Socialisering(a.k.a. staatsbedrijven) voor de basis en liberalisme voor al het overig.quote:Op woensdag 1 december 2010 14:19 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Het is niet voor niets dat democratie het minst slechte systeem is. Maar als je zelf een goed idee hebt voor verbetering hoor ik het graag.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Don't know where to go
But I lock and load
Shoot that sky till the moon explode
Moon explode
Je zegt dat de bevolking prima in staat is om te controleren en af te straffen? Op basis waarvan? Op basis van een grondige analyse van het gevoerde besluit? Of op basis van het feit dat iemand heel hard roept dat het allemaal fout is gegaan de afgelopen jaren? Kun jij de gevolgen van iets simpels als het verhogen van het minimumloon overzien (en dan bedoel ik ALLE gevolgen)? Of de gevolgen van het wel of niet vechten in Afghanistan? De gemiddelde nederlander kan dat in ieder geval niet. Die kan alleen maar op basis van gevoel en louter principes een keuze maken. Dat is ook meteen de makke van ons systeem van stemrecht. We hebben zoveel verschillende partijen, dat niemand kan overzien welk verkiezingsprogramma nou echt op de lange termijn het beste is.quote:Op woensdag 1 december 2010 14:23 schreef Picchia het volgende:
Ik denk dat mensen prima kunnen aangeven welke belangen zij behartigd zien worden. Zij zijn ook prima in staat om de regering te controleren en een fouten af te straffen, zoals afgelopen verkiezingen is gebeurd na het CDA-PvdA debacle. Onze democratie werkt dus prima.
Misschien komen er in de toekomst ook weer geweldige nieuwe inzichten om onze democratie te verbeteren. En die kunnen dan ook geïmplementeerd worden.
Deze 'Amerikaanse achterkamertjespolitiek' bestaat op internationale schaal. Net zo hard binnen de Europese unie als daarbuiten. Dit is geen bedreiging van de democratie zoals wij die kennen, maar een rechtstreeks gevolg. Sterker nog, ik durf te beweren dat datgeen wat wij als democratie benoemen, niet kan bestaan zonder deze achterkamers. Als je nou zegt dat deze achterkamerpolitiek een bedreiging is voor onze samenleving, dan ben ik het met je eens... Maar in mijn ogen is de huidige democratie dat daarmee ook.quote:Op woensdag 1 december 2010 14:45 schreef Picchia het volgende:
De enige bedreigingen voor onze democratie zijn momenteel Amerikaanse achterkamertjespolitiek, ten koste van onze vrijheid en privacy, en de verre van democratische Europese Unie. Niet zozeer de kiezer.
Het klopt dat het volk kiest en dat het volk vertegenwoordigd wordt. Het klopt ook wat Youp zegt, maar er is ook een zeer logische reden voor dat Youp, en jij en ik, onszelf niet in het parlement zien, dit omdat wij vertegenwoordigd worden en dit gewoonweg niet hetzelfde is als afgespiegeld worden. Dit is geen probleem, zoals jij zegt, niet om de redenen die jij aanhaalt maar vanwege de fundamentele taak van het parlement, het vertegenwoordigen van het volk. Dit is geen kinderachtige taalkundige discussie. Verder vertegenwoordigt het parlement niet de burger, als persoon, maar de burger als in het algemeen belang, de som van alle burgers. Dit geldt niet alleen voor de partij waar jij op gestemd hebt, maar dit geld voor elke individuele parlementariër. Ieder van hen vertegenwoordigt het algemeen belang van ons allen.quote:. Het volk kiest een vertegenwoordiging en uiteindelijk moet deze vertegenwoordiging dan ook een afspiegeling zijn van de maatschappij. Maar Youp van het Hek zei het al eens in een oudejaarsconference:Ik zie mezelf er niet tussenzitten. Dat gevoel deel ik en ik weet zeker dat ik niet de enige ben.
Het klopt dat sommige mensen met capaciteiten misschien eerder voor het bedrijfsleven zullen kiezen en het klopt ook dat er mensen zijn die niet even veel interesse hebben in de politiek als de ander en ook misschien niet altijd even goed de gevolgen van een keus kunnen beredeneren. Ook dit is niet erg en een grove generalisatie. Het is niet zo dat de burger te dom is om keuzes te maken, we zijn eerder ongeïnformeerd en/of ongeïnteresseerd. Desinteresse van het electoraat leidt tot machteloosheid van hetzelfde electoraat. Daarom is de veronderstelde en veel benoemde 'kloof tussen de burger en Den Haag' niet erg en ook onbelangrijk, het gaat om de kloof tussen de burger en de politiek, politiek die primair op buurt/wijk niveau begint. Maar probeer dat eens voor elkaar te krijgen in een sterk geïndividualiseerde samenleving waar het verenigingsleven en 'het collectief' in zwaar weer zitten.quote:Één van de redenen hiervan is dat bepaalde mensen zich wel interesseren voor politiek en anderen niet. Sommige willen hun tijd wel besteden aan het bestuur van de gemeente, de provincie of het land en anderen niet. Daarbij zwijg ik nog maar over dat deel van de bevolking wat simpelweg niet het vereiste verstandelijke niveau heeft om zich op deze niveaus in te zetten. Daarnaast is er nog een groep mensen die in het reguliere bedrijf dusdanig hoge salarissen ontvangen, dat een overstap naar de (zeker lokale) politiek gewoon financieel onverantwoord is.
quote:Op woensdag 1 december 2010 14:29 schreef ikke043 het volgende:
[..]
Socialisering(a.k.a. staatsbedrijven) voor de basis en liberalisme voor al het overig.
Een basisuitkering voor iedereen van ¤400, daar kun je van leven als je niet wilt werken(heb je ook geen huis maar dat is jou probleem). Voor de rest werk je maar, en betaal je 35% belasting(uitzondering voor mensen die niet kunnen werken en gepensioneerd zijn, die krijgen een toelage).
Om de 2 jaar verkiezingen, jaar 0 voor het rijk, jaar 2 provincies, jaar 6 gemeentes.......etc....
Voor het staatsbestuur wordt telkens 1/3 door de zittende regering aangesteld, 2/3 wordt bepaald door de verkiezingen. Op deze manier kan er een relatieve continuering van zittend beleid worden gerealiseerd terwijl de burgers wel inspraak hebben.
Basis:
-energiebedrijven
-woningcorporaties(behalve duurdere segment
-voedselvoorziening(deels)
-scholing
-gezondheidszorg
Zo is simpel gezegd mijn ideaal staatsbestuur.Je geeft hier met name een politieke kleur aan, of in ieder geval een politieke richting. Voor wat betreft staatshervorming geef je eigenlijk aan dat je (los van de frequentie van verkiezingen en continuïteitsbewaking) niet zo veel wilt aanpassen. Wat mij betreft wordt het probleem zoals ik dat zie hier niet mee opgelost. Maar blijf vooral ideeën plaatsen!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Cuz I'm praying for rain, And I'm praying for tidal waves
I wanna see the ground give way.I wanna watch it all go down.
Mom please flush it all away.I wanna watch it go right in and down.
I wanna watch it go right in. Watch you flush it all away.
Er is niets mis met het systeem en de burger is naar mijn mening ook prima in staat zijn belangen aan te geven. Dat is niet het probleem, de problemen liggen in een vroeger stadium. De burger moet wel komen tot die goede belangen afweging. Dit kan enkel als de burger ook daadwerkelijk voldoende geïnformeerd is. Desinformatie kan tot verkeerde keuzes leiden, keuzes die je niet wil.quote:Op woensdag 1 december 2010 14:23 schreef Picchia het volgende:
Ik denk dat mensen prima kunnen aangeven welke belangen zij behartigd zien worden. Zij zijn ook prima in staat om de regering te controleren en een fouten af te straffen, zoals afgelopen verkiezingen is gebeurd na het CDA-PvdA debacle. Onze democratie werkt dus prima.
De democratie is inderdaad in beweging en vanuit een ondemocratische samenleving helemaal naar dit stadium geëvolueerd. Het is ook logisch dat de evolutie zich doorzet. Wat daarin wel belangrijk is, is dat je leert van het verleden en geen stappen terug gaat doen. Systemen die al eerder geprobeerd zijn en om duidelijke redenen gefaald hebben.quote:Misschien komen er in de toekomst ook weer geweldige nieuwe inzichten om onze democratie te verbeteren. En die kunnen dan ook geïmplementeerd worden.
Waarom concretiseer je niet wat je bedoelt met 'wat op lange termijn het beste is'. Volgens mij hangt dat af van je persoonlijke voorkeuren. Het volk bepaald zelf wat zij van belang acht. En om dat op lange termijn vol te houden is van groot belang is dat het volk haar eigen vrijheden kan waarborgen, door zich te laten vertegenwoordigen in de politiek.quote:Op woensdag 1 december 2010 14:54 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Je zegt dat de bevolking prima in staat is om te controleren en af te straffen? Op basis waarvan? Op basis van een grondige analyse van het gevoerde besluit? Of op basis van het feit dat iemand heel hard roept dat het allemaal fout is gegaan de afgelopen jaren? Kun jij de gevolgen van iets simpels als het verhogen van het minimumloon overzien (en dan bedoel ik ALLE gevolgen)? Of de gevolgen van het wel of niet vechten in Afghanistan? De gemiddelde nederlander kan dat in ieder geval niet. Die kan alleen maar op basis van gevoel en louter principes een keuze maken. Dat is ook meteen de makke van ons systeem van stemrecht. We hebben zoveel verschillende partijen, dat niemand kan overzien welk verkiezingsprogramma nou echt op de lange termijn het beste is.
Het verhogen van het minimumloon is voor mensen met een minimumloon goed, dus die stemmen voor, maar denken niet na dat dat misschien tot gevolg heeft dat hun werkgever mensen moet gaan ontslaan omdat het goedkope personeel te duur wordt. En dan redeneer ik nog maar heel simpel en oppervlakkig.
Er is geen andere grond dan een vertrouwensbreuk op basis waarvan onze regering naar huis kan worden gestuurd. In dat opzicht is het volledig in lijn met de werking van onze democratie.quote:Ik ben inderdaad op zoek naar die geweldige inzichten naar hoe onze democratie, of welke vorm van bestuur dan ook, beter kan. Maar kom alsjeblieft niet aan met 'onze democratie werkt geweldig', want dat is wat mij betreft echt veel te simpel geredeneerd. De mensen hebben het CDA/PVDA-debacle (zoals jij het noemt) niet op inhoudelijke gronden afgestraft, maar vanwege een vertrouwensbreuk. Dat heeft niets te maken met inzicht of kennis of onderbouwd afstraffen, dat is een rechtstreeks gevolg van een falende democratie. Zowel vanuit de kant van de genoemde partijen als de kant van het stemvolk.
Er zijn tal van democratieën die een ander systeem kennen dan het onze. Zou je wat meer inhoudelijk kunnen toevoegen ook?quote:Op woensdag 1 december 2010 14:19 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Het is niet voor niets dat democratie het minst slechte systeem is. Maar als je zelf een goed idee hebt voor verbetering hoor ik het graag.
De burger kan inderdaad beter geïnformeerd worden wanneer zij keuzes moeten maken. Daar valt nog wel terrein te winnen. De politiek zal echter niet heel erg op het slechte pad zitten, wanneer het volk haar vertrouwen in de politiek uitspreekt, zonder zich verder in de zaken te verdiepen. Als iedereen tevreden is is er niks aan de hand.quote:Op woensdag 1 december 2010 15:09 schreef Arglist het volgende:
[..]
Er is niets mis met het systeem en de burger is naar mijn mening ook prima in staat zijn belangen aan te geven. Dat is niet het probleem, de problemen liggen in een vroeger stadium. De burger moet wel komen tot die goede belangen afweging. Dit kan enkel als de burger ook daadwerkelijk voldoende geïnformeerd is. Desinformatie kan tot verkeerde keuzes leiden, keuzes die je niet wil.
Met de rest ben ik het eens dus ik reageer enkel hier op. Je kan zeggen dat de politiek zelf het grootste belang heeft aan goede informatievoorziening, willen ze aan de macht blijven. Goed is hier een bijvoeglijk naamwoord wat iets zegt over de kwaliteit van de informatievoorziening. Deze is duidelijk, deze is helder, deze is begrijpelijk, deze is makkelijk en alom verkrijgbaar etc. Inhoudelijk zegt het niet over de informatie voorziening, want dan zou je het al een politieke lading geven. Dat is dan ook waar het gevaar in schuilt. Bij de politiek ligt ook de macht tot misleiding.quote:Op woensdag 1 december 2010 15:34 schreef Picchia het volgende:
De politiek zelf heeft het grootste belang bij een goede informatievoorziening, dus het lijkt me dat zij zelf daar ook het meeste aan moet bijdragen.
Dat klopt. Meestal wordt in een democratie de journalistiek de rol toegewezen om deze misleiding te achterhalen. Dat is ook de reden waarom persvrijheid een hoeksteen is van de democratische rechtstaat.quote:Op woensdag 1 december 2010 15:50 schreef Arglist het volgende:
[..]
Met de rest ben ik het eens dus ik reageer enkel hier op. Je kan zeggen dat de politiek zelf het grootste belang heeft aan goede informatievoorziening, willen ze aan de macht blijven. Goed is hier een bijvoeglijk naamwoord wat iets zegt over de kwaliteit van de informatievoorziening. Deze is duidelijk, deze is helder, deze is begrijpelijk, deze is makkelijk en alom verkrijgbaar etc. Inhoudelijk zegt het niet over de informatie voorziening, want dan zou je het al een politieke lading geven. Dat is dan ook waar het gevaar in schuilt. Bij de politiek ligt ook de macht tot misleiding.
Vandaar dat ik ook uitermate, hoewel er altijd verbetering mogelijk is, tevreden ben met ons systeem en al haar controle mechanismes en het niet eens ben met TS. Maar al die mechanismes zijn geen vrijbrief voor achteloosheid. Je moet weten en begrijpen waarom ze er zijn, en ze daarom waarderen. Wat je niet kent kan je niet waarderen en mis je ook minder snel snel, totdat het te laat is.quote:Op woensdag 1 december 2010 15:53 schreef Picchia het volgende:
[..]
Dat klopt. Meestal wordt in een democratie de journalistiek de rol toegewezen om deze misleiding te achterhalen. Dat is ook de reden waarom persvrijheid een hoeksteen is van de democratische rechtstaat.
Hier had ik al eerder op gereageerd en is nu ook in deze discussie van toepassing.quote:Op woensdag 1 december 2010 16:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Het menselijke element moet er uit. Mensen zijn egoïstisch en vechten voor deelbelangen. In theorie zou een democratie als resultaat een land optimaal moeten besturen, maar het lukt niet.
Technocratie: Wetten op basis van feiten en noodzakelijkheid, niet op basis van voorkeuren.
Leuke analyse, maar ik geloof er gewoon niet in dat het egoïsme van mensen een optimaal bestuurd land oplevert. Nuances die jij maakt veranderen daar niets aan. Als ik dit zo lees ben je het eigenlijk gewoon met me eens. Daarom reageerde ik ook nietquote:Op woensdag 1 december 2010 16:03 schreef Arglist het volgende:
[..]
Hier had ik al eerder op gereageerd en is nu ook in deze discussie van toepassing.
Het electoraat kan weloverwogen keuzes maken, maar ook minder overwogen keuzes. De gekozene kan dat niet, zijn keuzes moeten per definitie weloverwogen zijn. Zo gebied de grondwet, die hem de verplichting oplegt om het hele volk te vertegenwoordigen, het algemeen belang, wat dat dan ook moge zijn.
Dat algemene belang is dan ook waar de partijen elkaar mee om de oren slaan, immers vertegenwoordigen volgens alle partijen zij 'het' algemene belang, en anderen doen dat niet of in mindere mate.
We hebben wel een probleem als er feitelijk bewezen kan worden dat niet het algemene belang gediend wordt maar een deelbelang, het belang van een zakelijk contract, het belang van vriendjes die werkgelegenheid gekregen hebben, etc. Echter zal dat altijd in het sausje 'algemeen belang' gegoten en verkocht worden, omdat we vliegtuigen nodig hebben waar we ons mee moeten verdedigen, immers is dat in ieders belang. De vraag is, is dat de echte drijfveer? Bewijs het maar eens dat het niet zo is. Maar dat is in ieder geval wat ik niet onder 'goede' bedoeling schaar.
De claims en stelling die partijen maken zijn aanvechtbaar, om de simpele reden dat als je een idee of plan omarmt, je een ander idee of plan uitsluit, en daarmee jezelf kwetsbaar maakt voor het argument van uitsluiting en dus het bieden van een onjuiste invulling van het algemeen belang. Onderhandelingen zorgen niet voor goede wetten voor de partijen, geen partij die niet zijn voltallig verkiezingsprogramma wil implementeren. Onderhandelingen zorgen wel voor goede wetten voor de burger, deze heeft immers zijn invulling van het algemeen belang gegeven toen hij voor een bepaalde partij koos. Maar zoals elke claim is deze claim dus ook aanvechtbaar en wordt deze aangevochten in de onderhandelingen.
Echter constateer ik een zwak vermogen om keuzes te rechtvaardigen en uit te leggen aan die burger. Sterker nog, de moeite wordt niet eens genomen. De teloorgang van politieke participatie in een tijd wanneer die niet nodig is 'omdat het toch allemaal goed gaat' is dan ook een gevolg. Als het minder gaat zal dit balans zich weer herstellen, maar dan moeten partijen zich wel hervinden of nieuwe partijen opstaan. Nieuwe partijen zijn vaak wel radicaler, ze gaan alles omgooien, ze gaan het anders aanpakken, omdat het electoraat radicaler is. Het teleurgestelde electoraat. Totdat ook zij in het systeem komen, of, god verhoede het, het systeem uitschakelen.
Ik zal niet ontkennen dat het systeem wel voor verandering open moet staan. Wat meer dualiteit die tot een snellere vooruitgang leidt is dan ook broodnodig. Ook zouden referenda en constitutionele toetsing niet misstaan, dit om de uitschakeling van het systeem te voorkomen.
Dit bedoel ik. Dit is de theorie die in de praktijk niet uit komt. Een compromis is niet per definitie de beste oplossing voor een probleem.quote:Onderhandelingen zorgen niet voor goede wetten voor de partijen, geen partij die niet zijn voltallig verkiezingsprogramma wil implementeren. Onderhandelingen zorgen wel voor goede wetten voor de burger,[..] maar zoals elke claim is deze claim dus ook aanvechtbaar en wordt deze aangevochten in de onderhandelingen.
Ik denk dat er voor jou ook geen oplossing is(op vrijwillige basis). Tenzij je natuurlijk mensen dwingt om actief deel te nemen aan politieke beslissingen, maar dat zal waarschijnlijk(en zeker in het begin0 een averechts effect hebben.quote:Op woensdag 1 december 2010 15:01 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Je geeft hier met name een politieke kleur aan, of in ieder geval een politieke richting. Voor wat betreft staatshervorming geef je eigenlijk aan dat je (los van de frequentie van verkiezingen en continuïteitsbewaking) niet zo veel wilt aanpassen. Wat mij betreft wordt het probleem zoals ik dat zie hier niet mee opgelost. Maar blijf vooral ideeën plaatsen!
Ja ik ben het met je eens in theorie. Maar volgens mij sluit een parlementaire democratie technocratische wetgeving niet uit, dat om de eerdergenoemde redenen.quote:Op woensdag 1 december 2010 16:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Leuke analyse, maar ik geloof er gewoon niet in dat het egoïsme van mensen een optimaal bestuurd land oplevert. Nuances die jij maakt veranderen daar niets aan. Als ik dit zo lees ben je het eigenlijk gewoon met me eens. Daarom reageerde ik ook niet
Het is niet direct de beste oplossing voor een probleem, maar wel de beste oplossing in een scala aan verschillende visies op verschillende oplossingen van problemen. Als je bij voorbaat de beste oplossing 'weet' is deze bij voorbaat ook al politiek gekleurd.quote:Dit bedoel ik. Dit is de theorie die in de praktijk niet uit komt. Een compromis is niet per definitie de beste oplossing voor een probleem.
Niet als je het goed regelt. Transparatie moet 100% zijn. Niemand neemt beslissingen. Een systeem, wetenschappelijk bureau, zal aan moeten tonen dat een wet noodzakelijk is. Anders komt ie er niet. Dat betekend dat we nog maar heel weinig wetten over houden en er dus weinig te controleren valt. Met als resultaat dat iedereen het snapt, waardoor dus niemand besodemieterd kan worden. Ook niet door kleine letters of wollig taalgebruik.quote:Op woensdag 1 december 2010 16:29 schreef LBS het volgende:
Het egoïsme van de mens waarover je spreekt is een oud en bekend begrip in de politiek. Feit dat hier altijd voor opgepast moet worden. Maar waarom kom je dan als oplossing met het begrip 'Technocratie'. Dus jij denkt dat als je bepaalde uitermate gespecialiseerde mensen de volledige macht geeft om een beslissing te maken, dit egoïsme zich niet laat gelden? Ik denk dat het juist dan sterk aan de orde zal zijn en bovendien is dan elke vorm van transparantie verdwenen.
Jawel. Een technocratie.quote:Er is geen beter systeem.
Politiek bedrijven en zeker de achterliggende motieven van stemmen, gaat bijna niet over belangen behartigen van kiezers.quote:Op woensdag 1 december 2010 14:23 schreef Picchia het volgende:
Ik denk dat mensen prima kunnen aangeven welke belangen zij behartigd zien worden. Zij zijn ook prima in staat om de regering te controleren en een fouten af te straffen, zoals afgelopen verkiezingen is gebeurd na het CDA-PvdA debacle. Onze democratie werkt dus prima.
En als je kijkt naar de historische ontwikkelingen van de Nederlandse democratie, dan zie je dat dat we zijn gekomen van een punt met vrijwel geen democratie naar dit. En je kunt zien dat Nederland alleen maar verder en verder aan het democratiseren is. Straks zijn de koningin, de eerste kamer, de burgemeester, de raad van state, de vrijheid van meningsuiting, het referendum en de provincies aan de beurt. Het democratiseringsproces is dus ook nog springlevend.
Misschien komen er in de toekomst ook weer geweldige nieuwe inzichten om onze democratie te verbeteren. En die kunnen dan ook geïmplementeerd worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |