abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 29 november 2010 @ 10:21:49 #1
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_89288742
Dus je wilt kinderen, en dat gaat kennelijk nogal moeilijk. Dan snap ik sowieso niet waarom je je daarbij niet kan neerleggen, het is nou niet alsof het hebben van een kind pas je leven compleet maakt. Maar dan hebben de doktoren zoiets uitgevonden als IVF. Nou dat is mooi, dan word je niet uit liefde gemaakt, maar in een laboratorium. Maar dan moet de basisverzekering ook nog eens minimaal 3 behandelingen vergoeden. Dus je zaad/ei-cellen zijn al van zo'n abominabele kwaliteit dat ze zich al niet eens in de vrije natuur laten samensmelten, nee ook gecoacht in een lab werkt die bende niet. Moeder natuur wil gewoon niet dat je je voortplant. Deal with it :P

Maar wat ik belachelijk vindt is dat het krijgen van kinderen onderdeel is van het zorgpakket. Hetzelfde zorgpakket waar de pil al uit vandaan is. Dat is lekker wrang: het nemen van kinderen wordt gedekt, het tegengaan niet.

Maar je besluit kinderen te nemen, maar als dat dan geld moet gaan kosten dan moet dat gedekt worden. Van mij mogen ze die IVF bende er uit gooien. Als je kinderen wilt dan betaal je er maar zelf voor.
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  maandag 29 november 2010 @ 10:23:03 #2
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_89288780
Met de pensioenproblematiek kan ik het mij wel voorstellen eigenlijk.
  Licht Ontvlambaar maandag 29 november 2010 @ 10:23:14 #3
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_89288789
Ik ben het niet helemaal met je eens... Ik denk dat het wel vanuit het basispakket naar een aanvullende verzekering in zou mogen.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_89288819
Nee het is heel makkelijk om je gevoel er bij neer te leggen dat je geen kinderen kan krijgen op de natuurlijke manier.

Ik ben zielsgelukkig dat er IVF bestaat en dat het wordt vergoed , want als dat niet bestaat kan ik het mij financieel niet veroorloven om wel kinderen te krijgen.
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_89288908
Overigens ben ik het er wel mee eens ondanks dat ik zelf in de situatie verkeer dat er best iets gedaan mag worden aan de vorm van vergoeding op een of andere manier.
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_89288982
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:21 schreef MikeyMo het volgende:

het nemen van kinderen wordt gedekt
Mwah, die is grappig :D

Voor de rest krijg je van mij niet de reactie die je uitlokt.
And if I could choose the world around me, the world I'd choose would all revolve 'round you
12/07/2009 om 12:07 kwam de zon op, om nooit meer onder te gaan....
En sinds 23/06/2015 staan er 2 zonnen aan onze hemel!
  maandag 29 november 2010 @ 10:33:24 #7
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_89289031
quote:
8s.gif Op maandag 29 november 2010 10:24 schreef Joene het volgende:
Nee het is heel makkelijk om je gevoel er bij neer te leggen dat je geen kinderen kan krijgen op de natuurlijke manier.

Ik ben zielsgelukkig dat er IVF bestaat en dat het wordt vergoed , want als dat niet bestaat kan ik het mij financieel niet veroorloven om wel kinderen te krijgen.
Ik ben daar heel nuchter in hoor. Wat niet is, is niet nou eenmaal.

Ik sta altijd maar een beetje raar te kijken van die stellen (waarvan dan toch de vrouw de meest dominante partij is) die perse een kind moeten hebben en zich aan talloze tests laten onderwerpen, pijnlijke eicelverwijderprocedures ondergaan en in sommige vallen maar een adoptiekind nemen om maar wat te verzorgen te hebben :S
[..]
  maandag 29 november 2010 @ 10:34:44 #8
136730 PiRANiA
pi_89289063
wat kost het dan?
pi_89289074
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:33 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

Ik ben daar heel nuchter in hoor. Wat niet is, is niet nou eenmaal.

Ik sta altijd maar een beetje raar te kijken van die stellen (waarvan dan toch de vrouw de meest dominante partij is) die perse een kind moeten hebben en zich aan talloze tests laten onderwerpen, pijnlijke eicelverwijderprocedures ondergaan en in sommige vallen maar een adoptiekind nemen om maar wat te verzorgen te hebben :S
Ik was daar ook heel nuchter in , tot het mezelf overkwam.
pi_89289079
Mee eens. Betaal het lekker zelf als je je wil voortplanten.
pi_89289091
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:34 schreef PiRANiA het volgende:
wat kost het dan?
In ons geval tot nu toe met 1 "mislukte" poging en alle ellende daarvoor , ruim 10k.
  maandag 29 november 2010 @ 10:36:55 #12
136730 PiRANiA
pi_89289127
quote:
15s.gif Op maandag 29 november 2010 10:35 schreef Joene het volgende:

[..]

In ons geval tot nu toe met 1 "mislukte" poging en alle ellende daarvoor , ruim 10k.
En dat is dus gedekt door je verzekering?
pi_89289133
De hele zorgverzekering an sich moet op de schop genomen worden. Ik betaal voor behandelingen die ik never nooit niet zelf zal krijgen en moet extra dokken voor de dingen die ik wil. Beter zetten ze het flexibeler op, en kan je gewoon *echt* zelf je pakket samenstellen.
pi_89289146
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:36 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

En dat is dus gedekt door je verzekering?
Uiteraard :7 , op 165 euro na dan he ! :P
pi_89289155
quote:
No offense, maar vind je dat niet een beetje krom?
  maandag 29 november 2010 @ 10:38:12 #16
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_89289162
Ik vind de vergelijking met IVF en de pil raar.
Snap wel waar je heen wilt.
Maar qua prijs is het natuurlijk niet te vergelijken.

Vind wel dat je het erg kortzichtig brengt ook, zo makkelijk is dat 'erbij neerleggen' denk ik niet.

Wel zou ik het een idee vinden als ze niet 100% vergoeden of naar inkomens gaan kijken.
pi_89289164
quote:
6s.gif Op maandag 29 november 2010 10:37 schreef Joene het volgende:

[..]

Uiteraard :7
Dus ik heb indirect betaald omdat jij koters wil?
pi_89289213
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:38 schreef Silven het volgende:

[..]

In essentie komt het daar op neer. Daarom heb ik ook zo`n hekel aan de huidige opzet van de basisverzekering en de zorgverzekering.
pi_89289221
quote:

[..]

Tuurlijk net als dat jij betaald om mensen met kanker te genezen.
  maandag 29 november 2010 @ 10:39:49 #20
136730 PiRANiA
pi_89289224
Ik vind 10k niet zo veel om op te moeten hoesten eerlijk gezegd (voor kinderen).
pi_89289229
Eens met TS, maar ik ren snel weg voor Swetsenegger lucht krijgt van dit topic.
pi_89289238
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:39 schreef PiRANiA het volgende:
Ik vind 10k niet zo veel om op te moeten hoesten eerlijk gezegd (voor kinderen).
Ik ook niet als ik zeker zou weten dat het lukt :)
  maandag 29 november 2010 @ 10:41:05 #23
136730 PiRANiA
pi_89289263
quote:
14s.gif Op maandag 29 november 2010 10:40 schreef Joene het volgende:

[..]

Ik ook niet als ik zeker zou weten dat het lukt :)
Een compromis dan, eerste keer zelf betalen, daarna de 2e, 3e en 4e keer vergoed ofzo? Zou dat haalbaar zijn? En hoe vaak gaat het de 1e keer goed?
pi_89289304
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:41 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

Een compromis dan, eerste keer zelf betalen, daarna de 2e, 3e en 4e keer vergoed ofzo? Zou dat haalbaar zijn? En hoe vaak gaat het de 1e keer goed?
De percentages weet ik niet exact maar ik geloof iets van 30%.
  maandag 29 november 2010 @ 10:42:23 #25
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_89289307
10k, tievustering... en dan iets om wat je zelf wilt.
[..]
  maandag 29 november 2010 @ 10:43:06 #26
136730 PiRANiA
pi_89289328
quote:
14s.gif Op maandag 29 november 2010 10:42 schreef Joene het volgende:

[..]

In 30% van de gevallen lukt het in 1 keer?
pi_89289330
quote:
14s.gif Op maandag 29 november 2010 10:39 schreef Joene het volgende:

[..]

Tuurlijk net als dat jij betaald om mensen met kanker te genezen.
Punt is dat kanker bij lange na niet goed geregeld is in onze huidige zorgverzekerings-stelsel.
  maandag 29 november 2010 @ 10:43:24 #28
136730 PiRANiA
pi_89289340
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:43 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Punt is dat kanker bij lange na niet goed geregeld is in onze huidige zorgverzekerings-stelsel.
hoe bedoel je? :)
pi_89289347
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:42 schreef MikeyMo het volgende:
10k, tievustering... en dan iets om wat je zelf wilt.
Medicijnen zijn duur men.
pi_89289369
quote:
14s.gif Op maandag 29 november 2010 10:42 schreef Joene het volgende:

[..]

Je zegt trouwens dat je geen 10k hebt liggen voor zo`n behandeling en het financieel onhaalbaar is. Als je nu een financiele tegenvaller krijgt, kan je dan ook niet voor je kind zorgen?
pi_89289391
Zo zag ik trouwens laatst op tv een totaal verbolgen lesbisch stel. Ze wilden ook IVF, van een donor natuurlijk, maar het LUMC wilde de procedure niet uitvoeren. De reden: Omdat zij een donor gebruiken, moet het zaad worden gecontroleerd op allerlei zaken door een spermabank, en die heeft het LUMC niet. (Als je je eigen partner gebruikt is dat niet nodig, ik denk dat het dan eigen risico is wat voor zaad je gebruikt ;)) Nou, dat was belachelijk en discriminatie en weetikwat.

En toen ineens dacht ik: Maar wacht eens even. We hebben hier een stel dat ervoor kiest om lesbisch te zijn. (Oké, hier gaan mensen over vallen, want geen keuze blabla.) Tegelijkertijd willen ze een kind. Nu is dat natuurlijk gezien niet echt compatible. Twee poezen = geen kind. Daarbij komt nog, dat het lesbische stel totaal niet onvruchtbaar is. Heterokoppels met IVF, daar is medisch gezien nog iets mee aan de hand. Deze dames zouden in principe gewoon met een meneer naar bed kunnen gaan om een baby te maken. Veel goedkoper, does the trick. Kortom, je bent niet ziek, je bent niet gehandicapt... WAAROM verwacht je dan dat je IVF KRIJGT?

Awel. Ik zal wel de enige zijn die dat vindt.
pi_89289412
En, Mikeymo, als jij een kind krijgt en er wel zelf 1 weet te 'maken', maar het wordt te vroeg geboren? Dan mag de rest van NL wel betalen voor de NICU. Of vind je een behandeling dan niet nodig, onder het mom van 'Moeder natuur wil gewoon niet dat dit kind het overleeft?'
And if I could choose the world around me, the world I'd choose would all revolve 'round you
pi_89289413
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:43 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

hoe bedoel je? :)
Zorgverzekeraars gaan steeds meer korten op de behandelingen en de methodes die ziekenhuizen hanteren. We gaan meer Amerikaanse toestanden krijgen waarin mensen die niet genoeg geld hebben buiten de boot zullen vallen voor de levensreddende operaties.
  maandag 29 november 2010 @ 10:47:18 #34
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_89289459
Mensen die dan met kanker aan komen zetten: dat is een ziekte, daar vraag je niet om. Een kind wil je zelf en als dat niet op de natuurlijke manier gaat, dan moet je zelf maar in de buidel tasten.
[..]
pi_89289477
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:47 schreef MikeyMo het volgende:
Mensen die dan met kanker aan komen zetten: dat is een ziekte, daar vraag je niet om. Een kind wil je zelf en als dat niet op de natuurlijke manier gaat, dan moet je zelf maar in de buidel tasten.
een kind is de ultieme SOA :P
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  Licht Ontvlambaar maandag 29 november 2010 @ 10:47:53 #36
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_89289479
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:45 schreef patatmetfriet het volgende:
Zo zag ik trouwens laatst op tv een totaal verbolgen lesbisch stel. Ze wilden ook IVF, van een donor natuurlijk, maar het LUMC wilde de procedure niet uitvoeren. De reden: Omdat zij een donor gebruiken, moet het zaad worden gecontroleerd op allerlei zaken door een spermabank, en die heeft het LUMC niet. (Als je je eigen partner gebruikt is dat niet nodig, ik denk dat het dan eigen risico is wat voor zaad je gebruikt ;)) Nou, dat was belachelijk en discriminatie en weetikwat.

En toen ineens dacht ik: Maar wacht eens even. We hebben hier een stel dat ervoor kiest om lesbisch te zijn. (Oké, hier gaan mensen over vallen, want geen keuze blabla.) Tegelijkertijd willen ze een kind. Nu is dat natuurlijk gezien niet echt compatible. Twee poezen = geen kind. Daarbij komt nog, dat het lesbische stel totaal niet onvruchtbaar is. Heterokoppels met IVF, daar is medisch gezien nog iets mee aan de hand. Deze dames zouden in principe gewoon met een meneer naar bed kunnen gaan om een baby te maken. Veel goedkoper, does the trick. Kortom, je bent niet ziek, je bent niet gehandicapt... WAAROM verwacht je dan dat je IVF KRIJGT?

Nee hoor, ik ben het ermee eens. En daarbij hoeven ze niet eens met de donor naar bed, het kan ook heel klinisch met een spuit... Waarom je in hemelsnaam zou willen beginnen met heftige hormoonkuren en eicel oogsten etc snap ik echt niet. Nog afgezien van de kosten...
pi_89289486
quote:

Nee hoor, in dat geval vind ik dat zelfinseminatie of IUI eerst zou moeten komen. Niet IVF als start!
  maandag 29 november 2010 @ 10:49:04 #38
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_89289511
quote:

Nee hoor, ben het hier 100% mee eens.
  maandag 29 november 2010 @ 10:49:21 #39
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_89289521
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:45 schreef McLaura het volgende:
En, Mikeymo, als jij een kind krijgt en er wel zelf 1 weet te 'maken', maar het wordt te vroeg geboren? Dan mag de rest van NL wel betalen voor de NICU. Of vind je een behandeling dan niet nodig, onder het mom van 'Moeder natuur wil gewoon niet dat dit kind het overleeft?'
Lastig, maar dan is het een mens wat al bestaat en leeft en "ziek" is en dan recht heeft op medische zorg. Een beetje de abortusdiscussie lijkt wel :P
[..]
pi_89289524
quote:

wat ik gelezen heb gign dat stel naar de rechter hiervoor. Echter is er al een eerdere rechtzaak geweest met dezelfde strekking en toen ish et LUMC in het gelijk gesteld.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  maandag 29 november 2010 @ 10:49:59 #41
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_89289542
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:47 schreef MikeyMo het volgende:
Men kiest er ook niet voor onvruchtbaar te zijn...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  Licht Ontvlambaar maandag 29 november 2010 @ 10:50:12 #42
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_89289553
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:49 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

Lastig, maar dan is het een mens wat al bestaat en leeft en "ziek" is en dan recht heeft op medische zorg. Een beetje de abortusdiscussie lijkt wel :P
Onvruchtbaar is ook ziek :)
  † In Memoriam † maandag 29 november 2010 @ 10:50:22 #43
37843 lady-wrb
kortaf
pi_89289559
quote:

[..]

ah joh, je moet je er eens in verdiepen waar je allemaal aan meebetaalt, waar je helemaal niet op zit te wachten.
dan vind ik dit één van de minder erge zaken.
pi_89289585
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:49 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:50 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Onvruchtbaar is ook ziek :)
Onvruchtbaarheid is weliswaar een ziekte, maar in tegenstelling tot kanker meestal niet levensbedreigend. Als ik moest kiezen waar mijn geld heen zou gaan zou het eerder naar de mensen met kanker gaan dan de mensen met een kinderwens (waar adoptie ook een optie voor is trouwens).
pi_89289596
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:44 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Je zegt trouwens dat je geen 10k hebt liggen voor zo`n behandeling en het financieel onhaalbaar is. Als je nu een financiele tegenvaller krijgt, kan je dan ook niet voor je kind zorgen?
Wie zegt dat ik geen 10k heb liggen ?

Echter als ik moet doorgaan en 3 behandelingen zou moeten financieren ,zijn er relatief weinig mensen die ff 30k op de plank hebben liggen .
  maandag 29 november 2010 @ 10:51:45 #46
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_89289602
Hoeveel levens van kinderen zou je kunnen redden met 25k? :X
  Licht Ontvlambaar maandag 29 november 2010 @ 10:52:32 #47
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_89289637
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:51 schreef Dlocks het volgende:
Hoeveel levens van kinderen zou je kunnen redden voor 25k? :X
Hier in Nederland, wereldwijd, zieke kinderen, hongerige kinderen, wat bedoel je?
pi_89289655
quote:
14s.gif Op maandag 29 november 2010 10:51 schreef Joene het volgende:

[..]

Wie zegt dat ik geen 10k heb liggen ?

Echter als ik moet doorgaan en 3 behandelingen zou moeten financieren ,zijn er relatief weinig mensen die ff 30k op de plank hebben liggen .
Dus je had de eerste behandeling zelf kunnen financieren mocht het nodig zijn geweest?
pi_89289690
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:53 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dus je had de eerste behandeling zelf kunnen financieren mocht het nodig zijn geweest?
Is dat interresant ? wat ik me financieel wel en niet kan veroorloven ?
pi_89289723
quote:
5s.gif Op maandag 29 november 2010 10:53 schreef Joene het volgende:

[..]

Is dat interresant ? wat ik me financieel wel en niet kan veroorloven ?
Nou ja, je geeft zelf aan dolblij te zijn dat je financieel tegemoet gekomen bent omdat je het anders niet had kunnen betalen. Nu blijkt dat je toch wel een (gedeelte van) de behandeling kan betalen klopt je oorspronkelijke verhaal niet meer.

Voor mij persoonlijk zou ik liever zien dat ouders een gedeelte meebetalen aan zulke behandelingen.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 29-11-2010 10:55:37 ]
  maandag 29 november 2010 @ 10:55:35 #51
18159 Dlocks
pi_89289735
quote:
5s.gif Op maandag 29 november 2010 10:52 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Hier in Nederland, wereldwijd, zieke kinderen, hongerige kinderen, wat bedoel je?
Op deze wereld.
pi_89289760
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:55 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Nou ja, je geeft zelf aan dolblij te zijn dat je financieel tegemoet gekomen bent omdat je het anders niet had kunnen betalen. Nu blijkt dat je toch wel een (gedeelte van) de behandeling kan betalen klopt je oorspronkelijke verhaal niet meer.
ik ben ontzettend blij dat dat de "staat" / zorgverzekeraar mij/ons de mogelijkheid geeft mbt IVF omdat ik idd geen 30k op de plank heb liggen voor eventueel een complete behandeling etc.

Maar goed ik ben hier niet om mijzelf financieel te verantwoorden :)
  † In Memoriam † maandag 29 november 2010 @ 10:56:49 #53
37843 lady-wrb
kortaf
pi_89289772
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:51 schreef Dlocks het volgende:
Hoeveel levens van kinderen zou je kunnen redden met 25k? :X
dat is toch appels met peren?

ze willen geen kinderen redden, ze willen er zelf één.
wat heb je nou aan 50 levende kinderen in afrika en als je zelf een kind in je eigen huis wil?
(klinkt heel onaardig als ik het zo terug lees, maar ik hoop dat men begrijpt wat ik wel bedoel)
pi_89289792
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:55 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Voor mij persoonlijk zou ik liever zien dat ouders een gedeelte meebetalen aan zulke behandelingen.
ik wil best een gedeelte meefinancieren naar draagkracht ofiets , of eventueel 1 van de staat en de rest alleen voor mensen die aanvullend zijn verzekerd zoiets.
  maandag 29 november 2010 @ 10:57:35 #55
12913 GreatWhiteSilence
pi_89289795
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:51 schreef Scorpie het volgende:

[..]

[..]

Onvruchtbaarheid is weliswaar een ziekte, maar in tegenstelling tot kanker meestal niet levensbedreigend. Als ik moest kiezen waar mijn geld heen zou gaan zou het eerder naar de mensen met kanker gaan dan de mensen met een kinderwens (waar adoptie ook een optie voor is trouwens).
Tja, als iemand zijn hele leven lang schoorsteen gespeeld heeft, dan heb ik liever dat mijn geld naar dat kinderloze stel gaat...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_89289804
quote:
8s.gif Op maandag 29 november 2010 10:56 schreef Joene het volgende:

[..]

ik ben ontzettend blij dat dat de "staat" / zorgverzekeraar mij/ons de mogelijkheid geeft mbt IVF omdat ik idd geen 30k op de plank heb liggen voor eventueel een complete behandeling etc.

Maar goed ik ben hier niet om mijzelf financieel te verantwoorden :)
Je hoeft je ook niet financieel te verantwoorden, maar ik zou wel graag willen weten hoe jij tegenover dit soort vergoedingen staat als het niet om je eigen leefsituatie zou gaan.
pi_89289815
quote:
14s.gif Op maandag 29 november 2010 10:57 schreef Joene het volgende:

[..]

ik wil best een gedeelte meefinancieren naar draagkracht ofiets , of eventueel 1 van de staat en de rest alleen voor mensen die aanvullend zijn verzekerd zoiets.
Draagkracht lijkt mij een mooi compromis idd.
pi_89289838
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:57 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Tja, als iemand zijn hele leven lang schoorsteen gespeeld heeft, dan heb ik liever dat mijn geld naar dat kinderloze stel gaat...
Dat mensen alleen van roken kanker krijgen is een fabeltje, dat weet je zelf hopelijk ook wel?
pi_89289840
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:57 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Die is al goedkoper voor de Staat dan wie dan ook, hoor :) (die heeft wél z'n eigen behandeling betaald, gok ik zomaar)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  Licht Ontvlambaar maandag 29 november 2010 @ 10:59:14 #60
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_89289855
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:55 schreef Dlocks het volgende:

[..]

Op deze wereld.
En waarom zou je die keuze moeten maken?
pi_89289891
Maar goed: de noodzaak voor IVF is meestal alleen emotioneel, aangezien de keuze voor adoptie óók open staat. Daarom begrijp ik ook niet goed waarom dit vergoed wordt.
  maandag 29 november 2010 @ 11:01:06 #62
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_89289902
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:49 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Nee, maar daar kun je mee leven. Je gaat er niet dood aan immers, je bent niet eens ziek.
[..]
pi_89289941
quote:
14s.gif Op maandag 29 november 2010 11:00 schreef Five_Horizons het volgende:
Maar goed: de noodzaak voor IVF is meestal alleen emotioneel, aangezien de keuze voor adoptie óók open staat. Daarom begrijp ik ook niet goed waarom dit vergoed wordt.
Adoptie in nederland heel mooi hoor, maar is toch wel ff wat anders dan de mogelijkheid benutten een kind van jezelf op de wereld te zetten , voortplantingsdrang heet zoiets.
  maandag 29 november 2010 @ 11:03:01 #64
12913 GreatWhiteSilence
pi_89289961
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:58 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dat mensen alleen van roken kanker krijgen is een fabeltje, dat weet je zelf hopelijk ook wel?
Goh, gisteren had ik een discussie met iemand, en die zei dat dit dus het enige was wat wél bewezen was... Kennelijk roepen mensen maar te pas en on te pas dat dingen wel of niet bewezen zijn al naar gelang hen het beter uitkomt... :')
pi_89289974
quote:
14s.gif Op maandag 29 november 2010 11:02 schreef Joene het volgende:

[..]

Adoptie in nederland heel mooi hoor, maar is toch wel ff wat anders dan de mogelijkheid benutten een kind van jezelf op de wereld te zetten , voortplantingsdrang heet zoiets.
Emotie dus en geen noodzaak.(feitelijk is het gewoon een luxe-probleem, natuurlijk)
  maandag 29 november 2010 @ 11:03:48 #66
12913 GreatWhiteSilence
pi_89289989
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:01 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

Nee, maar daar kun je mee leven. Je gaat er niet dood aan immers, je bent niet eens ziek.
Dus ik mag mij niet laten behandelen aan mijn MS, ik ga er immers niet dood aan? Kost ook 10k per jaar aan medicijnen. En dat mijn gehele leven lang...
pi_89290063
quote:
14s.gif Op maandag 29 november 2010 11:03 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Emotie dus en geen noodzaak.(feitelijk is het gewoon een luxe-probleem, natuurlijk)
Ja Emotie , nee geen noodzaak , en het niet kunnen krijgen van kinderen beschouw ik zelf niet als luxe probleem maar als een emotionele rollercoaster hell waar we de laatste 2,5 jaar in verblijven .
  maandag 29 november 2010 @ 11:06:14 #68
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_89290067
quote:
14s.gif Op maandag 29 november 2010 11:02 schreef Joene het volgende:

[..]

ja, maar als de boel niet werkt, dan werkt het nou eenmaal niet.

Niet direct relevant maar je hebt ook mensen die beiden (of alleen een van de twee) al een of meerdere kinderen heeft uit een vorige relatie en dan ook nog eens perse een kind nu weer met elkaar moet hebben. Alsof het de bevestiging van hun geluk is oid :P
[..]
  maandag 29 november 2010 @ 11:07:41 #69
18159 Dlocks
pi_89290120
quote:
5s.gif Op maandag 29 november 2010 10:59 schreef Sjeen het volgende:

[..]

En waarom zou je die keuze moeten maken?
Ik zeg niet dat je die keuze moet maken. Het lijkt mij echter wel goed om erbij stil te staan dat het rationeel gezien achterlijk en uitermate decadent is om een kind te kopen voor 25k terwijl je met dat geld ook ook veel goede dingen -zoals het redden van levens- zou kunnen doen.

Je zou het geld bijvoorbeeld ook kunnen stoppen in onderzoek naar ziekten die wél levensbedrijgend zijn.
pi_89290122
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:06 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

Niet direct relevant maar je hebt ook mensen die beiden (of alleen een van de twee) al een of meerdere kinderen heeft uit een vorige relatie en dan ook nog eens perse een kind nu weer met elkaar moet hebben. Alsof het de bevestiging van hun geluk is oid :P
IK en mijn vrouw , willen gewoon graag een kind met en van elkaar :) O

Ons hele leven is ook hierop ingericht en mocht blijken na de behandelingen dat het ons niet is gegunt om kinderen te krijgen moeten wij ons leven echt drastisch veranderen.
pi_89290133
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:06 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

Dat zei ik ook tot ik het nodig had.
pi_89290134
quote:
8s.gif Op maandag 29 november 2010 11:06 schreef Joene het volgende:

[..]

Ja Emotie , nee geen noodzaak , en het niet kunnen krijgen van kinderen beschouw ik zelf niet als luxe probleem maar als een emotionele rollercoaster hell waar we de laatste 2,5 jaar in verblijven .
Mja, dat kan. Maar dat zal ook te maken hebben gehad met het feit dat je in de zorgen zit over het al dan niet lukken van de behandeling. Als de behandeling niet eens voor je open staat, omdat het financieel nauwelijks haalbaar is, ga je adoptie toch echt als een serieuzere optie zien dan nu.
pi_89290148
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:03 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Goh, gisteren had ik een discussie met iemand, en die zei dat dit dus het enige was wat wél bewezen was... Kennelijk roepen mensen maar te pas en on te pas dat dingen wel of niet bewezen zijn al naar gelang hen het beter uitkomt... :')
Ik weet niet met wie jij die discussie had maar die is niet relevant hier.
  maandag 29 november 2010 @ 11:08:48 #74
136730 PiRANiA
pi_89290152
Opzich moet iedereen natuurlijk de keuze kunnen maken kinderen te krijgen. Als het op een normale manier kon zouden ouders dat natuurlijk doen.

Je kan dit dan natuurlijk zien als een ziekte (eerder al gezegd). Als het echter normaal niet kan (2 vrouwen), dan vind ik wel dat er betaald moet worden.
  maandag 29 november 2010 @ 11:08:56 #75
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_89290157
Adoptie is natuurlijk mooi (voor al die arme kinderen op de wereld, en die een beter leven te geven) maar niet voor iedereen weggelegd.
Dat kost nog heel wat zo'n adoptie.

http://www.wesselsworld.nl/kosten_adoptie.htm
Rayen 2½ jaar!
  maandag 29 november 2010 @ 11:09:07 #76
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_89290162
quote:
8s.gif Op maandag 29 november 2010 11:06 schreef Joene het volgende:

[..]

op het moment dat je besluit tot doktersbezoeken omdat het kennelijk maandenlang uitblijft op de natuurlijke manier is het toch je eigen keuze om in die rollercoaster te stappen?
[..]
pi_89290167
quote:
14s.gif Op maandag 29 november 2010 11:08 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Mja, dat kan. Maar dat zal ook te maken hebben gehad met het feit dat je in de zorgen zit over het al dan niet lukken van de behandeling. Als de behandeling niet eens voor je open staat, omdat het financieel nauwelijks haalbaar is, ga je adoptie toch echt als een serieuzere optie zien dan nu.
Eensch.
pi_89290172
quote:
15s.gif Op maandag 29 november 2010 11:07 schreef Joene het volgende:

[..]

IK en mijn vrouw , willen gewoon graag een kind met en van elkaar :) O

Ons hele leven is ook hierop ingericht en mocht blijken na de behandelingen dat het ons niet is gegunt om kinderen te krijgen moeten wij ons leven echt drastisch veranderen.
Nou, dan sta je ook wel apart in het leven als je louter leeft voor het krijgen van een kind en dat het, mocht het niet lukken, je leven 'drastisch' zou moeten veranderen.....
  Licht Ontvlambaar maandag 29 november 2010 @ 11:09:51 #79
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_89290185
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:07 schreef Dlocks het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat je die keuze moet maken. Het lijkt mij echter wel goed om erbij stil te staan dat het rationeel gezien achterlijk en uitermate decadent is om een kind te kopen voor 25k terwijl je met dat geld ook ook veel goede dingen -zoals het redden van levens- zou kunnen doen.

Je zou het geld bijvoorbeeld ook kunnen stoppen in onderzoek naar ziekten die wél levensbedrijgend zijn.
Zou kunnen ja, maar de mens is nu eenmaal niet van nature altruïtisch ingesteld...
  maandag 29 november 2010 @ 11:10:12 #80
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_89290198
quote:
14s.gif Op maandag 29 november 2010 11:08 schreef Joene het volgende:

[..]

Dat zei ik ook tot ik het nodig had.
ja, maar je hebt het niet nodig. Je wilt iets.
[..]
pi_89290199
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:49 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

Zonder de goede zorg bestaat dat mens niet hoor....
Ik vind dat je deze discussie niet zou moeten willen. Je trapt mensen op hun ziel en haalt emoties naar boven die mischien al jaren sluimeren.

Bij mij niet hoor, ik heb een IVFbaby en ben er ontzettend blij mee. Ik denk dat jij de psychische zorg vergeet voor ongewild kinderlozen, en teveel kijkt naar jouw maandbedrag van je basisverzekering.

Oh, en er is nog een discussie die op deze lijkt, behalve de abortusdiscussie heb je ook nog de 'als je geen donor bent mag je ook geen donororgaan'.
  maandag 29 november 2010 @ 11:11:31 #82
12913 GreatWhiteSilence
pi_89290235
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:08 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ik weet niet met wie jij die discussie had maar die is niet relevant hier.
Jouw opmerking over het wel of niet bewezen zijn net zo min.
pi_89290239
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:09 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

op het moment dat je besluit tot doktersbezoeken omdat het kennelijk maandenlang uitblijft op de natuurlijke manier is het toch je eigen keuze om in die rollercoaster te stappen?
Nee want het niet krijgen van kinderen is ook niet geheel emotieloos misschien voor jou wel hoor maar voor ons omdat we het graag willen niet :)
pi_89290241
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:10 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

ja, maar je hebt het niet nodig. Je wilt iets.
Oh, als iets nodig hebben de maatstaaf is om iets te krijgen, kan de mediamarkt wel sluiten :D
pi_89290270
quote:
14s.gif Op maandag 29 november 2010 11:09 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Nou, dan sta je ook wel apart in het leven als je louter leeft voor het krijgen van een kind en dat het, mocht het niet lukken, je leven 'drastisch' zou moeten veranderen.....
Niet louter leeft voor , maar ons leven is er gewoon wel op ingericht en 1 van onze dromen is toch wel een Gezin :) maar goed ik ga weer ff lekker werken! :)
  maandag 29 november 2010 @ 11:13:18 #86
144006 chacama
Ondernemend!
pi_89290291
Ik vind wel dat het verzekerd moet zijn, maar ik vind dat het of in het aanvullende pakket moet zitten of inderdaad qua draagkracht. En één behandeling in het basispakket vind ik niet onbehoorlijk. Dan is iets wat moet blijven. En als het zou kunnen dan zou ik zo mijn ivf-behandeling aan iemand cadeau doen, want ik heb hem niet nodig.

Het blijft een lastige kwestie. Maar het mooiste zou zijn als je zelf je ziektenkostenverzekering kan samenstellen. Ik heb inmiddels twee gezonde kinderen. Een kraamhulp of inderdaad een ivf behandeling hoeft bij mij niet in het pakket te zitten. Daar heb ik liever andere zorg voor.

Of onvruchtbaarheid wel of niet 'ziek' is, is eigenlijk niet de discussie waard. Want er worden wel meer dingen vergoed waar je niet ziek voor hoeft te zijn.

@Mclaura, klopt. Het blijft een moeizame discussie omdat er veel emotie bij komt kijken. Want wie bepaalt wat wel en niet goed voor de ander is. Dat is gewoon onmogelijk.
pi_89290299
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:08 schreef PiRANiA het volgende:
Opzich moet iedereen natuurlijk de keuze kunnen maken kinderen te krijgen. Als het op een normale manier kon zouden ouders dat natuurlijk doen.

Je kan dit dan natuurlijk zien als een ziekte (eerder al gezegd). Als het echter normaal niet kan (2 vrouwen), dan vind ik wel dat er betaald moet worden.
Dat mag dus niet, want dat is discriminatie :)
  maandag 29 november 2010 @ 11:14:15 #88
136730 PiRANiA
pi_89290340
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:13 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Oja :{
  maandag 29 november 2010 @ 11:14:19 #89
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_89290344
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:11 schreef McLaura het volgende:

[..]

Oh, als iets nodig hebben de maatstaaf is om iets te krijgen, kan de mediamarkt wel sluiten :D
Maar jouw uitgaven aan de media markt worden niet vergoed! :P

prima dat je IVF wilt, maar tik dan ff zelf die 10k per behandeling af. Als je plastische chirurgie wilt moet je dat ook zelf betalen.
[..]
pi_89290373
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:14 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

prima dat je IVF wilt, maar tik dan ff zelf die 10k per behandeling af. Als je plastische chirurgie wilt moet je dat ook zelf betalen.
Ja want plastic tieten zijn hetzelfde als een kind :D
  Licht Ontvlambaar maandag 29 november 2010 @ 11:15:16 #91
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_89290383
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:13 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Blijkbaar niet, als je de rechter die dit beoordeelde, mag geloven :) Het is geen discriminatie, want een hetero stel krijgt ook geen IVF als het niet nodig is.
pi_89290426
quote:
8s.gif Op maandag 29 november 2010 11:12 schreef Joene het volgende:

[..]

Niet louter leeft voor , maar ons leven is er gewoon wel op ingericht en 1 van onze dromen is toch wel een Gezin :) maar goed ik ga weer ff lekker werken! :)
Dat 'Gezin' kun je ook krijgen door adoptie. Op de één of andere manier zie ik aan adoptiekinderen niet af dat ouders minder van ze houden of toch liever gehad hadden dat hun ouders (adoptieouders) liever zouden hebben dat ze een kind van zichzelf hadden in plaats van het adoptiekind.

Ik kan me misschien voorstellen (ik heb nooit voor het probleem gestaan) dat het zeer wenselijk is om een kind te krijgen dat van jullie samen is, maar ik zie even niet in waarom ik voor dat geluk volledig mee zou moeten betalen.

Wat mij betreft komt er inderdaad een soort eigen risico in. :)
pi_89290435
quote:

Een vriendin van mij en haar vriendin hebben nu allebei een kindje van dezelfde papa. Via een spuitje ingebracht zelf/ Geen gedoe met donorbank. De papa is bekend en dat heeft ook zn voordelen. Verder is voogdij etc via de rechtbank geregeld dus de donor heeft geen rechten.
pi_89290466
quote:
14s.gif Op maandag 29 november 2010 11:16 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat 'Gezin' kun je ook krijgen door adoptie. Op de één of andere manier zie ik aan adoptiekinderen niet af dat ouders minder van ze houden of toch liever gehad hadden dat hun ouders (adoptieouders) liever zouden hebben dat ze een kind van zichzelf hadden in plaats van het adoptiekind.

Ik kan me misschien voorstellen (ik heb nooit voor het probleem gestaan) dat het zeer wenselijk is om een kind te krijgen dat van jullie samen is, maar ik zie even niet in waarom ik voor dat geluk volledig mee zou moeten betalen.

Zoals ik zelf ook al aan heb gegeven , 1x vergoed , de rest of aanvullend verzekerd of naar draagkracht meebetalen wat mij betreft prima.
pi_89290515
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:14 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

Maar jouw uitgaven aan de media markt worden niet vergoed! :P

Vwb de Mediamarkt heb je gelijk :)

Uhm, mijn IVF kostte dus echt geen 10k.
1400,- laboratoriumkosten en 1200 aan medicijnen. En ja, dat is veel en ja, dat hadden wij ook zeker wel overgehad voor een eigen kind. Adoptie kost meer.
pi_89290547
quote:

[..]

Jeetje, lees je eens in!
pi_89290552
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:37 schreef Scorpie het volgende:
De hele zorgverzekering an sich moet op de schop genomen worden. Ik betaal voor behandelingen die ik never nooit niet zelf zal krijgen en moet extra dokken voor de dingen die ik wil. Beter zetten ze het flexibeler op, en kan je gewoon *echt* zelf je pakket samenstellen.
Ikdacht dat FBTO daar mee adverteerde, dat je dus zelf helemaal je pakket samen kon stellen.
  maandag 29 november 2010 @ 11:19:04 #98
12913 GreatWhiteSilence
pi_89290553
quote:

[..]

Adoptie is tegenwoordig ook niet zo heel makkelijk meer, er zijn nogal veel regeltjes mee gemoeid... En het is volgens mij ook niet gratis...
  maandag 29 november 2010 @ 11:19:23 #99
144006 chacama
Ondernemend!
pi_89290558
En plastische chirurgie wordt op medische indicatie net zo goed vergoed als een ivf die aan alle medische voorwaarden voldoet.
pi_89290587
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:18 schreef McLaura het volgende:

[..]

Vwb de Mediamarkt heb je gelijk :)

Uhm, mijn IVF kostte dus echt geen 10k.
1400,- laboratoriumkosten en 1200 aan medicijnen. En ja, dat is veel en ja, dat hadden wij ook zeker wel overgehad voor een eigen kind. Adoptie kost meer.
Reken even je iui's en hormonen mee die je ook daarvoor hebt gehad tot dat je aan de IVF begon.

Onze IVF behandeling de daadwerkelijke was bijna 5000 euro hormonen , De punctie en nu 2 terugplaatsingen, dus de daadwerkelijke ivf 7500 euro ?
pi_89290591
Voor de prijs en tijd van 1 adoptieprocedure doe je 6 IVF. En dan heb je niet alle 'bagage' die een adoptiekind heeft.....
  maandag 29 november 2010 @ 11:20:23 #102
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_89290592
quote:
14s.gif Op maandag 29 november 2010 11:15 schreef Joene het volgende:

[..]

Ja want plastic tieten zijn hetzelfde als een kind :D
het gaat er om dat er iets vergoed wordt terwijl je eigenlijk niet ziek bent en het niet noodzakelijk is. Net zoals je de keuze kan maken om IVF te nemen omdat het niet via de normale weg wil kun je er ook voor kiezen om je borsten te vergroten omdat je in je maag zit met je a-cupje of je hangende oogleden.

Overigens had een excollega dit hele traject ook afgelegd (zonder succes) en uiteindelijk uit een ver land 2 adoptiekinderen genomen. Wat denk je dat er jaren later zomaar gebeurde; een zwangerschapje.
[..]
pi_89290594
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:11 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Jouw opmerking over het wel of niet bewezen zijn net zo min.
Juist wel. Dat jij de relevantie niet onder ogen wil zien is nogal jammer, want het was wel degelijk een valide punt aangaande de stelling dat kanker niet per definitie van een roker afkomstig is.
Of wou je zeggen dat leukemie niet bestaat, kinderen van 9 stiekeme rokers zijn en kinderen van 16 al jaren schoorsteen spelen? Nee he, dacht het niet.
pi_89290620
Nee Joene, het ging om de IVFpoging toch? Niet om het hele traject tot nu toe?
  maandag 29 november 2010 @ 11:22:00 #105
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_89290641
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:19 schreef chacama het volgende:
En plastische chirurgie wordt op medische indicatie net zo goed vergoed als een ivf die aan alle medische voorwaarden voldoet.
als je door een brand mismaakt bent bijvoorbeeld, tja logisch lijkt me. Het gaat puur om het iets willen wat niet perse noodzakelijk is.
[..]
pi_89290652
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:21 schreef McLaura het volgende:
Nee Joene, het ging om de IVFpoging toch? Niet om het hele traject tot nu toe?
Najah de rit ernaar toe is ook niet gratis :{ Je bent al een paar K zorgkosten rijker alvorens ze IVF behandelingen doen . Maar goed puur IVF bij ons deze poging 7500 euro.
pi_89290703
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:19 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Adoptie is tegenwoordig ook niet zo heel makkelijk meer, er zijn nogal veel regeltjes mee gemoeid... En het is volgens mij ook niet gratis...
Wie zegt dat dat gratis moest zijn, dan? Sterker: mensen die daarvoor gaan betalen dat dus wél zelf. Dan kan het dus best wel :)

Het hoeft ook niet makkelijk te zijn, maar het kán wel.
pi_89290729
Dat is waar, maar dit topic gaat over vergoeding IVF an sich dacht ik....

Geef je je Mijske een kus van me?
  maandag 29 november 2010 @ 11:25:15 #109
12913 GreatWhiteSilence
pi_89290739
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:20 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Juist wel. Dat jij de relevantie niet onder ogen wil zien is nogal jammer, want het was wel degelijk een valide punt aangaande de stelling dat kanker niet per definitie van een roker afkomstig is.
Of wou je zeggen dat leukemie niet bestaat, kinderen van 9 stiekeme rokers zijn en kinderen van 16 al jaren schoorsteen spelen? Nee he, dacht het niet.
Ja joh, ga er maar een hoop onzin tegenaan gooien, doet de discussie echt goed. :') Maar ik hou hier nu over op, het is te off-topic en we worden het toch niet met elkaar eens...
pi_89290741
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:19 schreef McLaura het volgende:

[..]

Jeetje, lees je eens in!
Vertel :)
pi_89290759
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:24 schreef McLaura het volgende:
Dat is waar, maar dit topic gaat over vergoeding IVF an sich dacht ik....

Geef je je Mijske een kus van me?
Ja vanavond even.
  maandag 29 november 2010 @ 11:27:04 #112
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_89290780
Mensen die idd vinden dat IVF vergoed moet worden, zouden ook eigenlijk moeten vinden dat adoptie dan ook vergoed wordt :)
[..]
pi_89290799
quote:
14s.gif Op maandag 29 november 2010 11:25 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Vertel :)
Zoek zelf :)

quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:27 schreef MikeyMo het volgende:
Mensen die idd vinden dat IVF vergoed moet worden, zouden ook eigenlijk moeten vinden dat adoptie dan ook vergoed wordt :)
Ja, want dat is exact hetzelfde!
IVF : medische hulp die de kans op een zwangerschap wat vergroot
Adoptie : een kind uit het buitenland halen
pi_89290874
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:28 schreef McLaura het volgende:

[..]

Wat zou ik dan zo ontzettend moeten inlezen, dan? Wat is er niet waar aan mijn post. In plaats van simpele one-liners te plaatsen, zou je ook gewoon inhoudelijk in kunnen gaan op de post. :)
  maandag 29 november 2010 @ 11:31:47 #115
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_89290882
quote:

[..]

[..]

inhoudelijk niet, maar het resultaat is hetzelfde: een kind om voor te zorgen.
[..]
pi_89290883
quote:

Het eindresultaat (een kind) is hetzelfde.
pi_89291002
quote:
14s.gif Op maandag 29 november 2010 11:31 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Nee het resultaat een kind van jezelf behaal je niet via adoptie.
  † In Memoriam † maandag 29 november 2010 @ 11:38:00 #118
43556 miss_dynastie
pi_89291083
quote:

[..]

Jij hebt echt het idee dat mensen kinderen krijgen/ IVF doen om een kind te krijgen? Ik denk dat dat voor sommigen geldt, maar lang niet voor iedereen. Naar mijn idee willen veel mensen een eigen kind, hetzij biologisch, hetzij biologisch van een ander maar door jezelf gebaard. Toch wel een verschil.
pi_89291097
quote:
15s.gif Op maandag 29 november 2010 11:35 schreef Joene het volgende:

[..]

In 10% van de gevallen ook niet op de 'natuurlijke' manier. Mensen die adopteren houden net zoveel van een dergelijk kind. Blijft staan dat het gewoon een emotioneel verhaal is, waarbij mensen bewuster zouden kunnen zijn van het feit dat het veel geld kost.

Een kind krijgen is geen recht; dat wordt het op deze manier wel.
  maandag 29 november 2010 @ 11:38:58 #120
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_89291113
quote:
15s.gif Op maandag 29 november 2010 11:35 schreef Joene het volgende:

[..]

dat hele "van jezelf" gebeuren zit meer tussen de oren.
[..]
  maandag 29 november 2010 @ 11:39:21 #121
12913 GreatWhiteSilence
pi_89291137
quote:

[..]

Wat zou ik dan zo ontzettend moeten inlezen, dan? Wat is er niet waar aan mijn post. In plaats van simpele one-liners te plaatsen, zou je ook gewoon inhoudelijk in kunnen gaan op de post. :)
In plaats van te blaten en mij uit te lokken jou dingen uit te leggen die je zelf heel best kunt vinden, zou je ook gewoon kunnen gaan Googlen.
pi_89291159
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:38 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Jij hebt echt het idee dat mensen kinderen krijgen/ IVF doen om een kind te krijgen? Ik denk dat dat voor sommigen geldt, maar lang niet voor iedereen. Naar mijn idee willen veel mensen een eigen kind, hetzij biologisch, hetzij biologisch van een ander maar door jezelf gebaard. Toch wel een verschil.
Dat maakt nog steeds niet (in mijn ogen) dat dat een vergoeding van de volledige kosten door de maatschappij rechtvaardigt. :)

De enige rechtvaardiging voor IVF t.o.v. adoptie is juist díe reden. Ik gun iedereen een kind, maar ik begrijp niet dat de ouders daarvoor (itt ouders die adopteren) niets aan meebetalen in financiële zin.
pi_89291195
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:38 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

En dat is een probleem, omdat?
  maandag 29 november 2010 @ 11:41:17 #126
12913 GreatWhiteSilence
pi_89291198
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:38 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

Dus jij gaat niet bokken als jou vrouw/vriendin naar de spermabank gaat, omdat ze liever een kind van een ander heeft, omdat ze jouw haar niet leuk vindt oid? :?
  Licht Ontvlambaar maandag 29 november 2010 @ 11:41:39 #127
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_89291222
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:41 schreef McLaura het volgende:

[..]

En dat is een probleem, omdat?
Dat de maatschappij een hoop geld kost?
  maandag 29 november 2010 @ 11:42:13 #129
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_89291240
quote:
14s.gif Op maandag 29 november 2010 11:40 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat maakt nog steeds niet (in mijn ogen) dat dat een vergoeding van de volledige kosten door de maatschappij rechtvaardigt. :)

De enige rechtvaardiging voor IVF t.o.v. adoptie is juist díe reden. Ik gun iedereen een kind, maar ik begrijp niet dat de ouders daarvoor (itt ouders die adopteren) niets aan meebetalen in financiële zin.
Daar kan op dit moment de "toekomstige" ouder ook niks aan doen he ? dat het nu eenmaal zo geregeld is. Dat ik meebetaal aan de abortus van 12 jarig tuig wat met dr poten omwijd gaat liggen vind ik ook niet fair maarja het is wel zo. En misschien maar gelukkig.
  maandag 29 november 2010 @ 11:42:45 #131
12913 GreatWhiteSilence
pi_89291251
quote:
14s.gif Op maandag 29 november 2010 11:41 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Adoptie dan ook maar in de basisverzekering gooien?
Je zou het kunnen oplossen door iets te doen met belastingen? Extra aftrekpost ofzo? :P
  maandag 29 november 2010 @ 11:43:31 #132
18159 Dlocks
pi_89291277
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:08 schreef TimeJumper het volgende:
Adoptie is natuurlijk mooi (voor al die arme kinderen op de wereld, en die een beter leven te geven) maar niet voor iedereen weggelegd.
Dat kost nog heel wat zo'n adoptie.

http://www.wesselsworld.nl/kosten_adoptie.htm
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:20 schreef McLaura het volgende:
Voor de prijs en tijd van 1 adoptieprocedure doe je 6 IVF. En dan heb je niet alle 'bagage' die een adoptiekind heeft.....
Met het grote verschil dat je adoptie zelf zal moeten betalen (en zo hoort het ook) en je dan ook een grotere garantie op succes zal hebben.

Daarnaast kun je adoptie zoals in genoemde link ook goedkoper maken. Je hoeft niet perse voor 2971,50 euro pearl-class naar Beijing te vliegen. Vervolgens 2400,00 euro om naar Nanning te vliegen (incl. hotelkosten). Je hoeft niet perse 2400,00 aan -in dit geval- het kindertehuis te doneren. Je hoeft niet 1200,00 euro uit te geven aan uitstapjes, souvenirtjes etc. in China.
pi_89291281
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:42 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Je zou het kunnen oplossen door iets te doen met belastingen? Extra aftrekpost ofzo? :P
Dat kan al :)
  maandag 29 november 2010 @ 11:43:37 #134
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_89291282
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:41 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Dus jij gaat niet bokken als jou vrouw/vriendin naar de spermabank gaat, omdat ze liever een kind van een ander heeft, omdat ze jouw haar niet leuk vindt oid? :?
Like wait whut? We hebben het over IVF-behandelingen en de daadwerkelijke noodzaak daarvan dat het vergoed wordt. Wat heeft de spermabank en mijn haar kleur daar mee te maken? :')
[..]
pi_89291284
quote:
14s.gif Op maandag 29 november 2010 11:42 schreef Joene het volgende:

[..]

Daar kan op dit moment de "toekomstige" ouder ook niks aan doen he ? dat het nu eenmaal zo geregeld is. Dat ik meebetaal aan de abortus van 12 jarig tuig wat met dr poten omwijd gaat liggen vind ik ook niet fair maarja het is wel zo. En misschien maar gelukkig.
Even voor de duidelijkheid: ik verwijt hier niemand dat men gebruik heeft gemaakt van de regelingen die er nu zijn. Wie ben ik in hemelsnaam om je daarom je kind te misgunnen. Daar gaat het wat mij betreft totaal niet om. :)
  maandag 29 november 2010 @ 11:43:45 #136
12913 GreatWhiteSilence
pi_89291288
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:42 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

Goed, dit is ook voor de adoptie voor een buitenlands kindje. Het hoeft volgens mij toch niet perse uit het buitenland te komen toch? (hier ben ik een leek op)

Maar goed, die mensen moeten dat zelf betalen en doen dat ook.
Er zijn veel meer stellen die een kind willen, dan dat er kinderen beschikbaar zijn voor adoptie.
pi_89291313
quote:
14s.gif Op maandag 29 november 2010 11:42 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat de maatschappij een hoop geld kost?
Het kost de maatschappij een hoop geld dat het "eigen kind"-gevoel tussen de oren zit?
pi_89291345
quote:
14s.gif Op maandag 29 november 2010 11:43 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Even voor de duidelijkheid: ik verwijt hier niemand dat men gebruik heeft gemaakt van de regelingen die er nu zijn. Wie ben ik in hemelsnaam om je daarom je kind te misgunnen. Daar gaat het wat mij betreft totaal niet om. :)
Dat las ik ook niet in je woorden, hoor.... Ik hoop dat dat ook duidelijk was!
pi_89291358
quote:
14s.gif Op maandag 29 november 2010 11:43 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat weet ik hoor :) maar niemand kan zich voorstellen hoe het is denk ik totdat je daadwerkelijk in de situatie beland, en Ja ik/wij hebben geluk dat de staat nu nog meebetaald aan mijn toekomstig kind , en als ik geen kinderen kan krijgen betaal ik toch graag mee aan jou gesubsidieerde kinderopvang en kinderbijslag :)
  maandag 29 november 2010 @ 11:47:20 #140
12913 GreatWhiteSilence
pi_89291405
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:43 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

Like wait whut? We hebben het over IVF-behandelingen en de daadwerkelijke noodzaak daarvan dat het vergoed wordt. Wat heeft de spermabank en mijn haar kleur daar mee te maken? :')
Jij zei dat het verder niet uitmaakt of het kind van jezelf is of niet, maar dat betwijfel ik.
  † In Memoriam † maandag 29 november 2010 @ 11:48:11 #141
43556 miss_dynastie
pi_89291433
quote:
14s.gif Op maandag 29 november 2010 11:40 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Maar da's iets anders dan zeggen dat het resultaat hetzelfde is, da's alles.

quote:
Nou ja, niets aan meebetalen, iedereen in Nederland is verplicht verzekerd voor een behoorlijk bedrag, dus om dat nu niets te noemen...
  maandag 29 november 2010 @ 11:51:44 #142
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_89291572
Voor dat relatief kleine aantal mensen dat IVF nodig hebt, ben ik graag bereid om die paar centen per jaar meer te betalen aan mijn zorgverzekering. :)

Er gaat bijvoorbeeld ook gruwelijk veel geld naar HRA en dat vinden we 'prima', waarom dan niet een fractie daarvan naar dit soort dingen? Dan is het ineens niet nodig?
  maandag 29 november 2010 @ 11:53:32 #143
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_89291636
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:47 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Jij zei dat het verder niet uitmaakt of het kind van jezelf is of niet, maar dat betwijfel ik.
Nee, de discussie gaat of IVF vergoed moet worden of niet, waarvan ik zeg: nee.

Dat men perse een kind van zichzelf moet zit tussen de oren want er zijn ook genoeg geadopteerde kinderen die liefdevolle surrogaatouders hebben.

Op dit moment heb ik geen kinderwens en ik weet ook niet of die nog gaat komen (idem voor mijn vriendin) en ik weet niet hoever ik zal gaan om die kinderwens uit te laten komen. Al denk ik dat ik nuchter genoeg ben om te zeggen: gewoon nog een puppy er bij!

Maar als ik niet in staat ben om kiddies te maken en we willen het via IVF proberen vind ik het normaal dat daar een prijskaartje aan hangt. Immers, het is iets wat we willen, waar we voor kiezen.
[..]
  maandag 29 november 2010 @ 11:55:21 #144
68638 Zwansen
pi_89291711
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:53 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

Nee, de discussie gaat of IVF vergoed moet worden of niet, waarvan ik zeg: nee.

Dat men perse een kind van zichzelf moet zit tussen de oren want er zijn ook genoeg geadopteerde kinderen die liefdevolle surrogaatouders hebben.

Op dit moment heb ik geen kinderwens en ik weet ook niet of die nog gaat komen (idem voor mijn vriendin) en ik weet niet hoever ik zal gaan om die kinderwens uit te laten komen. Al denk ik dat ik nuchter genoeg ben om te zeggen: gewoon nog een puppy er bij!

Maar als ik niet in staat ben om kiddies te maken en we willen het via IVF proberen vind ik het normaal dat daar een prijskaartje aan hangt. Immers, het is iets wat we willen, waar we voor kiezen.
Tussen de oren? Een kinderwens is de de grootste drang die een levend wezen heeft. Het gaat allemaal maar om één ding, jezelf voortplanten. Dat zie je in de dierenwereld, maar ook bij mensen (vooral vrouwen :+)

Overigens zien we dat bij mannen ook. Die willen zich zoveel mogelijk voortplanten. :P
pi_89291928
Ik krijg een déjà vu, waren er laatst niet ook een aantal topics over precies hetzelfde onderwerp?
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
  maandag 29 november 2010 @ 12:01:38 #146
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_89291954
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:55 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Tussen de oren? Een kinderwens is de de grootste drang die een levend wezen heeft. Het gaat allemaal maar om één ding, jezelf voortplanten. Dat zie je in de dierenwereld, maar ook bij mensen (vooral vrouwen :+)

Overigens zien we dat bij mannen ook. Die willen zich zoveel mogelijk voortplanten. :P
Voor vrouwen voornamelijk, oorspronkelijk is het zo dat mannen enkel ff willen neuken en weer verder gaan. Door eeuwen beschaving is dat enigszins wat aangepast maar nog steeds zie je vaak dat bij stellen die uit elkaar gaan de vrouw de zorgtaak op zich neemt en de mannen eens in de 2-3 weken eens bezoek krijgen van hun kids en zich verder amper meer met de opvoeding bemoeien.

Maar ja, de zorgdrang wordt dus al bij veel vrouwen weggenomen door adoptie of een huisdier wanneer ze geen kids kunnen krijgen.
[..]
pi_89291959
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 12:00 schreef Twinkly het volgende:
Ik krijg een déjà vu, waren er laatst niet ook een aantal topics over precies hetzelfde onderwerp?
Ja.
  maandag 29 november 2010 @ 12:03:36 #148
18159 Dlocks
pi_89292012
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:48 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Nou ja, niets aan meebetalen, iedereen in Nederland is verplicht verzekerd voor een behoorlijk bedrag, dus om dat nu niets te noemen...
Niets aan meebetalen in de zin van dat mensen met een kinderwens best iets meer ofwel extra aan hun eigen kinderwens zouden kunnen meebetalen dan het bedrag wat hun buurman moet betalen voor de mensen met een kinderwens...
  † In Memoriam † maandag 29 november 2010 @ 12:05:36 #149
43556 miss_dynastie
pi_89292072
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 12:03 schreef Dlocks het volgende:

[..]

Niets aan meebetalen in de zin van dat mensen met een kinderwens best iets meer aan hun eigen kind zouden kunnen meebetalen dan het bedrag wat hun buurman moet betalen voor de mensen met een kinderwens...
En geldt dit dan alleen voor het fenomeen kinderwens, of voor het meebetalen voor anderen in het algemeen? Want er zijn zoveel dingen waar je als mens in de samenleving aan meebetaalt waar je niet op dit moment concreet zelf iets aan hebt.
  maandag 29 november 2010 @ 12:05:44 #150
11682 Moonah
Jolie femme
pi_89292076
Ik vind het bijzonder dat er zo laatdunkend over 'emotie' gedaan wordt. :o
Bij mijn weten heeft een mens ratio én emotie. Waarom zou het een prevaleren boven het ander?
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_89292096
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:48 schreef miss_dynastie het volgende:
Ik zou graag dit soort dingen uit mijn eigen zorgverzekering schrappen als dat mogelijk was.
  maandag 29 november 2010 @ 12:07:55 #152
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_89292143
Ik vind inderdaad dat dit soort luxe-behandelingen uit het basispakket gaan en naar een aanvullend pakket worden verhuisd
[..]
pi_89292165
i
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:51 schreef Zwansen het volgende:

Er gaat bijvoorbeeld ook gruwelijk veel geld naar HRA en dat vinden we 'prima', waarom dan niet een fractie daarvan naar dit soort dingen? Dan is het ineens niet nodig?
HRA is een inkomensnivelleringsinstrument(scrabble...) van de overheid. Da's heel wat anders. Het feit dat ik minder belasting betaal door de HRA zorgt ervoor dat ik meer kan uitgeven in de economie, waarvan (door BTW en inkomstenbelasting) een heel groot deel weer gewoon terugvloeit in de staatskas. (de HRA kost dan ook niet zo heel veel, eigenlijk)

Da's hierbij niet te vergelijken, natuurlijk. Daarnaast: als jij vrijwillig wilt bijdragen, dan mag dat natuurlijk. Ik gok dat er bij een daadwerkelijke vrijwilligheid van de bijdrage, alleen erg weinig overblijft van zo'n mening. :)
pi_89292189
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 12:07 schreef MikeyMo het volgende:
Ik vind inderdaad dat dit soort luxe-behandelingen uit het basispakket gaan en naar een aanvullend pakket worden verhuisd
Prima idee, krijg je ook geen kansloze kindertjes meer uit bijstandsgezinnen wou je zeggen ?
pi_89292217
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 12:07 schreef MikeyMo het volgende:
Overigens vind ik dus 1x in de basis , rest in de aanvullende wel een goed idee :)
  maandag 29 november 2010 @ 12:12:53 #156
68638 Zwansen
pi_89292301
quote:
14s.gif Op maandag 29 november 2010 12:08 schreef Five_Horizons het volgende:
i

[..]

HRA is een inkomensnivelleringsinstrument(scrabble...) van de overheid. Da's heel wat anders. Het feit dat ik minder belasting betaal door de HRA zorgt ervoor dat ik meer kan uitgeven in de economie, waarvan (door BTW en inkomstenbelasting) een heel groot deel weer gewoon terugvloeit in de staatskas. (de HRA kost dan ook niet zo heel veel, eigenlijk)

Da's hierbij niet te vergelijken, natuurlijk. Daarnaast: als jij vrijwillig wilt bijdragen, dan mag dat natuurlijk. Ik gok dat er bij een daadwerkelijke vrijwilligheid van de bijdrage, alleen erg weinig overblijft van zo'n mening. :)
TS zou zeggen, daar betaal ik als huurder wél aan mee! :P
  maandag 29 november 2010 @ 12:21:16 #157
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_89292586
quote:
5s.gif Op maandag 29 november 2010 12:09 schreef Joene het volgende:

[..]

Prima idee, krijg je ook geen kansloze kindertjes meer uit bijstandsgezinnen wou je zeggen ?
ironisch genoeg zijn stelletjes die zich aan de zelfkant van de maatschappij bevinden juist prima in staat om eigenhandig een gezin te fokken...

En dat is ook een beetje selffulfilling omdat bijvoorbeeld tienermoedertjes vaak zo vanaf hun 18e de bijstand in gaan en daar amper tot niet meer uitkomen omdat ze een achterstand oplopen.
[..]
  maandag 29 november 2010 @ 12:42:12 #158
18159 Dlocks
pi_89293305
quote:
5s.gif Op maandag 29 november 2010 12:09 schreef Joene het volgende:

[..]

Want alle mannen en vrouwen die van de bijstand leven kunnen enkel en alleen kinderen krijgen via IVF?

Dit soort niet-noodzakelijke behandelingen zouden prima passen in een aanvullende verzekering. En/of kijken naar draagkracht zodat de relatief kleine groep mensen met kinderwens die een dergelijke aanvullende verzekering niet kunnen betalen wel in aanmerking kunnen komen voor een IVF behandeling.
pi_89294245
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 12:42 schreef Dlocks het volgende:

[..]

Want alle mannen en vrouwen die van de bijstand leven kunnen enkel en alleen kinderen krijgen via IVF?

Joh :D mijn opmerking was dan ook niet serieus bedoelt zoals je wel uit de vraag had kunnen halen !
pi_89294266
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 12:42 schreef Dlocks het volgende:

[..]

Dit soort niet-noodzakelijke behandelingen zouden prima passen in een aanvullende verzekering. En/of kijken naar draagkracht zodat de relatief kleine groep mensen met kinderwens die een dergelijke aanvullende verzekering niet kunnen betalen wel in aanmerking kunnen komen voor een IVF behandeling.
Eensch in elk geval alles na de 1e behandeling.
pi_89294497
Ik heb (nog) niet alles gelezen, maar wil iig even reageren op het inmiddels veel aangekaarte 'je kunt toch ook adopteren'.

Het is niet zo dat stellen zomaar een kind kunnen adopteren. Ten eerste zijn er maar heel weinig adoptiekinderen beschikbaar, en nog veel minder gezonde adoptiekinderen - binnen enkele jaren zal het waarschijnlijk alleen nog mogelijk zijn om een special-needs kindje te adopteren uit Azië (dit zijn dan kindjes met relatief kleine medische problematiek, zoals het syndroom van Down, spina bifida, hazenlip etc). Er zijn veel minder adoptiekinderen dan adoptie-ouders, wat betekent dat het gemiddeld nu al 7 jaar duurt voordat een stel daadwerkelijk een kind kan adopteren. Als nu alle mensen die IVF gebruiken om een kind te krijgen, ook nog gaan adopteren, wordt deze wachtlijst nog veel langer.

Ten tweede zijn er zeer veel regels aan adoptie gebonden, waardoor het echt niet gemakkelijk is om een kind te adopteren. Niet alle landen stellen bijvoorbeeld kinderen beschikbaar aan homostellen. In Nederland mag bovendien maar 40 jaar zitten tussen ouders en kind, waardoor het adopteren van een baby slechts tot een leeftijd van 40 jaar mogelijk is (de bovengrens is 46, waarbij dan een kind van 6 geadopteerd mag worden). Daarnaast moeten stellen uitgebreid gekeurd worden (er wordt gekeken naar financiele situatie e.d.).

Tenslotte zijn er ook aan adoptie kosten verbonden. Ik weet niet in hoeverre ouders deze zelf dienen te betaling (misschien is een deel te verzekeren), maar dit kan ook in de duizenden euro's lopen, dus is het niet per definitie goedkoper dan IVF.

Dit even als kanttekening - er wordt te makkelijk gedacht 'dan adopteer je toch'.
  maandag 29 november 2010 @ 13:24:09 #162
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_89294768
[..]
pi_89295688
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 12:01 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

Voor vrouwen voornamelijk, oorspronkelijk is het zo dat mannen enkel ff willen neuken en weer verder gaan. Door eeuwen beschaving is dat enigszins wat aangepast maar nog steeds zie je vaak dat bij stellen die uit elkaar gaan de vrouw de zorgtaak op zich neemt en de mannen eens in de 2-3 weken eens bezoek krijgen van hun kids en zich verder amper meer met de opvoeding bemoeien.

Maar ja, de zorgdrang wordt dus al bij veel vrouwen weggenomen door adoptie of een huisdier wanneer ze geen kids kunnen krijgen.
Voortplantingsdrang is niet beperkt tot zorgdrang. Heel basic gaat het er in de natuur om je eigen genen te laten voortleven, dus eigen kinderen voort te brengen (seks) en groot te brengen (zorgen). Er is dus een essentieel verschil tussen het krijgen van een eigen kind en het zorgen voor het kind van een ander (of, zoals in jouw post, een huisdier...). Wat mij betreft mogen mensen die de medische molen ingaan voor het krijgen van een eigen kind best in deze discussie best wat meer begrip ontvangen.

Overigens vind ik de vraag of IVF vergoed moet worden een lastige. Wordt het wel vergoed dan betalen mensen die tegen IVF zijn voor de IVF bij een ander. Wordt het niet vergoed dat kunnen alleen de rijkeren onder ons op die manier zwanger worden en wordt een IVF-kind inderdaad een luxeproduct.
  maandag 29 november 2010 @ 14:05:51 #164
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_89296311
Dat vind ik niet zozeer echt een probleem eigenlijk. Is nog beter voor het kind vanuit financieel oogpunt ook eigenlijk
[..]
pi_89296370
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 13:49 schreef Cantare het volgende:
Overigens vind ik de vraag of IVF vergoed moet worden een lastige. Wordt het wel vergoed dan betalen mensen die tegen IVF zijn voor de IVF bij een ander. Wordt het niet vergoed dat kunnen alleen de rijkeren onder ons op die manier zwanger worden en wordt een IVF-kind inderdaad een luxeproduct.
Of de tussenweg; vergoeden tot een beperkt bedrag of de ouders naar ratio van daadkracht laten bijdragen, zodat je het uit het basisstelsel kan schrappen.
  Moderator maandag 29 november 2010 @ 14:52:18 #166
5428 crew  miss_sly
pi_89298174
Ik heb helemaal geen zin in de discussie, maar wil hier wel even wat over kwijt:

quote:

[..]

Adoptie is niet gemakkelijk, sterker nog, het wordt steeds moeilijker tot bijna onmogelijk.

Er zijn veel regels waar je aan moet voldoen. Je moet cursussen volgen, jezelf, je relatie en je huis aan grondige inspectie laten onderwerpen, je mag niet ouder zijn dan een bepaalde leeftijd om een baby te kunnen adopteren, etc.

Daarnaast zijn er steeds meer landen die de kinderen niet meer willen laten adopteren door mensen in het buitenland. Niet geheel onterecht geven ze er meer en meer de voorkeur aan om te proberen deze kinderen in hun eigen land en de eigen cultuur te helpen en op te laten groeien.
Het aantal kinderen per jaar dat geadpoteerd kan worden, is dus echt snel aan het slinken. Een Nederlands kind adopteren is nog vele moeilijker, dat kun je wel vergeten, eigenlijk. De wachttijd voor een adoptiekind was al een jaar of 5, maar die is inmiddels heb ik begrepen al een jaar of 7.

Daarnaast kun je met een adoptiekind heel veel problemen tegenkomen. natuurlijk kan dat met je eigen kind ook, maar veel adoptiekinderen hebben al heel wat meegemaakt in hun heel jonge leventje en hebben derhalve lichamelijk en geestelijke problemen alsmede een groot probleem met de hechting.

Ja, adoptie is mogelijk, maar het is geen gemakkelijkere, snelle oplossing dan IVF. En ik denk dat je als ouderpaar ook een bepaalde idealistische insteek moet hebben om dit te willen en te kunnen en goed te volbrengen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 29 november 2010 @ 15:00:45 #167
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_89298557
Goed, maar ook adoptie is een keuze. Het punt blijft gewoon: waarom moet zoiets als het krijgen van een kind perse in het basispakket?
[..]
  maandag 29 november 2010 @ 15:28:25 #168
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_89299778
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 14:05 schreef MikeyMo het volgende:
Dat vind ik niet zozeer echt een probleem eigenlijk. Is nog beter voor het kind vanuit financieel oogpunt ook eigenlijk
Want een financiele stabiele status staat gelijk aan goed opgevoedde kinderen?
Wat een bullshit :')

laat ik het anders formuleren, waarom is het beter voor een kind om meer geld te hebben dan een financieel modaal gezin?
Engaging Infinite Improbability Drive..
  maandag 29 november 2010 @ 15:43:48 #169
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_89300505
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 15:28 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

Want een financiele stabiele status staat gelijk aan goed opgevoedde kinderen?
Wat een bullshit :')

laat ik het anders formuleren, waarom is het beter voor een kind om meer geld te hebben dan een financieel modaal gezin?
liefde is natuurlijk het belangrijkst, maar een gezin waar de financiën dik in orde zijn is natuurlijk wel beter dan een gezin waar kinderen met gaten in hun sokken naar school moeten omdat het geld op is. reken maar dat dat geen pretje is voor een kind omdat er vaak stress in zo'n familie is
[..]
  maandag 29 november 2010 @ 15:55:13 #170
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_89301048
Anyway, mijn vriendin is een paar maanden geleden geopeerd. Ze heeft een maagverkleining gehad.
Ze was te dik. Eigen schuld? Denk het wel, misschien niet helemaal, maar voor een groot gedeelte ook wel, bedoel, die chocoladerepen kocht ze wel zelf...
Ze had inmiddels gezondheidsklachten, rug, knieën....
Ze is inmiddels 1/3 gewicht verloren en ziet er goed uit!
Is ook betaald door jou en mij....
  maandag 29 november 2010 @ 16:02:41 #171
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_89301376
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 15:43 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

liefde is natuurlijk het belangrijkst, maar een gezin waar de financiën dik in orde zijn is natuurlijk wel beter dan een gezin waar kinderen met gaten in hun sokken naar school moeten omdat het geld op is. reken maar dat dat geen pretje is voor een kind omdat er vaak stress in zo'n familie is
een gezin met een modaal inkomen kan echt wel fatsoenlijke kleding etc betalen, en enigzins conform sociaal wenselijk niveau mee doen op een sportvereniging.
Daar is dus geen stress, echter wil modaal niet zeggen dat ze bakken spaargeld hebben om een kostenplaatje a 10000 te kunnen ophoesten zomaar eventjes.

Zelfs op bijstandsniveau is het te doen ( een kind normaal opvoeden), echter moet met wel juiste prioriteiten stellen!

Die mensen waarbij de kinderen zoals bij jou voorbeeld erbij lopen zijn vaak van een bepaald type mens, dat die vaak bijstandsniveau hebben klopt inderdaad, maar staat niet gelijk aan dat kinderen waar de ouder(s) bijstands niveau hebben er slecht bij lopen!

Wat ik hiermee wil zeggen dat je opmerking dus gewoon complete bullshit is :) Hoe je kind in het leven staat en zich overeind houdt staat niet vast aan financiele status, maar aan hoe voed jij het kind op en hoe leer jij het kind met bepaalde zaken om te gaan.
En als mijn kind door wie dan ook uit gesloten zou worden omdat het geen DS oid zou hebben is dat eerder een gebrek aan de mentaliteit van anderen.

[ Bericht 8% gewijzigd door _evenstar_ op 29-11-2010 16:22:28 ]
Engaging Infinite Improbability Drive..
  maandag 29 november 2010 @ 16:48:40 #172
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_89303449
quote:
7s.gif Op maandag 29 november 2010 15:55 schreef amaranta het volgende:
Anyway, mijn vriendin is een paar maanden geleden geopeerd. Ze heeft een maagverkleining gehad.
Ze was te dik. Eigen schuld? Denk het wel, misschien niet helemaal, maar voor een groot gedeelte ook wel, bedoel, die chocoladerepen kocht ze wel zelf...
Ze had inmiddels gezondheidsklachten, rug, knieën....
Ze is inmiddels 1/3 gewicht verloren en ziet er goed uit!
Is ook betaald door jou en mij....
Klopt, maar dan is er een stukje medische noodzaak die er bij komt kijken natuurlijk.
[..]
pi_89303830
Net zoals ik betaal voor iemand die jaren lang gerookt heeft en longkanker gekregen heeft of iemand die zich weet-ik-veel-hoevaak klemgezopen heeft en nu leverproblemen heeft... Zo kan je natuurlijk wel bezig blijven..
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  maandag 29 november 2010 @ 17:06:38 #174
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_89304276
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 16:48 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

Klopt, maar dan is er een stukje medische noodzaak die er bij komt kijken natuurlijk.
advocaat van de duivel....
Maar die medische noodzaak was er niet geweest als zij zich niet had volgestouwd met chips en chocola en meer van dat soort ongezonds....
  maandag 29 november 2010 @ 17:44:03 #175
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_89305936
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:22 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

als je door een brand mismaakt bent bijvoorbeeld, tja logisch lijkt me. Het gaat puur om het iets willen wat niet perse noodzakelijk is.
Ik heb sinds mijn geboorte een fisteltje bij m'n oor. Niet erg vervelend, maar wel aanwezig. Ik ga m weg laten halen bij de plastisch chirurg en dit wordt volledig vergoed :)

Anyway, OT:
IVF voor een gedeelte laten vergoeden, naar draagkracht, lijkt mij een oplossing. Ik vind het nogal zwart/wit om te zeggen 'het lukt niet natuurlijk/vanzelf dus moest het nooit zo zijn'. Je moet toch iig de optie hebben om te kunnen kiezen wat je wil.
pi_89313597
Ik ben het eens met Moonah. Ik snap niet dat emotionele problemen ondergeschikt zijn aan fysieke problemen. En waarom moet iets levensbedreigend zijn om vergoed te mogen worden?

Mijn schoonzus kan door kanker geen kinderen krijgen. Dat besef is voor haar erger dan de fysieke gevolgen van haar ziekte.

Nu kan ze uiteindelijk misschien toch samen met haar man een kind krijgen, doordat -dmv ivf- vóór de verwijdering van haar baarmoeder embryo's zijn 'gemaakt'. En eind volgend jaar wordt als het goed is het eerste embryo in mijn baarmoeder geplaatst.

Deze procedure wordt grotendeels vergoed. En als ik zie wat dit voor hen betekent dan kan ik niet anders dan hier blij om zijn.

Wanneer je een opmerking plaatst als: "Kennelijk is het niet de bedoeling dat jullie kinderen krijgen' dan ga je uit van een soort voorbeschikking. Daar kan ik als niet religieus persoon helemaal niks mee. Ik vind het juist geweldig dat deze techniek er is en ik vind het dan ook geen enkel probleem om wat mee te betalen aan het maakbare geluk van een ander.
  Moderator maandag 29 november 2010 @ 20:26:43 #177
5428 crew  miss_sly
pi_89314037
Ik vind het argument "Kennelijk is het niet bedoeld dat jullie kinderen krijgen" sowieso een enorm zwaktebod. Als dat de manier is waarop we leven, moeten we ook geen operaties uitvoeren, bloedtransfusies geven/accepteren, donororganen geven/accepteren, etc. Kennelijk was de persoon in kwestie bedoeld om dood te gaan, dus waarom ingrijpen?
pi_89318388
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 15:00 schreef MikeyMo het volgende:
Het punt blijft gewoon: waarom moet zoiets als het krijgen van een kind perse in het basispakket?
...ik denk alleen maar 'wacht maar tot het jezelf overkomt' als het kunnen krijgen van een eigen kind niet vanzelf blijkt te gaan en je in het ziekenhuis terecht komt voor een of andere behandeling. Ik gun niemand een lang traject, maar voor types als jij zou het wel goed zijn om het eens van de andere kant te ervaren... }:|
**Life is e@sier with your eyes closed**
  maandag 29 november 2010 @ 22:08:57 #179
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_89320544
quote:
18s.gif Op maandag 29 november 2010 21:35 schreef Jose81 het volgende:

[..]

...ik denk alleen maar 'wacht maar tot het jezelf overkomt' als het kunnen krijgen van een eigen kind niet vanzelf blijkt te gaan en je in het ziekenhuis terecht komt voor een of andere behandeling. Ik gun niemand een lang traject, maar voor types als jij zou het wel goed zijn om het eens van de andere kant te ervaren... }:|
Je komt niet in het ziekenhuis voor een neen of andere behandeling, daar kies je voor. Je kan het ook laten rusten en wachten totdat het wel een keer lukt. Maar als jij dat traject wel wilt doorlopen omdat je je zinnen hebt gezet op een kind, dan vind ik persoonlijk dat je dat uit eigen zak (haha) zou moeten bekostigen en dat dit niet in een basispakket thuishoort.

Kijk en het kan mij overkomen, ik praat hier niet terwijl ik al kinderen heb verwekt en dus makkelijk lullen heb. En dan nog, ik heb zoiets van: als ik perse een kind wil dan is me dat wat waard, dat hoeft niet vergoed te worden.
[..]
  Moderator maandag 29 november 2010 @ 22:12:30 #180
5428 crew  miss_sly
pi_89320767
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 22:08 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

Je komt niet in het ziekenhuis voor een neen of andere behandeling, daar kies je voor. Je kan het ook laten rusten en wachten totdat het wel een keer lukt. Maar als jij dat traject wel wilt doorlopen omdat je je zinnen hebt gezet op een kind, dan vind ik persoonlijk dat je dat uit eigen zak (haha) zou moeten bekostigen en dat dit niet in een basispakket thuishoort.

Kijk en het kan mij overkomen, ik praat hier niet terwijl ik al kinderen heb verwekt en dus makkelijk lullen heb. En dan nog, ik heb zoiets van: als ik perse een kind wil dan is me dat wat waard, dat hoeft niet vergoed te worden.
Ik had geen zin in deze discussie en nu doe ik het toch.
Dus weggehaald, sorry :)
  maandag 29 november 2010 @ 22:56:46 #181
18159 Dlocks
pi_89323824
quote:
7s.gif Op maandag 29 november 2010 17:06 schreef amaranta het volgende:

[..]

advocaat van de duivel....
Maar die medische noodzaak was er niet geweest als zij zich niet had volgestouwd met chips en chocola en meer van dat soort ongezonds....
Maakt niet uit. Medische noodzaak is medische noodzaak. Het willen krijgen van kinderen op bijvoorbeeld je 40e is geen medische noodzaak.

quote:
18s.gif Op maandag 29 november 2010 21:35 schreef Jose81 het volgende:

[..]

Als IVF niet in het basispakket zit wil dat niet zeggen dat je dan alles zelf moet betalen. Je kunt in die hypothetische situatie gewoon een aanvullende verzekering afsluiten.

Nu is het ook al zo dat veel zaken die geld kosten tijdens en na een zwangerschap niet (volledig) gedekt worden door een basisverzekering terwijl je je daar wel voor kunt verzekeren middels een aanvullende verzekering. Dat vind jij dus ook fout?
  dinsdag 30 november 2010 @ 04:32:10 #182
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_89330361
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 17:44 schreef GotC het volgende:

[..]

Ik heb sinds mijn geboorte een fisteltje bij m'n oor. Niet erg vervelend, maar wel aanwezig. Ik ga m weg laten halen bij de plastisch chirurg en dit wordt volledig vergoed :)

Ik laat binnenkort een moedervlek weghalen, het kan geen kwaad en is alleen lelijk, bij de plastisch chirurg, wordt ook vergoed.

Ook heb ik aan de laaste zwangerschap een diastase overgehouden, dat wil zeggen dat mijn buitenste buikspieren niet meer teruggaan in hun oorspronkelijke staat ) zit een scheur in mijn buikspieren van ongeveer 8cm waardoor ik dus eigenlijk altijd een opgeblazen buik lijk te hebben, het kan ook geen kwaad, is alleen niet mooi en het voelt niet fijn.

Ik ga eerst speciale trainingen volgen en als dat niet werkt dan ook een operatie (wederom door de plastisch chirurg), wordt waarschijnlijk ook vergoed.

Allemaal dus niet nodig, maar wel prettig voor mij, geen kind kunnen krijgen is natuurlijk veel erger dan wat ik heb, aangezien het bij mij puur cosmetisch is.
Van mij mag het dus blijven, eventueel zoals eerder werd voorgesteld alleen de 1ste keer basispakket en de rest in een aanvullend pakket.

Mijn beste vriendin krijgt nu ook een tweeling dankzei IUI, ben blij dat dat mogenlijk is.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_89331367
Maar leg nou eens uit waarom medische noodzaak alleen fysiek kan zijn? Waarom is -en nu zet ik het misschien wat zwaar aan- psychische nood geen medische noodzaak?
pi_89331536
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 08:36 schreef Sorbootje het volgende:
Maar leg nou eens uit waarom medische noodzaak alleen fysiek kan zijn? Waarom is -en nu zet ik het misschien wat zwaar aan- psychische nood geen medische noodzaak?
Ik vraag me af hoe ernstig die 'psychische nood' (wat inderdaad vrij aangezet is) nog is als er zelf betaald zou moeten worden. :) Het krijgen van een kind is geen recht. :)

Zorgkosten zouden alleen puur voor de basiszorg (en daar valt dit gewoon niet onder) moeten zijn. Voor de rest kun je je dan aanvullend verzekeren.
pi_89331929
Ik denk dat in de meeste gevallen het verlangen niet anders wordt als je zelf moet betalen. Ik denk alleen dat het dan voor veel minder mensen is weggelegd.

Onderschat niet wat het met een mens kan doen. Zoals iemand al eerder zei; het verlangen naar een kind kan heel, heel diep gaan. Ik heb er zelf geen ervaring mee, ik was meteen zwanger, maar zie in mijn omgeving hoe het je leven volledig kan beheersen.
pi_89332128
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 november 2010 08:50 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik vraag me af hoe ernstig die 'psychische nood' (wat inderdaad vrij aangezet is) nog is als er zelf betaald zou moeten worden. :)
Denk je werkelijk dat psychische nood door ongewenste kinderloosheid afhangt van geld?
quote:
Het krijgen van een kind is geen recht. :)
Op basis waarvan? Waarom zou gezondheid (of eigenlijk: medische en psychische zorg) op vrijwel álle vlakken wel een recht zijn en het krijgen van kinderen (of eigenlijk: fertiliteitsbehandeling) niet?
  dinsdag 30 november 2010 @ 09:22:16 #187
61800 Rottdog
May all your dreams come true
pi_89332188
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 22:08 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

Ohw werkt dat zo dus als een man traag/geen/zwak zaad heeft hoeven ze maar te wachten en kunnen ze zwanger worden. Geen eisprong pcos en ga zo maar door. IVF is geen mode beeld en als je er teveel mee bezig bent wordt je niet zwanger.

Lees je eerst eens in waarom in sommige gevallen een ivf/IUI en de rest van de rataplan nodig is.
pi_89332221
Dat vraag ik me dus ook af Cantare.

Daarnaast geeft dit topic me het gevoel dat het eerder bedoeld is om opzettelijk eens lekker tegen zere benen te schoppen dan om daadwerkelijk een goede discussie te voeren. Door de manier van formuleren. Maar dat zal ik wel helemaal mis hebben. }:|
pi_89332234
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 09:20 schreef Cantare het volgende:

[..]

Denk je werkelijk dat psychische nood door ongewenste kinderloosheid afhangt van geld?

Ik gok erop dat mensen het probleem iets minder lang als een onoplosbaar probleem gaan zien, inderdaad.

quote:
Op basis waarvan? Waarom zou gezondheid (of eigenlijk: medische en psychische zorg) op vrijwel álle vlakken wel een recht zijn en het krijgen van kinderen (of eigenlijk: fertiliteitsbehandeling) niet?
Ik zeg dan ook niet dat dat op (vrijwel) alle vlakken ligt. Als je goed hebt gelezen, gaat het mij alleen om de basis. De rest betaal je zelf maar (hetzij zelf, hetzij via een verzekering). We blijven niet op de pof leven. :) Daar hebben we in het verleden niet van geleerd en doen we nu eigenlijk nog steeds niet.
pi_89332263
Ook zo iets; de verhalen die mensen menen te moeten vertellen aan mensen die ongewenst kinderloos zijn over vrienden/kennissen die inééns zwanger werden toen ze 'er niet meer zo mee bezig waren'... waarmee je dus indirect zegt dat de kinderloosheid je eigen schuld is omdat je je te druk maakt... Aargh de lompheid van mensen soms.
  dinsdag 30 november 2010 @ 09:28:04 #191
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_89332306
Ach ja, je kan er ook meer heisa van maken dan nodig is. Ook zonder kind kun je een vol en gelukkig leven hebben. Sterker nog: als ik ouders zie en hoor, dan is je leven een stuk leuker voordat je aan kinderen begint dan wanneer je ze hebt.
[..]
pi_89332649
Maar wie ben jij om te bepalen hoeveel heisa 'nodig' is? Hoeveel verdriet je ergens van mag hebben?

Ik vind mijn leven trouwens niet minder leuk nu mijn dochter er is. Ik vond het erg leuk voor ze er was en ik vind het nu nóg leuker. Maar je hebt gelijk als je zegt dat veel mensen daar anders over lijken te denken.
  dinsdag 30 november 2010 @ 09:47:59 #193
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_89332749
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 09:43 schreef Sorbootje het volgende:
Maar wie ben jij om te bepalen hoeveel heisa 'nodig' is? Hoeveel verdriet je ergens van mag hebben?

Ik vind mijn leven trouwens niet minder leuk nu mijn dochter er is. Ik vond het erg leuk voor ze er was en ik vind het nu nóg leuker. Maar je hebt gelijk als je zegt dat veel mensen daar anders over lijken te denken.
Ik verbaas me er gewoon elke keer weer over dat jonge meiden soms op hun 20e al weten dat ze minimaal X aantal kinderen wil hebben. Ik verbaas me er nog meer over dat sommige vrouwen die alles lijken te hebben; een goede baan, een partner, een leuk leven, in ene ergens halverwege de 30 dat opzij pleuren (nou ja de partner niet dan) om een kind te nemen.
[..]
pi_89332781
Da's een heel andere discussie, maar dát ben ik dus wél met je eens. (ik ben dan ook nagenoeg fulltime blijven werken en pleur niks opzij)
  dinsdag 30 november 2010 @ 09:55:02 #195
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_89332902
inderdaad, dat is een heel andere discussie helemaal omdat je dan vaak weer de discussie krijgt: waarom zou je een kind nemen als je hem de hele dag bij het kinderdagverblijf/opa en oma pleurt :P

Maar goed, ik ben een hardliner hier gewoon in: wil je kids, lukt het niet op de natuurlijke manier en wil je IVF proberen: trek je portemonnee maar
[..]
  Moderator dinsdag 30 november 2010 @ 09:59:13 #196
5428 crew  miss_sly
pi_89332977
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 09:55 schreef MikeyMo het volgende:
inderdaad, dat is een heel andere discussie helemaal omdat je dan vaak weer de discussie krijgt: waarom zou je een kind nemen als je hem de hele dag bij het kinderdagverblijf/opa en oma pleurt :P

Maar goed, ik ben een hardliner hier gewoon in: wil je kids, lukt het niet op de natuurlijke manier en wil je IVF proberen: trek je portemonnee maar
Maar ik neem aan dat je dat niet alleen voor IVF vindt. Er zijn vast nog een heleboel andere behandelingen waarvan je vindt dat ze door de mensen zelf betaald moeten worden terwijl ze nu worden vergoed.
pi_89333104
Hoezo? Ik heb ook nog een man hoor, en doe doet dat verzorg-gedoe ook best leuk :P

Maar ik heb inderdaad al gemerkt dat je in deze een hardliner bent en dat ik een beetje tegen een muur lul.
  dinsdag 30 november 2010 @ 10:15:20 #198
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_89333346
Ik ben het met MikeyMo eens. Als je er zelf voor kiest je blijkbaar niet vruchtbare of niet genoeg vruchtbare lichaam te behandelen met kuren en injecties om zwanger te raken, betaal er dan ook zelf voor. Ik vind het niet eerlijk om de verzekerde zonder kinderwens daaraan te laten meebetalen.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  Licht Ontvlambaar dinsdag 30 november 2010 @ 10:17:35 #199
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_89333383
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 10:15 schreef SEMTEX het volgende:
Ik ben het met MikeyMo eens. Als je er zelf voor kiest je blijkbaar niet vruchtbare of niet genoeg vruchtbare lichaam te behandelen met kuren en injecties om zwanger te raken, betaal er dan ook zelf voor. Ik vind het niet eerlijk om de verzekerde zonder kinderwens daaraan te laten meebetalen.
Alle behandelingen die nu in de basisverzekering onder de loep nemen dan en alles wat alleen maar levensverbeterend is, eruit gooien? Een ziektekostenverzekering blijft natuurlijk toch een solidair iets. Ik betaal ook voor zaken die ik nooit van z'n leven zal gebruiken, sterker nog, niet eens zou kunnen gebruiken als ik het zou willen...
  dinsdag 30 november 2010 @ 10:17:56 #200
12913 GreatWhiteSilence
pi_89333390
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 09:47 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

Ik verbaas me er gewoon elke keer weer over dat jonge meiden soms op hun 20e al weten dat ze minimaal X aantal kinderen wil hebben. Ik verbaas me er nog meer over dat sommige vrouwen die alles lijken te hebben; een goede baan, een partner, een leuk leven, in ene ergens halverwege de 30 dat opzij pleuren (nou ja de partner niet dan) om een kind te nemen.
Ik heb de goede baan opzij geflikkerd, omdat ik geen carrièretijger ben en nooit zal worden ook. Iedereen heeft daarin eigen wensen en verlangens.
pi_89333510
Ja, maar ik neem ook aan dat jij er vervolgens niet over gaat lopen klagen dat je leven voorbij is. Dát is waar ik me wel eens over verbaas. Niet over de keuze op zich :)
pi_89335471
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 november 2010 09:24 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ik gok erop dat mensen het probleem iets minder lang als een onoplosbaar probleem gaan zien, inderdaad.
Dat zou kunnen, maar dat betekent niet dat zij niet meer in psychische nood (verdriet, teleurstelling, existentiële worsteling) zitten vanwege hun ongewenste kinderloosheid.
quote:
Ik zeg dan ook niet dat dat op (vrijwel) alle vlakken ligt. Als je goed hebt gelezen, gaat het mij alleen om de basis. De rest betaal je zelf maar (hetzij zelf, hetzij via een verzekering). We blijven niet op de pof leven. :) Daar hebben we in het verleden niet van geleerd en doen we nu eigenlijk nog steeds niet.
Misschien vat ik het begrip "recht hebben op" wat anders dan jij bedoeld had. Ik bekijk het vanuit ethisch perspectief: wie bepaalt op basis waarvan waar men recht op heeft? Jij gooit het nu op de praktische/financiële boeg: het geld is er niet/wil ik daar niet aan uitgeven, dus moet IVF uit het basispakket. Ik denk dat het goed is die twee invalshoeken te onderscheiden.
pi_89335998
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 10:17 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Alle behandelingen die nu in de basisverzekering onder de loep nemen dan en alles wat alleen maar levensverbeterend is, eruit gooien? Een ziektekostenverzekering blijft natuurlijk toch een solidair iets. Ik betaal ook voor zaken die ik nooit van z'n leven zal gebruiken, sterker nog, niet eens zou kunnen gebruiken als ik het zou willen...
Dat zou wel de echte marktwerking ten goede komen. Het is natuurlijk absurd dat je in de basisverzekering niet eens onderscheid maakt tussen man en vrouw.
pi_89336064
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 11:19 schreef Cantare het volgende:
Misschien vat ik het begrip "recht hebben op" wat anders dan jij bedoeld had. Ik bekijk het vanuit ethisch perspectief: wie bepaalt op basis waarvan waar men recht op heeft? Jij gooit het nu op de praktische/financiële boeg: het geld is er niet/wil ik daar niet aan uitgeven, dus moet IVF uit het basispakket. Ik denk dat het goed is die twee invalshoeken te onderscheiden.
Je hebt al 'recht' op een IVF behandeling omdat je in Nederland woont.
  Moderator dinsdag 30 november 2010 @ 11:36:21 #205
5428 crew  miss_sly
pi_89336169
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 november 2010 11:32 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dat zou wel de echte marktwerking ten goede komen. Het is natuurlijk absurd dat je in de basisverzekering niet eens onderscheid maakt tussen man en vrouw.
Ik kan me zeker wel vinden in het idee dat de basisverzekering veel uitgekleder zou kunnen en dat men mensen veel meer de eigen keus zou moeten geven wat aanvullend te verzekeren.

Ik denk dat een van de argumenten om dat niet te doen, is dat vele mensen dan de voor hun eigenlijk niet goede keus maken om niet of heel weinig aanvullend te verzekeren. Hier door kunnen dus grote problemen (financieel en wat betreft gezondheid) ontstaan als met zorg nodig heeft die men niet verzekerd heeft. Een betuttelend argument, wat mij betreft, maar goed, dat is mijn persoonlijjke mening.

Ik sluit me echter aan bij Sorbootje: dit topic is ook m.i. niet gemaakt omdat men werkelijk wel eens de invulling van de basis- en aanvullende verzekering wilde aankaarten, maar om aan te schoppen tegen iets wat bij veel mensen gevoelig ligt. En dat maakt de lust tot een gezonde discussie bij mij zo vreselijk klein.
pi_89336286
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 11:36 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik sluit me echter aan bij Sorbootje: dit topic is ook m.i. niet gemaakt omdat men werkelijk wel eens de invulling van de basis- en aanvullende verzekering wilde aankaarten, maar om aan te schoppen tegen iets wat bij veel mensen gevoelig ligt. En dat maakt de lust tot een gezonde discussie bij mij zo vreselijk klein.
Mwah, ik heb wel die insteek hoor.
  Moderator dinsdag 30 november 2010 @ 11:43:00 #207
5428 crew  miss_sly
pi_89336416
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 11:39 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Mwah, ik heb wel die insteek hoor.
Ja, dat idee heb ik zeker, maar er is een aantal users, waaronder TS, waarbij ik dat idee zeker niet heb.
  dinsdag 30 november 2010 @ 11:43:59 #208
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_89336447
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 10:17 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Ik schaar IVF niet onder levensverbeterend. Fysiotherapie: prima, dan heb je nodig omdat je bijvoorbeeld een zwakke rug hebt en zonder enorme pijn lijdt. IVF is toch een een soort 'luxe' noodgreep om kinderen te krijgen. Het is niet iets dat je nodig hebt omdat je anders niet kunt functioneren. Ik snap dat veel vrouwen die niet op de natuurlijke wijze zwanger kunnen worden het wel als levensverbeterend zien, maar het blijft een extra medische handeling niet noodzakelijk is.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  Licht Ontvlambaar dinsdag 30 november 2010 @ 11:49:50 #209
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_89336664
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 11:43 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ja, dat idee heb ik zeker, maar er is een aantal users, waaronder TS, waarbij ik dat idee zeker niet heb.
Ik heb het van de week ook al eens in een WGRtopic geroepen, de TS hoeft een gezonde discussie natuurlijk niet in de weg te staan.
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 11:43 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Ik schaar IVF niet onder levensverbeterend. Fysiotherapie: prima, dan heb je nodig omdat je bijvoorbeeld een zwakke rug hebt en zonder enorme pijn lijdt. IVF is toch een een soort 'luxe' noodgreep om kinderen te krijgen. Het is niet iets dat je nodig hebt omdat je anders niet kunt functioneren. Ik snap dat veel vrouwen die niet op de natuurlijke wijze zwanger kunnen worden het wel als levensverbeterend zien, maar het blijft een extra medische handeling niet noodzakelijk is.
Klopt, maar ook daarvan zitten er nog meer in het basispakket. Persoonlijk lijkt het mij een goede om levensreddende zaken in de basisverzekering te houden en de rest aanvullend. Dan heb je gewoon de keuze...
pi_89336760
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 november 2010 11:33 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Je hebt al 'recht' op een IVF behandeling omdat je in Nederland woont.
Ik zou eerder over 'de mogelijkheid' spreken dan over 'het recht'. Als elke Nederlander namelijk recht op IVF zou hebben dan zou geld geen beslissende factor moeten zijn. Je hebt immers ook niet alleen recht op medische behandeling zolang je het zelf kunt betalen.

Overigens denk ik dat het om financiële redenen verstandig is om alleen mensen met een aanvullende verzekering recht te geven op een IVF-behandeling. Voor de mensen met een basisverzekering staat de mogelijkheid ook open, maar dan moeten ze wel zelf betalen. :)

[ Bericht 11% gewijzigd door Cantare op 30-11-2010 11:58:18 ]
pi_89336767
iedreen betaalt mee aan dingen die je (hopelijk) niet gebruikt. dat is de kern van ons hele sociale verzekeringsstelsel. tsja. ts mag gerust vinden dat ivf niet in het basispakket hoort. ts mag zoveel vinden *)

andere mensen denken er wellicht anders over. ook dat mag *O*

overigens kan je deze discussie dan ook over tig andere dingen voeren maar is en blijft de discussie fundamenteel heel egocentrisch: ik heb die behandeling niet nodig, ik wil het niet, dus moet die behandeling weg uit het basispakket van iedereen. doen we dat ook mbt palliatieve zorg? pijnbestrijding bij kanker? fysiotherapie? ik noem maar wat dingetjes...
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  dinsdag 30 november 2010 @ 11:53:49 #212
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_89336815
Fysiotherapie zit al in een aanvullend pakket :P
[..]
pi_89336842
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 11:53 schreef MikeyMo het volgende:
Fysiotherapie zit al in een aanvullend pakket :P
niet voor kinderen hoor :) kinderen krijgen wel fysio als dat nodig is, ongeacht hun aanvullende verzekering.
  dinsdag 30 november 2010 @ 11:57:22 #214
144006 chacama
Ondernemend!
pi_89336952
Per 1 januari 2011 worden aan het basispakket toegevoegd:
de vergoeding van fysiotherapie wordt uitgebreid met de eerste 9 behandelingen bekkenfysiotherapie in verband met urine-incontinentie;
hulp bij stoppen met roken.

Kan me vergissen maar hier staat toch echt Basispakket op de site van de rijksoverheid....
pi_89336969
ik vind het trouwens wel vrij gevaarlijk om mensen al te veel keuze te geven in wat ze in 'hun' pakket willen. want je weet nooit wat de toekomst brengt en sommige zaken die sommige mensen nu niet noodzakelijk vinden zijn wellicht in een later stadium wel heel belangrijk. denk daarbij aan de NICU's die iemand al noemde. je kan wel 100x nu roepen dat je niet wenst in te grijpen als een zwangerschap niet goed verloopt, maar de kans dat je daar anders over denkt als het eenmaal zover is, die is denk ik best groot. is maar een voorbeeld hoor! je kan bv ook denken aan kankerbehandelingen. geef de mensen de kost maar die altijd dachten dat enkel de behandeling van de oncoloog afdoende is, maar als het moment dat ze zelf kanker hebben dan daar is omdraaien als een blad aan een boom en dan toch maar wel de moemantherapie en dergelijke zaken wensen.
pi_89337130
Dus stoppen met roken komt in het basispakket??? Dat vind ik pas stom. Waarom moet ik meebetalen aan de verslaving van een ander?

Ach zo zijn er altijd dingen die je (hopelijk) nooit hoeft te gebruiken :) Maar als ik het goed begrijp wil TS dus een superuitgeklede basisverzekering met alleen levensreddende zaken erin en de rest in een aanvullende verzekering?
  Licht Ontvlambaar dinsdag 30 november 2010 @ 12:04:01 #217
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_89337170
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 12:02 schreef Stiemie het volgende:
Dus stoppen met roken komt in het basispakket??? Dat vind ik pas stom. Waarom moet ik meebetalen aan de verslaving van een ander?

Ach zo zijn er altijd dingen die je (hopelijk) nooit hoeft te gebruiken :) Maar als ik het goed begrijp wil TS dus een superuitgeklede basisverzekering met alleen levensreddende zaken erin en de rest in een aanvullende verzekering?
Het is toch al een uitgeklede bedoening... Muv hulp bij stoppen met roken, te vaag inderdaad.
pi_89337250
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 11:58 schreef simmu het volgende:
ik vind het trouwens wel vrij gevaarlijk om mensen al te veel keuze te geven in wat ze in 'hun' pakket willen.
Ik vraag me ook af of het werkt, het lijkt me een enorm onoverzichtelijk systeem. Het zou me ook niet verbazen als heel veel mensen zich zouden onderverzekeren waardoor er te weinig geld in de verzekeringspot zit om aan iedereen uit te keren.
  dinsdag 30 november 2010 @ 12:10:45 #219
144006 chacama
Ondernemend!
pi_89337408
Ja daar verbaasde ik me ook over. De overheid zou daar niet teveel geld aan uitmoeten geven. Dat is aan de mensen zelf om dat te regelen. Of zet daar net als bij de pil ook een grens aan. Tot 21 jaar hulp bij het stoppen met roken. Dan heeft het misschien nog nut. Want de pil gaat niet helemaal uit het pakket pas na je 21e moet je er voor gaan betalen.

even geknipt van de site van de rijksoverheid

Veranderingen in vergoeding per 1 januari 2011

Per 1 januari 2011 verdwijnen enkele vergoedingen uit het basispakket:
tandheelkundige zorg voor mensen ouder dan 18 jaar.
pil voor vrouwen ouder dan 21 jaar, behalve bij behandeling van endometriose of menorragie;
antidepressiva worden alleen nog vergoed bij bepaalde zware indicaties volgens richtlijnen van de beroepsgroep.
eenvoudige extracties door de kaakchirurg.

Per 1 januari 2011 worden aan het basispakket toegevoegd:
de vergoeding van fysiotherapie wordt uitgebreid met de eerste 9 behandelingen bekkenfysiotherapie in verband met urine-incontinentie;
hulp bij stoppen met roken.

Eigen bijdrage/eigen risico:
voor fysiotherapie bij een chronische aandoening en oefentherapie komen 12 behandelingen voor eigen rekening (nu zijn dat er 9) voor verzekerden boven 18 jaar;
nacontroles van levende donoren vallen niet langer onder het verplicht eigen risico van de donor.
Het verplicht eigen risico gaat naar ¤ 170 (dat was ¤ 165)

En hier zie ik de ivf dus niet in terug......
pi_89337459
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 12:02 schreef Stiemie het volgende:
Niet alleen de TS. Ik zou dat ook wel willen. En dan de mogelijkheid om per onderdeel, dus niet per 'module', mijn zorgverplichtingen te verzekeren.
  dinsdag 30 november 2010 @ 12:12:38 #221
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_89337474
Ik vind van luxe-producten waar je voor kan kiezen, dat die niet in het basispakket thuishoren. Over sommige dingen kun je debatteren; want als een arts fysiotherapie voorschrijft, zou dat dan vergoed moeten worden? Het is een ziektekostenverzekering; een verzekering die er voor zorgt dat je bij ziekte gedekt bent voor de behandeling die je niet vrijwillig ondergaat.

Mensen die IVF zijn niet ziek en kiezen er voor om van een bepaalde dienst gebruik te maken. Hetzelfde valt te zeggen voor plastische chirurgie die puur cosmetisch is en niet het gevolg is van een verminking door een ongeluk oid.

Wat betreft de pil e.d. Die zou ik persoonlijk voor jongeren er in houden. Omdat de maatschappij niet op tienermoedertjes zit te wachten, tenzij ze massaal hun kind afstaan ter adoptie ;)

Stoppen met roken is onzin; als je je het kunt veroorloven om te roken kun je het je ook veroorloven om te stoppen
[..]
pi_89337880
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 12:12 schreef MikeyMo het volgende:
Ik vind van luxe-producten waar je voor kan kiezen, dat die niet in het basispakket thuishoren. Over sommige dingen kun je debatteren; want als een arts fysiotherapie voorschrijft, zou dat dan vergoed moeten worden? Het is een ziektekostenverzekering; een verzekering die er voor zorgt dat je bij ziekte gedekt bent voor de behandeling die je niet vrijwillig ondergaat.

Mensen die IVF zijn niet ziek en kiezen er voor om van een bepaalde dienst gebruik te maken. Hetzelfde valt te zeggen voor plastische chirurgie die puur cosmetisch is en niet het gevolg is van een verminking door een ongeluk oid.

Wat betreft de pil e.d. Die zou ik persoonlijk voor jongeren er in houden. Omdat de maatschappij niet op tienermoedertjes zit te wachten, tenzij ze massaal hun kind afstaan ter adoptie ;)

Stoppen met roken is onzin; als je je het kunt veroorloven om te roken kun je het je ook veroorloven om te stoppen
pijnbestrijding bij kanker is ook kiezen of je van een bepaald product gebruik wenst te maken.
  dinsdag 30 november 2010 @ 12:25:28 #223
144006 chacama
Ondernemend!
pi_89337989
Dat is toch een beetje tegenstrijdig Mikey. Want feitelijk gezien is er wel iets medisch mis met de vaders/moeders die geen kinderen kunnen krijgen op de natuurlijke wijze. Daar is medische hulp bij nodig. Er moet immers eerst medisch aangetoond worden dat deze personen inderdaad in aanmerking komen voor IVF. Ik bedoel ik kan wel naar een kliniek gaan en zeggen dat ik op basis van mijn basisverzekering recht heb op een ivf-behandeling, maar ik garandeer je dat ik hem niet zal krijgen.

Dat de pil in de basisverzekering zit, zou je dus net zo goed ter discussie kunnen stellen. Want er is geen medische noodzaak net zoals bij tandheelkunde tot 21 jaar. Maar dit vind ik gewoon een noodzaak en plicht van de maatschappij.

En daarom vind ik het ook niet ondenkbaar om in elk geval 1 ivf-behandeling in het basispakket te hebben zitten en de rest in de aanvullende. Tegenwoordig kun je precies aangeven wat je in je aanvullende verzekering wenst te hebben. Dan valt bij mij ivf wel af, maar ik wil wel graag extra alternatieve behandelmethode erin hebben.
pi_89338063
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 12:12 schreef MikeyMo het volgende:
Je wordt niet onder dwang behandeld hoor, vrijwel elke behandeling is vrijwillig.
quote:
En als de pil niet vergoed wordt dan schieten de tienermoeders als paddestoelen uit de grond? Lijkt me een overhaaste conclusie.

Overigens zit de maatschappij ook niet op een kindertekort te wachten, misschien dat je dat ook kunt meenemen als je nadenkt over het wel of niet vergoeden van IVF.
quote:
Dat ben ik dan weer helemaal met je eens.
  dinsdag 30 november 2010 @ 14:10:56 #225
18159 Dlocks
pi_89342390
Eigenlijk belachelijk dat een noodzakelijk iets als tandheelkundige zorg over een maandje niet meer in het basispakket zit en iets wat niet noodzakelijk is zoals IVF behandeling wel in het basispakket blijft zitten.

Daarmee zeggen ze eigenlijk dat IVF belangrijker is dan tandheelkundige zorg. :')
  dinsdag 30 november 2010 @ 14:26:47 #226
144006 chacama
Ondernemend!
pi_89342939
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 14:10 schreef Dlocks het volgende:
Eigenlijk belachelijk dat een noodzakelijk iets als tandheelkundige zorg over een maandje niet meer in het basispakket zit en iets wat niet noodzakelijk is zoals IVF behandeling wel in het basispakket blijft zitten.

Daarmee zeggen ze eigenlijk dat IVF belangrijker is dan tandheelkundige zorg. :')
Eigenlijk is het ook raar, maar ze kijken dus blijkbaar naar de kosten voor de mensen zelf en de overheid in het algemeen. Want blijkbaar gaat de overheid er van uit dat een gemiddeld gezin de standaard kosten voor een tandartsenbezoek ca. 75 euro (pure schatting van mijzelf) zelf kan betalen. En dat het de overheid dus die 75 euro per persoon scheelt. Daarintegen kan niet iedereen zomaar een ivf-behandeling betalen en gaat de overheid er dus ook vanuit dat de kosten die daarmee gemoeid zijn verhoudingsgewijs lager liggen dat de totale te vergoeden kosten van tandheelkundige zorg. Niet dat ik het hiermee wil goedpraten, maar het blijft gewoon een kwestie van geldverglijkingen. Het is voor de overheid blijkbaar voordeliger om de tandheelkundigezorg voor 18+ uit het pakket te gooien dat de ivf-behandelingen.
pi_89342946
Natuurlijk zeggen ze dat niet. Basic tandheelkundige zorg is gewoon voor de meeste mensen op te brengen en een IVF behandeling niet.
pi_89342972
oh ik kwam weer eens met mosterd...
pi_89343218
Wat ik nog mis in deze discussie waarbij de meesten vinden dat IVF pogingen aanvullend verzekerd moeten zijn is het feit dat je aanvullend hebt en extra super top aanvullend. De duurste behandelingen zitten in de meest uitgebreide aanvullende verzekering uiteraard. Maar tegen de tijd dat je er achter komt dat je hulp nodig hebt is je verzekeraar daar ook achter en wordt je niet meer geaccepteerd om je bij te verzekeren. En om nou vanaf je 18e al de duurste aanvulling te nemen voor het geval je over 10 jaar IVF nodig blijkt te hebben is ook zo wat.
Uitbreiding van de acceptatieplicht zou dus wenselijk zijn in deze.
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_89346645
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 14:26 schreef Sorbootje het volgende:
Natuurlijk zeggen ze dat niet. Basic tandheelkundige zorg is gewoon voor de meeste mensen op te brengen en een IVF behandeling niet.
De vervolgvraag is dan natuurlijk of de manier waarop men onderscheid maakt wat er wel en niet in de basisverzekering komt goed is. Tandheelkundige zorg is een basisbehoefte, is IVF dat ook?
  dinsdag 30 november 2010 @ 16:30:32 #231
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_89347522
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 14:34 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Wat ik nog mis in deze discussie waarbij de meesten vinden dat IVF pogingen aanvullend verzekerd moeten zijn is het feit dat je aanvullend hebt en extra super top aanvullend. De duurste behandelingen zitten in de meest uitgebreide aanvullende verzekering uiteraard. Maar tegen de tijd dat je er achter komt dat je hulp nodig hebt is je verzekeraar daar ook achter en wordt je niet meer geaccepteerd om je bij te verzekeren. En om nou vanaf je 18e al de duurste aanvulling te nemen voor het geval je over 10 jaar IVF nodig blijkt te hebben is ook zo wat.
dat ben ik niet helemaal met je eens..

Een huis dat in de brand staat alsnog verzekeren werkt ook niet natuurlijk.

Een verzekering is natuurlijk gewoon een grote pot met geld, waarbij de gezamelijke premies de gezamelijke kosten moeten dragen. Hierbij heb je natuurlijk dat sommigen meer betalen dan vergoed krijgen.. anderen krijgen meer vergoed dan dat ze premie betalen.
Als je dat beginsel op de schop gaat nemen door mensen de mogelijkheid te geven alleen datgene te verzekeren wat ze dat jaar willen gaan gebruiken worden de premies torenhoog om alle kosten te kunnen dekken.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  dinsdag 30 november 2010 @ 17:15:45 #232
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_89349337
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 14:34 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Nou duurt 10 jaar wel lang, dus je zou ergens tegen het eind van de periode pas hoeven bij te verzekeren. Waarom zou dat geweigerd worden als je op dat moment niks lijkt te mankeren ?

Ik vind overgens ook dat IVF niet in het basispakket thuishoort.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_89349636
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 17:15 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Nou duurt 10 jaar wel lang, dus je zou ergens tegen het eind van de periode pas hoeven bij te verzekeren. Waarom zou dat geweigerd worden als je op dat moment niks lijkt te mankeren ?

Ik vind overgens ook dat IVF niet in het basispakket thuishoort.
Nou het is zoals ET zegt. Je wilt pas bij verzekeren als je huis in brand staat.
Jij vindt dus dat je zodra je aan kinderen wilt beginnen je de top aanvullende verzekering moet nemen voor het geval het niet lukt?
Want verzekeren als je de stap richting ziekenhuis maakt is dus te laat. Dan mankeer je al wat.
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
  dinsdag 30 november 2010 @ 17:45:18 #234
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_89350318
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 17:23 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:

[..]

Nou het is zoals ET zegt. Je wilt pas bij verzekeren als je huis in brand staat.
Jij vindt dus dat je zodra je aan kinderen wilt beginnen je de top aanvullende verzekering moet nemen voor het geval het niet lukt?
Want verzekeren als je de stap richting ziekenhuis maakt is dus te laat. Dan mankeer je al wat.
Ik vind idd dat je gewoon je eigen verantwoording moet nemen en je bijtijds moet indekken tegen problemen met zwanger worden.
Je verzekerd je huis toch ook tegen brand ook al hoop je dat je die verzekering nooit nodig gaat krijgen ?
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  woensdag 1 december 2010 @ 00:07:36 #235
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_89369044
Ik vind dat het prima in de aanvullende verzekering kan.
En over een brandend huis verzekeren: dat is toch wel anders. Niet iedereen die niet op de natuurlijke manier zwanger kan worden kiest voor medische ingrepen.
Daar wordt in dit topic toch wel vanuit gegaan: dat je wel zou willen dat je verzekerd bent op het moment dat je erachter komt dat het niet op de natuurlijke manier gaat. Ik ken een aantal stellen die bewust hebben gekozen om niet medisch in te grijpen. Sommigen kozen voor adoptie, anderen accepteerden dat ze geen (of niet meer) kinderen konden krijgen (op de natuurlijke manier).
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  woensdag 1 december 2010 @ 00:18:53 #236
269012 Urretje
Nerd Beveland
pi_89369510
Wat een onzin hier zeg, IVF verdient zich terug, IVF kinderen gaan later werken en van alles betalen en dat dekt de kosten van de totale behandelingen ruimschoots.

Verder zou je ook ipv IVF uit de verzekering te halen er voor kunnen kiezen de kinderbijslag af te schaffen, waarom moeten kinderlozen daar aan meebetalen?

Veder, door de behandelingen deels niet meer te vergoeden zet dit stellen aan om grotere risico's te nemen om hopelijk toch maar bij de eerste behandeling zwanger te worden met een mogelijke stijging van miskramen en vrouwensterfte als gevolg.

Niet erg humaan, niet kosten effectief, het is gewoon ondoordacht om ivf niet meer te willen vergoeden.
  woensdag 1 december 2010 @ 01:00:24 #237
18159 Dlocks
pi_89370835
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 00:18 schreef Urretje het volgende:
Wat een onzin hier zeg, IVF verdient zich terug, IVF kinderen gaan later werken en van alles betalen en dat dekt de kosten van de totale behandelingen ruimschoots.
Leuk, een piramidespel waarbij niemand zelf verantwoording hoeft te nemen! :)

quote:
Verder zou je ook ipv IVF uit de verzekering te halen er voor kunnen kiezen de kinderbijslag af te schaffen, waarom moeten kinderlozen daar aan meebetalen?
Je zou er voor kunnen kiezen om IVF uit het basispakket te halen én kinderbijslag koppelen aan het inkomen.

quote:
Veder, door de behandelingen deels niet meer te vergoeden zet dit stellen aan om grotere risico's te nemen om hopelijk toch maar bij de eerste behandeling zwanger te worden met een mogelijke stijging van miskramen en vrouwensterfte als gevolg.
Onzin, iemand die een IVF behandeling ondergaat kan niet meer risico nemen dan wat de arts verantwoord vindt. Behandeling blijft gewoon precies hetzelfde als nu.
  woensdag 1 december 2010 @ 01:20:25 #238
269012 Urretje
Nerd Beveland
pi_89371327
Je kan ook de premies verhogen voor hen die sporten, niet sporten, drinken, roken, verre reizen maken, te hard werken, etc etc.. Allemaal keuzes waar een ander mogelijk voor opdraait als het misgaat..

Er gaat wel degelijk wat veranderen qua behandeling, uitzonderlijke risico's zullen niet worden genomen maar kleine risico's wel met ongewenste risicovollere meerlingzwangerschappen, en eerder genoemde miskramen en vrouwensterfte als gevolg, natuurlijk denk jij dat dat niet zo is omdat het onlogisch klinkt, maar hoeveel logica heb jij voorbij zien komen de afgelopen jaren.

De pyramide vergelijking slaat nergens op, ivf verdient zich terug, dit is bewezen, maw, geen ivf is duurder.

http://www.artsennet.nl/A(...)isch-verantwoord.htm

http://www.medicalfacts.n(...)regel-bespaart-niet/
  Moderator woensdag 1 december 2010 @ 07:14:37 #239
5428 crew  miss_sly
pi_89372632
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 01:00 schreef Dlocks het volgende:
Onzin, iemand die een IVF behandeling ondergaat kan niet meer risico nemen dan wat de arts verantwoord vindt. Behandeling blijft gewoon precies hetzelfde als nu.
De praktijk laat zien dat dat wel degelijk zo is. En niet geheel onterecht. Als men zelf tienduizend euro moet betalen voor 1 IVF poging, gaat men meer risico's eisen. Waar voor hun geld. Niet de terugplaatsing van maar 1 embryo, maar 2-3-4-5. En zo komen de grote meerlingen, met hoe groter de meerling, hoe meer risico's voor moeder en kinderen. En wat betreft de kinderen dan ook voor de toekomst, want veel te vreoge geboorte en de daarbij komende risico's en complicaties zorgen dan ook nog eens voor te verwachten hoge ziektekosten voor deze kindjes.
pi_89373590
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 01:00 schreef Dlocks het volgende:

[..]

Leuk, een piramidespel waarbij niemand zelf verantwoording hoeft te nemen! :)

[..]

de kern van ons hele pensioenstelsel
*O*
  woensdag 1 december 2010 @ 09:58:55 #241
269012 Urretje
Nerd Beveland
pi_89375090
Alleen gaat de vergelijking met een piramide stel niet op, bij een piramidespel komen er steeds meer mensen bij die steeds minder kans maken op uitkering na deelname, bij IVF is het eigenlijk niets anders dan een investering die zich voor alle partijen terug verdiend.

En het zich terug verdienen manifesteert zich op verschillende vlakken :

• Economisch voordeel voor maatschappij
• Ouders die toch kinderen kunnen hebben dank zij IVF
• Het uitblijven van (te behandelen) depressie(s) bij ouders die kinderen hebben gekregen dankzij IVF
• Het beter kunnen verwerken van de kinderloosheid mocht het toch niet lukken middels IVF, wat ook kan zorgen voor beter omgaan met depressie(s) en daarbij behorende behandelingen
• Verder leven IVF-stellen over het algemeen gemiddeld gezonder dan niet IVF stellen wat op hogere leeftijd weer voordelig kan zijn
• En last but not least zorgt IVF voor werkgelegenheid
pi_89375133
Gewoon meer neuken!
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  woensdag 1 december 2010 @ 10:08:17 #243
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_89375372
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 09:58 schreef Urretje het volgende:
Alleen gaat de vergelijking met een piramide stel niet op, bij een piramidespel komen er steeds meer mensen bij die steeds minder kans maken op uitkering na deelname, bij IVF is het eigenlijk niets anders dan een investering die zich voor alle partijen terug verdiend.

En het zich terug verdienen manifesteert zich op verschillende vlakken :

• Economisch voordeel voor maatschappij
• Ouders die toch kinderen kunnen hebben dank zij IVF
• Het uitblijven van (te behandelen) depressie(s) bij ouders die kinderen hebben gekregen dankzij IVF
• Het beter kunnen verwerken van de kinderloosheid mocht het toch niet lukken middels IVF, wat ook kan zorgen voor beter omgaan met depressie(s) en daarbij behorende behandelingen
• Verder leven IVF-stellen over het algemeen gemiddeld gezonder dan niet IVF stellen wat op hogere leeftijd weer voordelig kan zijn
• En last but not least zorgt IVF voor werkgelegenheid
dat we ooit in het verleden toen IVF nog niet bestond een draaiende economie hebben gehad
[..]
pi_89375621
Wat is er zo erg aan? Ik vind het niet erg dat er met vergoedingen voor IVF zoveel mensen kunnen worden geholpen die graag kindjes willen en een beetje hulp nodig hebben omdat moeder natuur niet meewerkt omdat papa of mama last heeft van onvruchtbaarheidsklachten.

Ik denk juist dat dié mensen méér recht hebben op het krijgen van een kindje en er alles voor zouden doen om ze met veel liefde op te voeden dan al die moeders en vaders die tegenwoordig hun eigen kind afmaken, mishandelen, of dood dumpen in een glasbak, dát is pas erg!!
Keep on dreaming for, because if dreams die, life is a broken winged bird that cannot fly
pi_89375631
Denken dat IVF-kindertjes per definitie deelnemen aan de maatschappij door middel van arbeid is nogal kort door de bocht. Niet elk IVF kindje heeft een Garantiezegel die zegt dat het kind 45 jaar of langer fulltime zal gaan werken.
  Moderator woensdag 1 december 2010 @ 10:21:23 #246
5428 crew  miss_sly
pi_89375683
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 10:18 schreef Scorpie het volgende:
Denken dat IVF-kindertjes per definitie deelnemen aan de maatschappij door middel van arbeid is nogal kort door de bocht. Niet elk IVF kindje heeft een Garantiezegel die zegt dat het kind 45 jaar of langer fulltime zal gaan werken.
Nee, maar dat heeft geen enkel kind, dus wat dat betreft zijn ze gewoon hetzelfde als andere kinderen....eigenlijk zijn ze hetzelfde als andere kinderen, behalve dat er met de start geholpen is.
  woensdag 1 december 2010 @ 11:15:22 #247
269012 Urretje
Nerd Beveland
pi_89377309
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 10:08 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

dat we ooit in het verleden toen IVF nog niet bestond een draaiende economie hebben gehad
Dit is een kul-statement, het gaat er om dat er verzet is bij bepaalde mensen om IVF te vergoeden omdat omdat dit de maatschappij geld zou kosten.

Het is bewezen dat het niet vergoeden van IVF of het verminderen van de vergoedingen leidt tot hogere risico's voor IVF stellen en eventuele kinderen wat uiteindelijk tot hogere kosten voor de maatschappij leidt.

Waarom dan toch vol willen houden dat IVF niet vergoed zou moeten worden ? Een kwestie dus van onwetenheid en ontkenning van de werkelijke factoren.

quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 10:18 schreef Scorpie het volgende:
Het is niet kort door de bocht, alle factoren zijn meegenomen in dit verhaal, ook de kans dat iemand niet of minder zal werken.
  woensdag 1 december 2010 @ 13:03:13 #248
269012 Urretje
Nerd Beveland
pi_89381646
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 14:10 schreef Dlocks het volgende:

Nee, je zit er naast.

Verzekeringen worden toegepast op zaken waarbij er een (kleine) kans is dat je er mee te maken gaat krijgen, bij tandarts behandelingen is het zo dat vrijwel iedereen daar mee te maken krijgt dus hebben verzekeringen geen zin. Als je iets van verzekeringen begrijpt dan snap je dit.

Als het om je portemenee gaat kan je dus maar beter voor vergoeding zijn van IVF behandelingen. :)
  woensdag 1 december 2010 @ 15:09:10 #249
18159 Dlocks
pi_89386950
Laten we iedereen (rijk en arm) die een kind krijgt (zonder IVF) naast de kinderbijslag, kind gebonden budget, opvang subsidie ook 25.000 euro fok premie geven.

Dan nemen meer mensen (meer) kinderen en ik lees net dat dit heel goed voor de economie is.
  woensdag 1 december 2010 @ 17:45:46 #250
269012 Urretje
Nerd Beveland
pi_89393951
Zwak hoor..

Nu blijkt dat er geen gefundeerde argumenten zijn om IVF behandelingen niet te vergoeden of de vergoedingen te verminderen kom je terug met sarcasme..

In ieder geval ben je nu eerlijk en volledig geinformeerd.

Een tip, Don't believe the hype.

[ Bericht 16% gewijzigd door Urretje op 01-12-2010 18:04:10 ]
  woensdag 1 december 2010 @ 18:47:17 #251
18159 Dlocks
pi_89396237
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 17:45 schreef Urretje het volgende:
Zwak hoor..

Nu blijkt dat er geen gefundeerde argumenten zijn om IVF behandelingen niet te vergoeden of de vergoedingen te verminderen kom je terug met sarcasme..

[..]
Nee, jij komt met een aantal ongefundeerde meningen die je zonder bronvermelding(en) als feit brengt. Dus dan ga ik inderdaad sarcastisch reageren. :)
pi_89398248
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 17:45 schreef Urretje het volgende:
Zwak hoor..

In ieder geval ben je nu eerlijk en volledig geinformeerd.

Een tip, Don't believe the hype.
Hé, een peelander! :W

Sorry, moest even... :@
  woensdag 1 december 2010 @ 19:40:00 #253
269012 Urretje
Nerd Beveland
pi_89398844
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 19:28 schreef Ssserpente het volgende:

[..]

Hé, een peelander! :W

Sorry, moest even... :@
haha, hoi! *O*

quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 18:47 schreef Dlocks het volgende:

[..]

Nee, jij komt met een aantal ongefundeerde meningen die je zonder bronvermelding(en) als feit brengt. Dus dan ga ik inderdaad sarcastisch reageren. :)
Euhm... Ik heb mijn onderbouwing met bronvermelding een paar postings terug al neergezet, dat jij daar overheen kijkt kan ik niks aan doen, verder zou ik zeggen, maak je avatar onderschrift maar waar, dan komt het vast goed (met je) .. ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')