abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89373351

Welkom in het [AEX]-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen. De OP voor het openen van een nieuw topic staat hier. Voeg onderaan in de Wiki het vorig topic toe.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.

BNR Nieuwsradio
Forex Factory (alle economische data's op een rij)
RTL Z (streaming TV)
[[url=mms://media2.bloomberg.com/btv_US200.asf]Bloomberg TV[/url]] (streaming TV)

AEX

Europese Indices

Amerikaanse Indices & Futures
Google Finance - Real-time
IG-Index - Dow Jones-index (fair value) streaming (spread betting)
US Markets - S&P- en Nasdaq-futures Semi-real-time

Federal Funds Futures (indicatie van aankomende rentebesluiten, info)
CBOT - Federal Funds Futures - Semi-real-time

Intraday S&P 500-index en dagverschil in percentage

Wereldwijde Indices

Intraday Euro-Dollar

Intraday grondstoffen

Een uitgebreide begrippenlijst vind je hier.

De Beursvloer # 172 Straks de double dip? Of toch niet?
De Beursvloer # 173 Na 10 maanden 2010 weer terug bij af
De Beursvloer # 174 Waar we verder ouwehoeren
De Beursvloer #175 Met QE2, G20, Currency wars &overheden zonder geld
De Beursvloer #176, waar we wachten op financiële wikileaks

Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken
pi_89373405
Anyone: voel je absoluut vrij om de OP aan te passen, aan te vullen, want ik ben een absolute noob :)

Ik heb de wiki niet aangepast, simpelweg omdat ik niet weet hoe ik dat moet doen, dat zegt wel genoeg denk ik :D
pi_89374596
Je hebt in ieder geval een mooie TT :Y

Portugal krijgt een downgrade bij wijze van tvp
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  woensdag 1 december 2010 @ 09:54:56 #4
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_89375006
ING stijgt weer door niks.
pi_89375178
Gister mijn aandelen verkocht en wacht nu tot Portugal en Spanje aan de beurt zijn. Daarna ga ik weer kopen.
  woensdag 1 december 2010 @ 11:27:47 #6
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89377681
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 08:30 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Twee wereldoorlogen, diverse natuurrampen, Ronald Reagan aan de knoppen, we hebben het allemaal overleeft. Wedden dat we dat schuiven met papiertjes ook gaan overleven, en dat de haard nog steeds brandt? Het is m.i. wel goed om dat in het achterhoofd te houden, ongeacht dat deze moves in de financiele werled op individueel niveau grote impact kunnen hebben. Maar het is ook geen armageddon.....
Hier ben ik het helemaal mee eens. Er wordt net gedaan alsof we het over de gevolgen van een kernoorlog hebben waarbij er geen steen op de andere meer staat. Maar alle "echte" dingen zoals huizen, auto's, fabrieken etc bestaan gewoon nog. In feite veranderen alleen de eigendomstitels.

Tegelijkertijd wil ik het niet bagatelliseren want ik weet best dat defaults van banken en/of landen enorm disruptief kunnen zijn. Maar de suggestie van armageddon is absurd en het helpt niet mee om de problemen gewoon snel en head-on op te lossen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_89377797
quote:
Op woensdag 1 december 2010 10:01 schreef PaulieWalnuts het volgende:
Gister mijn aandelen verkocht en wacht nu tot Portugal en Spanje aan de beurt zijn. Daarna ga ik weer kopen.
Je hebt je shorts verkocht mag in hopen?
  woensdag 1 december 2010 @ 13:41:36 #8
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_89383242
TT vol met plakplaatjes.

Overigens leuk detail: de rente op de bonds van sterke landen stijgt op dit moment en Italië, Spanje en Griekenland blijven gelijk of dalen.
The more debt, the better
  woensdag 1 december 2010 @ 13:49:06 #9
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89383527
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 13:41 schreef flyguy het volgende:

Overigens leuk detail: de rente op de bonds van sterke landen stijgt op dit moment en Italië, Spanje en Griekenland blijven gelijk of dalen.
Ik zie de hand van de ECB
Mijn reisverslagen
  woensdag 1 december 2010 @ 13:56:15 #10
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_89383814
http://www.ritholtz.com/blog/2010/12/holiday-year-end-melt-up/

Let op het tweede commentaar.

Als iedereen short zit dan..
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_89384776
Zullen we dan toch nog 'n eindejaars rally zien?
  woensdag 1 december 2010 @ 14:19:28 #12
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89384784
Het gaan nog interessante tijden worden.

Griekenland en Ierland zijn domweg insolvent en Portugal waarschijnlijk ook. Je kunt op de achterkant van een sigarendoosje uitrekenen dat ze nooit genoeg groei kunnen realiseren om hier uit te komen zonder een herstructurering van de schuld. En de EU weet dat best want die zijn ook niet achterlijk.

Als je ziet wat er vorig weekend is overeengekomen dan zie je ook dat er gewoon op een gecontroleerde default wordt aangestuurd maar dan pas vanaf 2013 zodat banken de tijd hebben om zich daarop voor te bereiden. Natuurlijk herstelt dat niet de rust bij obligatiebeleggers want het is duidelijk dat iemand vroeg of laat een haircut krijgt. De vraag is alleen hoeveel en wanneer precies. Het resultaat is dat de hoge yields blijven.

De enige die het echt kan backstoppen is de ECB. En die probeert de markt nu te steunen met retoriek en dreigen meer bonds op te kopen. Maar zij zit in een hele lastige positie, want als de ECB daadwerkelijk op grote schaal PIIGS bonds gaat opkopen dat zit zij straks met de verliezen als de onvermijdelijke herstructurering komt. En de ECB was toch al intern verdeeld over de (relatief kleine hoeveelheid) bonds die deze zomer werden gekocht.
Mijn reisverslagen
pi_89385544
quote:
3s.gif Op woensdag 1 december 2010 14:19 schreef SeLang het volgende:
De enige die het echt kan backstoppen is de ECB. En die probeert de markt nu te steunen met retoriek en dreigen meer bonds op te kopen.
European Central Bank readying to buy more European government debt
up 58.8 to 5587 +1.06%

by Deborah Hyde on Dec 01, 2010 at 08:22

The European Central Banks governing council will consider whether to buy more bonds from beleaguered peripheral European nations Portugal, Spain and Italy on Thursday as investors are increasingly nervous about lending cash to these debt-laden countries.

The ECB has purchased nearly ¤70 billion of government bonds since the beginning of the financial crisis and already holds around one sixth of all Greek, Irish and Portuguese bonds.

It had hoped to be able to announce the withdrawal of support at this months meeting but yesterday the president of the bank, Jean-Claude Trichet, hinted that more buying may now be on the cards saying the programme is ongoing.

http://citywire.co.uk/mon(...)ernment-debt/a454100

Volgens mij hadden we al bond buys van de ECB in mei, oktober en vlak voor de Ierse crisis.
Markt geruchten zeggen dat er vandaag ook al flinke opkopen waren (ik neem aan dat we dat achteraf kunnen teruglezen op de ECB site).
En nu dus de aankondiging om het morgen weer te doen.
  † In Memoriam † woensdag 1 december 2010 @ 14:39:16 #14
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_89385629
Die OP :?

Is dit ook het draadje voor de prijzen van ruwe grondstoffen en landbouwproducten? :?
pi_89386171
*kuch* de OP is gekopieerd van de wiki, en is dezelfde als de vorige met toevoeging van het laatste topic. Als het anders kan en moet, laat maar weten, dan pas ik het met alle plezier aan...... (ik zou zelf sowieso nooit linken naar het Guy Zelfbevredigings Front, alhoewel ze idd wel handige real time trackers hebben :P )
  woensdag 1 december 2010 @ 15:00:18 #16
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_89386563
quote:
3s.gif Op woensdag 1 december 2010 14:19 schreef SeLang het volgende:
Het gaan nog interessante tijden worden.

Griekenland en Ierland zijn domweg insolvent en Portugal waarschijnlijk ook. Je kunt op de achterkant van een sigarendoosje uitrekenen dat ze nooit genoeg groei kunnen realiseren om hier uit te komen zonder een herstructurering van de schuld. En de EU weet dat best want die zijn ook niet achterlijk.

Als je ziet wat er vorig weekend is overeengekomen dan zie je ook dat er gewoon op een gecontroleerde default wordt aangestuurd maar dan pas vanaf 2013 zodat banken de tijd hebben om zich daarop voor te bereiden. Natuurlijk herstelt dat niet de rust bij obligatiebeleggers want het is duidelijk dat iemand vroeg of laat een haircut krijgt. De vraag is alleen hoeveel en wanneer precies. Het resultaat is dat de hoge yields blijven.

De enige die het echt kan backstoppen is de ECB. En die probeert de markt nu te steunen met retoriek en dreigen meer bonds op te kopen. Maar zij zit in een hele lastige positie, want als de ECB daadwerkelijk op grote schaal PIIGS bonds gaat opkopen dat zit zij straks met de verliezen als de onvermijdelijke herstructurering komt. En de ECB was toch al intern verdeeld over de (relatief kleine hoeveelheid) bonds die deze zomer werden gekocht.
Waar ikzelf benieuwd naar ben is wie de Milken wordt van de tienerjaren van de 21ste eeuw. De ECB helpt met de bail-outs in elk geval flink mee met het scheppen van junkbonds. En elke bail-out is hetzelfde als een derivaat dat junkbonds koppelt aan topbonds als Duitse of Nederlandse. Dat gaat nog leuk worden :)
The more debt, the better
  woensdag 1 december 2010 @ 15:30:32 #17
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89387880
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 15:00 schreef flyguy het volgende:

[..]

Waar ikzelf benieuwd naar ben is wie de Milken wordt van de tienerjaren van de 21ste eeuw. De ECB helpt met de bail-outs in elk geval flink mee met het scheppen van junkbonds. En elke bail-out is hetzelfde als een derivaat dat junkbonds koppelt aan topbonds als Duitse of Nederlandse. Dat gaat nog leuk worden :)
Maar de vraag is dus of de ECB wel all in gaat. Het is een soort van prisoners dilemma. De ECB is waarschijnlijk de enige die exploderende yields kan voorkomen, maar als landen na een tijdje alsnog gaan herstructureren (of dat nu door EU druk komt, druk van andere landen of uit eigen keuze) dan heeft de ECB alle verliezen aan z'n broek.
Mijn reisverslagen
pi_89388048
Ik las gisteren ergens een aardig comment, wat ik me nog niet zo gerealiseerd had.

Vroeger in het pre euro tijdperk zou de munt van een land wat zijn begroting niet op orde had devalueren, en zou de bondholder automatisch een koersverlies leiden.

Nu is elke lening in het eurogebied de facto geleverd met een gratis cross currency swap., ongeacht de financiele backing van het land zelf.

Eigenlijk zouden landen obligaties moeten uitgeven waarvan rente cq. terugbetaling gekoppeld zijn aan begrotings en financieringstekort ;)
pi_89388197
Euro rescue fund to raise up to ¤8bn
By David Oakley, Anousha Sakoui and Gerrit Wiesmann
Published: December 1 2010 13:19 | Last updated: December 1 2010 14:24 | FT

The eurozone temporary bail-out fund will issue bonds next month to mark a watershed moment for the continents bond markets.

The European Financial Stability Facility is expected to raise between ¤5bn and ¤8bn in bonds in a triple-A rated deal.
  † In Memoriam † woensdag 1 december 2010 @ 15:39:18 #20
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_89388240
Kut, dit boeit mij voor geen ene flikker.

In de Kerk zeggen we altijd maar zo in de geestelijke wereld is het goed vertoeven, maar ik geloof eerder als ik wat in de hand heb. :Y

Wat een geleuter zeg! Is er geen centraal ruwe grondstoffen- en/of landbouwproducten-topic? :'(
pi_89388399
Pardon?
pi_89388462
quote:
2s.gif Op woensdag 1 december 2010 15:39 schreef De_Kardinaal het volgende:
Kut, dit boeit mij voor geen ene flikker.

In de Kerk zeggen we altijd maar zo in de geestelijke wereld is het goed vertoeven, maar ik geloof eerder als ik wat in de hand heb. :Y

Wat een geleuter zeg! Is er geen centraal ruwe grondstoffen- en/of landbouwproducten-topic? :'(
ik zou zeggen: open er één :)

als het niet dichtgegooid wordt, is dat het topic :)
  † In Memoriam † woensdag 1 december 2010 @ 15:46:00 #23
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_89388496
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 15:43 schreef Dalliance het volgende:
Pardon?
Ruilhandel in valuta voor grondstoffen en zulks? Mijn opa zei in de oorlog al het is lastig obligaties eten of verzilveren.
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 15:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ik zou zeggen: open er één :)

als het niet dichtgegooid wordt, is dat het topic :)
O die is er dus niet? ;(
pi_89388642
quote:
2s.gif Op woensdag 1 december 2010 15:46 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Ruilhandel in valuta voor grondstoffen en zulks? Mijn opa zei in de oorlog al het is lastig obligaties eten of verzilveren.

[..]

O die is er dus niet? ;(
ik dacht, ik kijk even voor je in het overzicht topic, maar da's in maart voor het laatste bijgewerkt. Gelukkig wel 2010 ;)

Verzin een leuke OP en geef er een slinger aan. :)
  † In Memoriam † woensdag 1 december 2010 @ 15:51:48 #25
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_89388716
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 15:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ik dacht, ik kijk even voor je in het overzicht topic, maar da's in maart voor het laatste bijgewerkt. Gelukkig wel 2010 ;)

Verzin een leuke OP en geef er een slinger aan. :)
Daar ben ik veel te dom voor! :P
Maar bedankt voor het opzoeken! Ik zal ook eens kijken! :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')