Volkomen met u eens.quote:Op donderdag 9 december 2010 13:28 schreef Haushofer het volgende:
Het topic loopt wat fijner als dit soort reacties (van alle kanten) wegblijven. Bovendien zijn ze bijzonder kinderachtig. Graag op normale manier met elkaar communiceren
Laten we veronderstellen dat men ipv de Deuteronomische geschiedenis, Tolkien had gevonden, dan was dit misschien wel het O.T. geweest.quote:Maar antwoord dan ook eerst eens mijn vraag, wat was de bedoeling van Tolkien en wat was de bedoeling van de verschillende bijbelschrijvers en hoe is dat vergelijkbaar?
Om een paradigmaverschuiving te bewerkstelligen moet je ten eerste veel kennis van de materie hebben en ten tweede je zaak goed kunnen onderbouwen.quote:Op donderdag 9 december 2010 13:19 schreef ATON het volgende:
[..]
En zelfs als ik hier alleen sta.. Wat heeft de meerderheid van stemmen met de waarheid te zien ?
Prima, doe dat. Dan blijf ik ondertussen wachten op die onderbouwing van je.quote:Op donderdag 9 december 2010 13:19 schreef ATON het volgende:
En is dát wat u aanbrengt onderbouw te noemen? Zal ik in gedachte houden.
Mijn vraag was wel wanneer de eerste uitgave van het O.T. heeft plaats gevonden, en niet het hele O.T. En inderdaad, aan de bijna veertig boeken hebben verschillende auteurs gewerkt over verschillende tijdvakken.quote:Jouw vraag is verder mijns inziens niet te beantwoorden. Het Oude Testament is een verzameling van bijna veertig boeken met daarin onder andere liederen en geschiedenissen. Deze zijn geschreven door een groot aantal verschillende schrijvers. Het is mijns inziens een onmogelijke vraag om te zeggen wat de eerste uitgave van het OT is, of wie daar de opdrachtgever van was daar is de verzameling aan boeken te breed voor. Zo op het eerste gezicht lijkt deze wikipagina wel wat te vertellen over de totstandkoming van het Oude Testament.
Verder blijft het mij wel volkomen onduidelijk wat de opdrachtgever cq de eerste uitgave van doen heeft met de vergelijking tussen Lord of the Rings en de bijbel.
Dit kan je mijns inziens niet serieus menen. De wereld die Tolkien schetst in Midden-Aarde is fictief. Hobbits, dwergen, elfen en magie, het is overduidelijk dat wie Tolkien leest met fictie te maken heeft.quote:Op donderdag 9 december 2010 13:38 schreef ATON het volgende:
Jovatov, laat me toe eerst het verband leggen tussen Tolkien en de Bijbel, zoals u gevraagd hebt.
[..]
Laten we veronderstellen dat men ipv de Deuteronomische geschiedenis, Tolkien had gevonden, dan was dit misschien wel het O.T. geweest.
Bepaalde delen wellicht, andere delen weer helemaal niet; neem alleen al het scheppingsverhaalquote:Op donderdag 9 december 2010 17:29 schreef Jovatov het volgende:
Dat kan je niet vergelijken met het Oude Testament wat duidelijk getracht is naar waarheid te schrijven.
Daar ga ik gedeeltelijk met je in mee. Aan de andere kant blijft het toch mijlenver af van Tolkien met verhalen vol draken, ringgeesten en eeuwenoude elven.quote:Op donderdag 9 december 2010 17:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Bepaalde delen wellicht, andere delen weer helemaal niet; neem alleen al het scheppingsverhaalOok bij een verhaal als dat van Jozef of Esther vraag ik me sterk af in hoeverre dit opgeschreven is als historie. Zo zijn er nog talloze andere verhalen uit het OT te noemen waarbij het karakter sterk neigt naar mythe/sage/sprookje/...
quote:Op donderdag 9 december 2010 17:36 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Daar ga ik gedeeltelijk met je in mee. Aan de andere kant blijft het toch mijlenver af van Tolkien met verhalen vol draken, ringgeesten en eeuwenoude elven.
quote:Daniël en de draak
De Babyloniërs vereerden ook nog een grote draak. 24 De koning zei tegen Daniël: U kunt toch niet beweren dat dit geen levende god is? Aanbid hem dus. 25 Maar Daniël zei: Ik aanbid de Heer, mijn God, want hij is een levende God. 26 Als u mij toestemming geeft, majesteit, zal ik de draak zonder zwaard of stok doden. De koning antwoordde: U hebt mijn toestemming. 27 Daniël nam wat teer, vet en dunne graten, mengde alles door elkaar en vormde er koeken van die hij in de bek van de draak gooide. De draak slikte ze door en werd vanbinnen opengereten. Daniël zei: Kijkt u nu eens wat u hebt vereerd.
28 Toen de Babyloniërs hiervan hoorden, waren ze zo verontwaardigd dat ze zich tegen de koning keerden. Onze koning is een Jood geworden! zeiden ze. Hij heeft Bel vernietigd, de draak gedood en de priesters vermoord. 29 Ze gingen naar de koning en zeiden: Levert u Daniël aan ons uit, anders doden we u en uw familie. 30 Door dat dreigement was de koning wel gedwongen Daniël aan hen uit te leveren. 31 Ze wierpen Daniël in de leeuwenkuil, waar hij zes dagen bleef. 32 In de kuil zaten zeven leeuwen, die elke dag twee mensen en twee schapen te eten kregen. Maar nu kregen ze niets, zodat ze Daniël zeker zouden opeten.
33 In Judea leefde in die tijd de profeet Habakuk. Hij had soep gekookt en brood in een kom verkruimeld en wilde net naar het veld gaan om het eten naar de maaiers te brengen, 34 toen een engel van de Heer tegen hem zei: Breng het middagmaal dat je daar hebt naar Babylon, naar Daniël in de leeuwenkuil. 35 Heer, ik ben nog nooit in Babylon geweest, zei Habakuk, en waar die kuil is weet ik niet. 36 De engel van de Heer pakte hem bij zijn kruin en droeg hem in een zucht naar Babylon, waar hij hem aan de rand van de kuil neerzette. 37 Daniël, Daniël, riep Habakuk, hier is het middagmaal dat God je heeft gezonden. 38 En Daniël zei: U hebt dus aan mij gedacht, God. U laat wie u liefhebben nooit in de steek. 39 Daniël stond op en begon te eten. Habakuk werd door de engel van God onmiddellijk weer teruggebracht naar zijn woonplaats.
40 Op de zevende dag kwam de koning om over Daniël te rouwen. Hij liep naar de kuil, keek erin en zag Daniël zitten. 41 Hij juichte: Groot bent u, Heer, God van Daniël! Er is geen andere god dan u. 42 Hij trok Daniël uit de kuil en liet degenen die Daniëls ondergang hadden willen bewerkstelligen in de kuil gooien, en zij werden onmiddellijk, pal voor zijn ogen, verslonden.
Da's uit een deuterocanoniek boek hè, dat gebruik ik nietquote:Op donderdag 9 december 2010 17:47 schreef Haushofer het volgende:
[..]
[..]
Het ligt aan welk bijbelboek je neemt. Veel bijbelverhalen bevatten voor mij overduidelijk literaire grepen in plaats van historische verhandelingen. Het grote verschil met Tolkien is vooral dat hij een hele eigen wereld heeft gecreëerd en de bijbelse auteurs hun verhalen in de wereld om hen heen lieten gebeuren. Maar die "mijlenver" vind ik, naast dit feit, persoonlijk nog wel meevallen.
O ja ? Dan moet je Genesis er maar eens naast leggen.. Zijn dáár geen elfen en reuzen in beschreven ? En goden die bij de mensendochters kindjes maken ? Waar zit hier het verschil ?quote:Op donderdag 9 december 2010 17:29 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Dit kan je mijns inziens niet serieus menen. De wereld die Tolkien schetst in Midden-Aarde is fictief. Hobbits, dwergen, elfen en magie, het is overduidelijk dat wie Tolkien leest met fictie te maken heeft.
Dat kan je niet vergelijken met het Oude Testament wat duidelijk getracht is naar waarheid te schrijven.
De vergelijking is mank, naar mijn mening.
Wat betreft je stuk over Deuteronomium: dat is zonder twijfel interessante stof, en ik ben bang dat ik te weinig van het onderwerp afweet om daar een goede reactie op kunnen geven.
Maar ook al is Deuteronomium pas later geschreven, het is nog steeds een boek wat mijlenver afstaat van een boek als de Lord of the Rings van Tolkien, en dat is nog steeds het punt van discussie wat mij betreft.
Ik maak een uitzondering voor de eerste elf hoofdstukken van Genesis, hoewel daar geen elfen in voorkomen zijn dat inderdaad verhalen die ver weg staan van de leefwereld die we nu kennen. Over het algemeen is Tolkien niet vergelijkbaar met het OTquote:Op donderdag 9 december 2010 17:59 schreef ATON het volgende:
[..]
O ja ? Dan moet je Genesis er maar eens naast leggen.. Zijn dáár geen elfen en reuzen in beschreven ? En goden die bij de mensendochters kindjes maken ? Waar zit hier het verschil ?
Volledig mee eens Haushofer. Zeer mooie posting.quote:Op donderdag 9 december 2010 17:47 schreef Haushofer het volgende:
[..]
[..]
Het ligt aan welk bijbelboek je neemt. Veel bijbelverhalen bevatten voor mij overduidelijk literaire grepen in plaats van historische verhandelingen. Het grote verschil met Tolkien is vooral dat hij een hele eigen wereld heeft gecreëerd en de bijbelse auteurs hun verhalen in de wereld om hen heen lieten gebeuren. Maar die "mijlenver" vind ik, naast dit feit, persoonlijk nog wel meevallen.
O, jij haalt de kaas vantussen het brood. Zo werkt dat niet.quote:Op donderdag 9 december 2010 17:54 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Da's uit een deuterocanoniek boek hè, dat gebruik ik niet
Toch blijven de verhalen in de bijbel (misschien met uitzondering van de eerste elf hoofdstukken van Genesis) heel dicht bij de leefwereld zoals jij en ik die ook kennen.
Slechte vergelijking. Frodo's quest is niet voor de mens, maar voor de vrije volken (Elven, Enten, Dwergen, Mensen, Hobbits. Ook gaat hij niet dood.quote:Op donderdag 9 december 2010 05:09 schreef TheThirdMark het volgende:
Het Christendom is als The Lord of the Rings.
Een leuk verhaal maar na een paar eeuwen van gelul wordt het opgespoten tot iets groots.
Ben benieuwd hoe men Frodo gaat aanbidden over 2k jaar.
Er is immers al een hoop over hem geschreven, zijn tocht voor de mens, zijn opofferingen en zelfs zijn dood.
Nu kunnen we hier nog een tijdje rond de hete brij draaien, maar zonder deze ' voorgeschiedenis ' is de motivatie van deze bolleboos ook niet begrijpelijk. Staat er, om maar een voorbeeld te geven, iets over de ' erfzonde ' in het O.T.? En vinden we daar iets over een opstanding bij het ' laatste oordeel ' ? Zo off topic is dit dan weer niet.quote:Op donderdag 9 december 2010 18:11 schreef koningdavid het volgende:
Zo hee... die historische Jezus enzo. Dat was me er eentje.
ontopic gaarne
ik las als tiener eens the Ainulindalë en de Valaquenta en dacht daarna, hee dit lijkt* wel op een religieus scheppingsverhaal, maar dan door iemand geschreven die wel kan schrijven. Vanaf die dag verloor ik beetje bij beetje mijn belangstelling voor bijbelse verhalen uit het oude testament.quote:Op donderdag 9 december 2010 17:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Bepaalde delen wellicht, andere delen weer helemaal niet; neem alleen al het scheppingsverhaalOok bij een verhaal als dat van Jozef of Esther vraag ik me sterk af in hoeverre dit opgeschreven is als historie. Zo zijn er nog talloze andere verhalen uit het OT te noemen waarbij het karakter sterk neigt naar mythe/sage/sprookje/...
Van de 1074 hoofdstukken in het OT maak ik een uitzondering voor elf van die, dat is iets meer dan 1%. Mijns inziens niet heel noemenswaardig.quote:Op donderdag 9 december 2010 18:09 schreef ATON het volgende:
[..]
O, jij haalt de kaas vantussen het brood. Zo werkt dat niet.
Een detailpuntje, wat me toch wel interesseert.quote:Op woensdag 8 december 2010 14:09 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Klopt niet. Paulus spreekt specifiek over het kruis (tou staurou in het Grieks) in bijv. 1 Kor 1: 16, Gal. 5:11 en Gal. 6:14.
En nu dat ik een heel epistel heb geschreven ( met uitgebreide bronvermelding ) in wiens opdracht de eerste bladzijden van het O.T. zijn geschreven en door wie en wanneer, is het wat stil geworden, he KD ?quote:Op donderdag 9 december 2010 13:10 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Hoe oud is die persoon dan geworden? Ouder dan 1000 jaar?
Het evangelie volgens Johannes komt nogal serieus op me over, en als dit evangelie dan ook nog zelf beweert dat het door een van de meest intieme leerlingen van Jezus geschreven is ben ik in eerste instantie geneigd, een feitelijk verslag, zoals dat van de gevangenneming en kruisiging is, serieus te nemen.quote:Op woensdag 8 december 2010 05:50 schreef ATON het volgende:
[..]
And.....CUT !! OK jongens, part 2 staat er op. Nu nog de buitenopnamen.. koffie ?
( Is wel niet historisch, maar staat wel zo in het script he Kleinduimpje ? )
En staat het gegil van de figuranten sterk genoeg op de geluidsband . Maar goed, kunnen we later eventueel nog eens overdoen. Die take met M.Jackson, zouden we die er op het laatst nog aan toevoegen. Jaaa, super.
Allereerst even de opmerking maken dat " geen enkel auteur van eender welk evangelie " ooggetuigen is geweest. Geen enkel auteur van de evangelies was een apostel, zomin de auteur Johannes. En waar staat er ergens, in eender welk evangelie, dat de meest intieme leerling Johannes was ? Dit evangelie is trouwens door verschillende auteurs geschreven, waarvan het eerste deel niet vóór het jaar 90 en het laatste deel zowat rond 120 n.C.quote:Op donderdag 9 december 2010 19:55 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Het evangelie volgens Johannes komt nogal serieus op me over, en als dit evangelie dan ook nog zelf beweert dat het door een van de meest intieme leerlingen van Jezus geschreven is ben ik in eerste instantie geneigd, een feitelijk verlag, zoals dat van de gevangenneming en kruisiging is, serieus te nemen.
Als jij beweert dat dit niet historisch is verwacht ik van jou dan wel argumenten waarom dat niet zo zou zijn, en allerlei speculaties, waarvan je zonet een treffend voorbeeld gaf, wel.
De vrije volken. Goed punt. Die had je ten tijde van Jezus niet.quote:Op donderdag 9 december 2010 18:12 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Slechte vergelijking. Frodo's quest is niet voor de mens, maar voor de vrije volken (Elven, Enten, Dwergen, Mensen, Hobbits. Ook gaat hij niet dood.
Dan kun je denk ik beter Jedi's en the Force nemen als voorbeeld.
Och, zijn we toch grappig. Niks op de buis ?quote:Op donderdag 9 december 2010 20:12 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
De vrije volken. Goed punt. Die had je ten tijde van Jezus niet.
Oh wacht.
Vervang Elven, Enten, Dwergen, Mensen en Hobbits door Joden, Sadduceeën, de Farizeeën, de Zeloten en de Essenen en de vergelijking komt ineens heel dichtbij.
En als je LotR gelezen had weet je dat Frodo wel degelijk dood gaat
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |