin in gegaan om een mooie maanfoto te maken, maar scherper dan dit krijg ik 'm niet.
Hoe kan het dat ik foto's zie van mensen met hetzelfde objectief scherpere beelden krijg?
Exif staat nog in het bestand. Heb de zelfontspanner van 10secs gebruikt.
http://i51.tinypic.com/dvsnm9.jpg
Dus? met 1/60 kun je toch zeker geen beweging vastleggen?quote:Op zondag 16 januari 2011 18:44 schreef Doodkapje het volgende:
[..]
Er staat: "belichtingstijd 1/60 sec"
Ow wacht, my bad... ik dacht sluitertijd 10 sec....quote:Op zondag 16 januari 2011 18:48 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Dus? met 1/60 kun je toch zeker geen beweging vastleggen?
Ik heb ook een foto met een kortere belichting. Ik ga die eens met de exposure bewerken, maar volgens mij is die net zo bewogen.
edit: en hoe krijgen mensen het voor elkaar om door het oculair precies te zien of de foto op z'n scherpst is?
Uhm, zoiets heb ik nog nooit gedaanquote:Op zondag 16 januari 2011 18:53 schreef Doodkapje het volgende:
[..]
Ow wacht, my bad... ik dacht sluitertijd 10 sec....
Misschien kun je proberen om de spiegel eerst omhoog te laten klappen... voorontspannen heet zoiets volgens mij. Misschien dat dat in trilling scheelt.
Zit er niet een lampje in de zoeker dat aangeeft wanneer het midden van de zoeker in focus is?quote:Op zondag 16 januari 2011 18:55 schreef Neo-Mullen het volgende:
edit 2: maar dan nog weet ik niet wanneer de focus op z;n best is. Dat kan ik niet goed genoeg via het oculair.
Clarity is niet echt sharpening, maar meer een soort lokale contrastverbetering. (wat erop neerkomt dat je foto inderdaad wel scherper wordt, maar het werkt niet helemaal 't zelfde als de sharpeningfunctie)quote:Op zondag 16 januari 2011 19:57 schreef Azreal het volgende:
Adobe Camera Raw heeft tegenwoordig al een ingebouwde scharpening functie (clarity heet die optie).
Het effect is soortgelijk, daar ging het me vooral om. Ik geloof je meteen als je zegt dat het anders werkt, want wanneer je het negatief toepast krijg je inderdaad het verkeerde effect voor een omgekeerde sharpening.quote:Op zondag 16 januari 2011 20:04 schreef Omniej het volgende:
Clarity is niet echt sharpening, maar meer een soort lokale contrastverbetering. (wat erop neerkomt dat je foto inderdaad wel scherper wordt, maar het werkt niet helemaal 't zelfde als de sharpeningfunctie.
Heb je al eens geprobeerd handmatig te focussen? Ik kan me voorstellen dat een maan nogal ver weg is en relatief weinig contrast heeft, waardoor de autofocus er een beetje naast kan zitten.quote:Op zondag 16 januari 2011 20:09 schreef Neo-Mullen het volgende:
Ik schiet altijd RAW + L wat neerkomt op een RAW en een jpeg foto op groot formaat.
Als ik focus op de maan, met spotmeting en het AF-puntje precies op de maan gericht, dan blijft ie toch altijd iiiiiets onscherp. Ligt het aan de lens? Zelfs met de 'mirror lockup' lukt het niet zoals je ze wel eens op internet vindt.
Dat is het probleem wat ik al eerder aankaartte: via het oculair kan ik niet zien wanneer de focus echt optimaal is. Ik ben dus maar wat aan het kloten of ik moet het doen met de autofocus.quote:Op zondag 16 januari 2011 20:15 schreef Azreal het volgende:
[..]
Heb je al eens geprobeerd handmatig te focussen? Ik kan me voorstellen dat een maan nogal ver weg is en relatief weinig contrast heeft, waardoor de autofocus er een beetje naast kan zitten.
Met de 450D kan het wat lastig te zien zijn inderdaad, via de zoeker. Als je manueel focust (en je je camera op statief hebt uiteraard) kan live view ook een oplossing zijn. M.b.v. liveview kun je veel nauwkeuriger manueel focussen, vooral als je het beeld ook nog eens vergroot.quote:Op zondag 16 januari 2011 20:26 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Dat is het probleem wat ik al eerder aankaartte: via het oculair kan ik niet zien wanneer de focus echt optimaal is. Ik ben dus maar wat aan het kloten of ik moet het doen met de autofocus.
Mijn beste foto tot nu toe, bewerkt.
Als ik me niet vergis komt dat door het dynamisch bereik van je sensor. Dat is niet breed genoeg om zowel donkere details in de golven te laten zien, samen met de details in de felle reflecties op de golven.quote:Op zondag 16 januari 2011 21:31 schreef Ekoyt het volgende:
Even een vraag die ik hier maar deponeer, (maar wellicht hoort hij in het photoshop-topic thuis).
Bij foto's met veel contrast, (vaak tegenlicht, zon, enzo), ontstaan er scherpe lijnen tussen de kleuren.
Beetje vaag omschreven, maar onderstaande foto geeft het duidelijker weer.
Is de zoeker van de 450D dan anders dan een andere Canon bijvoorbeeld? Heb nog nooit duidelijk verschil gezien.quote:Op zondag 16 januari 2011 21:43 schreef Omniej het volgende:
[..]
Met de 450D kan het wat lastig te zien zijn inderdaad, via de zoeker. Als je manueel focust (en je je camera op statief hebt uiteraard) kan live view ook een oplossing zijn. M.b.v. liveview kun je veel nauwkeuriger manueel focussen, vooral als je het beeld ook nog eens vergroot.
En dan snel schieten natuurlijk, aangezien de man niet op z'n plek blijft staan.
Edit: Ik vind deze foto van jou al best okay trouwens, qua focus in ieder geval.
Ze verschillen in grootte en helderheid. Hoe groter en helderder, hoe prettiger het werkt uiteraard. Maar het matglas maakt ook verschil, met van dat precisiematglas in je camera kun je ook wat nauwkeuriger focussen. (al kun je het bij de 450D dan weer niet vervangen)quote:Op zondag 16 januari 2011 22:28 schreef Neo-Mullen het volgende:
Is de zoeker van de 450D dan anders dan een andere Canon bijvoorbeeld? Heb nog nooit duidelijk verschil gezien.
Banding heet dat. En ja, dat effect valt te vermijden door hem met minder sterke compressie op te slaan of minder extreem te photoshoppen. Het lijkt me niet dat dat 'ie zo uit een 5Dmk2 komt rollen, bij mij niet iig. Laat anders eens het origineel zonder bewerkingen zien?quote:Op zondag 16 januari 2011 21:31 schreef Ekoyt het volgende:
Even een vraag die ik hier maar deponeer, (maar wellicht hoort hij in het photoshop-topic thuis).
Bij foto's met veel contrast, (vaak tegenlicht, zon, enzo), ontstaan er scherpe lijnen tussen de kleuren.
Beetje vaag omschreven, maar onderstaande foto geeft het duidelijker weer.
[ afbeelding ]
Ik noem het altijd het 'atoombom-effect'. Heel soms is het leuk, dat effect, maar eigenlijk wil ik natuurlijk dat die kleuren vloeiend verlopen.
Ik zie het bij veel foto's van anderen ook, maar vraag me af of dit effect te vermijden valt, of via photoshop o.i.d. weg te poetsen/herstellen.
Hier het origineel: zo uit de 5DII : rond de zon zit een duidelijke overgang, (oke, banding heet dat dusquote:Op zondag 16 januari 2011 22:41 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Banding heet dat. En ja, dat effect valt te vermijden door hem met minder sterke compressie op te slaan of minder extreem te photoshoppen. Het lijkt me niet dat dat 'ie zo uit een 5Dmk2 komt rollen, bij mij niet iig. Laat anders eens het origineel zonder bewerkingen zien?
Eehmm, dacht dat je hier enkel tot 1024 mocht posten,... heb ff moeten zoeken hoe je groter kunt linken, (buiten Flickr om dan,...)quote:Op zondag 16 januari 2011 23:19 schreef Isdatzo het volgende:
Jouw foto's komen als 1024x674 uit de camera? Doe voor de grap eens het echte echte origineel. Geen resize, niks.
Bij Flickr kom ik ook niet groter uit dan 1024 hoorquote:Op zondag 16 januari 2011 23:41 schreef Ekoyt het volgende:
[..]
Eehmm, dacht dat je hier enkel tot 1024 mocht posten,... heb ff moeten zoeken hoe je groter kunt linken, (buiten Flickr om dan,...)
Denk dat deze link werkt,...
http://i54.tinypic.com/eakpok.jpg
Wel met een Pro-account.quote:Op zondag 16 januari 2011 23:42 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Bij Flickr kom ik ook niet groter uit dan 1024 hoor
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |