Als je niet weet hoe het heet moet je er ook niet over beginnen.quote:Op dinsdag 7 december 2010 21:11 schreef Imzadi het volgende:
- Ben ik, ondanks dat ik een beschermd gebied (eigen terrein/winkel/oid.) betreed, toch nog beschermt door portretrecht, of hoe dat in deze situatie ook mag heten?
Zeg wat?quote:Op dinsdag 7 december 2010 21:16 schreef Confession het volgende:
mn zusje die werkte in een winkel zag ze me nichtje in de pauze op de binnen deur hangen die had dus gestolen..![]()
maar dit moet ze dus zwijgen...
ze mogen gewoon videos maken..
en mijn nichtje (die van niks weet) die mag alleen nog de winkel in als iemand van personeel erbij is..
lol dus onder culturele ofzoiets.
watquote:
quote:Op dinsdag 7 december 2010 21:16 schreef Confession het volgende:
mn zusje die werkte in een winkel zag ze me nichtje in de pauze op de binnen deur hangen die had dus gestolen..![]()
maar dit moet ze dus zwijgen...
ze mogen gewoon videos maken..
en mijn nichtje (die van niks weet) die mag alleen nog de winkel in als iemand van personeel erbij is..
lol dus onder culturele ofzoiets.
Beste leek,quote:Op dinsdag 7 december 2010 21:11 schreef Imzadi het volgende:
Beste deskundige.
In een winkel waar ik regelmatig kom, waren ze vandaag druk bezig met het installeren van een groot aantal bewakingscamera's. Op een van de displays in de winkel was ik te zien terwijl ik door de winkel liep.
Nu vroeg ik me de volgende zaken af:
- Mag men zomaar videobeelden van je maken (en misschien wel opslaan), zonder dat ze je daar (weet ik veel) door middel van stickers op de deur of iets dergelijks, melding van maken?
- Stel, deze beelden worden opgeslagen, hoe lang mag men deze dan bewaren?
- Is er een wettelijke beperking op het aantal of wellicht type ('manager', 'winkelbediende', 'anders') mensen dat toegang heeft tot deze beelden?
- Ben ik, ondanks dat ik een beschermd gebied (eigen terrein/winkel/oid.) betreed, toch nog beschermt door portretrecht, of hoe dat in deze situatie ook mag heten?
Je merkt, er kwamen heel wat vragen in me op.
Zijn er misschien algemene regels wat dit betreft, die ik ergens kan nalezen?
Alvast bedankt voor je reactie!
Imzadi.
-De winkel moet bij de ingang aangeven met stickers en of het in de huisregels zetten, deze moeten te zien / belezen zijn voordat je de winkel ingaat.quote:Op dinsdag 7 december 2010 21:11 schreef Imzadi het volgende:
Beste deskundige.
In een winkel waar ik regelmatig kom, waren ze vandaag druk bezig met het installeren van een groot aantal bewakingscamera's. Op een van de displays in de winkel was ik te zien terwijl ik door de winkel liep.
Nu vroeg ik me de volgende zaken af:
- Mag men zomaar videobeelden van je maken (en misschien wel opslaan), zonder dat ze je daar (weet ik veel) door middel van stickers op de deur of iets dergelijks, melding van maken?
- Is er een wettelijke beperking op het aantal of wellicht type ('manager', 'winkelbediende', 'anders') mensen dat toegang heeft tot deze beelden?
Je merkt, er kwamen heel wat vragen in me op.
Zijn er misschien algemene regels wat dit betreft, die ik ergens kan nalezen?
Alvast bedankt voor je reactie!
Imzadi.
quote:Op dinsdag 7 december 2010 21:11 schreef Imzadi het volgende:
"Ja" of "De winkel moet bij de ingang aangeven met stickers en of het in de huisregels zetten, deze moeten te zien / belezen zijn voordat je de winkel ingaat. "
"ik meen 24 uur (of zoveel langer voor zover noodzakelijk voor bewijsvoering)" of "Ze mogen zo lang opgeslagen worden als de winkel wilt, maar dit is meestal 2 weken tot een maand"
"ja" of "Iedereen mag met toestemming van de eigenaar de beelden bekijken, maar zodra ze iets waarnemen mogen ze dit alleen doorvertellen met toestemming van de eigenaar en de betreffende persoon niet verder schaden"
"niet door portretrecht, wel door de WBP" of "volgens mij is het portret recht alleen van toepassing zodra de beelden aan een derde worden uitgegeven"
Artikel 38 Vrijstellingsbesluit WBPquote:Op woensdag 8 december 2010 07:40 schreef JumpingJacky het volgende:
Interessant, 2 reacties met een verschillende inhoud. Nu nog bronvermeldingen erbij
[..]
quote:Het hoeft niet per se een schriftelijke aankondiging te zijn. Sommige winkels hangen bijvoorbeeld een monitor net na de ingang waarop te zien is wat de beveiligingscameras filmen. Ook zo kun je mensen informeren dat er cameras hangen. En als de camera zelf meteen duidelijk zichtbaar is, dan is een apart bordje niet meer nodig.
Ad 2:quote:Op dinsdag 7 december 2010 21:11 schreef Imzadi het volgende:
Op een van de displays in de winkel was ik te zien terwijl ik door de winkel liep.
Ad 3:quote:6.De persoonsgegevens worden verwijderd uiterlijk 24 uren nadat de opnamen zijn gemaakt, dan wel na afhandeling van de geconstateerde incidenten.
Ad 4:quote:5.De persoonsgegevens worden slechts verstrekt aan:
a. degenen, waaronder begrepen derden, die belast zijn met of leiding geven aan de in het derde lid bedoelde activiteiten of die daarbij noodzakelijk zijn betrokken;
Toppertjequote:
Daar ga ik niet op zitten wachten tot ik een ons weeg, heb nog meer te doenquote:Op woensdag 8 december 2010 08:06 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Toppertje![]()
Nu even de bron(nen) van willemwaus afwachten
Een beetje afvallen voor de feestdagen kan geen kwaad toch?quote:Op woensdag 8 december 2010 08:09 schreef r_one het volgende:
[..]
Daar ga ik niet op zitten wachten tot ik een ons weeg
Ja, en zo belangrijk is dit ook weer niet, mee eensquote:, heb nog meer te doen
Beter kun je een beetje afvallen ná de feestdagen. En ook dan is een ons wel erg rigoureusquote:Op woensdag 8 december 2010 08:11 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Een beetje afvallen voor de feestdagen kan geen kwaad toch?
Dank je wel!quote:Op woensdag 8 december 2010 00:50 schreef r_one het volgende:
[..]
Beste leek,
In antwoord op je vragen:
- ja
- ik meen 24 uur (of zoveel langer voor zover noodzakelijk voor bewijsvoering)
- ja
- niet door portretrecht, wel door de WBP
Graag gedaan!
R1
Heel erg bedankt, vooral het linkje was uiterst informatief.quote:Op woensdag 8 december 2010 08:03 schreef r_one het volgende:
[..]
Artikel 38 Vrijstellingsbesluit WBP
Zie ook http://www.iusmentis.com/(...)ilmen-cameratoezicht
Alsjeblieft, graag gedaan![]()
Helemaal goed en zeiken over privacy-schending ed. bevestigd alleen maar dat je muggezift omdat je zelf misschien iets op je kerfstok hebt of gaat krijgen.quote:Op dinsdag 7 december 2010 21:16 schreef Lange_Lans het volgende:
Jij wilde iets stelen?![]()
De winkelier moet te allen tijde bij binnenkomst middels een notificatie aangeven dat er videobewaking is. Jij kunt dan voor jezelf bepalen of je de winkel wel of niet in wil.
Je post was al twijfelachtig maar ditquote:
Volgens mij heb ik mij nergens bezig gehouden met wat jij noemt "zeiken over privacy-schending",quote:Op woensdag 8 december 2010 13:35 schreef rubje het volgende:
[..]
Helemaal goed en zeiken over privacy-schending ed. bevestigd alleen maar dat je muggezift omdat je zelf misschien iets op je kerfstok hebt of gaat krijgen.
Heb zelf als winkelsurveillant gewerkt en ook camera toezicht gedaan, dit werd meestal gehanteerd bij de meeste winkels en ook op stations.quote:Op woensdag 8 december 2010 08:06 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Toppertje![]()
Nu even de bron(nen) van willemwaus afwachten
Camerabewaking in winkels en stations kun je niet over één kam scheren.quote:Op woensdag 8 december 2010 15:07 schreef willemwaus het volgende:
[..]
Heb zelf als winkelsurveillant gewerkt en ook camera toezicht gedaan, dit werd meestal gehanteerd bij de meeste winkels en ook op stations.
Dan ging het, toen jij het deed, onrechtmatig.quote:Zo wordt het iig gedaan, qua wetten en bronnen weet ik alleen hoe het in de praktijk in zijn werk gaat, zo ging het toen ik het deed.
Nou snijd je een heel ander aspect aan. Publicatie heeft in principe niks meer te maken met observatie en registratie van camerabeelden.quote:Op woensdag 8 december 2010 15:10 schreef willemwaus het volgende:
Wat betreft portretrecht met het uitgeven van gemaakte beelden / snapshots, hier wordt over het algemeen geen rekening mee gehouden door de winkel eigenaren zelf, als jij iets jat bij een AH in Amsterdam west is de kans onwijs groot dat jouw foto ook hangt bij de AH amsterdam oost
Die richtlijnen zijn er wel en staan, zoals gezegd, vemeld in het Vrijstellingsbesluit WBP. Om precies te zijn in atikel 38 lid 6. Ik heb 'm eerder al gequote.quote:En het bewaren van camerabeelden, dit wordt bij de meeste supermarkten, tankstations, hotels en winkelcentra gewoon 2-4 weken opgeslagen (gewoon tot het moment dat de schijfruimte op is), hier zijn verder niet echt richtlijnen voor volgens mij.
Daar kijk ik niet echt van opquote:Op woensdag 8 december 2010 15:39 schreef willemwaus het volgende:
Ok, daarom zei ik al, ik heb alleen de praktijk meegemaakt, zo ging het en nog steeds. Dus deze wetten worden dus totaal niet nageleefd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |