abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 28 november 2010 @ 16:03:38 #1
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89258911
Linksom en rechtsom wordt studeren almaar duurder gemaakt. De IBG heft intussen al 'volwassen' rentepercentages, lenen voor 'een schijntje' is er niet meer bij. Studiefinanciering maakt meer en meer plaats voor 'sociaal lenen' en vertraging gaat straks ook een dure grap worden.

Logisch dat de getroffenen het dan op een janken zetten, Het weerwoord is dat je niet moet zeuren: Het is een investering in je eigen toekomst. Redelijk argument, toch?

Maar er zit wel een aanname in dat argument. Namelijk dat studeren in het hoger onderwijs de student zelf flink wat oplevert. Maar hoe hoog zijn die gouden bergen?

In de Elsevier zag ik dat 60% van de jongeren studeert. Een hoger onderwijs diploma alleen zal dus geen garantie geven op een bovenmodaal salaris. Je zal moeten concurreren met meer dan de helft van de beroepsbevolking.

Ook heb je veel beroepen waar je ' het voor de voldoening in je werk moet doen' maar die wel een hogere opleiding vereisen.

Verder, als het je lukt een bovenmodaal salaris binnen te slepen, hou je daar vaak ook niet denderend veel van over, omdat we hier een nivellerend belastingsyteem hebben.

Mijn vraag: Wat is in Nederland de financiële meerwaarde van een studie? Weegt die nog wel op tegen al dat geleen?
pi_89259048
Goed topic. Ik vraag het me af. Volgens mij niet zo heel veel :{
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_89259078
Je betaalt vooral voor het papiertje.
  zondag 28 november 2010 @ 16:11:08 #4
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89259146
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 16:09 schreef -Datdus- het volgende:
Je betaalt vooral voor het papiertje.
Dat op zichzelf dus niet zo heel veel waard is. En het kost nog tijd ook, jaren waarin je had kunnen werken en sparen.
pi_89259706
Het geeft je vooral doorgroeimogelijkheden dat papiertje. Als je wat met die mogelijkheden doet ligt aan jezelf.
pi_89259739
Goed topic TS. Ik ga hem volgen. Intressante discussie, met name voor mensen die PABO strudies etcetera volgen.
pi_89259780
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 16:25 schreef Ultralaser het volgende:
Het geeft je vooral doorgroeimogelijkheden dat papiertje. Als je wat met die mogelijkheden doet ligt aan jezelf.
Dat zou ook in het bedrijfsleven zelf kunnen. :)
  zondag 28 november 2010 @ 16:27:50 #8
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89259781
Dankje.

Misschien ook nuttig om rechtse roeptoeters mee om de oren te slaan :P
pi_89259813
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 16:27 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Dankje.

Misschien ben ik dan toch niet zo rechts? :+
pi_89259835
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 16:27 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Dankje.

Het is niet per definitie zo dat alleen de rechtse partijen bezuinigen op het onderwijs. Alleen de linkse partijen maken zich hier niet al te schuldig aan.
Ik vind het alleen zorgelijk dat de partijen het hardst roepen dat de kenniseconomie en goed onderwijs belangrijk is, maar als er aan alles straks een prijskaartje hangt ...
pi_89259892
Misschien zorgt dit wel voor de opkomst van kortere studies. Een driejarig traject lijkt me veel haalbaarder met zulk beleid dan een vierjarige opleiding.

Wacht even, ik heb twee jaar wat anders gestudeerd, en nu ben ik 1 jaar bezig met deze. Betekent dat dat ik over 2 jaar 3k per jaar moet gaan afdragen? :{
pi_89259909
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 16:30 schreef fonsoy het volgende:

Wacht even, ik heb twee jaar wat anders gestudeerd, en nu ben ik 1 jaar bezig met deze. Betekent dat dat ik over 2 jaar 3k per jaar moet gaan afdragen? :{
Als het aan dit kabinet ligt wel ja. Join the club.
pi_89259960
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 16:31 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Als het aan dit kabinet ligt wel ja. Join the club.
Godver.
  zondag 28 november 2010 @ 16:35:11 #14
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89260063
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 16:25 schreef Ultralaser het volgende:
Zeker. Zeker als je een goed stel hersens in je knar hebt kun je bovenop je studie vanalles doen om jezelf beter in de markt te zetten. Hoge cijfers halen, een moeilijke/gewilde studie doen, honours, (niet heel tijdrovende) buitenschoolse activiteiten.

Maar wanneer 60 van de bevolking dat papiertje heeft zullen er een aantal aan het kortste eind trekken. Sommige hebben geen talent, anderen zijn ' sukkels' die uit idealisme voor een lager betaalde baan kiezen, leraren, verpleegsters, wetenschappers.

Al die mensen hebben wel betaald.
  zondag 28 november 2010 @ 16:37:25 #15
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89260155
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 16:29 schreef fonsoy het volgende:

[..]

Het is niet per definitie zo dat alleen de rechtse partijen bezuinigen op het onderwijs. Alleen de linkse partijen maken zich hier niet al te schuldig aan.
Ik vind het alleen zorgelijk dat de partijen het hardst roepen dat de kenniseconomie en goed onderwijs belangrijk is, maar als er aan alles straks een prijskaartje hangt ...
Ok de types die roepen dat het ' een investering is'. Waaronder idd Wouter Bos met zijn slager om de hoek.

Die dan raar op gaat kijken als ie na een ongeluk met de gehaktmachine in het ziekenhuis komt er er zijn alleen verplegers uit Kenia.
pi_89260281
Wat denk je van deeltijdstudenten? Ik vind het bepaald een prestatie als je met 3 dagen of meer per week werken nog een HBO dan wel een universitair diploma weet te halen. Maar als je dat binnen redelijke tijd doet, heb je voor de rest nauwelijks tijd over om iets ernaast te doen. Resultaat: leeg CV.
pi_89260509
Je kunt trouwens hier berekenen wat het hele zaakje je teveel gaat kosten. 3k hier.
http://minimaalnominaal.nl/
  Moderator zondag 28 november 2010 @ 16:48:15 #18
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_89260579
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 16:46 schreef fonsoy het volgende:
Je kunt trouwens hier berekenen wat het hele zaakje je teveel gaat kosten. 3k hier.
2400 :).

Ik ben gewoon blij dat ik nooit het huis uit ben gegaan financieel
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_89260591
15k hier. Als dit er doorheen komt, ben ik zo hard genaaid. In dat geval had ik mijn eerste flutstudie wel afgemaakt.
pi_89261676
Trouw, 9 september (dus nog voor deze kabinetsplannen):

"Nederlandse student is relatief slecht af

Betalen voor een universitaire studie loont, ook in Nederland. Maar in vergelijking met andere landen is een Nederlandse student slecht af. Dat blijkt uit een vergelijkend onderzoek dat de Oeso, de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling van geïndustrialiseerde landen, samen met de Europese Unie heeft gedaan.

Nederland is van twintig onderzochte geïndustrialiseerde landen het land waar een universitaire studie het meeste geld kost. Zowel de kosten voor een individuele student als die voor de overheid zijn zeer hoog: samen 127.000 euro voor een mannelijke student. Of de investering voor een individuele student loont, is niet altijd met een duidelijk ja te beantwoorden.

Nederland wordt in het onderzoek Education at a glance 2010 een aantal keer specifiek genoemd als een land met een opmerkelijk hoog collegegeld. Afgezien van het Verenigd Koninkrijk is het bovendien het enige land in de EU waar het collegegeld meer dan 1200 euro bedraagt. De andere landen met zon hoog collegegeld zijn niet-EU-landen, namelijk Australië, Japan, Zuid-Korea, Nieuw-Zeeland en de Verenigde Staten.

Nederlandse afgestudeerden houden relatief weinig aan hun studie over. De salarissen van afgestudeerden liggen niet bijster veel hoger dan die van mensen die lager zijn opgeleid. Wie van dat salaris de investeringskosten voor de studie aftrekt, komt tot een persoonlijk financieel rendement van de studie. Nederland zit met een gemiddelde persoonlijke winst voor mannen van 82.000 euro en voor vrouwen van 44.000 euro ver onder het Oeso-gemiddelde. Dat ligt op respectievelijk 114.000 euro voor mannen en 72.000 euro voor vrouwen.

Afgestudeerde mannen springen er financieel het beste uit in Portugal, Italië en het Verenigd Koninkrijk. Voor hen is de persoonlijke winst zon 300.000 euro. Vrouwen zijn het beste af in Portugal, Zuid-Korea en het Verenigd Koninkrijk, maar hun persoonlijke winst is de helft kleiner, omdat vrouwen minder verdienen.

De Nederlandse overheid investeert, net als de studenten, zelf ook flink. Deze investering wordt er ruimschoots uitgehaald, omdat Nederlandse studenten later veel belasting betalen in vergelijking met andere landen. Nederland zit hier met een nettowinst per student van 81.000 euro juist weer ver boven het Oeso-gemiddelde (67.000 euro).

De situatie in Nederland is een goed voorbeeld van wat de Oeso als centrale boodschap aan het rapport heeft meegegeven. Het is, zo zegt de Oeso, verleidelijk om in tijden van crisis te bezuinigen op onderwijs. Maar dat is heel onverstandig. Investeren in de opleiding van burgers, betaalt zich later terug in belastinginkomsten. Hoe hoger de opleiding, hoe meer belastinginkomsten. Verder is er bij een hogere opleiding, wat de Oeso noemt, sociale opbrengst: onder meer een betere gezondheid.

Tijdens de presentatie van het rapport deze week in Brussel pleitte de directeur van de Oeso-afdeling onderwijs Barbara Ischinger er daarom voor dat onderwijsinstellingen restricties als hoge lesgelden en leeftijdsbeperkingen afschaffen om maar zoveel mogelijk mensen aan het leren te krijgen.

Zij brak ook een lans voor universitaire studies in de letteren en sociale faculteiten. Uit onze studies blijkt dat algemene vaardigheden als het schrijven van essays en het maken van analyses zijn verwaarloosd en er teveel de nadruk is gelegd op natuurwetenschappen en ingenieursopleidingen. Terwijl blijkt dat mensen die bijvoorbeeld aardrijkskunde hebben gestudeerd vaak veel flexibeler zijn en beter hun weg vinden naar de arbeidsmarkt dan mensen met een specifieke technische studie. Als er in tijden van crisis geen werk is in hun vakgebied, zijn die mensen meteen werkloos.

Over de hoge lesgelden tekende ze aan dat in landen waar een goed systeem is van beurzen en leningen dit niet ten koste hoeft te gaan van de studieresultaten. In het rapport wordt vastgesteld dat er geen relatie is tussen de hoogte van het collegegeld en voortijdig afhaken, hoewel een hoog collegegeld studenten natuurlijk wel kan afschrikken."
  zondag 28 november 2010 @ 17:23:40 #21
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89261947
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 17:15 schreef ShadyLane het volgende:

Even artikeltje gequote in ander topic Verhoging collegegeld van 3000 euro bij studievertraging
  zondag 28 november 2010 @ 17:30:24 #22
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89262145
Een persoonlijke winst van 80.000 euro.

Dit stukje gaat ook nog eens uit van de huidige situatie, waar hoogopgeleiden nog in de minderheid zijn en daarom een riantere onderhandelingspositie hebben.

Straks is 60% van de mensen hoogopgeleid..
pi_89262596
Die meerwaarde is er wel degelijk, alleen je moet je binnen je studie wel onderscheiden om die te gelde te maken. Als je niet studeert kun je nog zoveel extra activiteiten doen, maar zonder dat papiertje kom je er niet. Omgekeerd, met alleen het papiertje ben je er tegenwoordig ook niet. Je zult dus naar het buitenland moeten, stage lopen bij aansprekende bedrijven, onderzoek doen etc.
pi_89262741
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 17:44 schreef Schnappieter het volgende:
Die meerwaarde is er wel degelijk, alleen je moet je binnen je studie wel onderscheiden om die te gelde te maken.
en niet voor zorg of onderwijs kiezen. Dat hebben we net nodig in Nederland, dat hogeropgeleiden daar nog minder toe geneigd zullen zijn dan nu.
pi_89262938
quote:
14s.gif Op zondag 28 november 2010 17:48 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

en niet voor zorg of onderwijs kiezen. Dat hebben we net nodig in Nederland, dat hogeropgeleiden daar nog minder toe geneigd zullen zijn dan nu.
Waarom zou zorg en onderwijs nu opeens minder aantrekkelijk zijn geworden?
pi_89262957
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 16:35 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Maar wanneer 60 van de bevolking dat papiertje heeft zullen er een aantal aan het kortste eind trekken. Sommige hebben geen talent, anderen zijn ' sukkels' die uit idealisme voor een lager betaalde baan kiezen, leraren, verpleegsters, wetenschappers.

Al die mensen hebben wel betaald.
Inderdaad, die hebben betaald om leraar/wetenschapper te worden. Dat vind ik dus geen valide argument. Wat wel zo is, is dat je mensen zo nog meer demotiveert om die richting op te gaan.
pi_89263010
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 17:55 schreef Schnappieter het volgende:
Waarom zou zorg en onderwijs nu opeens minder aantrekkelijk zijn geworden?
Ik kan me voorstellen dat een hogere studieschuld (en met de huidige plannen zal de gemiddelde studieschuld behoorlijk stijgen) iemand eerder richting beter betalende sectoren stuurt. Ik hoop uiteraard dat dat niet zal gebeuren.
pi_89263136
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 17:57 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Ik kan me voorstellen dat een hogere studieschuld (en met de huidige plannen zal de gemiddelde studieschuld behoorlijk stijgen) iemand eerder richting beter betalende sectoren stuurt. Ik hoop uiteraard dat dat niet zal gebeuren.
Zelfs met de huidige plannen zijn de studieschulden nog wel betaalbaar. Als hogeropgeleide zul je zelfs in de zorg en het onderwijs nog wel genoeg verdienen om die 100-200 p/m op te kunnen hoesten.
  zondag 28 november 2010 @ 18:02:18 #29
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89263172
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 17:44 schreef Schnappieter het volgende:
Die meerwaarde is er wel degelijk, alleen je moet je binnen je studie wel onderscheiden om die te gelde te maken. Als je niet studeert kun je nog zoveel extra activiteiten doen, maar zonder dat papiertje kom je er niet. Omgekeerd, met alleen het papiertje ben je er tegenwoordig ook niet. Je zult dus naar het buitenland moeten, stage lopen bij aansprekende bedrijven, onderzoek doen etc.
Maar er zullen dus altijd verliezers zijn bij die race. Als je 60 man hebt en 40 worsten zullen er altijd mensen bij zijn die geen worst krijgen, hoe ze hun best ook doen.

Dan is het geen investering meer, maar een gok.
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 17:55 schreef Siddartha het volgende:

[..]

Inderdaad, die hebben betaald om leraar/wetenschapper te worden. Dat vind ik dus geen valide argument. Wat wel zo is, is dat je mensen zo nog meer demotiveert om die richting op te gaan.
Dan moet je het wel heel graag willen als je betaalt om matig betaald te krijgen...
pi_89263191
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 18:01 schreef Schnappieter het volgende:
Zelfs met de huidige plannen zijn de studieschulden nog wel betaalbaar. Als hogeropgeleide zul je zelfs in de zorg en het onderwijs nog wel genoeg verdienen om die 100-200 p/m op te kunnen hoesten.
Het gaat er niet om of het kan, het gaat erom hoeveel mensen er trek in hebben.
  zondag 28 november 2010 @ 18:04:54 #31
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89263255
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 18:01 schreef Schnappieter het volgende:

[..]

Natuurlijk, maar dan heb je 100 euro in de maand minder dan je VMBO buurman. Die al in een mooi autootje rondreed toen jij als student nog op een houtje beet. En al wat heeft kunnen sparen.

En bij de eenvoudiger banen is 5 uur 5 uur, terwijl bij verplegers, leraren en mensen in het bedrijfsleven en de wetenschap geen 9 tot 5 mentaliteit verwacht wordt.

Waarom studeerde je ook alweer? Er moet steeds meer liefde bij komen kijken.
  zondag 28 november 2010 @ 18:59:25 #32
165633 eriksd
The grand facade...
pi_89265479
Nu impliceer je dat alle opleidingen gelijke waarde hebben TS.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zondag 28 november 2010 @ 19:01:39 #33
165633 eriksd
The grand facade...
pi_89265568
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 16:46 schreef fonsoy het volgende:
0 euro.
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zondag 28 november 2010 @ 19:04:30 #34
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89265673
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 18:59 schreef eriksd het volgende:
Nu impliceer je dat alle opleidingen gelijke waarde hebben TS.
Dat impliceer ik nergens. Al zou het officieel wel zo moeten zijn. Ze kosten ook hetzelfde.
  zondag 28 november 2010 @ 19:07:15 #35
165633 eriksd
The grand facade...
pi_89265765
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 19:04 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Dat impliceer ik nergens. Al zou het officieel wel zo moeten zijn. Ze kosten ook hetzelfde.
Tja, je zegt dat 60% hoogopgeleid is. Dat wil nog niet zeggen dat iedereen in dezelfde vijver vist. Studenten "leisure management" of "commerciele economie", die gaan inderdaad een zware tijd tegemoet. Excellerende studenten aan bijvoorbeeld de TU zie ik nog steeds een goede toekomst voor de boeg hebben.

Overigens betekent hoogopgeleid ook niet dat je daadwerkelijk "hoger opgeleid ". We zijn in dit land inmiddels zover dat het predikaat niets meer zegt over de intrinsieke waarde.

Dus nee, ik deel je zorgen/visie niet.
Bis bis bis
pi_89265909
Die studenten commerciele economie worden de matig functionerende en overbetaalde bazen van de excellente TU-afgestudeerde.

zondag 28 november 2010 @ 19:12:56 #37
165633 eriksd
The grand facade...
pi_89265980
quote:
7s.gif Op zondag 28 november 2010 19:11 schreef ShadyLane het volgende:
Die studenten commerciele economie worden de matig functionerende en overbetaalde bazen van de excellente TU-afgestudeerde.

Dat zal wel meevallen.
Bis bis bis
  zondag 28 november 2010 @ 19:15:31 #38
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89266095
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 19:07 schreef eriksd het volgende:

[..]

Tja, je zegt dat 60% hoogopgeleid is. Dat wil nog niet zeggen dat iedereen in dezelfde vijver vist. Studenten "leisure management" of "commerciele economie", die gaan inderdaad een zware tijd tegemoet. Excellerende studenten aan bijvoorbeeld de TU zie ik nog steeds een goede toekomst voor de boeg hebben.

Overigens betekent hoogopgeleid ook niet dat je daadwerkelijk "hoger opgeleid ". We zijn in dit land inmiddels zover dat het predikaat niets meer zegt over de intrinsieke waarde.

Dus nee, ik deel je zorgen/visie niet.
Mijn punt is dat iedere student een flinke investering moet doen en dat die maar voor sommigen lonend is. Wat jij ook zegt. Een excellente TU er gaat een zorgeloze toekomst tegemoet.

Een al even exellent type die de wetenschap in wil niet. Een verpleger ook niet, en inderdaad, een jostie die vrijetijdskunde studeert ook niet.

Zij hebben echter wel voor hun studie betaald, net zoveel als de TU'er. Voor deze mensen wordt studeren steeds minder lonend.

Wat vroeger de uni was zijn nu de honours programs en University colleges. Slechts voor de slimsten te volgen. Een teken van kunde als je het afrondt, en daarom een weg naar de wat hogere posities. De rest zoekt het maar uit.
pi_89266412
quote:
7s.gif Op zondag 28 november 2010 18:02 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Het gaat er niet om of het kan, het gaat erom hoeveel mensen er trek in hebben.
Als je er door die 100 euro al geen zin meer in hebt, was je blijkbaar toch al niet gemotiveerd genoeg dus dan is het jammer maar helaas.
  zondag 28 november 2010 @ 19:32:31 #40
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89266861
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 19:23 schreef Schnappieter het volgende:

[..]

Als je er door die 100 euro al geen zin meer in hebt, was je blijkbaar toch al niet gemotiveerd genoeg dus dan is het jammer maar helaas.
Het is niet alleen 100 euro.
Het is ook de zwaardere baan, de relatieve armoe tijdens de studententijd, en latere toetreding tot de arbeidsmarkt waardoor je minder kan sparen.

Wat je zegt klopt op zich. Maar als je zoveel zelfopoffering van mensen verwacht moet je niet vreemd opkijken als een fiks deel van de mensen niet voldoende gemotiveerd blijkt, ook niet nadat ze de glossy folder ' ga studeren' in de handen gedrukt krijgen.

En we schijnen die mensen wel nodig te hebben.
pi_89266931
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 19:12 schreef eriksd het volgende:
Dat zal wel meevallen.
Misschien wel idd. Ik had trek om dit linkje te plaatsen :).

Schnappieter: jammer maar helaas voor zieken en leerplichtige kinderen ja.
  zondag 28 november 2010 @ 19:35:43 #42
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89266992
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 19:34 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

En voor de on-gestelde onderzoeksvragen.
  zondag 28 november 2010 @ 19:38:18 #43
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_89267104
Voor mij is er geen zak financiële meerwaarde. Ik ga er zelfs op achteruit de eerste tig jaar.
Ik doe het dus echt voor "je moet het van je werk hebben."
L'Enfer, c'est les autres.
pi_89267256
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 19:34 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Werken in onderwijs/zorg moet dan op andere manieren aantrekkelijker gemaakt worden. Het zou anders heel lastig worden om bijvoorbeeld studies in zorg en onderwijs anders te behandelen dan andere studies.
  zondag 28 november 2010 @ 19:43:06 #45
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89267320
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 19:41 schreef Schnappieter het volgende:

[..]

Werken in onderwijs/zorg moet dan op andere manieren aantrekkelijker gemaakt worden. Het zou anders heel lastig worden om bijvoorbeeld studies in zorg en onderwijs anders te behandelen dan andere studies.
Ja glossy folders drukken. :')
pi_89267527
Kan me wel voorstellen dat ze gaan besluiten dat je voor een studie in zorg of onderwijs extra jaren stufi krijgt of iets dergelijks en dat ze daaraan een clausule verbinden dat je ook daadwerkelijk een bepaald aantal jaren in die sectoren moet gaan werken. Zo'n soort 'voordeeltje' hebben ze nu ook ingesteld: het hogere collegegeld voor een tweede studie geldt niet als die tweede studie in zorg of onderwijs is.

Voor wetenschap zou je kunnen denken aan iets als dat research masters wel gefinancieerd worden. Al is daarbij niet gegarandeerd dat iemand ook echt de wetenschap in gaat en kun je die eis ook niet stellen (het is wel gegarandeerd dat iemand aan het werk kan als verpleger of leraar, maar niet dat ie een PhD-plek vindt).
  zondag 28 november 2010 @ 19:50:16 #47
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89267699
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 19:46 schreef ShadyLane het volgende:

Voor wetenschap zou je kunnen denken aan iets als dat research masters wel gefinancieerd worden. Al is daarbij niet gegarandeerd dat iemand ook echt de wetenschap in gaat en kun je die eis ook niet stellen (het is wel gegarandeerd dat iemand aan het werk kan als verpleger of leraar, maar niet dat ie een PhD-plek vindt).
Dan komt er vast ook een straffe selectie op.
pi_89268790
quote:
15s.gif Op zondag 28 november 2010 16:03 schreef Rubber_Johnny het volgende:

In de Elsevier zag ik dat 60% van de jongeren studeert. Een hoger onderwijs diploma alleen zal dus geen garantie geven op een bovenmodaal salaris. Je zal moeten concurreren met meer dan de helft van de beroepsbevolking.

Volgens andere bronnen studeert slechts 15% van de jongeren. Met studeren bedoel ik natuurlijk alleen jongeren die een universitaire studie volgen.
pi_89269135
quote:
8s.gif Op zondag 28 november 2010 16:48 schreef Ewelina het volgende:
15k hier. Als dit er doorheen komt, ben ik zo hard genaaid. In dat geval had ik mijn eerste flutstudie wel afgemaakt.
Ik vond mijn bedrag al heftig. ¤11215,60. :(
En dan te bedenken dat ik al een aardig bedrag geleend heb. Natuurlijk mijn eigen schuld, maar ik had op al deze maatregelen natuurlijk niet kunnen anticiperen.
pi_89269857
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 20:18 schreef Gestiech het volgende:

[..]

Ik vond mijn bedrag al heftig. ¤11215,60. :(
En dan te bedenken dat ik al een aardig bedrag geleend heb. Natuurlijk mijn eigen schuld, maar ik had op al deze maatregelen natuurlijk niet kunnen anticiperen.
Dat is dus ook mijn probleem. Ook nog bijgeleend, daar heb ik bewust voor gekozen, maar als ik dit van te voren had geweten dan was ik waarschijnlijk niet 2/3 x van studie geswitcht.
pi_89349942
Heb mijn hbo al in de pocket

zal me dus een rotzorg zijn wat het kabinet gaan besluiten. Enja, heb een studieschuld, maar die betaal ik eerlijk weer terug!
pi_89353846
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 17:33 schreef Leonidas82 het volgende:

zal me dus een rotzorg zijn wat het kabinet gaan besluiten. Enja, heb een studieschuld, maar die betaal ik eerlijk weer terug!
Ok. Als je zo denkt, waarom reageer je dan in dit topic.
pi_89353978
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 20:11 schreef JohnSpek het volgende:

[..]

Volgens andere bronnen studeert slechts 15% van de jongeren. Met studeren bedoel ik natuurlijk alleen jongeren die een universitaire studie volgen.
Universiteit is alleen in Nederland opgedeeld in HBO en WO. In het buitenland is het allemaal "university". Daarnaast, waar is je bron? Studeren is gewoon HBO + WO hoor.
  dinsdag 30 november 2010 @ 19:35:05 #54
165633 eriksd
The grand facade...
pi_89354674
quote:

En wat voor een opleiding hé. :')
Bis bis bis
pi_89354954
Gemiddeld verschil tussen een mbo opleiding en hbo opleiding is iets van 200-300 euro per maand. verschil tussen universitair en hbo is nog lager.
Sisco Certified
  dinsdag 30 november 2010 @ 19:47:21 #56
165633 eriksd
The grand facade...
pi_89355257
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 19:40 schreef FoolWithMokey het volgende:
Gemiddeld verschil tussen een mbo opleiding en hbo opleiding is iets van 200-300 euro per maand. verschil tussen universitair en hbo is nog lager.
Gemiddeld ja.
Bis bis bis
  Moderator dinsdag 30 november 2010 @ 19:49:00 #57
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_89355341
quote:

Glad you told us!

Man man man.

---

MBO > HBO is 300 euro gemiddeld? Nou, dat was het me zeker waard :)
pi_89355450
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 19:49 schreef Renesite het volgende:

[..]
<weg>
---

Het is totaal niet duidelijk waar je het over hebt :{
Of bedoel je je maandelijkse inkomsten? :)
Helaas komt een MBO-er, met hoeveel praktijkervaring en denkniveau ook, in de praktijk nooit op HBO posities terecht.
  Moderator dinsdag 30 november 2010 @ 19:54:39 #59
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_89355632
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 19:51 schreef fonsoy het volgende:

[..]

Het is totaal niet duidelijk waar je het over hebt :{
Of bedoel je je maandelijkse inkomsten? :)
Helaas komt een MBO-er, met hoeveel praktijkervaring en denkniveau ook, in de praktijk nooit op HBO posities terecht.
Nou, die 3 jaar extra studeren is/was het wel waard - voor 200 - 300 euro per maand :)
pi_89355702
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 19:54 schreef Renesite het volgende:

[..]

Nou, die 3 jaar extra studeren is/was het wel waard - voor 200 - 300 euro per maand :)
En daarnaast kun je vaak makkelijker een baan vinden, en vaak is leidinggeven wat dynamischer.

Ik geef je groot gelijk. En zelfs al zou het 3000 per jaar extra kosten .. maar dan mag je wel die paar honderd euro die je extra verdient aanwenden voor de studieschuld.

Waarom gooien ze niet gewoon 2 cent op de diesel en benzineprijzen :N
pi_89356169
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 19:49 schreef Renesite het volgende:

[..]

Ik vind 300 euro verschil best wel weining, gezien de hoeveelheid moeite je steekt in je studie (in tegenstelling tot mbo.)

Na mijn havo deed ik voor 1 jaar mbo, het was echt niet vooruit te branden. Zelfs op havo was het denkniveau/tempo dubbel zo hoog.
Sisco Certified
pi_89357784
hbo is echt niet zoveel moeilijker dan mbo. Dat zou het wel moeten zijn, maar dat is wat anders.
pi_89360089
quote:
Op dinsdag 30 november 2010 20:38 schreef Gestiech het volgende:
hbo is echt niet zoveel moeilijker dan mbo. Dat zou het wel moeten zijn, maar dat is wat anders.
Hbo sluit meer aan op het competentiegerichte onderwijs van het mbo. Daarom zullen veel havisten zich vervelen op dit type onderwijs. Gewoonweg omdat het geen juiste vervolg is van lesstof. Het taalgebruik op de meeste hbo's is lachwekkend in vergelijking met universiteiten, alleen al om aan te geven wat de verschillen zijn. Dit zal natuurlijk niet gelden voor alle hbo opleidingen maar geeft wel de tekortkomingen van het hbo aan.
pi_89365206
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 20:38 schreef Gestiech het volgende:
Misschien niet moeilijker, maar wel veel meer en het gaat veel verder/dieper (of een andere manier van denken).
En daarnaast: misschien is het loonverschil niet zo groot, maar denk ook aan doorgroeimogelijkheden en ''intellectuele vrijheid''.
pi_89366126
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 20:38 schreef Gestiech het volgende:
Mijn ervaring is anders. Het stof dat we in een jaar in mbo kregen moesten we hier in 3 dagen uit ons hoofd kennen. Het is moeilijker, tempo ligt hoger. Op mbo verveelde ik me de hele tijd omdat er niets te doen was, op hbo heb ik geen tijd meer voor andere dingen dan studeren.
Sisco Certified
pi_89366518
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 21:22 schreef superdrufus het volgende:

[..]

Hbo sluit meer aan op het competentiegerichte onderwijs van het mbo. Daarom zullen veel havisten zich vervelen op dit type onderwijs. Gewoonweg omdat het geen juiste vervolg is van lesstof. Het taalgebruik op de meeste hbo's is lachwekkend in vergelijking met universiteiten, alleen al om aan te geven wat de verschillen zijn. Dit zal natuurlijk niet gelden voor alle hbo opleidingen maar geeft wel de tekortkomingen van het hbo aan.
Ik heb geen ervaring met universiteit, maar dat van taalgebruik, daar zou je best gelijk in kunnen hebben. van de 50 mensen hebben maar 3 mensen de instaptoets gehaald, een van die 3 mensen was ik. Dit terwijl ik 8 jaar in Nederland woon. Ik weet dat ik gewoon slecht ben in Nederlands, ik betrap mijzelf constant op fouten. Ook fokkers betrappen mij weleens op fouten :P.

Het verschil tussen mbo en hbo is in ieder geval GROOT.
Sisco Certified
pi_89366809
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 23:13 schreef FoolWithMokey het volgende:

[..]

Ik heb geen ervaring met universiteit, maar dat van taalgebruik, daar zou je best gelijk in kunnen hebben. van de 50 mensen hebben maar 3 mensen de instaptoets gehaald, een van die 3 mensen was ik. Dit terwijl ik 8 jaar in Nederland woon. Ik weet dat ik gewoon slecht ben in Nederlands, ik betrap mijzelf constant op fouten. Ook fokkers betrappen mij weleens op fouten :P.

Het verschil tussen mbo en hbo is in ieder geval GROOT.
Ik was gestopt na 2 jaar studie aan de Vrije Universiteit met 60 studiepunten. Ik ga nu naar een HBO. Een groots verschil. Veel minder druk, maar het HBO is ook veel minder punctueel en mierenneukerig. Als je 1 eisenpuntje op de universiteit vergeten was haalde je hoogstens nog maar een zes, en was je ook de enige die dat vergeten was. Hier laat iedereen veel meer steken vallen en het wordt getolereerd.
pi_89369389
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 23:18 schreef fonsoy het volgende:

[..]

Ik was gestopt na 2 jaar studie aan de Vrije Universiteit met 60 studiepunten. Ik ga nu naar een HBO. Een groots verschil. Veel minder druk, maar het HBO is ook veel minder punctueel en mierenneukerig. Als je 1 eisenpuntje op de universiteit vergeten was haalde je hoogstens nog maar een zes, en was je ook de enige die dat vergeten was. Hier laat iedereen veel meer steken vallen en het wordt getolereerd.
Welke studie?

Ik vind hbo anders druk genoeg :P

Maar als je van de uni komt zal het waarschijnlijk meevallen.
Sisco Certified
pi_89370717
ik kan er gewoon niet bij wat de overheid op dit moment aan plannen heeft betreffende het onderwijs.. die meerwaarde was dus al onder europees gemiddelde en wordt nu nog eens lager. en maar blijven schreeuwen met z'n allen over onderwijs en kennis-economie

ik zie het niveau gewoon aftakelen, incapabele sprekers, middelbare-school opdrachten, soepel nakijken, minder college-uren...
pi_89370797
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 00:16 schreef FoolWithMokey het volgende:

[..]

Welke studie?

Ik vind hbo anders druk genoeg :P

Maar als je van de uni komt zal het waarschijnlijk meevallen.
Informatiekunde.
  woensdag 1 december 2010 @ 09:44:40 #71
221561 dennishk
D_MONKEY_BALLER
pi_89374732
Een hoop mensen studeren inderdaad ja, maar hoe?

Ik maak me vooral zorgen over al die mensen die"bedrijfskunde/management" studeren, vooral het hele scala aan HBO studies met fancy namen die allemaal op hetzelfde neerkomen.

Heeft Nederland echt tienduizenden managers per jaar nodig? I doubt it. Vooral voor mensen die massale studies doen waar niet massaal vraag naar is is het van belang je te onderscheiden door dingen naast je studie te doen (en hoge cijfers halen), ik doel hierbij dan bv op rechten, economie, psychologie..

Volgens mij komt de tijd dat er naar cijfers gekeken wordt steeds meer op door de enorme diarree van afgestudeerden die de komende jaren de markt op komt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')