abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89650050
Beste deskundige.

In een winkel waar ik regelmatig kom, waren ze vandaag druk bezig met het installeren van een groot aantal bewakingscamera's. Op een van de displays in de winkel was ik te zien terwijl ik door de winkel liep.

Nu vroeg ik me de volgende zaken af:

- Mag men zomaar videobeelden van je maken (en misschien wel opslaan), zonder dat ze je daar (weet ik veel) door middel van stickers op de deur of iets dergelijks, melding van maken?
- Stel, deze beelden worden opgeslagen, hoe lang mag men deze dan bewaren?
- Is er een wettelijke beperking op het aantal of wellicht type ('manager', 'winkelbediende', 'anders') mensen dat toegang heeft tot deze beelden?
- Ben ik, ondanks dat ik een beschermd gebied (eigen terrein/winkel/oid.) betreed, toch nog beschermt door portretrecht, of hoe dat in deze situatie ook mag heten?

Je merkt, er kwamen heel wat vragen in me op.
Zijn er misschien algemene regels wat dit betreft, die ik ergens kan nalezen?

Alvast bedankt voor je reactie!

Imzadi.
Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk vaak groter dan in theorie.
pi_89650300
Jij wilde iets stelen? ;)

De winkelier moet te allen tijde bij binnenkomst middels een notificatie aangeven dat er videobewaking is. Jij kunt dan voor jezelf bepalen of je de winkel wel of niet in wil.
pi_89650314
mn zusje die werkte in een winkel zag ze me nichtje in de pauze op de binnen deur hangen die had dus gestolen.. :')

maar dit moet ze dus zwijgen...

ze mogen gewoon videos maken..

en mijn nichtje (die van niks weet) die mag alleen nog de winkel in als iemand van personeel erbij is..
lol dus onder culturele ofzoiets.
pi_89650372
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 21:16 schreef Confession het volgende:
:')
pi_89650433
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 21:11 schreef Imzadi het volgende:

- Ben ik, ondanks dat ik een beschermd gebied (eigen terrein/winkel/oid.) betreed, toch nog beschermt door portretrecht, of hoe dat in deze situatie ook mag heten?

Als je niet weet hoe het heet moet je er ook niet over beginnen.
pi_89650454
quote:
mn zusje die werkte in een winkel zag ze me nichtje in de pauze op de binnen deur hangen die had dus gestolen.. :')

en mijn nichtje (die van niks weet) die mag alleen nog de winkel in als iemand van personeel erbij is..
Zeg wat? :')
pi_89650528
Je kunt wel aannemen dat je zo goed als overal gefilmd wordt. Op straat, op de snelweg, in het OV, in gebouwen van (semi-)overheidsinstanties, winkels en andere bedrijven.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_89650593
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 december 2010 21:19 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Zeg wat? :')
Zeg wat?
pi_89650630
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 december 2010 21:17 schreef Bananenman het volgende:

[..]

Toeziend oog bedoel ik....oeps
  dinsdag 7 december 2010 @ 21:21:49 #10
323475 JaimyLee
Manchester United
pi_89650631
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 21:21 schreef Confession het volgende:

[..]

Zeg wat?
wat
Nooit geschoten kan ook gekopt zijn. - Bob Hartman
Barts Padawan
Op dinsdag 5 juli 2011 00:10 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Legende van FOK! in de maak.
pi_89661786
quote:

Je nichtje gaat binnenkort van 6 naar 19%, weet je dat vast.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_89661873
quote:
Beste deskundige.

In een winkel waar ik regelmatig kom, waren ze vandaag druk bezig met het installeren van een groot aantal bewakingscamera's. Op een van de displays in de winkel was ik te zien terwijl ik door de winkel liep.

- Mag men zomaar videobeelden van je maken (en misschien wel opslaan), zonder dat ze je daar (weet ik veel) door middel van stickers op de deur of iets dergelijks, melding van maken?
- Is er een wettelijke beperking op het aantal of wellicht type ('manager', 'winkelbediende', 'anders') mensen dat toegang heeft tot deze beelden?

Imzadi.
Beste leek,

In antwoord op je vragen:
- ja
- ik meen 24 uur (of zoveel langer voor zover noodzakelijk voor bewijsvoering)
- ja
- niet door portretrecht, wel door de WBP

Graag gedaan!

R1
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_89663459
quote:
Beste deskundige.

Imzadi.
-De winkel moet bij de ingang aangeven met stickers en of het in de huisregels zetten, deze moeten te zien / belezen zijn voordat je de winkel ingaat.

-Ze mogen zo lang opgeslagen worden als de winkel wilt, maar dit is meestal 2 weken tot een maand

-Iedereen mag met toestemming van de eigenaar de beelden bekijken, maar zodra ze iets waarnemen mogen ze dit alleen doorvertellen met toestemming van de eigenaar en de betreffende persoon niet verder schaden

-Deze weet ik niet helemaal zeker, maar zodra de beelden uitgezonden worden op tv of wat dan ook moet er iig een balkje voor je ogen verschijnen (opsporing verzocht :P ), volgens mij is het portret recht alleen van toepassing zodra de beelden aan een derde worden uitgegeven.
Op 31-12-2010 20:01 schreef ViezeFreddiey
meest baas van FoK 2010 _O_
pi_89663882
Interessant, 2 reacties met een verschillende inhoud. Nu nog bronvermeldingen erbij :P
quote:

"Ja" of "De winkel moet bij de ingang aangeven met stickers en of het in de huisregels zetten, deze moeten te zien / belezen zijn voordat je de winkel ingaat. "

"ik meen 24 uur (of zoveel langer voor zover noodzakelijk voor bewijsvoering)" of "Ze mogen zo lang opgeslagen worden als de winkel wilt, maar dit is meestal 2 weken tot een maand"

"ja" of "Iedereen mag met toestemming van de eigenaar de beelden bekijken, maar zodra ze iets waarnemen mogen ze dit alleen doorvertellen met toestemming van de eigenaar en de betreffende persoon niet verder schaden"

"niet door portretrecht, wel door de WBP" of "volgens mij is het portret recht alleen van toepassing zodra de beelden aan een derde worden uitgegeven"
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_89664042
quote:
12s.gif Op woensdag 8 december 2010 07:40 schreef JumpingJacky het volgende:
Interessant, 2 reacties met een verschillende inhoud. Nu nog bronvermeldingen erbij :P

[..]

Artikel 38 Vrijstellingsbesluit WBP

Zie ook http://www.iusmentis.com/(...)ilmen-cameratoezicht

Ad 1:
quote:
Het hoeft niet per se een schriftelijke aankondiging te zijn. Sommige winkels hangen bijvoorbeeld een monitor net na de ingang waarop te zien is wat de beveiligingscameras filmen. Ook zo kun je mensen informeren dat er cameras hangen. En als de camera zelf meteen duidelijk zichtbaar is, dan is een apart bordje niet meer nodig.
quote:
Op een van de displays in de winkel was ik te zien terwijl ik door de winkel liep.
Ad 2:
quote:
6.De persoonsgegevens worden verwijderd uiterlijk 24 uren nadat de opnamen zijn gemaakt, dan wel na afhandeling van de geconstateerde incidenten.
Ad 3:
quote:
5.De persoonsgegevens worden slechts verstrekt aan:
a. degenen, waaronder begrepen derden, die belast zijn met of leiding geven aan de in het derde lid bedoelde activiteiten of die daarbij noodzakelijk zijn betrokken;
Ad 4:
Cameratoezicht valt onder het domein van de WBP. Deze wet ingraal quoten gaat me iets te ver :')

Alsjeblieft, graag gedaan :*

[ Bericht 3% gewijzigd door r_one op 08-12-2010 08:18:42 ]
.
pi_89664081
quote:
12s.gif Op woensdag 8 december 2010 08:03 schreef r_one het volgende:

Toppertje _O_

Nu even de bron(nen) van willemwaus afwachten :P
pi_89664122
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 08:06 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Toppertje _O_

Daar ga ik niet op zitten wachten tot ik een ons weeg, heb nog meer te doen w/
.
pi_89664139
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 08:09 schreef r_one het volgende:

[..]

Daar ga ik niet op zitten wachten tot ik een ons weeg
Een beetje afvallen voor de feestdagen kan geen kwaad toch? :P
quote:
, heb nog meer te doen w/
Ja, en zo belangrijk is dit ook weer niet, mee eens :)
pi_89664175
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 08:11 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Een beetje afvallen voor de feestdagen kan geen kwaad toch? :P
Beter kun je een beetje afvallen ná de feestdagen. En ook dan is een ons wel erg rigoureus :')
.
pi_89673399
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 00:50 schreef r_one het volgende:

[..]

Beste leek,

In antwoord op je vragen:
- ja
- ik meen 24 uur (of zoveel langer voor zover noodzakelijk voor bewijsvoering)
- ja
- niet door portretrecht, wel door de WBP

Graag gedaan!

R1
Dank je wel!
Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk vaak groter dan in theorie.
pi_89673757
quote:
12s.gif Op woensdag 8 december 2010 08:03 schreef r_one het volgende:

[..]

Artikel 38 Vrijstellingsbesluit WBP

Zie ook http://www.iusmentis.com/(...)ilmen-cameratoezicht

Heel erg bedankt, vooral het linkje was uiterst informatief.
pi_89674143
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 21:16 schreef Lange_Lans het volgende:
Jij wilde iets stelen? ;)

De winkelier moet te allen tijde bij binnenkomst middels een notificatie aangeven dat er videobewaking is. Jij kunt dan voor jezelf bepalen of je de winkel wel of niet in wil.
Helemaal goed en zeiken over privacy-schending ed. bevestigd alleen maar dat je muggezift omdat je zelf misschien iets op je kerfstok hebt of gaat krijgen. :Y
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
  woensdag 8 december 2010 @ 13:39:05 #23
283319 BobLeSponge
Doet Bob Spongen
pi_89674267
quote:
Je post was al twijfelachtig maar dit :')___!

OT: je staat ergens in het publiek naar live beelden van jezelf te kijken en vraagt je af hoe dat precies zit met portretrecht :)
pi_89675234
quote:
6s.gif Op woensdag 8 december 2010 13:35 schreef rubje het volgende:

[..]

Helemaal goed en zeiken over privacy-schending ed. bevestigd alleen maar dat je muggezift omdat je zelf misschien iets op je kerfstok hebt of gaat krijgen. :Y
Volgens mij heb ik mij nergens bezig gehouden met wat jij noemt "zeiken over privacy-schending",
en al zou dat wel zo zijn, is de conclusie die jij hier uit trekt naar mijn mening volkomen onjuist.
(Ik heb niets op mijn kerfstok en was ook niet van plan dat te gaan krijgen.) Je zoekt veel te veel achter mijn onschuldige nieuwsgierigheid en zucht naar informatie.

Maar toch bedankt voor je reactie.
pi_89677934
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 08:06 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Toppertje _O_

Heb zelf als winkelsurveillant gewerkt en ook camera toezicht gedaan, dit werd meestal gehanteerd bij de meeste winkels en ook op stations.

Zoals als camera toezicht in de stad (amsterdam bijvoorbeeld) mag alleen door de politie bekeken worden maar gebeurt 9 van de 10 keer door beveiligers, weet ik uit eigen ervaring.

Zo wordt het iig gedaan, qua wetten en bronnen weet ik alleen hoe het in de praktijk in zijn werk gaat, zo ging het toen ik het deed.
pi_89678084
Wat betreft portretrecht met het uitgeven van gemaakte beelden / snapshots, hier wordt over het algemeen geen rekening mee gehouden door de winkel eigenaren zelf, als jij iets jat bij een AH in Amsterdam west is de kans onwijs groot dat jouw foto ook hangt bij de AH amsterdam oost

En het bewaren van camerabeelden, dit wordt bij de meeste supermarkten, tankstations, hotels en winkelcentra gewoon 2-4 weken opgeslagen (gewoon tot het moment dat de schijfruimte op is :P), hier zijn verder niet echt richtlijnen voor volgens mij.
pi_89678950
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 15:07 schreef willemwaus het volgende:

[..]

Heb zelf als winkelsurveillant gewerkt en ook camera toezicht gedaan, dit werd meestal gehanteerd bij de meeste winkels en ook op stations.
Camerabewaking in winkels en stations kun je niet over één kam scheren.
quote:
Zo wordt het iig gedaan, qua wetten en bronnen weet ik alleen hoe het in de praktijk in zijn werk gaat, zo ging het toen ik het deed.
Dan ging het, toen jij het deed, onrechtmatig.
.
pi_89679154
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 15:10 schreef willemwaus het volgende:
Wat betreft portretrecht met het uitgeven van gemaakte beelden / snapshots, hier wordt over het algemeen geen rekening mee gehouden door de winkel eigenaren zelf, als jij iets jat bij een AH in Amsterdam west is de kans onwijs groot dat jouw foto ook hangt bij de AH amsterdam oost
Nou snijd je een heel ander aspect aan. Publicatie heeft in principe niks meer te maken met observatie en registratie van camerabeelden.
quote:
En het bewaren van camerabeelden, dit wordt bij de meeste supermarkten, tankstations, hotels en winkelcentra gewoon 2-4 weken opgeslagen (gewoon tot het moment dat de schijfruimte op is :P), hier zijn verder niet echt richtlijnen voor volgens mij.
Die richtlijnen zijn er wel en staan, zoals gezegd, vemeld in het Vrijstellingsbesluit WBP. Om precies te zijn in atikel 38 lid 6. Ik heb 'm eerder al gequote.
.
pi_89679390
Ok, daarom zei ik al, ik heb alleen de praktijk meegemaakt, zo ging het en nog steeds. Dus deze wetten worden dus totaal niet nageleefd.
pi_89679511
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 15:39 schreef willemwaus het volgende:
Ok, daarom zei ik al, ik heb alleen de praktijk meegemaakt, zo ging het en nog steeds. Dus deze wetten worden dus totaal niet nageleefd.
Daar kijk ik niet echt van op ;)
.
pi_89679538
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 15:41 schreef r_one het volgende:

[..]

Daar kijk ik niet echt van op ;)
Nja goed, dan weet TS iig hoe het moet en hoe het gebeurt :P
  woensdag 8 december 2010 @ 22:02:21 #32
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_89697727
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 15:10 schreef willemwaus het volgende:

Digitaal bedoel je? Want anders moet je wel 10 prikborden hebben om alle winkeldieven foto's aan te bevestigen
  woensdag 8 december 2010 @ 22:55:43 #33
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_89700699
Van een vriend, die bedrijfsleider is geweest bij een elektronica-keten, heb ik begrepen dat ze voor het plaatsen van camera's in de winkel een of andere vergunning moesten hebben en dat ze daar ook nog eens voor moesten betalen. Jaja, lekker je eigen spullen bewaken en de overheid moet meeprofiteren in de vorm van een vergunning...
Ook hoi !
pi_89700861
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 22:02 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]

Digitaal bedoel je? Want anders moet je wel 10 prikborden hebben om alle winkeldieven foto's aan te bevestigen
Ja tuurlijk, de echte veelplegers hangen wel netjes op het prikbord

quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 22:55 schreef Inlognaam het volgende:
Van een vriend, die bedrijfsleider is geweest bij een elektronica-keten, heb ik begrepen dat ze voor het plaatsen van camera's in de winkel een of andere vergunning moesten hebben en dat ze daar ook nog eens voor moesten betalen. Jaja, lekker je eigen spullen bewaken en de overheid moet meeprofiteren in de vorm van een vergunning...
D'r was wel een wetsvoorstel voor, weet niet of het ook daadwerkelijk nodig is nu :o
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')