Uiteraard.quote:Op dinsdag 7 december 2010 22:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
En als ik er nou meer weet te vinden, is ie dan niet meer moederziel alleen?
Het gaat het er bij mij niet in dat je weigert je boude uitspraken te onderbouwen.quote:Op dinsdag 7 december 2010 23:01 schreef ATON het volgende:
[..]
Ho, nu ben ik het nog die ' een foute manier van discussiëren' heeft. Nou moe ! probeer eens te lezen wat ik schrijf. Moet ik dit steeds niet keer op keer herhalen, of gaat het er niet in ?
Wat praat je nu onzin. Een schooljongen weet dat Herodes niet meer mensen vermoord dan eigen familieleden?quote:Op dinsdag 7 december 2010 23:04 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik heb een handje geholpen. Moet er nog een leesbril en een rode loper bij soms ?
Als een schooljongen dit weet, waarom KoningDavid dan niet ? Jij wist dit toch ook ? Waarom hebt u hem niet verder geholpen ?
Ik loop helemaal niet te goochelen met woorden, ik gebruik hoogstens iets te vaak shortcuts voor jou blijkbaar, want jij bent niet in staat om in te zien dat helemaal niks van jouw mooie lijstje historisch zeker is, (behalve dan het feit dat men claimde dat hij was opgestaan, dat wel natuurlijk)quote:Op dinsdag 7 december 2010 22:45 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Je kan draaien met woorden wat je wilt, maar je praat nog steeds even grote onzin, vaarsuvius.
Wat we uit niet-christelijke bronnen weten:
- Jezus was een wijs mens.
- Jezus deed wonderlijke dingen.
- Jezus had volgelingen.
- Jezus werd op verzoek van het Sanhedrin en op bevel van Pontius Pilatus gekruisigd.
- Na zijn dood claimde men dat hij was opgestaan.
Dit weten we vanuit de meest primitieve niet-christelijke bronnen. Jij zegt dat we '0 informatie' uit die bronnen hebben en dat is dus aantoonbaar nonsens.
Je hebt blijkbaar geen echte argumenten, want je blijft me maar aanvallen op taalgebruik of andere bijzaken.quote:Weer loop je zo warrig te goochelen met woorden. Ik vind het vrij irrelevant wat jij interessant vindt, het gaat mij erom dat als je zegt dat we "niets kunnen zeggen over het leven van Jezus", dat klinkklare onzin is.
Ik moet ook wel eens dingen doen als eten koken, afwas opbergen, werk voorbereiden.. En verder doe ik mijn best, maar kd en ik zitten meestal niet bepaald op dezelfde golflengte, dus veel zin heeft het niet.quote:Op dinsdag 7 december 2010 23:04 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik heb een handje geholpen. Moet er nog een leesbril en een rode loper bij soms ?
Als een schooljongen dit weet, waarom KoningDavid dan niet ? Jij wist dit toch ook ? Waarom hebt u hem niet verder geholpen ?
O kijk, dát wist ik nu net niet. Was hij beschuldigd van politieke of religieuze feiten ?? Religieuze delinquenten werden door het Sanhedrin gerecht. men moest dit enkel melden aan het Romeins bestuur. Wat was nu weer de aanklacht ?quote:Judea was onder bewind van de Romeinen en de mogelijkheden voor het Sanhedrin om eigen vonnissen te voltrekken was beperkt.
Hij is gedeeltelijk door JC verwoest, en daarna helemaal door volgelingen van JC... De laatste wetenschapper, een wonderlijke vrouw is vermoord door volgelingen van JC, en daarna uit elkaar gerukt.quote:Ja, je bedoelt die bibliotheek die waarschijnlijk verwoest is door Julius Caesar? Het wordt door mensen die er weinig verstand van hebben vaak toegeschreven aan christenen, en mensen als jij zijn dan gelijk geneigd dit te geloven, maar het klopt totaal niet.
Ik heb hier een post geschreven over de zogenaamde Dark Ages en de rol van het christendom daarin:
Respect voor gelovigen, wat en hoe
Wat is dan de stand van de wetenschap? Welk uniek materiaal hadden ze dan? Ja, ze hebben uit bron Q geput, dat ontken ik ook nergens. Maar ooggetuige was niemand.quote:Dit is niet 'de huidige stand van de wetenschap', grappig dat jij je alleen een beroep doet op de wetenschap als het je uitkomt. Matteüs en Lukas hebben Markus inderdaad als bron gebruikt, daarnaast beschikken ze over uniek materiaal en lijken ze uit de hypothetische bron 'Q' te putten.
Soms verder kijken dan 1 pagina kan handig zijn KDquote:Bronnen waarvoor?
Nee, je zoekt uit wat jij het meest geloofwaardig vindt. Als je de historische Jezus maar overeind kan houden.quote:Ik zoek niet uit wat ik het beste vind klinken, ik zoek uit wat het meest geloofwaardig is.
Of misschien is het wel andersom? Je moet goed begrijpen dat Paulus zijn brieven eerder schreef dan de evangelieen geschreven zijn.quote:Dat is wel een citaat van Jezus. Geleerden zeggen ook dat Paulus' uitspraak in Romeinen 12:14 zou verwijzen naar de uitspraak van Jezus in Matteüs 5, bijvoorbeeld.
Enkel het sterven en opstaan van Jezus beschrijft hij. Meer niet. De evangelieen overschrijven? Weet je dan niet dat die evangelieen toen nog niet geschreven waren? Hoe kan hij het dan overschrijven.quote:Paulus schrijft ook genoeg over Jezus, hij noemt hem enorm vaak. Maar het zijn vooral theologische duidingen van het leven, sterven en opstaan van Jezus. Daarnaast geeft Paulus veel pastoraal advies. Ik zie geen reden waarom hij de evangeliën over zou moeten schrijven.
Hier ga ik er vele malen uitgebreider op in: Hoe betrouwbaar zijn de vier evangeliën?
Dit snap ik nietquote:Natuurlijk wel. Als ik zeg dat ik mijn kat 30 jaar geleden in de tuin van Wim Kok heb begraven is dat toch makkelijker te checken dan dat ik hem heb laten begraven bij een 'John Doe' of een anoniem iemand?
Je vergeet dat er in bepaalde evangelieen stond dat deze Jozef een stille volgeling van Jezus was! En dit is natuurlijk zeer belangrijk, en ben je daarom vergeten. Hij was geen vijand, maar een vriend/volgeling van Jezus. Daarmee hebben ze het Sanhedrin beschaamd. Waarom een man wel volgeling was van Jezus en zij niet.quote:Dat doe ik, denk zelf wat beter na.
Het is tamelijk ongewoon dat blijkbaar alleen een lid van het Sanhedrin bereid was om Jezus te begraven. Niet Jezus' familie of vooraanstaande apostelen, maar iemand van het Sanhedrin. Het Sanhedrin waarvan, volgens de evangeliën, alle leden instemden met Jezus' kruisiging. Niet echt iets om trots op te zijn als vroege christenen.
Dyonisus, ook een zoon van een Aardse moeder en God. Gekruisigd (er is zelfs een amulet gevonden met een mens hangend aan een kruis, je zou denken dat het Jezus is, maar het is Dyonisus.quote:Oh ja. Welke mythes zijn dat dan?
Dat denk ik niet...quote:Dus jij denkt dat de kern van Celsus' kritiek was dat christenen het verhaal omtrent Jezus te letterlijk nemen?
De naam van die schooljongen graag. Onderbouwen.. je weet wel ?quote:Op dinsdag 7 december 2010 23:09 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Wat praat je nu onzin. Een schooljongen weet dat Herodes niet meer mensen vermoord dan eigen familieleden?
Loop niet zo slap te ouwehoeren en onderbouw gewoon je uitspraken.
Nee duh, historisch-wetenschappelijk weten we vrijwel niks 'zeker'.quote:Op dinsdag 7 december 2010 23:10 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Ik loop helemaal niet te goochelen met woorden, ik gebruik hoogstens iets te vaak shortcuts voor jou blijkbaar, want jij bent niet in staat om in te zien dat helemaal niks van jouw mooie lijstje historisch zeker is, (behalve dan het feit dat men claimde dat hij was opgestaan, dat wel natuurlijk)
Ja, inderdaad. Het is veel verstandiger om gewoon foutieve, incorrecte opmerkingen te maken dan zaken gewoon goed te verwoorden. Dat is ook zo vermoeiend! En mij vervolgens kwalijk nemen dat ik jouw foutieve opmerkingen corrigeer. Vergeef mij mijn historische nauwkeurigheid.quote:Op dinsdag 7 december 2010 23:10 schreef vaarsuvius het volgende:
Ik heb alleen geen zin om steeds allerlei bijwoorden en bijvoeglijke naamwoorden te moeten gebruiken om subtiele hypothetische uitzonderingen te ondervangen, dus ik heb het gewoon over 0 en niets.
Waar moet ik argumenten voor hebben? Ik val je niet zozeer aan op taalgebruik, ik val je aan op domme, onjuiste opmerkingen.quote:Op dinsdag 7 december 2010 23:10 schreef vaarsuvius het volgende:
Je hebt blijkbaar geen echte argumenten, want je blijft me maar aanvallen op taalgebruik of andere bijzaken.
Dat was me al duidelijk, ik vind het alleen niet zo relevant wat jij wel of niet relevant vindt. Dat is allemaal tamelijk subjectief.quote:Op dinsdag 7 december 2010 23:10 schreef vaarsuvius het volgende:
We kunnen NIKS RELEVANTS zeggen over het leven van de HISTORISCHE JEZUS
Nu duidelijk?
Precies, als hij beschuldigt zou zijn door het gebruik van de term "Zoon van God" zoals Christenen claimen, dan zou hij gestenigd worden door de Joden.quote:O kijk, dát wist ik nu net niet. Was hij beschuldigd van politieke of religieuze feiten ?? Religieuze delinquenten werden door het Sanhedrin gerecht. men moest dit enkel melden aan het Romeins bestuur. Wat was nu weer de aanklacht ?
Berjan, je bent verdomd goed op de hoogte. ( en als ze dan toch de 'zoon-van-de-vader' hebben vrijgelaten wil zeggen dat Jezus een zoon had en samen was opgepakt )quote:Op dinsdag 7 december 2010 23:20 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Precies, als hij beschuldigt zou zijn door het gebruik van de term "Zoon van God" zoals Christenen claimen, dan zou hij gestenigd worden door de Joden.
Alsof Romeinen zich ook maar enigszins druk maakten om zo'n claim..
En als je dan ook nog leest dat er voor de kruisiging een man genaamd Barabbas vrijgelaten wordt, en je weet dat Barabbas "zoon van de vader" betekend. En je leest verder dat het niet eens normaal was om moordenaars vrij te laten, dan weet je als het goed is wel wat voor fantastische boodschap er door de evangelisten verteld is.
En ja, dan moet je bij de mysteriegodsdiensten zijn. Anders kun je de evangelieen niet snappen.
Toch lijk je de historische jezus wel heel belangrijk te vinden voor je geloof, belangrijk genoeg dat je steeds onwetenschappelijke mythische (of religieuze zo je wilt) elementen in je 'historische' jezus verhaal blijft plakken.quote:Op dinsdag 7 december 2010 23:15 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Nee duh, historisch-wetenschappelijk weten we vrijwel niks 'zeker'.
Wat een toeval, die gedachte komt ook steeds bij mij op. (Dat je soms domme opmerkingen maakt) Ik moet wel toegeven dat de jouwe doorgaans mooi gepresenteerd worden.quote:Waar moet ik argumenten voor hebben? Ik val je niet zozeer aan op taalgebruik, ik val je aan op domme, onjuiste opmerkingen.
Net zoals er niks relevants over Jezus overblijft voor mensen die de subjectieve christenbril niet op hebben.quote:Dat was me al duidelijk, ik vind het alleen niet zo relevant wat jij wel of niet relevant vindt. Dat is allemaal tamelijk subjectief.
Lees eens de evangeliën, Berjan:quote:Op dinsdag 7 december 2010 23:20 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Precies, als hij beschuldigt zou zijn door het gebruik van de term "Zoon van God" zoals Christenen claimen, dan zou hij gestenigd worden door de Joden.
Alsof Romeinen zich ook maar enigszins druk maakten om zo'n claim..
Ik weet niet, het kan ook wel eens deze vader betreffen:quote:Op dinsdag 7 december 2010 23:24 schreef ATON het volgende:
[..]
Berjan, je bent verdomd goed op de hoogte. ( en als ze dan toch de 'zoon-van-de-vader' hebben vrijgelaten wil zeggen dat Jezus een zoon had en samen was opgepakt )
Heb je hier bronnen voor?quote:Op dinsdag 7 december 2010 23:13 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Hij is gedeeltelijk door JC verwoest, en daarna helemaal door volgelingen van JC...
Och, je hebt zeker de film Agora gezien, of niet?quote:Op dinsdag 7 december 2010 23:13 schreef Berjan1986 het volgende:
De laatste wetenschapper, een wonderlijke vrouw is vermoord door volgelingen van JC, en daarna uit elkaar gerukt.
Lul niet. Je weet niets van de wetenschap.quote:Op dinsdag 7 december 2010 23:13 schreef Berjan1986 het volgende:
Jij denkt echt hoog van jezelf![]()
Alsof ik ook maar enige interesse heb in jouw kijk op de dark ages? Ik kijk naar de feiten, volgens de wetenschap.
Wat ik zeg, dat ze geput hebben uit Markus, Q en eigen materiaal.quote:Op dinsdag 7 december 2010 23:13 schreef Berjan1986 het volgende:
Wat is dan de stand van de wetenschap?
Het gaat ver dit helemaal uit de doeken te doen. Hier kan je er meer over vinden: http://en.wikipedia.org/wiki/Synoptic_Gospelsquote:Op dinsdag 7 december 2010 23:13 schreef Berjan1986 het volgende:
Welk uniek materiaal hadden ze dan?
Markus en Lukas waren inderdaad geen ooggetuigen, al lijken ze wel gesproken te hebben met ooggetuigen. Ook het evangelie van Johannes lijkt geschreven door een ooggetuige.quote:Op dinsdag 7 december 2010 23:13 schreef Berjan1986 het volgende:
Ja, ze hebben uit bron Q geput, dat ontken ik ook nergens. Maar ooggetuige was niemand.
Ik ken die uitspraak, maar waar wil je bronnen voor hebben? Dat de kindermoord waarschijnlijk over 10 a 20 kinderen gaat of dat Herodus gekkere dingen heeft gedaan?quote:Op dinsdag 7 december 2010 23:13 schreef Berjan1986 het volgende:
Soms verder kijken dan 1 pagina kan handig zijn KD
"
De bijbelse kindermoord zou waarschijnlijk gaan over een moord op zo'n 10 a 20 kinderen. Herodus heeft gekkere dingen gedaan."
Dan is het gehele geleerdencircuit blijkbaar net zo 'subjectief' als ik. Zijn wij dan met zijn allen gek en ben jij een van de weinigen die het licht wel ziet? Of zou het andersom zijn? Wat vind je waarschijnlijker?quote:Op dinsdag 7 december 2010 23:13 schreef Berjan1986 het volgende:
Nee, je zoekt uit wat jij het meest geloofwaardig vindt. Als je de historische Jezus maar overeind kan houden.
Ok. Leuk ook dat je ook voor iedereen spreekt hier.quote:Op dinsdag 7 december 2010 23:13 schreef Berjan1986 het volgende:
Of misschien is het wel andersom? Je moet goed begrijpen dat Paulus zijn brieven eerder schreef dan de evangelieen geschreven zijn.
[..]
Enkel het sterven en opstaan van Jezus beschrijft hij. Meer niet. De evangelieen overschrijven? Weet je dan niet dat die evangelieen toen nog niet geschreven waren? Hoe kan hij het dan overschrijven.
En nogmaals (ik heb het al zo vaak gezegd): het interesseert niemand iets wat jij ergens van vindt.
Oh ja. Post eens wat van die vragen dan?quote:Op dinsdag 7 december 2010 23:13 schreef Berjan1986 het volgende:
Ik snap niet waarom je tot de gedachte bent gekomen dat die topics anderen kan overtuigen. Als ik die topics altijd inzie, dan hebben mensen altijd enorm veel vragen maar opgelost worden ze zelden.
Dat ontkracht mijn punt toch niet? De vroege christenen waren niet bepaald vrienden van het Sanhedrin en het Joodse gezag. Dat uitgerekend iemand van dat Joodse gezag Jezus begraven is, en niet zijn eigen familie of naaste volgelingen, is op zijn minst opmerkelijk.quote:Op dinsdag 7 december 2010 23:13 schreef Berjan1986 het volgende:
Je vergeet dat er in bepaalde evangelieen stond dat deze Jozef een stille volgeling van Jezus was! En dit is natuurlijk zeer belangrijk, en ben je daarom vergeten. Hij was geen vijand, maar een vriend/volgeling van Jezus. Daarmee hebben ze het Sanhedrin beschaamd. Waarom een man wel volgeling was van Jezus en zij niet.
Dyonisus is niet gekruisigd, hoe kom je daar nou weer bij?quote:Op dinsdag 7 december 2010 23:13 schreef Berjan1986 het volgende:
Dyonisus, ook een zoon van een Aardse moeder en God. Gekruisigd
quote:Op dinsdag 7 december 2010 23:13 schreef Berjan1986 het volgende:
(er is zelfs een amulet gevonden met een mens hangend aan een kruis, je zou denken dat het Jezus is, maar het is Dyonisus.
Dan kan je beter dit topic geven, daar reageerden mensen:quote:Op dinsdag 7 december 2010 23:13 schreef Berjan1986 het volgende:
Ik zal jou een topic geven om in te kijken:
overeenkosten tussen klasssiek griekse mythologie en christe
Ah, fijn. Kom dan eens met citaten van Celsus waaruit dat blijkt?quote:Op dinsdag 7 december 2010 23:13 schreef Berjan1986 het volgende:
Dat denk ik niet...
.................................................................................dat weet ik zeker..............
Alsof Pilatus meer dan 2 seconde nodig zou hebben om iemand waarvan een gerucht gaat dat hij door mensen koning wordt genoemd en waarvan in ieder geval sommige volgelingen zwaarden dragen tot het kruis te veroordelenquote:Op dinsdag 7 december 2010 23:31 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Lees eens de evangeliën, Berjan:
Johannes 19
12 Vanaf dat moment wilde Pilatus hem vrijlaten. Maar de Joden riepen: Als u die man vrijlaat bent u geen vriend van de keizer, want iedereen die zichzelf tot koning uitroept pleegt verzet tegen de keizer. 13 Pilatus hoorde dat, liet Jezus naar buiten brengen en nam plaats op de rechterstoel op het zogeheten Mozaïekterras, in het Hebreeuws Gabbata. 14 Het was rond het middaguur op de voorbereidingsdag van Pesach. Pilatus zei tegen de Joden: Hier is hij, uw koning. 15 Meteen schreeuwden ze: Weg met hem, weg met hem, aan het kruis met hem! Pilatus vroeg: Moet ik uw koning kruisigen? Maar de hogepriesters antwoordden: Wij hebben geen andere koning dan de keizer!
Zoals?quote:Op dinsdag 7 december 2010 23:27 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Toch lijk je de historische jezus wel heel belangrijk te vinden voor je geloof, belangrijk genoeg dat je steeds onwetenschappelijke mythische (of religieuze zo je wilt) elementen in je 'historische' jezus verhaal blijft plakken.
Inderdaad. Want we weten allemaal dat alleen christenen geïnteresseerd zijn in Jezus!quote:Op dinsdag 7 december 2010 23:27 schreef vaarsuvius het volgende:
Net zoals er niks relevants over Jezus overblijft voor mensen die de subjectieve christenbril niet op hebben.
Nou, het ging niet van harte, handen wassen in onschuld en zo, wat je onder andere kunt nalezen in Johannes 18 en 19:quote:Op dinsdag 7 december 2010 23:48 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Alsof Pilatus meer dan 2 seconde nodig zou hebben om iemand waarvan een gerucht gaat dat hij door mensen koning wordt genoemd en waarvan in ieder geval sommige volgelingen zwaarden dragen tot het kruis te veroordelen
Ben ik onduidelijk geweest of wat?quote:Lees eens de evangeliën, Berjan:
Johannes 19
12 Vanaf dat moment wilde Pilatus hem vrijlaten. Maar de Joden riepen: Als u die man vrijlaat bent u geen vriend van de keizer, want iedereen die zichzelf tot koning uitroept pleegt verzet tegen de keizer. 13 Pilatus hoorde dat, liet Jezus naar buiten brengen en nam plaats op de rechterstoel op het zogeheten Mozaïekterras, in het Hebreeuws Gabbata. 14 Het was rond het middaguur op de voorbereidingsdag van Pesach. Pilatus zei tegen de Joden: Hier is hij, uw koning. 15 Meteen schreeuwden ze: Weg met hem, weg met hem, aan het kruis met hem! Pilatus vroeg: Moet ik uw koning kruisigen? Maar de hogepriesters antwoordden: Wij hebben geen andere koning dan de keizer!
Google maar eens, ik ben geen kinderjuf.quote:Heb je hier bronnen voor?
Nee, ik heb boeken gelezen hierover, en artikelen bekeken.quote:Och, je hebt zeker de film Agora gezien, of niet?
Mag ik je dit artikel aanraden:
http://armariummagnus.blo(...)llywood-strikes.html
Ja hoor, de meest esoterische is geschreven door een ooggetuige. Waarschijnlijk door Lazarus (als ik bepaalde theorieën moeten geloven). De jongste van allemaal zelfs. Betrouwbaar hoor..quote:Markus en Lukas waren inderdaad geen ooggetuigen, al lijken ze wel gesproken te hebben met ooggetuigen. Ook het evangelie van Johannes lijkt geschreven door een ooggetuige.
Kijk eens in je eigen links, daar waren vragen genoeg en minder antwoorden. Je blijft vaak opvallend stil, als er een storm van kritiek is losgebarsten op je opening.quote:Oh ja. Post eens wat van die vragen dan?
Dat ontkracht je punt wel. Er staat zelfs in de Bijbel dat deze Jozef een volgeling van Jezus was. Dus ze pakken iemand van het Sanhedrin, en die plaatsen ze in hun eigen kamp. Hoezo is dat vernederend voor de eerste Christenen?quote:Dat ontkracht mijn punt toch niet? De vroege christenen waren niet bepaald vrienden van het Sanhedrin en het Joodse gezag. Dat uitgerekend iemand van dat Joodse gezag Jezus begraven is, en niet zijn eigen familie of naaste volgelingen, is op zijn minst opmerkelijk.
Lezen KD, in de boeken van de duivelquote:Dyonisus is niet gekruisigd, hoe kom je daar nou weer bij?
Waar is het bewijs dat het na Christus gemaakt is. In mijn boek wordt vermeld dat het voor Christus gemaakt is. En inderdaad, ik heb het dan over Orpheus.quote:Je bedoelt deze amulet?
Die is niet van Dyonisus maar van Orpheus. Bovendien stamt die amulet waarschijnlijk uit de derde eeuw n.c. of later.
Nee, ik geef je een topic. Dan moet jij er geen ander topic van maken. Nogmaals: Jouw mening is niet belangrijker als die van mij. We zijn gelijkwaardig, gedraag je er ook naar.quote:Dan kan je beter dit topic geven, daar reageerden mensen:
Hoe het Jezus (e.a. zonen van God) verhaal is ontstaan...
Alsof we nog citaten van Celsus hebben. Het enige wat we hebben is door een Christelijk antwoord op deze Celsus.quote:Ah, fijn. Kom dan eens met citaten van Celsus waaruit dat blijkt?
Jawel, het evangelie volgens Johannes vermeldt zelf wie de auteur is:quote:Op woensdag 8 december 2010 00:16 schreef Daniel1976 het volgende:
Dat vind ik een plausibele verklaring.
We hebben dus geen idee volgens mij wie die dingen heeft geschreven.
Het wil natuurlijk niet zeggen dat Barabbas de zoon van Jezus was he.quote:Berjan, je bent verdomd goed op de hoogte. ( en als ze dan toch de 'zoon-van-de-vader' hebben vrijgelaten wil zeggen dat Jezus een zoon had en samen was opgepakt )
Nou ja, waar slaat dit nou weer op? Je vraag mij ook om bronnen te noemen, vraag ik het aan jou krijg ik dit als antwoord? Slecht van je.quote:Op woensdag 8 december 2010 00:07 schreef Berjan1986 het volgende:
Google maar eens, ik ben geen kinderjuf.
Dat ziet er uit als een uitermate betrouwbare bron.quote:Op woensdag 8 december 2010 00:07 schreef Berjan1986 het volgende:
Nee, ik heb boeken gelezen hierover, en artikelen bekeken.
http://www.seniorplaza.nl/WereldwonderPharos.htm
Op welke bron baseren ze dit dan? Waarschijnlijk bestond de bibliotheek niet meer aan het einde van de vierde eeuw. De Serapeum, die inderdaad door christenen in de vierde eeuw vernietigd werd, bevatte waarschijnlijk toen geen boeken meer. Zelfs anti-christelijke bronnen, zoals bijv. Eunapius, maken wel melding van de vernieitiging van de Serapeum maar melden niks over boeken die vernietigd zouden zijn. Ook andere bronnen (Socrates van Constantinopel, Ammianus Marcellinus) melden niets over boeken in het Serapeum.quote:De bibliotheek van Alexandrië, verreweg de grootste van de oude wereld, liep eerst per ongeluk brandschade op tijdens Caesars acties tegen Pompeius in 47 v. Chr., om nog meer schade op te lopen bij de verwoesting van de paleizenwijk in 270.
Daarop volgde de kwaadaardige vernietiging door de christenen aan het eind van de 4de eeuw n. Chr.
Jij noemt het esoterisch, ik niet. Ik denk overigens dat het door Johannes de Oudste is geschreven. Richard Bauckham maakt daar een hele interessante case voor.quote:Op woensdag 8 december 2010 00:07 schreef Berjan1986 het volgende:
Ja hoor, de meest esoterische is geschreven door een ooggetuige. Waarschijnlijk door Lazarus (als ik bepaalde theorieën moeten geloven). De jongste van allemaal zelfs. Betrouwbaar hoor..
Slechter kan je me niet typeren denk ik. Ik ga juist overal op in en behandel iedereen zijn vragen uitvoerig. Ik kan je nu natuurlijk vragen om in die topics posts te vinden waar ik niet op in ben gegaan, maar ik weet wel beter denk ik.quote:Op woensdag 8 december 2010 00:07 schreef Berjan1986 het volgende:
Kijk eens in je eigen links, daar waren vragen genoeg en minder antwoorden. Je blijft vaak opvallend stil, als er een storm van kritiek is losgebarsten op je opening.
Nogmaals, omdat niemand behalve iemand van het Sanhedrin, wat zeker in het vroege christendom tamelijk gehaat werd, het blijkbaar durfde om Jezus te begraven.quote:Op woensdag 8 december 2010 00:07 schreef Berjan1986 het volgende:
Dat ontkracht je punt wel. Er staat zelfs in de Bijbel dat deze Jozef een volgeling van Jezus was. Dus ze pakken iemand van het Sanhedrin, en die plaatsen ze in hun eigen kamp. Hoezo is dat vernederend voor de eerste Christenen?
Weer zo'n prutantwoord. Heb je bronnen voor de uitspraak dat Dionysus gekruisigd is? Het lijkt namelijk volstrekte onzin.quote:Op woensdag 8 december 2010 00:07 schreef Berjan1986 het volgende:
Lezen KD, in de boeken van de duivel
In welk boek? In dat boek van Peter Gandy en Timothy Freke?quote:Op woensdag 8 december 2010 00:07 schreef Berjan1986 het volgende:
Waar is het bewijs dat het na Christus gemaakt is. In mijn boek wordt vermeld dat het voor Christus gemaakt is. En inderdaad, ik heb het dan over Orpheus.
http://www.bede.org.uk/orpheus.htmquote:The irony - of course- is that we are not making any spectacular claims about the amulet at all. Only that it exists - which we have taken on trust from coming across it a couple of times in our research - and that the Jesus Mysteries thesis explains it very neatly. Our thesis certainly doesn't rest on it in any way. (It is after all from the 3rd century CE if the dating is right, which we have not challenged). Our thesis is an attempt to explain a vast body of otherwise puzzling information. The amulet did play a psychological role for us, however, when it unexpectedly turned up late in our research. And of course it makes a very striking cover.
Natuurlijk komt zal er ook een kruisachtig symbool zijn voorgekomen in andere religies, het is immers een vrij simpel symbool. Maar welke goden zijn er nog meer gekruisigd dan? Noem ze eens en onderbouw het.quote:Op woensdag 8 december 2010 00:07 schreef Berjan1986 het volgende:
Goed, dit amulet kan best in de derde eeuw na Christus gemaakt zijn. Dit wil echter niks, maar dan ook niks zeggen over kruisiging bij de Mysteriegodsdiensten. Ik raad je aan iets te lezen uit de "geheime leer" dat gaat over het symbool van het kruis. Hierin komt de afkomst van het kruis naar voren, dat al in de hele oudheid een belangrijk symbool was. De TAU van de Egyptenaren,
De Hindoes kenden het kruis.
Uhm... wat?quote:Op woensdag 8 december 2010 00:07 schreef Berjan1986 het volgende:
In het Oude Testament moeten koningen voor de zon gekruisigd worden.
Jouw topic was nogal dood. Ik denk ik geef je een topic waar door meer mensen, veel uitgebreider, over het onderwerp gesproken is.quote:Op woensdag 8 december 2010 00:07 schreef Berjan1986 het volgende:
Nee, ik geef je een topic. Dan moet jij er geen ander topic van maken.
Toch knap dat je dan wist wat Celsus precies bedoelde!quote:Op woensdag 8 december 2010 00:07 schreef Berjan1986 het volgende:
Alsof we nog citaten van Celsus hebben. Het enige wat we hebben is door een Christelijk antwoord op deze Celsus.
Dit klopt. Maar Markus en Lukas waren geen apostelen en ook niet mensen met bijzonder gezag in de vroege kerk. Het lijkt wat vreemd om die evangeliën dan onterecht aan hen toe te schrijven.quote:Op woensdag 8 december 2010 00:16 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik wil nog even ingaan op de historische waarde van de namen Matheus, Marcus, Lucas en Johannes als namen van de geschriften.
In die tijd lazen mensen geen boeken van onbekende onbeduidende mensen.
Wanneer je dus wil dat je boek gelezen wordt moet je het dus wel toeschrijven aan iemand met gezag.
And.....CUT !! OK jongens, part 2 staat er op. Nu nog de buitenopnamen.. koffie ?quote:Op dinsdag 7 december 2010 23:31 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Lees eens de evangeliën, Berjan:
Johannes 19
12 Vanaf dat moment wilde Pilatus hem vrijlaten. Maar de Joden riepen: Als u die man vrijlaat bent u geen vriend van de keizer, want iedereen die zichzelf tot koning uitroept pleegt verzet tegen de keizer. 13 Pilatus hoorde dat, liet Jezus naar buiten brengen en nam plaats op de rechterstoel op het zogeheten Mozaïekterras, in het Hebreeuws Gabbata. 14 Het was rond het middaguur op de voorbereidingsdag van Pesach. Pilatus zei tegen de Joden: Hier is hij, uw koning. 15 Meteen schreeuwden ze: Weg met hem, weg met hem, aan het kruis met hem! Pilatus vroeg: Moet ik uw koning kruisigen? Maar de hogepriesters antwoordden: Wij hebben geen andere koning dan de keizer!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |