Gelijk gericht schieten? En dat lost wat op? Meneer u rijd te hard *PAF*quote:Op vrijdag 10 december 2010 11:47 schreef ErwinRommel het volgende:
Gewoon gelijk gericht schieten. Wie niet horen wil moet maar voelen!!
Guardia Civil organisatie ook prima. Met pistool-mitrailleurs en pistool aan de heup, plus ploertendoder laten rondlopen. En niks geen platte pet, maar gewoon baret op.
Mja, precies de reden waarom dit geen goed plan is (en ook niet gaat werken voor militairen); de regelgeving waar je als agent aan gebonden bent is zo anders dan voor een militair in z'n werk. Die loopt al snel tegen grenzen aan.quote:Op vrijdag 10 december 2010 11:49 schreef Esses het volgende:
[..]
Gelijk gericht schieten? En dat lost wat op? Meneer u rijd te hard *PAF*
Ik werk volgens de zelfde AI als een agent en ik ben ook militairquote:Op vrijdag 10 december 2010 11:57 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Mja, precies de reden waarom dit geen goed plan is (en ook niet gaat werken voor militairen); de regelgeving waar je als agent aan gebonden bent is zo anders dan voor een militair in z'n werk. Die loopt al snel tegen grenzen aan.
Dat de Kmar een militair politieapparaat is, maakt natuurlijk nog niet dat jij een goed militair zou zijn (in de vervulling van militaire taken) of dat een militair daarmee direct een goed agent is.quote:Op vrijdag 10 december 2010 11:59 schreef Esses het volgende:
[..]
Ik werk volgens de zelfde AI als een agent en ik ben ook militairVergeet dat niet
Enkel we mogen al snel genoeg. De drempel is er alleen onder het mom van zelf dat ding willen pakken.
Het is heupdecoratie, en dat mag het van mij blijven.
Dat ik geen goed militair zou zijn is een kromme redenatie. Voor de vervulling van mijn taak ben ik een prima militair. Ik ben niet opgeleid om vechtend voorwaarts te gaan. Maar zo zijn er meer onderdelen die dat neit zijn.quote:Op vrijdag 10 december 2010 12:01 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat de Kmar een militair politieapparaat is, maakt natuurlijk nog niet dat jij een goed militair zou zijn (in de vervulling van militaire taken) of dat een militair daarmee direct een goed agent is.
Ook dat. Maar ook het feit dat jij je wapen op een Nederlands staatsburger gaat gebruiken, op een afstand die over het algemeen kleiner is dan een militair tot een vijandige partij en het over het algemeen al een heel eind persoonlijker is. De verhalen die ik ken gaat het echt om mensen die elkaar zowat in de ogen keken en bijna neus aan neus stonden. Dat heeft een ehel andere impact op je enz.quote:Een wapen pakken mag je niet 'snel genoeg'. proportionaliteit en subsidiariteit zijn daarbij natuurlijk sleutelbegrippen.
Een militair (niet OA opgeleid) zou makkelijker zijn in het conform de regels toepassen van de ambtsinstructie maar nog zal het proportioneel niet al te veel verschillen. Een ROE is strikter dan een ambtsinstructie.quote:Wat een militair proportioneel vindt, is gemiddeld genomen waarschijnlijk íets anders dan een agent of burger.
Ik heb niet beweerd dat je het niet bent, overigens. Ik beweer alleen dat het geen voorwaarde is. Ik zie, buiten de Kmar, geen enkele reden om aan te nemen dat een willekeurige militair een goed agent zou zijn, omdat 'ie militair is. Dat is blijkbaar wel de insteek van het voorstel.(buiten het verplaatsen van kosten).quote:Op vrijdag 10 december 2010 12:08 schreef Esses het volgende:
[..]
Dat ik geen goed militair zou zijn is een kromme redenatie. Voor de vervulling van mijn taak ben ik een prima militair. Ik ben niet opgeleid om vechtend voorwaarts te gaan. Maar zo zijn er meer onderdelen die dat neit zijn.
Een militair heeft gemiddeld genomen natuurlijk niet zoveel te maken met lokale bevolking als agenten. Een agent heeft als belangrijkste wapen zijn verbale uitdrukkingskracht. Bij een militair (waarbij ik het hier natuurlijk heb over gevechtsfuncties) is dat natuurlijk anders. Ik ken toevallig twee mariniers die zijn overgestapt en zij geven ook aan dat ze erg moeten wennen aan het feit dat de gedachtengang gewoon anders is. Het geweldsspectrum is natuurlijk veel hoger en daarmee krijg je sneller uitspraken als "gelijk schieten en wie niet horen wil, moet maar voelen".quote:Een militair (niet OA opgeleid) zou makkelijker zijn in het conform de regels toepassen van de ambtsinstructie maar nog zal het proportioneel niet al te veel verschillen. Een ROE is strikter dan een ambtsinstructie.
Een goed agent is de agent die voor onbepaalde tijd praat bedoelde je?quote:Op vrijdag 10 december 2010 12:15 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik heb niet beweerd dat je het niet bent, overigens. Ik beweer alleen dat het geen voorwaarde is. Ik zie, buiten de Kmar, geen enkele reden om aan te nemen dat een willekeurige militair een goed agent zou zijn, omdat 'ie militair is. Dat is blijkbaar wel de insteek van het voorstel.(buiten het verplaatsen van kosten).
In de huidige maatschappij zijn de opsporingsambtenaren (gelukkig) ook al aan het omschakelen naar het directe doorpakken ipv. het 5 minuten dom lullen. Het gaat nu eenmaal nergens om om meneer ervan te overtuigen dat hij echt zijn ID kaart moet afgeven. Gewoon direct doorpakken, aanhouden en dan maar laten merken hoe of wat. Wil hij zich verzetten, ga je ook hoger in de geweldsspiraal. Een ROE van bv. een infanterist op uitzending is hier strikter en strenger in dan bijvoorbeeld de ambtsinstructie. Daarom neem ik aan dat in deze manier van handelen een militair prima geschikt zou zijn.quote:[..]
Een militair heeft gemiddeld genomen natuurlijk niet zoveel te maken met lokale bevolking als agenten. Een agent heeft als belangrijkste wapen zijn verbale uitdrukkingskracht. Bij een militair (waarbij ik het hier natuurlijk heb over gevechtsfuncties) is dat natuurlijk anders. Ik ken toevallig twee mariniers die zijn overgestapt en zij geven ook aan dat ze erg moeten wennen aan het feit dat de gedachtengang gewoon anders is. Het geweldsspectrum is natuurlijk veel hoger en daarmee krijg je sneller uitspraken als "gelijk schieten en wie niet horen wil, moet maar voelen".
Ik snap dat ook jij geen ervaring hebt in het straatwerk van een agent en dus ook niet snapt hoe agenten te werk (moeten) gaanquote:Op vrijdag 10 december 2010 12:20 schreef Esses het volgende:
[..]
Een goed agent is de agent die voor onbepaalde tijd praat bedoelde je?
Dat is dan een aanname die in de praktijk (zo blijkt ook) gewoonweg te kort door de bocht is. Een agent is niet constant bezig met handhaven, maar dat schijnt men (en jij ook, zo blijktquote:. Daarom neem ik aan dat in deze manier van handelen een militair prima geschikt zou zijn.
Ik mag aannemen dat jij hier een grapje maakt en niet beseft dat ik al een mooie lading aan diensten effectief bij de politie ingeroosterd erop heb zitten?quote:Op vrijdag 10 december 2010 12:52 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik snap dat ook jij geen ervaring hebt in het straatwerk van een agent en dus ook niet snapt hoe agenten te werk (moeten) gaan.
Het werk van een agent bestaat in de BPZ niet uit het non-stop netwerken. Wel valt hier bijvoorbeeld een stukje begeleiding in huiselijk geweld zaken, begeleiding in zeden trajecten enz. bij. Dat besef ik mij ook terdege. Alleen ik draag een andere mening uit dan jij. Ik ben niet van mening dat diegene die een SF pleegt en blijft doorpraten zoals men wel eens ziet onbeperkt doorgepraat moet blijven. Ik ben van mening dat de politie hier niet van genoeg personeel bedeelt is om dan de hele groep op te pakken. Ik ben tegen de variant zoals je ook wel in de politie op je hielen ziet: We houden er een aan en hopen dat de rest afdruipt. Ik ben voor de variant, we houden ze allemaal aan want ze plegen allemaal het SF. De ene VE moet niet opdraaien voor de SFen van de andere VE. Daarbij mogen de GET en BE wel daadwerkelijk communicatief benadert worden en dient hier niet per definitie op een korte wijze iemand weggebonjourd te worden. In de BPZ heb je niet de taken die bv. een jeugdagent, de wijkagent of om het even welke agent met de netwerkende functie heeft.quote:[..]
Dat is dan een aanname die in de praktijk (zo blijkt ook) gewoonweg te kort door de bocht is. Een agent is niet constant bezig met handhaven, maar dat schijnt men (en jij ook, zo blijkt) toch echt te denken. Het werk van een agent is veel diversen. Denken dat iemand geschikt is omdat "de ROE strenger zijn dan de AI" slaat als een spreekwoordelijk tang op een varken.
Dat laatste is nog het meest belangrijke stuk.quote:Op vrijdag 10 december 2010 13:00 schreef Esses het volgende:
[..]
Ik mag aannemen dat jij hier een grapje maakt en niet beseft dat ik al een mooie lading aan diensten effectief bij de politie ingeroosterd erop heb zitten?
[..]
Het werk van een agent bestaat in de BPZ niet uit het non-stop netwerken. Wel valt hier bijvoorbeeld een stukje begeleiding in huiselijk geweld zaken, begeleiding in zeden trajecten enz. bij. Dat besef ik mij ook terdege. Alleen ik draag een andere mening uit dan jij. Ik ben niet van mening dat diegene die een SF pleegt en blijft doorpraten zoals men wel eens ziet onbeperkt doorgepraat moet blijven. Ik ben van mening dat de politie hier niet van genoeg personeel bedeelt is om dan de hele groep op te pakken. Ik ben tegen de variant zoals je ook wel in de politie op je hielen ziet: We houden er een aan en hopen dat de rest afdruipt. Ik ben voor de variant, we houden ze allemaal aan want ze plegen allemaal het SF. De ene VE moet niet opdraaien voor de SFen van de andere VE. Daarbij mogen de GET en BE wel daadwerkelijk communicatief benadert worden en dient hier niet per definitie op een korte wijze iemand weggebonjourd te worden. In de BPZ heb je niet de taken die bv. een jeugdagent, de wijkagent of om het even welke agent met de netwerkende functie heeft.
Ik heb op het Nederlands SR een andere mening dan jij hebt. Ik ben tegen het communicatief, verbaal en begeleidend oplossen. Voor een SF is een straf gesteld. Het feit doen stoppen is niet altijd voldoende om ook bv. het slachtoffer tevreden te stellen. Maar dat is dan een stukje psychologie wat om de hoek komt.
Ik ben overigens wel van mening dat kleding in praktische zin wel die richting op zou mogen.quote:Op vrijdag 10 december 2010 13:19 schreef Amootje het volgende:
Kortom, ja baretje weer op en volgens mij zijn we dan al heel veel meer Guardia Civil dan men denkt.
Eensquote:Op vrijdag 10 december 2010 13:47 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat laatste is nog het meest belangrijke stuk.
Een agent krijgt genoeg te maken met SR/WWM/OW enz. maar hij heeft de mogelijkheid dan wel de tijd niet om er iets mee te doen. Hoe vind je het als ik het op deze wijze laat klinken?quote:Een agent krijgt in de dagelijkse praktijk helemaal niet zoveel met SR te maken, eigenlijk.
Ik denk juist dat het andersom gaat werken, ik denk dat als jij een echt lik-op-stuk-beleid met de diverse aanhoudingen en nalevingen gaat beogen en daarnaar gaat handelen jij in de HUIDIGE maatschappij meer draagvlak zult gaan creëren. De cijfertjes zullen dan nog aan mijn geliefde anus roesten, en bij overtredingen heb ik het nog niet eens zo zeer over dingen als de WAHV dan wel de overige feiten die via het bekende bonnetje afgedaan kunnen worden.quote:Als je in de dagelijkse praktijk als agent daadwerkelijk een lik-op-stuk-beleid gaat toepassen, dan is het weinige draagvlak dat er in de maatschappij soms lijkt te zijn, compleet weg. De quota zijn dan totaal geen probleem meer, want een agent ziet gedurende een gemiddelde dag in de wijk minimaal een stuk of 50 overtredingen.(naar de letter van de wet cq. AVP).
Mijn visie op hangjongeren? Geef ze een plek, liefst niet te dicht bij huizen. Daar mogen ze hangen en doen. Ze gaan hun gang. herrie schoppen, rotzooi maken prima. Elders, ja hardhandig optreden. Zet voor mijn part de KMar actief in. Overigens hebben wij hier ook hangjeugd op een schoolplein. Toch nooit overlast.quote:Het simpelweg keihard optreden tegen een groep hangjongeren werkt ook gewoon niet. Je hebt er a: het personeel niet voor (aantallen) en b: heb je te maken met de wijk waarin iets gebeurt. Ik kan vandaag een gozer ongenadig hard aanpakken, maar morgen heeft m'n collega dan echt een probleem in z'n wijk.(naast dat diezelfde wijk het ook mag ontgelden).
Klopt, en dat probleem mag ook zeker aan de kaak gesteld worden mi.quote:Ik wil deze discussie nou ook weer niet door gaan trekken richting de maatschappij (waar wat mij betreft de grootste oorzaak van de problemen liggen).
Klopt, maar hulp aan hen die het behoeven gaat mij te ver. Er zijn niet voor niets wijkregiseurs, etc. etc.quote:De BPZ (hier kennen we die als DHV, ik begreep de afkorting eerst niet) is natuurlijk maar een klein deel van de politie(taken),
De wijkagent is ook maar een klein deel van de werkzaamheden hequote:maar ook zij hebben maar voor een deel te maken met SR, natuurlijk. Waar de burger het meest van merkt, is de wijkagent. Die signaleert en blijft hangen. De noodhulp komt op een melding af, werkt af en gaat weer door naar de volgende melding.
Daar zijn andere vaardigheden voor nodig, dat klopt.
HELEMAAL MEE EENSquote:Op vrijdag 10 december 2010 13:48 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik ben overigens wel van mening dat kleding in praktische zin wel die richting op zou mogen.
Jaa al die KLM stewardessenquote:Op vrijdag 10 december 2010 13:19 schreef Amootje het volgende:
Edit: voordeel van Schiphol, je staat er nooit alleen voor met zoveel blauw in de buurt
Dat lijkt maar zo? DIe beste man had waarschijnlijk toch echt een andere kleur map dan jij en ik hoor.quote:Op vrijdag 10 december 2010 20:54 schreef TMartina het volgende:
Hij was er doorheen, moest alleen nog fysieke keuring samen met mij en nog 40 anderen.
Opzich wel raar dat alles gewoon door elkaar heen is bij de landmacht.
zeg maar, cavellerie, infantrie, kmar, natres ect.
Bij de landmacht.... En dan zeg je kmar?quote:Op vrijdag 10 december 2010 20:54 schreef TMartina het volgende:
Hij was er doorheen, moest alleen nog fysieke keuring samen met mij en nog 40 anderen.
quote:[b] Op vrijdag 10 december 2010 20:54 schreef TMartina het
Bedoel je dat met de keuring alles door elkaar heen zit?quote:Op vrijdag 10 december 2010 20:54 schreef TMartina het volgende:
ca-va-le-rie!quote:Op vrijdag 10 december 2010 20:54 schreef TMartina het volgende:
ca-va-le-rie-ver-ken-ning!quote:
Ja.quote:Op vrijdag 10 december 2010 21:46 schreef jankaas020 het volgende:
[..]
Bedoel je dat met de keuring alles door elkaar heen zit?
Every soldier is a rifle manquote:Op vrijdag 10 december 2010 12:08 schreef Esses het volgende:
[..]
Dat ik geen goed militair zou zijn is een kromme redenatie. Voor de vervulling van mijn taak ben ik een prima militair. Ik ben niet opgeleid om vechtend voorwaarts te gaan. Maar zo zijn er meer onderdelen die dat neit zijn.
[..]
Ook dat. Maar ook het feit dat jij je wapen op een Nederlands staatsburger gaat gebruiken, op een afstand die over het algemeen kleiner is dan een militair tot een vijandige partij en het over het algemeen al een heel eind persoonlijker is. De verhalen die ik ken gaat het echt om mensen die elkaar zowat in de ogen keken en bijna neus aan neus stonden. Dat heeft een ehel andere impact op je enz.
[..]
Een militair (niet OA opgeleid) zou makkelijker zijn in het conform de regels toepassen van de ambtsinstructie maar nog zal het proportioneel niet al te veel verschillen. Een ROE is strikter dan een ambtsinstructie.
True, maar niet: every soldier is going forwardquote:
Nee ik zei het zo omdat de KMar geen KL isquote:Op zaterdag 11 december 2010 22:19 schreef TMartina het volgende:
Thnx voor het verbeteren. Afn, twas in het keuringscentrum in Amsterdam!
Maarrr hoort de marechaussee ergens anders gekeurd te worden normaal gesproken?
Oh, en natuurlijk de spellingsfouten hmm...quote:Op zaterdag 11 december 2010 22:42 schreef Esses het volgende:
[..]
Nee ik zei het zo omdat de KMar geen KL is
haha, deze ga ik onthoudenquote:Op zaterdag 11 december 2010 18:31 schreef Esses het volgende:
[..]
True, maar niet: every soldier is going forward
je weet maar nooitquote:Op zaterdag 11 december 2010 18:31 schreef Esses het volgende:
[..]
dat zeggen de Fransen ook altijdquote:Op zaterdag 11 december 2010 18:31 schreef Esses het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |