abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 1 december 2010 @ 15:00:56 #1
202348 Susi
Temple of Love
pi_89386595
Vorig topic, deeltje dertien
>:O Studenten OV Chipkaart --==VERVANGT==-- de OV-jaarkaart! >:O
[b]GAARNE DE OPENINGSPOST DOORLEZEN VOORDAT ER VRAGEN GESTELD WORDEN

Aangezien er een hoop onduidelijkheid is over de OV-Chipkaart en de websites van de klantenservice en de Dienst Uitvoering Onderwijs (vroeger IB Groep) niet altijd uitkomst bieden, is er nu een groot topic over deze geweldige kaart die het reizen in Nederland (niet alleen voor studenten) schijnt te gaan vergemakkelijken.

Veel vragen zijn hieronder beantwoord maar om dat er geregeld dingen wijzigen kun je het beste http://www.studentenov-chipkaart.nl/ raadplegen. Heb je toch nog (specifiekere) vragen. Stel ze dan hier! Dan komen we er met z'n allen wel uit!

Vorige delen:

[FAQ] Studenten OV-Chipkaart. Wie, wat, hoe en waarom? Vraag het hier!
[FAQ] Studenten OV-Chipkaart #2
[FAQ] Studenten OV-Chipkaart #3
[FAQ] Studenten OV-Chipkaart #4
[FAQ] Studenten OV-Chipkaart #5
[FAQ] studenten ov-chipkaart #6
[FAQ] studenten ov-chipkaart #7
[FAQ] studenten ov-chipkaart #8
[FAQ] studenten ov-chipkaart #9
[FAQ] Studenten OV-Chipkaart #10
[FAQ] Studenten OV-Chipkaart #11
[FAQ] OV-chipkaart #12
[FAQ] OV-chipkaart #13

======================================================================================
Vragen en antwoorden!
======================================================================================

:? Wat is de OV-Chipkaart?

Zolang je recht hebt op studiefinanciering kun je gratis of met korting reizen met het openbaar vervoer. Je hebt namelijk recht op het studentenreisproduct. Het studentenreisproduct is een week- of weekendabonnement.
Vanaf 1 januari 2010 is de Studenten OV-chipkaart, geladen met een studentenreisproduct het geldige vervoerbewijs.

:? Waar kan ik hem gebruiken?

Zie hiervoor de kaart onder deze link!
De NS en enkele andere vervoerders doen voorlopig nog niet mee. Hier gebruik je de chipkaart als zichtkaart. Controleurs kunnen echter wel controleren of je een geldig reisproduct op de chipkaart hebt staan.

:? Ik heb al een OV-Chipkaart ontvangen? Wat moet ik nu doen?

Je kan met je oude OV-studenten doorreizen tot 31 januari 2010. Voor die tijd moet je er voor zorgen dat je nieuwe reisproduct ingeladen wordt op je kaart. Dit kun je doen bij een ophaalautomaat.
Op www.ov-chipkaart.nl vind je de locaties van de ophaalautomaten bij jou in de buurt. Je kunt ook hier in google maps kijken.
De geadviseerde ophaaldata vind je op http://www.studentenov-chipkaart.nl/ .

Ophalen doe je bij onderstaande automaat. Bij de NS-automaten kun je je studentenreisproduct niet ophalen!

Zie ook de mail/brief die iedereen hierover heeft ontvangen:

:? Ik heb nog geen kaart, wat moet ik doen?

Het is een hekel karwei om in het bezit te komen van deze kaart. Tenminste, voor velen! Waar deze kaarten al ruimschoots verspreid hadden moeten zijn onder de talloze studenten die hun pasfoto al (wellicht wel meerdere keren) hadden ingeleverd, is er her en der 'iets' fout gegaan, waardoor de pasfoto's zijn verdwenen. Hiervoor kun je het best contact opnemen met http://www.studentenov-chipkaart.nl/ . Zij zorgen voor de distributie van deze kaarten.
Een aanvraagformulier is ook te vinden op http://www.studentenov-chipkaart.nl/ . Deze ontvang je over het algemeen binnen enkele dagen thuis en moet je voorzien van je gegevens, een pasfoto en een kopie van een identiteitsbewijs terug sturen.

Studenten die (te laat) een aanvraagformulier aangevraagd hebben en nog geen studenten OV-chipkaart gekregen hebben, ontvangen een tijdelijk chipkaart.

:? Hoe gaat dat dan als ik wil gaan reizen met die kaart?

Ben je in het bezit van een Studenten OV-chipkaart en heb je er een geldig studentenreisproduct op staan? Dan ben je nu klaar voor het reizen met het openbaar vervoer.
Reizen met de Studenten OV-chipkaart is heel eenvoudig. Het studentenreisproduct dat op de kaart staat is geldig zolang je recht hebt op studiefinanciering. Zorg ook voor het reizen tijdens je kortingsperiode voor voldoende saldo op de kaart.

Let op: Het moment van inchecken bepaalt of je je hele reis vrij, of met korting maakt. Als je incheckt tijdens de kortingsperiode, dan wordt de hele gemaakte reis met korting berekend. Check je in in je vrij reizen periode, dan is de hele reis gratis.

In de gebieden waar de kaart nog niet volledig is ingevoerd gebruik je de chipkaart als zichtkaart. Buiten de vrij-reizen periode om zul je dan een kaartje met korting moeten kopen. Dit geld ook als je andere mensen met je mee laat reizen.

:? Maar hoe zit dat dan met de stations van bijvoorbeeld de metro waar je nu al alleen toegang hebt tot de metro met je OV-Chipkaart?

Dit geldt voor Rotterdam en Amsterdam. Klik op de links voor meer informatie over het reizen met je OV-Chipkaart op deze metrostations.

:? Mijn studie eindigt, en nu?
Je hebt geen recht meer op een studentenreisproduct als je geen recht meer hebt op studiefinanciering. Je bent er zelf verantwoordelijk voor je studentenreisproduct op tijd stop te zetten via je persoonlijke gegevens op www.ocwduo.nl .
Je hoeft je Studenten OV-chipkaart niet in te leveren. Nadat je je studentenreisproduct hebt stopgezet, kun je je Studenten OV-chipkaart gebruiken als gewone persoonlijke OV-chipkaart en er saldo of andere reisproducten op laden.

Nuttige sites (tevens bronnen) en telefoonnummers

www.ocwduo.nl
http://www.studentenov-chipkaart.nl/
http://www.ov-chipkaart.nl/

en in het bijzonder:

http://www.studentenov-chipkaart.nl/veelgestelde-vragen
http://www.ib-groep.nl/pa(...)ten_ov-chipkaart.asp

Telefonisch kan via:

0900 - 66 55 444 ( 0,10 euro/min)

Maandag t/m vrijdag 07:00 - 21:30
Zaterdag en zondag 9:00 - 16:00

Updates

De tijdelijke kaart

Retouradres na ontvangen van je persoonlijke kaart:

Patch marketing
Antwoordnummer 11090
5200 VC 's-Hertogenbosch

______________________________________________________________________________________
Belangrijk
Op verzoek van de NS!

quote:
Dringend verzoek. Januari 2010 start bij NS en bij de andere vervoerders de overgangsperiode van papieren naar digitale vervoerbewijzen. Om de overstap zo probleemloos mogelijk te laten verlopen, hebben we een verzoek. Heb je je papieren OV studentenkaart van 2009 nog? Neem dan in januari 2010 zowel je Studenten OV-chipkaart als je papieren kaart uit 2009 mee. Bij onverwachte gebeurtenissen, zoals storing aan de apparatuur of een vergeten of verloren OV-chipkaart, kun je dan in ieder geval je papieren kaart tonen.
http://www.ns.nl/cs/Satel(...)ijke-ov-chipkaart-id

______________________________________________________________________________________
Oude OV-kaart nog maand geldig in de trein

quote:
De oude studenten OV-Kaart is nog een maandje geldig in de trein. Op Verschillende stations hangen briefjes die dat aangeven, onder andere op Utrecht CS. De reden is dat het een grote puinhoop is rond de invoering van de studenten OV-Chipkaart.

LET OP:

[..]

SCHADEVERGOEDING INDIEN HET PRODUCT NOG NIET OP DE KAART STAAT!
Link: Schadevergoeding - DUO/IB-Groep

quote:
Heb je recht op een studentenreisproduct en staat je abonnement niet op tijd in de ophaalautomaat, dan kun je een schadevergoeding van 68,- per halve maand aanvragen. Dit is mogelijk in een aantal gevallen: zie link hierboven.[/
Daarnaast

quote:
Na inloggen met je DigiD ga je achtereenvolgens naar Mijn gegevens en Reizen. Onder het kopje Bijzonderheden staat de datum waarop je je abonnement geactiveerd hebt.
============PERSBERICHT=============

============

[ Bericht 0% gewijzigd door Susi op 01-12-2010 15:21:54 ]
  woensdag 1 december 2010 @ 15:02:47 #2
202348 Susi
Temple of Love
pi_89386679
Misschien handig te zeggen dat Connexxion vannacht nieuwe software heeft geïnstalleerd, dat fout is gegaan waardoor alle studenten die normaliter gratis doordeweeks konden reizen, nu moeten betalen. Ik schrok me een ongeluk vanochtend.

Ik fiks de OP zo eventjes hoor, maar ik kon geen nieuwe vinden en ik heb een vraag.

Moet ik een studentenreisproduct 2011 bestellen ?
pi_89387322
Niet direct ontopic, maar weet zo snel niet waar ik het anders kwijt en een nieuw topic is ook zo overdreven :P

Ik ben inmiddels klaar met mijn studie en heb het studentenreisproduct stop gezet. Een tijdje geleden kreeg ik bericht dat je van de NS (gratis of met korting) het voordeelabonnement kon krijgen, dus reizen met korting. Aanbieding/actie gold voor ex-studenten.

Nu kan ik hem niet meer vinden, iemand een idee waar ik deze kan ophalen of ie de actie niet meer geldig?
pi_89387998
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 15:17 schreef SubSun het volgende:
Niet direct ontopic, maar weet zo snel niet waar ik het anders kwijt en een nieuw topic is ook zo overdreven :P

Ik ben inmiddels klaar met mijn studie en heb het studentenreisproduct stop gezet. Een tijdje geleden kreeg ik bericht dat je van de NS (gratis of met korting) het voordeelabonnement kon krijgen, dus reizen met korting. Aanbieding/actie gold voor ex-studenten.

Nu kan ik hem niet meer vinden, iemand een idee waar ik deze kan ophalen of ie de actie niet meer geldig?
www.ns.nl/uitgestudeerd :)
  woensdag 1 december 2010 @ 16:32:34 #5
164101 Thormodo
Nu inclusief tweede aap!
pi_89390433
quote:
11s.gif Op woensdag 1 december 2010 15:02 schreef Susi het volgende:
Misschien handig te zeggen dat Connexxion vannacht nieuwe software heeft geïnstalleerd, dat fout is gegaan waardoor alle studenten die normaliter gratis doordeweeks konden reizen, nu moeten betalen. Ik schrok me een ongeluk vanochtend.

Ik fiks de OP zo eventjes hoor, maar ik kon geen nieuwe vinden en ik heb een vraag.

Moet ik een studentenreisproduct 2011 bestellen ?
Ja fijn dat ik dus ook. Handig ook dat de buschauffeur er niks van zegt...
Maar nu sta ik dus in de min, is dat erg?
Hier staat wel het formulier waarmee je het geld terug kan vragen. http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/22647
  woensdag 1 december 2010 @ 17:18:46 #6
202348 Susi
Temple of Love
pi_89392816
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 16:32 schreef Thormodo het volgende:

[..]

Ja fijn dat ik dus ook. Handig ook dat de buschauffeur er niks van zegt...
Maar nu sta ik dus in de min, is dat erg?
Hier staat wel het formulier waarmee je het geld terug kan vragen. http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/22647
In de min staan is niet zo heel erg, maar als je in het weekend gaat reizen moet je wel weer uit het rood zijn, zodat je kunt inchecken.
pi_89395170
Ik had hetzelfde, toen ik zag dat er GOEDE REIS op het scherm kwam te staan dacht ik al dat er iets niet goed ging.

Via NOS:
quote:
Connexxion en Translink Systems, dat is het bedrijf dat verantwoordelijk is voor het OV-chipkaartsysteem, hebben bekend gemaakt dat studenten automatisch het teveel afgeschreven geld teruggestort krijgen op hun OV-chipkaart. Eerder vandaag werden studenten nog doorverwezen naar een formulier dat ze moesten invullen.
Fijn, geen rompslomp voor ons. :)
pi_89395863
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 15:33 schreef ESLiRi het volgende:

[..]

www.ns.nl/uitgestudeerd :)
Thanks. Zat alleen maar op de site van (studenten)ov te kijken en niet op de ns site.. |:(
  donderdag 2 december 2010 @ 09:47:09 #9
164101 Thormodo
Nu inclusief tweede aap!
pi_89419256
quote:
7s.gif Op woensdag 1 december 2010 17:18 schreef Susi het volgende:

[..]

In de min staan is niet zo heel erg, maar als je in het weekend gaat reizen moet je wel weer uit het rood zijn, zodat je kunt inchecken.
Najah als ik met de bus ga moet ik sowieso inchecken.
pi_89423146
Vraagje: omdat ik deze maand over de maximale bijverdien-grens heenga, heb ik mijn weekproduct van mijn OV-kaart afgehaald. Ik had gister niet door dat het al 1 december was en thuis besefte ik dat. Ik ben wel gecontroleerd, maar geen opmerking gekregen. Nu zie ik op ov-chipkaart.nl dat mijn kaart nog gewoon actief is. Ik heb wel een bewijs dat ik mijn ov-product heb stopgezet met ingang van 1 december. Hoe kan dat? En wat te doen, gewoon doorreizen of mijn (declareerbare) stage-ov-pas gebruiken en op de ene dag in de week dat ik naar school ga alles zelf betalen.
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
  donderdag 2 december 2010 @ 14:52:43 #11
28609 Veerboot
Mensoverbrengschuit
pi_89429711
Hebben jullie weleens geld teruggevraagd omdat je niet kon uitchecken vanwege een foutmelding in het apparaat/je chipkaart?

Even een kleine samenvatting:
1) pdf-bestand downloaden en twee A4'tjes uitprinten
2) invullen (in blokletters!)
3) opsturen (postzegel erop, naar brievenbus lopen)
4) paar weken wachten op de volgende reactie: "Wij hebben geconstateerd dat er inderdaad te veel geld is afgeschreven van uw OV-chipkaart. Wij hebben daarom het bedrag dat u te veel heeft betaald, klaargezet voor uw OV-chipkaart. U kunt dit bedrag ophalen bij één van de ruim 1.900 ophaalpunten in Nederland."

Wat een paarse krokodil van hier tot Tokyo zeg :'), en dat voor die paar euro. Waarom niet gewoon een webformuliertje kunnen invullen (heb nota bene een account op ov-chipkaart.nl) en het geld dan automatisch weer bijgeschreven krijgen?
  vrijdag 3 december 2010 @ 20:39:52 #12
202348 Susi
Temple of Love
pi_89491649
Dan heb je al meer dan ik. Ik heb al tweemaal iets teruggevraagd, maar nog niets van gehoord. En dat is ook al ruim een maand terug.
pi_89602112
Ondertussen eigenlijk wel tevreden over de OV chipkaart. Gebruik hem alleen voor doordeweeks gratis reizen, in het weekend gebruik ik gewoon een strippenkaart omdat dat een stuk goedkoper is en kan je nog eens iemand meenemen ;)

Enige wat ik nog ontzettend mis is de mogelijkheid om in de trein op saldo te reizen in het weekend, maar vrees dat het nog lang zal duren.
  dinsdag 7 december 2010 @ 18:44:42 #14
164101 Thormodo
Nu inclusief tweede aap!
pi_89641967
Ik kreeg zowaar vandaag een brief met als kop: teruggave onterecht afgeschreven saldo.
Het zou dus automatisch gaan, maar niet dus, je moet het alsnog zelf ophalen. Maar goed het is beter dan zo'n formulier opsturen...

quote:
<knip> Hierdoor is onterecht saldo van je Studenten OV-chipkaart geschreven.

Uiteraard gaan we er voor zorgen dat je dit saldo terugkrijgt. Vanaf 10 december staat het voor je klaar bij een ophaalautomaat bij jou in de buurt. Op de ophaalautomaat kies je voor 'ophalen bestelling'.
<knip>
Maar ik weet nog steeds niet of je met een negatief saldo doordeweeks met de bus kan reizen (als je dus niks hoeft te betalen)?
  dinsdag 7 december 2010 @ 19:08:09 #15
202348 Susi
Temple of Love
pi_89642987
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 18:44 schreef Thormodo het volgende:
Ik kreeg zowaar vandaag een brief met als kop: teruggave onterecht afgeschreven saldo.
Het zou dus automatisch gaan, maar niet dus, je moet het alsnog zelf ophalen. Maar goed het is beter dan zo'n formulier opsturen...

[..]

Maar ik weet nog steeds niet of je met een negatief saldo doordeweeks met de bus kan reizen (als je dus niks hoeft te betalen)?
Ja, dat kan. Probeerde ik je hierboven ook al te zeggen, maar ik was nogal onduidelijk blijkbaar
pi_89645369
Dat nummer op je OV chipkaart he naast IBG is dat je Ibgroep correspondentienummer?
  dinsdag 7 december 2010 @ 20:02:47 #17
164101 Thormodo
Nu inclusief tweede aap!
pi_89645905
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 december 2010 19:08 schreef Susi het volgende:

[..]

Ja, dat kan. Probeerde ik je hierboven ook al te zeggen, maar ik was nogal onduidelijk blijkbaar
Dat was, voor mij, inderdaad niet heel duidelijk :). Ik las het alsof je uit het rood moest staan als je wilde inchecken. En hier hoef je met de trein (doordeweeks) sowieso niet in te checken.
Maar met een studenten-OV chipkaart wordt je inderdaad anders ingecheckt (doordeweeks).

quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 19:52 schreef IHVK het volgende:
Dat nummer op je OV chipkaart he naast IBG is dat je Ibgroep correspondentienummer?
Nee volgens mij niet. Dan moet je je O&W-nummer hebben. Die kan je vinden als je inlogt op de pagina van de DUO-IB-groep (http://www.ibgroep.nl/particulieren/inloggen.asp) en dan onder mijn gegevens. En hij staat op alle brieven die je krijgt van de DUO-IB-groep.
Die van mij heeft dit format 1234-56789-0-11.
pi_89649607
We klagen met zijn allen flink over de ovchipkaart :P in Nederland alleen hebben we daar niet het alleenrecht op. Ik ben momenteel in London en daar las ik vandaag een artikel dat de gebruikers van de oyster card ongeveer 5 miljoen pond per maand teveel betalen door niet vindbare of werkende poortjes.

Ook daar is er bijna niemand die een claim indient omdat het te omslachtig is met een onzekere uitkomst.

Waar ze in Nederland redelijk dwars dat ding hebben ingevoerd heb je in London nog steeds de keuze tussen een kaartje en een oyster card.

Sorry voor de offtopic, vond het zelf niet noodzakelijk om een nieuw topic te openen hiervoor.
In public relations, spin is form of propaganda, achieved through providing an interpretation of an event or campaign to persuade public opinion in favor or against a certain organization or public figure.
  woensdag 8 december 2010 @ 14:26:13 #19
180965 MarkM
Always keep pushing!
pi_89676179
Wat kost een nieuwe OV-chipkaart als je huidige kapot is?
pi_89704872
quote:
5s.gif Op woensdag 8 december 2010 14:26 schreef MarkM het volgende:
Wat kost een nieuwe OV-chipkaart als je huidige kapot is?
https://www.ov-chipkaart.(...)aart/kaartaanvragen/

Een anonieme kun je uit de automaat halen ook zelfde prijs maar kan je familie etc ook gebruiken.
Persoonlijke niet.
Ik zwaai naar dieren.
  donderdag 9 december 2010 @ 08:27:14 #21
180965 MarkM
Always keep pushing!
pi_89707953
quote:
Op donderdag 9 december 2010 00:34 schreef Geerd het volgende:

[..]

https://www.ov-chipkaart.(...)aart/kaartaanvragen/

Een anonieme kun je uit de automaat halen ook zelfde prijs maar kan je familie etc ook gebruiken.
Persoonlijke niet.
Het is een persoonlijke. Ik ben student.
pi_89781561
Volgens mij kun je dan gratis een vervangende kaart aanvragen, zie deze pagina.
pi_89835829
18 december 2010 word ik 18 jaar. Dus vanaf 1 januari 2010 heb ik recht op studiefinanciering.

Op 15 december 2010 kan ik mijn studenten reisproduct ophalen. Officieel mag ik dan ook pas vanaf 1 januari 2011 met mijn OV-kaart reizen. Is het mogelijk om toch al vanaf de 15e december 2010 hiermee te reizen.

Het reisrecht staat immers op de kaart.
pi_89839191
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 15:54 schreef Niekeuh het volgende:
18 december 2010 word ik 18 jaar. Dus vanaf 1 januari 2010 heb ik recht op studiefinanciering.

Op 15 december 2010 kan ik mijn studenten reisproduct ophalen. Officieel mag ik dan ook pas vanaf 1 januari 2011 met mijn OV-kaart reizen. Is het mogelijk om toch al vanaf de 15e december 2010 hiermee te reizen.

Het reisrecht staat immers op de kaart.
Ben bang dat als de conducteur je kaart uitleest idd ziet dat er een week product opstaat maardat dat pas de 1ste ingaat.

Je kunt natuurlijk altijd van te voren even vragen hey :+
Ik zwaai naar dieren.
pi_89840357
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 17:26 schreef Geerd het volgende:

[..]

Ben bang dat als de conducteur je kaart uitleest idd ziet dat er een week product opstaat maardat dat pas de 1ste ingaat.

Je kunt natuurlijk altijd van te voren even vragen hey :+
Ik ga alleen met de bus. Weigert het apparaat dan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')