Hier verder.quote:Op zondag 5 december 2010 17:32 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Eh, we hebben het over winkels, weet je nog? Tenzij je voorstelt dat winkelmedewerkers worden ingezet als (para)medici slaat je opmerking nergens op.
[..]
Winkelpersoneel in ploegendienst? Voor mijn gemak?
[..]
Het bestaan van een hogere wet (want Europese regelgeving staat boven nationale) is wel een argument voor de (on)geldigheid van bepaalde nationale wetgeving. Hoewel ik niet weet tot in hoeverre het ESH als wet geldt.
Doe niet zo simpel. Er zijn genoeg mensen in andere branches die op zondagen werken terwijl niemand een wisse dood zou sterven als ze dat niet zouden doen. Denk bijvoorbeeld aan fabrieksarbeiders, horecamedewerkers, pompbedienden en de GWL-regelaars. Allemaal niet noodzakelijk en te voorkomen, toch doen ze het wel en niemand die er mee zit. Maar als het om winkelpersoneel gaat wordt er opeens moord en brand geschreeuwd want oh horror, straks moeten ze nog werken op zondagquote:Op zondag 5 december 2010 17:32 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Winkelpersoneel in ploegendienst? Voor mijn gemak?
quote:Op zondag 5 december 2010 17:48 schreef phpmystyle het volgende:
wmb mogen de winkels zondag wel los hoor, maar ik wilde SGP niet tegen het zere been schoppen
Je haalt er dingen bij die helemaal niet ter zake doen. We hebben een discussie over winkeltijden, niet over fabrieksarbeiders en pompbedienden. Bovendien gaat het nu juist níet over winkelpersoneel (cq. fabrieksarbeiders, horecamedewerkers e.d.), maar over de eigenaars van kleine winkels.quote:Op zondag 5 december 2010 18:00 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Doe niet zo simpel. Er zijn genoeg mensen in andere branches die op zondagen werken terwijl niemand een wisse dood zou sterven als ze dat niet zouden doen. Denk bijvoorbeeld aan fabrieksarbeiders, horecamedewerkers, pompbedienden en de GWL-regelaars. Allemaal niet noodzakelijk en te voorkomen, toch doen ze het wel en niemand die er mee zit. Maar als het om winkelpersoneel gaat wordt er opeens moord en brand geschreeuwd want oh horror, straks moeten ze nog werken op zondag_!
Dat is best een valide argument, waarbij je je af kunt vragen waarom dat zo is.quote:Doe niet zo simpel. Er zijn genoeg mensen in andere branches die op zondagen werken terwijl niemand een wisse dood zou sterven als ze dat niet zouden doen. Denk bijvoorbeeld aan fabrieksarbeiders, horecamedewerkers, pompbedienden en de GWL-regelaars. Allemaal niet noodzakelijk en te voorkomen, toch doen ze het wel en niemand die er mee zit. Maar als het om winkelpersoneel gaat wordt er opeens moord en brand geschreeuwd want oh horror, straks moeten ze nog werken op zondag_!
Nee, dat is helemaal geen valide argument. Je kunt een fabrieksarbeider (die in loondienst is en wellicht zelfs een zondagtoeslag krijgt) niet vergelijken met een winkeleigenaar die nu juist geen personeel hééft om op zondag in te zetten.quote:Op zondag 5 december 2010 18:26 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Dat is best een valide argument, waarbij je je af kunt vragen waarom dat zo is.
Uiteindelijk is het de vraag of je toe wilt naar een 24 uurs economie of niet en of jij denkt dat dat goed en gezond is voor de mensch.
Johquote:Op zondag 5 december 2010 18:25 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Je haalt er dingen bij die helemaal niet ter zake doen. We hebben een discussie over winkeltijden, niet over fabrieksarbeiders en pompbedienden.
Goed, dan gaan we het nu hebben over eigenaars van restaurants, café's en snackbars. Waarom mogen die wel op zondag werken?quote:Bovendien gaat het nu juist níet over winkelpersoneel (cq. fabrieksarbeiders, horecamedewerkers e.d.), maar over de eigenaars van kleine winkels.
Je kunt een pompeigenaar zonder personeel die op zondag wel open is prima vergelijken met een winkeleigenaar zonder personeel.quote:Nee, dat is helemaal geen valide argument. Je kunt een fabrieksarbeider (die in loondienst is en wellicht zelfs een zondagtoeslag krijgt) niet vergelijken met een winkeleigenaar die nu juist geen personeel hééft om op zondag in te zetten.
Jij bent op zoek naar logica? Dan moet je niet bij de Nederlandse wetgeving zijn....die staat bol van de onnavolgbare willekeurigheid.quote:Goed, dan gaan we het nu hebben over eigenaars van restaurants, café's en snackbars. Waarom mogen die wel op zondag werken?
Maar wat is noodzakelijk? Je kunt best een dagje niet tanken, dus benzinestations kunnen dicht. Uit eten of de kroeg in kan ook op andere dagen, dus de horeca kan ook gesloten worden, net als festivals en bioscopen trouwens. De pastoor hoeft ook niet op zondag te werken, nergens voor nodig. En een dagje zonder gas, water en licht valt ook te overleven. Allemaal sluiten dus?quote:Op zondag 5 december 2010 18:43 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Je kunt een pompeigenaar zonder personeel die op zondag wel open is prima vergelijken met een winkeleigenaar zonder personeel.
Overigens mogen wat mij betreft alle bedrijven dicht op zondag (of en willekeurige andere dag), uitgezonderd hoogstnoodzakelijke diensten zoals politie, ziekenhuis, brandweer e.d.
En dat heeft met het beschermen van eigenaars of personeel dus helemaal niets te maken. Des te meer met hypocriete bemoeizucht uit christelijke hoek.quote:Op zondag 5 december 2010 18:47 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Een poging? Na de kerkdienst ga je naar het café/restaurant....dat is eeuwenoude traditie en dat dient beschermt te worden. Iets met Humanistisch/christelijke waarden enzo en blijkbaar is een heel groot deel van NL het daarmee eens gezien de laatste verkiezingen.
Een dagje zonder gas, water en licht zou ik niet aan willen raden, maar voor de rest....heb ik er geen probleem mee als het niet open is.quote:Maar wat is noodzakelijk? Je kunt best een dagje niet tanken, dus benzinestations kunnen dicht. Uit eten of de kroeg in kan ook op andere dagen, dus de horeca kan ook gesloten worden, net als festivals en bioscopen trouwens. De pastoor hoeft ook niet op zondag te werken, nergens voor nodig. En een dagje zonder gas, water en licht valt ook te overleven. Allemaal sluiten dus?
Het gaat mij om winkeleigenaars die het hoofd niet meer boven water kunnen houden als hun (grotere) concurrenten de zaak wél op zondag kunnen openen. De arbeidstijden van personeel staan wat mij betreft buiten deze discussie.quote:Op zondag 5 december 2010 18:42 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
JohHet is ook een vergelijking. Waarom is die winkeltijdenwet van absoluut levensbelang terwijl in andere branches de werktijden veel vrijer zijn? Zijn mensen die in een winkel werken religieuzer dan anderen, krijgen ze uitslag van het werken op zondag, of hebben ze om andere redenen meer bescherming nodig?
Overigens, iemand die werkzaam is in een benzinestation met winkel, die mag dus wel 's zondags werken in die winkel? Lekker consequent ook weer.
Omdat zij er moedwillig voor kiezen, wellicht? Als je een restaurant begint weet je dat je zal moeten werken juist op de momenten dat anderen vrij hebben. Er is bij mijn weten ook nooit een wet geweest die het horeca verbood om op zondag open te zijn, dus het werken op zondag is iets waarmee restauranteigenaars rekening hebben gehouden toen ze hun zaak opzetten. Voor winkels geldt echter al 80 jaar dat ze op zondag dicht moeten zijn, dus de huidige winkeleigenaars hebben nooit de intentie gehad om op zondag achter de toonbank te staan. Iets waar jij hen toe wil dwingen door de wet te veranderen.quote:Goed, dan gaan we het nu hebben over eigenaars van restaurants, café's en snackbars. Waarom mogen die wel op zondag werken?
Ik zal je wat verklappen. De politie, ziekenverzorgers, chirurgen, brandweermensen, etc. doen het ook voor het geld.quote:Op zondag 5 december 2010 18:43 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Je kunt een pompeigenaar zonder personeel die op zondag wel open is prima vergelijken met een winkeleigenaar zonder personeel.
Overigens mogen wat mij betreft alle bedrijven dicht op zondag (of en willekeurige andere dag), uitgezonderd hoogstnoodzakelijke diensten zoals politie, ziekenhuis, brandweer e.d.
Uiteindelijk gaat het (as usual) alleen om het geld (verdienen). Stel je voor dat je maar 6 dagen in de week geld kunt verdienen...dan moet je wel diep ongelukkig zijn....
Ik bedoel te zeggen dat 'noodzakelijk' een erg rekbaar begrip is. Er valt niet zomaar op te maken wat wel of niet noodzakelijk is. Van een dagje zonder gas, water en licht gaat niemand dood, het vereist alleen wat voorbereiding en ongemak. Net als het verbod om eten te kopen.quote:Op zondag 5 december 2010 18:51 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Een dagje zonder gas, water en licht zou ik niet aan willen raden, maar voor de rest....heb ik er geen probleem mee als het niet open is.
Het 1 is het gevolg van het ander. Dat geldt niet alleen bij dit onderwerp btw, maar bij vele onderwerpen en zo heeft iedereen zijn stokpaardjes. De 1 beschermt tradities, de ander de arbeiders, de volgende de consument en zo denkt iedereen de wijsheid in pacht te hebben en juist te handelen.quote:En dat heeft met het beschermen van eigenaars of personeel dus helemaal niets te maken. Des te meer met hypocriete bemoeizucht uit christelijke hoek.
Precies, zonder gas, licht en water kan makkelijk. Je weet dan dat je zondag die dingen niet heb, dus dan zorg je maar dat je voorbereid ben, net als je dan maar zorgt dat je tijd werktijden je eten haalt en andere boodschappen doet.quote:Op zondag 5 december 2010 18:53 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik bedoel te zeggen dat 'noodzakelijk' een erg rekbaar begrip is. Er valt niet zomaar op te maken wat wel of niet noodzakelijk is. Van een dagje zonder gas, water en licht gaat niemand dood, het vereist alleen wat voorbereiding en ongemak. Net als het verbod om eten te kopen.
Brrr, keuze eng.quote:Op zondag 5 december 2010 18:56 schreef Kingstown het volgende:
Het is net zo goed bemoeizuchtig om iedereen de mogelijkheid te geven om 24 uur per dag open te zijn.....dat heeft namelijk een enorm effect op elke burger ook als die burger daar niet van gediend is.
Oh boehoe. Bij mij om de hoek zit een supermarkt, met pal daarnaast een Turkse kruidenier. Allebei mogen ze op zondag niet open zijn, de kruidenier is om religieuze redenen ook op vrijdag dicht. Een dag vaker dus. En oh wonder, de kruidenier bestaat nog en doet het prima.quote:Op zondag 5 december 2010 18:51 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Het gaat mij om winkeleigenaars die het hoofd niet meer boven water kunnen houden als hun (grotere) concurrenten de zaak wél op zondag kunnen openen. De arbeidstijden van personeel staan wat mij betreft buiten deze discussie.
Toen de winkeltijdenwet werd gerealiseerd bestonden er al winkels. Toen de winkeltijdenwet werd gewijzigd ook.quote:[..]
Omdat zij er moedwillig voor kiezen, wellicht? Als je een restaurant begint weet je dat je zal moeten werken juist op de momenten dat anderen vrij hebben. Er is bij mijn weten ook nooit een wet geweest die het horeca verbood om op zondag open te zijn, dus het werken op zondag is iets waarmee restauranteigenaars rekening hebben gehouden toen ze hun zaak opzetten. Voor winkels geldt echter al 80 jaar dat ze op zondag dicht moeten zijn, dus de huidige winkeleigenaars hebben nooit de intentie gehad om op zondag achter de toonbank te staan. Iets waar jij hen toe wil dwingen door de wet te veranderen.
Ik heb idd steeds minder keuze doordat de overheid alles toestaat en dat is idd vervelend.quote:Brrr, keuze eng.
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA ik hoop zo dat je aan het trollen bent, anders heb ik echt medelijden met je.quote:Op zondag 5 december 2010 19:00 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Ik heb idd steeds minder keuze doordat de overheid alles toestaat en dat is idd vervelend.
Niet iedereen heeft dezelfde levensvisie als jij....dat kan mss als een verrassing voor je komen, maar er zijn echt mensen in deze wereld die anders denken dan Boze_Appel.quote:HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA ik hoop zo dat je aan het trollen bent, anders heb ik echt medelijden met je.
Een visie dat de overheid jouw keuzes moet beperken omdat je anders meer keuze hebt en dat dat vervelend is echt te debiel voor woorden. Misschien woon je in een verkeerd land waar je dingen mag doen ipv. alles opgelegd wordt.quote:Op zondag 5 december 2010 19:03 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Niet iedereen heeft dezelfde levensvisie als jij....dat kan mss als een verrassing voor je komen, maar er zijn echt mensen in deze wereld die anders denken dan Boze_Appel.
Mijn keuzes worden juist verminderd doordat de overheid veel te veel toestaat.quote:Een visie dat de overheid jouw keuzes moet beperken omdat je anders meer keuze hebt en dat dat vervelend is echt te debiel voor woorden. Misschien woon je in een verkeerd land waar je dingen mag doen ipv. alles opgelegd wordt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |